Auteur Topic: De brief van Paulus aan jouw gemeente  (gelezen 1047 keer)

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
De brief van Paulus aan jouw gemeente
« Gepost op: februari 12, 2004, 06:08:06 pm »
Ik was net met een kringgenoot een studie aan het voorbereiden en we kwamen er op dat sommige van de eerste gemeentes in klein Azie er best goed van langs kregen van Paulus in zijn brieven.
En dat het best confronterend zou zijn als Paulus een dergelijke brief aan je eigen gemeente zou schrijven.
Mijn gemeente is in dit geval de GKV te Terneuzen. Ook daar zie ik veel misstanden. Het lijkt me gaaf om een keer een "brief van Paulus aan onze gemeente" te schrijven en die in het kerkvenster te laten plaatsen.
Wat zou er in een brief van Paulus aan jouw gemeente staan ?
Het is uiteraard niet de bedoeling om mensen persoonlijk aan te vallen.
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2004, 06:14:44 pm »
Misschien kan dit topic beter in een ander subforum.
Maar ik wil graag voorbeelden van dingen die in een gemeente spelen en die eigenlijk echt niet thuishoren in een gemeente van christus

Zwever

• Naar AziĆ« gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2004, 06:55:39 pm »
Het probleem van zo'n brief is dat Paulus als een "geestelijk vader" tot zo'n gemeente kon spreken, dus gezag kon uitoefenen, maar ze jouw gezag niet zouden accepteren.

Maar ik denk dat als we een brief zouden krijgen van Jezus (zoals in Openbaringen) dat het een echte brandbrief zou zijn. Jezus kraakt immers daar een gemeente helemaal af, dat ze niet meer zo hun eerste liefde hebben, dan vraag ik me af: hebben wij uberhaupt wel ooit zo'n liefde gehad?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2004, 07:24:58 pm »
Als je in Openbaringen leest dan zie je dat er over bijna elke gemeente wel iets positiefs gezegd wordt (Filadelfia bijvoorbeeld). Daarnaast is de kritiek scherp.

De brieven van Paulus zijn gericht aan verschillende gemeenten, maar over het algemeen worden de gemeenteleden individueel aangesproken (zoals bijv. een ieder die....)
Niet dat het verder veel uitmaakt of hij mij of mijn gemeente aanspreekt. Ik ben blij met elke bemoediging en vermaning die Paulus geeft.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2004, 07:29:40 pm »
Ik denk dat het over de verdeeldheid zal gaan.

Als Paulus een brief aan mijn gemeente zou schrijven, zou hij niet een brief schrijven aan de Hervormde wijgemeente Grote Kerk II te Vlaardingen, maar hij zou een brief schrijven aan de gemeente van Christus die te Vlaardingen is. En daar vallen niet alleen hervormd-gereformeerden onder. Ook gereformeerden, katholieken, orthodoxen, evangelischen, etc.
Hij zou een potje janken denk ik, als hij wist hoe al die kerken langs elkaar heen leven, en wat ze over elkaar zeggen.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 12, 2004, 07:42:41 pm »
quote:
op 12 Feb 2004 19:29:40 schreef Pulpeet:
Ik denk dat het over de verdeeldheid zal gaan.

Dat denk ik ook. We leven als christenen zo vaak langs elkaar heen. In verschillende kerken en gemeenten, maar ook binnen de gemeenten. Er si weinig respect voor elkaar, weinig dienstabarheid, betrokkenheid. Binnen de gemeenten is er vaak geen eenheid.

Daarnaast zou de brief waarschijnlijk gaan over de manier waarop wij anderen kunnen bereiken met het Evangelie. Als individuen, maar vooral als gemeenten, of breder als christenen.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 12, 2004, 09:59:10 pm »
Een brief van Paulus aan onze gemeente?

Ik denk de noodzaak om de eerste liefde dat is de liefde voor Christus en de liefde voor de naaste niet te verzaken. Wij doen vaak zoveel dingen waarbij we Christus en onze naaste uit het oog verloren zijn. Ook in ons dienen van Christus zijn we zo vaak 'ikgericht'. En daar reken ik mijzelf ook onder.

Daarnaast het feit dat wij absoluut in gebreke blijven om het evangelie te verkondigen. Het feit dat wij de blijde boodschap intern houden (kennelijk zijn we er toch niet zo blij mee) en niet extern delen zal Hij denk ik onbegrijpelijk vinden.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 12, 2004, 10:20:19 pm »
Wat zou Paulus aan dit Forum schrijven , of is dat een nieuw topic ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 13, 2004, 02:15:34 pm »
Daar mag je een nieuw topic over openen ja...  

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 14, 2004, 08:59:44 pm »
quote:
op 12 Feb 2004 18:08:06 schreef Joesoef:
Ik was net met een kringgenoot een studie aan het voorbereiden en we kwamen er op dat sommige van de eerste gemeentes in klein Azie er best goed van langs kregen van Paulus in zijn brieven.
En dat het best confronterend zou zijn als Paulus een dergelijke brief aan je eigen gemeente zou schrijven.
Mijn gemeente is in dit geval de GKV te Terneuzen. Ook daar zie ik veel misstanden. Het lijkt me gaaf om een keer een "brief van Paulus aan onze gemeente" te schrijven en die in het kerkvenster te laten plaatsen.
Wat zou er in een brief van Paulus aan jouw gemeente staan ?
Het is uiteraard niet de bedoeling om mensen persoonlijk aan te vallen.

"Het lijkt me gaaf"

Is dit nou die nieuwe rage,eh..hoe het heet?..aposteltje-spelen?

"Het is uiteraard niet de bedoeling om mensen persoonlijk aan te vallen."
Vond je Paulus zoo onpersoonlijk dan?

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 14, 2004, 09:02:13 pm »
Joesoef!
Heb je de kerkeraad al gesproken over je bezwaren?