quote:
op 22 Feb 2004 13:46:19 schreef Lutheraansch:
(...) maar stelt wel de vraag dat je mag onderzoeken -of ziet het misschien ook wel als hij opdracht- of de gemeente waar zij vanaf haar geboorte lid van is, wel past bij de geloofsovertuiging die zij heeft en of zij ook in hun huidige gemeente tot ontplooiing kunnen komen.
Van wie komt die opdracht dan? En zou je met hetzelfde gemak niet kunnen stellen dat bijbelgetrouwheid ook een opdracht is?
Het komt op mij soms een beetje gekunsteld over als een keuze voor eigen gevoel/beleving richting anderen wordt uitgelegd als een 'opdracht'.
quote:
Dat is toch wel iets meer dan een "supermarktmentaliteit". Het lijkt eerder op het zoeken naar een vaste werkbetrekking.
De vergelijking met de supermarkt gaat vast op meerdere punten mank, maar hetzelfde geldt m.i. van de 'vaste werkbetrekking'. Bij het zoeken naar een vaste werkbetrekking heb ik in principe geen verantwoording af te leggen richting een grote groep mensen, hoogstens richting mijn eigen gezin.
Ik ben het wel met Jakolien eens, dat je ook een verantwoordelijkheid draagt richting de rest van de gemeente. Door sommigen wordt die verantwoordelijkheid wel erg makkelijk ontlopen.
En om nog maar eens naar het onderwerp terug te keren, ik vind dat je ook een verantwoordelijkheid hebt richting de directe omgeving, de (dorps)gemeenschap waarin je leeft.
Oftewel: als eigen-gevoel/beleving/ontplooiing geen goede argumenten zijn om van kerk te wisselen, is verhuizing naar een dorp-zonder-jouw-kerk dat dan wel?
Dat is de vraag waar het me om ging.
Persoonlijk vind ik dat bijbelgetrouwe prediking dan wel een voorwaarde is.
Maar aan de andere kant: als je lid bent van bv. de GKV en je verhuist naar een dorp zonder die kerk, is het dan niet net zo goed teveel aandacht voor gevoel/traditie als je per se lid blijft van de GKV omdat je dat altijd zo is geleerd?