Nou Ham, dan zal ik ook maar mijn persoonlijk verhaal een klein beetje vertellen. Allereerst moet ik eerlijk zeggen dat, hoewel ik al heel lang 'christen' ben, namelijk naar de kerk ga, ik jouw vragen nog bijna dagelijks herken. Hoe meer je over God leest, hoe meer je op een bepaalde manier gaat verlangen naar een echte hartstochtelijke relatie met Hem. Uiteraard besef ik dat ik daarin een voorrecht (als je het zo wilt noemen) hebt, dat ik van huis uit eigenlijk de Bijbel al wel vertrouw als waarheid.
Ik weet en voel ook dat ik in het leven mag doen en laten wat ik zelf wil. Maar ik weet ook (en dat is voornamelijk vanwege wijze opvoeding van de kant van mijn ouders) dat elke actie die een mens onderneemt gevolgen heeft, consequenties met zich meedraagt. Je moet rekenschap kunnen afleggen van je daden. Ook in het geloof voel ik de vrijheid om te doen en te laten wat ik zelf wil. Het vreemde is alleen dat God mij ervan overtuigd heeft dat mijn rekenschap mij niet kan maken noch kan breken. Ik ben immers al gered door het offer van Zijn Zoon, zo leert mij de Bijbel. Dat geeft een vrijheid, maar wel eentje die je niet wilt misbruiken. Zodoende doe je bepaalde dingen en laat je bepaalde dingen, omdat je zo wilt leven. Niet omdat je gedwongen wordt.
Ik ben ervan overtuigd dat ik het niet in mijn capaciteiten heb om jou te overtuigen van mijn gelijk, temeer omdat het voornamelijk gevoelens betreft. Toch weet ik wel dat er een God is, Die veel meer kan. Dat weet ik als ik nu (hoewel het donker is) naar de mooie boom voor mijn flatje kijk, die door God geschapen is. Een waar kunststukje, lijkt me. Dan moet God het ook in Zijn mars hebben om jou te overtuigen van Zijn gelijk en Zijn recht. Als je dus echt vragen hebt over God en geloof, is er eigenlijk maar 1 Adres waar je terecht kunt. Ik daag je dan ook uit om vanavond tegen God hetzelfde te zeggen als Roodkapje een aantal jaren geleden gedaan heeft. Vraag aan God, als Hij er is (en dat weet ik) om jou ervan te overtuigen dat het leven met Hem het echte leven is. Dat je daarin echt vrijheid ervaart. Je zult het zien, het werkt! Ik ben benieuwd naar je reactie...