Auteur Topic: TB Joshua en zijn genezingspraktijken  (gelezen 7900 keer)

jw2710

• Bekijk profiel
TB Joshua en zijn genezingspraktijken
« Reactie #50 Gepost op: januari 15, 2004, 11:41:32 am »
Even terug naar het onderwerp:

n.a.v. de VARA uitzending zullen (misschien) zo`n 50 mensen afreizen naar Nigeria.

Laten we met elkaar bidden dat ze de God van de bijbel mogen ontmoeten.

JW2710

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: januari 15, 2004, 11:49:27 am »

quote:

op 15 Jan 2004 11:41:32 schreef jw2710:
Even terug naar het onderwerp:

n.a.v. de VARA uitzending zullen (misschien) zo`n 50 mensen afreizen naar Nigeria.

Laten we met elkaar bidden dat ze de God van de bijbel mogen ontmoeten.

JW2710
Laten we eerder bidden dat ze GOD vandaag al ontmoeten. Dat ze geen mensen nodig hebben als TBJ of welke andere bekende wereldburger dan ook maar dat ze genoeg hebben aan Christus die in jou en mij wil leven.
Ik doe niet meer mee.

jw2710

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 15, 2004, 12:12:46 pm »
Weet je, ik ben het helemaal met je eens.

jw2710

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 15, 2004, 01:47:50 pm »
Overigens, je gaat er in je opmerking vanuit dat GOD in Nigeria te vinden is.
Daar kan ik mij niet in vinden.
Ik geloof (de Bijbel zegt dat overigens) dat GOD alom tegenwoordig is: overal en altijd te vinden.
Ik doe niet meer mee.

jw2710

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 15, 2004, 02:48:35 pm »
Het spijt me als je me verkeerd begrepen hebt.

God is inderdaad alom vertegenwoordig.
Hij is niet aan plaats gebonden.

JW 2710

harrys

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: januari 16, 2004, 02:05:43 pm »
Ik lees van Priscilla&Aquilla hele lappen tekst incl. roddels. Jullie trekken van alles in twijfel, zelfs de woorden van Jan Westerhof. Maar hebben jullie nu zelf al eens naar Ouweneel geluisterd? Er staan diverse recente lezingen van hem online (www.vergadering.nu/luister). Je kunt ook zondagavond (18 jan) naar Utrecht gaan waar hij een lezing houdt over de middelste 3 gaven van Geest in 1Kor.12:9b,10a (genezingen, krachten, profetie).
Groetjes,
Harry

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: januari 16, 2004, 05:57:28 pm »

quote:

door harrys op 16 Jan 2004 14:05  
Ik lees van Priscilla&Aquilla hele lappen tekst incl. roddels. Jullie trekken van alles in twijfel, zelfs de woorden van Jan Westerhof. Maar hebben jullie nu zelf al eens naar Ouweneel geluisterd? Er staan diverse recente lezingen van hem online (www.vergadering.nu/luister). Je kunt ook zondagavond (18 jan) naar Utrecht gaan waar hij een lezing houdt over de middelste 3 gaven van Geest in 1Kor.12:9b,10a (genezingen, krachten, profetie).

Beste Harry, (S te H?)
Je leest inderdaad hele lappen tekst, maar misschien heb je last van het niet lezen wat ik precíes schrijf, maar na aanleiding van bepaalde zinnen snel je conclusies trekken.

De lappen tekst zijn overigens niet alleen van mij, ik matig mij namelijk niet aan overal zelf verstand van te hebben, ik lees in de Bijbel en sla ander info er opna. (bijvoorbeeld van mensen die uit eigen ervaring meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Dit alles getoetst aan de Bijbel
Ik ben met je eens, dat het soms wat veel is. Maar liever wat meer info ergens over, dan een paar kreten van mij en verder geen onderbouwing.
Ik ondersteun mijn eigen visie met wat anderen er ook over hebben geschreven, om het duidelijker te maken wat ik bedoel…..
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat jou berichtje betreft : ..citaat: ‘…tekst inclusief roddels…..’ dat valt bij mij dus onder het kopje: ‘een paar kreten en verder geen onderbouwing’….

De woorden van Jan Westerhof trek ik niet in twijfel. Ik zal mijn berichtje aan hem maar even ‘quoten’ (ik weet niet of je dat al had gelezen…)

quote:

door Priscilla en Aquila op 15 Jan 2004 01:22  edit: 15 Jan 2004 01:28
Het is fijn dat het weer beter met hem gaat.
(….)
Het optimisme komt mij een beetje geforceerd over, maar als je je echt zo voelt, ben ik blij voor je Jan, (…)
Ik vind dat ik wel mag zeggen wat ik van zijn berichtje vond: het kwam mij een beetje geforceerd over. Jan Westerhof zelf, viel daar trouwens niet over. Hij is eigenlijk de enige ‘pro-joshua persoon’ (om het maar zo te zeggen) die mij direct na mijn eigen bericht heel normaal antwoord gaf op nog wat vragen die ik had gesteld. Ik zal zijn antwoord ook maar even posten (de roddels komen zó snel in de wereld tegenwoordig)

quote:

door jw2710 op 15 Jan 2004 02:52  
Het is waar dat ik een moeilijke periode heb gehad !!! Maar het was zeker niet levensbedreigend !!!!!!!!!!!
(…).
Eind oktober ben ik weer terug geweest naar Pastor T B Joshua, na dat bezoek is alles weer hersteld. (…)

Hij lag inderdaad dus niet op sterven (dit was ook geen doorgegeven gerucht van mij-diegene dit wel had gepost neem ik trouwens ook niets kwalijk…. Als je zo op de voorgrond treed met je verhaal als Jan, is het logisch dat er later ‘gekletst’ wordt, als de situatie veranderd. Dat kun je niet voorkomen, al is het níet prettig voor de betrokken persoon.)
Maar het was dus wel waar dat hij weer ziek was geworden na zijn genezing bij Joshua…. Want hij is eind oktober weer terug geweest en is opnieuw genezen door Joshua….. Dit had hij echter niet verteld in zijn eerste bericht. Toen zij hij alleen dat het geweldig met hem gaat….. Vandaar mijn kanttekening over ‘een beetje geforceerd positief….’
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Of we zelf al eens naar Ouweneel hebben geluisterd? Het is alweer duidelijk dat je niet álles van ons hebt gelezen. Ik zal weer even een berichtje van ons posten:

quote:

door Priscilla en Aquila op 06 Dec 2003 11:30  edit: 06 Dec 2003 11:43
Volgens Ouweneel zou dit kunnen als de gemeente waar je vandaan komt de genezing niet accepteert of zegt ‘je zal wel weer snel ziek worden’ En dan wordt je weer ziek. (Dit heet: ‘word of faith’geloof)
Hij legt het ook uitgebreid uit tijdens een workshop-genezing op een weekend van Ronduit in november j.l. Ik heb dit gisteren beluisterd op de site van Ronduit, via internet. Pas op, je kan iemand weer ziek praten…..met woorden.…..Maar gelukkig, iedereen kan de gave van genezing ontwikkelen. Begin maar met het wegbidden van wratten………. Aldus Ouweneel.
Dit is in tegenspraak met 1 Cor. 12 waar duidelijk staat dat de een deze gave krijgt en de ander die. Dus nooit dat IEDER een bepaalde gave kan ontwikkelen….
Als Panhuise het heeft over de duivel in de ogen kijken, wat gebeurt er dan als je inderdaad wel die zalving ontvangt?
Er bestaat dus een heleboel immitatie......dat is de drijfveer om hier weer op te reageren. We kunnen beter bidden om de gave van onderscheiding van geesten!

Als ik toevallig iets tegenkom van Ouweneel, lees ik het. Als hij in een interview bepaalde dingen zegt, mag je op zijn uitspraken afgaan als dat hij dat ook echt heeft gezegd. Niet elk interview hoef je bij hem te ‘checken’ bedoel ik… Ook heeft hij altijd in allerlei bladen artikelen geschreven, dat doet hij nog steeds…

Lees deze reactie van ons op de opmerkingen van arjan 1….

quote:

door Priscilla en Aquila op 19 Dec 2003 19:43  edit: 19 Dec 2003 19:51

quote:
door arjan1 op 19 Dec 2003 09:46 quote
Mijn conclusie is dat hij voor mij volledig heeft afgedaan als exegeet. Ik snap dan ook niet waarom hij in zijn kring (vergadering van gelovigen) zo populair is.

Ik snap ook niet waarom ik zo naief was hem wel serieus te nemen. Maar goed, ik ben pas 38 en nooit te oud om te leren.

Antwoord P&é A
Er zijn een heleboel mensen die altijd blindelings op Ouweneel 'gevaren' hebben. Velen van hen vonden het fijn dat hij alles helder en duidelijk kon uitleggen. (kon, want dat is wel verleden tijd voor mij...) Hij was ook altijd duidelijk en door zijn boodschap werd 'vroeger' geen verwarring gesticht. Maar het is natuurlijk verkeerd om zelf de boodschap niet meer in de Bijbel na te zoeken 'of deze dingen zo zijn', zoals de Bereeërs deden in Handelingen. Gaat de 'leider' een verkeerde weg inslaan, volgt het gros van de mensen blindelings..
Het gaat ook niet om de persoon, maar om de 'leer' die nu gebracht wordt Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk (zeker ook voor hemzelf) dat hij zo verblind is dat hij gewoon doorgaat op deze weg. Zeker voor de jeugd die bv. op de Ronduit-weekenden deze 'leer' ingepompt krijgen door Ouweneel.
Dat hij volgens ' arjan 1.' zo populair is in de vergadering komt o.a. doordat hij de jeugd daar altijd onderwezen heeft op jongeren-weekenden en de 'jeugd heb ik mee' volgens zijn eigen woorden. Hij heeft ze zelf rijp gemaakt voor de veranderingen, maar toch hoop ik dat velen hem hierin niet meer zover volgen.
Hopelijk gaat men zelf weer nadenken.
Wederom: Dit is geen roddel maar waarheid. Ik maakte namelijk zelf deel uit van ‘de jeugd die hij altijd onderwezen heeft’. Gelukkig waren we toen de veranderingen bij hem optraden al wat ouder; we konden het gelukkig onderkennen….
We zijn er ook niet in opgegroeid maar het was een bewuste keuze. Dan ben je misschien minder geneigd te zeggen: alles wat Ouweneel zegt is goed, maar toets je……

Zo staan de zaken, we hebben lezingen genoeg van Ouweneel maar van een ander jaar van uitgave……
Waar hij in die lezingen voor waarschuwt, is hij nu zelf volop mee bezig. Dit kan wat ons betreft dus niet van de Heer zijn……

In de recente lezing die ik heb gehoord zegt hij het volgende over “genezingen’:
- Als reden voor niet genezen van mensen bij Joshua of Jan Zijlstra of wie dan ook, noemt hij 1. zonde 2. ongeloof (van jezelf of de omgeving)3. ik (ouweneel) weet het niet...... Aan de gebedsgenezer zelf wordt gemakshalve voorbijgegaan...... Zei Jan Zijlstra ook niet zoiets.....je moet bij God zijn als het niet lukt – het afschuifsysteem noem ik dat
Ik denk niet dat ik iets anders zou horen als
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2004, 08:41:57 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: januari 16, 2004, 06:07:33 pm »
Waar hij in die lezingen voor waarschuwt, is hij nu zelf volop mee bezig. Dit kan wat ons betreft dus niet van de Heer zijn……

Waar heb ik dat toch meer gelezen in de bijbel ????????? Paulus ?????????
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: januari 16, 2004, 06:16:26 pm »

quote:

op 16 Jan 2004 18:07:33 schreef Mientje:

Volgens mij zit je vol vraagtekens. :+
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: januari 16, 2004, 06:32:10 pm »

quote:

door Mientje op 16 Jan 2004 18:07  

Wat deed die eerst dan? Vermoordde de christenen…………Kom nou Mientje, wordt nu een volwassen in je reacties. Dat betekent beleeft en met respect voor elkaar. En dat betekent inhoudelijke reacties en geen grote onzin!!!!!

Zoals ik al eerder schreef en waar je ook nog geen antwoord op gegeven hebt:

quote:

door Priscilla en Aquila op 15 Jan 2004 11:19  edit: 15 Jan 2004 20:31
Ik wou dat jij mij zo netjes antwoordde op verschillende vragen die ik je wel eens heb gesteld.
Er is altijd een heleboel waar jij niet op ingaat........

harrys

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: januari 16, 2004, 07:29:19 pm »
Beste P&A, inderdaad, weer nieuwe lappen tekst. Nu blijkt dat het grootste deel van het verhaal laster en roddel is, ga je met dubbele energie aan het citeren uit deze zure bronnen. Je hoeft dat voor mij echt niet allemaal nog eens op het forum te plaatsen. Ik had dat al gelezen. Je hebt wel geluisterd naar Ouweneel zeg je, maar ik bedoelde, net als Mientje, de recente bijbellezingen over 'Genezing'.
Groetjes,
Harry

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: januari 16, 2004, 07:36:44 pm »

quote:

op 16 Jan 2004 19:29:19 schreef harrys:
Beste P&A, inderdaad, weer nieuwe lappen tekst. Nu blijkt dat het grootste deel van het verhaal laster en roddel is, ga je met dubbele energie aan het citeren uit deze zure bronnen. Je hoeft dat voor mij echt niet allemaal nog eens op het forum te plaatsen. Ik had dat al gelezen. Je hebt wel geluisterd naar Ouweneel zeg je, maar ik bedoelde, net als Mientje, de recente bijbellezingen over 'Genezing'.
Kun je dan weerleggen wat P&A zegt? Dat is beter dan alleen maar beweren dat het laster en roddel is. Laat liever zien waarom het dan niet waar is wat P&A op grond van zijn bronnen beweert.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: januari 16, 2004, 07:42:18 pm »

quote:

op 16 Jan 2004 18:32:10 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Kom nou Mientje, wordt nu eens volwassen in je reacties.
Vrij onplezierig antwoord aan een oude dame van 75 jaar. Regels blijven hier toch selectief gehanteerd te worden.

Alfa Tauri

• In the blink of an eye
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: januari 16, 2004, 07:50:55 pm »

quote:

op 16 Jan 2004 14:05:43 schreef harrys:

Ongelooflijk dat er zo geschuild wordt achter de woorden van een mens (ouweneel)

quote:

Maar hebben jullie nu zelf al eens naar Ouweneel geluisterd?

Het boek van ouweneel ligt naast mijn computer hier en heb het helemaal uitgeplozen.

Als je de bijbel net zo goed kent als de data van de preken van ouweneel mag je je een gelukkig mens prijzen.

Graag zou ik eens wat onderbouwing van je zien in plaats van het verwijzen naar wat ouweneel zegt of schrijft, LET WEL........ hij is zelf in nigeria geweest en is pro Joshua.......Zegt dit iets over de juistheid van de bediening?????? Alleen als je ervan uitgaat dat ouweneel feilloos is!

Probeer eens een eigen mening te formuleren.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: januari 16, 2004, 08:18:58 pm »

quote:

op 16 Jan 2004 19:50:55 schreef Alfa Tauri:
[...]

Als je de bijbel net zo goed kent als de data van de preken van ouweneel mag je je een gelukkig mens prijzen.

Misschien zet hij deze data zelf wel op die site. Is Harrys Harry S te H. ?

harrys

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: januari 16, 2004, 10:12:22 pm »
Ik vind jullie reacties een beetje flauw. Ik ken de bijbel inderdaad beter dan die datums.

Van "harrys" zijn alle gegevens op dit forum eenvoudig na te trekken. Van P&A kan ik echter niet veel vinden. Wie ben jij (of: wie zijn jullie)? Inderdaad beheer ik www.vergadering.nu - ik hoop dat je daar ook eens rond zult snuffelen, zodat de eenzijdige afkeuring een beetje bijgeschaafd kan worden :-)

Ik zie dat je wel hele lappen met van het internet geschraapte tekst kunt dumpen, maar je draait een beetje om dat luisteren heen. Als je het niet kunt opbrengen om te luisteren naar wat iemand er zelf van zegt, dan heet dat geschrijf sowieso roddel, met name omdat het zo afbrekend is.
Ik dacht eigenlijk dat met het verhaal van Jan Westerhof wel het grootste deel van P&A's verhaal en hun citaten weerlegd zijn.
Groetjes,
Harry

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: januari 17, 2004, 01:58:22 am »

quote:

op 16 Jan 2004 22:12:22 schreef harrys:

Ik vind jullie reacties een beetje flauw. Ik ken de bijbel inderdaad beter dan die datums.

Van "harrys" zijn alle gegevens op dit forum eenvoudig na te trekken. Van P&A kan ik echter niet veel vinden. Wie ben jij (of: wie zijn jullie)? Inderdaad beheer ik www.vergadering.nu - ik hoop dat je daar ook eens rond zult snuffelen, zodat de eenzijdige afkeuring een beetje bijgeschaafd kan worden :-)

Ik zie dat je wel hele lappen met van het internet geschraapte tekst kunt dumpen, maar je draait een beetje om dat luisteren heen. Als je het niet kunt opbrengen om te luisteren naar wat iemand er zelf van zegt, dan heet dat geschrijf sowieso roddel, met name omdat het zo afbrekend is.
Ik dacht eigenlijk dat met het verhaal van Jan Westerhof wel het grootste deel van P&A's verhaal en hun citaten weerlegd zijn.

Beste Harry,

Ik heb wél geluisterd naar een recente workshop (eigenlijk hetzelfde als een lezing) voor jongeren:

quote:

Hij legt het ook uitgebreid uit tijdens een workshop-genezing op een weekend van Ronduit in november j.l. Ik heb dit gisteren beluisterd op de site van Ronduit, via internet
Het is wel niet een lezing die staat op de Vergadering-site, maar ik denk dat die twee maanden dat dat geleden was, niet uitmaakt wat betreft de boodschap die hij brengt.
Dus, we hebben wél geluisterd naar wat Ouweneel zélf te zeggen had….
Eerlijk gezegd vond ik dat ook noodzakelijk om hem zelf te horen spreken over dit onderwerp….

Even serieus, heb je bovenstaande quote over die workshop wel gelezen? En zo ja, waarom vind je dan dat we ‘om het luisteren naar iemand zelf’ heen draaien?
Ik heb ook nog geschreven dat ik nog wel recente boeken en/of artikelen (en interviews) van hem lees….

Af en toe snuffelen we allang een beetje rond op de Vergadering-site. Mag ik eerlijk zijn: als je de startpagina voor je krijgt, lijkt het net een reclamecampagne voor Joshua…. In verhouding vind ik het nog al veel in ieder geval.
Of je het nou leuk vind of niet: het is een feit dat de één het daar wél mee eens is, en de ander niet. En het is duidelijk dat we in die zin niet dezelfde mening toegedaan zijn.

Ik vind het in ieder geval prettig dat we nu meer met een normale gedachtenwisseling bezig zijn, dan een verdediging tegen een aanval.

Bij een gedachtenwisseling horen voor mijn idee twee kanten belicht te worden.
De ene kant kunnen we lezen in Ouweneels boek, dat is openbaar voor iedereen….Of je beluistert een workshop/lezing van hem over dat onderwerp (hebben we gedaan)Of je leest een interview met hem (hebben we gedaan) Of je kijkt een TV-programma over Joshua wat Ouweneel voorziet van commentaar…..(hebben we ook gedaan)

De andere kant lees je ook in een boek….. Of je leest een artikel erover…Of je leest een recensie van iemand die het boek ook gelezen heeft.
Als deze persoon ‘bijbels onderbouwt’ waarom het boek ‘Geneest de zieken’ een verkeerde weg inslaat, ben ik vrij dat te lezen, maar ook om het hier te posten zodat ieder er kennis van kan nemen; men kan dan ook zelf een oordeel vellen.

Dat ik dan iets post waar jij het niet mee eens bent is op dat moment niet aan de orde. Het is ook niet nodig om dat zure bronnen te noemen….(WJO is ook zelf onze bron)

Voorstanders van Ouweneels boek zullen ook ‘onderbouwen’ waarom ze het ermee eens zijn. Je kunt het hem zelf laten vertellen via internet.
Dus vind ik het onzin om dan te zeggen we die lappen van internet geschraapte tekst wel kunnen dumpen

Dan had je dit topic kunnen openen en sluiten met één bericht: Lees het boek: “Geneest de zieken”.

Wat betreft Jan Westerhof, die heeft mij uitgelegd dat het weer goed met hem gaat nadat hij opnieuw naar Joshua is geweest is, die zijn gezondheid weer heeft hersteld.

Dit is voor mij geen ‘weerlegging’. (Ik vind het ook niet zo duidelijk wat je daar mee bedoelt). Het zegt mij alleen dat het nodig was dat Jan weer naar Joshua ging om opnieuw genezing te ontvangen.

Punt. Dan mag ieder zijn eigen conclusies trekken.

We hebben al aardig wat informatie over onszelf gegeven dacht ik zo. Ik vind het niet nodig om op dit forum te gaan zeggen wie we zijn….,. anders hadden we bij elk bericht wel onze eigen naam staan…..zoals veel anderen ook niet doen.
Jij zelf bent blijkbaar wel bekend in Vergadering-land….
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2004, 11:20:20 am door Priscilla en Aquila »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: januari 17, 2004, 12:11:22 pm »
Dit is voor mij geen ‘weerlegging’. (Ik vind het ook niet zo duidelijk wat je daar mee bedoelt). Het zegt mij alleen dat het nodig was dat Jan weer naar Joshua ging om opnieuw genezing te ontvangen.

Punt. Dan mag ieder zijn eigen conclusies trekken.

========================

Ook dit vind ik in de bijbel terug :

....en Hij spuwde in zijn ogen, legde hem de handen op en vroeg hem :  Ziet gij iets?
En hij zag op en zeide :Ik zie de mensen, want ik zie hen als bomen wandelen.
Vervolgens legde Hij weder de handen op zijn ogen, en hij zag duidelijk en was hersteld. Marc. 8 : 23 - 25.

Dus hier ging het óók niet in één keer.

harrys

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: januari 17, 2004, 01:32:12 pm »
En ik vind eigenlijk dat het ook nog zo vies was en vernederend ook. Toch? Maar wij kijken er in onze nette westerse cultuur kennelijk verkeerd tegenaan.
Groetjes,
Harry

jw2710

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: januari 17, 2004, 01:39:28 pm »
Je mag weten dat ik mij er ook niet prettig bij voel als ik er naast zit. Toch is er geweldig als je de getuigenissen hoort van diegene die bevrijding heeft ontvangen.

De meeste van hun kunnen pas na hun bevrijding beginnen met leven.

Jan

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: januari 17, 2004, 02:06:11 pm »
Ik vind het ook moeilijk om een mening te hebben over T.B. Joshua, want dat wordt een mening gebaseerd op meningen.

Ik was gisteren nog bij een lezing van Ouweneel, waar ook vragen gesteld konden worden. Iemand vond het weer nodig een vraag over Joshua te stellen, terwijl het niks met de avond te maken had (ging over bekering (1e uit serie van 3: "de ware bevinding" in Goes, goede avond trouwens!). De vraag was nav een artikel van iemand in het RD van zoveel januari. Ouweneel zei er niet al te veel over, hij twijfelde nog of hij er uberhaupt iets over zou zeggen: maar hij zei wel dat hij daar 2 maanden is geweest, terwijl de schrijver van dat artikel er zelf niet is geweest.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

harrys

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: januari 17, 2004, 02:09:12 pm »

quote:

op 17 Jan 2004 13:32:12 schreef harrys:
En ik vind eigenlijk dat het ook nog zo vies was en vernederend ook. Toch? Maar wij kijken er in onze nette westerse cultuur kennelijk verkeerd tegenaan.
Ik bedoelde eigenlijk: Jezus. Wat Hij deed. Vies en vernederend, hoor! En dan was het ook nog niet in één keer goed. Geen wonder dat er wel eens gezegd werd dat Hij het door Beëlzebul deed.
Groetjes,
Harry

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: januari 17, 2004, 02:54:41 pm »
De vergelijkingen die hier gemaakt worden tussen Jezus en TBJ vindt ik niet kunnen.
Hier en daar lees je zinnen als deze:

quote:

Jezus. Wat Hij deed. Vies en vernederend, hoor! En dan was het ook nog niet in één keer goed.

Dit zou kunnen impliceren dat Jezus het de eerste keer al fout deed...
Wat Jezus deed was in die tijd overigens heel gewoon.

TBJ is een mens, mogelijk door GOD geroepen om te genezen maar gezien de mogelijk occulte bijzaken waarin hij de wonderen verricht zou een andere beoordeling mogelijk zijn.
Jezus is de Zoon van GOD, niet iemand die wat genezingkjes deed of zo, nee de Zoon van GOD.
Het vergelijken van de twee personen gaat daarin al mank.
Ik doe niet meer mee.

harrys

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: januari 17, 2004, 03:24:31 pm »

quote:

Dit zou kunnen impliceren dat Jezus het de eerste keer al fout deed...
Wat Jezus deed was in die tijd overigens heel gewoon.

TBJ is een mens, mogelijk door GOD geroepen om te genezen maar gezien de mogelijk occulte bijzaken waarin hij de wonderen verricht zou een andere beoordeling mogelijk zijn.
Jezus is de Zoon van GOD, niet iemand die wat genezingkjes deed of zo, nee de Zoon van GOD.

Beste Riemer, ik denk dat je mij niet helemaal goed begrijpt. Natuurlijk bedoel ik niet dat Jezus het de eerste keer niet goed deed. Als jij zegt dat het spugen en dat smeren op de ogen in die tijd heel gewoon was, dan vraag ik mij dat eigenlijk wel af of dat zo gewoon was.
Ik wilde alleen maar zeggen dat wij het te netjes willen. Wij stellen te hoge eisen aan de wijze waarop; en als het dan niet binnen onze netheidseisen valt beginnen wij ons ook af te vragen of het niet van de duivel is. Als er geschreeuwd wordt, mag de microfoon er niet bij. Toen Jezus genas werd er toch ook heel wat afgeschreeuwd? Ik vind dus dat je best Jezus' dienaren met Jezus zelf mag vergelijken. Ze moeten Hem toch navolgen en zelfs grotere dingen doen dan Hij gedaan heeft?
Groetjes,
Harry

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: januari 17, 2004, 03:41:49 pm »
=====================

Waarom zegt Jezus dan zelf:
Ik zeg u,, wie in mij gelooft, de werken die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze.......

Dat kan toch niet, volgens jou, grotere dingen doen dan Jezus zelf ?

Johannes zeide tot Hem:
Meester wij hebben iemand, die ons niet volgt, in uw naam boze geesten zien uitdrijven, en wij wilden het hem beletten, omdat hij ons niet volgde.
Doch Jezus zeide : Belet het hem niet; want er is niemand, die een kracht zal doen in mijn naam en kort daarna smadelijk van Mij zal kunnen spreken. Want wie niet tégen ons is, is vóór ons.

Jezus had er kennelijk niet zo veel moeite mee.

harrys

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: januari 17, 2004, 05:42:43 pm »

quote:

op 17 Jan 2004 01:58:22 schreef Priscilla en Aquila:
[...]
Beste Harry,

Ik heb wél geluisterd naar een recente workshop (eigenlijk hetzelfde als een lezing) voor jongeren:
[...]

Als deze persoon ‘bijbels onderbouwt’ waarom het boek ‘Geneest de zieken’ een verkeerde weg inslaat, ben ik vrij dat te lezen, maar ook om het hier te posten zodat ieder er kennis van kan nemen; men kan dan ook zelf een oordeel vellen.

OK, P&A, je hebt dus wel ergens naar geluisterd, maar dus niet naar de laatste Ronduit-workshop, want die is alleen te lezen. Geeft niet, ik wil je ook echt niet verplichten om naar zijn lezingen over genezing te luisteren, maar Mientje beval het aan en je liet merken het niet te doen. Dan ontstaan er vraagtekentjes in mijn denken :-)
.
Over die zure bronnen wil ik nog wel graag iets zeggen. Je schrijft: "Als deze persoon ‘bijbels onderbouwt’ waarom het boek ‘Geneest de zieken’ een verkeerde weg inslaat ben ik vrij dat te lezen, maar ook om het hier te posten".
Natuurlijk, maar het 'plakken' is zo makkelijk. Bovendien heb ik moeite met dat "Als". Ik denk dat er op zijn 'bijbels onderbouwen' heel wat af te dingen is. Arij Geelhoed verzamelt materiaal à charge, d.w.z.: alles wat naar het charimatische neigt, wordt genadeloos door de mangel gehaald. Hij is bijvoorbeeld bezig een lijst "Personen-toetsing" aan te leggen. Noem het maar een zwartboek over broeders. Niemand met (in zijn ogen) dwaalleer ontsnapt. Ouweneel, Medema, Joshua, en vele anderen. Hoe is dit mogelijk, denk ik dan. Is dit bijbels? Hij legt dossiers aan over de gevaren van de Alpha-cursus, de bundel Opwekking, en hij kondigt nog meer aan: een EO-dossier, dossiers over Bijbelscholen, enz.
.
Als je Geelhoed's lange lijst met dwalingen en dwaalgeesten in de evangelische beweging leest, slaat je de schrik om het hart. Maar ik vraag mij af: waar haalt iemand de moed vandaan om zoveel negatieve(!) kritiek te verzamelen en dat ook nog zo op te blazen? Want dat laatste is onmiskenbaar. Niet dat hij soms geen terechte vragen stelt, maar steeds weer is zijn commentaar en tegenargumentatie zo cynisch en hatelijk! Hij schampert zo veel, in plaats van een degelijk weerwoord te geven. Iedereen kan zich daarvan overtuigen. En bovendien speelt hij op de man. Beschamend. Onder het lezen bekruipt je steeds de gedachte: hoe is het mogelijk dat iemand zo vervuld is van negatief geschrijf en tegelijk de Heer Jezus liefheeft. Maar over dat laatste heeft hij het helaas niet.
.
In zijn dossier over het boek "Geneest de zieken!" van Ouweneel is de objectiviteit ook zoek. Hij legt Ouweneel van alles in de mond. Je leest citaten die duidelijk niet aantonen wat hij suggereert. Helaas loop je de kans dat je er nog gemakkelijk overheen leest ook.

Een voorbeeldje van demagogiek. P&A citeren een stukje van Geelhoed's beschuldigingen waarin Geelhoed het volgende beweert: Ouweneel suggereert dat Jezus "dronken in de Geest was" (wat Ouweneel dus niet zegt!) En dan gaat hij verder: "Dan doemt het beeld op van een Jezus die wankelt en waggelt als een dronkeman, die achterovervalt, die hysterisch schatert, etc." [...] "Dit grenst aan godslastering, als het al geen godslastering is..."
Maar wat is hier het geval? Niet Ouweneel, maar Geelhoed zelf suggereert dit. En op grond van die door hem zelf bedachte omschrijving beweert Geelhoed het volgende: dat Ouweneel "een andere Jezus predikt... niet meer de Jezus der Schriften... Ouweneel maakt van Jezus een god naar zijn eigen beeld".
Het is werkelijk beschamend om op deze wijze een ander van godslastering te beschuldigen, terwijl hij zelf die hele omschrijving bedenkt. Wat zijn dit voor gevoelens waar deze man door beheerst wordt? Merk je hier nog iets van respect voor de waarheid, en respect voor de medebroeder? Hoe kun je dit voor zoete koek slikken? Vreemd genoeg geeft Geelhoed zijn eigen positie wel heel duidelijk weer aan het eind van dit dossier (punt 16), waar hij openlijk bekend door handoplegging occult belast te zijn geraakt. Hij meent ervan bevrijd te zijn. Maar hoe kan iemand dan zo schrijven? Moeten we zo iemand nog serieus nemen?

Ik zou niemand aan willen raden het zelf te gaan lezen. Maar als je ertegen bestand bent kun je het doen.
Groetjes,
Harry

jw2710

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: januari 17, 2004, 05:52:24 pm »
Dat was een flinke bevalling !!!!!! Wat kan jij dingen goed onder woorden brengen!
jw2710

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: januari 17, 2004, 06:37:53 pm »
harrys,
Ook van mij de komplimenten, want telkens als ik de site van Geelhoed lees, zou ik hem prompt een antwoord willen geven , zo als hij alles verdraaid.
Ik heb hem een paar weken geleden een mailtje gestuurd, omdat hij geen verschil wist tussen Evang gemeentes en Vrij Evang gemeentes.
Ik kreeg als antwoord dat het maar is, wat je onder evangelisch verstaat.
Zo lust ik er ook nog wel een.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: januari 17, 2004, 10:21:32 pm »

quote:

op 17 Jan 2004 18:37:53 schreef Mientje:
harrys,
......
Ik heb hem een paar weken geleden een mailtje gestuurd, omdat hij geen verschil wist tussen Evang gemeentes en Vrij Evang gemeentes.
Ik kreeg als antwoord dat het maar is, wat je onder evangelisch verstaat.
Zo lust ik er ook nog wel een.

Hij legt bepaalde criteria aan en als je die goed omschrijft, is er geen moeilijkheid.
Jij legt andere criteria aan en zou de VEG meer onder kerken plaatsen, denk ik.
Daaruit concludeer je dan maar direct dat hij het verschil niet weet
Jij vond dat omdat je er anders over denkt.

Hier is het antwoord van Geelhoed, wat je zelf poste...(is dat een goed woord?)

quote:

door Mientje op 30 Dec 2003 14:36    
Na een mailtje aan de heer A P Geelhoed, kreeg ik het volgende bericht terug :

Wat is het verschil tussen Vrij Evangelische Gemeente en Evangelische
gemeenten? Onder evangelisch versta ik alle niet reformatorische
bijbelgetrouwe christenen. Daaronder vallen de Vrije Evangelische Gemeenten,
maar ook de baptistengemeenten, de vergaderingen van gelovigen, de
evangelie gemeenten, etc.

Het probleem is dat het woord evangelisch op verschillende manieren wordt
gebruikt. In de Engelstalige wereld worden alle bijbelgetrouwe christenen,
reformatorisch en niet reformatorisch, onder evangelisch (evangelical)
gerekend. In Nederland was het woord evangelisch meer beperkt tot de niet
reformatorische bijbelgetrouwe christenen. Als ik het woord evangelisch
gebruik dan gebruik ik het in die zin.

Later heb je ook zogenaamde evangelie gemeenten gekregen. Dat zijn veelal
pinkster- of charismatische gemeenten.

( Dit is wat hij eronder verstaat, waar ik het niet mee eens ben, maar ja, daar valt niet over te twisten.)
Dat is een waar woord: We zijn het niet eens, er zijn twee visies, maar het twisten erover heeft geen zin.
Ik denk dat hiermee duidelijk is dat je over wat Geelhoed schrijft heel verschillend kunt denken maar dat het aan ieder zelf is te beoordelen.

Het volgende stukje las ik op de link die je gaf met info over deze gemeenten…..ik vind het niet heel vreemd om het onderstaande onder ‘evangelisch’ te scharen.

quote:

Vrije Evangelische Gemeenten zijn onder invloed van opwekkingsbewegingen (Reveil enz.) ontstaan door afscheiding van de lands- of volkskerken
De gemeenten … kennen alleen gezag toe aan de bijbel en niet aan vaststaande geloofsbelijdenissen, verwerpen "meestal"  (dus niet in alle gemeenten) de kinderdoop, maar niet het Heilig Avondmaal, kennen kerkelijke tucht en toetreding op een persoonlijke geloofsbelijdenis en leggen grote nadruk op het algemeen priesterschap der gelovigen en de leer der laatste dingen (eschatologie).

Zij zijn onderling autonoom en vrij in hun liturgie, die het gereformeerde type representeert.
De Bond zorgt voor opleiding van voorgangers. De Theologische School is gevestigd te Utrecht.
Er bestaat een zendingsvereniging en een commissie voor evangelisatie.
Met zo'n vraag over evangelisch of niet, is het duidelijk dat je verschillende antwoorden kunt geven; zijn antwoord is niet zo simplistisch als je ons wil doen geloven, ik denk dat er heel wat mensen op dit forum zijn die het bovenstaande ook als evangelisch zouden omschrijven

Dit zal met ingewikkelde vraagstukken over genezing zeker ook het geval zijn!!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: januari 18, 2004, 08:49:38 am »

quote:

door harrys op 17 Jan 2004 17:42        
OK, P&A, je hebt dus wel ergens naar geluisterd, maar dus niet naar de laatste Ronduit-workshop, want die is alleen te lezen. Geeft niet, ik wil je ook echt niet verplichten om naar zijn lezingen over genezing te luisteren, maar Mientje beval het aan en je liet merken het niet te doen. Dan ontstaan er vraagtekentjes in mijn denken :-)

Beste Harry,
Het is duidelijk dat dit de angel voor je is….de ‘zure bronnen’, het was handiger als je eerder duidelijk was geweest. En inderdaad heb je dan iets meer een ‘lap tekst nodig…

Als je goed met de computer overweg kunt ben je toch wel in staat de volgende ‘workshop’over genezing van Ouweneel te vinden… Op je ‘eigen’Vergadering-site wordt verwezen naar de site van Ronduit of de EO.

quote:

Het is zaterdag 17 januari 2004
welkom op  
        www.vergadering.nu
Zaterdag 8 november 2003 sprak Willem Ouweneel op het Ronduit-weekend over "Vrijheid door de Geest" en gaf de "Workshop Genezing" >>>  Lees het op de Ronduit-website ...
of op de EO-site...
Alleen, júllie schrijven: Lees het….. Als je één van deze sites aanklikt, zie je ergens staan: Luister naar de workshops van het ronduit-weekend:

http://www.ronduit.nl/jc/...t=4717805&cat=2752692

Je zou kunnen zeggen dat jij toch ook niet altijd je huiswerk goed doet als je ons ergens van beschuldigd.
Stél trouwens dat het niet de laatste ronduit workshop was geweest, maar iets anders, dan zal het in ieder geval over genezing zijn gegaan én het was Ouweneel die sprak….., dan is het duidelijk nog níet zo dat we niet naar zijn lezingen willen luisteren .
Maar je schijnt het ons in de mond te willen leggen….. Zoals ik al eerder schreef: ‘Eerlijk gezegd vond ik dat ook noodzakelijk om hem zelf te horen spreken over dit onderwerp….’(P&A, 17 jan.04)

Voor alle duidelijkheid: Ik heb weer even het begin geluisterd en het is wat we al eerder hadden gehoord ‘workshop over genezing door Ouweneel van het laatste Ronduit weekend (nov. ’03)

Wat de lezingen op de Vergadering-site betreft: Mientje beval Alfa Tauri de lezing aan….. Ik heb het in mijn post aan haar zelfs niet over zijn lezingen gehad. Wél gaf ik haar een citaat uit zijn lezing die ik al eerder beluisterd had (maar ik heb verder niet uitgelegd dat ik dat had beluisterd via EO/Ronduit…..begin dec 03…) Ik had haar nog willen vragen ‘welke lezingen’ ze precies had geluisterd, want er stonden er meerdere (daar was ik nog niet aan toe gekomen)

Er zijn anderen die info van ons wél op prijs stellen….het is dus maar nét met wat voor vragen je zit.  Lees hiervoor ook mijn vorige post aan mientje.
NB: Ik (P&A) heb in het volgende stukje bepaalde zinnen ‘vetgedrukt’. Deze gaan over de beoordeling van wat Ouweneel in het boek zegt. Dit soort “commentaren” vind ik terug bij Alfa Tauri, Geelhoed, Van der Ven, Bill Randless en nog meer mensen… en bij mijzelf……om maar duidelijk aan te geven dat je het niet kunt toespitsen op Geelhoed…..
En dit was vóórdat ik hem attendeerde op de recentie van Geelhoed.

quote:

door Alfa Tauri op 13 Jan 2004 20:26   quote  
quote:
 op 10 Jan 2004 20:34:52 schreef Priscilla en Aquila:
Ik vond nog een artikel waar je (edit: ik bedoel Alfa Tauri) misschien wat aan hebt.

ERNSTIGE MISLEIDING DOOR T.B. JOSHUA
Door Bill Randles; http://www.bibleguide.com/books_eng.htm

Alfa Tauri antw:
Bedankt voor je uitgebreide reactie, heb ik zeker wat aan gehad.

Momenteel ben ik bezig in het boek van ouweneel en begin het nu pas echt moeilijk te krijgen. Alle argumenten en onderbouwingen die ik voor mijzelf op een rijtje had gezet na het vele lezen en kijken naar verslagen ooggetuigen enz. worden in zijn boek genadeloos onderuit gehaald. Zelf ben ik niet zo dat ik dus direkt aanneem wat hij schrijft maar er zullen velen zijn die zijn uitleg voor waar aannemen.

door Priscilla en Aquila op 10 Jan 2004 22:20
quote:
 …. Wat betreft Ouweneel, die ken ik van dichtbij en mag er dus wel een bepaald oordeel over uitspreken.... einde citaat P&A

Alfa Tauri antw:
Voor mij geldt hetzelfde, ken hem van dichtbij en ben ook vaak op weekenden in driebergen geweest enzo (toen die er nog waren). Dit maakt het er niet makkelijker zeker niet omdat je dan weet dat hij (zoals hij was) de dingen altijd scherp aan de bijbel toetst en zeker geen voorstander was van dit soort praktijken als Joshua erop nahoudt.

Wat mij echt heeft verbaasd in zijn boek is het volgende citaat:

Hoofdstuk 6.6.1 ONDERSCHEIDING

Enkele regels uit de 1e alinea:

Gelovigen die (misschien onwetend) met demonische invloeden in hun leven te maken hebben, kunnen fel reageren op de bevrijdingsbediening doordat zij zich bedreigd voelen.

Einde citaat.

Hiermee draait hij de boel mooi , als je kritiek hebt zou het dus weleens zo kunnen zijn dat je onder invloed bent van demonische invloeden die zich bedreigd voelen.

Dit soort verdraaiingen zie ik telkens in het boek naar voren komen.
Ook geeft hij even later aan dat zij die kritiek leveren vaak niet de gave van onderscheiding van geesten hebben maar eerder die van achterdocht.

Zij zouden vervolgens min of meer onwetend handelen en zij zouden niet doorhebben dat de satan hen als instrument gebruikt om verdeling in de kudde te zaaien.

Dit zijn uitspraken die misschien wel een kern van waarheid zouden kunnen bevatten maar waar je vervolgens wel half christelijk Europa mee veroordeeld.

Al met al is het een boek dat erg sterk theologisch onderbouwd wordt maar waar waarheid en leugen zeer dicht naast elkaar moeten liggen. Lees bijvoorbeeld eerst maar eens het boek van Ds. Van Der Ven "dossier van TB Joshua" en daarna het boek van ouweneel.

Beide schrijven over dezelfde zaken beide zijn zij Christen en de een is pro en de ander is anti Joshua. Dan is het mijns inziens niet mogelijk dat 1 van de twee volledig onzin uitkraamt, beide zullen een gedeelte van de waarheid beschrijven maar nu komt het leuke, Jij en ik moeten uitzoeken wat waarheid is en wat leugen.

Wat ben ik blij dat ik God heb zeg, als dit niet het geval was geweest was ik allang gek geworden. De wereld zoals God deze geschapen heeft is zo complex, laat staan de mensen die erop rondlopen en laat staan de misleidingen van de satan.
Deze doet zijn uiterste best om alles zoveel mogelijk op elkaar te laten lijken, zodat het allen nog maar mogelijk is om de waarheid te vinden met Gods hulp.
-Zelf ben ik niet zo dat ik dus direkt aanneem wat hij schrijft maar er zullen velen zijn die zijn uitleg voor waar aannemen.
- Dit maakt het er niet makkelijker zeker niet omdat je dan weet dat hij (zoals hij was) de dingen altijd scherp aan de bijbel toetst en zeker geen voorstander was van dit soort praktijken als Joshua erop nahoudt.
Dit zijn twee zinnen van Alfa Tauri die ikzelf precies zo gezegd heb. En valt het je op hoe mensen in verwarringworden gebracht?...dat vind ik  heel erg….

Lees de laatste bladzijden van Het domein van de slang (auteur Ouweneel) Het is of je Geelhoed leest…..Ik zal een stukje citeren, het is een algemene ‘beschouwing’ over de 'laatste dagen':
Citaat
Ouweneel 1978: "En nu, wat is het slotwoord van al het gehoorde? Vrees God, en onderhoud zijn geboden. We leven in de laatste dagen, vlak voor de komst van de Here Jezus, en wat zouden wij nog zoeken? “Zo zegt de HERE: Zie, wat Ik gebouwd heb, breek ik zelf af en wat Ik geplant heb, Ruk Ik zelf uit, en zoudt gij voor u grote dingen zoeken (grote tekenen, bovennatuurlijke gaven en wonderen, verschijnselen uit de “hogere wereld”)? Zoek ze niet! ….”
Leven we in de dagen van grote tekenen en wonderen? Zo ja, uit welke bron komen die? Vraagt het gelóóf om tekenen? “Een b
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2004, 12:53:30 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: januari 18, 2004, 09:00:44 am »
Vervolg bericht

quote:

Een voorbeeldje van demagogiek. P&A citeren een stukje van Geelhoed's beschuldigingen waarin Geelhoed het volgende beweert: Ouweneel suggereert dat Jezus "dronken in de Geest was" (wat Ouweneel dus niet zegt!) En dan gaat hij verder: "Dan doemt het beeld op van een Jezus die wankelt en waggelt als een dronkeman, die achterovervalt, die hysterisch schatert, etc." [...] "Dit grenst aan godslastering, als het al geen godslastering is..."

Harrys heeft het over onderstaand stukje.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citaat Geelhoed:

Hij (WJO) suggereert dat ook Jezus dronken in de Geest was. Dat doet hij als volgt. Hij verbindt dronken in de Geest zijn met extase. Vervolgens wijst hij op een bijbeltekst waarin de verwanten van Jezus zeidendat Hij buiten zinnen (in extase) was
Het gaat om Markus 3:21, waar door de verwanten van Jezus over hem wordt gezegd: ‘Hij is buitenzichzelf (uitzinnig)’, (In het Grieks staat exesté, van existèmi, waarvan extasis afgeleid is.)
Ik citeer uit het boek van Ouweneel "Van Jezus wordt gezegd, terwijl hij met de bevrijdingsbediening bezig is, dat Hij ‘in extase’ was"
Hij suggereert dus dat deze tekst zou bewijzen of er op zou wijzen dat Jezus ‘dronken in de Geest was’ (Want dat verbindt Ouweneel met in extase zijn). Dan doemt het beeld op van een Jezus die wankel en waggelt als een dronkeman, die achterovervalt, die hysterisch schatert, etc. Want dat wordt in charismatische kringen onder dronken in de Geest verstaan. (De verschijnselen van de Toronto Blessing, de derde golf, de Pensacola Outpouring

Einde citaat-------------------------------------------------------------------------------------------------

De lezer oordele zelf…

quote:

Vreemd genoeg geeft Geelhoed zijn eigen positie wel heel duidelijk weer aan het eind van dit dossier (punt 16), waar hij openlijk bekend door handoplegging occult belast te zijn geraakt Hij meent ervan bevrijd te zijn. Maar hoe kan iemand dan zo schrijven? Moeten we zo iemand nog serieus nemen?
Dus je bent het er mee eens dat je ‘door handoplegging ocult belast kunt raken'?
Anders slaat je argument natuurlijk nergens op.
Ik heb het betreffende stuk even opgezocht. (kon het trouwens niet vinden bij punt 16 maar ergens anders…….)
Ik meen te kunnen zeggen dat jijzelf óók wel het één en ander durft te suggereren….
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citaat Geelhoed

Ik ben vroeger zelf door handoplegging in een charismatische gemeente occult belast geraakt. Het gebeurde toen ik een doopdienst bezocht in een charismatische gemeente (Een Berea gemeente). Er werd een bekende gedoopt. Tegen het einde van de dienst riep de voorganger de aanwezigen op om elkaar te zegenen. Ik had zoiets nog nooit meegemaakt en werd er volkomen door verrast. Voor ik het door had legde mijn buurman zijn hand op mijn schouder en begon hij me te zegenen. Na afloop van de dienst ontdekte ik dat er een dikke mist over mijn contact met God was neergedaald. Het was net of ik God niet meer kon bereiken. God was er nog wel maar het is net alsof hij ver weg was. Alsof er een gordijn tussen mij en God in hing. Ik ben direct in gebed gegaan en na een strijd van enkele uren verdween de "mist". "Biedt weerstand aan de duivel, en Hij zal van u vlieden " (Jak. 4:7)

Einde citaat-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De lezer oordele zelf

quote:

…hoe is het mogelijk dat iemand zo vervuld is van negatief geschrijf en tegelijk de Heer Jezus liefheeft. Maar over dat laatste heeft hij het helaas niet

Precies dit onderwerp snijdt Geelhoed zelf aan op de eerste pagina van zijn ‘Homepage’waar hij iets vertelt over de achtergrond er van.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citaat Geelhoed.

Liefdeloos

Als iemand een gevaarlijke weg opgaat en hij heeft dat zelf niet door dan eist de liefde dat we hem of haar waarschuwen. Niet waarschuwen is liefdeloos Het is dus niet liefdeloos om te wijzen op wat er mis gaat in de evangelische wereld. Het gaat om het eeuwig behoud van de mensen. De fundamentele zaken worden momenteel aangetast en als dat doorwerkt dat verliest men vroeg of laat de gezonde bijbelse kijk op het evangelie.
Toen tot me doordrong wat er zich afspeelde, na mijn lange periode van afwezigheid, was ik verbijsterd en geschokt, ik heb letterlijk geweend over de situatie. Terwijl ik dit schrijf komen de tranen weer in mijn ogen. Het is mij tot een voortdurend hartzeer en leed. Als ik scherp ben geweest dan is het omdat ik daartoe gedwongen ben. Bedenk dat die woorden met een bloedend hart zijn geschreven en uitgesproken. Zwijgen omwille van de vrede is liefdeloos als het werkelijk om fundamentele zaken gaat.

Laster?

Naar aanleiding van mijn studies en artikelen ben ik herhaaldelijk beschuldigd van lasteren. Helaas hebben die personen nooit concreet aangewezen waarin ik dan zou gelasterd hebben. Wat ik heb geschreven is feitelijk juist. Alles kan bewezen en aangetoond worden. Als er onjuistheden op mijn site staan en u wijst me daar op dan zal ik, na onderzoek van de feiten, die onjuistheden zo snel mogelijk recht zetten. Als je medechristenen van hun dwaalwegen terug roept naar de Schrift dan word je daar niet populair door.Integendeel. Het volk Israël had al de gewoonte om de profeten die door God tot hen gezonden werden te stenigen. Als wij het durven wagen om de christenen terug te roepen naar het woorddan kunnen we een zelfde behandeling verwachten

Namen noemen

Sommigen zeggen dat het ongeestelijk is om namen te noemen. Dat is merkwaardig want Paulus noemt in zijn brieven wel degelijk geregeld valse leraren bij name (9 keer). Ik noem ook namen. De meeste van hen heb ik eerst persoonlijk aangesproken. Ik heb lang gewacht met het publiek maken van mijn stukken en bezwaren.

Open voor correctie

Ik wil hier nogmaals uitdrukkelijk uitspreken dat ik open sta voor correctie, mits die gemotiveerd is. Ik ben zelfs dankbaar voor alle gemotiveerde correctie, aanvulling en verbetering. Het gaat mij niet om mijn eigen gelijk maar om de waarheid. Alle kritiek zal ik serieus nemen en toetsen.

Iets over de geestelijke achtergrond

Ik reken mijzelf tot de traditionele evangelicals. Ongeveer dertig jaar geleden ben ik tot geloof gekomen. Ik ben met het evangelie bereikt door de broeders van de vrije baptistengemeente in Middelburg. Daar is momenteel ook mijn geestelijk tehuis. Iets meer informatie over mijzelf staat in het verslag van het interview dat enige tijd terug in het RD heeft gestaan. Als u deze link aanklikt artikel RD dan gaat u naar het artikel toe. Op mijn homepage worden de standpunten van de traditionele evangelicals verdedigd en uitgedragen.
(……)
We geloven dat een ieder die het bijbelse evangelie van de apostel Paulus, dat is het evangelie van de rechtvaardiging door het geloof alleen, niet brengt een vals evangelie brengt. We geloven in de bijbelse opdracht tot leertucht. We geloven in de bijbelse opdracht om ons af te scheiden van hendie een vals evangelie brengen. We geloven dat er valse kerken zijn. We verwerpen de psychologisering van het geloof, waar W.J. Ouweneel in zijn boek Nachtboek van de Ziel een voorbeeld van geeft. We geloven dat we de bijbelse waarheid moeten verkondigen en uitleven maar dat we tegelijkertijd elke vervalsing daarvan moeten ontmaskeren en ve
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2004, 01:05:47 pm door Priscilla en Aquila »

harrys

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: januari 18, 2004, 03:59:45 pm »
Ja, helaas komen we nu op het punt dat we het gewoon oneens blijken te zijn. Jij hebt ergens voor willen waarschuwen, ik heb ergens voor willen waarschuwen, Geelhoed wil ergens voor waarschuwen. Je ziet het, daar wordt het niet vrolijker van. We kijken er totaal verschillend tegenaan.

Ik denk dat voorgangers bijna altijd met tegenstand te maken krijgen, vooral als ze van de Heer een bijzondere taak krijgen. Paulus heeft veel weerstand ondervonden. Van hem zijn onderstaande woorden, maar eigenlijk overkomt hetzelfde ook Joshua en Ouweneel en meer van zulke mensen met een bijzondere bediening. De bijbel zegt dat ze hun eigen Heer aangaan. De woorden van 2Kor.5:9-16 zijn eigenlijk niet alleen de woorden van Paulus, maar ook hun woorden (mijn tussengevoegde opmerkingen moet je mij maar vergeven :-)

2 Kor.5:9-16 Daarom is ons hoogste doel te doen wat Hij wil, of we nu in dit lichaam of thuis bij de Here zijn. Want wij zullen allemaal eens voor Christus rekenschap moeten afleggen. Dan wordt alles blootgelegd. Ieder van ons zal krijgen wat hem toekomt, voor wat hij in zijn aardse lichaam heeft gedaan, goed of kwaad. [>Dat is ook het moment dat de (misschien goedbedoelende) tegenstanders hun probleem maar eens moeten uitleggen, als ze daar staan met die duizenden die door de bediening van die voorgangers tot levend geloof in de Heer Jezus zijn gekomen<] ...Omdat wij zo'n diep ontzag voor de Here hebben, doen wij ons best anderen voor Hem te winnen. God weet dat wij hierin oprecht zijn en ik hoop van harte dat dat ook voor u duidelijk is. [>Inderdaad winnen zij duizenden voor Christus: TB Joshua's kerk groeide in enkele jaren naar 20000 enthousiast in Jezus gelovende mensen; plus wat er wereldwijd nog bij komt<] ...Proberen wij nu onszelf weer aan te prijzen? Nee, ik reik u alleen maar de argumenten aan, waarmee u ons kunt verdedigen tegen hen, die het uiterlijk belangrijker vinden dan het innerlijk. [>Je kunt nog zo vallen over 'vreemde' handbewegingen, geschreeuw en schuimbekkende en neervallende mensen, maar het gaat om het innerlijk van de dienaar<] ...In elk geval kunt u van ons zeggen dat wij eerlijk en oprecht zijn. Als wij in vervoering zijn, is het voor God. [>In vervoering kun je dus ook voor God zijn<] ...Als wij nuchter en kalm zijn, is het voor u. Wat wij ook doen, het is omdat we er door de liefde van Christus toe gedrongen worden. [>En let vooral op de volgende zin!<] ...Houd er dus mee op gelovigen naar hun uiterlijk te beoordelen of naar wat men over hen zegt. [>Waaauw, da's moeilijk!!!<]
Groetjes,
Harry

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: januari 21, 2004, 12:53:31 am »
Beste Harry,

Inderdaad, eindelijk zijn we het ergens over eens: dat we een totaal verschillende kijk op de dingen hebben…. Hoewel we nog niets van jouw eigen onderbouwing hebben gezien….

Het is dat je zélf [>En let vooral op de volgende zin!<] deze tekst uit ‘het Boek’ aanhaalt; híer voor je, de andere versie uit de NBG (die er wel iets anders van maakt – heb je dat met vertalingen ook al?)
Als je iemand ergens op wil aanspreken, of iets wil opmerken, doe het dan volgens dát principe:
“Zo kennen we dan van nu aan niemand meer naar het vlees”  2 Cor 5:16

Proberen we in de ander (met wie we in gesprek zijn) de ‘geestelijke mens’ te ontdekken….?
En…. wat is er in ons te(her)kennen, vlees of geest…………zie Galaten 5 (goede of slechte vruchten)
“…..helpt gij, die geestelijk zijt, hem terecht in een geest van zachtmoedigheid” NBG-vertaling Galaten 6:1

[>Waaauw, da's moeilijk!!!<]  Maar misschien wordt het daar weer íets vrolijker van……. :)
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2004, 01:16:38 am door Priscilla en Aquila »

harrys

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: januari 21, 2004, 10:50:48 am »
Beste Priscilla en Aquila,

Ik geef toe dat mijn bescheidenheid en zachtmoedigheid behoorlijk te wensen overlaat. Ik liet me een beetje meeslepen door jullie gekopiëerde lappen tekst, waarin ik eigenlijk maar weinig onderbouwing kon terugvinden. Nu schrijf je datzelfde ook van mij, terwijl ik juist denk dat ik het goed onderbouwd heb. Maar je wilt toch niet dat ik hier Geelhoeds website ga analyseren? M.i. was mijn samenvattende analyse al te veel van het goede. Of dat ik mijn analyse van Van der Ven's boek hier ga inplakken? Je kunt je nu al wel voorstellen wat dat gaat worden. Daarom gaf ik dat stukje uit Het Boek maar door. Maar jammer, je reageert niet op wat er werkelijk gezegd werd, maar wat je eruit haalt zijn de voorwaarden waarop ik moet discussiëren: 2Cor.5:16 niet naar het vlees; Gal.6:1 in een geest van zachtmoedigheid. En zo slaan we elkaar met lieve bijbelteksten om de oren.
Of begrijp ik het verkeerd en bedoel je dat WIJ dat moeten gaan doen?

Misschien zijn we al te veel overtuigd van ons eigen gelijk en verwachten we ook nog te veel van elkaar? Soms wil je een bewijs maar liggen de dingen gewoon complexer. Of het is wat subjectiver dan wij denken. Het is niet in alles óf van God óf van satan. Ook in deze topic blijkt dat de één ergens ontzettend blij in de Heer van wordt, terwijl het door de ander als 'van de duivel' gezien wordt. En dan kom je tijdens zo'n discussie tot de conclusie dat je maar beter kunt stoppen. Laat de één het rustig anders beleven dan de ander, denk ik.
Groetjes,
Harry

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: januari 21, 2004, 04:26:14 pm »
Beste Harrys,

De enige reden dat ik de tekst uit 2 Cor 5: 16 aanhaalde uit de NBG is omdat ik het zo’n groot verschil vond bij wat er in het Boek staat. Ik moest de NBG erbij halen om het een beetje te plaatsen en dan zie je hoe verschillend je uitkomt doordat er iets heel anders staat dan in het Boek….

Hierdoor wordt de interpretatie heel anders (over het vlees en de geest). Als je me goed begrepen heb, zou het juist niet kloppen als ik jou met die tekst om de oren zou slaan. Het ‘iemand naar de geest kennen’ is voor ons allemaal noodzakelijk….

Allerlei sites en boeken gaan analyseren lijkt me hier een beetje off-topic worden…. Vaak is het ook niet of/of, lag het maar zo duidelijk, maar het is een mix (des te lastiger..) Het is wel zo dat het duidelijk is geworden dat ieder vanuit z’n achtergrond heel integer bezig kan zijn, als je je laat meeslepen door bepaalde emoties ga je (in het algemeen bedoeld) daar gemakkelijk aan voorbij….
Wel even persoonlijk: En kun je de ander antwoorden in de mond te leggen over bijzaken als het wel of niet geluisterd hebben van een lezing…..Belangrijk vind ik dat je iemand op z’n woorden gelooft ook al is de mening anders….
Enne.. waarschuwen gebeurt meer uit liefde dan wij zo in de gaten hebben.
Genoeg daarover…. :X

Ik heb je stukje uit 2 Corinthe 5 wél gewaardeerd want je probeerde ons op die manier iets mee te geven over hoe jij bepaalde dingen bekijkt……. Dat is wat mij betreft prima toch? Al zie ik het iets anders (mede door de vert.)
Als we elkaar nu beter begrijpen, lijkt me het zo een goede afsluiting……
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2004, 04:32:58 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: januari 23, 2004, 02:42:27 pm »

quote:

door Alfa Tauri op 13 Jan 2004 20:26  
Nogmaals bedankt voor je reacties en ik zal nog weleens een update tikken.

En……..op 16 Jan 2004 19:50  
Het boek van ouweneel ligt naast mijn computer hier en heb het helemaal uitgeplozen.

Eigenlijk is helemaal ondergesneeuwd dat dit ‘topic’ door jou gestart is om meer duidelijkheid te krijgen over Joshua……
Ik zou eigenlijk heel graag willen weten of jij de recensie van Geelhoed inderdaad ook hebt gelezen….. Aangezien je Ouweneels’ boek ‘helemaal hebt uitgeplozen’ ben ik heel erg benieuwd of je de opmerkingen die hij (Geelhoed) heeft gemaakt ook goed hebt kunnen natrekken……
Misschien ben je er nog niet aan toe om een reactie te geven, maar dan weet je in ieder geval onze vraag en het feit dat we graag willen weten hoe het nu met je gaat…….