quote:
op 04 Mar 2004 12:13:49 schreef Roodkapje:
Ik als christen geloof dat je als mens pas echt gelukkig kunt worden als je Christus leert kennen. Die relatie is de basis van het leven. Dat levert een gevoel op van een soort verliefdheid in het kwadraat. Toen ik nog atheist was kende ik dat gevoel niet.
Ken dat gevoel ook niet, ik voel me over het algemeen "gewoon" goed. Vind ook niet dat ik een atheist ben, ik geloof niet in de bijbel. Maar dat betekend niet dat ik niet in een god of een hogere macht, of Allah of Boeddha of iets anders geloof.
quote:
Ik hield me bezig met occultisme (glaasje draaien, tarotkaarten etd.) en luisterde veel naar black metal. Mijn kanaal voor de Duivel stond wagenwijd open. Dat uitte zich door een sterke antipathie voor alles wat christelijk was en ik merkte dat ik afhankelijk werd van dingen: je gaat dwangmatig allerlei dingen doen: vloeken, agressie, zelfverheerlijking, overmatig drank- en drugsgebruik (ik zeg niet dat iedereen dat doet, maar ik deed het en meer mensen in mijn omgeving deden het).
Ik ben juist geinteresseerd in het christendom, maar ook in andere religies en ook in occultisme (nu vind ik glaasje draaien niet zo boeiend, maar wel bijvoorbeeld astrologie en voodoo). Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er maar één "ware" godsdienst/levensbeschouwing is en de rest van de mensheid misleid wordt. Denk dus dat er in iedere godsdienst en levensbschouwing een kern van waarheid zit, en ik interesseer me daar een beetje voor om te kijken of ik hiervan ook een graantje kan meepikken voor mijn eigen leven. Van al die andere zaken heb ik ook geen last, tuurlijk drink ik wel eens een biertje (of meer) en gooi ik er wel eens een gvd uit, maar ik heb niet het idee dat dat dwangmatigheden zijn t.g.v. het luisteren naar blackmetal ofzo.
quote:
Ik heb lange tijd gedacht (dit patroon heb ik een jaar of zeven volgehouden) dat ik dat uit vrije wil deed en dat dat mijn eigen keuze was, maar op een gegeven moment kreeg ik door dat dat niet zo was.
Werd je daardtoe gedwongen dan?
quote:
Nu ben ik met al deze dingen gestopt, ik houd me er verre van en het gaat nu veel beter met me. Mensen uit m'n omgeving vinden het nu veel prettiger om met me om te gaan. Ik ervaar nu ook een enorme vrijheid.
Toen ik een dipje had in het geloof ging ik weer naar black metal luisteren en ik merkte dat ik weer bij God weggetrokken werd (ik bad niet meer, las niet meer in de bijbel, ging niet meer naar de kerk etc.). Anderhalf jaar geleden heb ik er definitief voor gekozen om nooit meer naar die muziek te luisteren en met met occulte praktijken bezig te houden, en ik heb me nog nooit zo goed gevoeld.
Knap van je dat je die keuze hebt kunnen maken. Nou ja, ik heb zelf niet het idee dat het mij slecht beinvloed en dan ik er slechter van wordt. Het is ook niet zo dat mijn hele leven laat leiden door blackmetal muziek en occulte zaken, welnee. Ik vind blackmetal gewoon goeie muziek (ik luister naar veel soorten muziek) en heb interesse in occulte zaken, verder ben ik gewoon een gezonde vent met een goed stel hersens en niet één of andere vaag figuur met een hersenkronkel. Heb dus nogmaals niet de indruk dat ik met iets slechts bezig ben, dus waarom zou ik ermee stoppen?
quote:
Dus dat bedoelde ik met 'een kanaal openzetten'. Als je nog nooit Gods liefde hebt ervaren kan ik me voorstellen dat je niet goed kunt begrijpen wat ik bedoel, maar ik hoop een aanzetje gegeven te hebben.
Snap het, ik ervaar het alleen anders.