quote:
op 28 Jan 2004 09:36:46 schreef lonneke:
Toen ik dit verhaal hoorde dacht ik: wat betekent dat eigenlijk? Diaconie?
Even off topic:
Zonder diaconaat geen christelijke gemeenteWant ook de Zoon des mensen is niet gekomen om Zich te laten dienen, maar om te dienen en Zijn leven te geven als losprijs voor velen. (Marcus 10:45)De letterlijke betekenis van het –Griekse- woord diakonia waarin we het woord diaconie herkennen, is 'dienst'.
Ook in het werkwoord 'diakoneo', dat 'aan tafel dienen' betekent, zien we dit dienen terug, evenals in het zelfstandige naamwoord 'diakonos': dienaar.
Dienen, diakonia, is in het Nieuwe Testament meer dan de zorg voor armen, weduwen en wezen.
In de evangeliën ligt de nadruk op de wijze waarop Jezus het dienstwerk opvat. In tegenstelling tot de wereld, waarin het gaat om macht over de ander, stelt Jezus het dienen centraal. Hij zegt: 'Ik ben niet gekomen om bediend te worden, maar om te dienen'.
Iedereen die in de gemeenschap van Christus wordt opgenomen komt bij dit dienstbetoon terecht.
Zo wordt Christus onder meer zichtbaar in de mate waarin de gemeenschap zich dienstbaar toont.
De Bijbel vertelt ons veel over de Kerk als gemeenschap van Christenen.
Binnen die gemeenschap geven we aandacht en zorg aan hulpbehoevenden en helpen we elkaar.
Vanuit die gemeenschap geven we ook aandacht en zorg aan mensen om ons heen en mogen we op die manier de liefde van Christus uitstralen.
Dat noemen we de diaconale taak van de christelijke gemeente. Een taak voor elk lid van de gemeente: van klein tot groot.
Een diaconale gemeente is een gemeente die vanuit de liefde van Christus zelf actief is in onderling dienstbetoon en barmhartigheidwerk naar binnen toe (de eigen gemeenschap) en naar buiten toe (de maatschappij).
De diaconie heeft daarin de opdracht om de gemeente voor te lichten, te stimuleren, activiteiten te coördineren en de gemeente voor te gaan.
(Bron: diakonie Drachten Oost)