quote:
op 25 Mar 2004 10:06:06 schreef Joeri:
LAAT IK JE DAN BIJ DEZE ZEGGEN o sorry caps stond aan, dat van bovenaf gezien wat jij bovennatuurlijk noemt, waarschijnlijk gewoon natuurlijk is. wat noem jij bovennatuurlijk?
Als ik het heb over natuurlijk, dan heb ik het over causale verbanden en wetmatigheden. We zien dat constant om ons heen. Zonder wetmatigheden (bijv. de zwaartekracht) zouden we niet kunnen lopen. Auto's zouden niet werken, vliegtuigen zouden niet vliegen, niets zou nog functioneren op geen enkel gebied. Als een watermolecuul niet volgens bepaalde wetten in elkaar zou zitten, dan was het waarschijnlijk geen watermolecuul.
Wetenschap draait om kennis en kennis kan alleen maar bestaan als er patronen en wetmatigheden zijn. Waren die er niet, dan bestond er maar 1 wet, namelijk: Er zijn geen wetten.
Wat zou er bijv. van de psychologie terecht komen als ieder persoon volstrekt uniek is (maar dan ook helemaal). Als er geen overeenkomsten waren, dan was er ook geen vakgebied psychologie.
Dat bedoel ik met natuurlijk.
Bovennatuurlijk wil dan zeggen dat er een entiteit is (1 of meer) die kan morrelen aan die wetmatigheden en dat ook doet. Bovennatuurlijk wil dus zeggen: een willekeurige doorbreking van de natuurwetten.
quote:
wat heb je aan het weten dat er een god is als dat niet ervoor zorgt dat je liefdevoller word?
Ik raad je aan om eerst mijn hele reactie te lezen, want ik heb niet beweerd dat ik per definitie niet liefdevoller wordt. Maar liefde laat zich ook niet dwingen, niet als ik god niet zie en ook niet als ik god wel zie. Daar kan ik op voorhand geen uitspraken over doen.
quote:
ik ben blij dat je het nuttig vind goed te doen, alleen zit goed doen imho ook in het hart en de geest niet alleen in wat je handen doen.
Vreemde opmerking, want volgens mij zit er helemaal niets in de handen dan zenuwbanen naar de hersenen. Goed zit mijns inziens dus altijd in de hersenen.
quote:
verder, jezus gaf 2 geboden:1houd van uw god met geheel uw hart en verstand en geest.
2.houd van uw naaste gelijk uzelve.
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar volgens mij ging onze discussie niet over het al dan niet liefhebben van god. En zoals gezegd: je kunt het wel willen, maar het laat zich niet dwingen.
quote:
je lijkt hier het tweede gebod een beetje te vergeten.
Pardon, waar komt deze conclusie opeens vandaan?
quote:
ik denk dat degenen bij wie dat gebeurt dat niet overal rondbazuinen.
ik denk dat de meeste heiligen in stilte lijden en leven.
Tsja, alles kan, maar dit is natuurlijk allemaal speculatie.
quote:
logisch is moeilijk te meten
Had ik het over meten dan?
quote:
jij vroeg om een onverklaarbaar element, hier heb je der een.
Nee, dit is niet onverklaarbaar. Misschien dat de verklaring vooralsnog onbewijsbaar is, maar dat is wat anders.
quote:
niet bij iedereen idd, maar het is wel het meest voorkomende element toevallig. klopt dat er ook helachtige bdes zijn...
het feit dat er in diezelfde bde ook dingen gebeuren die wel met hersengedoe verklaarbaar zijn bewijst niet dat de bde onwaar is,
Zoals gezegd, volgens mij is alles verklaarbaar.
quote:
vind dan eerst een verklaring voor het Wezen van Licht dat de leiding schijnt te hebben, die meestal jezus genoemd word, zoniet heb je geen argument om het onwaar te noemen, behalve zeggen 'die verklaring komt nog wel we wteen nog niet alles'
Volgens mij klopt het niet wat je zegt. Een wezen van licht word door sommige mensen genoemd en soms denken mensen dat dat Jezus is.Nou, zeker in het westen vind ik dat niet erg opzienbarend.
quote:
klopt dan kan god olh weldegelijk idd.
Precies, en mijn punt is: Hoe zou je onderscheid willen maken tussen de dingen die god KAn en de dingen die hij daadwerkelijk DOET?