Auteur Topic: Scheuring in GKV? -- [deel IV]  (gelezen 8912 keer)

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
Scheuring in GKV? -- [deel IV]
« Reactie #100 Gepost op: februari 07, 2004, 12:09:29 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 09:31:48 schreef bernd:

Dirigentje

en als deze vrijmaking nu eens GODS werk is, ga je dan van HEM ook een karikatuur maken .

en als dit GODS werk is  wie zal HEM tegen houden, JULLIE ?

bernd

En als deze vrijmaking nu eens satans werk is, volg je hem dan ook?
En als dit SATANS werk is, wie zal hem tegen houden?

Ik kan me niet voorstellen dat een afscheiding primair de wil van GOD is.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: februari 07, 2004, 12:45:37 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 11:58:19 schreef Justin:
[...]

Verschillen in een kerkgemeenschap zijn ook helemaal niet erg. Iedere gelovige heeft zijn eigen karaktereigenschappen die maken dat geloven voor iemand iets unieks heeft. Het is jouw geloof. En daarmee weet je je verbonden met die anderen in de gemeente die ook ieder op eigen wijze hun gemeenschap met God en elkaar beleven. Maar het is altijd een geloof dat in gemeenschap met de anderen wordt beleefd. Samen ben je Gods volk.
En dat samen krijgt gestalte in de gezamenlijke erediensten.

Tot zover kan ik met je Samen Op Weg

quote:

Maar hoelang is het al dat bv. die gezamenlijke lofprijzing van de HERE al onder druk staat? En dit naar aanleiding van de invoering van het liedboek.
Je kan het mensen verwijten dat ze niet mee willen zingen wat mij betreft. Maar het effect van dit niet mee kunnen/willen zingen is wel geweest dat de gemeenschap steeds verder opgebroken werd.

Deze situatie hebben we ook gehad rondom de toenmalige Proefbundel.
Wat was er gebeurd als de opwekkingsbundel was aangehaald? Was er dan ook een breuk gekomen? Maakt het iets uit op welke melodie wij God prijzen? Wie bepaalt of iets "als een offer in Zijn oog is"?

quote:

En dit is te voorzien geweest. Voor een ieder die maar een klein beetje de geschiedenis van de gereformeerden kent over vrije liederen zingen.

Vrije liederen? Ik ben opgegroeid bij E&R, Johannes de Heer en natuurlijk het "eigen" psalmboek. Een groter aanbod is wat mij betreft zeer welkom.
Mijn kinderen mogen thuis wel Elly en Rikkert zingen maar in de dienst niet?

quote:

En daarom kan ik zoveel dominee's niet begrijpen die nu ach en wee roepen over de recente vrijmaking.
Zij, als herders van de kudde, moeten toch besef ervan hebben wat het betekent voor kinderen van God als ze 's zondags in de erediensten gedwongen zijn te zwijgen.

Ze worden niet gedwongen, het is een eigen keus om niet samen met de gemeente te zingen. Overigens onthoudt je je dan wel in de dienst van de lofprijzing.

quote:

Voor elke dominee die meekijkt op dit forum:
Wat gaan wij weer met vreugde naar de kerk, de kerk die ook vrijgemaakt is van het liedboek. Wat heerlijk om weer eensgezind de HERE te kunnen loven en prijzen. Wij ervaren dit inderdaad als een werk van de HERE. Een juk wat van ons af is gehaald.

Hiermee leg jij de keuze en de verantwoordelijkheid bij de dominee.
Dat is in alle zin onjuist, de volledige raad binnen een kerk is verantwoordelijk, sterker nog: de gemeente is verantwoordelijk.

quote:

Nee, wij zijn geen secteleden die het in alles met de leider eens moeten zijn. Maar we voelen ons wel met elkaar verbonden in dat ene geloof in onze Here Jezus Christus.
De term secte heb ik al eerder aangegeven dat ik dat een foute term vind.

quote:

Eindelijk kunnen we 's zondags weer met vreugde naar de kerk. Wat een rijkdom na de uitzichtloze situatie waar we na de synode van Zuidhorn in waren terechtgekomen.

Het verwijten van Zuidhorn vind ik persoonlijk onjuist.
Ook Berkel en Leusden waren in de "bezwaarde" optiek in delen onjuist bezig.
Daarbij vraag ik mij  wel eens af of in de "bezwaarde" optiek er getwijfeld wordt aan Gods werk in de synode's die ik noemde.
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: februari 07, 2004, 04:57:09 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 09:08:54 schreef Justin:
Bovenstaande (reactie op andere reacties/ rl)laat maar weer eens zien hoe 'liefdevol' de tegenstanders van Reformanda zijn.

Het liefdevolle vermaan en omgaan met elkaar is hier inderdaad een probleem.
Aan beide kanten weet men prima manieren om elkaar op een minder leuke manier te bejegenen.
Ook het "op de man spelen" gebeurd nogal terwijl dat inhoudelijk niet nodig is.
Misschien een idee om http://forum.gkv.nl/faq.asp#gedrag eens na te lezen.

Overigens wil ik graag antwoord op mijn vraag (....Daarbij vraag ik mij wel eens af of in de "bezwaarde" optiek er getwijfeld wordt aan Gods werk in de synode's die ik noemde) over de synodes.
Ik doe niet meer mee.

dirigentje

• Elke dag een nieuw begin
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: februari 07, 2004, 05:13:02 pm »
Hai Riemer,
Ik heb de door jou toegevoegde link over het gedrag nog even nagekeken want het is me duidelijk dat je je een beetje (of erg) stoort aan het 'op de man spelen'.
Ik vind echter niet dat er op de man gespeeld wordt. De enige persoon waarover een vervelende opmerking (door mij, waarvoor excuus!) is gemaakt is ds. Van Gurp. Aangezien hij niet deelneemt aan deze discussie en de verwijzing dus in feite niet rechtstreeks tegen iemand was, maar over iemand, gaat deze gedragsregel niet op.

Daarnaast ben ik met je eens dat de toon van sommige posts, waaronder ook een post van mij, wellicht iets minder scherp gekund had. We discussieren hier echter wel op het scherpst van de snede en het gaat om een zeer gevoelig onderwerp waarin door partijen in o.a. de media en correspondentie weinig vleiends over en weer gegaan is en mensen worden gekwetst.
En hoe serieus kan ik het nemen als iemand mij verwijt dat ik uitermate kwetsend bezig ben geweest (door een aantal Reformanda-feiten op een rijtje te zetten), waarna direct gemeld wordt dat ik het geloof van binnen niet bezit, zoals Reformanda-leden dat wel hebben?
Maar je oproep is aangekomen en ik zal mijn best doen om dit soort zaken te voorkomen.

Tenslotte wil ik graag een songtekst met jullie delen die uitdrukt wat ik voel. Het is het nummer We Will Stand:

Sometimes it’s hard
For me to understand
Why we pull away from eachother so easily
Even though we’re all walking the same road
Yet we build dividing walls
Between our brothers and ourselves

But I don’t care            
What label you may wear
If you believe in Jesus you belong with me
The bond we share is all I care to see
We can change the world forever
If you will join with me, join and sing                     
You’re my brother, you’re my sister
So take me by the hand
Together we will work untill He comes
There’s no foe that can defeat us
When we’re walking side by side
As long as there is love
We will stand

The day will come when we will be as one
And with a mighty voice together we will proclaim
Jesus is King               
It will echo through the earth         
Shake the nations
And the world will see

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: februari 07, 2004, 05:25:55 pm »
Als mod:
Het maakt niet uit of iemand aanwezig is of niet, op de man spelen wordt niet gewaardeerd. Eigenlijk wordt het op de man spelen van mensen die hier niet zijn zelfs nog strenger afgekeurd, omdat ze zich niet eens kunnen verdedigen!

/einde modspraak
Pinkeltjefan

bernd

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: februari 07, 2004, 05:40:20 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 17:13:02 schreef dirigentje:
Tenslotte wil ik graag een songtekst met jullie delen die uitdrukt wat ik voel. Het is het nummer We Will Stand:

Sometimes it’s hard
For me to understand
Why we pull away from eachother so easily
Even though we’re all walking the same road
Yet we build dividing walls
Between our brothers and ourselves

But I don’t care            
What label you may wear
If you believe in Jesus you belong with me
The bond we share is all I care to see
We can change the world forever
If you will join with me, join and sing                     
You’re my brother, you’re my sister
So take me by the hand
Together we will work untill He comes
There’s no foe that can defeat us
When we’re walking side by side
As long as there is love
We will stand

The day will come when we will be as one
And with a mighty voice together we will proclaim
Jesus is King               
It will echo through the earth         
Shake the nations
And the world will see             

zou wel makkelijk wezen als ieder dit  zou kunnen lezen  in onze eigen taal

DUS GRAAG EEN VERTALING  

bernd v  :(
 :( :(

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: februari 07, 2004, 05:41:07 pm »
@ dirigentje: het was niet persoonlijk maar algemeen bedoeld :)

"Zolang wij doornen zaaien zal het leven niet over rozen gaan"
Ik doe niet meer mee.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: februari 07, 2004, 05:43:16 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 17:40:20 schreef bernd:
[...]
DUS GRAAG EEN VERTALING  

:( :(
Lekker vriendelijk: schreeuwen en drie er erg boos uitziende smileys. Oef... 8)7

bernd

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: februari 07, 2004, 06:15:19 pm »
sorry er ging iets mis met de smileys            ik ben niet zo handig met de pc;(

bernd

bernd

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: februari 07, 2004, 06:23:47 pm »
dirigentje,  in het topic ; help;  wens je iemand goede diensten toe in de berea kerk in Adam

zou je de nieuwe gereformeerde kerk  en de mensen die daar heen gaan ook
 een goede  en gezegende diensten kunnen toe wensen  ??

of is dat alleen toe bedeeld voor een evangeliesche kerk?

bernd

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: februari 07, 2004, 08:19:10 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 17:40:20 schreef bernd:
[...]

zou wel makkelijk wezen als ieder dit  zou kunnen lezen  in onze eigen taal

DUS GRAAG EEN VERTALING  

;) :)

Hierbij een vertaalpoging:

Soms is het moeilijk
voor mij te begrijpen
waarom we elkaar zo makkelijk afstoten
Ook al lopen we op dezelfde weg
Nu bouwen we scheidingsmuren
tussen onze broeders en ons zelf.

Maar het kan me niet schelen
welk etiket je misschien draagt
als je gelooft in Jezus horen we bij elkaar.
We kunnen de wereld voor altijd veranderen
Als je je bij me aansluit, aansluit en zingt
Je bent mijn broeder, je bent mijn zuster.
Zo neem me bij de hand
samen zullen we werken totdat Hij komt.
Er is geen vijand die ons (dan) kan verslaan
zolang er (tussen ons)liefde is
zullen we staande blijven.

De dag zal komen dat we een (1) zullen zijn
en met machtige stem verkondigen we samen
Jezus is Koning
De echo zal over de aarde klinken
de volkeren door elkaar schudden
en de wereld zal het zien.

Ik heb je smileys ook maar vertaald  O-)

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: februari 07, 2004, 08:26:17 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 12:45:37 schreef Riemer Lap:
Daarbij vraag ik mij  wel eens af of in de "bezwaarde" optiek er getwijfeld wordt aan Gods werk in de synode's die ik noemde.

Als je dan echt zo graag een reaktie wilt hebben op die vraag, wil ik daar wel even iets op zeggen.
Ja, ik twijfel er wel eens aan wie het er nu echt voor het zeggen had op de laatste generale synodes. Was dat God, of toch vooral de mensen? Na afloop van 'Zuidhorn' kreeg die synode van de voorzitter een erenaam: 'de synode van de vroomheid'. En ik geloof direkt dat dr. de Boer dat oprecht meende (ik ken hem goed, en ik weet dat hij eerlijk en oprecht is), en er zal ongetwijfeld veel gebeden en gezongen zijn en dergelijke, maar toch durf ik te betwijfelen of de eerbied voor God en Zijn Woord centraal stonden tijdens het nemen van de besluiten. Er was veel onverstandig en ongehoorzaam mensenwerk. Veel werk dat God verdriet gedaan moet hebben...
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: februari 07, 2004, 09:05:24 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 20:26:17 schreef Jakolien:
[...]

een antwoord op mijn (Riemer) vraag.
Is dat jouw optiek of een algemeen standpunt binnen de kring waar jij je toe rekent?
Ik doe niet meer mee.

Ampliatus

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: februari 07, 2004, 09:08:32 pm »
Alhoewel ik niet tot "kringen" gerekend wil worden, deel ik jakolien haar visie..

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: februari 07, 2004, 09:09:31 pm »

quote:

Er was veel onverstandig en ongehoorzaam mensenwerk. Veel werk dat God verdriet gedaan moet hebben...
waar is dat niet.

PIKO

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: februari 07, 2004, 09:16:21 pm »

quote:

[...]

Als je dan echt zo graag een reaktie wilt hebben op die vraag, wil ik daar wel even iets op zeggen.
Ja, ik twijfel er wel eens aan wie het er nu echt voor het zeggen had op de laatste generale synodes. Was dat God, of toch vooral de mensen? Na afloop van 'Zuidhorn' kreeg die synode van de voorzitter een erenaam: 'de synode van de vroomheid'. En ik geloof direkt dat dr. de Boer dat oprecht meende (ik ken hem goed, en ik weet dat hij eerlijk en oprecht is), en er zal ongetwijfeld veel gebeden en gezongen zijn en dergelijke, maar toch durf ik te betwijfelen of de eerbied voor God en Zijn Woord centraal stonden tijdens het nemen van de besluiten. Er was veel onverstandig en ongehoorzaam mensenwerk. Veel werk dat God verdriet gedaan moet hebben...

Is dit niet een typerende innerliijke tegenstrijdigheid in je denken?
Een synodevoorzitter als eerlijk en oprecht typeren maar de synode die hij voorzat typeren als mensenwerk en niet Gods werk.
Misschien ga ik wat kort door de bocht. maar het lijkt erop dat je niet kan begrijpen dat een eerlijk en oprecht mens anders kan denken dan wat bij Reformanda gewoon is.
Als eerlijke en oprechte mensen zich kunnen vinden in besluiten die niet des reformanda zijn, zegt dat daarmee ook niet iets van dat Reformanda standpunt?
Met broedergroet,

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: februari 07, 2004, 09:50:02 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 21:16:21 schreef PIKO:
Als eerlijke en oprechte mensen zich kunnen vinden in besluiten die niet des reformanda zijn, zegt dat daarmee ook niet iets van dat Reformanda standpunt?

In het licht van de "scheuringen" heeft Reformanda toch geen standpunt inzake de huidige vrijmakingen? Of begrijp ik het nu niet meer (zie de postings op pagina 3)  |:(

Als Reformanda als vereniging wel een standpunt heeft wil ik dat graag lezen op hun website of waar dan ook.
Nergens vind ik een uitspraak van de vereniging dat men achter de recente "vrijmakingen" staat. Uit informale bron (stukken op hun web-site etc. ) kan ik het wel opmaken maar dat is geen direct standpunt.
LWVKO etc. zijn daar wel duidelijk in.
Ik doe niet meer mee.

Gijs

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: februari 08, 2004, 01:56:25 am »
Riemer Lap schreeef 7 feb. 2004 :

quote:

Als Reformanda als vereniging wel een standpunt heeft wil ik dat graag lezen op hun website of waar dan ook.
Nergens vind ik een uitspraak van de vereniging dat men achter de recente "vrijmakingen" staat.

Beste Riemer,

Eeen aantal topics terug staat wel degelijk het standpunt van Reformanda.  Zij staat achter het feit dat broeders en zusters zich vrij maken van onschriftuurlijke synodebesluiten.  Het Woord van de Heere is aangepast aan de woorden van de mens. En hoe triest dat, omdat er géén mogelijkheid meer is voor appél, dan ook is, houdt dan in dat men zich losmaakt van de kerk die zich stelt achter de uitspraken van die synode.
Als je de Reformanda zou lezen had je deze vraag niet hoeven stellen.

dirigentje

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: februari 08, 2004, 12:10:09 pm »
Op 7 februari schreef Bernd:
----------------------------------------------------------------------------------------------
dirigentje, in het topic ; help; wens je iemand goede diensten toe in de berea kerk in Adam

zou je de nieuwe gereformeerde kerk en de mensen die daar heen gaan ook
een goede en gezegende diensten kunnen toe wensen ??

of is dat alleen toe bedeeld voor een evangeliesche kerk?

bernd
---------------------------------------------------------------------------------------------

Natuurlijk zou ik dat doen. Sterker nog, ik doe het bij deze. In mijn optiek echter zou een goede en gezegende dienst voor de nieuwe vrijgemaakten betekenen dat een aantal van haar standpunten teruggenomen zouden worden, eenvoudigweg omdat ik denk dat ze niet stroken met wat God ons voorhoudt in zijn Woord. De vijandigheid die de Reformandabeweging heeft laten zien tov de GKV en Zuidhorn moet in mijn optiek een belemmering vormen om werkelijk goede diensten te ontvangen. Dus denk ik dat de nieuwe vrijgemaakten eerst daarmee aan de slag moeten.
Maar omdat ik zat niet zo snel zie gebeuren, denk ik dat ik het dan maar laat bij de wens dat, binnen de grenzen die de nieuwe vrijgemaakten uitgezet hebben, de diensten zo goed mogelijk mogen verlopen. Ik weet zeker dat God naast de verkeerde zaken ook de goede bedoelingen zal zien.

Waarmee ik dus niet wil zeggen dat er in de GKV geen verkeerde zaken zijn, integendeel.

:)

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: februari 08, 2004, 01:10:05 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 01:56:25 schreef Gijs:
Beste Riemer,

Eeen aantal topics terug staat wel degelijk het standpunt van Reformanda.  Zij staat achter het feit dat broeders en zusters zich vrij maken van onschriftuurlijke synodebesluiten.

De opmerkingen alhier op het forum zijn opmerkingen van individuele leden, niet van de vereniging an sich.
De grondslag van de vereniging is :

quote:

Grondslag en doel

De Vereniging heeft als grondslag de Heilige Schrift, waarvan de Drie Formulieren van Eenheid van de Gereformeerde Kerken in Nederland de hoofdsom leren. Reformanda stelt zich ten doel de ontwikkeling en verdediging van het gereformeerde leven. Wat dit inhoudt is hieronder aangegeven.

En dan volgt een groot wit stuk op de website.

quote:

Het Woord van de Heere is aangepast aan de woorden van de mens.

Dat wordt hier ten zeerste bestreden door een grote groep.
Is het niet zo dat in de optiek van de bezwaarden er sprake is van aanpassing van Gods Woord?
Ik onderschrijf je uitspraak dan ook beslist niet!
Er wordt in de GKV juist continu teruggegaan naar het Woord en gebeden om inzicht in het Woord. Daarin hebben we als kerken ontdekkingen gedaan die (misschien door de traditie geblokkeerd?) ons nu de ogen openen.

quote:

En hoe triest dat, omdat er géén mogelijkheid meer is voor appél, dan ook is, houdt dan in dat men zich losmaakt van de kerk die zich stelt achter de uitspraken van die synode.

Er blijft geroepen worden dat men zich losmaakt van een kerk, in mijn optiek is er sprake van ontrekken aan een kerk waar een leer van waarheid is.

quote:

Als je de Reformanda zou lezen had je deze vraag niet hoeven stellen.
Ik las het blad wel maar ben ermee gestopt omdat de inhoud mij schokkeert en diep raakt: als ik alles samenvat wat men daarin schrijft is hun conclussie dat ik in een valse kerk verkeer. Het oordeel is daarmee kennelijk geveld terwijl ik graag zou zien dat we het gemeenschappelijke (Jezus Christus en Die gekruisigd!) zouden onderkennen. Die weg wordt door de bezwaarden geblokkeerd met de manier waarop zij zich manifesteren in dezen.   :'(
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: februari 08, 2004, 01:12:58 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 12:10:09 schreef dirigentje:
Een boel.
Heb jij ook het standpunt van "als je gaat, ga dan in vrede"?
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: februari 08, 2004, 01:25:28 pm »

quote:

op 05 Feb 2004 08:58:55 schreef Jakolien:
Natúúrlijk kan je binnen de vereniging met elkaar discussiëren over de koers e.d.
Dat wórdt ook regelmatig gedaan.
Maar die discussie willen we niet in ons blad.

Waarom niet? Waarom dat vreemde binnen de eigen muren houden van discussie?
Ik zou dus als lid van Reformanda geen ingezonden geplaatst zien over bijvoporbeeld het artikel "Onrust in Wageningen"?
Is het negeren van de discussie ook de reden dat er niet geregaard wordt op
e-mail en op reacties op de artikelen die op de website staan?

Zou het niet juist zijn als de redactie van het blad eens open en eerlijk reageert op de verzoeken die in diverse reacties op artikelen naar voren komen?
Ik doe niet meer mee.

Ampliatus

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: februari 08, 2004, 02:47:25 pm »
Ik wil graag in twee delen reageren.

Ik ga nu niet in op specifieke uitspraken binnen het blad of bestuur van Reformanda; die vind ik ten aanzien van de scheuring in het GKV weinig ter zake, althans niet meer of minder dan wat ik lees in De Reformatie, het ND of RD.  Die bladen hebben namelijk geen relatie binnen de lokale kerk waar ik levend lidmaat van ben.

Wat ik wel wil zeggen is dat er scherpslijpers ijn geweest die het volgende vraagstuk beantwoord wilden zien:
Was de Afscheiding goed?  Dan zat A.Kuyper er naast: hij had zich vrij moeten maken en zich moeten aansluiten bij de Afgescheidenen met schuld en boetedoening.
Was A.Kuyper goed?  Dan was de Afscheiding een te overhaaste actie geweest en moesten die ernstig vermaand worden en nadien opgenomen binnen de Dolerende kerken.
geen van beide is gebeurd:  Afgescheidenen en Dolerenden vonden zich in 1892 in de vereniging in de erkenning dat in beide kerken Schrift en belijdenis relevant waren en dat men daarop TEN VOLLE aanspreek baar was en is.

Ampliatus

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: februari 08, 2004, 02:56:31 pm »
Dan nu het tweede.

Ik ben er niet voor de GKV een valse kerk te noemen.  Dat is het ook niet. Ik geloof en belijd dat ook daar de Heilige Geest werkt. Het is MIJN kerk, waar ik lid van ben.
LOKAAL zijn er echter wel verschillen.
ALS de kerkenraad in mijn kerk had gezegd:  brs. en zrs. we begrijpen uw bezwaren t.a.v. Liedboek en 4e gebod, het is ook onze zorg.  Welke liederen uit het Liedboek zouden wel kunnen?  De rest zingen we niet meer en binnen het kerkverband gaan we deze ernstige zaak zeker aan de orde stellen; DAN was er hier geen sprake geweest van vrijmaking van de GS Zuidhorn.  Dan waren we allemaal nog lid van de GKV, Zwolle, Reformanda en ds van Gurp ten spijt, want dan hadden we gezegd: HIER in de plaatselijke kerk IS het nog niet zo ver. Schrift en belijdenis ZIJN nog relevant.

Maar: de lokale kerkenraad heeft gezegd: we delen uw bezwaren niet en doen er verder ook niets mee en we zingen gewoon door. Schrift en belijdenis zijn in die mate bij ons niet meer relevant, sterker nog: we stellen onder tucht.  Wel, brs. en zrs. DAN, maar slechts DAN is het moment gekomen en was er ook hier: we moeten gaan.  Schrift en belijdenis hebben hun relevantie verloren.  En dan roepen we lokaal ook de brs en zrs op MET ons te gaan.  En dat proces IS gaande.  Brieven aan de kerkenraad zijn geschreven, bezwaren afgewezen en keuzen MOETEN gemaakt worden; OF men keert weer terug naar de avondmaalstafel met betuiging van spijt voor de grote woorden en schaart zich weer onder de bezielende leiding van de lokale kerkenraad.

Ampliatus

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: februari 08, 2004, 03:03:18 pm »
Tenslotte,

We ZIEN en weten dat deze bewegingen binnen de kerken wel degelijk plaatsvinden.  Persoonlijk kan ik tegen brs en zrs. die in een kerk zitten waarvan de kerkenraad serieus bezig is met de bezwaren en bezwaarden niet zeggen: GA UIT.  dat zou onjuist zijn.   In deze tijd van proces en onzekerheid mag je dat pas zeggen, als de kerkenraad positie heeft bepaald; niet eerder. De komende jaren, misschien vele en vele jaren, is de Heilige Geest aan het werk.
Woord en belijdenis relevant?  Wérken en bidden!  
Het kerkverband gebruiken om te komen tot herziening en verzet tegen datgene dat afwijkend is van Schrift en belijdenis. Zodat de eenheid weer tot stand kan komen.
Maar zodra de relevantie daarvan verder onder druk komt te staan, ook in de lokale kerk? Dan komt het moment van afscheid nemen.  Van opnieuw oppakken van de verantwoordelijkheid te gehoorzamen aan Schrift en belijdenis.  De relevantie daarvan weer inzien en gehoorzaam Christus achterna.

Gedurende dit proces, wil ik grote woorden mijden, behalve in mijn eigen lokale kerkelijke situatie, want daar is het wat mij betreft helder.  De kandelaar is ons voorgegaan naar de uitgang van dat kerkgebouw. De engel der gemeente ging.   Maar de Heilige Geest blijft ook in dat oude kerkgebouw werken. DAAR ben ik van overtuigd en daar bid ik elke keer weer voor.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: februari 08, 2004, 03:34:48 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 15:03:18 schreef Ampliatus:
De kandelaar is ons voorgegaan naar de uitgang van dat kerkgebouw.
De engel der gemeente ging.   Maar de Heilige Geest blijft ook in dat oude kerkgebouw werken. DAAR ben ik van overtuigd en daar bid ik elke keer weer voor.

Bovenstaande betekent, zoals ik het lees, dat de gemeente die achterblijft in duisternis wandelt en dus... (vul zelf maar in. )
Hier staat dus exact wat de niet bezwaarden als kwetsend en oordelend ervaren.
Zij wandelen dus niet in het licht, immers de kandelaar en de engel der gemeente zijn er niet meer?

Dan nog een vraag over het roepen van de combinatie "Woord en belijdenis".
Ik krijg soms het gevoel dat de belijdenisgeschriften bij sommigen hoger staan dan het woord en dat wat men de gereformeerde leer noemt belangrijker is geworden dan de leer die God in de Bijbel ons geeft.
Het verwijt dat de evangelicals "ons" jaren gemaakt hebben ( de traditie gaat voor het geloof) lijkt nu te verschuiven naar een bepaalde denkrichting in "onze" kerken. (Hoe zat het ook alweer... Waar traditie heerst is de Geest verdwenen?)
Waar gaat het nu feitelijk om?
Het zou in mijn optiek moeten gaan om die ene belijdenis die ik heir uit ten treure zal blijven schrijven: Jezus Christus en die gekruisigd.
Als dat onze grondslag is en wij ons gezamelijk kunnen vinden in de leer van de Bijbel zou afscheiden of ontrekken niet nodig zijn, sterker nog, het zou een zonde zijn als wij elkaar afstoten.
Net zo groot als de zonde om de eigen leer boven een andere leer te stellen.

Zuidhorn heeft in geen van de besluiten gezegd dat de Bijbel geen grondslag is.
In geen van de voorstellen of de acta lees ik iets dat onbijbels zou zijn.
Sterker nog, het instellen van een onderzoeksgroep naar o.a. het 4e gebod pleit voor het zoeken naar meer grond dan er tot voorheen aangegeven is.

Als dat een reden voor vertrek moet zijn snap ik niet. Was het niet mogelijk geweest om vertegenwoordiging in de deputaten te vragen?
Wat er nu gebeurt is dat een groep die zich kennelijk "lamp" voelt zichzelf "onder de korenmaat" verstopt en daarmee elk gesprek en mogelijke invloed afbreekt.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2004, 03:43:54 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

dirigentje

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: februari 08, 2004, 08:10:21 pm »

quote:

Op 8 februari schreef Riemer Lap:

Heb jij ook het standpunt van "als je gaat, ga dan in vrede"?
Huh? Kun je de vraag iets specificeren? Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoeld in het licht van de voorgaande discussie. :?

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: februari 08, 2004, 08:14:06 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 20:10:21 schreef dirigentje:
Huh? Kun je de vraag iets specificeren? Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoeld in het licht van de voorgaande discussie. :?

Ik proef dat standpunt uit hier en daar uit je opmerkingen.
Daarmee bedoel ik: als je dan toch je vrijmaakt, ga dan in vrede oftewel: vrede zijn met jullie.
Het was maar een gedachte die ik bij je teksten had.
(overigens niet een gedachte die ik direct afkeur)
Ik doe niet meer mee.

dirigentje

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: februari 08, 2004, 08:33:31 pm »
OK, nu voel ik me dom want zelfs na je uitleg begrijp ik niet helemaal wat je me vraagt hahaha..... Vind je dat ik die stelling van je uitdraag, of juist niet?

Natuurlijk is het zo dat ik de nieuwe vrijgemaakten het allerbeste gun want hoewel zij bepaalde dingen zeggen en doen waar ik het niet mee eens kan zijn in het licht van de Bijbel, zijn het toch mijn broeders en zusters. En mijn naasten. En in dat licht wens ik ze het allerbeste.
Ik wens ze echter vooral dat we snel weer samen zullen zijn, want een dergelijke scheuring is diep- en dieptriest.

Heb ik zo je vraag een beetje beantwoord?  ;)

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: februari 08, 2004, 08:34:55 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 20:33:31 schreef dirigentje:
Heb ik zo je vraag een beetje beantwoord?  ;)
Volledig (ben je toch niet zo dom :)
Ik doe niet meer mee.

dirigentje

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: februari 08, 2004, 08:39:27 pm »

quote:

Op 8 februari schreef Riemer Lap:

Volledig (ben je toch niet zo dom)
We gaan toch niet op de man spelen he? ;)

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: februari 08, 2004, 09:03:37 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 20:39:27 schreef dirigentje:
[...]
We gaan toch niet op de man spelen he? ;)
Geef ik eens een compliment is het weer niet goed....
Ik doe niet meer mee.

Gijs

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: februari 08, 2004, 10:41:33 pm »
Riemer Lap schreef op 8 feb 15:34

quote:

Zuidhorn heeft in geen van de besluiten gezegd dat de Bijbel geen grondslag is.
In geen van de voorstellen of de acta lees ik iets dat onbijbels zou zijn.
Sterker nog, het instellen van een onderzoeksgroep naar o.a. het 4e gebod pleit voor het zoeken naar meer grond dan er tot voorheen aangegeven is.

Als dat een reden voor vertrek moet zijn snap ik niet. Was het niet mogelijk geweest om vertegenwoordiging in de deputaten te vragen?
Als je schrijft dat de GS Zuidhorn ook bij het 4e gebod zich volledig aan Gods Woord hield, dan val ik even stil.  De GS hebben besloten dat wanneer iemand zegt dat de zondag als rustdag niet op een Goddelijk gebod berust, dat niet te veroordelen is.  Dan zeg je dus dat het ook een menselijk gebod mag zijn.  Ik geloof dat de Bijbel daar heel helder in is.  Dit is dus afwijken van Gods Woord  Je kunt wel gewoon door gaan, maar dat is er wél gebeurt.

En dan nog over de instelling van het deputaatschap.  die zijn er niet om eventueel nog iets aan het besluit te veranderen, maar alleen maar om het besluit op een rustige manier ingang te doen vinden bij de Kerken.  Er staat ook duidelijk dat het over 3 jaar niet meer aan de orde komt.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: februari 08, 2004, 11:18:14 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:41:33 schreef Gijs:
Riemer Lap schreef op 8 feb 15:34
[...]
Als je schrijft dat de GS Zuidhorn ook bij het 4e gebod zich volledig aan Gods Woord hield, dan val ik even stil.  De GS hebben besloten dat wanneer iemand zegt dat de zondag als rustdag niet op een Goddelijk gebod berust, dat niet te veroordelen is.  Dan zeg je dus dat het ook een menselijk gebod mag zijn.  Ik geloof dat de Bijbel daar heel helder in is.  Dit is dus afwijken van Gods Woord  Je kunt wel gewoon door gaan, maar dat is er wél gebeurt.
[...]
Goed wijs jij in de bijbel eens aan dat de zondag als rustdag aangewezen wordt. En dan niet voor het gemak zeggen ja maar de sabbath want de sabbath is van vrijdag 18:00 tot zaterdag 18:00 en niet zondag. Zo eenvoudig is het dus niet, vandaar ook dat studiedeputaatschap.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: februari 08, 2004, 11:36:35 pm »
En toon dan gelijk ook even aan waar de synode fout zit als ze zegt dat deze beide meningen altijd al 'samen op' gingen in de kerk...

Gijs

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: februari 08, 2004, 11:38:46 pm »
Dingo schreef 8 feb 23:18

quote:

Goed wijs jij in de bijbel eens aan dat de zondag als rustdag aangewezen wordt. En dan niet voor het gemak zeggen ja maar de sabbath want de sabbath is van vrijdag 18:00 tot zaterdag 18:00 en niet zondag. Zo eenvoudig is het dus niet, vandaar ook dat studiedeputaatschap.

Dingo,

Zou je dan eerst even door willen geven welke dag van de week jij dan wel als een Goddelijke rustdag houdt.  Want als je de zondag niet als Gods dag ziet, moet die op een andere dag van de week gevierd worden.
De Wet is duidelijk:  De zevende dag is de dag van de Here.
Dus welke ??

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: februari 08, 2004, 11:49:17 pm »
eh.. is deze discussie niet erg parallel hieraan

Trouwens in mijn bijbel gebied God weldegelijk een rustdag, en dat wij het er niet over eens zouden zijn waneer, mag toch niets afdoen aan een Godelijk gebod?
geheelonthouder

dirigentje

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: februari 09, 2004, 12:08:04 am »
Het zal mij persoonlijk worst zijn welke dag van de week als rustdag, gewijd aan God, geldt. Als deze maar gehouden wordt want inderdaad, daarin is de bijbel heel duidelijk. Is het niet zo dat Zuidhorn hierover ook glashelder is?

Overigens moet ik bekennen dat ik discussieren over welke dag dan de rustdag moet zijn een beetje vergezocht vind (zie laatste bericht van Gijs). Zijn er geen andere zaken die wat meer belang hebben? Of ben ik de enige die dit denkt?  ;)

Als zaken als deze ertoe geleid hebben Zuidhorn te veroordelen als 'onschriftuurlijk' en 'niet naar Gods wil' dan wordt de afscheiding daar eigenlijk alleen maar triester van, vinden jullie niet?

Da's net als die hele discussie over de nieuw toegelaten liederen in de GKV. "MAG NIET, KAN NIET, VERWERPELIJK!!" roept Reformanda. Ik heb me laten vertellen door een Zuidhorn-synodelid dat wanneer de behoorlijk strenge toetsing van nieuwe liederen op de 150 psalmen losgelaten zou worden, er ook een significant deel van deze liederen zou sneuvelen..... Da's toch eigenlijk tegen God zeggen dat wij het beter weten dan Hijzelf? "Sorry Heer, U heeft dan wel die psalmen gegeven, maar volgens onze regelgeving kunnen er daarvan een aantal ECHT niet door de beugel hoor....". Hoe belachelijk klinkt dat?  8)7

Ik heb sterk het idee dat de Reformanda-beweging zo'n beetje alle vooroordelen die er tegen de gereformeerden zijn aan het bevestigen is. Vooral ook omdat ze op geen enkele manier wenst te discussieren met anders-denkenden.
Je onttrekt jezelf aan een (van de) kerk(en) waarin de ware leer verkondigd wordt en gooit de deur dicht voor iedere mogelijkheid tot hereniging....

Zucht.....

Gijs

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: februari 09, 2004, 12:19:39 am »
Mezzamorpheus schreef op 08 Feb 2004 23:36

quote:

En toon dan gelijk ook even aan waar de synode fout zit als ze zegt dat deze beide meningen altijd al 'samen op' gingen in de kerk...

Bewijslast moet altijd op de juiste manier geschieden.  Zo ook omtrent jouw mening over het altijd al aanwezig geweest zijn van twee meningen over de zondag.
Die twee meningen zijn er niet  altijd geweest.  Het is voor het eerst in 1959 door Ds. D.v. Dijk in een kerkbode aan de orde gesteld, waar hij trouwens in 1981 weer afstand van nam.  Geef het dus maar aan waar het eerder is geschied.  Ik kan nl. niet bewijzen dat iets ergens niet stond.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: februari 09, 2004, 01:28:41 am »

quote:

op 09 Feb 2004 00:08:04 schreef dirigentje:
Het zal mij persoonlijk worst zijn welke dag van de week als rustdag, gewijd aan God, geldt. Als deze maar gehouden wordt want inderdaad, daarin is de bijbel heel duidelijk. Is het niet zo dat Zuidhorn hierover ook glashelder is?
Conclusie
In de kerken wordt de mening toegestaan, dat:
a.   de rustdag niet gegrond is op een goddelijk gebod.

bron

quote:

Da's net als die hele discussie over de nieuw toegelaten liederen in de GKV. "MAG NIET, KAN NIET, VERWERPELIJK!!" roept Reformanda. Ik heb me laten vertellen door een Zuidhorn-synodelid dat wanneer de behoorlijk strenge toetsing van nieuwe liederen op de 150 psalmen losgelaten zou worden, er ook een significant deel van deze liederen zou sneuvelen..... Da's toch eigenlijk tegen God zeggen dat wij het beter weten dan Hijzelf? "Sorry Heer, U heeft dan wel die psalmen gegeven, maar volgens onze regelgeving kunnen er daarvan een aantal ECHT niet door de beugel hoor....". Hoe belachelijk klinkt dat?  8)7
dit komt mij bekent voor maar ik kan het topic zo snel niet vinden :)

quote:

Je onttrekt jezelf aan een (van de) kerk(en) waarin de ware leer verkondigd wordt en gooit de deur dicht voor iedere mogelijkheid tot hereniging....
in de gkv mag zowel worden geleerd dat het 4e een godelijk gebod is als dat het 4e geen godelijk gebod is. Dus het gaat er niet om dat de ware leer wordt verkondigt maar juist dat er ook (bij defenitie) een valse leer word verkondigt. En dat is een kenmerk van de valse kerk(art 29 ngb).
geheelonthouder

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: februari 09, 2004, 09:39:06 am »

quote:

op 09 Feb 2004 01:28:41 schreef grompie:
dit komt mij bekent voor maar ik kan het topic zo snel niet vinden :)

Bedoel je dit misschien?

quote:

uit een ander topic
Stel je eens voor wat er zou gebeuren met Jezus in 1 van onze diensten!

"Laat de kinderkens tot Mij komen"
Ben je gek geworden, kinderen horen in de eredienst, GEEN aparte kinderdienst zelfs niet van Jezus Himself. Daarmee doe je de gemeente te kort. Wat is dit, Jesus Fashion of zo?

"De Sabbath is er om u, en niet andersom"
Dit soort dwalingen is ongehoorzaamheid aan Gods Woord, u laat allerlei tittels en jota's weg met deze vrijzinnige en bovenschriftuurlijke opvattingen. Wij maken ons van u vrij!

"Kom, dan gaan we aanzitten met Tollenaars en Hoeren!"
Dacht het niet, die hebben geen belijdenis gedaan, daar komt niets van in, en als u het wel doet houden we u af van ons Avondmaal.

Ja, ik vraag me af hoe thuis Jezus zich in onze kerk zou voelen...  
Beetje overdreven neergezet natuurlijk.
Bombus terrestris Reginae

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: februari 09, 2004, 11:17:04 am »

quote:

op 09 Feb 2004 01:28:41 schreef grompie:
in de gkv mag zowel worden geleerd dat het 4e een godelijk gebod is als dat het 4e geen godelijk gebod is.

Nee. Er wordt geleerd dat de 10 geboden, dus ook het 4e gebod, goddelijke geboden zijn.
Wel is het zo dat nu zowel geleerd mag worden dat de zondag ipv de sabbat gekomen is door goddelijke leiding, als door menselijke invulling (die wel volgens Gods wil is). De nadruk ligt meer op het houden van een rustdag dan de vraag welke dag dat precies moet zijn.
[Prediker 7:29]

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: februari 09, 2004, 11:50:43 am »

quote:

op 09 Feb 2004 11:17:04 schreef Marloes:
[...]

Nee. Er wordt geleerd dat de 10 geboden, dus ook het 4e gebod, goddelijke geboden zijn.
Wel is het zo dat nu zowel geleerd mag worden dat de zondag ipv de sabbat gekomen is door goddelijke leiding, als door menselijke invulling (die wel volgens Gods wil is). De nadruk ligt meer op het houden van een rustdag dan de vraag welke dag dat precies moet zijn.
hoe zie je dit dan?
Conclusie
In de kerken wordt de mening toegestaan, dat:
a.   de rustdag niet gegrond is op een goddelijk gebod.

bron
geheelonthouder

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: februari 09, 2004, 11:56:39 am »

quote:

op 09 Feb 2004 09:39:06 schreef Bumblebee:
[...]
Bedoel je dit misschien?
[...]
dit
geheelonthouder

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: februari 09, 2004, 12:05:48 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 11:17:04 schreef Marloes:
Wel is het zo dat nu zowel geleerd mag worden dat de zondag ipv de sabbat gekomen is door goddelijke leiding, als door menselijke invulling (die wel volgens Gods wil is).

Marloes, wat is het verschil tussen de twee dingen die je noemt? Met goddelijke leiding bedoel je ws. leiding aan datgene wat mensen hebben gedaan en besloten, en is dus hetzelfde als het tweede wat je noemt: menselijke invulling die volgens Gods wil is.
Je maakt het denk ik nog vager dan de synode al deed.
M.i. is het wel degelijk zo dat nu 1 van de 10 geboden van zijn goddelijke kracht is ontdaan. Als nu geleerd mag worden dat het houden van de rust op de rustdag niet meer een goddelijk gebod is (naar het 4e gebod) dan is dit gebod daarmee buiten spel gezet, en hebben we er nog maar 9 over. (Of misschien hebben we er al twéé overboord gegooid. Het goddelijke gebod om trouw te blijven in het huwelijk is na 'Zuidhorn' ook al niet zo heilig meer.)
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: februari 09, 2004, 12:18:27 pm »
Voor verdere discussie over de zondagsrust zie De zondagsrust.
Voor het rapport over de synodeuitspraak ed zie Commissierapport over de materie van sabbat en zondag.
Voor de exacte synodeuitspraak zoek ik even verder; die was nl wel uitgebreider dan wat grompie citeerde.

/ edit
c. dat de opvatting van ds. D. Ophoff dat de zondag als rustdag niet gegrond is op een goddelijk gebod, niet te veroordelen is zie bijv dit document.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2004, 12:23:24 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: februari 09, 2004, 12:37:51 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 12:18:27 schreef Marloes:
Voor de exacte synodeuitspraak zoek ik even verder; die was nl wel uitgebreider dan wat grompie citeerde.
grrrr ik geeft toch de bron aan!
geheelonthouder

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: februari 10, 2004, 02:15:50 pm »
Kwam ik in het licht van alle discussie deze uitspraak tegen:

quote:

"De Bijbel is NIET een knuppel om moraliserend mee rond te slaan!!!"
Ik doe niet meer mee.

Gijs

• Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: februari 11, 2004, 07:52:42 pm »
Riemer Lap schreef op 10 feb 2004 14:15

quote:

--------------------------------------------------------------------------------
"De Bijbel is NIET een knuppel om moraliserend mee rond te slaan!!!"

De Bijbel is inderdaad geen knuppel om mee te slaan, wat ik trouwens een erg onchristelijke uitspraak vind, want het gaat hier om Gods Woord.  De Bijbel is wél onze leidraad in ons leven, ons richtsnoer.  Zo proberen we te leven naar de Schrift.  
En als we dan andere uitspraken horen, zullen we die tegen het licht van de Bijbel moeten houden en toetsen.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: februari 13, 2004, 09:33:40 pm »

quote:

op 11 Feb 2004 19:52:42 schreef Gijs:
...wat ik trouwens een erg onchristelijke uitspraak vind...
:?
Ik doe niet meer mee.