Auteur Topic: Hoe bekend is dit forum eigenlijk in de GKv?  (gelezen 8340 keer)

grompie

• Bekijk profiel
Hoe bekend is dit forum eigenlijk in de GKv?
« Reactie #50 Gepost op: augustus 20, 2006, 10:30:24 pm »
@observer: waar om vaar je niet gezellig een stukje mee op onze viermastklipper; daar wil niemand diepgang ;)
geheelonthouder

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: augustus 22, 2006, 02:59:34 pm »

quote:

Laodicea schreef op 06 juli 2006 om 22:25:
Hoe bekend is dit forum eigenlijk in de Gkv en in de omringende kerken qua geloof? (CGK, NGK, Gereformeerde Bond) Het schijnt dat er verhoudingsgewijs vrij weinig mensen uit de GKv hier posten, en dat is erg jammer omdat dit forum kwalitatief erg hoogstaand is, vergeleken met andere Christelijke fora is het niveau hier hoog, de opzet is divers en het trekt ook andersgelovigen aan waarmee respectvol in debat wordt getreden.

Ik denk dat er een groot aantal mensen is die niet van het bestaan van dit forum afweet. Daarnaast zijn er mensen die wel meelezen, maar niet/nooit posten, misschien zelfs geen account hebben.

quote:

De GKv had naar ik begreep, altijd z'n eigen zuil, was, en is vermoed ik, een hechte gemeenschap, maar lijkt (dit zeg ik als buitenstaander, dus neem het niet te zwaar) een beetje moeite te hebben om zich aan te passen aan de versplintering in deze maatschappij en om 'de boel bij elkaar te houden', iets wat trouwens niet uniek is voor de GKv alleen.

Zit wat in. Gemeenten zijn meestal nog wel hecht. Ook zijn er nog vele elementen uit de zuil overgebleven of uitgebreid (vb. ZOA, kerkblaadjes, ND, CU e.d.) Zelf vind ik het niet verkeerd dat de 'gemiddelde' gereformeerde eens over de randjes van zijn/haar zuil heenkijkt en nieuwe dingen en mensen ontdekt.

quote:

Een internet forum als dit kán een heel goed middel zijn om deze versplintering tegen te gaan, maar dan moet daar wel op ingespeeld worden. Zou het een idee zijn om ook vanuit de kerken zelf meer actieve pogingen te doen om het gereformeerde leven op internet een duidelijker interactief gezicht te geven, als een nieuw extra brandpunt van samenkomst.
Hoewel bezwaarden wel redelijk actief zijn op het wereldwijde web, hebben de meeste GKv'ers (zoals ik al zei) geen kennis van dit forum. Het kan ook zijn dat men een afkeer van internet of dit forum heeft. Veel mensen houden niet van discussiëren, zeker niet als het niet IRL is. Daarbij zijn veel mensen ook niet rethorisch begaafd en zullen discussies niet gauw aandurven.

quote:

* In de kerken een algemene oproep doen om gebruik te maken van dit forum en wijzen op de toegevoegde waarde die dit forum kan hebben op het samenhouden van de GKv, en dan vooral op (inter)regionaal niveau.

Waaruit blijkt die waarde dan? Een gezamenlijk discussieplatform?

quote:

* Geregeld een dominee verzoeken om een preek van hem hier te bespreken onder zijn leiding op het forum.

Dat zou heel goed kunnen. Laatst keek ik op het Bijbelstudieforum en het verbaasde me dat er zo weinig topics zijn. Met Bijbelstudies, preken en overdenkingen zou dat forum weer tot leven gebracht kunnen worden. Overigens heeft gkv.nl zelf ook een (bescheiden) 'prekendatabase'. Het is, denk ik, wel zo dat meer mensen op zoek zijn naar overdenkingen dan naar discussies over een bepaald onderwerp.

quote:

* Misschien kunnen Gereformeerde opinieleiders gevraagd worden om hier een weblog te houden, dat is goed voor hen én voor de kerk.

Jop. Nu fungeert het ND als podium voor allerhande denkers, maar discussie is daar vaak beperkt, al was het door het formaat van de pagina. ;)

quote:

* Ik heb begrepen dat individuele gemeenten soms ook hun eigen forum hebben, misschien is het een beter idee om die fora op te heffen en om dat hier centraal te doen? Dan kunnen mensen b.v. topics openen over zaken in hun eigen gemeente, maar dan kunnen mensen uit andere gemeentes wel meedenken.

Dat klinkt als een ingrijpende operatie. Ik denk dat mensen die op een eigen forum posten, de weg hierheen ook wel weten te vinden.

quote:

* Ook zou men een engelstalig subforum kunnen openen om de contacten aan te halen met de Gkv gemeenten overzee, in Australië en de VS, dat zou voor beide partijen een culturele verrijking betekenen en bovendien de onderlinge banden op intermenselijk niveau kunnen versterken.

Break a leg! (als in, ik hou je niet tegen)

quote:

* Wat ook aardig zou zijn, is een specifiek verzoek te richten aan de Stichting reformatorische wijsbegeerte om van mijn part per toerbeurt hier wat bekendheid te geven aan het vele baanbrekende werk dat zij verrichten.

Mee eens. In Groningen werden cursussen RW gegeven, die ik jammergenoeg heb moeten missen (wegens een ander college op die tijd).

quote:

* Ik heb begrepen dat Ds.Wim, die hier ook wel eens post, een eigen website heeft over de nabije geschiedenis van de gereformeerden, misschien vind hij het wel een leuk idee om hier maandelijks een stukje uit die roemrijke geschiedenis uit te lichten en hier te bespreken, dat lijkt me een positieve bijdrage aan de eigen identiteit, immers, als je je verleden niet kent, dan ken je je heden ook niet, laat staan je toekomst.

Dat wordt kiezen. We kunnen natuurlijk niet alles op één hoop gooien (RW, dsWim, andere prominenten enz. enz.) Dan wordt het onoverzichtelijk.

quote:

Nou vraagt men zich wellicht af waarom juist ik als verse katholiek deze voorzet wil geven. Wel, ik vind dit een prettig forum, en GKv'ers prettige mensen en ik zou het zonde vinden als de discussies over dit forum zich zouden bepreken tot de vraag of men het überhaupt in de lucht wil houden of niet, terwijl het zoveel mogelijkheden kan bieden voor de GKv.

Dus, verken hier de mogelijkheden, en bedenk hier opbouwende strategiën. :)

Tof dat je zo meeleeft. Ik denk dat dit forum nog wel even blijft (zie ook www.ebate.nl) De dingen die je aangeeft zijn echter best wel intensief en vragen grote inzet. Het kan wel, maar de Staff zou het moeten bespreken. Het is idd goed en leuk om contact op te nemen met mensen of ze wellicht een bijdrage willen leveren.

Tenslotte wil ik je er op wijzen dat een forum niet de kern is van de Vrijgemaakte gemeenschap. Dat is de gemeente zelf. Dat is Christus.

Een forum is leuk en alles, maar er zijn genoeg andere initiatieven en organisaties die de boel levendig houden.  d:)b
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: augustus 28, 2006, 01:26:47 am »

quote:

grompie schreef op 20 augustus 2006 om 22:30:
@observer: waar om vaar je niet gezellig een stukje mee op onze viermastklipper; daar wil niemand diepgang ;)
:) Met Kapitein Clint?
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2006, 01:27:05 am door observer »
Geloof is als een paspoort....eerst stond je er bij je ouders bij, nu moet je er zelf 1 laten maken....

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: augustus 28, 2006, 01:39:56 am »

quote:

http://images.google.nl/images?q=tbn:wBEyI7w7AB1NNM:http://www.fopshop.nl/fotos/groep23/2331000000041.jpg
Van clint hebben we alleen nog een pet :)
geheelonthouder

Marc Knoop

• De toekomst is mooi.
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 21, 2006, 10:59:40 am »
Als je alleen GKV-ers wil hebben op dit forum, laat dit dan blijken dan is het een gesloten forum. Ik ben hervormd maar zie ons beiden als christenen.
Marc Knoop

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 22, 2006, 07:38:13 pm »
Modbreak:
PKN/hervormd discussie is afgesplitst naar Hervormd, gereformeerd en de PKN.

Waarom denk je dat we alleen gkv-ers hier willen hebben? Geen idee hoe je daar bij komt.

We hebben wel een onderverdeling van het forum ingesteld met eigen regels per gedeelte/sub-forum. Dat geeft de mogelijkheid binnen een bepaalde setting te discusseren.

Bijv. als iemand van gedachten wil wisselen over het werk van God maar niet over het bestaan van God dan zit die persoon beter in GL (of CL) dan in LB.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 07:38:43 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.