quote:
op 11 Feb 2004 14:38:33 schreef Riemer Lap:
[...]
In het geval waar wij bij betrokken zijn is er sprake van een negatieve doorslag zeg maar: er wordt gedreigd met het middel "als men zich niet gedraagt".
Het vreemde is dat de ouders niet geslagen worden.
De vergelijking met De Vreze des Heren vind ik hier beslist niet passen.
Ik leef liever vanuit "Zoals een Vader liefdevol zijn armen slaat om Zijn kind, omringt ons met erbarmen".
Ik kan mij niet voorstellen dat het Gods bedoeling is geweest dat wij kinderen zouden slaan. ( Is een koekje uit de trommel pakken iets om een tik met "de roede" te geven? Als je dat basseert op de teksten in Spreuken dan heb je een vreemde draai gemaakt. Wil je het echt bijbels doen dan is het diefstal met de daarbijbehorende straf)
Ik heb ervaring bij zeven kinderen........en ook de ervaring dat ieder kind anders aangepakt moet worden.....
Bij een van de kinderen
hielp een tik over de vingers niet. Dan moet je wat anders verzinnen want ander blijf je aan de gang....
Een ander was als heel klein kind zo 'braaf' dat een tik over de vingers voldoende was.... Onmiddelijke gehoorzaamheid volgde....
Een ander kom als baby van ong. een jaar/anderhalf jaar alleen maar snappen dat ie in bed moest
slapen (na constant te jengelen dat ie eruit wilde)
nadat ie vrij hard een tik kreeg op de blote billen . Daarna wel direkt troosten en aanhalen... maar zo duidelijk maken dat er gebeurde wat papa of mama zei....
Ik ken een gezin dat ook
tegen slaan was...... Nu vraagt de moeder zich wel eens af of ze te tolerant heeft opgevoed...... terwijl er toch op een andere manier dan 'slaan' wel duidelijke straffen werden gegeven.
Wat doe je dan met de tekst: Spreuken 13:24: Wie de roede spaart, haat zij zoon, maar wie hem liefheeft, tuchtigt hem reeds vroeg. De roede hoeft van mij niet 'letterlijk' de roede te zijn. Je moet het
als slaan nodig is met de handen af kunnen en wel op de billen vind ik. Slaan wordt fout als je
altijd 'slaan' moet gebruiken als straf. Voor een koekje pikken, sla ik niet, tenzij je het net al vier keer hebt verboden bijvoorbeeld..... Alhoewel dat ook aan de leeftijd ligt, een heel klein kind zal wel een corrigerende tik krijgen....
Dreigen vind ik trouwens ook uit den boze.....
Natuurlijk zijn excessen wat dit betreft altijd fout. Je moet niet slaan om je eigen boosheid te uiten.....