Auteur Topic: Over wetenschap en geloof  (gelezen 19839 keer)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Over wetenschap en geloof
« Reactie #50 Gepost op: maart 10, 2004, 12:21:50 am »
Dank voor de tip.
Maar laten we verder on-topic blijven. :)

@Roodkapje.
Bedankt voor de links.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2004, 12:31:55 am door Pulpeet »

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 10, 2004, 05:18:41 pm »
Wat betreft die religieuze binding aan wetenschap moet je stellen: dat is afgoderij.
Elke religieuze binding die geen binding is aan de God van de bijbel is afgoderij.
Er is niet alleen sprake van afgoderij met beeldjes of schepselen als hemellichamen, dieren of medemens, maar er is ook afgoderij aan de gang als voor ons de wetenschap hoogste autoriteit wordt.

Ik ben ervan overtuigd trouwens, dat een intelligente wetenschapper die leeft uit zijn bijbels geloof wetenschappelijk verder kan komen dan zijn intelligente ongelovige collega.
Bijbels geloof, als het levend is tenminste, levend geloof in de Levende God, opent het verstand extra.
Je mensbeeld bij voorbeeld zal anders zijn - belangrijk voor de psychologie.
Enz.
gideon

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 10, 2004, 11:54:16 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 17:18:41 schreef gideon:
Wat betreft die religieuze binding aan wetenschap moet je stellen: dat is afgoderij.
Elke religieuze binding die geen binding is aan de God van de bijbel is afgoderij.
Er is niet alleen sprake van afgoderij met beeldjes of schepselen als hemellichamen, dieren of medemens, maar er is ook afgoderij aan de gang als voor ons de wetenschap hoogste autoriteit wordt.

Ik ben ervan overtuigd trouwens, dat een intelligente wetenschapper die leeft uit zijn bijbels geloof wetenschappelijk verder kan komen dan zijn intelligente ongelovige collega.
Bijbels geloof, als het levend is tenminste, levend geloof in de Levende God, opent het verstand extra.
Je mensbeeld bij voorbeeld zal anders zijn - belangrijk voor de psychologie.
Enz.

ik denk dat echte wetenschap uiteindelijk ook tot geloof (maar dan een zeker weten) zal leiden, omdat door het bestuderen van de schepping, de Schepper daarvan zichtbaar zal worden in al zijn openbaringen oftewel aan de vruchten kan men de boom herkennen...

19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping
op het openbaar worden der zonen Gods.
Rom.8

de wetenschappelijk zonen Gods dus :)
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 11, 2004, 03:12:52 pm »
het openbaar worden van de wetenschappelijke zonen - lijkt me onzin.

met zonen wordt toch echt bedoeld: wie zijn wil doen en zijn geboden bewaren.
gideon

mazzzterrr

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 11, 2004, 03:56:53 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 23:54:16 schreef cheese:
[...]

ik denk dat echte wetenschap uiteindelijk ook tot geloof (maar dan een zeker weten) zal leiden, omdat door het bestuderen van de schepping, de Schepper daarvan zichtbaar zal worden in al zijn openbaringen oftewel aan de vruchten kan men de boom herkennen...

19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping
op het openbaar worden der zonen Gods.
Rom.8

de wetenschappelijk zonen Gods dus :)
Mij lijkt het tegendeel juist al bewezen, door onderzoek te doen naar het ontstaan van de aarde is men er achter gekomen dat dit niet volgens de (destijds) aangenomen bijbelse opvatting heeft plaatsgevonden.

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 11, 2004, 04:57:12 pm »
mazzzzterrr

mispoes, hoe langer hoe meer natuurwetenschappers komen er achter dat na elk luikje dat zij openen weer tien nieuwe luiken zichtbaar worden.
Maw: ze zullen het scheppingswerk never nooit in de grip krijgen.
en zij erkennen dat.
gideon

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 11, 2004, 05:09:07 pm »

quote:

op 11 Mar 2004 15:56:53 schreef mazzzterrr:
[...]

Mij lijkt het tegendeel juist al bewezen, door onderzoek te doen naar het ontstaan van de aarde is men er achter gekomen dat dit niet volgens de (destijds) aangenomen bijbelse opvatting heeft plaatsgevonden.
waar wijkt het dan af volgens jou?

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: maart 11, 2004, 05:10:13 pm »

quote:

op 11 Mar 2004 15:12:52 schreef gideon:
het openbaar worden van de wetenschappelijke zonen - lijkt me onzin.

met zonen wordt toch echt bedoeld: wie zijn wil doen en zijn geboden bewaren.

je kunt zowel Gods wil doen als Zijn schepping onderzoeken, die twee zijn niet met elkaar in tegenspraak

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: maart 11, 2004, 07:02:18 pm »
nee hoor cheese, ook wetenschappers kunnen kinderen Gods worden.
Maar niet zij alleen.
gideon

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: maart 12, 2004, 12:05:47 am »

quote:

op 11 Mar 2004 19:02:18 schreef gideon:
nee hoor cheese, ook wetenschappers kunnen kinderen Gods worden.
Maar niet zij alleen.
zeg je nu het zelfde als ik of wat anders?

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: maart 12, 2004, 11:27:55 am »
hetzelfde, maar er was iemand die meende dat je wetenschapper zou moeten zijn om zoon Gods te worden - dacht ik...
gideon

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: maart 12, 2004, 04:20:33 pm »

quote:

mispoes, hoe langer hoe meer natuurwetenschappers komen er achter dat na elk luikje dat zij openen weer tien nieuwe luiken zichtbaar worden.
en zij erkennen dat.
Waar heb jij het over? Er zijn bijna geen wetenschappers die geloven in een letterlijke uitleg van Genesis te vinden en hun aantal is niet bepaald stijgende. Dus in dat opzicht heeft Mazzz wel gelijk.

mazzzterrr

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: maart 12, 2004, 04:20:53 pm »

quote:

op 11 Mar 2004 16:57:12 schreef gideon:
mazzzzterrr

en zij erkennen dat.
Daar zit wat in, maar om dan direct uit te gaan van een schepping zoals in de Bijbel is beschreven lijkt me nog wel wat verder weg.

mazzzterrr

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: maart 12, 2004, 04:26:37 pm »

quote:

op 11 Mar 2004 17:09:07 schreef cheese:
[...]

waar wijkt het dan af volgens jou?
Op het punt dat de aarde is geschapen met al zijn oudheid, dus dat er geen evolutie heeft plaatsgevonden van de eerste levende wezens tot ons als 'intelligente' levende wezens.

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: maart 12, 2004, 08:40:17 pm »
opgespoorde lotsbestemming

waar ik het over had? Dat zei ik toch?
Natuurwetenschappers zijn er steeds meer van overtuigd, dat wat ik als gelovige schepping noem niet door hen kan worden verklaard.

Daarom is de schepping ook niet in natuurwetenschappelijke termen te beschrijven!
God sprak: er moet licht zijn - de oerknal?
gideon

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: maart 17, 2004, 01:02:06 pm »
Gideon, ik snap nog steeds niet waar je heen wilt hoor? De schepping niet in wetenschappelijke termen te beschrijven? Als je met "schepping" de scheppingsdaad van God bedoelt, klopt en niemand heeft dat ook ooit geprobeerd, want dat valt per definitie buiten de wetenschap (kijk anders het lijstje kenmerken dat ik gaf nog maar eens na).
Als je met "schepping" het heelal / de natuur bedoelt dan heb je het zelf mooi mis. Dat lukt buitengewoon goed, steeds beter zelfs. Natuurlijk is deze beschrijving nog niet af en misschien komt het ook wel nooit af, maar 'de wetenschap' kan steeds meer fenomenen verklaren zonder daarvoor een meta-fysische oorzaak te moeten aannemen.

-edit- oh ja, Roodkapje. Alhoewel off-topic heb ik nog geen antwoord op deze vraag:

quote:

Jij hebt toch atheistische ouders? Vanwaar dan een geloofscrisis bij je broers en zusjes?

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: maart 17, 2004, 02:13:54 pm »
schepping als daad - daarover kan natuurwetenschappelijk slechts speculatie bestaan.
schepping als resultaat van het scheppingswerk- valt dat wel wetenschappelijk te doorgronden? Mijn verhaal (over die steeds meer luiken) heb ik van natuurwetenschappers.
Laten we zeggen: de techniek neemt een zeer hoge vlucht, maar die is in principe oneindig.
Het verschijnsel op zich, dàt die ontwikkeling in een heuse stroomversnelling verkeert - dat is enerzijds verklaarbaar: met meer techniek meer mogelijkheden, anderzijds beangstigend, maar niet voor een gelovige.
gideon

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: maart 17, 2004, 02:15:34 pm »
overigens: wat te denken van de idee dat elke dag een scheppingsdaad is van God?
gideon

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: maart 17, 2004, 02:30:05 pm »

quote:

op 17 Mar 2004 14:13:54 schreef gideon:
schepping als daad - daarover kan natuurwetenschappelijk slechts speculatie bestaan.
schepping als resultaat van het scheppingswerk- valt dat wel wetenschappelijk te doorgronden? Mijn verhaal (over die steeds meer luiken) heb ik van natuurwetenschappers.
Laten we zeggen: de techniek neemt een zeer hoge vlucht, maar die is in principe oneindig.
Het verschijnsel op zich, dàt die ontwikkeling in een heuse stroomversnelling verkeert - dat is enerzijds verklaarbaar: met meer techniek meer mogelijkheden, anderzijds beangstigend, maar niet voor een gelovige.
Wat zever je toch? Waar heb je het over?
Dat we nog een heleboel niet weten en waarschijnlijk ook nooit te weten komen bewijst niet dat er een god is. Maar voor mijn part heeft een god de oerknal veroorzaakt met alle natuurwetten incluis. Daarna wijst echter niets erop dat hij zich er ook nog maar een seconde mee bemoeid heeft.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: maart 17, 2004, 05:22:06 pm »
Nee, dat klopt. Maar wat de wetenschap met het zoeken naar godsbewijzen te maken heb snap ik nog steeds niet.

Maar we drijven weer offtopic:
Ik heb het al een paar keer gezegd en ik blijf het herhalen voor iedereen:
apologetiek bedrijven is niet je geloof of God wetenschappelijk verklaren, WANT de wetenschap doet geen uitspraken over bovennatuurlijke dingen, daar bemoeit zij zich niet mee. (Officieel dan niet).

Wat er onder een flink aantal leken gebeurt is het volgende: ze gaan de wetenschap toepassen op gebieden waar de wetenschap niks over kan zeggen omdat de wetenschap van andere uitgangspunten uitgaat. Zulke mensen bedrijven geen wetenschap maar pseudo-wetenschap, zoals vaak te zien is op Discovery Channel. Als je een demonstratie wil van op een foute manier 'wetenschappelijk' bezig te zijn is dat het wel. Leken krijgen zo het idee dat wetenschap op de manier van Discovery Channel werkt. Echte wetenschappers weten wel beter, maar ja...
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2004, 05:31:41 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: maart 17, 2004, 06:33:14 pm »
dag koerok,
ik heb het over het genoemde onderwerp: geloof en wetenschap. Is dat zeveren?
Wist ik niet...
Jij hebt het over iets anders: jij wilt het hebben over een Godsbewijs.
Ok, dat kan de wetenschap per definitie niet leveren.
De wetenschap kan het alleen hebben over vergelijkbare zaken...

Wie een bewijs zoekt voor het bestaan van God: de bijbel, Israël en de schepping.
Want: alleen God kan bewijzen dat Hij bestaat en Hij heeft dat gedaan.
Het bestaan van Israël is een historisch wonder.
De bijbel is het meest merkwaardige boek.
De oorsprong van het heelal, de oorsprong van de schepping - niemand kan daar zijn vingers achter krijgen.
gideon

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: maart 17, 2004, 09:54:22 pm »
Gevonden in een andere thread:

quote:

Dus: in de wetenschap is niks zeker. Het geloof is daarmee niet onlogischer of slechter als de wetenschap. In feite zijn het gelijkwaardige kennissystemen, ze gaan alleen van verschillende grondslagen (aximoa's) uit.
Ben ik het niet mee eens. De axioma's waarop wetenschap is gefundeerd zijn veel basaler en veel sterker (intuïtiever juist) dan die waarop geloof is gebaseerd. Op dezelfde axioma's kun je namelijk je geloof in de paashaas of in Thor de dondergod verdedigen.
De kracht van wetenschap is juist dat theorieën rusten op een grote hoeveelheid aanwijzingen (nog geen bewijs) en zo simpel mogelijk dienen te zijn. Verder zijn zij door iedereen te controleren op hun waarheid (beschrijvings- en voorspellingskracht).
Zoals je zelf al schreef in het stukje waar ik dit uit gekopieëerd heb, niemand kan uit zichzelf geloven. Niemand kan dus ook jouw geloof op waarheid controleren, want als men zou zeggen dat het niet waar is kun je domweg beweren dat ze niet 'goed' geloven. Die vlieger gaat voor wetenschappelijke theorieën niet op.

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: maart 17, 2004, 10:32:47 pm »
Kunnen we niet gewoon zeggen dat het fysische slechts één aspect is aan de werkelijkheid?
Dan zijn we af van de idee dat (natuur)wetenschap en geloof concurrenten zouden zijn.
De bijbel is niet een wetenschappelijk boek maar een profetisch boek.
Dat zou in dit verband betekenen dat de bijbel zich volstrekt niet bezig houdt met wetenschap.
De bijbel spreekt woorden van God over wie wij zijn en wat de bedoeling is van ons persoonlijk bestaan en van de wereldgeschiedenis.
De kennis die geloof oplevert transcendeert de zichtbare werkelijkheid van tellen en meten en wegen.
gideon

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: maart 17, 2004, 10:49:58 pm »

quote:

op 17 Mar 2004 17:22:06 schreef Roodkapje:
Maar we drijven weer offtopic:
Ik heb het al een paar keer gezegd en ik blijf het herhalen voor iedereen:
apologetiek bedrijven is niet je geloof of God wetenschappelijk verklaren, WANT de wetenschap doet geen uitspraken over bovennatuurlijke dingen, daar bemoeit zij zich niet mee. (Officieel dan niet).
Nou, waar baseer je je dan nog op? Is het fdan gewoon je subjectieve mening dat het godsbeeld van de bijbel waar is, of valt er ook nog wat voor te zeggen.

quote:

Wat er onder een flink aantal leken gebeurt is het volgende: ze gaan de wetenschap toepassen op gebieden waar de wetenschap niks over kan zeggen omdat de wetenschap van andere uitgangspunten uitgaat.
Prima, maar daarom valt er UBERHAUPT niets meer over te zeggen.

quote:

Zulke mensen bedrijven geen wetenschap maar pseudo-wetenschap, zoals vaak te zien is op Discovery Channel. Als je een demonstratie wil van op een foute manier 'wetenschappelijk' bezig te zijn is dat het wel. Leken krijgen zo het idee dat wetenschap op de manier van Discovery Channel werkt. Echte wetenschappers weten wel beter, maar ja...
Nogmaals: Ik ben dat met je eens, maar wat gebeurt er vervolgens? Er staat dan gelijk een gelovige kwiebus op die van alles en nog wat gaat beweren over God en de bijbel, in de veronderstelling dat hij ware beweringen doet. Wetenschap kan er niets meer over zeggen en dus, zo lijkt hij te redeneren, is het waar wat ik geloof.
Maar zo zijn we natuurlijk niet getrouwd.

Als je de grens van het kenbare hebt bereikt (en die grens stelt de wetenschap), dan moet je je eerbiedig gewonnen geven en erkennen dat je het moet doen met vermoedens en wensgedachten.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: maart 17, 2004, 10:57:25 pm »

quote:

op 17 Mar 2004 18:33:14 schreef gideon:
dag koerok,
ik heb het over het genoemde onderwerp: geloof en wetenschap. Is dat zeveren?
Wist ik niet...
Jij hebt het over iets anders: jij wilt het hebben over een Godsbewijs.
Ok, dat kan de wetenschap per definitie niet leveren.
De wetenschap kan het alleen hebben over vergelijkbare zaken...
Houdt dan je mond verder over god.

quote:

Wie een bewijs zoekt voor het bestaan van God: de bijbel, Israël en de schepping.
O, en de bijbel en het ontstaan en de ontwikkeling van de staat Israël is niet wetenschappelijk te benaderen? je snapt er gewoon geen fluit van, en dat blijkt eens te meer wanneer je ook nog 'de schepping' toevoegt aan dit lijstje. Hoe kun je nu het bestaan van god onderzoeken a.h.v. 'de schepping'? Wat valt er nog te onderzoeken als je er op voorhand al vanuit gaat dat er een schepping is? Waarschijnlijk bedoel je 'het bestaan van de natuur met al zijn planten en dieren'. Gelovigen weten dat soort zaken altijd zo te formuleren dat ze hetgeen ze willen onderzoeken al postuleren in de vraagstelling.

quote:

Want: alleen God kan bewijzen dat Hij bestaat en Hij heeft dat gedaan.
Dat is jouw subjectieve beoordeling van de bijbel, israel en de werkelijkheid.

quote:

Het bestaan van Israël is een historisch wonder.
You've got to be kidding.

quote:

De bijbel is het meest merkwaardige boek.
Maar niet meer dan dat.

quote:

De oorsprong van het heelal, de oorsprong van de schepping - niemand kan daar zijn vingers achter krijgen.
1. Wel eens van evolutie gehoord?
2. Gebrek aan kennis is geen bewijs voor god.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: maart 17, 2004, 10:58:43 pm »
Koerok: ken je deze? "Er is meer tussen hemel en aarde". Dat is nou geloven ik geloof omdat God bestaat omdat Hij zich letterlijk aan mij geopenbaard heeft, ik heb hem gevoeld en gehoord. Als mensen dat een waanidee vinden, vind ik dat prima. Maar ik weet heel goed wat ik heb meegemaakt, mijn leven was daarna nooit meer hetzelfde en dat gevoel van onmetelijke liefde ben ik nooit meer echt kwijtgeraakt.

Als je jouw redenering doortrekt kun je niets meer met zekerheid zeggen, omdat je geen uitspraken kunt doen over een systeem waar je zelf onderdeel van bent. Jouw uitspraken zijn immers net zo goed subjectief als de mijne, jij gaat alleen van een ander uitgangspunt uit.

Dus dan zijn we weer terug bij af.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: maart 17, 2004, 11:07:01 pm »

quote:

op 17 Mar 2004 22:32:47 schreef gideon:
Kunnen we niet gewoon zeggen dat het fysische slechts één aspect is aan de werkelijkheid?
Nee, want dat is een veronderstelling. Je hebt er geen bewijs voor. Dat is frustrerend, ik weet het (vind ik ook), maar dat is geen reden om er dan gemakshalve maar vanuit te gaan.

quote:

Dan zijn we af van de idee dat (natuur)wetenschap en geloof concurrenten zouden zijn.
Je dicht aan geloof een totaal verkeerde betekenis toe.
De twee zijn totaal niet met elkaar te vergelijken. Sterker: de een is onderdeel van de ander.

quote:

De bijbel is niet een wetenschappelijk boek maar een profetisch boek.
Dat zul je toch eerst wetenschappelijk moeten bewijzen, bijv. door onomstotelijk vast te stellen dat er profetien op grote schaal zijn uitgekomen. Dat zijn ze niet!

quote:

Dat zou in dit verband betekenen dat de bijbel zich volstrekt niet bezig houdt met wetenschap.
Ik krijg steeds meer het idee dat je totaal geen benul hebt van wat wetenschap is. Volgens mij zie jij het als een soort synoniem van 'de waarheid'.

quote:

De bijbel spreekt woorden van God over wie wij zijn en wat de bedoeling is van ons persoonlijk bestaan en van de wereldgeschiedenis.
Dat is jlouw interpretatie. Ik deel die mening niet. In de bijbel wordt een godsbeeld neergezet. Vervolgens wordt deze god geciteerd en er worden daden aan deze figuur toegeschreven. Er wordt nergens aangetoond dat 'god' ook daadwerkelijk bestaat.

quote:

De kennis die geloof oplevert transcendeert de zichtbare werkelijkheid van tellen en meten en wegen.
Een volstrekt betekenisloze zin.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: maart 17, 2004, 11:12:21 pm »
Het is lastig om uitgangspunten te bewijzen. Sterker nog dat kan niet. Net zo als het woord 'zijn' per definitie niet gedefinieerd kan worden. Daarmee is echter nog niets gezegd over het bestaan van 'zijn' laat staan dat het iets zegt over de aard van het woord.

Dat betekent dat als je spreekt over de bewijsbaarheid van uitgangspunten zoals axioma's in de wiskunde, je een wat andere benadering dient te kiezen.

Wat dat betreft valt er over de aannemelijkheid van God al veel meer te zeggen dan over de simpele uitgangspunten van de wetenschap zelf. Dezelfde wetenschap die dan vervolgens weer de maatstaf aller dingen is, terwijl ze niet eens een uitspraak kan doen over haar eigen uitgangspunten.

God claimt namelijk veel meer te zijn dan een simpel uitgangspunt.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: maart 17, 2004, 11:14:29 pm »

quote:

op 17 Mar 2004 22:58:43 schreef Roodkapje:
Koerok: ken je deze? "Er is meer tussen hemel en aarde".
Ik ken die MENING inderdaad.

quote:

Dat is nou geloven
Nee, nu ben ik onder de indruk.

quote:

ik geloof omdat God bestaat omdat Hij zich letterlijk aan mij geopenbaard heeft, ik heb hem gevoeld en gehoord.
Je overschat je eigen gevoelens en emoties.

quote:

Als mensen dat een waanidee vinden, vind ik dat prima. Maar ik weet heel goed wat ik heb meegemaakt, mijn leven was daarna nooit meer hetzelfde en dat gevoel van onmetelijke liefde ben ik nooit meer echt kwijtgeraakt.
Prima. Be happy, maar zit niet te zeuren dat het daarmee bewezen is.

quote:

Als je jouw redenering doortrekt kun je niets meer met zekerheid zeggen, omdat je geen uitspraken kunt doen over een systeem waar je zelf onderdeel van bent. Jouw uitspraken zijn immers net zo goed subjectief als de mijne, jij gaat alleen van een ander uitgangspunt uit.
Das waar, maar zoals DetectedDestiny al zei:
"De axioma's waarop wetenschap is gefundeerd zijn veel basaler en veel sterker (intuïtiever juist) dan die waarop geloof is gebaseerd."

quote:

Dus dan zijn we weer terug bij af.
Het is altijd hetzelfde. Als je in alle redelijkheid vraagt om een onderbouwing, dan komen de christenen aanzetten met het postmodernisme. Anything goes, iedereen heeft gelijk (zolang je het maar met mij eens bent). Het is allemaal te zielig voor woorden en het opent de de weg tot geloof in de paashaas, de grote roze olifant en de knotsgeortodonteerde twickertwimp.
Jullie doen je best maar.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: maart 17, 2004, 11:15:37 pm »
Dat van die knotsgeortodonteerde twickertwimp geldt ook voor Zacharov.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: maart 18, 2004, 09:06:38 am »
Schieten maar, zou ik zeggen.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: maart 18, 2004, 10:11:26 am »

quote:

op 17 Mar 2004 23:14:29 schreef Koerok:

Das waar, maar zoals DetectedDestiny al zei:
"De axioma's waarop wetenschap is gefundeerd zijn veel basaler en veel sterker (intuïtiever juist) dan die waarop geloof is gebaseerd."

Ik snap wel waar deze uitspraak vandaan komt, maar het is wel onjuist!

De axioma's van de wetenschap zijn er ten behoeve van een beschrijvend kennissysteem. Dat betekent dat een axioma ontstaat uit een behoefte tot beschrijven. Dat deze axioma's fundamenteel juist zijn is grote onzin.
De geschiedenis van de wetenschap staat bol van de onjuiste axioma's. Zelfs de huidige axioma's (zoals 1+1) gaan niet in alle wetenschappen zomaar op.
Dat axioma's heel juist aanvoelen, maakt dat het axioma's zijn, maar dat zegt juist niets over de juistheid van de axioma's.

De uitgangspunten van religie zijn er ten behoeve van een verklarend kennissyteem (ik vind het nog veel meer, maar dat is even niet relevant in deze discussie). Dat betekent dat de uitgangspunten er zijn ten behoeve van de verklaring.
Jij wil deze uitgangspunten op dezelfde manier behandelen als de axioma's uit de wetenschap. De uitgangspunten van religie moeten dan plotseling dienen ten behoeve van een beschrijvend kennissysteem en dat kan natuurlijk niet zomaar.
Als je wel wat wil zeggen over de uitgangpunten van religie dan zul je moeten kijken naar waar die uitgangspunten een uitspraak over doen.
Dit kunnen bevoorbeeld uitgangspunten van religie zijn:
-Er is goed en kwaad
-Er is een God en die is volmaakt goed.
-Er is de mens en die is iig niet volmaakt goed.

Als ik dit bijv. als uitgangspunt neem van religie dan krijg ik een verklarend systeem.
Het uitgangspunt goed en kwaad:
-Goed en kwaad is niet een concept waar de wetenschap wat mee kan. Een beschrijvend systeem kent namelijk geen waarde toe. Als ik leef vanuit de wetenschap dan kan ik nergens waarde aan toekennen (niet op basis van de wetenschap iig.) Mocht je nu denken aan het belang van het individu tov de groep dan verwijs ik je naar het topic 'religie is gebaseerd op angst).

De uitgangspunten van religie doen uiteindelijk uitspraak over de waarde van het leven en waarde is een concept wat misschien de wetenschap is ingeslopen maar absoluut niet wetenschappelijk is.

quote:

Anything goes, iedereen heeft gelijk (zolang je het maar met mij eens bent). Het is allemaal te zielig voor woorden en het opent de de weg tot geloof in de paashaas, de grote roze olifant en de knotsgeortodonteerde twickertwimp.
Jullie doen je best maar.

Zoals ik al zei doet religie, op basis van de uitgangspunten, uitspraken over de waarde van het leven, ook over jouw en mijn leven.
Als dat niet eens duidelijk is (zoals blijkt uit jouw posts) dan heeft het niet zo heel veel zin om te spreken over de aannemelijkheid van een god op basis van wat je ziet (de wetenschap).

Ik zeg het nogmaals je kunt geen waarde aan iets toekennen op basis van een beschrijvend systeem.
Ik weet namelijk zeker dat je met 'zingeving op basis van een beschrijvend systeem' nooit in God kunt geloven.
Zelfs als je Hem zou zien dan nog zou je kunnen twijfelen aan wat je ziet en aan jezelf.
Het feit dat mensen toch uitgangspunten van religie zoals het bestaan van goed en kwaad onderschrijven geeft aan dat het niet eens zozeer het bestaan van een god is dat zo moeilijk is om te geloven, maar juist om de implicaties die het bestaan van God heeft.
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2004, 10:16:44 am door Zacharov »

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: maart 18, 2004, 11:01:24 am »
1+1 <-- Raar axioma zeg... Je bedoelt denk ik 1+1=2? En vervolgens durf je rustig te beweren dat 1+1 soms helemaal geen 2 is? Geef ons eens wat voorbeelden dan?

En je hebt naar mijn mening met de door jou voorgestelde axioma's voor geloof wel duidelijk gemaakt dat ik gelijk had met mijn bewering. Probeer jij maar eens meer mensen te vinden die het oneens zijn met de stelling 1+1=2 dan mensen die het oneens zijn met de stelling "Er is een God en die is volmaakt goed".

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: maart 18, 2004, 11:23:03 am »

quote:

op 18 Mar 2004 10:11:26 schreef Zacharov:
Ik snap wel waar deze uitspraak vandaan komt, maar het is wel onjuist!

De axioma's van de wetenschap zijn er ten behoeve van een beschrijvend kennissysteem. Dat betekent dat een axioma ontstaat uit een behoefte tot beschrijven. Dat deze axioma's fundamenteel juist zijn is grote onzin.
De geschiedenis van de wetenschap staat bol van de onjuiste axioma's. Zelfs de huidige axioma's (zoals 1+1) gaan niet in alle wetenschappen zomaar op.
Dat axioma's heel juist aanvoelen, maakt dat het axioma's zijn, maar dat zegt juist niets over de juistheid van de axioma's.
We gaan weer richting het postmodersnisme.....
Het gaat om werkbare aanames waarover iedereen het eens is. Wie gaat er nu niet uit van:
- Ik besta
- Er is een werkelijkheid
- Er zijn causale verbanden
- Zintuigen zeggen mij iets over de werkelijkheid.

Stel dat ik daar het volgende nog aan toevoeg:
- De maan is van kaas
Is dit axioma even valide als die andere?
Als je hier ja op antwoord, dan zijn we eigenlijk uitgepraat. Dan regeert het postmodernisme en is het gewoon: 'Anything goes'.

quote:

De uitgangspunten van religie zijn er ten behoeve van een verklarend kennissyteem (ik vind het nog veel meer, maar dat is even niet relevant in deze discussie). Dat betekent dat de uitgangspunten er zijn ten behoeve van de verklaring.
Daar ben ik het niet mee eens. Je postuleert axioma's los van wat ook.

quote:

Jij wil deze uitgangspunten op dezelfde manier behandelen als de axioma's uit de wetenschap.
Je hoeft helemaal geen religieuze uitgangspunten te hebben. Waarom moet dat?

quote:

De uitgangspunten van religie moeten dan plotseling dienen ten behoeve van een beschrijvend kennissysteem en dat kan natuurlijk niet zomaar.
Als je wel wat wil zeggen over de uitgangpunten van religie dan zul je moeten kijken naar waar die uitgangspunten een uitspraak over doen.
Dit kunnen bevoorbeeld uitgangspunten van religie zijn:
-Er is goed en kwaad
-Er is een God en die is volmaakt goed.
-Er is de mens en die is iig niet volmaakt goed.
In z'n algemeenheid beweer ik dat religieuze axioma's al te veel omvatten, te veel impliceren. Axioma's dienen zo basaal mogelijk te zijn. Wat hangt er af van het axioma 'ik besta'? Niet veel toch? Als ik niet besta is er geen man overboord. Die man bestaat dan niet eens. ;)
Maar 'de god van het christendom bestaat', dat behelst een heel conglomeraat van ideeen, leefregels, etc. Het maakt dus heel erg veel uit of dat waar is of niet. Er hangt een heleboel vanaf.

quote:

Als ik dit bijv. als uitgangspunt neem van religie dan krijg ik een verklarend systeem.
Het uitgangspunt goed en kwaad:
-Goed en kwaad is niet een concept waar de wetenschap wat mee kan. Een beschrijvend systeem kent namelijk geen waarde toe. Als ik leef vanuit de wetenschap dan kan ik nergens waarde aan toekennen (niet op basis van de wetenschap iig.) Mocht je nu denken aan het belang van het individu tov de groep dan verwijs ik je naar het topic 'religie is gebaseerd op angst).
Je doet hier nu al weer twee aannames die elkaar moeten bewijzen. Eerst beweer je dat er een absolute moraal bestaat en vervolgens ga je verzinnen waar die moraal vandaan komt. Dat kan toch gewoon niet?
Het is zoiets als:
"Roze olifanten bestaan en die zijn gemaakt van stof, afkomstig van roze planeten."

quote:

De uitgangspunten van religie doen uiteindelijk uitspraak over de waarde van het leven en waarde is een concept wat misschien de wetenschap is ingeslopen maar absoluut niet wetenschappelijk is.
Waarbij je er dus op voorhand al vanuit gaat dat die waarde bestaat. En inderdaad, het is volstrekt onwetenschappelijk, en daarom geef ik ook alleen maar mijn mening over wat volgens mij van waarde is.

quote:

Zoals ik al zei doet religie, op basis van de uitgangspunten, uitspraken over de waarde van het leven, ook over jouw en mijn leven.
Als dat niet eens duidelijk is (zoals blijkt uit jouw posts) dan heeft het niet zo heel veel zin om te spreken over de aannemelijkheid van een god op basis van wat je ziet (de wetenschap).
Dat heeft het ook niet. Blijkbaar vind jij het volkomen terecht om religieuze uitgangspunten te hebben. Ik snap niet waarom.

quote:

Ik zeg het nogmaals je kunt geen waarde aan iets toekennen op basis van een beschrijvend systeem.
Ik weet namelijk zeker dat je met 'zingeving op basis van een beschrijvend systeem' nooit in God kunt geloven.
Zelfs als je Hem zou zien dan nog zou je kunnen twijfelen aan wat je ziet en aan jezelf.
Tuurlijk, en ik denk dat ik ook niet snel zal geloven. Ik ben zeer kritisch op mezelf. God in een droom zou ik niet snel aanvaarden als een realiteit.
Nee, dient zich onder ons te begeven. Als Jezus bevoorbeeld: lopen over water, doden opwekken, etc. Als dat aan de orde van de dag zou zijn, en je zou af en toe eens mee mogen naar de hele om eens gezellig met God te keuvelen (samen met wat vrienden en kennissen), dan wordt het een ander verhaal.

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: maart 18, 2004, 02:51:47 pm »
koerok
dat aan de werkelijkheid heel veel aspecten zitten zou je willen ontkennen?
Daar snap ik niks van.
Volgens mij is elke vakwetenschap bezig met zo'n aspect: biologie, psychologie,wiskune, scheikunde enz enz.

dan hebben we nog de filosofie, die probeert alles in verband te brengen. Zij richt zich niet zozeer op een bepaals aspect, maar op de eenheid daarin, op het onderling verband.

de geschiedenis (niet dus de geschiedeniswetenschap) is wat die werkelijkheid doormaakt en wat de volken doormaken en de mensen. De historische ontwikkeling. Wat er gebeurt.
In die geschiedenis staan o.a. profeten.
Zij beweren (inderdaad) een boodschap te hebben van God. Er is hun een Stem overkomen. Ze hebben niet geweten waar ze het zoeken moesten. Ze zeggen: zo spreekt de Here.
Nu is het wonderlijke van de bijbel dat in heel verschillende tijden die profeten zijn gekomen met dergelijke boodschappen en zij spreken elkaar niet tegen. Slechts een enkele keer zijn ze tijdgenoot van elkaar.
Verder waaschuwt de bijbel: pas op voor valse profeten. Je moet ze TOETSEN! Hoe doe je dat? Kijken wat ervan komt, kort gezegd.
Dan kom ik op het punt dat jij zei: er zijn geen uitgekomen profetieën.
Welnu: die zijn er heel veel.
gideon

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: maart 18, 2004, 03:00:13 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 11:01:24 schreef DetectedDestiny:
1+1 <-- Raar axioma zeg... Je bedoelt denk ik 1+1=2? En vervolgens durf je rustig te beweren dat 1+1 soms helemaal geen 2 is? Geef ons eens wat voorbeelden dan?

Ik wil best voorbeelden geven, maar dat moet dan later, nu moet ik weg,

maar je zou eens iets over de theorie van Hugo Tetrode kunnen lezen
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2004, 05:24:50 pm door Zacharov »

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: maart 18, 2004, 03:05:35 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 14:51:47 schreef gideon:
koerok
dat aan de werkelijkheid heel veel aspecten zitten zou je willen ontkennen?
Nee, heb ik dat gezegd?

quote:

Dan kom ik op het punt dat jij zei: er zijn geen uitgekomen profetieën.
Welnu: die zijn er heel veel.
Nee, die zijn er niet. En ik heb het natuurlijk niet over profetien als: Moregen gaat het regenen. Zoiets komt altijd wel een keer uit.
En wat ook niet telt is bijv. Mattheus die een aantal zaken noteert 'opdat geschiede hetgeen gezegd zijnde door profeet hulpeldepup....'.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: maart 18, 2004, 03:09:45 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 15:05:35 schreef Koerok:
En wat natuurlijk ook niet telt is Mattheus die een aantal zaken noteerde 'opdat geschiede wat gezegd zijnde door profeet hulpeldepup....'.
Hallo, waarom tellen die nou natuurlijk ook niet?  :D

Lekker ben jij zeg, toon maar eens aan dat profetieën uitkomen, maar alle profetieën die daadwerkelijk uitgekomen zijn tellen niet.

Zo wordt het inderdaad wel wat lastig.
Nostradamus had toch veel voorspeld dat is uitgekomen? Maar ik heb het zelf nooit gelezen hoor.

Overigens heb ik ook profetische gaven... ik voel altijd aankomen wanneer ik naar het toilet moet... komt altijd uit ook.

//edit
Ik zie dat je "natuurlijk" uit je tweede voorwaarde hebt verwijderd.
Bombus terrestris Reginae

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: maart 18, 2004, 03:37:41 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 15:09:45 schreef Bumblebee:
Hallo, waarom tellen die nou natuurlijk ook niet?  :D

Lekker ben jij zeg, toon maar eens aan dat profetieën uitkomen, maar alle profetieën die daadwerkelijk uitgekomen zijn tellen niet.
Tis heel simpel Bumblebee: Mattheus kan me nog meer vertellen!

quote:

Zo wordt het inderdaad wel wat lastig.
Ik ben blij dat je dat inziet.

quote:

Nostradamus had toch veel voorspeld dat is uitgekomen? Maar ik heb het zelf nooit gelezen hoor.
Dan zou ik het maar eens gaan lezen, want het is allemaal vage lariekoek waar je naar believen allerlei gebeurtenissen op kunt plakken.

quote:

Overigens heb ik ook profetische gaven... ik voel altijd aankomen wanneer ik naar het toilet moet... komt altijd uit ook.
Handig, ik zit hier al twee uur met een natte broek.

quote:

Ik zie dat je "natuurlijk" uit je tweede voorwaarde hebt verwijderd.
Ja, want ik was al bang dat er over gezeurd zou gaan worden. :)

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: maart 18, 2004, 03:45:49 pm »
koerok wil dus geen discussie
gideon

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: maart 18, 2004, 03:47:42 pm »
Waar baseer je dat op?

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: maart 18, 2004, 03:59:03 pm »
op je gedrag
gideon

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: maart 18, 2004, 04:26:23 pm »
Ik discussieer er anders toch driftig op los zou ik zeggen.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: maart 18, 2004, 05:13:48 pm »
discussie verloopt, prima naar mijn mening. Ik heb alleen zo weinig tijd om te reageren. helaas

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: maart 18, 2004, 05:15:50 pm »
offtopic bijdragen verwijderd. Gaarne inhoudelijk blijven :)

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: maart 18, 2004, 07:45:18 pm »
Het kan zijn dat ik ook reageer op de discussie in het topic 'religie is gebaseerd op angst'. Het loopt in een aantal opzichten door elkaar, maar mij maakt dat verder niet zo heel veel uit.
Daarnaast is dit voorlopig mijn laatste reactie aangezien ik de komende 5 dagen gewoon geen tijd heb, helaas (ik kan altijd proberen natuurlijk)

quote:

op 18 Mar 2004 11:23:03 schreef Koerok:
We gaan weer richting het postmodersnisme.....

Dacht het niet. Ik wil absoluut niet de indruk geven dat er in mijn ogen toch niets te bewijzen valt. Waar ik wel op wilde wijzen is op dat reikwijdte van een uitspraak beperkt is (per definitie).

quote:

Het gaat om werkbare aanames waarover iedereen het eens is. Wie gaat er nu niet uit van:
- Ik besta
- Er is een werkelijkheid
- Er zijn causale verbanden
- Zintuigen zeggen mij iets over de werkelijkheid.

Stel dat ik daar het volgende nog aan toevoeg:
- De maan is van kaas
Is dit axioma even valide als die andere?
Als je hier ja op antwoord, dan zijn we eigenlijk uitgepraat. Dan regeert het postmodernisme en is het gewoon: 'Anything goes'.

Je maakt hier een aantal fouten.
Ten eerste is een axioma niet een werkbare aanname waar iedereen het over eens is.
Een axioma is ten eerste niet bewijsbaar.
Een systeem van axioma's is correct als er geen onware stellingen bewezen kunnen worden, en een systeem van axioma's is volledig als alle ware stellingen bewezen kunnen worden.
Dat betekent dat op basis van de axioma's falsifieerbare uitspraken gedaan kunnen worden.

Dat je hierbij sterk uitgaat van de zintuigen verbaasd me in hoge mate, temeer omdat je zelf aan het eind van je post aangeeft dat het 'zien' niet genoeg is. Daarnaast zou het misschien leuk wezen om Hugo Martin Tetrode te lezen over causale verbanden.

Als een systeem van axioma's correct is (volledig is haast onmogelijk) dan kun je op basis van die axioma's uitspraken doen.

de maan is van kaas is een stelling die overigens vrij makkelijk controleerbaar is.

Het feit dat je een dergelijke stelling per definitie niet vindt kunnen, geeft aan dat je ook als wetenschapper bij voorbaat bepaalde uitspraken afwijst. Waarbij je niet eens het systeem van axioma's zoals die van de natuurwetenschap een kans geeft. En vooral dat laatste vind ik vreemd.
Blijkbaar heb je van tevoren al bepaald wat je wil geloven, wetenschap of niet.

quote:

Daar ben ik het niet mee eens. Je postuleert axioma's los van wat ook.

Ik gebruik bewust een ander woord als axioma ook al is dat een beetje een kunstgreep. Dit doe ik omdat op basis van een systeem van axioma's geen uitspraken gedaan kunnen worden over waarde e.d. (per definitie niet) Daarom gebruik ik het woord uitgangspunt.

Ik ga er nu eigenlijk vanuit dat het wel duidelijk is dat er op basis van een systeem van axioma's geen uitspraken kunnen worden gedaan over God en al zeker niet over de aard van God. Net zo min als over normen en waarden overigens.

quote:

Je hoeft helemaal geen religieuze uitgangspunten te hebben. Waarom moet dat?

Je hoeft ook helemaal niets, je hoeft ook geen wetenschap te hebben of wat dan ook. Het ligt eraan wat je wil.

quote:

Maar 'de god van het christendom bestaat', dat behelst een heel conglomeraat van ideeen, leefregels, etc. Het maakt dus heel erg veel uit of dat waar is of niet. Er hangt een heleboel vanaf.

Misschien kunnen de uitgangspunten die ik gaf wel veel basaler, maar jij bent nu degene die er vanalles aan ophangt. ideeen, leefregels en de god van het christendom zijn jouw woorden.
Dat ik bij de God van het christendom ben uitgekomen wil niet zeggen dat ik de uitgangspunten van religie daar op aanpas.
God bestaat is een legitiem uitgangspunt, net zoals ik besta.

quote:

Je doet hier nu al weer twee aannames die elkaar moeten bewijzen. Eerst beweer je dat er een absolute moraal bestaat en vervolgens ga je verzinnen waar die moraal vandaan komt. Dat kan toch gewoon niet?
Het is zoiets als:
"Roze olifanten bestaan en die zijn gemaakt van stof, afkomstig van roze planeten."

Wat bedoel je nu? Aannames (of zoals jij ze eerder noemde axioma's) zijn onbewijsbaar. Nogmaals er is een groot verschil tussen een axioma en een uitspraak.

quote:

Waarbij je er dus op voorhand al vanuit gaat dat die waarde bestaat. En inderdaad, het is volstrekt onwetenschappelijk, en daarom geef ik ook alleen maar mijn mening over wat volgens mij van waarde is.

Ik ga er vanuit dat die waarde bestaat. Jij baseert jouw mening betreffende waarde op de evolutietheorie alleen denk ik niet dat je de consequenties overziet.

Wat jij vindt: (en wat daar uit volgt)
De mens komt voor uit de evolutie.
Al het handelen van de mens komt voort uit de eigenschappen en verlangens van de mens.
de evolutie is gebaseerd op basis van het overleven van de soort (en het individu)
De eigenschappen van de mens en zijn verlangens komen voort omdat ze in de evolutie gunstig waren voor het overleven van de soort.
De normen en waarden van de mens zijn te herleiden tot de eigenschappen en verlangens van de mens.

Wat dit zegt over normen en waarden:
Alle normen en waarden zijn gebaseerd op de eigenschappen en verlangens van de mens. Dezelfde eigenschappen die gunstig zijn voor het overleven van de soort en van het individu.

Wat hiervan de consequenties zijn:
De normen die hier uit volgen zijn in mijn ogen ronduit inferieur.
Je krijgt dan zaken als: -het is goed dat de sterke overwint. -vrede is niet goed.
-gehandicapten moeten dood. -ik wil me gelukkig voelen.

Dit bedoel ik de hele tijd te zeggen. Op basis van onderlinge afspraken door mensen die ontstaan zijn op basis van een proces van survival of the fittest, krijg je dergelijke normen.
Als je het met de uitspraak 'gehandicapten moeten dood' niet eens bent dan kan dat in mijn ogen alleen als je accepteert dat het besef van goed en kwaad van buitenaf komt.

quote:

Blijkbaar vind jij het volkomen terecht om religieuze uitgangspunten te hebben. Ik snap niet waarom.

Ik wel, want anders heeft het leven geen intrinsieke waarde.

quote:

Tuurlijk, en ik denk dat ik ook niet snel zal geloven. Ik ben zeer kritisch op mezelf. God in een droom zou ik niet snel aanvaarden als een realiteit.
Nee, dient zich onder ons te begeven. Als Jezus bevoorbeeld: lopen over water, doden opwekken, etc. Als dat aan de orde van de dag zou zijn, en je zou af en toe eens mee mogen naar de hele om eens gezellig met God te keuvelen (samen met wat vrienden en kennissen), dan wordt het een ander verhaal.

Ik zie niet in waarom Jezus dat voor de tweede keer zou moeten doen. 1 keer moet genoeg zijn lijkt me. Bovendien staan er genoeg falsifieerbare profetieen in de bijbel (bijv 1kon13:2, over josia).
Daarnaast zou het nogal vreemd zijn: een almachtige God, die zich telkens moet komen opdraven om te smeken of de mensen alsjeblieft in Hem willen geloven.
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2004, 07:37:09 pm door Zacharov »

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: maart 19, 2004, 10:21:59 am »

quote:

Zacharov:
Ik zie niet in waarom Jezus dat voor de tweede keer zou moeten doen. 1 keer moet genoeg zijn lijkt me.
Je doet hier nu ent alsof het waarschijnlijk is dat al die dingen die over Jezus zijn gezegd ook waar zijn. For all we know is het allemaal mythologie, gebaseerd op een vleugje historie (zou niet de eerste keer zijn, toch?). Beweringen over het bovennatuurlijk (dat de zoon van god op aarde zou zijn geweest), laten zich niet vanuit de historie bewijzen.

quote:

Bovendien staan er genoeg falsifieerbare profetieen in de bijbel (bijv 1kon13:2, over josia).
Dat meen je toch niet? Alsof die dingen je verefieren zijn. Een profetie die uitkomt in de bijbel kunnen we onmogelijk als authentiek beschouwen.

quote:

Daarnaast zou het nogal vreemd zijn: een almachtige God, die zich telkens moet komen opdraven om te smeken of de mensen alsjeblieft in Hem willen geloven.
Ik zou het naders heel normaal vinden als hij een constante zichtbare factor hier op aarde zou zijn. Dat heeft niets te maken met opdraven, maar gewoon met sociaal gedrag.
Als ik een vriend vraag om langs te komen, dan laat ik hem toch ook niet opdraven?

Over wat je hier voor zei, later meer. Moet ik eerst eens even over nadenken. Lijkt me geen punt, want jij bent toch een aantal dagen weg.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: maart 19, 2004, 10:45:06 am »

quote:

op 19 Mar 2004 10:21:59 schreef Koerok:
[...]

Je doet hier nu ent alsof het waarschijnlijk is dat al die dingen die over Jezus zijn gezegd ook waar zijn. For all we know is het allemaal mythologie, gebaseerd op een vleugje historie (zou niet de eerste keer zijn, toch?).
Je doet net of dit een onomstotelijk feit is, maar daar is geen keiharde grond voor. Als je je oprecht in Jezus' leven verdiept kom je tot de conclusie dat er meer dan genoeg bewijs (nooit 100% sluitend waterdicht, maar wel zoveel dat als er zoveel bewijs in een rechtszaak zou zijn, die zaak gelijk beslist zou zijn) is om aan te nemen dat Hij geleefd heeft, dat Hij de dingen gedaan heeft die in de Bijbel beschreven staan en dat Hij inderdaad voor onze zonden is gestorven en -Goddank- ook weer is opgestaan.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: maart 19, 2004, 10:54:20 am »

quote:

op 19 Mar 2004 10:45:06 schreef Mezzamorpheus:
Je doet net of dit een onomstotelijk feit is, maar daar is geen keiharde grond voor.
Het is ook niet aan mij om dat te bewijzen. Jij beweert dat de berichten over iemand die over het water liep (ja ja!!), op waarheid berusten. Toon DAT dan maar eens aan.

quote:

Als je je oprecht in Jezus' leven verdiept kom je tot de conclusie dat er meer dan genoeg bewijs (nooit 100% sluitend waterdicht, maar wel zoveel dat als er zoveel bewijs in een rechtszaak zou zijn, die zaak gelijk beslist zou zijn) is om aan te nemen dat Hij geleefd heeft, dat Hij de dingen gedaan heeft die in de Bijbel beschreven staan en dat Hij inderdaad voor onze zonden is gestorven en -Goddank- ook weer is opgestaan.
O, het hangt van oprechtheid af. Nee, dat argument maakt indruk zeg. Er is geen enkel bewijs dat die dingen echt gebeurd zijn. Je hebt enkel wat oude teksten, niet meer!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: maart 19, 2004, 11:50:04 am »

quote:

op 19 Mar 2004 10:54:20 schreef Koerok:
[...]

Het is ook niet aan mij om dat te bewijzen. Jij beweert dat de berichten over iemand die over het water liep (ja ja!!), op waarheid berusten. Toon DAT dan maar eens aan.

[...]

O, het hangt van oprechtheid af. Nee, dat argument maakt indruk zeg. Er is geen enkel bewijs dat die dingen echt gebeurd zijn. Je hebt enkel wat oude teksten, niet meer!
't Is maar wat je verstaat onder 'wat' oude teksten. Als dat er net zoveel of meer zijn als bij andere historische gebeurtenissen die je wel klakkeloos aanneemt heb je ineens geen reden meer om zo schamper te doen.