Auteur Topic: Een nieuwe christelijke feestdag.....dag van inkeer  (gelezen 2322 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Een nieuwe christelijke feestdag.....dag van inkeer
« Gepost op: januari 26, 2004, 09:20:03 pm »
Onlangs las ik een stukje over de betekenis van Jom Kippoer.
Op Jom Kippoer gaat het voor joden om Gods oordeel over zijn mensen. God zou de namen van de getrouwe gelovigen in het boek van het Leven schrijven. En het was dus zaak dat er niets à charge tegen je kon worden ingeroepen.
Dat zouden bijvoorbeeld onvervulde geloften kunnen zijn. Deze en andere fouten (zoals het uitspreken van een vervloeking) werden dan vergeven en op opgeheven.

Vroeger hadden woorden een grotere kracht dan nu. Eenmaal een vloek of gelofte uitgesproken, hadden deze een eigen macht over de spreker, die hem zou kunnen schaden als een vloek.
Ook aan elke gelofte is tevens een vloek verbonden, die je oploopt wanneer je je gelofte niet nakomt.
De synagogedienst van Jom Kippoer wordt begonnen met het Kol Nidrei, een joods gebed dat 10 dagen na het Joods nieuwjaar (tien dagen in de maand Tisjri, aan de vooravond van Joem Kipoer) wordt gezegd. In dit gebed verklaart men dat niet nagekomen beloften aan God vervallen. Het gebed is nog voor de verwoesting van de Tempel ontstaan.
Het gevaar van vervloekingen wordt in de dienst van Kol Nidrei dus afgewend: het is die schade die in Kol Nidrei bezworen wordt. De gevolgen van mijn onterecht uitgesproken geloften zullen uitblijven, omdat ik de geloften intrek en ongedaan maak.

Het lijkt me een goed idee, om als christen Jom Kippoer over te nemen, als dag waarop christenen extra stilstaan bij hun fouten en tekortkomingen naar elkaar, zichzelf, en God.  En als bewijs van sympathie voor hen aan wie de christen de grondlegger van zijn geloof dankt,, zouden we bijvoorbeeld kunnen besluiten om dit samen met het joodse volk op dezelfde dag te vieren.

Reacties graag :)

jullie
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2004, 11:25:39 pm »
Ik denk niet dat we dit over hoeven te nemen. Je kunt toch elke dag tot inkeer komen?

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2004, 11:50:36 pm »
natuurlijk.
En we kunnen ook iedere dag pasen vieren.
En ook kerstfeest.

Het gaat erom bepaalde beangrijke geloofselementen te markeren. De orthodoxe joden hebben zo'n speciale dag, waarop ze de nadruk leggen op inkeer en eht zoeken van vergeving. Het schoon schip maken.

En ik vind het wel wat hebben!

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2004, 12:28:51 am »
Voor mij hoeft het niet. Ik heb ook geen moeite om te vergeven. Ik zou zo'n dag eerder confronterend vinden. Zo van: Nu kom ik tot inkeer en vraag God om vergeving om vervolgens morgen weer opnieuw de zonde te begaan.
Ik denk ook niet dat dat werkt. Je moet denk ik toch tot een bepaald inzicht komen om bepaalde dingen in je leven definitief te veranderen. Soms kan dat jaren duren. Dus ik zie voor mijzelf het nut er niet zo van in.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2004, 12:57:51 am »
Alle christelijke feestdagen zijn onbijbels. Nergens is de opdracht voor christenen om een christelijk jaar te hebben met speciale feestdagen. Alleen het avondmaal, meestal wekelijks wordt ons opgedragen om de dood des Heren te gedenken.
Ik zou dus zeggen kom dagelijks tot inkeer, vier wekelijks het avondmaal en schaf de feestkalender af.

Het pascha en pinksteren zijn vervuld. Jom kippoer pas als de Messias verschijnt bij de 2e komst. Dus om die te vieren lijkt me sowieso voorbarig.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2004, 10:51:31 am »
Hmm niet alles wat niet in de bijbel staat is daarom ook niet goed. Je kunt ook dagelijks proberen tot inkeer te komen, avondmaal vieren en zo, zonder de feestkalender af te schaffen.

Als we alles wat niet in de bijbel staat af moeten schaffen blijft er niet zoveel over van alles.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2004, 07:28:15 pm »

quote:

op 27 Jan 2004 00:28:51 schreef lonneke:
Voor mij hoeft het niet. Ik heb ook geen moeite om te vergeven. Ik zou zo'n dag eerder confronterend vinden. Zo van: Nu kom ik tot inkeer en vraag God om vergeving om vervolgens morgen weer opnieuw de zonde te begaan. (Cut)

Zoiets heb ik regelmatig na het avondmaal. Inplaats van een reden om het avondmaal dan maar af te schappen, vind ik het juist een reden om het avondmaal te laten bestaan.
En zo lijkt me dat ojuist ok een goede reden om Jom Kippoer in te voeren.

je
Carl

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2004, 08:42:35 pm »

quote:

op 27 Jan 2004 19:28:15 schreef Carl:
[...]
Zoiets heb ik regelmatig na het avondmaal. Inplaats van een reden om het avondmaal dan maar af te schappen, vind ik het juist een reden om het avondmaal te laten bestaan.
En zo lijkt me dat ojuist ok een goede reden om Jom Kippoer in te voeren.

je
Carl

Ik ben al een tijdje geen lid meer van de gkv kerk. Dus vier ik ook geen avondmaal meer.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 27, 2004, 11:07:30 pm »

quote:

op 27 Jan 2004 10:51:31 schreef Marnix:
Hmm niet alles wat niet in de bijbel staat is daarom ook niet goed. Je kunt ook dagelijks proberen tot inkeer te komen, avondmaal vieren en zo, zonder de feestkalender af te schaffen.

Als we alles wat niet in de bijbel staat af moeten schaffen blijft er niet zoveel over van alles.

'k Kwam misschien wat stellig over, maar nuanceren lukt mij ook wel. Wij doen rustig met de vieringen mee, terwijl we in principe niet achter het kerkelijke jaar staan.
Je moet idd niet overdrijven.

Pred 7:16 Wees niet te zeer rechtvaardig en gedraag u niet al te wijs; waarom zoudt gij uzelf tot verbijstering brengen?
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2004, 11:12:32 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2004, 09:23:31 am »

quote:

op 27 Jan 2004 19:28:15 schreef Carl:
Nieuwsgierig vraagje: wat betekent het avondmaal voor jou?
Bombus terrestris Reginae

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 28, 2004, 10:03:07 am »
We hebben toch allang twee perioden van inkeer?
- de vastentijd in de weken voor Pasen
- de Adventstijd

Perioden om je te bezinnen op het lijden van Jezus en de redenen daarvan; op zijn tweede komst en hoe je daartegenover staat; bijvoorbeeld door niet te drinken, geen TV te kijken, sober te eten, meer tijd te nemen voor gebed en bijbellezen - kortom, vastentijd.

Niet maar een dag, maar wekenlang inkeer...
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 28, 2004, 09:13:01 pm »

quote:

op 28 Jan 2004 09:23:31 schreef Bumblebee:
[...]

Nieuwsgierig vraagje: wat betekent het avondmaal voor jou?

Het deelhebben aan Christus.
Het met Hem lijden, sterven, en opstaan.
Het Één zijn met mijn grote broer in zijn lijden en zijn verrijzenis.
Het Éen zijn met jou en met vele anderen.
Het beseffen dat onze Vader de Enige is, en Hij de reden is van de Éénheid van al Zijn schepselen.
Dat zoals wij aanvaard zijn in Hem, we dus niet het hart mogen hebben om te veroordelen of te verdelen

je
Carl

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 28, 2004, 10:32:51 pm »

quote:

'k Kwam misschien wat stellig over, maar nuanceren lukt mij ook wel. Wij doen rustig met de vieringen mee, terwijl we in principe niet achter het kerkelijke jaar staan.

Ik sta er wel achter, ik vind het prima om jaarlijks een aantal belangrijke dingen uit de bijbel te herdenken. Zolang je het maar niet bij die 1x in het jaar houdt.

Dag van inkeer lijkt me niet zo nodig... Met goede vrijdag, maar vooral ook met avondmaal kan dat heel goed gecombineerd worden. Hoewel het niet alleen daarbij moet blijven, God vraagt elke dag inkeer van je, niet 1x in de 3 maanden.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 29, 2004, 12:10:55 pm »

quote:

op 28 Jan 2004 22:32:51 schreef Marnix:
[...]

Ik sta er wel achter, ik vind het prima om jaarlijks een aantal belangrijke dingen uit de bijbel te herdenken. Zolang je het maar niet bij die 1x in het jaar houdt.

Dat is nu toch juist het kenmerk van het kerkelijke jaar.
Het principe is in het NT komt het niet voor dat christenen zo in het jaar diverse vieringen hebben. Alleen het avondmaal werd wekelijks gevierd. Alle belangrijke feiten moet je vaker herdenken. Dit gaat prima tijdens het avondmaal, telkens wordt weer een ander aspect belicht wat te maken heeft met wat de Heer heeft gedaan. Dit is het kenmerk van avondmaal vieren: zo dikwijls gij dit doet, verkondigt gij de dood des Heren.
Het kerkelijk jaar is een kopie van het joodse jaar met zijn feesten.
Waarom moet je die herdenkingen van het chr.dom plannen in het jaar?

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 29, 2004, 12:17:13 pm »
Waarom niet? Wat is er mis met het kerkelijk jaar?
Je kunt niet alles tegelijk bedenken. Dus je kunt aspecten van het christelijk geloof verdelen over verschillende avondmaalsvieringen, maar je kunt het net zo goed over het hele jaar verdelen.

Je kunt daar wel heftig op reageren (zoals vroeger vrijgemaakten deden) maar waarom eigenlijk?

En het levert je meteen momenten van inkeer op, gericht op de wederkomst (adventstijd), gericht op verzoening (lijdenstijd).
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 29, 2004, 01:53:06 pm »
Tja ik vraag me ook af waarom niet. Avondmaal draait toch om Goede Vrijdag, Pasen kun je er goed bij pakken. Maar 1x in het jaar een feest ivm de geboorte van Jezus, of 1x in het jaar aan pinksteren denken en dat als thema pakken vind ik wel goed. Met de huidige gemeentevormen is het avondmaal elke week vieren oko niet zo praktisch, en waarom zou je dan niet naar alternatieven mogen zoeken? Het is geen bijbels gebod wekelijks avondmaal te vieren, ik denk niet dat we in alles een kopie hoeven te zijn van de kerk zoals die in het nieuwe testament was.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 22, 2004, 10:30:27 am »
door een kennis werd ik erop gewezen dat het vandaag in de Russisch Orthodoxe kerk de 'dag van vergeving' is.
Op die dag staat men stil bij alles wat men verkeerd gedaan heeft naar een ander, en die dag is er een uitgelezen dag voor om zich dan met die ander te verzoenen.

Ook een soort Jom Kippur dus, maar dan in het intermenselijke verkeer.

jullie
Carl

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 22, 2004, 02:16:49 pm »
Priscilla en Aquilla,
Reactie op jullie bericht van 27-2 10:51

Inderdaad, alle christelijke feestdagen zijn onbijbels. Waarom? Alle Joodse feesten, zoals Pasen en Pinksteren zijn expliciet verbonden aan de historie van het volk Israël. En het kerstfeest is een verzonnen feest van de christenheid, maar ook dat is onbijbels, want volgens Paulus heeft God zijn Zoon gezonden, geboren uit een vrouw en geboren onder de wet, (Gal.4.4) om het volk dat onder de wet was vrij te kopen. En daarom is het ook de vraag, of wij het Joodse Pascha (het avondmaal) wel moeten vieren? Zoals bekent, gaat het in het Joodse Pascha, waaraan Jezus een nieuwe betekenis toevoegde, uitsluitend over een offer van vlees en bloed, namelijk het offer van Jezus’lichaam. De bijbel leert echter, dat dát offer alleen bestemd was voor zijn volk (zie o.a. Hand.5.31en Gal.4.4a). Voor ons, niet-Joden, gaat het om het offer van de Geest, die in Hem was. Volgens Paulus is die Geest, de Christus ( maar dan als de Geest Gods, dus niet de persóón van Jezus), in alle mensen gestorven en weer opgewekt.
P.Strootman

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 22, 2004, 03:15:02 pm »

quote:

op 29 Jan 2004 12:17:13 schreef Hans B:
Je kunt daar wel heftig op reageren (zoals vroeger vrijgemaakten deden) maar waarom eigenlijk?

Ik heb al geschreven dat wij er niet zó moeilijk over doen, het is meer bedoeld als bewustwording: waarom doen we dit. Volgens is het in principe een kopie van de Joodse kalender en de vraag is of dat terecht is.

quote:

op 29 Jan 2004 13:53:06 schreef Marnix:
……Met de huidige gemeentevormen is het avondmaal elke week vieren ook niet zo praktisch, en waarom zou je dan niet naar alternatieven mogen zoeken? Het is geen bijbels gebod wekelijks avondmaal te vieren, ik denk niet dat we in alles een kopie hoeven te zijn van de kerk zoals die in het nieuwe testament was.

Het is kenmerkend denk ik dat het geen gebod is maar een verlangen van de Heer om Hem zo te gedenken. Dat laat zich eigenlijk niet ‘opleggen’ als gebod, maar dit moet uit liefde gebeuren. In de handelingen zie je dat ze dit op zondag, de 1e dag der week deden. (Hd 20: 7 En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken,)

Natuurlijk kunnen wij geen kopie zijn van de 1e gemeente, maar je moet je afvragen waarom je er van verschilt, is dat een gewoon cultuurverschil of is het meer principieel, ….

Als de huidige gemeentevorm bv. aanleiding geeft om het avondmaal anders te vieren, dan kun je je ook afvragen of je die gemeentevorm niet moet veranderen.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 09, 2005, 02:30:18 pm »
Ff een oude koe uit de sloot halen :)

Zijn er hier mensen die aan Jom Kippoer doen, of denken te gaan doen? Overigens valt het dit jaar op woendagavond t/m donderdagavond 12-13 oktober en het houdt in dat je zo'n 25 uur (van zonsondergang op woensdag totdat het donker is op donderdag) niets eet en drinkt, niet vrijt, jezelf niet wast (behalve je vingers en oogleden) en niet op leren schoenen loopt (tja, dat laatste is een beetje outdated, ik loop daar toch al bijna nooit op ;)) Het wassen achterwege laten is vooral voor orthodoxe joden heel erg, omdat zij zich normaliter ritueel wassen voor het gebed. De dag gebruik je voor gebed en meditatie om vergeving te vragen aan God voor je zonden en je te richten op verbetering. Het vergeving vragen aan mensen die je gekwetst hebt, hoeft niet op de dag zelf (dat is ook niet altijd even praktisch, je ziet niet iedereen op die dag).
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2005, 08:35:19 am door wateengedoe2 »

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 12, 2005, 12:40:50 pm »
Tijden van inkeer in de Kerk voor de gelovigen ; de 40dagen tijd of Grote Heilige Vasten.

De vier weken van de Advent,ook een vastentijd en inkeer.

Elke vrijdag een vastendag en een dag van inkeer.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 14, 2005, 11:04:04 pm »
Modbreak:
dit topic was even op slot om orde te scheppen, iedereen af te laten koelen en om te zorgen dat we niet door elkaar heen op elkaars (ondertussen alweer gewijzigde) posts reageren.

Het is nu weer open voor de discussie over een nieuwe christelijke feestdag. Discussies over 'esoterisch christendom' of de betekenis van 'loochenen' kunnen in een nieuw topic plaatsvinden, maar hier zullen ze vewijderd worden.
« Laatst bewerkt op: augustus 14, 2005, 11:36:07 pm door Nunc »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 15, 2005, 01:08:00 pm »
Elke dag is toch een dag van inkeer? Ok, ik moet toegeven dat ik me daar niet elke dag van bewust ben, maar toch. Dagelijkse bekering is wel nodig, dus ik zie niet waarom dat maar 1 dag per jaar zou moeten...

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 15, 2005, 05:12:21 pm »
Een goed idee, zo'n dag van inkeer. Al enkele tientallen jaren wordt er in Nederland en Duitsland op verschillende plaatsen, iedere dag op aan andere plaats, door christenen uit allerlei kerkafdelingen een gezamenlijke dienst gehouden die begint met een schuldbelijdenis. Daarin wordt onze gemeenschappelijke schuld beleden voor: (o.a.)
het verlies van de eenheid van de kerk,
het verlies van de ambten uit Ef. 4:11,
het verlies van de geestesgaven,
het minachten van de sacramenten,
het verloren gaan van de toekomstverwachting en de nabije komst van Jezus,
de wereldgelijkvormigheid van veel christenen,
het tevreden zijn met de huidige onvolmaakte toestand van de kerk.
Logisch dat ik me heel goed kan vinden in elke vorm van schuldbelijdenis in de kerk. Want dat is de eerste stap die wij moeten nemen om God te bewegen om in te grijpen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 15, 2005, 05:19:31 pm »
Maar waarom moet daar een aparte dag voor georganiseerd worden? En waarom een feestdag? Klinkt mij als een contradictio in terminis in de oren...
Ik weet wel dat er - als er concrete aanleiding voor is - in diverse dagen bede-dagen worden uitgeschreven, vaak ook gepaard gaand met schuldbelijdenis. Maar dat is iets anders dan aan een kalenderjaar gekoppeld een feestdag van inkeer te vieren.