Auteur Topic: Meerdere vrouwen  (gelezen 1557 keer)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Gepost op: februari 12, 2004, 12:24:58 am »
Wie de bijbel leest ontdekt dat er in het Oude Testament diverse mannen waren die meerdere vrouwen hadden. Denk aan Abraham, David, Salomo. Maar ook Esther was een van de vele vrouwen die een relatie had met koning Ashaveros. Op Abraham na kenden al deze mensen de wet van de Here en dan met name het gebod: "Gij zult niet echtbreken". Toch zie je dat deze mensen niet gestraft worden omdat ze meerdere vrouwen hebben. Wel wordt David gestraft als hij de relatie met Batsheba aangaat die getrouwd was.

Nu ga ik geen pleidooi voeren voor het hebben van meerdere vrouwen. Toch blijf ik wel met een aantal vragen zitten.

1. Is het hebben van meerdere vrouwen (niet eerder getrouwd) gelijk aan het plegen van echtbreuk?
2. Waarom bestraft de Here het hebben van meerdere vrouwen niet in het Oude Testament, niet anders dan dat er echtbreuk wordt gepleegd met een al bestaande getrouwde vrouw.
3. Hoe en wanneer is de grens van het hebben van meerdere vrouwen verschoven naar het trouw zijn aan één vrouw.
4. Waarom mochten mannen nu wel meerdere vrouwen hebben, maar vrouwen niet meerdere mannen. In het laatste geval wordt ze hoer genoemd, en daar waarschuwt de bijbel nu juist wel weer tegen. Zie onder andere spreuken.

Kortom er zijn best wel wat vragen te stellen, in een discussie onlangs met een stel vrienden kwam ik er niet echt uit, dus ik dacht ik stel de vraag eens op dit forum.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

lonneke

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2004, 09:25:05 am »
Ik geloof dat de Koran het toelaat om meerdere vrouwen te hebben, Hoe het in de bijbel zit weet ik niet  behalve dat Christus en Zijn gemeente een afspiegeling is van de liefde tussen die ene man en die ene vrouw.
In de bijbel staat natuurlijk ook iets van dat je geen andere man of vrouw mag begeren. Of dat de gedachte naar begeerte van een andere man of vrouw al overspel is.

Verder is het zo dat je allerlei verschillende relatie's hebt. Liefde deel je met je ouders, met je kinderen, met je broer of zus, met je vrienden, met je collega's, met de buren, met gemeenteleden etc.
Maar alleen en dat maakt het zo exclusief, is de liefde die je met je vrouw of man deelt. Sex heb je nl. niet met je ouders, ook niet met je kinderen, ook niet met je broer of zus, ook niet met je vrienden, ook niet met de buren. Sex is alleen voorbestemd aan je vrouw of je man. Dat maakt ook dat je relatie met je man of je vrouw niet dezelfde relatie is als die met je broer of zus of met de buren. Je ziet dat nog wel eens in een huwelijk: Weinig of geen sex maar wel een broer en zus relatie hebben terwijl ze eigenlijk een man/vrouw relatie zouden moeten hebben.

Het is dus meer de exclusiviteit, het kostbare, sex is iets heiligs.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2004, 09:42:04 am »
1 Kor 7:2
maar met het oog op de gevallen van hoererij moet ieder zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man.

Hier spreekt duidelijk exclusiviteit uit.
In het OT "mocht" het nog (hoewel je ook daaruit soms het gevoel krijgt dat het voor die mannen niet echt goed is, Abraham met die gevechten tussen Hagar en Sara en later tussen hun kinderen) maar in het NT zijn de regels aangescherpt.
Bombus terrestris Reginae

Peter

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2004, 10:33:21 am »

quote:

op 12 Feb 2004 09:25:05 schreef lonneke:
Sex heb je nl. niet met je ouders, ook niet met je kinderen, ook niet met je broer of zus
In de darwinistische visie (zie ook dit topic) is sex met familie niet efficiënt, aangezien de kans op zieke/gehandicapte kinderen groter is.

In diezelfde visie zijn mannen erop gericht hun zaad bij zoveel mogelijk vrouwen achter te laten en dus zijn mannen van nature polygaam.

lonneke

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2004, 10:37:00 am »

quote:

op 12 Feb 2004 10:33:21 schreef Peter:
[...]
In diezelfde visie zijn mannen erop gericht hun zaad bij zoveel mogelijk vrouwen achter te laten en dus zijn mannen van nature polygaam.
Dan toch maar een kuisheidsgordeltje om.. ;)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #5 Gepost op: februari 12, 2004, 10:39:38 am »

quote:

op 12 Feb 2004 09:42:04 schreef Bumblebee:
maar met het oog op de gevallen van hoererij moet ieder zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man.

In het OT "mocht" het nog (hoewel je ook daaruit soms het gevoel krijgt dat het voor die mannen niet echt goed is, Abraham met die gevechten tussen Hagar en Sara en later tussen hun kinderen) maar in het NT zijn de regels aangescherpt.

als ik dat zo lees was het voor de mannen wel goed ;) maar niet voor de ruziende vrouwen,

maar eens Anton Heyboer vragen?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

lonneke

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #6 Gepost op: februari 12, 2004, 10:47:51 am »

quote:

op 12 Feb 2004 10:39:38 schreef cheese:
[...]
als ik dat zo lees was het voor de mannen wel goed ;) maar niet voor de ruziende vrouwen,

maar eens Anton Heyboer vragen?
Het is precies wat izzewizze aangeeft. Een man mag met meerdere vrouwen naar bed maar oh wee als een vrouw meerdere mannen heeft... dan moet je ze eens horen... :(

grompie

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #7 Gepost op: februari 12, 2004, 11:41:15 am »

quote:

op 12 Feb 2004 00:24:58 schreef izzewizze:
Wie de bijbel leest ontdekt dat er in het Oude Testament diverse mannen waren die meerdere vrouwen hadden. Denk aan Abraham, David, Salomo. Maar ook Esther was een van de vele vrouwen die een relatie had met koning Ashaveros.
Jakob, Elkana(1sam1), Saul(?)

quote:

1. Is het hebben van meerdere vrouwen (niet eerder getrouwd) gelijk aan het plegen van echtbreuk?
Nee, niet per defenitie, het ligt er natuurlijk aan wat de echt is.

quote:

3. Hoe en wanneer is de grens van het hebben van meerdere vrouwen verschoven naar het trouw zijn aan één vrouw.
Dit lijkt mij een culturele verschuiving, waar dat bij David nog "normaal" was is dat als Christus geboren word niet meer "normaal".

quote:

4. Waarom mochten mannen nu wel meerdere vrouwen hebben, maar vrouwen niet meerdere mannen. In het laatste geval wordt ze hoer genoemd, en daar waarschuwt de bijbel nu juist wel weer tegen. Zie onder andere spreuken.
Op nieuw cultureel bepaald, door de "dienende" functie van de vrouw. Een vrouw met meerdere mannen leid mijnsinziens tot chaos. Verder waren het ook alleen de rijke en de machtige die meerdere vrouwen hadden.
geheelonthouder

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #8 Gepost op: februari 12, 2004, 11:48:50 am »
Ja, cultureel, maar je kunt het ook zien als een soort "versmallen van de normen".

Ik heb wel eens gelezen (ik doe hier ook niets anders dan anderen napraten, moet gaan oppassen want het lijkt net of ik geen leven heb) dat de "regels" steeds meer aangescherpt worden in het verhaal van onze verlossing.
Vroeger was er meer ruimte. Goed onderscheidt zich steeds meer van kwaad en ook van goed in een andere vorm. Misschien was er ooit plaats voor polygamie, nu is het tegen Gods wet.

grompie

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #9 Gepost op: februari 12, 2004, 11:56:08 am »

quote:

op 12 Feb 2004 11:48:50 schreef Bumblebee:
Ja, cultureel, maar je kunt het ook zien als een soort "versmallen van de normen".

Ik heb wel eens gelezen (ik doe hier ook niets anders dan anderen napraten, moet gaan oppassen want het lijkt net of ik geen leven heb) dat de "regels" steeds meer aangescherpt worden in het verhaal van onze verlossing.
Vroeger was er meer ruimte. Goed onderscheidt zich steeds meer van kwaad en ook van goed in een andere vorm. Misschien was er ooit plaats voor polygamie, nu is het tegen Gods wet.

Als het de vrouw goed uitkomt moeten de brieven van Paulus letterlijk genomen worden en anders in een culturele context? :?
Je moet wel uitkijken met praten over het "versmallen van normen" want ze veranderen wel maar lochiserwijs( :? )  in de richting waar we nu zijn. Maar als je goed kijkt zie je dat we(op somige tereinen) nu meer mogen dan 50 of 500 of 2000 jaar geleden.(tv, kleding, werken op zondag)

edit: lochiser( :? ) wijs  word lochiserwijs( :? )
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2004, 12:17:26 pm door grompie »
geheelonthouder

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #10 Gepost op: februari 12, 2004, 12:01:27 pm »

quote:

op 12 Feb 2004 11:56:08 schreef grompie:
Als het de vrouw goed uitkomt moeten de brieven van Paulus letterlijk genomen worden en anders in een culturele context? :?

Je moet wel uitkijken met praten over het "versmallen van normen" want ze veranderen wel maar logischer( :? ) wijs in de richting waar we nu zijn. Maar als je goed kijkt zie je dat we(op somige tereinen) nu meer mogen dan 50 of 500 of 2000 jaar geleden.(tv, kleding, werken op zondag)

Nee, ik wil ze juist niet te veel zien in de culturele context.

En versmallen is geen negatieve term. Alleen dat dingen steeds duidelijker worden. Dat het duidelijker wordt wat goed en slecht is.
Nou ja, laat maar. Ik leg het niet duidelijk uit en ik weet zelf ook niet precies wat ik bedoel.  :)

cheese

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #11 Gepost op: februari 12, 2004, 04:02:13 pm »

quote:

op 12 Feb 2004 10:47:51 schreef lonneke:
[...]
Het is precies wat izzewizze aangeeft. Een man mag met meerdere vrouwen naar bed maar oh wee als een vrouw meerdere mannen heeft... dan moet je ze eens horen... :(
wie heeft het hier nou over bed?, je kunt met vrouwen ook praten en wandelen , koffiedrinken en mailen etc. hoor

cheese

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #12 Gepost op: februari 12, 2004, 05:04:25 pm »

quote:

op 12 Feb 2004 11:41:15 schreef grompie:

Op nieuw cultureel bepaald, door de "dienende" functie van de vrouw. Een vrouw met meerdere mannen leid mijnsinziens tot chaos. Verder waren het ook alleen de rijke en de machtige die meerdere vrouwen hadden.

Een vrouw met meerdere mannen
in Tibet, nood breekt wetten (een hard leven en er zijn meer mannen als vrouwen), maar dan wel broers van elkaar.

lonneke

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #13 Gepost op: februari 12, 2004, 08:17:22 pm »

quote:

op 12 Feb 2004 16:02:13 schreef cheese:
[...]
wie heeft het hier nou over bed?, je kunt met vrouwen ook praten en wandelen , koffiedrinken en mailen etc. hoor
Jij bent daar een uitzondering op bij de meeste mannen is dat niet zo.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #14 Gepost op: februari 12, 2004, 09:58:28 pm »

quote:

op 12 Feb 2004 09:42:04 schreef Bumblebee:

De Here Jezus zegt in Mattheus dat het vanaf het begin zo is geweest dat zij als man en vrouw gemaakt zijn......
Ik denk dat  het Abrahams' eigen keus was om Hagar te accepteren op aanraden van Sara.... Maar het is niet Gods bedoeling en de gevolgen merken we nu nog in het Midden Oosten.
Hetzelfde met Jozef, hij werd bedrogen door z'n schoonvader en daarom koos hij ervoor nog zeven jaar voor Rachel te werken....Maar de broers hadden constant ruzie, Jozef werd voorgetrokken en verkocht. Alleen weet God er nog wel iets goeds uit voort te brengen doordat Jozef onderkoning werd en veel mensen redde van de hongersnood....

Ik denk dat het in die tijd in hun cultuur heel normaal was. Dat ze er daarom niet zo bij nadachten, maar dat het niet de bedoeling was van God.

David en Badseba is ook niet bepaald een voorbeeld. En Salomo had aan het eind van z'n leven een hele zooi vrouwen maar daardoor ging hij wel de afgoden van die vrouwen dienen.

In die cultuur was het blijkbaar ook normaal dat een vorst een hele harem had, maar het is niet zoals God het wil...men kiest er zelf voor en de gevolgen zijn meestal negatief...
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #15 Gepost op: februari 12, 2004, 10:09:31 pm »

quote:

op 12 Feb 2004 00:24:58 schreef izzewizze:
2. Waarom bestraft de Here het hebben van meerdere vrouwen niet in het Oude Testament, niet anders dan dat er echtbreuk wordt gepleegd met een al bestaande getrouwde vrouw.

Ik krijg de volgende indruk van de bijbelse visie op dit punt.
1. Nee, dat is geen echtbreuk. Echtbreuk is het verlaten van je eigen vrouw of het vrijen met die van een ander.

(Een heel andere kwestie is, of je er verstandig aan doet om meer dan één te trouwen. Als man heb je de plicht je vrouw tevreden te houden. Ik heb er één en daaraan heb ik m'n handen vol. Bovendien moet je geen aanleiding geven tot jaloezie.)

2. God straft het hebben van meerdere vrouwen dan ook niet rechtstreeks. Maar loop het rijtje eens langs. Sara en Hagar -- afgunst tussen de kinderen en later hun moeders. Lea en Rachel -- huilen met de pet. Peninna en Hanna -- wantoestand thuis. Davids vrouwen (Rachel, Ahinoam, Abigail, Batseba) -- volledig gebrek aan eenheid in het gezin, maar eerder incest-verkrachting (Amnon/Tamar), moord (Absalom/Amnon) en politieke strijd (Amnon/Salomo). Ongetwijfeld is er wel meer toe te voegen.

3. Met één vrouw trouwen was in ieder geval de normale gang van zaken -- meer kon niet qua budget voor een modale man. De polygamie kom je in de bijbel eigenlijk alleen tegen bij grootgrondbezitters en sjeiks zoals Salomo, en dat is in later tijd uitgestorven.

4. Heeft te maken met de natuurlijke structuur van een gezin. Een hoer (man danwel vrouw) neemt niet de brede verantwoordelijkheden van trouw, zorg en onderhoud van het gezin.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

cheese

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #16 Gepost op: februari 13, 2004, 12:14:03 am »

quote:

op 12 Feb 2004 20:17:22 schreef lonneke:

Jij bent daar een uitzondering op bij de meeste mannen is dat niet zo.
dus jij kent de meeste mannen :>

lonneke

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #17 Gepost op: februari 13, 2004, 12:28:05 am »

quote:

op 13 Feb 2004 00:14:03 schreef cheese:
[...]
dus jij kent de meeste mannen :>
ik ben ervan overtuigd dat ik met meer mannen heb gesproken dan jij in je hele leven :)

izzewizze

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #18 Gepost op: februari 13, 2004, 12:33:11 am »
Graag nu weer on-topic.  ;)
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

cheese

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #19 Gepost op: februari 13, 2004, 12:33:27 am »

quote:

op 13 Feb 2004 00:28:05 schreef lonneke:
ik ben ervan overtuigd dat ik met meer mannen heb gesproken dan jij in je hele leven :)
dus door met ze te spreken weet je al die dingen, die je hier in dit forum schrijft :?  :D O-) :z

lonneke

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #20 Gepost op: februari 13, 2004, 12:41:48 am »

quote:

op 13 Feb 2004 00:33:27 schreef cheese:
[...]
dus door met ze te spreken weet je al die dingen, die je hier in dit forum schrijft :?  :D O-) :z
daar kan ik ook wel weer op antwoorden maar dan gaat het off topic wat niet de bedoeling is.

izzewizze

• Bekijk profiel
Meerdere vrouwen
« Reactie #21 Gepost op: februari 15, 2004, 07:48:02 pm »
Afgelopen week toch nog weer eens een en ander bijgelezen n.a.v. dit topic. Kwam nog op de tekst van Deuternominum  21: 15 -17, waarin de Here toch wel het een en ander geregeld heeft rondom het hebben van meerdere vrouwen. In de reformatie van deze week 14 februari 2004 staat een heel aardig artikel van H. ten Brinke waarin hij ook verwijst naar de Afrikaanse cultuur waarin het hebben van meerdere vrouwen absoluut geen probleem is, en waar bijvoorbeeld het zwagerhuwelijk ook nog steeds opgeld doet. Wat dat betreft stelt Ten Brinke dat onze zienswijze zeker mede cultuurbepaald is. In dat kader verwijst hij ook naar het rapport van Rapport van de NGK over Vrouwelijke Ouderlingen en Predikanten een alleszins lezenswaadig rapport wat echter verder niet in dit topic thuishoort.

Kort samengevat kom ik toch tot een voorlopige eerste conclusie:
De bijbel verbiedt het hebben van meerdere vrouwen niet. Beveelt het ook niet aan.
Het feit dat wij 'polygamie' veroordelen is voor 'cultureel bepaald'.
Maar met een beroep op 1 Corinthe is het inderdaad goed dat iedere man zijn eigen vrouw heeft.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze