Auteur Topic: Eerbied in de muziek?  (gelezen 2231 keer)

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Gepost op: januari 17, 2003, 09:21:29 am »
Nu heb je gospel en gospel.. dat zal iedereen wel weten. Gospel is niet zomaar een muzieksoort, maar muziek die "ter ere Gods" is. Niet iedereen houd van dezelfde Gospelsoort...waarvan er vele varianten zijn. Heeft iemand wel eens gehoord van Believer, Deliverance, Detritus, Mortification, Stryper, Living Sacrifice, Bloodgood en Tourniquet? Deze artiesten/bands zitten in de categorie 'metal'. Zij verspreiden het woord van God.. alleen.. is het wel aanvaardbaar op de manier die zij doen? Is dit wel vol eerbied? Graag uw reactie!:)
We don't know what the future holds, but we know Who holds the future...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2003, 10:09:39 pm »
De vraag 'is dit wel vol eerbied?' impliceert dat eerbied de belangrijkste 'gemoedstoestand' is waarin je God de eer geeft in muziek. Ik weet niet of dat zo is.
Vervolgens moet je je afvragen wat eerbied is? Waarom zou eerbied alleen kunnen bestaan uit rust en stilte en plechtigheid? Misschien heeft eerbied wel veel meer te maken met de gesteldheid van je hart. Met wat voor motivatie maak je muziek? Hoe is je hart erbij?
Duidelijk komt in de Bijbel naar voren hoe belangrijk God je hart vindt. Veel uiterlijke vroomheid en eerbied ontmaskert Hij in de Bijbel door te stellen dat het hart van de mensen er niet bij is.
Ik denk dat als je eens wat dieper in dit soort bands duikt en kijkt naar de levens van de bandleden en de manier waarop ze op het podium staan, je tot de conclusie komt dat het mensen zijn waarvan het hart vol van passie voor God is. En die passie uiten ze door het maken van verschillende stijlen metal.
Zoals al in een eerdere discussie betoogd, vind ik dat muziekstijlen an sich niet verkeerd zijn. Het gaat om de hart, de motivatie, en de uiterlijke wijze waarop artiesten met hun muziek omgaan. Ik weet dat bijna al deze chr. metal-artiesten op een integere wijze met hun muziek omgaan.
Tenslotte zou ik met kracht willen zeggen: oordeel niet vanaf een afstand en onderzoek zelf wie de muzikanten achter de titels zijn en hoe hun leven is!

Pulpeet

• Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2003, 10:51:36 pm »
Het hangt denk ik ook samen met je achtergrond. In de metal-scene zijn ook duistere zaken te vinden. Als je daar veel mee te maken gehad hebt, kan het dat die muziek van christelijke muzikanten je daar toch weer aan doet herinneren. Maar het kan evengoed dat je er geen enkele negatieve associatie bij hebt. Het is dus voor iedereen verschillend.
Eigenlijk boeit het mij niet zo hoe oprecht de artiesten zijn. Als ik naar muziek luister ben ik alleen met die muziek. Het maakt dan niet meer uit of die artiesten oprecht zijn, of dat ze een act opvoeren. Het verandert niets aan mijn muzikale ervaring.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #3 Gepost op: januari 18, 2003, 04:56:13 pm »
Een vraag aan Darkon: Wanneer is iets eerbiedig? Wanneer is muziek dan eerbiedig?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2003, 10:17:25 am »
Wat is God? Heilig, rechtvaardig, vrede, liefde, etc. etc.. Ik ben er zeker van dat je dit lijstje kunt aanvullen zodat je geen ruimte meer hebt in een berichtvenster om je bericht af te maken. Mijn punt is: Metal is hard, agressief. Bij enkele bands kun je niet meer verstaan wat ze zingen, want het is verworden tot een onderaards gerochel. Kun je God loven met de (mooie) stem die Hij je heeft gegeven als je dit laat verworden tot gerochel, een verkrachting van je stem?
Ook ik heb naar deze muziek geluisterd hoor.. en heb er van gehouden. Ik vond dat dat toen wel kon.. alleen.. ik kom in de knoop met wat God gemaakt heeft: perfectie, schoonheid. Agressie gaat daar mijns inziens tegenin. Agressie etc. komt meer in de buurt van haat, wat tegenover liefde staat.

Je kunt natuurlijk ook het voorbeeld gaan gebruiken van David die in zijn blootje voor het volk uit danst ter ere van God.. maar ik denk niet dat je dat als argument kunt gebruiken.

Of wel...?

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #5 Gepost op: januari 20, 2003, 10:45:48 am »
Wij leven in een gebroken wereld. Dus kan in muziek ook die gebrokenheid heel goed naar voren komen. En dat laat je niet zien door mooi melodieus gezang.

Psalm 88 lijkt me echt een psalm voor metal..
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #6 Gepost op: januari 20, 2003, 12:30:22 pm »

quote:

op 20 Jan 2003 10:17:25 schreef Darkon:
Wat is God? Heilig, rechtvaardig, vrede, liefde, etc. etc.. Ik ben er zeker van dat je dit lijstje kunt aanvullen zodat je geen ruimte meer hebt in een berichtvenster om je bericht af te maken. Mijn punt is: Metal is hard, agressief. Bij enkele bands kun je niet meer verstaan wat ze zingen, want het is verworden tot een onderaards gerochel. Kun je God loven met de (mooie) stem die Hij je heeft gegeven als je dit laat verworden tot gerochel, een verkrachting van je stem?
Ook ik heb naar deze muziek geluisterd hoor.. en heb er van gehouden. Ik vond dat dat toen wel kon.. alleen.. ik kom in de knoop met wat God gemaakt heeft: perfectie, schoonheid. Agressie gaat daar mijns inziens tegenin. Agressie etc. komt meer in de buurt van haat, wat tegenover liefde staat.

Je kunt natuurlijk ook het voorbeeld gaan gebruiken van David die in zijn blootje voor het volk uit danst ter ere van God.. maar ik denk niet dat je dat als argument kunt gebruiken.

Of wel...?

Jij omschrijft het 'gezang' in een metalband met 'onderaards gerochel' en 'verkrachting van je stem'. Dit is natuurlijk subjectief. Er zijn mensen die op een andere manier luisteren en metal helemaal geweldig vinden. Ook zet je metal en agressie op een lijn. Ik denk niet dat dit per se hoeft. Christelijke metal-muzikanten zullen meestal niet agressie als motief voor hun muziekvoorkeur aanvoeren. Trouwens, een band als POD maakt ook een vorm van metal en daar is de zang uitstekend te verstaan (behalve als je de Engelse taal niet, of niet redelijk goed, beheerst).

Heb je je ooit echt verdiept in christelijke metal-bands? Dan bedoel ik meer dan er een keer (of wat vaker) naar luisteren (en alleen op het gehoor afgaan).

Waarom mag het voorbeeld van David die in zijn blootje danste, niet gebruikt worden?

Mogen/kunnen andere muziekstijlen wel volgens jou?

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2003, 12:42:01 pm »
Er zijn inderdaad ook andere stijlen waar je vraagtekens bij kunt zetten, hoor.. maar ik pikte er alleen even Metal uit.

En ja.. ik ken ook bands waar je de tekst wel goed kunt verstaan.. of het in ieder geval goed kunt volgen (ook met de songtextboekjes).. De meeste bands die ik eerder genoemd heb zijn prima te verstaan. Je kunt wat moeite hebben met het verstaan van teksten bij Living Sacrifice en een aantal van Mortification.

Meer verdiept? Tja.. hangt ervanaf wat je bedoelt. Ik heb zelf ook cd's of tapes gehad van de bands die ik heb genoemd. Ik ben dus niet iemand die zomaar een meninkje geeft, omdat 'ie "eens wat gehoord heeft". Ik kan me wel heel goed vinden in de solo cd's van Michael Sweet (voormalig zanger van Stryper)... maar goed, dat terzijde.

Ik wil ook niet zeggen dat alleen koor - en orgelmuziek iets is wat God zou behagen. (ik heb zelf een hekel aan orgelmuziek).. God kijkt verder dan het muziekinstrument. Hij kijkt inderdaad in je hart.. zoals bij David. Maar ik denk niet dat "op een zekere manier gebruiken van je stem" (ik zal me voorzichtig uitdrukken).. of laat ik zeggen "vervormen" van je stem.. eerbied uitstraalt.

Maar als iemand het voor zichzelf kan verantwoorden dat hij/zij naar zulke muziek kan luisteren.. ter meerdere glorie van God, waarom zou ik daar tegenin gaan?
Ik wil alleen mensen wijzen op de manier waarop bepaalde muziek gebracht wordt. En waar deze muziek "vandaan" komt..... Hoe zit het overigens met "wereldgelijkvormigheid"...?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #8 Gepost op: januari 21, 2003, 10:04:22 am »

quote:

op 20 Jan 2003 12:42:01 schreef Darkon:
Er zijn inderdaad ook andere stijlen waar je vraagtekens bij kunt zetten, hoor.. maar ik pikte er alleen even Metal uit.

Over welke andere stijlen heb je het dan?

quote:

En ja.. ik ken ook bands waar je de tekst wel goed kunt verstaan.. of het in ieder geval goed kunt volgen (ook met de songtextboekjes).. De meeste bands die ik eerder genoemd heb zijn prima te verstaan. Je kunt wat moeite hebben met het verstaan van teksten bij Living Sacrifice en een aantal van Mortification.

De meeste bands die je genoemd hebt zijn goed te verstaan.... En ik dacht dat je punt was dat er ook christelijke bands waren die nauwelijks verstaanbare metal maken, waarbij je hen als voorbeeld gaf...

quote:

Ik wil alleen mensen wijzen op de manier waarop bepaalde muziek gebracht wordt. En waar deze muziek "vandaan" komt..... Hoe zit het overigens met "wereldgelijkvormigheid"...?
Wereldgelijkvormigheid is een term waar helaas nogal eens mee aan de haal gegaan wordt (dominee en kerkenraad in net pak zijn nl. ook wereldgelijkvormig...). Maar het feit dat er mee aan de haal gegaan wordt wil natuurlijk niet zeggen dat je er niet kritisch naar zou moeten kijken, of dat ook het geval is of niet. Wgv (even afgekort) is idd iets waar chr. artiesten voor op moeten passen. Het gaat bij mij dan vooral om uitstraling, kleding, manier van optreden en invulling van concerten, maar ook invulling van het leven zelf.

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #9 Gepost op: januari 21, 2003, 02:46:05 pm »
De andere stromingen in muziek: bijvoorbeeld diverse house-vormen. Ik weet zeker dat er binnen kerken (laat ik even in meervoud spreken) mensen zijn die helemaal weg zijn van house...

Ik pikte Metal niet alleen vanwege de teksten-die-niet-te-verstaan waren... (Mijn punt is dat het evangeliserende karakter daardoor heel ver naar de achtergrond wordt gedrongen), maar ook de muziek zelf..

En wat wgv betreft.. Hoe ze in hun leven zijn.. tja..ik vind het moeilijk om ze daar op te beoordelen. Ze hebben wel een voorbeeldfunctie voor hun fans, maar wij zijn zelf ook niet zonder zonde. (Dit is trouwens geen excuus, hoor! Iedereen heeft in principe verantwoording af te leggen over leer en leven). Wat betreft uitstraling en kleding.. tja.. daar kun je wel redelijk wgv mee worden. Met name in muziekstromingen als metal en house.

2ndReality

• Liever eigenwijs dan een ja-kn
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #10 Gepost op: mei 20, 2003, 10:26:54 pm »

quote:

op 21 Jan 2003 14:46:05 schreef Darkon:
De andere stromingen in muziek: bijvoorbeeld diverse house-vormen. Ik weet zeker dat er binnen kerken (laat ik even in meervoud spreken) mensen zijn die helemaal weg zijn van house...

Ik pikte Metal niet alleen vanwege de teksten-die-niet-te-verstaan waren... (Mijn punt is dat het evangeliserende karakter daardoor heel ver naar de achtergrond wordt gedrongen), maar ook de muziek zelf..

In een kerk versta ik ook niets van de samenzang dus dat is een slecht argument.

House muziek... tja.. in de meeste house vormen is geen zang aanwezig dus je kunt ervan maken wat je wilt maar slecht kan het dan niet zijn lijkt me, of moet muziek altijd ter ere van god zijn? Dan kun je, door vele christenen gewaardeerde, klassiek ook wel schrappen.

De teksten die wel in house muziek voorkomen gaan vaak over positieve dingen die meestal niet in strijd zijn met bijbelse opvattingen in mijn ogen.

Het blijft een subjectieve discussie omdat smaken verschillen.
Ik ben de knuppel in het hoenderhok !

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #11 Gepost op: mei 21, 2003, 12:13:50 am »

quote:

op 20 May 2003 22:26:54 schreef 2ndReality:
[...]

In een kerk versta ik ook niets van de samenzang dus dat is een slecht argument.

House muziek... tja.. in de meeste house vormen is geen zang aanwezig dus je kunt ervan maken wat je wilt maar slecht kan het dan niet zijn lijkt me, of moet muziek altijd ter ere van god zijn? Dan kun je, door vele christenen gewaardeerde, klassiek ook wel schrappen.

De teksten die wel in house muziek voorkomen gaan vaak over positieve dingen die meestal niet in strijd zijn met bijbelse opvattingen in mijn ogen.

Het blijft een subjectieve discussie omdat smaken verschillen.
Ben het niet met je eens, die muziek kan je wel in bepaalde sferen brengen!!!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

2ndReality

• Liever eigenwijs dan een ja-kn
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #12 Gepost op: mei 21, 2003, 04:53:00 pm »

quote:

op 21 May 2003 00:13:50 schreef farao:
[...]

Ben het niet met je eens, die muziek kan je wel in bepaalde sferen brengen!!!

en jazz en klassiek freaks raken niet in bepaalde sferen?
Ga maar eens kijken bij het North Sea Jazz festival.. lopen ook genoeg mensen rond die vaag doen..

Ik zie dus niet in waarom house muziek dan ineens verkeerd zou zijn..
Ik ben de knuppel in het hoenderhok !

farao

• Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #13 Gepost op: mei 21, 2003, 07:20:21 pm »

quote:

op 21 May 2003 16:53:00 schreef 2ndReality:
[...]

en jazz en klassiek freaks raken niet in bepaalde sferen?
Ga maar eens kijken bij het North Sea Jazz festival.. lopen ook genoeg mensen rond die vaag doen..

Ik zie dus niet in waarom house muziek dan ineens verkeerd zou zijn..

Je hebt goede en slechte sferen, house muziek ja wat bedoel je er mee hardcore, hardstyle enzo, dan zeg ik dat brengt je in een agresieve sfeer, trance dan zeg ik dat is voor een relaxe sfeer daar heb ik geen prblemen mee maar al laat je je er teveel door mee slepen dan wordt het een afgod en dat is niet goed, maar dat kan je natuurlijk met elke soort muziek hebben.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

michiel

• Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #14 Gepost op: juli 26, 2003, 05:30:49 pm »
Grappig dat bepaalde ideeen over muziek-stylen de vraag opwerpen  of je God ermee kan dienen.

Ikzelf ben van mening dat er niets is waar je God NIET mee kan dienen, behalve dan die dingen die God uitdrukkelijk zelf verboden heeft.
Er staat nergens in de Bijbel (volgens mij) "En wanner gij bidt, ga dan heel stil zitten en weest devoot".

Daarbij wordt getwijfeld aan het evangeliserende nut. Ik vraag me af of dit inderdaad de bedoeling is. Het kan ook zelf gewoon een vorm van loven zijn. Ieder doet dat op zijn / haar manier toch?
En mocht welke muziekvorm dan ook, met slecht-verstaanbare teksten wel evangeliserend bedoeld zijn, laten we dat aan de muzikanten overlaten... die weten vast wel hoe zij hun doelgroep moeten of kunnen benaderen.
Daarbij ook nog even deze opmerking: Voor die mensen in de 'duistere kant' zoals ze net omschreven werden, kan deze muziek wel de deur zijn waardoor ze bij God kunnen komen... Omdat ze op geen enkele andere manier met Gods Woord in aanraking kunnen komen.
Dat zou volgens mij een daverend gejuich in de hemel opleveren hoor!

En wat zegt Jezus zelf over mensen die een ziel weten te bekeren?
I waited patiently for the Lord,
Then He inclined and heard my cry.
He let me out of the desolate pit,
out of the mire and clay.

I will sing, sing a new song
I will sing, sing a new song

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #15 Gepost op: maart 09, 2004, 04:28:32 am »
Vergeet niet dat als je mensen in die 'duistere kant' naar het Licht wilt brengen, dat niet zelf doet. De Heilige Geest werkt in hun hart.

Er staat inderdaad niet in de bijbel iets over devoot bidden. Wel over Daniel die zich afzondert en tot God bidt. En God beschrijft zichzelf ook als Almachtige Koning. Wat doet men als men bij de koning/koningin komt? Heb je dan je zaterdagse rommelkloffie aan.. of trek je je netste pak aan? Dan heb je toch ook eerbied lijkt me? Hoe stel je je op tegenover gezag...?

Jakolien

• Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #16 Gepost op: maart 09, 2004, 08:57:22 am »

quote:

op 20 Jan 2003 10:17:25 schreef Darkon:

Heel erg bedankt voor deze heldere uitleg, Darkon! Ik was zelf al een poosje op zoek naar de juiste manier om mijn zoon uit te leggen waarom house en metal (en al die andere schreeuwende herrie die er af en toe uit zijn kamer komt) voor een christen niet passen. Als ik hem vertel wat jij hier (als 'ervaringsdeskundige') over zegt, hoop ik dat hij het gaat begrijpen.

quote:

op 26 Jul 2003 17:30:49 schreef michiel: Ikzelf ben van mening dat er niets is waar je God NIET mee kan dienen, behalve dan die dingen die God uitdrukkelijk zelf verboden heeft.
Er staat nergens in de Bijbel (volgens mij) "En wanner gij bidt, ga dan heel stil zitten en weest devoot".
Michiel, zoals Darkon ook al zei, staat er wel iets in de bijbel over afzondering tijdens het bidden. Dat zegt wel degelijk iets over opperste concentratie en eerbied. Dat lees je ook in Matt. 6:6 waar staat: "Maar wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bidt tot uw Vader in het verborgene".
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #17 Gepost op: maart 09, 2004, 09:54:41 am »

quote:

op 26 Jul 2003 17:30:49 schreef michiel:
Grappig dat bepaalde ideeen over muziek-stylen de vraag opwerpen  of je God ermee kan dienen.
En mocht welke muziekvorm dan ook, met slecht-verstaanbare teksten wel evangeliserend bedoeld zijn, laten we dat aan de muzikanten overlaten... die weten vast wel hoe zij hun doelgroep moeten of kunnen benaderen.
Daarbij ook nog even deze opmerking: Voor die mensen in de 'duistere kant' zoals ze net omschreven werden, kan deze muziek wel de deur zijn waardoor ze bij God kunnen komen... Omdat ze op geen enkele andere manier met Gods Woord in aanraking kunnen komen.
Dat zou volgens mij een daverend gejuich in de hemel opleveren hoor!

En wat zegt Jezus zelf over mensen die een ziel weten te bekeren?
Hier denk ik ook wel eens over na. Mi'n zoon heeft een ongelovige vriend en die houdt van echt harde muziek.... Gevolg als hij dus geregeld bij hem over de vloer komt dat hij dit  ook minder lelijk en misschien wel mooi gaat vinden omdat het herkenning geeft......
Je hebt dit dus niet altijd in de hand hoe bepaalde dingen zich ontwikkelen.

Wat ik jammer vind bij gospel als het net zo'n stijl heeft, is dat het misschien wel mensen kan bereiken die in dat wereldje zitten, maar 'christelijke jeugd' gaat dit ook luisteren want dit zijn goede teksten en het mag dus
Voor mij is dit een eventueel negatief gevolg voor de zgn. christelijke jeugd.van een positieve poging om ongelovigen te bereiken met het evangelie....

Sommige dingen kun je denk ik wel echt verbieden als ouders, je moet ook geloofwaardig blijven....
Andere dingen moet je over in gesprek blijven...... Positief benaderen dus: waarom vind je dit dan mooi, wat zingen ze eigenlijk etc....

Ik denk trouwens dat het niet zo is dat je kunt stellen: Er worden mensen bekeerd dus is onze methode goed.....
God is namelijk niet afhankelijk van onze methoden en of wij het allemaal wel zo goed doen in evangelisatie. Gods Geest is de enige die mensen kan overtuigen........ ze moeten er dan wel gehoor aan geven....
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2004, 10:09:41 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Huk

• May U live 2 see the Dawn
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #18 Gepost op: maart 09, 2004, 11:49:42 am »

quote:

Voor die mensen in de 'duistere kant' zoals ze net omschreven werden, kan deze muziek wel de deur zijn waardoor ze bij God kunnen komen... Omdat ze op geen enkele andere manier met Gods Woord in aanraking kunnen komen.

Ik vind dat Michiel hier wel een punt heeft.
Stel dat je mij als ongelovige metalhead zou willen bereiken, dan kan je niet met vrome en saaie psalmen enzo aankomen, want dan lach ik je hard uit. Puur om het feit dat ik me daar helemaal niet in kan vinden. Ik moet geinteresseerd worden voor God en dat bereik je niet door door mijn (in dit geval) mijn muziekstijl neer te sabelen omdat je dat zelf niet mooi vind. Het is noodzakelijk dat je je in mijn belevingswereld verplaatst en daar naar aanknopingspunten met God zoekt.
Dus metal zou in mijn geval de enige (muzikale) manier zijn om met God in aanraking te komen. En als metal "verboden" zou zijn, dan zou God bij voorbaat al een hele groep mensen uitstoten, en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
There are no saviours, there are no kings, the power lies in your head.....

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #19 Gepost op: maart 09, 2004, 12:36:07 pm »
@ Jakolien:
Ik vind jouw reactie veel te kort door de bocht. Ik ben ook een christen en ik kan prima naar metal en house luisteren en daar God mee eren, MAAR alleen zolang Gods naam in de tekst niet gelasterd wordt.

Als voorbeeld hier de tekst  van "Sleeping Awake" van P.O.D. dat op de Soundtrack van de The Matrix Reloaded staat...

Reveal to me the mysteries
Can you tell me what it means
Explain these motions in metaphors
Unlock these secrets in me
Describe the vision the meaning is missing
(Won't anybody listen?)
Define the riddles of my mind
Nothing is really what it seems

[Chorus]
Dreaming of Zion awake, sleeping awake
Dreaming of Zion awake, can't stop sleeping awake
Do you see what I see? Can u hear what I hear? Do you feel what I feel?
Can't stop sleeping awake
Do you see what I see? Can you hear what I hear? Do you feel like I feel?
Can't stop sleeping awake

Can you, see it, the writing
Translate the symbols enigma
Expressions keep questioning me
The message is written, the meaning is missing
(Won't any body listen?)
Prophecy interpretate the signs

[Chorus]

Do you see what I see?
Can you hear what I hear?
Do you see what I see?
Can you hear what I hear?
Do you feel like I feel?
Can you dream like I dream?

Do you see what I see?
Can you hear what I am?
Do you feel like I feel?
Do you dream like I dream?
Anybody see me? Anybody hear me? Anybody feel me?
Anybody out there?

[Chorus]

Anybody see me? Anybody hear me? Anybody feel me?
Anybody out there?

Zeg nou zelf: da's toch harstikke gaaf?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #20 Gepost op: maart 09, 2004, 12:59:50 pm »

quote:

op 09 Mar 2004 12:36:07 schreef Roodkapje:
@ Jakolien:
Ik vind jouw reactie veel te kort door de bocht. Ik ben ook een christen en ik kan prima naar metal en house luisteren en daar God mee eren, MAAR alleen zolang Gods naam in de tekst niet gelasterd wordt.

Als voorbeeld hier de tekst  van "Sleeping Awake" van P.O.D. dat op de Soundtrack van de The Matrix Reloaded staat...

Reveal to me the mysteries
Explain these motions in metaphors
Unlock these secrets in me
Describe the vision the meaning is missing
(Won't anybody listen?)
Define the riddles of my mind

Ik hoor het m.n zonen zingen...serieus.... :)
Leuk om eens even de tekst te zien......

Maar Roodkapje, volgens mij wil Jakolien er serieus over nadenken en kun je ook jezelf, je geweten geen geweld aandoen... En wie zegt dat haar zoon dit soort teksten luistert bij z'n muziek? En dit is toch geen house in ieder geval en metal? Denk ik ook niet......
Ik begrijp wel precies wat ze bedoelt, maar ja, wij zijn natuurlijk al zo oud :) dat we er toch anders tegenaan kijken.... de moeder die zich verantwoordelijk voelt voor haar eigen kinderen en ze wil bewaren voor alle gevaren in de wereld....
Dat herken ik wel heel erg...
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2004, 01:06:27 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #21 Gepost op: maart 09, 2004, 01:16:03 pm »

quote:

op 09 Mar 2004 08:57:22 schreef Jakolien:
Heel erg bedankt voor deze heldere uitleg, Darkon! Ik was zelf al een poosje op zoek naar de juiste manier om mijn zoon uit te leggen waarom house en metal (en al die andere schreeuwende herrie die er af en toe uit zijn kamer komt) voor een christen niet passen. Als ik hem vertel wat jij hier (als 'ervaringsdeskundige') over zegt, hoop ik dat hij het gaat begrijpen.
Alvast sorry als ik me teveel met je opvoeding bemoei :). Wat in me opkwam was de vraag of je je zoon ooit wel eens hebt laten motiveren waarom hij die muziek luistert. Het komt op me over dat je het afkeurt en ook geen andere mening van hem wilt horen. Je zult hem zo nooit echt bereiken, vrees ik.
In mijn jeugd heb ik keer op keer moeten horen dat alleen klassieke muziek het ware is. Met als gevolg dat ik tot ver na mijn vertrek uit het ouderlijke huis een (onnodige) hekel had aan klassieke muziek. Pas later ben ik het eens zonder dwang en uit nieuwsgierigheid gaan luistereren. Alleen maar om te ontdekken dat het mooie en waardeloze muziek bevat...net als popmuziek. Het is met metal zoals alles in het leven. Onderzoek of het nummer of de groep in strijd zijn met God. Zo niet, dan blijft het een kwestie van smaak. Dat laatste kan nooit een argument zijn om iets te verbieden of op te leggen. Misschien wil je zoon het volume iets lager zetten?? Vaak ben je, als je intens luistert, je er niet van bewust dat anderen er last van hebben. Zo "geniet" ik vaak mee van de arabische meezingers van mijn onderburen :|.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #22 Gepost op: maart 09, 2004, 01:32:07 pm »
Ben het eens met Zijnkind. House en metal an sich (alhoewel ik niet kan geloven dat je zoon naar béide muziekstijlen luistert, maar goed  :) ) zijn niet verkeerd. De manier waarop er door veel bands/artiesten/DJ's etc. mee omgesprongen wordt wel. Als je zoon house en/of metal uitzoekt die gemaakt is door christenen met teksten die z'n geloof opbouwen, is er geen enkel probleem. Je zult misschien wel versteld staan van hoe z'n band met God groeit als hij luistert naar muziek die híj tof vindt waarin hij ook nog eens aangespoord wordt dicht bij God te leven. Ook allerlei soorten muziekstijlen zijn instrumenten in Gods hand om mensen naar Hem toe te trekken.

Marnix

• Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #23 Gepost op: maart 09, 2004, 02:05:55 pm »
Eerbied zit hem niet in de muziek maar in de teksten. Muziek is neutraal, de teksten bepalen of de muziek goed is of niet. Waarom zou God wel van klassieke muziek houden en niet van hardrock?! Of zou het Hem in de eerste plaats niet om de muziek gaan maar om de mensen die de muziek zingen, en wat ze zingen? Er bestaat gewoon hardrock en metal met hele mooie teksten....

Zoals deze van Tourniquet:

I close my eyes and think about Calvary
I see it happening right in front of me
the back that bore the whip, the head that held the crown of thorns
what if I was there
would I even care, would I even care
or would I only stare

What if I was there just a face in the crowd
would I hide in shame or would I laugh out loud
would I pity Him or think that He is just a fool
another criminal
or just the truth, or just the truth
He is heaven’s jewel

As He marched up that hill
I can picture Him still in my mind
all the blood and the sweat on His brow
as He passed me on by, I could see in His eyes
that His pain was a gift of His love

He was the sacrifice-the Lamb
and He is the great I AM
and He paid the price for me
the price for you and me-you and me

He made the deaf to hear again
He called the sinful man a friend
He walked that hill for me
so my blind soul could see-could see

As He marched up that hill
I can picture Him still in my mind
all the blood and the sweat on His brow
as He passed me on by, I could see in His eyes
that His pain was a gift of His love

I close my eyes and think about Calvary
I see it happening right in front of me
two criminals were there-with one on either side of Him
one hurled insults and one believed-and one believed
which one am I?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #24 Gepost op: maart 09, 2004, 02:58:08 pm »
@ Priscilla en Aquila: POD is hartstikke metal (metal zegt iets over de stijl van de muziek, maatsoort en beat en niet over de tekst). Er wordt onderscheid gemaakt tussen black metal en white metal. POD is white metal. Black Sabbath is een voorbeeld van black metal (black metal heeft vaak occulte teksten itt white metal).
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Jakolien

• Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #25 Gepost op: maart 09, 2004, 03:09:21 pm »

quote:

op 09 Mar 2004 13:16:03 schreef Zijnkind:
Alvast sorry als ik me teveel met je opvoeding bemoei :). Wat in me opkwam was de vraag of je je zoon ooit wel eens hebt laten motiveren waarom hij die muziek luistert. Het komt op me over dat je het afkeurt en ook geen andere mening van hem wilt horen. Je zult hem zo nooit echt bereiken, vrees ik.
In mijn jeugd heb ik keer op keer moeten horen dat alleen klassieke muziek het ware is. Met als gevolg dat ik tot ver na mijn vertrek uit het ouderlijke huis een (onnodige) hekel had aan klassieke muziek. Pas later ben ik het eens zonder dwang en uit nieuwsgierigheid gaan luistereren. Alleen maar om te ontdekken dat het mooie en waardeloze muziek bevat...net als popmuziek. Het is met metal zoals alles in het leven. Onderzoek of het nummer of de groep in strijd zijn met God. Zo niet, dan blijft het een kwestie van smaak. Dat laatste kan nooit een argument zijn om iets te verbieden of op te leggen. Misschien wil je zoon het volume iets lager zetten?? Vaak ben je, als je intens luistert, je er niet van bewust dat anderen er last van hebben. Zo "geniet" ik vaak mee van de arabische meezingers van mijn onderburen :|.

Geeft niet hoor, ik heb graag adviezen bij de opvoeding van mijn kinderen. Héél graag zelfs.
Ja, ik heb mijn zoon vaak gevraagd wat hem nu zo aantrekt in deze muziek, maar verder dan "ik vind het gewoon gaaf' komt hij niet.
En ik snap best dat zijn smaak en de mijne niet dezelfde hoeven te zijn (hoewel hij en ik het ook best vaak eens zijn over een mooi nummer of goede cd). Maar als ik teksten lees van 'zijn' muziek zoals : if God was a DJ (of zoiets) en het nummer 666 zie staan, dan krab ik me wel ongerust achter mijn oren. Ik heb ook wel eens een cd van hem weggegooid omdat ik het niet kon verantwoorden dat er door ons huis zúlke teksten galmen.
Maar meestal is het gewoon de afschuwelijke herrie, het agressieve geschreeuw, wat me tegenstaat in dergelijke muziek. Als ik hem vraag het volume wat lager te zetten dan zal hij dat ook zeker doen. Maar ik blijf me ongerust afvragen of dit soort muziek, met of zonder tekst, wel past in een christelijk huis.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #26 Gepost op: maart 09, 2004, 03:40:56 pm »
Jakolien, ik denk dat het in ieder geval goed is dat je hem stimuleert na te denken waar hij mij bezig is en waar hij naar luistert. Zoals al eerder gezegd: 'Herrie' is niet per definitie fout. Er bestaat ook een heleboel (al dan niet christelijke) verantwoorde herrie. White metal/christelijke metal/verantwoorde metal heeft een hele andere invloed op je dan niet-verantwoorde metal (wat me een nummer als 666 zeker lijkt). Dat ligt dan niet aan de muziekstijl an sich maar aan de maker en de tekst van die muziek. Ik ben ervan overtuigd dat het vele malen beter is om als christen je héél bewust bezig te houden met de cóntext van de muziek waarnaar je luistert (wie zit erachter, welke tekst etc.) dan met de muziekstijl op zich.
Ik weet niet hoe oud je zoon is, maar als hij nog in de tienerleeftijd is is het blad HebbeZ! misschien iets voor hem, of anders misschien Bottomline. Het Amerikaanse tijdschrift Relevant is ook erg tof.

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #27 Gepost op: maart 09, 2004, 05:36:53 pm »
Zeg Roodkapje.. bedankt voor de tekst van dat nummer van P.O.D... maar wat willen ze ermee zeggen? Zion is de stad waar de mensen van de Matrix leven....

En iedereen heeft wel zijn of haar mening over muziek... wat ik wilde aangeven is mijn mening, en ik ben blij als ik daar iemand mee kan helpen.
Jakolien heeft de verantwoording over een zoon. Ruim een jaar geleden ben ik ook vader geworden en ook dat heeft mijn leven erg veranderd. Ik heb zelf een heleboel muziek weggedaan.. gewoon omdat ik daar niet naar wil luisteren in haar nabijheid. En waarom? Als je van een bepaalde stijl houdt... kan het allemaal hetzelfde gaan worden en wil je meer. pop -> rock -> metal (en wat daarna komt dat sneller, harder, agressiever is). Stel dat je je kind gelijk al blootstelt aan house of metal... dat vinden ze straks gewoon en willen ze meer. Waar trek je de grens? Ik ben blij dat Jakolien een oogje in het zeil houdt.. die plicht heb je als ouder (heb je beloofd bij de doop!)

En de muziek zelf.. bouwt het je geloof op? Of laat ik het vanuit het menselijk standpunt nemen: breekt het af?
Het is leuk om te lezen hoe iedereen reageert "Ik vind ....". Maar wat vindt God er van? Je bent als mens zondaar.. en geneigd tot alle kwaad (is een bekende uitspraak als het goed is). Iets dat je zelf goed vind... en tevreden mee bent.. hoeft nog niet goed te zijn voor God. Probeer niet uit je eigen perspectief te leven, maar vanuit God's.
Ik zeg overigens niet dat je het per definitie fout hebt... (voordat iedereen weer over me heen valt)... maar hou je focus op God.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #28 Gepost op: maart 09, 2004, 07:07:55 pm »

quote:

op 09 Mar 2004 14:58:08 schreef Roodkapje:
@ Priscilla en Aquila: POD is hartstikke metal (metal zegt iets over de stijl van de muziek, maatsoort en beat en niet over de tekst). Er wordt onderscheid gemaakt tussen black metal en white metal. POD is white metal. Black Sabbath is een voorbeeld van black metal (black metal heeft vaak occulte teksten itt white metal).
House wist ik welzeker van niet, metal dacht ik misschien van niet, maar inderdaad, je zult wel gelijk hebben. Meestal doe ik de deur ook maar dicht als ik dit soort muziek hoor..... Rustige nummers komen ze dan wel trots laten horen, zo van: Dit is toch wel mooi.......
'Black Sabbath' is meer uit mijn tijd - daar was de naam van de groep al meer dan genoeg...duidelijk dus.... en de muziek hield ik ook niet van

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #29 Gepost op: maart 09, 2004, 07:38:17 pm »

quote:

op 09 Mar 2004 17:36:53 schreef Darkon:
Stel dat je je kind gelijk al blootstelt aan house of metal... dat vinden ze straks gewoon en willen ze meer. Waar trek je de grens? Ik ben blij dat Jakolien een oogje in het zeil houdt.. die plicht heb je als ouder (heb je beloofd bij de doop!)

Zeker, maar ik zou zeggen: nooit vanuit angst en met het doel een zo 'veilig' mogelijke omgeving voor het kind te creeeren, waarin het zelf niet meer kan/hoeft te  nadenken en alles vast ingekaderd is. Dat lijkt wel heel fijn en goed, maar volgens mij wil God juist dat je over alles bewust nadenkt en zelf bewuste keuzes maakt.

quote:

En de muziek zelf.. bouwt het je geloof op? Of laat ik het vanuit het menselijk standpunt nemen: breekt het af?
Het is leuk om te lezen hoe iedereen reageert "Ik vind ....". Maar wat vindt God er van? Je bent als mens zondaar.. en geneigd tot alle kwaad (is een bekende uitspraak als het goed is). Iets dat je zelf goed vind... en tevreden mee bent.. hoeft nog niet goed te zijn voor God. Probeer niet uit je eigen perspectief te leven, maar vanuit God's.
Ik zeg overigens niet dat je het per definitie fout hebt... (voordat iedereen weer over me heen valt)... maar hou je focus op God.
Gezien de aandacht voor psalmen in de Bijbel en de ruimschootse aandacht voor muziek en lofprijzing in de tempeldienst denk ik dat God muziek behoorlijk belangrijk vindt. En verder denk ik dat God je hart en je intenties belangrijker vindt dan bepaalde uiterlijkheden (/muziekstijlen).

Marnix

• Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #30 Gepost op: maart 10, 2004, 12:26:50 pm »

quote:

Maar meestal is het gewoon de afschuwelijke herrie, het agressieve geschreeuw, wat me tegenstaat in dergelijke muziek. Als ik hem vraag het volume wat lager te zetten dan zal hij dat ook zeker doen. Maar ik blijf me ongerust afvragen of dit soort muziek, met of zonder tekst, wel past in een christelijk huis.

Tja... misschien is het gewoon een kwestie van smaak. Wel ben ik het met je eens dat harde muziek, ook zonder tekst, misschien agressie kan veroorzaken, hoewel het ook juist een uitlaatklep kan zijn, dit verschilt heel erg per persoon hoe iemand daarmee omgaat.

En P&A, P.O.D. wordt denk ik onder nu-metal, moderne metal gerekend... dat is inderdaad wel anders dan de bekendere oude metal... het zit meer tegen hardrock aan. De metal-expert heeft gesproken ;)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

farao

• Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #31 Gepost op: maart 10, 2004, 06:15:35 pm »
Ik vindt het wel kunnen maar ja dat echte gebrul vink iets te maar een beetje emo achtig is echt gewoon zo mooi en vaak zitten er ook goede teksten bij :) en t klinkt gewoon echt super mooi dan het geschreeuw krijg er gewoon kippenvel van  :D

Marnix

• Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #32 Gepost op: maart 11, 2004, 11:06:45 am »
Hehe tja dat is een kwestie van smaak... ik hou ook wel van metal maar dan meer de melodieuzere metal.... soms zelfs met koren, een operazangeres, een orkest... veel klassieke invloeden er doorheen... en een normale stem, geen geschreeuw en zo :)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #33 Gepost op: maart 11, 2004, 11:14:31 am »
Het valt me op dat God's smaak af en toe als argument gebruikt wordt, terwijl we dat met andere zaken veel minder doen. We zeggen bijvoorbeeld niet: "Ik eet geen patat omdat God dat niet lekker vindt". Maar wel: "Ik eet geen patat omdat dat ongezond voor me is". Misschien is het omdat muziek veel meer betekenis heeft voor je identiteit dat er sneller aan God gedacht wordt?

Het kan voor jezelf wel overtuigend zijn om jouw voorkeuren aan God te relateren, maar naar anderen toe is het niet altijd overtuigend. Het lijkt me daarom het meest nuttig (en interessant - dat vooral) om ook wat anders soort 'bewijs' te zoeken.

Ik denk zelf dat in principe geen enkele muziekstijl fout is. Het is altijd de combinatie tussen de muziek en de persoon die ernaar luistert, waardoor de betekenis van die muziek ontstaat. Over hoe dat proces precies in z'n werk gaat is nog maar heel weinig bekend. Dat onderzoek staat in de kinderschoenen.

Als muziek bepaalde ongewenste associaties oproept, kan het verstandig zijn er niet naar te luisteren. Voor veel (wat oudere) christenen is voor met zowat alle populaire muziekstijlen het geval. En voor sommigen kan een bepaalde muziekstijl herinneringen oproepen aan een periode in hun leven, die afgesloten is. Bijvoorbeeld voor hun bekering. Maar dat is allemaal 'persoonlijk' dus. Net zoals je een allergie voor bepaald eten kunt hebben. Dan geldt ook niet voor anderen dat ze (bijvoorbeeld) geen erwten mogen eten.

De enige grens die ik vrij strak trek, is dat muziek geen fysische schade toe moet brengen. Dat is trouwens onafhankelijk van de stijl of de tekst. Hoewel er wel stijlen zijn waarbij dat gevaar groter is. Met dit criterium wordt de verdeling tussen 'goede' en 'slechte' muziek anders. Ik was ooit bij een concert van Darrel Mansfield. Die zong over bijbelstudie. Daar kan niemand iets tegen hebben, natuurlijk. Maar toen ik naar huis ging had ik vanwege het hoge volume een dof gevoel en een piep in m'n oren. Dat vind ik dus slechte muziek. En daar zou ik dus ook van kunnen zeggen dat God er niet van houdt. Het is krom om met dezelfde muziek waarmee we God aanbidden, onze oren kapot te maken.
Maar ook orkesten die zo'n hoog volume moeten produceren dat alle orkestleden last van hun oren krijgen, zijn volgens mij verkeerd bezig. En als je van het vioolspelen rsi krijgt, kun je dat beter ook maar achterwege laten. Dan is het ook 'slechte' muziek geworden.

bart1984

• Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #34 Gepost op: maart 15, 2004, 03:13:13 pm »
Tja... misschien is het gewoon een kwestie van smaak. Wel ben ik het met je eens dat harde muziek, ook zonder tekst, misschien agressie kan veroorzaken, hoewel het ook juist een uitlaatklep kan zijn, dit verschilt heel erg per persoon hoe iemand daarmee omgaat.

En P&A, P.O.D. wordt denk ik onder nu-metal, moderne metal gerekend... dat is inderdaad wel anders dan de bekendere oude metal... het zit meer tegen hardrock aan. De metal-expert heeft gesproken ;)[/quote]

Oude metal zit tegen hard-rock aan??????? :? :? :? :? :? :? |:( |:( |:(

Je bent echt een metal exper hoor. ;)
Heb je nog nooit geluister naar de oude platen van metallica, slayer en megadeth.
Allemaal uit begin jaren 80. En dat is echt wel metal hoor

bart1984

• Bekijk profiel
Eerbied in de muziek?
« Reactie #35 Gepost op: april 12, 2004, 12:54:06 am »

quote:

Roodkapje schreef op 09 maart 2004 om 14:58:
Black sabbat is geen black metal maar heavy metal.