Auteur Topic: Huwelijk met niet-GKV'er mogelijk in GKV?  (gelezen 4342 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Huwelijk met niet-GKV'er mogelijk in GKV?
« Gepost op: februari 04, 2004, 12:42:16 pm »
Van verschillende mensen heb ik nu gehoord dat je als niet-GKV'er niet kerkelijk mag trouwen in de GKV met een GKV'er. Ik heb daarom een maand of wat geleden  op www.kerkrecht.nl naar meer informatie gezocht en kwam o.a. het volgende tegen (http://www.kerkrecht.nl/m...item=41&subitem=1585_):

1 -- De kerkelijke huwelijksbevestiging moet worden geweigerd, als de andere partij als een ongelovige moet worden aangemerkt, omdat hier niet van een huwelijk „in den Heere" kan worden gesproken, en de basis voor een christelijke huwelijksgemeenschap ontbreekt.

2 -- „Het betaamt niet dat huwelijken, aangegaan met geexcommuniceerden en die van de gereformeerde kerk gans vreemd zijn, met de plechtige zegen in de gereformeerde kerken openlijk bevestigd worden" (Dordrecht 1618/19).

3 -- De classis vindt raadzaam, dat de dienaren des Woords degenen die ongehuwd zijnde zich tot de tafel des Heeren willen begeven, zullen vermanen, dat zij wel toezien, dat zij met niemand buiten de gemeente trouwen, tenzij dan met zodanige die de religie toestemt en van een vrome burgerlijke wandel is; en dat het wel raadzaam ware, dat zij, eer het huwelijk gesloten wordt, daarover zouden raadplegen met den dienaar des Woords of ouderling der gemeente" (Cl. Nederveluwe, Barneveld 1603).

4 -- Ook kerkelijk-gemengde huwelijken moeten ten ernstigste worden ontraden, omdat door de kerkelijke gescheidenheid de christelijke huwelijksgemeenschap in haar ontplooiing wordt belemmerd, en het grootbrengen van kinderen voor den Heere daardoor wordt geschaad.
,,Het is raadzaam en zijn te vermanen die van de gemeente zijn, dat zij trouwen met hunsgelijken" (Rotterdam 1581).
„Wanneer een lidmaat der Gereformeerde gemeente begeert ondertrouwd te worden met een ander die een vreemde godsdienst drijft, zal men zulks de Gereformeerde partij afraden met betrekking tot grote zwarigheden die uit zulk een ongelijk huwelijk voortspruiten zouden" (Goes 1597).
„De dienaars zullen arbeiden om zulke huwelijken - (tussen) twee personen, waarvan de eene een lidmaat is en de andere geen belijdenis (der Gereformeerde religie) doet - te verhinderen, zoveel mogelijk is" (Middelburg 1581). [Let wel: er bestonden toen nog geen GKV en GKN.]
Nochtans kan het christelijk karakter van zulk een huwelijk niet worden ontkend op grond van de kerkelijke gescheidenheid alleen, omdat
a. zonde met betrekking tot de kerkelijke samenleving veelszins berust op dwaling, welke de oprechtheid van het geloof in Christus en de feitelijke beleving daarvan in het huwelijk niet uitsluit;
b. de kerkelijke gescheidenheid het niet onmogelijk maakt om in de onderlinge verhouding van man en vrouw de centrale gemeenschap met Christus in geloof te beoefenen en de onderlinge verhouding door het voorbeeld van de verhouding tussen Christus en zijn gemeente te laten bepalen;
c. het grootbrengen van kinderen voor den Heere door de genoemde schadende factoren niet wordt vérhinderd, daar Gods Woord zelfs de basis daarvoor aanwezig acht als een der partijen ongelovig is (1 Cor. 7 : 14).
Daarom is een onderscheiden behandeling der gevallen noodzakelijk.

5 -- „De vraag werd voorgesteld, of een huwelijk van personen, waarvan de ene niet tot de gemeente behoort, kerkelijk mag ingezegend worden. Hierbij werd opgemerkt, dat de kerkelijke inzegening meer betekent dan toewensing van zegen, terwijl ook in het formulier van de huwelijksbevestiging uitdrukkingen voorkomen, die niet wel anders kunnen gebezigd worden dan in de onderstelling, dat zij die bevestigd worden voor onberispelijke leden bij de kerk bekend zijn. De vergadering zag, in de tegenwoordige toestand der kerk, grote moeilijkheid in deze zaak, waarom zij, met verwijzing naar het kerkelijk handboekje, aan elke kerkeraad aanbeveelt, hierin met omzichtigheid, te handelen" (Amsterdam 1849).

6 -- „De synode besluit aan het verzoek der particuliere synode van Utrecht - de generale synode bevordere zoveel doenlijk, dat in alle gereformeerde kerken van Nederland een uniforme regeling kome ten aanzien van de bevestiging van gemengde huwelijken - niet te voldoen, omdat de gevallen te zeer onderscheiden zijn" (Arnhem 1930).

7 -- Op schriftuurlijke gronden kan de kerk aan het huwelijk van een van haar leden met een persoon die buiten de kerkelijke gemeenschap staat, tenslótte haar sanctie en zegen niet onthouden, indien zij door onderzoek voldoende zekerheid ontvangt, dat die andere partij geestelijk niet vreemd is aan de fundamentele stukken van het christelijk geloof, het koningschap van Christus over het huwelijksleven erkent en de eisen die Gods Woord aan het huwelijks- en gezinsleven stelt, aanvaardt, en bereid is om de roeping, waarvoor de kerkelijke samenleving de wederhelft plaatst, ook ten aanzien van het te vormen gezin, ten volle te eerbiedigen.

8 -- „Of het den lidmaten der gemeente vrij staat, hun kinderen ten huwelijk te geven aan degenen die geen lidmaten der gemeente zijn? Antwoord: Zo zij vijanden der religie zijn, staat het gans niet vrij. Maar zo zij niet tegen de religie gekant zijn en een goede hoop van zich geven dat zij in de kennis der waarheid toenemen zullen, en beloven hun partij in de oefening der religie niet te verhinderen, zo is het geoorloofd" (Dordrecht 1578).

9 -- „De synode spreekt uit, dat huwelijken tussen doopleden en dat gemengde huwelijken, waarbij de niet-gereformeerde huwende er in bewilligt, dat kinderen uit het huwelijk in de gereformeerde kerk gedoopt en in de gereformeerde leer opgevoed zullen worden, moeten bevestigd, tenzij de kerkeraad op goede gronden de overtuiging heeft, dat een der huwenden tot de ongelovige en goddeloze mensen moet worden gerekend" (Utrecht 1943-45). [Commentaar Marloes: dit is hoogstwaarschijnlijk de synode die de Vrijmaking heeft 'veroorzaakt', dus ik weet niet of dit besluit wettig is in de GKV.]

10 -- http://www.kerkrecht.nl/m...mp;item=8&subitem=235: in 1978 wilde een kerkenraad in de Kerkorde laten opnemen dat alleen het huwelijk van belijdende leden in de GKV gesloten mocht worden; dit is niet door de synode aanvaard, want:

> Commissierapport 1978:
>
> Art. 70. Een kerkeraad stelt voor een bepaling als deze toe te voegen: “ als regel alleen belijdende leden”.  Uw cie stelt uw vergadering voor deze haars inziens overbodige toevoeging niet op te nemen. De pastorale verantwoordelijkheid van de kerkeraad behoort niet gedetailleerd te worden geregeld.
>
> Synodebehandeling 1978:
>
> Dit artikel wordt conform het concept van deputaten aanvaard.

Hieruit kan ik niet opmaken dat dit volgens het kerkrecht niet zou mogen.
Kan een kerkenraad dan wel zeggen, dat zo'n huwelijk niet in de GKV ingezegend mag worden?

Of heb ik allerlei synodebesluiten gequote die niet rechtsgeldig zijn in de GKV? In dat geval zou ik wel willen weten waarom de GKV een website met de naam www.kerkrecht.nl verzorgt als de leden niets aan de inhoud van die website hebben ;).
[Prediker 7:29]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2004, 02:01:36 pm »

quote:

op 04 Feb 2004 13:53:56 schreef Mezzamorpheus:
Dit is echt onzin Bumblebee. In ieder geval als je dit zo generaliserend stelt. Ik heb de laatste jaren heel wat kerkelijke huwelijksbevestigingen meegemaakt en (bijna) elke keer barste het zowat van de persoonlijke invulling. Als je je maar ietwat schikt naar de GKV-'gebruiken' en er ietwat creatief mee omgaat is er heel wat mogelijk over het algemeen, al zal dat in/bij de ene gemeente/dominee meer zijn dan in/bij de andere.

Tja, ik heb een zeer beperkte GKV-ervaring, pas twee jaar.
Wat ik wel weet is dat bij drie stellen binnen een jaar, in onze zeer naaste vriendenkring, iedere eigen inbreng werd neergeknuppeld. Die hebben allemaal een samenkomst geregeld. Overigens was het inderdaad steeds dezelfde dominee/gemeente die "dwarslag".

Maar alle info komt dus uit de tweede hand. Ik bedoelde niet om iemand te kwetsen of zo, en ik ben blij dat het kennelijk ook anders kan. Het lijkt me logisch dat je je enigszins naar de GKV-gebruiken moet schikken, als je dat echt totáál niet wil kun je je afvragen waarom je uberhaupt in de GKV wil trouwen.
Bombus terrestris Reginae

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 05, 2004, 03:47:08 pm »
Ik ben het er in zoverre mee eens, dat je als je wilt trouwen wel het streven moet hebben om samen lid te worden van 1 kerk. Maar het kan zijn dat je er nog niet helemaal uit bent (bijvoorbeeld als je allebei nog niet bekend bent in de plaats waar je gaat wonen). Mmmmz, daar maak ik me soms best zorgen over, hoe wij dat moeten gaan doen. Een mixdienst zal wel helemaal uit den boze zijn. En ik ga niet lid worden van de GKV om te trouwen en vervolgens misschien weer over te stappen naar een andere kerk.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 05, 2004, 04:01:15 pm »
Tijd om in te zien dat er in werkelijkheid maar één kerk is dus.  :o

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 05, 2004, 06:24:45 pm »

quote:

op 04 Feb 2004 12:42:16 schreef Marloes:
Van verschillende mensen heb ik nu gehoord dat je als niet-GKV'er niet kerkelijk mag trouwen in de GKV met een GKV'er. Ik heb daarom een maand of wat geleden  op www.kerkrecht.nl naar meer informatie gezocht en kwam o.a. het volgende tegen (http://www.kerkrecht.nl/m...item=41&subitem=1585_):
Nu moet je me toch eens uitleggen. Jij bent toch getrouwd met een niet-GKV'er? Of is Eelco eerst lid geworden van de GKV en zijn jullie daarna getrouwd? Want om heel eerlijk te zijn snap ik het niet zo goed :P .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 05, 2004, 07:44:39 pm »
Ik ben getrouwd met een niet-GKV'er die eerst GKV'er is geworden, dus wij hadden geen probleem. Maar ik ken stelletjes waarvan 1 helft niet GKv is maar bijv NGK, die wel graag in de GKv willen trouwen al wil de NGK'er nog niet direct belijdenis doen binnen de GKv maar zich daarop tijdens de huwelijkstijd verder bezinnen. Zij krijgen van kerkenraden en gemeenteleden te horen dat dit niet mogelijk is; dat je in de GKv alleen kerkelijk mag trouwen als je allebei belijdend GKV-lid bent. Toen ik dat nazocht op Kerkrecht.nl kon ik dat niet zo terugvinden; ik heb de indruk dat hier de traditie boven het kerkrecht is gaan heersen, en wilde weten of deze indruk juist is.

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 05, 2004, 10:08:34 pm »

quote:

door Marloes (administrator) op 05 Feb 2004 19:44
... de traditie boven het kerkrecht is gaan heersen...
Kerkrecht is traditie (als u me een ongenuanceerde opmerking permiteert).
as blunt as Ockham's razor

Pugna

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 05, 2004, 10:24:29 pm »

quote:

op 05 Feb 2004 19:44:39 schreef Marloes:
Zij krijgen van kerkenraden en gemeenteleden te horen dat dit niet mogelijk is; dat je in de GKv alleen kerkelijk mag trouwen als je allebei belijdend GKV-lid bent.

Waarom eigenlijk?

Buiten de GKV ken ik geen kerk die deze regel heeft.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 05, 2004, 10:44:11 pm »

quote:

op 05 Feb 2004 22:08:34 schreef gesp:
Kerkrecht is traditie (als u me een ongenuanceerde opmerking permiteert).
Maar wel traditie waarover uitspraken zijn gedaan en afspraken zijn gemaakt. Dat alleen belijdende GKV-leden met belijdende GKV-leden mogen trouwen in ee GKV-huwelijksdienst is blijkbaar niet zo'n afspraak.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 05, 2004, 11:34:46 pm »

quote:

op 05 Feb 2004 22:44:11 schreef Marloes:
[...]

Maar wel traditie waarover uitspraken zijn gedaan en afspraken zijn gemaakt. Dat alleen belijdende GKV-leden met belijdende GKV-leden mogen trouwen in ee GKV-huwelijksdienst is blijkbaar niet zo'n afspraak.
Nee zover ik weet is de enige harde eis die een kerkenraad kan stellen dat je beide lid ben van een gkv gemeente of een van de zusterkerken. Lastig wordt het pas als je wil trouwen met iemand uit de ngk uit een andere plaats waar ngk en gkv samensprekingen hebben en de beide gemeentes elkaar als ware kerken hebben (h)erkend maar jou kerkelijke gemeente niet.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 06, 2004, 08:18:43 am »

quote:

op 05 Feb 2004 23:34:46 schreef dingo:
Nee zover ik weet is de enige harde eis die een kerkenraad kan stellen dat je beide lid ben van een gkv gemeente of een van de zusterkerken.
Waar staat die harde eis dan opgeschreven? Is dat een synodeuitspraak die dus verdergaat dan bovenstaande uitspraken (zie mijn 1e post)?

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 06, 2004, 09:19:57 am »
Op www.kerkrecht.nl staat nog meer informatie, bv. een paar commentaren op de Kerkorde. Die geven een interpretatie, vaak gebaseerd op de kerkrechtelijke praktijk (jurisprudentie is in het algemeen beslissend in de vraag hoe iets concreet moet worden geregeld).
Een citaat uit Joh. Janssen, Korte Verklaring der Kerkorde (1923, nog steeds richtinggevend voor GKv-kerkrecht):

quote:

e. Mag een gemengd huwelijk kerkelijk bevestigd worden? Er is onderscheid tusschen een huwelijk van Christenen en niet-Christenen, en tusschen leden van de eene en leden van een andere kerk. De eerste zijn algemeen door alle Christelijke (Roomsche, Grieksche en Protestantsche) kerken afgekeurd en werden ook niet kerkelijk bevestigd. De tweede werden wel door de Grieksche kerk verboden, maar door de Roomsche en Protestantsche kerken slechts afgekeurd, maar niet verboden. Ook werd de kerkelijke inzegening niet onthouden. De Gereformeerde kerken oordeelden in het algemeen, dat er groote bezwaren tegen zijn, De kerkelijke verdeeldheid doet schade aan het geestelijk leven, verstoort zoo licht de rechte samenstemming tusschen man en vrouw en verbreekt vaak de kerkelijke eenheid tusschen de kinderen. Daarom is het algemeen oordeel, dat een huwelijk tusschen leden van verschillende kerken dan alleen kerkelijk bevestigd kan worden, wanneer de bij een andere kerk behoorende partij voor den kerkeraad verklaart er in toe te stemmen, dat het gezin tot de Gereformeerde kerk aldaar zal behooren, zelf zich ook leerzaam betoont en belooft eventueel bij de opvoeding der kinderen geen struikelblok in den weg te zullen leggen. Daarom is het wenschelijk, dat de bruidegom zelf, ook al is hij de andere partij, de huwelijksbevestiging aanvraagt.
Is een huwelijk met een wettig gescheiden man of vrouw geoorloofd? In het algemeen, ja! Wanneer een huwelijk door hoererij of kwaadwillige verlating niet alleen feitelijk, maar ook wettelijk door scheiding verbroken is, geven Matth. 19: 9 en 1 Cor. 7: 15 vrijheid een nieuw huwelijk aan te gaan en mag zulk een huwelijk ook kerkelijk bevestigd worden.

Als je hiervan uitgaat, is er onder bepaalde voorwaarden dus wel ruimte voor bevestiging van een "kerkelijk gemengd" huwelijk.
Het lijkt me wel belangrijk om te beseffen dat de kerkelijke huwelijksbevestiging niet een privé-ritueel is om je trouwdag op te sieren. Je gaat "voor God en zijn heilige gemeente" verplichtingen tegenover elkaar aan, die in je leven als christen en kerklid gestalte krijgen (bv. huwelijkstrouw, opvoeding van evt. kinderen). Op zichzelf lijkt 't me dan niet vreemd dat bij een kerkelijke bevestiging ook beiden binnen de gemeente aanspreekbaar zijn op die beloften.

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 06, 2004, 09:23:34 am »
Een nieuwere "commentaar" op de GKv-kerkorde is K. Harmannij, Wegwijs in de kerkorde (1990). Hierin vind je een striktere opvatting over de vraag, van wie het huwelijk kerkelijk bevestigd mag worden.

quote:

Wanneer bruid en bruidegom nog geen openbare belijdenis van hun geloof hebben afgelegd, kan hun huwelijk ook niet kerkelijk worden bevestigd. Ze zijn er immers nog niet aan toe om hun ja-woord aan de Here te geven. Alleen wanneer de openbare belijdenis binnen korte tijd zal volgen (binnen enkele maanden), kan een kerkeraad besluiten om toch gelegenheid te geven voor de kerkelijke huwelijksbevestiging.
Het uitgangspunt is dus: kerkelijke bevestiging alleen binnen de gemeente; eigenlijk zelfs alleen van belijdende leden.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 06, 2004, 10:06:48 am »
Hmm die conclusie* kan ik niet trekken op basis van het gedeelte dat je quote. Het gaat in die tekst alleen over de belijdenis, die is essentieel, maar of je die nu bij de Hervormden gedaan hebt of bij de Vrijgemaakten, daar wordt niks over gezegd.

*van alleen gemeenteleden.
Pinkeltjefan

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 06, 2004, 10:23:37 am »

quote:

op 06 Feb 2004 09:23:34 schreef Scholasticus:
Een nieuwere "commentaar" op de GKv-kerkorde is K. Harmannij, Wegwijs in de kerkorde (1990). Hierin vind je een striktere opvatting over de vraag, van wie het huwelijk kerkelijk bevestigd mag worden.
[...]

Het uitgangspunt is dus: kerkelijke bevestiging alleen binnen de gemeente; eigenlijk zelfs alleen van belijdende leden.
De strenge lijn die Harmannij voorstaat is niet in overeenstemming met de uitvoeringsbepalingen (zoals die nog steeds in de GKv gelden).

quote:

Uniforme regeling voor de kerkelijke huwelijksbevestiging

De synode spreekt uit:
1. dat er geen grond bestaat voor de opstelling van een afzonderlijk huwelijksformulier voor doopleden;
2. dat ook doopleden kerkelijke schuldbelijdenis kunnen afleggen, zonder dat daaraan de eis van voorafgaande geloofsbelijdenis als voorwaarde verbonden wordt;
bron.

Volgens mij is de belangrijkste voorwaarde voor kerkelijke huwelijksbevestiging dat de gedane beloften waar gemaakt kunnen worden. (Voor die beloften: zie huwelijksformulier
HarmW

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 06, 2004, 11:45:36 am »

quote:

op 06 Feb 2004 10:06:48 schreef Alfredt:
Hmm die conclusie* kan ik niet trekken op basis van het gedeelte dat je quote. Het gaat in die tekst alleen over de belijdenis, die is essentieel, maar of je die nu bij de Hervormden gedaan hebt of bij de Vrijgemaakten, daar wordt niks over gezegd.

*van alleen gemeenteleden.

Correct, dat staat er niet met zoveel woorden en ook niet in de rest van Harmannij's verhaal.
Het is echter al voorondersteld in het feit dat het om een kerkorde-artikel gaat. Een kerkorde regelt de gang van zaken in de kerk. Wanneer daar dus over de bevestiging van een huwelijk gesproken wordt, gaat het over iets wat in de kerk plaatsvindt en over kerkleden. Bij wijze van uitzondering kan best naar "kerkelijk gemengde" huwelijken gekeken worden, maar de hoofdlijn is, gegeven de context, helder.
Het reglement van de voetbalvereniging regelt ook niet, hoeveel biertjes een korfballer in de kantine mag drinken, of hoe hard je buiten de bebouwde kom mag rijden (tenzij bij spelersvervoer).

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 06, 2004, 12:02:44 pm »
Dat is 1 interpretatie, de andere is dat het artikel toeziet op de huwelijksbevestiging zelf. Wat zijn de voorwaarden om binnen de kerk (van die kerkorde) een huwelijk te sluiten. Als er dan geen vvoorwaarde gesteld wordt aan het lidmaatschap van die kerk is het dus aan de kerkenraad om daar een nader oordeel te vellen.
Er wordt volgens die interpretatie geen uitspraak in het artikel gedaan over de achtergrond van de huwelijkskandidaten. Die komen wel naar voren bij het huwelijksformulier, maar ook daar gaat het niet direct over de GKV...
Kerkrechtelijk is artikel 70 gewoon erg karig. Je kan er alleen uithalen dat de kerkenraad het kerkelijkhuwelijk bevordert. Uiteraard moet er op toegezien worden dat het huwelijksformulier eerlijk beantwoord wordt... maar dat kan bij een interkerkelijk huwelijk prima het geval zijn.

Als ik inga op je voorbeeld kan ik het duidelijk maken. Onze kerkorde zegt niks over een huwelijksbevestiging in de Hervormde kerk. Maar als een Hervormde bij ons komt gelden onze regels mbt de huwelijksbevestiging. Hij blijft echter Hervormd.
->
Het voetbalvereningingsreglement zegt niks over de bierconsumptie bij de korfballers. Maar als een korfballer naar onze kantine komt gelden onze regels met betrekking tot bierconsumptie. Hij blijft echter korfballer.

Pas als je een toelatingsbeleid maakt kan je je daar op beoepen. Anders hebben de kerkenraden daar een beleidsvrijheid.
Pinkeltjefan

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 06, 2004, 04:07:34 pm »
Even afgezien van het feit dat het wel of niet is toegestaan binnen een kerk te trouwen met iemand die lid is van een andere kerk, dat wil je toch niet ? Een cgk-er die trouwt bijvoorbeeld met een gkv-er, hoe gaat dat huwelijk dan werken in de praktijk, en met name op zondag ?

Je staat smorgens op, je ontbijt gezellig, je bidt samen en vervolgens vertrek je allebij naar je eigen kerk ? Dat is toch raar ?
Dan besluit je toch vóór je huwelijk allebij lid te worden van dezelfde kerk ? Of zeg ik nu iets heel raars ?

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 08, 2004, 01:23:01 pm »
macguinness: wat ik al eerder zei, soms ken je de gemeentes in je nieuwe woonplaats nog niet en weet je dus nog niet wat je keuze gaat worden. (lees mijn eerdere post ff ;))
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 08, 2004, 01:55:43 pm »

quote:

op 05 Feb 2004 15:47:08 schreef Lalage:
Ik ben het er in zoverre mee eens, dat je als je wilt trouwen wel het streven moet hebben om samen lid te worden van 1 kerk. Maar het kan zijn dat je er nog niet helemaal uit bent (bijvoorbeeld als je allebei nog niet bekend bent in de plaats waar je gaat wonen). Mmmmz, daar maak ik me soms best zorgen over, hoe wij dat moeten gaan doen. Een mixdienst zal wel helemaal uit den boze zijn. En ik ga niet lid worden van de GKV om te trouwen en vervolgens misschien weer over te stappen naar een andere kerk.
Als ik het goed begrijp ben jij lid van kerk a, en jou toekomstige vrouw lid van kerk b, en in de plaats waar jullie willen gaan wonen is zowel kerk a als kerk b niet gevestigd ?  :?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 08, 2004, 08:03:35 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 13:23:01 schreef Lalage:
macguinness: wat ik al eerder zei, soms ken je de gemeentes in je nieuwe woonplaats nog niet en weet je dus nog niet wat je keuze gaat worden. (lees mijn eerdere post ff ;))
Maak je je keuze aan de hand van het 'kennen van een gemente'?

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 31, 2004, 04:52:21 pm »
Marjolijn schreef op 31 augustus 2004 in het topic Wie kan mij meer vertellen over de evangelische gemeente?. Het ging over de nog-steeds-bestaande feitelijke onmogelijkheid om in de GKv een huwelijk kerkelijk te bevestigen waarbij een van de huwelijkspartners geen GKv-lid is.

quote:

nou en dat bedoelde ik dus,ik loop dus juist niet achter, want het is dus nog steeds niet gebruikelijk, nog hetzelfde verhaal, en dat vind ik dus echt een onwijs jammer punt van de vrijgemaakte kerken. Waar staat dat in de bijbel??? Ok,als iemand niet gelovig is, dan vind ik het begrijpelijk,maar als iemand geen lid is van de vrijgemaakte kerk maar gewoon net zo christen waarom zou God dan geen zegen willen geven??
Waarom wordt er op kerk getoetst en niet op geloof??? Ik kan dat niet begrijpen hoor. :?
God toest de harten en kan en wil op gelovig gebed zijn zegen geven. Daar is dus geen kerkelijke inzegening(!) voor nodig! Ook ben ik het niet eens met  de suggestie dat er in de kerk niet op geloof getoest wordt. Het feit dat de GKv de gewraakte regel hanteert, wil nog niet zeggen dat er dus niet op geloof getoetst wordt. Ik heb verschillende situaties meegemaakt waarbij dit wel gebeurde en waarbij in de eredienst bijzondere aandacht werd besteed aan het betreffende huwelijk (en dan bedoel ik niet een enkele zin in het gebed).

Aansluitend bij een eerdere opmerking in dit topic, zou ik willen opmerken dat het bij een kerkelijke huwelijksbevesting niet alleen gaat om het echtpaar.  Dit echtpaar verschijnt immers voor God en zijn gemeente. Die gemeente heeft, om zo te zeggen, wat met dat huwelijk te maken! Om dezelfde reden dopen we onze kinderen in het bijzijn van de gemeente en niet ergens in een leuk kapelletje in het bijzijn van alleen genodigden.

Het is en blijft dus jammer - maar het jammerlijke komt niet alleen van GKv kant  ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2004, 04:55:33 pm door Maarten »
Maarten van Loon

Marjolijn

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 31, 2004, 07:09:48 pm »
Ik vind het een groot verschil of je huwelijk tijdens zo'n dienst de zegen krijgt van God of dat er alleen voorbede wordt gedaan.
Het is toch nogal wat dat je mensen eigenlijk onthoudt van de zegen van God binnen zo'n dienst zonder echt, naar mijn mening,gegronde redenen.
Natuurlijk is het belangrijk om samen een keuze te maken voor een kerk, ook met het oog op eventuele toekomstige kinderen,maar als je die keuze nog niet hebt kunnen maken maar nog op zoek bent(samen met God) dan wil dat niet zeggen dat je huwelijk daarom geen zegen mag ontvangen binnen zo'n huwelijksdienst vind ik, want ik zie niet in waarom God dan niet voor het oog van alle mensen Zijn zegen niet wil geven, juist door die zegen mag je toch ook vertrouwen dat God je ook op die manier zegent, dus dat je ook daaruit kunt komen met Gods zegen! Als je allebei christen bent in hart en ziel, daar gaat het toch om, dan is God toch super blij dat je gaat trouwen en Zijn zegen wilt!!
Sorry als ik iets over het hoofd heb gezien, en corrigeer me als ik ernaast zit hoor.
"The LORD will guide you continually,and you shall be like a watered garden,like a spring of water,whose waters never fail. "(Isaiah 58:11,NRSV)

Marjolijn

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 31, 2004, 07:17:44 pm »

quote:

Macguinness schreef op 06 februari 2004 om 16:07:
Even afgezien van het feit dat het wel of niet is toegestaan binnen een kerk te trouwen met iemand die lid is van een andere kerk, dat wil je toch niet ? Een cgk-er die trouwt bijvoorbeeld met een gkv-er, hoe gaat dat huwelijk dan werken in de praktijk, en met name op zondag ?

Je staat smorgens op, je ontbijt gezellig, je bidt samen en vervolgens vertrek je allebij naar je eigen kerk ? Dat is toch raar ?
Dan besluit je toch vóór je huwelijk allebij lid te worden van dezelfde kerk ? Of zeg ik nu iets heel raars ?

Dit is dus niet handig maar volgens mij geen reden om niet de zegen van God in de huwelijksdienst te ontvangen als je nog niet gekozen hebt. Het gaat er toch om dat je( voor ogen van alle mensen )de zegen krijgt over je huwelijk, en dat God dus blij is met het huwelijk en dat je dit in zijn handen legt. Hij is heus vreselijk blij dat je met een christen trouwt en ik weet zeker dat God totaal niet met kerkmuren bezig is maar kijkt naar de harten(uiteraard), en als dat goed zit dan wil God volgens mij niets liever dan die 2 christenen die zoveel van elkaar houden zegenen in de dienst die daarvoor toch bestemd is.
"The LORD will guide you continually,and you shall be like a watered garden,like a spring of water,whose waters never fail. "(Isaiah 58:11,NRSV)

Marjolijn

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 31, 2004, 07:42:49 pm »
Citaat
Marloes schreef op 04 februari 2004 om 12:42:

7 -- Op schriftuurlijke gronden kan de kerk aan het huwelijk van een van haar leden met een persoon die buiten de kerkelijke gemeenschap staat, tenslótte haar sanctie en zegen niet onthouden, indien zij door onderzoek voldoende zekerheid ontvangt, dat die andere partij geestelijk niet vreemd is aan de fundamentele stukken van het christelijk geloof, het koningschap van Christus over het huwelijksleven erkent en de eisen die Gods Woord aan het huwelijks- en gezinsleven stelt, aanvaardt, en bereid is om de roeping, waarvoor de erkelijke samenleving de wederhelft plaatst, ook ten aanzien van het te vormen gezin ten volle te beleven.

-------------Kijk, nu snap ik het niet meer, want hier staat weer dat de zegen niet mag worden onthouden aan mensen die iemand trouwen van buiten de vrijgemaakte kerk waar onderzoek naar is gedaan en die dus blijkt christen te zijn en zo te leven en ook binnen het huwelijk zo te willen leven (met oog op kinderen en opvoeding o.a), even met eigen woorden. Dus toch wel?

8 -- „Of het den lidmaten der gemeente vrij staat, hun kinderen ten huwelijk te geven aan degenen die geen lidmaten der gemeente zijn? Antwoord: Zo zij vijanden der religie zijn, staat het gans niet vrij. Maar zo zij niet tegen de religie gekant zijn en een goede hoop van zich geven dat zij in de kennis der waarheid toenemen zullen, en beloven hun partij in de oefening der religie niet te verhinderen, zo is het geoorloofd" (Dordrecht 1578).

-----------en weer, dus christenen mogen wel met iemand uit de GKV trouwen en de zegen krijgen over hun huwelijk ook al zijn ze geen lid van de GKV, dat staat hier toch of heb ik het nou fout? Zij zijn als het goed is niet tegen de religie gekant want ze zijn net zo goed christen als een GKV'er,dat heeft alles te maken met geloof en niet met lidmaatschap van een kerk (van de GKV), en daar kan ik het dus mee eens zijn. Maar dit is toch niet het geval, mijn vriend die geen lid is van de GKV en ik zullen dus ,mochten we trouwen, toch geen openbare zegen krijgen zeg maar tijdens de huwelijksdienst binnen de GKV?

9 -- „De synode spreekt uit, dat huwelijken tussen doopleden en dat gemengde huwelijken, waarbij de niet-gereformeerde huwende er in bewilligt, dat kinderen uit het huwelijk in de gereformeerde kerk gedoopt en in de gereformeerde leer opgevoed zullen worden, moeten bevestigd, tenzij de kerkeraad op goede gronden de overtuiging heeft, dat een der huwenden tot de ongelovige en goddeloze mensen moet worden gerekend" (Utrecht 1943-45). [Commentaar Marloes: dit is hoogstwaarschijnlijk de synode die de Vrijmaking heeft 'veroorzaakt', dus ik weet niet of dit besluit wettig is in de GKV.]

-----waarom moet het zonodig in de gereformeerde kerk gedoopt en in die leer opgevoed worden? Het gaat toch gewoon om een christelijke leefwijze en een echte liefde voor God en daarnaar leven, ook in je huwelijk en in het opvoeden van je kinderen.
Als je je kind niet helemaal precies volgens de vrijgemaakte leer wil opvoeden, wil God je dan Zijn zegen niet geven over je huwelijk? Stel dat ik kies om met mijn man en kinderen naar een evangelische gemeente te gaan,zeg maar wat, dat is dus fout? Dan zou God mij dus niet hebben willen zegenen terwijl ons geloof net zo intensief is als bij de mensen die in de GKV zitten?? Ik snap wel dat het handiger is om je,wanneer je in vrijgemaakte kerk trouwt, je de kinderen ook in die leer opvoedt, en ik denk,ondanks alles twijfel ook nog steeds dat ik mijn kind graag wil laten dopen in de gereformeerde kerk.
Maar stel dat je nou nergens echt precies vindt wat je zoekt? Geen kerk is perfect, en de vrijgemaakte kerk sluit op zich qua veel punten het beste aan maar niet helemaal, dan wil God je toch wel zegenen ook al heb je misschien wat manieren en opvattingen die niet helemaal aansluiten bij de GKV??

Ik vind het moeilijk hoor allemaal.
Ik moet zeggen, ik was altijd echt vrijgemaakt denkend zeg maar, beetje automatisme, zonder er bij stil te staan wat er nou precies over in de bijbel staat en zo, maar dit soort dingen benadrukken bij mij toch datgene wat mij nu zo bezig houdt; dat plaatsen in hokjes, niet het geloof doet er echt toe lijkt wel, het christen zijn, maar in welke kerk je zit. En daardoor merk ik dat ik over dit soort dingen echt ga nadenken, het geloof moet op 1, je relatie met God, de kerk volgt daarop toch! Het is ook net waar je je persoonlijk lekker bij voelt. In veel opzichten voel ik me nog steeds lekker in de GKV maar ik zou er door dit soort dingen dan misschien niet lid kunnen blijven dat vind ik echt jammer dan!
Volgens mij ben ik me een beetje in een strijd aan het bevinden haha, er komt echt veel ineens op me af aan vragen en zo. Het lijkt wel of ik nu pas zie hoe erg ik het vind dat er veel te veel naar kerkmuren wordt gekeken en niet naar persoonlijk geloof.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2004, 07:53:18 pm door Marjolijn »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 31, 2004, 09:01:53 pm »
offtopic:Welkom, Marjolijn...
Een behoorlijk deel van wat hier rondloopt en vrijgemaakt is zal zich prima herkennen in je strijd, is daar op dit moment mee bezig, of heeft een dergelijke strijd gevoerd. Ikzelf ben nu bijvoorbeeld een vrijzinnige vrijgemaakte, schat ik.
Bid, lees, en discussieer mee :).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marjolijn

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 01, 2004, 09:19:36 pm »

quote:

elle schreef op 31 augustus 2004 om 21:01:
offtopic:Welkom, Marjolijn...
Een behoorlijk deel van wat hier rondloopt en vrijgemaakt is zal zich prima herkennen in je strijd, is daar op dit moment mee bezig, of heeft een dergelijke strijd gevoerd. Ikzelf ben nu bijvoorbeeld een vrijzinnige vrijgemaakte, schat ik.
Bid, lees, en discussieer mee :).
Dankjewel Elle :) , ja ik denk dat die "strijd"er ook wel een keertje moest komen, en dat dat alleen maar een goed teken is,niet meer klakkeloos alles aannemen en er weinig over nadenken maar toch eens wat meer zoeken van wat God nou precies zegt en vindt, niet de kerk. Een vrijzinnige vrijgemaakte haha, die kende ik nog niet ;) . Ik ben in ieder geval blij hier lekker mijn ei/vraagstukken kwijt te kunnen en een beetje te lezen hoe anderen dit zien/ervaren!