quote:
op 07 Feb 2004 11:58:19 schreef Justin:
[...]
Verschillen in een kerkgemeenschap zijn ook helemaal niet erg. Iedere gelovige heeft zijn eigen karaktereigenschappen die maken dat geloven voor iemand iets unieks heeft. Het is jouw geloof. En daarmee weet je je verbonden met die anderen in de gemeente die ook ieder op eigen wijze hun gemeenschap met God en elkaar beleven. Maar het is altijd een geloof dat in gemeenschap met de anderen wordt beleefd. Samen ben je Gods volk.
En dat samen krijgt gestalte in de gezamenlijke erediensten.
Tot zover kan ik met je Samen Op Weg
quote:
Maar hoelang is het al dat bv. die gezamenlijke lofprijzing van de HERE al onder druk staat? En dit naar aanleiding van de invoering van het liedboek.
Je kan het mensen verwijten dat ze niet mee willen zingen wat mij betreft. Maar het effect van dit niet mee kunnen/willen zingen is wel geweest dat de gemeenschap steeds verder opgebroken werd.
Deze situatie hebben we ook gehad rondom de toenmalige Proefbundel.
Wat was er gebeurd als de opwekkingsbundel was aangehaald? Was er dan ook een breuk gekomen? Maakt het iets uit op welke melodie wij God prijzen? Wie bepaalt of iets "als een offer in Zijn oog is"?
quote:
En dit is te voorzien geweest. Voor een ieder die maar een klein beetje de geschiedenis van de gereformeerden kent over vrije liederen zingen.
Vrije liederen? Ik ben opgegroeid bij E&R, Johannes de Heer en natuurlijk het "eigen" psalmboek. Een groter aanbod is wat mij betreft zeer welkom.
Mijn kinderen mogen thuis wel Elly en Rikkert zingen maar in de dienst niet?
quote:
En daarom kan ik zoveel dominee's niet begrijpen die nu ach en wee roepen over de recente vrijmaking.
Zij, als herders van de kudde, moeten toch besef ervan hebben wat het betekent voor kinderen van God als ze 's zondags in de erediensten gedwongen zijn te zwijgen.
Ze worden niet gedwongen, het is een eigen keus om niet samen met de gemeente te zingen. Overigens onthoudt je je dan wel in de dienst van de lofprijzing.
quote:
Voor elke dominee die meekijkt op dit forum:
Wat gaan wij weer met vreugde naar de kerk, de kerk die ook vrijgemaakt is van het liedboek. Wat heerlijk om weer eensgezind de HERE te kunnen loven en prijzen. Wij ervaren dit inderdaad als een werk van de HERE. Een juk wat van ons af is gehaald.
Hiermee leg jij de keuze en de verantwoordelijkheid bij de dominee.
Dat is in alle zin onjuist, de volledige raad binnen een kerk is verantwoordelijk, sterker nog: de gemeente is verantwoordelijk.
quote:
Nee, wij zijn geen secteleden die het in alles met de leider eens moeten zijn. Maar we voelen ons wel met elkaar verbonden in dat ene geloof in onze Here Jezus Christus.
De term secte heb ik al eerder aangegeven dat ik dat een foute term vind.
quote:
Eindelijk kunnen we 's zondags weer met vreugde naar de kerk. Wat een rijkdom na de uitzichtloze situatie waar we na de synode van Zuidhorn in waren terechtgekomen.
Het verwijten van Zuidhorn vind ik persoonlijk onjuist.
Ook Berkel en Leusden waren in de "bezwaarde" optiek in delen onjuist bezig.
Daarbij vraag ik mij wel eens af of in de "bezwaarde" optiek er getwijfeld wordt aan Gods werk in de synode's die ik noemde.