Op 03 feb 2004 15:38:51 schreef xgnoom
Mijn 'inside-info' is enkel dat leden van Reformanda die niet meegaan in het afscheidingsideaal op non-actief zijn gezet. Dit is gewoon een feit.
Ik beschouw Reformanda idd als een enge, sektarische club die het contact met de realiteit is kwijtgeraakt.
Dat zegt echter niets over mijn mening over bezwaarden. Reformanda is in mijn ogen een lobby-club geleid door paar fanatieke enkelingen. De rest laat zich meeslepen. Of niet, maar dan wordt je de deur uitgewerkt, dat wordt iig geprobeerd. Interne discussie is niet mogelijk, communicatie naar buiten is afwezig. Ook bijbel en belijdenis zijn bij formeel besluit niet meer gezaghebbend bij de koers van Reformanda.
Het handelen van Reformanda heeft een sterk polariserend effect, wat voor veel schade zorgt in diverse gemeentes. Dat is iets wat ik bijzonder kwalijk vind.
Nogmaals, dat gaat dus niet over bezwaarden of over hun standpunten. Je wordt tenslotte niet sympatisant te zijn van Reformanda om moeite te hebben met kerkelijke ontwikkelingen. Het enige wat ik zie is het produkt van Reformanda en haar leden: tweedracht, haat, angst, eenzijdige waarheden, 'sexed up'-waarheden, halve waarheden, leugens, eigenrichting, eigenwillige godsdienst, minachting voor medegemeenteleden, predikanten, kerkenraden en de synode. Dat is waar ik mij zorgen over maak.
Dit lijkt een welles-nietes aangelegenheid te worden, dus zal dit in ieder geval vanaf mijn kant de laatste reactie zijn. En hierin kan ik helaas niet anders dan de woorden te gebruiken dat er veel leugens rondgestrooid worden t.a.v. Reformanda. Het feit b.v. dat Reformandaleden die zich niet opnieuw hebben vrijgemaakt aan de kant worden gezet is beslist niet waar. Hier wordt de waarheid op een onverkwikkelijke wijze geweld aangedaan. Dat dat gebeurd is eigenlijk ook niet zo vreemd, want als je het stukje leest proef je de onbedwingbare afkeer van alles wat met Reformanda te maken heeft. Jammer dat op deze manier, die weinig meer heeft van de Gereformeerde levenswijze, een vereniging die zich inzet voor het Gereformeerde Leven zo onterecht wordt neergezet. Hoe diep het dan zit blijkt uit twee volle regels met alleen maar lelijke woorden en aantijgingen.