Auteur Topic: Jeugdkerk is een topper!  (gelezen 28531 keer)

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #200 Gepost op: september 23, 2003, 09:37:21 am »

quote:

op 22 Sep 2003 23:34:35 schreef joris:
HEt verschil zit hem enkel in '' levend'' of '' dood'' zijn. Mensne die groeien, dat zijn per definitie de jongeren, maar ook ouderen zijn de mensen met problemen. MEnsen die stilstaan niet.
Dus: mensen die vragen stellen bij allerlei veranderingen zijn 'dood' en vertonen geen geloofsgroei? Mensen die jeugdkerken bezoeken zijn per definitie 'levend'?

Hanzzz

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #201 Gepost op: september 23, 2003, 10:03:39 am »
Ik plaats even twee citaten:

quote:

op 23 Sep 2003 06:38:30 schreef joris:
Nooit gehoord van de term ''groeien in t geloof'' Misschien hebben we nu de oorzaak te pakken van de problemen in de kerk?

quote:

op 23 Sep 2003 09:37:21 schreef Peter:
[...]

Dus: mensen die vragen stellen bij allerlei veranderingen zijn 'dood' en vertonen geen geloofsgroei? Mensen die jeugdkerken bezoeken zijn per definitie 'levend'?

Ik denk dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat er problemen in de kerken zijn doordat een gedeelte wel en een gedeelte niet groeit in de kerk. Ik denk op zich dat het waar is, maar er is een gedeelte dat een diep verlangen heeft om met en voor God te leven die niet zomaar allerlei veranderingen steunen. Misschien wel juist omdat ze met God willen leven.
Ik ben daarnaast van mening dat de mensen die naar een jeugdkerk gaan, blijk geven van een verlangen naar God. Zij geven daarmee aan dat geen moeite te groot is om God te ontmoeten. Ik denk dat er dan inderdaad sprake is van een levend geloof.

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #202 Gepost op: september 23, 2003, 01:34:03 pm »
Mensen zijn op zoek naar God en vinden Hem soms niet in de kerk. Daarom gaan ze naar GODfashion. Ik ken ontzettend veel mensen die Hem daar weer hebben gevonden... en dat geldt ook voor mij. Daar ben ik ontzettend blij mee. En daarom doet het me pijn als de jeugdkerk zoveel kritiek krijgt. Of als jongeren die naar een jeugdkerk gaan te horen krijgen dat ze beter 2x naar hun eigen kerk kunnen gaan, hoewel daar hun geloof dood bloedde. Maar ja... dat is dan maar de fout van die jongeren en niet van de kerk.

Ik wil iedereen die kritiek heeft vragen: Probeer je alsjeblieft eens te verplaatsen in een jongere die in een moderne tijd op is gegroeid, bij wie de naam God eigenlijk niet zoveel zegt omdat hij/zij Hem niet echt kent, maar die Hem zo graag beter wil leren kennen. Probeer je daar eens in te verplaatsen.... Ik denk dat je als je dat doet je ook blij kunt zijn dat die jongere af en toe eens naar een jeugdkerk toe gaat.

Als ik vertel dat heel veel jongeren daar tot geloof zijn gekomen of voor wie het geloof weer is gaan leven, dan moet dat toch ieder christenen blij maken? En die jongeren worden ook in eigen kerk weer actief, let maar eens op! Ik zie het om me heen gebeuren.
« Laatst bewerkt op: september 23, 2003, 03:08:52 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Hanzzz

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #203 Gepost op: september 23, 2003, 02:15:15 pm »
Amen

Luuc

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #204 Gepost op: september 23, 2003, 04:09:10 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 13:34:03 schreef Marnix:

Als ik vertel dat heel veel jongeren daar tot geloof zijn gekomen of voor wie het geloof weer is gaan leven, dan moet dat toch ieder christenen blij maken? En die jongeren worden ook in eigen kerk weer actief, let maar eens op! Ik zie het om me heen gebeuren.

Helemaal mee eens!
En ik denk zelfs :  Ben je wel echt Christen als je hier niet blij om bent?
Luuc

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #205 Gepost op: september 23, 2003, 08:05:54 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 16:09:10 schreef Luuc:
En ik denk zelfs :  Ben je wel echt Christen als je hier niet blij om bent?
Iedereen die ook maar de minste kritiek op jeugdkerken heeft wordt maar neergezet als een felle tegenstander die 'niet blij' is met de jeugdkerken. En wordt hierboven zelfs afgeschilderd als 'geen echt Christen'.
Mensen die kritiek hebben neerzetten als 'geen ware gelovigen' ... waar heb ik dat meer gehoord?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #206 Gepost op: september 23, 2003, 08:35:42 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 20:05:54 schreef Peter:
[...]

Iedereen die ook maar de minste kritiek op jeugdkerken heeft wordt maar neergezet als een felle tegenstander die 'niet blij' is met de jeugdkerken. En wordt hierboven zelfs afgeschilderd als 'geen echt Christen'.
Mensen die kritiek hebben neerzetten als 'geen ware gelovigen' ... waar heb ik dat meer gehoord?
Hoho Peter, jij leest iets wat er niet staat. Luuc bedoelde met 'hier', dit citaat van Marnix:

quote:

Als ik vertel dat heel veel jongeren daar tot geloof zijn gekomen of voor wie het geloof weer is gaan leven, dan moet dat toch ieder christenen blij maken?
Daar staat helemaal niets over het 'geen kritiek op God Fashion (in zijn algemeenheid) mogen hebben'.

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #207 Gepost op: september 24, 2003, 12:12:50 am »
Precies.

Maar kijk nou niet gelijk naar Godfashion zelf, maar kijk eens naar de inpact. Ik ben zelf medewerker bij Godfashion. Door Godfashion is mijn geloof weer gaan leven waar het dood was. En om me heen zie ik dit bij ontzettend veel jongeren gebeuren. Ook bij ons in de kerk ziet de kerkraad dit. En daarnaast zijn ook veel jongeren door Godfashion tot geloof gekomen. Ik wilde maar zeggen dat met die feiten ieder christen (en God al helemaal) toch ontzettend blij zullen zijn?!

Natuurlijk mag er dan kritiek zijn en op- en aanmerkingen. Maar negeer alsjeblieft deze feiten niet.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jeroen2704

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #208 Gepost op: september 24, 2003, 11:15:18 am »

quote:

op 16 Sep 2003 15:55:39 schreef dienaar:
[...]

Da's mooi geredeneerd, maar wat moet ik nu met mijn kinderen dan? Die gaan zondags mee naar een dienst waarin ze niet worden aangesproken, maar wel in vorm en woord worden genegeerd.

Wat leren ze daarvan? over God? over God's kinderen? En volgens jou ligt dat aan mijn kinderen? Wat kan een kind van 9 daar aan doen?

Als ik mijn doopbelofte serieus neem (en dat wil ik) dan zal ik mijn kinderen moeten opvoeden en laten opvoeden in de liefde voor God. Geloof me, een kerkdienst voor volwassenen draagt daar niet aan bij. Daar leren ze vooral dat als God gaat praten (in de preek) dat het niet voor hen bedoeld is. En dat is nou net wat ik ze NIET wil leren.

Voor hen is er geen GodFashion....... Waar mag ik met hen naar toe?

Fijn voor je Jeroen dat jij er zelf voor kan zorgen dat je in de EREdienst niets te kort komt. Rot voor mijn kinderen dat iedereen zo goed voor zichzelf zorgt!
Ik geef drie voorbeelden: Cathechisatie, vereniging (hoewel dat op een kind van negen nog niet van toepassing is) en het thuis praten over een preek. U kunt Uw kind, als ouder, uitleggen wat de dominee bedoelt in de preek. U wordt namelijk wel aangesproken (zoals U het zegt). Dan is het Uw taak om Uw kinderen duidelijk te maken waar de preek over ging en wat ze daar mee moeten. Dat is volgens mij ook altijd al de bedoeling geweest. (Bij mij, ik ben nu 21, is het altijd zo gegaan en ik heb niets tekort gehad!!
roses are red, violets are blue, i'm schizofrenic.....and so am i !!

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #209 Gepost op: september 24, 2003, 12:42:55 pm »
Nieuws van de schooldag:

quote:

De hoogleraren zijn het erover eens dat de kerk meer moet doen om te voorkomen dat enthousiaste jongeren elders op zoek gaan naar geloofsbeleving, zoals in jeugdkerken.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=19020
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #210 Gepost op: september 24, 2003, 01:33:11 pm »
Ik las het inderdaad. Ik hoop dat de gevolgen snel merkbaar worden!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #211 Gepost op: september 24, 2003, 11:40:31 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 00:12:50 schreef Marnix:
Precies.

Maar kijk nou niet gelijk naar Godfashion zelf, maar kijk eens naar de inpact. Ik ben zelf medewerker bij Godfashion. Door Godfashion is mijn geloof weer gaan leven waar het dood was. En om me heen zie ik dit bij ontzettend veel jongeren gebeuren. Ook bij ons in de kerk ziet de kerkraad dit. En daarnaast zijn ook veel jongeren door Godfashion tot geloof gekomen. Ik wilde maar zeggen dat met die feiten ieder christen (en God al helemaal) toch ontzettend blij zullen zijn?!

Natuurlijk mag er dan kritiek zijn en op- en aanmerkingen. Maar negeer alsjeblieft deze feiten niet.
Peter?  :|

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #212 Gepost op: september 25, 2003, 10:52:50 am »
Allereerst om de sfeer in dit topic misschien wat te verbeteren, het volgende.

quote:

op 24 Sep 2003 00:14:45 schreef Marnix in het topic 'blij de met kerk':
Ik ben blij met de kerk. Ik heb er veel van geleerd, heel veel aan gehad.

Ik heb er ook dingen gemist... er gaat veel goed maar er zijn ook dingen die ik graag anders zou zien... om die dingen te veranderen noem ik ze hier.

En ik denk dat veel mensen dat zo doen. Denk dus niet: We doen als kerk niks goed. Het is niet goed maar wel heel menselijk dat je mensen veel sneller hoort over dingen die niet goed gaan dan over dingen die wel goed gaan!
Andersom is dit ook zo. Ik ben blij dat jongeren tot geloof komen via jeugdkerken. Dat komt onvoldoende tot uiting in mijn posts. Dus denk niet dat ik jeugdkerken 'helemaal niks' vind. Maar net als Marnix schrijf je sneller over de dingen die je wat minder geslaagd vind. Of over de (kritische) vragen die je hier en daar hebt. Dit even vooraf.

quote:

op 25 Sep 2003 09:25:16 schreef toverfeeks in het topic 'Waarom naar GF':
Laat ze er maar eens over nadenken waarom er jeugdkerken zijn! Laat ze maar de hand in eigen boezem steken: de jeugdkerken zijn er toch omdat jongeren ervaren dat de 'normale' kerkdiensten eigenlijk 40+ diensten zijn...
Laat daar de discussie maar over gaan: we hebben een probleem (jongeren vinden het moeilijk het geloof te ontdekken en te beleven in onze diensten) en wat gaan we daar aan doen? Ik denk dat GF voor dat probleem een heel goede oplossing is. En dat je als kerkenraad daar beter loyaal aan kunt zijn, dan het tegen kunt werken. Anders vervreemdt je die jongeren helemaal van je.
Een stukje uit het hierboven aangehaalde artikel:

quote:

De hoogleraren zijn het erover eens dat de kerk meer moet doen om te voorkomen dat enthousiaste jongeren elders op zoek gaan naar geloofsbeleving, zoals in jeugdkerken. Prof. dr. B. Kamphuis is tegen speciale jeugddiensten. Maar met een beschuldigende vinger wil hij eerst naar de kerken wijzen. ,,Het probleem ligt bij de kerken die jongeren geen plaats geven. Het is onze manier van kerk-zijn waarbij veel jongeren zich niet thuis voelen.''
Ik denk dat Kamphuis gelijk heeft. Mijn indruk is dat veel kerkenraden het probleem wel onderkennen, en ook serieus nemen, maar tegelijk er nogal verlegen mee zijn. Hoe pak je dat aan, hoe krijgen we de hele gemeente daarin mee.

Tegelijk vraag ik me af hoe GF nu eigenlijk zichzelf ziet: als een (permanente) oplossing of als een noodzakelijk kwaad. Positief of negatief. Twee visies die af en toe door elkaar lopen:
1. Negatief (protestbeweging): Er moet in de bestaande diensten zaken veranderen t.g.v. de jeugd, de kerkenraad moet dit probleem oplossen en zolang ze dit niet doen fungeren jeugdkerken als breekijzer. Tegelijk ook als noodzakelijk kwaad, want we willen helemaal niet aparte diensten houden. Jeugdkerken zijn bedoeld om zichzelf op te heffen: zodra de gewenste veranderingen (welke zijn dat?) zijn doorgevoerd is de jeugdkerk niet meer nodig.
2. Positief (opbouwbeweging): Om ongelovigen te bereiken zijn de bestaande structuren en vormen ontoereikend. Er is dus iets nieuws nodig. Er is wel een probleem, maar de oplossing hebben we al: de jeugdkerken. Laat die kerkenraden maar zitten, "de trein gaat door"! Laat de ouderen maar naar de bestaande erediensten gaan, wij hebben onze eigen eredienst. Met 'eigen' bijeenkomsten (zonder avondmaal, doop, etc.) bereik je ongelovigen ook veel beter. Jeugdkerken are here to stay.

Ik ben benieuwd hoe de jeugdkerk-voorstanders hier tegen aan kijken. Moeten jeugdkerken op termijn worden opgeheven of niet?

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #213 Gepost op: september 25, 2003, 11:01:10 am »

quote:

op 25 Sep 2003 10:52:50 schreef Peter:
Tegelijk vraag ik me af hoe GF nu eigenlijk zichzelf ziet: als een (permanente) oplossing of als een noodzakelijk kwaad. Positief of negatief. Twee visies die af en toe door elkaar lopen:
1. Negatief (protestbeweging): Er moet in de bestaande diensten zaken veranderen t.g.v. de jeugd, de kerkenraad moet dit probleem oplossen en zolang ze dit niet doen fungeren jeugdkerken als breekijzer. Tegelijk ook als noodzakelijk kwaad, want we willen helemaal niet aparte diensten houden. Jeugdkerken zijn bedoeld om zichzelf op te heffen: zodra de gewenste veranderingen (welke zijn dat?) zijn doorgevoerd is de jeugdkerk niet meer nodig.
2. Positief (opbouwbeweging): Om ongelovigen te bereiken zijn de bestaande structuren en vormen ontoereikend. Er is dus iets nieuws nodig. Er is wel een probleem, maar de oplossing hebben we al: de jeugdkerken. Laat die kerkenraden maar zitten, "de trein gaat door"! Laat de ouderen maar naar de bestaande erediensten gaan, wij hebben onze eigen eredienst. Met 'eigen' bijeenkomsten (zonder avondmaal, doop, etc.) bereik je ongelovigen ook veel beter. Jeugdkerken are here to stay.

Ik ben benieuwd hoe de jeugdkerk-voorstanders hier tegen aan kijken. Moeten jeugdkerken op termijn worden opgeheven of niet?

Dat zou wel het mooiste zijn toch? Want zelfs binnen GODfashion is duidelijk te merken dat je ook de ouderen nodig hebt! Dat is zo belangrijk voor de stabiliteit, dus onmisbaar! Een kerk waarin zowel ouderen als jongeren hun plaats hebben en elkaar de ruimte gunnen én geven, is mij meer waard dan welke jeugdkerk dan ook!

Overigens "de trein dendert door" was een qoute van Marcel Gaassenbeek die voornamelijk wees op de hele wereld die prima doordraait terwijl wij 'kerkje spelen' ipv hast maken met zoveel mogelijk mensen te bereiken.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. | Douglas Adams

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #214 Gepost op: september 25, 2003, 12:48:59 pm »
Precies. En Peter, GODfashion wil geen protestbeweging zijn. Dat wordt vaak gedacht, zo van: Jongeren zijn niet tevreden met de kerk dus gaan ze als protestactie een eigen jeugdkerk beginnen. Dat is absoluut niet waar... sterker nog, GODfashion is niet eens door jongeren gestart maar door niet-jongeren. Als je kijkt naar de vruchten van GODfashion, wat een impact het op jongeren, op de houding van jongeren t.o.v. de kerk en wat de kerk er van leert kan ik niks anders zeggen dat dat we opbouwend werken, en dat is ook ons doel!

Peter, wat wij als GODfashion willen bereiken, de doelstellingen waar je om vraagt zijn de volgenden:

1. Jongeren op een eigentijdse manier aanspreken en bereiken.
2. Een viering hebben waar mensen niet-christenen naar mee durven nemen (evangeliserend bezig zijn)

Als dat ook weer een plek in de kerk kan krijgen, dat jongeren weer worden bereikt en ingezet in de kerk, en als ze ook weer niet-christenen mee naar de kerk kunnen nemen zou GODfashion op deze punten overbodig worden. Daarnaast willen we ook interkerkelijk zijn, dat zie ik in de kerk wat minder snel gerealiseerd, maar als bovenstaande dingen in de kerk bereikt zouden worden zou GODfashion stoppen met de jeugdkerk.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #215 Gepost op: september 25, 2003, 02:30:55 pm »

quote:

Allereerst om de sfeer in dit topic misschien wat te verbeteren, het volgende.
[...]

Andersom is dit ook zo. Ik ben blij dat jongeren tot geloof komen via jeugdkerken. Dat komt onvoldoende tot uiting in mijn posts. Dus denk niet dat ik jeugdkerken 'helemaal niks' vind.

Etcetera...

Hehe! *Slaakt een zucht van verlichting*. Dit is nu es een inhoudelijke post waarover prima gediscussieerd kan worden. Thanx Peter! Inhoudelijk reageer ik later vandaag. Nu ff geen tijd.

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #216 Gepost op: september 25, 2003, 02:35:25 pm »
Nou, gelukkig maar.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #217 Gepost op: september 26, 2003, 04:12:16 pm »

quote:

Zoals Marnix al zei is GODFashion opgericht door niet-jongeren als ds. Philip Troost. Hij zag de grote geestelijke nood onder (zowel christelijke/geref.vrijg. als niet-christelijke/randkerkelijke) jongeren en zag in de jeugdkerk een schitterende manier om hier iets aan te doen. En inderdaad, de GKV in zijn huidige vorm is niet de meest ideale vorm om iets dergelijks in op te starten. Bovendien zag hij de jarenlange "kerkelijke weg" niet zitten, vooral omdat "de trein voortdenderd". Maar GF draagt de kerk een warm hart toe en zet zich totaal niet af tegen de kerk, dus een protestbeweging tegen de kerk zou ik het absoluut niet willen noemen.

quote:

Zoals Martin al zei, klopt de quote "de trein dendert door" niet in deze context. Maar het is inderdaad onder andere ook bedoeld om ongelovige jongeren te bereiken en volgens mij lukt dat heel redelijk. Iets om dankbaar voor te zijn lijkt me.

[/quote]

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #218 Gepost op: september 26, 2003, 07:24:10 pm »
Dat ligt er aan wat er in de kerken gebeurt.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #219 Gepost op: september 27, 2003, 11:28:28 am »

quote:

op 23 Sep 2003 06:38:30 schreef joris:
Nooit gehoord van de term ''groeien in t geloof''

Jawel, maar wat jij hier zegt:

quote:

Mensne die groeien, dat zijn per definitie de jongeren
dat is toch niet zo? Ook ouderen kunnen groeien in hun geloof hoor!
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #220 Gepost op: september 27, 2003, 11:31:46 am »

quote:

op 26 Sep 2003 16:12:16 schreef Mezzamorpheus:
Het zou fantastisch zijn als de dienst in de gkv zo verandert dat er geen kloof meer is tussen de belevingswereld van buitenstaanders/jongeren. Op het moment dat buitenstaanders geraakt worden door de boodschap, omdat ze zich niet afsluiten van die boodschap vanwege de vorm van de dienst, maar zich juist aangesproken voelen. Dat de inhoud gebracht wordt op een manier die aansluit op de hedendaagse cultuur. Op dat moment zijn jeugdkerken overbodig.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #221 Gepost op: september 27, 2003, 12:38:55 pm »
Klopt. In elk geval in deze vorm. Wel zou ik als al die doelen gerealiseerd werden nog wel es een praiseavond met z'n allen willen houden... omdat je niet kunt voorkomen dat er verschillen tussen mensen blijven en een kerkdienst nooit zo kan maken dat iedereen het super vindt... en ook omdat de jeugddiensten interkerkelijk zijn en ik vind af en toe een interkerkelijke viering ook heel belangrijk. Maar dat hoeft dan natuurlijk niet perse 1x in de maand en omdat je doelstelling wat betreft evangelisatie dan niet meer hebt kan dat ook op een andere dag dan zondag.  En natuurlijk zouden we de website houden, dat is ook een echte interkerkelijke ontmoetingsplek voor jongeren geworden.

Ik denk dus dat als dit allemaal wordt gerealiseerd, GODfashion nog wel zal blijven bestaan maar dan zich op andere dingen gaat richten. Het zou ook jammer zijn als GODfashion helemaal opgeheven zou worden want in 1,5 jaar is dat een heel sterk en professioneel team geworden.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #222 Gepost op: september 27, 2003, 12:43:13 pm »

quote:

op 27 Sep 2003 12:38:55 schreef Marnix:
want in 1,5 jaar is dat een heel sterk en professioneel team geworden.

Daarom zou het zo fantastisch zijn als die ervaringen en ideëen ooit eens gebruikt zouden worden voor een eredienst in de gkv. :)

quote:

en ook omdat de jeugddiensten interkerkelijk zijn en ik vind af en toe een interkerkelijke viering ook heel belangrijk
Absoluut, al is dat weer een beetje een andere discussie. Het is fantastisch om met (de jeugd van) een aantal kerken iets te organiseren, helaas is de gkv hier nogal terughoudend in (mijn ervaring, dan). Maar voordat ik weer teveel off-topic ga, dat kan niet als mod :P ;).

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #223 Gepost op: september 29, 2003, 11:50:54 pm »
Heb nog een vraag aan Martin, Marnix en Tave.
Zien jullie ook bedreigingen/valkuilen voor jeugdkerken?

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #224 Gepost op: september 30, 2003, 02:46:35 pm »

quote:

Daarom zou het zo fantastisch zijn als die ervaringen en ideëen ooit eens gebruikt zouden worden voor een eredienst in de gkv.

Het lastige is dat de medewerkers uit allerlei kerken en plaatsen komen dus als team is het lastig om binnen een kerk wat te organiseren. Maar er zit geen copyright op onze ideeen dus iedereen mag ze gebruiken. Daarnaast hopen we jongeren te motiveren om in eigen kerk aan de slag te gaan!

quote:

Er zijn natuurlijk altijd bedreigingen.... daarom is het belangrijk om scherp te blijven en alles wat er gebeurt de onderzoeken... Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat door onze manier van vieren het geloof van jongeren uit traditionele kerken wel gaat leven maar dat ze omdat ze zien hoe het ook kan ze hun eigen kerk saai gaan vinden en op een gegeven moment meer de evangelische kant op gaan. Maar de grootste bedreiging is satan. Die is absoluut niet blij met GODfashion en probeert tegen te werken en dingen kapot te maken en zal dat in de toekomst ook wel blijven doen ook. Gelukkig hebben we het gebed gekregen en een hele wapenuitrusting om tegen hem beschermd te worden.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #225 Gepost op: september 30, 2003, 04:44:38 pm »

quote:

op 29 Sep 2003 23:50:54 schreef Peter:
Natuurlijk zijn die er. Het is dat ik nu weinig tijd om er op te reageren, maar om er alvast één te noemen zou het kunnen zijn dat jeugd op een duur zoveel vervreemd van de eigen gemeente dat ze alleen nog maar naar GodFashion gaat.

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #226 Gepost op: september 30, 2003, 07:56:01 pm »
Dat lijkt op het eerste punt een bedreiging.... Maar ik heb gemerkt dat de juegdkerken juist een averechtse werking op jongeren hebben, dat je juist met meer plezier weer naar de kerk gaan en ook meer betrokken zijn bij hun eigen kerk.

Marloes

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #227 Gepost op: september 30, 2003, 08:02:11 pm »

quote:

op 30 Sep 2003 19:56:01 schreef Marnix:
Dat lijkt op het eerste punt een bedreiging.... Maar ik heb gemerkt dat de juegdkerken juist een averechtse werking op jongeren hebben, dat je juist met meer plezier weer naar de kerk gaan en ook meer betrokken zijn bij hun eigen kerk.
Ik heb ook gemerkt dat er jongeren zijn die diensten in evangelische kerken gaan bezoeken om te zien of het daar leuker is.
[Prediker 7:29]

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #228 Gepost op: oktober 01, 2003, 10:54:26 am »

quote:

op 30 Sep 2003 20:02:11 schreef Marloes:
[...]

Ik heb ook gemerkt dat er jongeren zijn die diensten in evangelische kerken gaan bezoeken om te zien of het daar leuker is.

Zo is het bij mij ook gegaan. Niet naar aanleiding van GodFashion, maar een praise, een jaar of 4 geleden denk ik. Niet om te kijken of het daar leuker is, maar omdat ik af en toe zo'n dienst nodig heb om me te richten op God. Dat ligt misschien aan mij, maar goed.
Variatie kan nooit kwaad en er zijn veel dingen bij GodFashion / evangelische kerken waar wij nog wat van kunnen leren als gkv. Sowieso is het jammer dat een prachtige liedbundel als Opwekking niet gebruikt wordt, instrumenten als piano en gitaar ook niet en juist GF laat zien dat de jeugd wel verlangt naar dat soort dingen. En dan gaat het niet alleen om de vorm, maar ik heb gewoon gemerkt dat in een aanbiddingsdienst ik mijn hart meer op God kan richten en ik als ik de kerk uit kom, niet met mijn gedachte bij koffie zit, maar bij God.

Goed, gedeeltes van deze post zijn wel on-topic toch :)

haijo

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #229 Gepost op: oktober 02, 2003, 09:43:08 pm »
Het wordt tijd dat we ophouden met discussiëren over of de jeugdkerken nu de christelijke jongeren van de traditionele kerk vervreemden of niet. Er vallen zoveel verhalen te vertellen dat jongeren juist gemotiveerder naar de kerk gaan. Beter snappen waar het om gaat. Ook al is het in de traditionele kerk wat 'moeilijker', je begrijpt het omdat het bij GODfashion op een makkelijke manier gezegd wordt (letterlijk gehoord van een jongere).

Waarom steeds die angstvragen wanneer GODfashion zich opheft etc. Net alsof we dan weer over kunnen gaan tot de orde van de dag. GODfashion is hard bezig om lijntjes te leggen met de plaatselijke kerken in Zwolle. Er is een rondetafelgesprek geweest en nu als vervolg doet GODfashion voorstellen voor links op de site, in een maand een gezamenlijk thema, contacten met jongerenwerkers etc. Om jongeren een goed vervolgtraject te bieden als ze verder willen. Regelmatig wordt er al tijdens vieringen reclame gemaakt voor Youth Alpha bij de Christelijk Gereformeerden.

Het wordt tijd dat we ons, ook als jeugdkerken, gaan druk maken om de jongeren die Jezus nog niet kennen. En als GODfashion daar een laagdrempelige vorm voor mag zijn, dat zou mooi zijn. Een grote brandende (oecumenische) fakkel in Zwolle waarvan er vonken afspringen op de kerken. En waarvan niet-christelijke jongeren nieuwsgierig zeggen: Wat is dat toch? Daar moet ik heen. Waar ze niet eerst door een laag van vormen etc. heen hoeven om de boodschap te begrijpen. Vervolgens kunnen ze doorgroeien via bijvoorbeeld een vorm die iets dichter bij de gewone kerkdienst ligt, de Ontmoetingsdienst van de Chr. Geref. En als de gewone kerkdiensten ook zouden veranderen, dat zou mooi zijn. Maar zolang dat niet gebeurt, ach laten we samen optrekken i.p.v. strijd te voeren. Laten we wat gaan doen. Buiten spelen. De wereld wacht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En tijdens het spelen, bidden en bijbellezen. Elkaar bemoedigen. Jezus is Heer!

P.s. Peter, heb je het informatieboekje al gelezen? Had je beloofd in het andere topic en ik ben benieuwd naar je reactie. Dat is beter dan in dit topic de discussie nog eens over te doen.
Laten we het oog gericht houden op Jezus, die ons op de weg van het geloof is voorgegaan en ons naar de volmaaktheid brengt. (Hebr. 12:2)

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #230 Gepost op: oktober 03, 2003, 01:37:30 pm »
Mee eens... maar de jeugdkerken maken zich al druk om de niet christelijke jongeren... daarnaast kan een beetje met elkaar praten heel verhelderend werken hoor :)

quote:

Af en toe gebeurd dat inderdaad wel. Maar dat dat alleen zou zijn omdat het daar leuker is vind ik te kort door de bocht. Dat is ook niet de reden dat jongeren naar GODfashion toe gaan... dat is geloofshonger, ze willen God echt leren kennen en echt kunnen aanbidden. Ik kan me best voorstellen dat een hoop jongeren daar in hun eigen kerk meer moeite mee hebben.... in mijn kerk is ook niet zoveel aandacht voor jongeren, het spreekt jongeren niet zo aan en ze worden ook niet echt bij het kerkgebeuren betrokken. Kun je dan jongeren verwijten als ze ergens anders gaan kijken? Of is het dan tijd om je als kerk eens achter de oren te krabben?

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #231 Gepost op: oktober 03, 2003, 02:13:26 pm »

quote:

op 03 Oct 2003 13:37:30 schreef Marnix:
Af en toe gebeurd dat inderdaad wel. Maar dat dat alleen zou zijn omdat het daar leuker is vind ik te kort door de bocht. Dat is ook niet de reden dat jongeren naar GODfashion toe gaan... dat is geloofshonger, ze willen God echt leren kennen en echt kunnen aanbidden.

Het is net zo goed kort door de bocht om te stellen dat alle jongeren die GF bezoeken geloofshonger als enige reden aanvoeren. Ik ken er in mijn eigen gemeente wel die echt puur voor de fun gaan. Gezellig een dagje uit.

En het is ook te kort door de bocht om te stellen dat in alle gevallen jongeren na GF weer meer waarde gaan hechten aan de eigen kerk.

Geloof het of niet: er zijn jongeren die zich prima thuisvoelen in de kerk en geen behoefte hebben aan GF.

Je zet steeds een is-gelijk-teken tussen jouw situatie en die van 'alle jongeren in de GKV'. Iedere kritische vraag die daarbij wordt gesteld vertaal je dan weer naar jou persoonlijk. Dat is lastig discussieren zo.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #232 Gepost op: oktober 03, 2003, 03:01:57 pm »

quote:

op 03 Oct 2003 14:13:26 schreef Peter:
[...]

. Ik ken er in mijn eigen gemeente wel die echt puur voor de fun gaan.

Dan heb je al veel gewonnen. Zijn er jongeren in jouw kerk die de gewone middagdienst "voor de fun"  bezoeken?
Of is die dienst dan ook meteen verdacht.

Of bedoel je dat datgene wat een andere forumbezoeker eens zei, dat geloven niet leuk kón zijn, en dat je wantrouwen hebt als jongeren een dienst fijn vinden?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #233 Gepost op: oktober 03, 2003, 03:39:27 pm »
Peter bedoelt waarschijnlijk fun zonder geloofshonger Wilhelmina...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #234 Gepost op: oktober 03, 2003, 03:44:43 pm »

quote:

op 03 Oct 2003 15:39:27 schreef Mezzamorpheus:
Peter bedoelt waarschijnlijk fun zonder geloofshonger Wilhelmina...

Toch heb ik mijn kinderen liever voor de fun in God fashion dan voor de fun in de kroeg.
Bij Godfashion kan de geloofshonger alsnog komen, in de kroeg weinig kans.
Maar daar kun je over van mening verschillen.

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #235 Gepost op: oktober 03, 2003, 07:15:47 pm »

quote:

Het is net zo goed kort door de bocht om te stellen dat alle jongeren die GF bezoeken geloofshonger als enige reden aanvoeren. Ik ken er in mijn eigen gemeente wel die echt puur voor de fun gaan. Gezellig een dagje uit.

Precies... Als jongeren niet voor de fun naar de kerk gaan.... Maar wel voor de fun naar GODfashion... dan zie ik dat als winst.... zelfs al gaan ze voor de fun (zo ging ik de eerste keer ook naar een jeugdkerk) dan kunnen jongeren nog geraakt worden of wakker geschudt worden.

quote:

En het is ook te kort door de bocht om te stellen dat in alle gevallen jongeren na GF weer meer waarde gaan hechten aan de eigen kerk.

Ik zeg ook zeker niet dat dit in alle gevallen gebeurd.... maar uit eigen ervaring en die van anderen hoor en zie ik wel dat dit in veel gevallen zo is.

quote:

Geloof het of niet: er zijn jongeren die zich prima thuisvoelen in de kerk en geen behoefte hebben aan GF.

Dat geloof ik. En ik vind het prima. Er zijn een hoop jongeren bij wie het geloof niet in een sleur komt en jongeren die zich prima kunnen vinden in de huidige vormen in de kerk. Ik ben daar blij mee. Die hebben GODfashion dan ook niet nodig.

quote:

Je zet steeds een is-gelijk-teken tussen jouw situatie en die van 'alle jongeren in de GKV'. Iedere kritische vraag die daarbij wordt gesteld vertaal je dan weer naar jou persoonlijk. Dat is lastig discussieren zo.
Ik zeg nergens: Alle jongeren. Maar het zijn er wel aardig wat. Dat heb ik om me heen gezien en gehoord. Er zijn best veel jongeren die zich niet thuis voelen in de kerk, bij wie het allemaal weinig zegt. Natuurlijk lang niet alle jongeren, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar wat ik heb meegemaakt geldt voor een hoop anderen ook, en voor die mensen is GODfashion er. En daar hebben we het hier over! Ik vertaal wat ik heb meegemaakt niet naar ALLE jongeren maar naar die jongeren die GODfashion bezoeken of voor wie GODfashion er is.

Adriaan

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #236 Gepost op: oktober 18, 2003, 01:34:57 pm »
De jeugd van de kerk is zo heerlijk algemeen. Laten we stellen dat de meeste jeugd het in de kerk niet naar hun zin heeft, dan is dat toch een signaal voor de desbetreffende kerk om daar eens onderzoek naar te doen. Dan moet je mijn inziens GodFashion niet op hen kop geven dat ze iets organiseren wat de meeste jeugd WEL interessant vindt, zelfs is het voor de jeugd alleen voor de "fun".

Nee, de jeugdkerk was niet nodig geweest als de kerk eens ging kijken naar de invulling van hun eigen diensten . Als dat gebeurd is krijg je gelijk een andere invulling van de dienst. En voor de jeugd wordt het waarschijnlijk ook meer "fun".
Mijn conclusie hiervan is dus: De jeugdkerk een topper? Ja, door het tekort schieten van de kerk is de jeugdkerk een topper geworden.
Waar veel geschreeuwt wordt is weinig wijsheid

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #237 Gepost op: oktober 20, 2003, 04:03:16 pm »
Ben ik het wel mee eens... Nu komt er opeens kritiek dat jongeren buiten de kerk om wat gaan beginnen... Terwijl daarvoor eigenlijk niet zo veel rekening met jongeren werd gehouden... ze mochten vanalles doen maar dan wel door de weeks, als de kerkdiensten maar het zelfde bleven :) Ik vind het dan ook jammer dat er soms naar jongeren juist verwijtend wordt gekeken.... terwijl ze eigenlijk geen andere keus hadden dan maar buiten de kerkdienst om wat gaan doen. Dat gebeurde al wel meer maar nu er op zondag iets bij wordt georganiseerd worden we opeens bedreigend....

Het is goed om als kerk ook na te denken waarom jeugdkerken zo'n succes zijn, waarom het zulke resultaten geeft, waarom zoveel jongeren er graag heen gaan. Ik denk dat als je jongeren niet kwijt wil raken, je ook zeker rekening met ze moet houden.... en misschien wel iets meer aanpassen dan je zelf zou willen.... om anderen vast te houden.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #238 Gepost op: januari 10, 2004, 04:10:42 pm »
En wie gaat er binnenkort weer eens naar een Jeugdkerk? ik ga zondag lekker weer opzich had ik gepland om gewoon 2 keer naar onze dienst te gaan en daarna gelijk naar de jeugdkerk, heb zelf wel gemerkt dat het erg zwaar is. Dit keer doe ik het toch maar omdat ik ga proberen om een hele zooi jongeren mee te krijgen uit onze kerk, ja en als je er zelf niet bent kan je ze moeilijk mee nemen. Ik wordt waarschijnlijk ook de contactpersoon van de jeugdkerk naar onze kerk toe :) in de zin van reclame maken :p

www.x-site.nu zondag 11 januari om 18:30

nog een leuk ding wat ik heb mee gemaakt ik heb een stuk geschreven om jongeren uit te nodigen voor de jeugdkerk voor in  ons kerkblad. Ik d8 eerst nog zal het wel geplaatst worden, ja dus het werd gewoon geplaatst (geen tegenstrijd joepie ;)) Wordt ik later opgebeld door mijn wijkouderling dat het helemaal niet geplaatst mocht worden omdat er dan weer allemaal mensen gingen zorgen over de jeugdkerk enzo dat er dan eigen kerkdiensten worden verzuimd (terwijl ze maar wat te graag afentoe uitslapen :P) Maar dat het stuk dus eigenlijk helemaal niet geplaatst mocht worden, maar nu wordt er dus in het volgende kerkblad gezet dat het er niet in mocht om de reden van de tijd en ook dat het niet in de weg zit, dus mag nog wel wat over in het kerkblad zetten alleen wat behoudender  O-). uiteindelijk zal ik dus ook het aanspreekpunt worden over al dit soort vragen.

oh ja de jeugdkerk bij ons gaat een stichting worden, en willen dus meer andere kerken erbij gaan betrekken vandaar dat ik contactpersoon wordt, en dat willen ze ook in de andere kerken doen ambitie is 700 jongeren te krijgen per dienst :) een goed streven.  :)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #239 Gepost op: januari 11, 2004, 10:35:53 pm »
En, hoe was het?!?!

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #240 Gepost op: januari 11, 2004, 11:26:19 pm »

quote:

op 11 Jan 2004 22:35:53 schreef Marnix:
En, hoe was het?!?!
haha het was zeker weer cool :) de band was erg goed, lekker weer mee praisen en stond weer te swingen. De "preek" was ook goed en ging over de vruchten van de Heilige Geest, spreker was constantijn geluk maar hij had een erg goed praatje en had ook nog een stel goede tips, zelfs over naar je eigen gemeente gaan  :P. ik hou t ff kort want anders worden ze hier gek van het getik ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #241 Gepost op: januari 12, 2004, 02:00:19 pm »
Super :) Constantijn is een goeie spreker dus iedereen heeft vast veel geleerd :)

18 Januari is er weer GODfashion! Allemaal komen he :)

vet

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #242 Gepost op: januari 19, 2004, 03:37:47 pm »
Misschien leuk om te zien hoe een jeugddienst in een 'gewone gereformeerd vrijgemaakte kerk' aangepakt wordt:

De jeugddienst van 18 januari in Groningen-Oost online te bekijken:
www.internetkerkdienst.nl

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #243 Gepost op: januari 19, 2004, 03:43:56 pm »

quote:

op 10 Jan 2004 16:10:42 schreef farao:............KNIP KNIP KNIP............ambitie is 700 jongeren te krijgen per dienst :) een goed streven.  :)
Een goed streven zou zijn om God alle eer te geven en te prijzen en te dienen, dan maakt het niet uit of je met  2, 100  of 1000 (jonge) mensen samen bent.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #244 Gepost op: januari 19, 2004, 03:48:01 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 15:43:56 schreef Doarseveld:
[...]

Een goed streven zou zijn om God alle eer te geven en te prijzen en te dienen, dan maakt het niet uit of je met  2, 100  of 1000 (jonge) mensen samen bent.

Bah. :( Holy, holy.   O-)
Natuurlijk is het beter om met 1000 mensen de Heer te prijzen dan met 2.
De velden zijn wit om te oogsten, maar waar blijven de arbeiders?

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #245 Gepost op: januari 19, 2004, 03:55:17 pm »
Hoe meer mensen er zijn, hoe beter het is :) Daarom is zo'n streven altijd goed.

GODfashion gisteren was echt zo supergaaf!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #246 Gepost op: januari 19, 2004, 04:13:28 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 15:48:01 schreef Wilhelmina:

:?

Bijbeltxt?   O-)
Bombus terrestris Reginae

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #247 Gepost op: januari 19, 2004, 04:46:02 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 15:48:01 schreef Wilhelmina:
[...]

Bah. :( Holy, holy.   O-)
De velden zijn wit om te oogsten, maar waar blijven de arbeiders?

Jezus zegt: Waar 2 of 3 vergaderd zijn in Mijn naam daar ben Ik in hun midden!

En om mij uit te gaan maken voor schijnheilige vind ik tamelijk goedkoop.
Ik ga niet naar de kerk omdat daar zoveel mensen komen.Ik kom er maar voor Één!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #248 Gepost op: januari 19, 2004, 04:51:18 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:46:02 schreef Doarseveld:
[...]

Jezus zegt: Waar 2 of 3 vergaderd zijn in Mijn naam daar ben Ik in hun midden!

En om mij uit te gaan maken voor schijnheilige vind ik tamelijk goedkoop.
Ik ga niet naar de kerk omdat daar zoveel mensen komen.Ik kom er maar voor Één!

Dan kun je net zo goed thuisblijven. Je gaat naar de kerk om je broeders en zusters te ontmoeten. God is namelijk altijd bij mij, daar hoef ik niet voor naar de kerk.

( en ik weet niet waar jij het woord schijnheilig tegenkomt? Alhoewel dat woord wel bij me opkwam, maar ik wordt hier aardig opgevoed ;) )

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Jeugdkerk is een topper!
« Reactie #249 Gepost op: januari 19, 2004, 04:52:50 pm »

quote:

op 19 Jan 2004 16:13:28 schreef Bumblebee:
[...]

:?

Bijbeltxt?   O-)
Ik heb net geleerd, dat het heus niet in de bijbel hoeft te staan om waar te zijn. ;)