quote:
op 23 Feb 2004 09:00:46 schreef Scholasticus:
[...]
Het gebrek aan zelfkritiek en aan ruimte voor de ander maakt de beweging waarvan Van Gurp de leider is in mijn ogen tot een enghartige en gevaarlijke weg. Dit doet mij temeer verdriet omdat ik zie dat veel van de broeders en zusters die deze weg gaan, gedreven worden door de liefde tot God en door het verlangen om in volle ernst met de Here te leven. Daarom hoop ik ook zo dat zij zullen terugkeren in de ruimte van de kerk en van het evangelie van onze Heer Jezus Christus.
Scholasticus, wat is dit toch voor onzin om van Gurp te zien als de leider van een beweging? Waarbij je de indruk wekt dat degenen die hem volgen dat kritiekloos doen op de wijze van één of andere sekte.
Ik behoor zelf tot die zgn. beweging.
Denk je nou werkelijk dat ik niet tot zelfstandig nadenken in staat ben? En al die anderen met mij?
In Berkel en Rodenrijs/Bergschenhoek hebben we te maken met een gemeente die gestaag groeit.
Daar komen ook broeders en zusters die Reformanda nooit lazen. Zij ervaren het als een weldaad om weer gewone gereformeerde erediensten te volgen.
Ik 'begrijp' dat jij hoopt dat wij weer terugkeren. Maar wat jij, en met jou velen, blijkbaar niet willen begrijpen is dat wij juist ervaren dat we weer in de ruimte van de kerk gezet zijn.
Gebonden aan Gods Woord. Ieder zondag opnieuw het heerlijke evangelie te horen krijgen. Samen, ja werkelijk weer samen, alles te doen in de eredienst.
Als je Nader Bekeken heb gelezen de laatste keer dan snap je misschien een beetje wat ik bedoel. We hebben gestreden tegen het binnenhalen van het Liedboek. Wat blijkt nu? Dat ook in het blad Pleidooi van de GMV al voorlichting gegeven wordt in de stijl van Lied 1. Dat God de duisternis heeft overwonnen.
Alle bezwaren werden in de afgelopen tijd weggepoetst onder het mom van er is ook een goede interpretatie van de liederen mogelijk. Maar steeds meer blijkt binnen de GKV dat het onderscheidingsvermogen zoek is.
En ja, van Gurp is scherp, maar er is dan ook een afscheid aan de gang binnen de GKV op tal van terreinen.
De muren van de kerk omver ten gunste van de interkerkelijkheid.
Hopelijk gaan er nog bij velen de ogen open.