Auteur Topic: Misschien een domme opmerking  (gelezen 2429 keer)

Ham

• Bekijk profiel
Misschien een domme opmerking
« Gepost op: februari 25, 2004, 08:24:14 pm »
Maar ik vroeg me af, zien jullie je geloof eigenlijk wel als een verrijking?
ik lees hier en daar dingen zoals dat topic over masturbatie, en dan klinkt het toch vooral alsof het een belemmering is
dat zal voor jullie natuurlijk niet zo zijn, maar ik vroeg me af wat dan precies het verrijkende is?

Dederike

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 25, 2004, 08:33:47 pm »
Dit is natuurlijk persoonlijk, maar voor mij betekent het geloof heel veel. Namelijk dat ik mag vertrouwen in een hemelse Vader die alles regeert. En dat we mogen geloven dat het niet bij dit leven op aarde blijft. Maar dat we eens voor altijd bij God zullen zijn.
Dit biedt perspectief en hoop voor nu en later.

Het geloof kan voor sommigen ook enorm troosten denk ik.

Ham

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 25, 2004, 08:36:16 pm »
quote:
op 25 Feb 2004 20:33:47 schreef Dederike:
Dit is natuurlijk persoonlijk, maar voor mij betekent het geloof heel veel. Namelijk dat ik mag vertrouwen in een hemelse Vader die alles regeert. En dat we mogen geloven dat het niet bij dit leven op aarde blijft. Maar dat we eens voor altijd bij God zullen zijn.
Dit biedt perspectief en hoop voor nu en later.

Het geloof kan voor sommigen ook enorm troosten denk ik.

maar als je dan kijkt hoe het er hier op aarde aan toe gaat, hoeveel vertrouwen heb je dan nog in een hemelse Vader die alles regeert?
het laatste gedeeltje, daar kan ik wel inkomen, tenminste, ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen fijn is om te denken dat het niet bij dit leven blijft..persoonlijk denk ik dat dood gewoon dood is, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk zoals je al zei

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2004, 08:44:24 pm »
Ik snap wat je bedoelt. (denk ik)
Vroeger (toen ik nog geen christen was) dacht ik dat het geloof een systeem van regeltjes was waar je je aan moest houden. Dat klonk niet erg aanlokkelijk. En ik vond al die gehersenspoelde mensen die vast zaten in dat systeem best wel sneu.
Tegenwoordig ben ik wel christen en ik heb door dat mijn vroegere ideeën over het christendom gewoon domme vooroordelen waren en ik zie het geloof zeker als een verrijking. Het lijkt een beetje op permanent stapelverliefd zijn, maar dan 10 keer zo erg ofzo. Ik bekijk het leven nu anders. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar het is net of de lucht blauwer geworden is, de zon warmer en het gras groener. En ik ervaar God heel dichtbij en dat is enorm verrijkend.
Als je dan in het Evangelie leest hoeveel God van je houdt en hoe hij dat laat merken in alles, dan ga je ook van God houden. Je leeft je leven in een soort liefdevolle relatie met God. En dan wil geen dingen doen die Hem kwetsen. Dat lijkt een beetje op je relatie met je ouders: je doet geen dingen waarvan je weet dat ze geen zwaar nut voor jezelf hebben en waarmee je bovendien je ouders nog kwetst.
In dat licht moet je discussie over seksualiteit zien. Het gaat er niet om of er een regeltje is dat je overtreedt, maar of je God ermee kwetst of niet.

Een van de voorbeelden waarin God zijn liefde laat zien is de keuzevrijheid die Hij aan ons gegeven heeft. Wij kunnen kiezen of we iets doen of laten, we zijn geen slaven, maar wij zijn vrij. Maar wij zijn wel mensen die van nature niet het beste met elkaar en onze omgeving voor hebben. Dus als mensen 'kiezen' om oorlog te voeren is dat een prijs die iedereen moet betalen voor het hebben van keuzevrijheid.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2004, 08:44:35 pm »
quote:
op 25 Feb 2004 20:24:14 schreef Ham:
ik lees hier en daar dingen zoals dat topic over masturbatie, en dan klinkt het toch vooral alsof het een belemmering is
dat zal voor jullie natuurlijk niet zo zijn, maar ik vroeg me af wat dan precies het verrijkende is?

Het gekke is (tenminste in jou oren) dat je juist vrij raakt als je in Jezus Christus offer geloofd. Hij is voor alles gestorven dus als jij aan een verslaving vast zit maakt Hij je daar van vrij. Het is juist meer vrijheid dan voorheen je zit niet meer vast aan de zonde maar bent vrij om naar God te gaan!! je hart voelt ook vrij de leegte die je had wordt gevuld ja dan is het zeker wel een verijking maar ja er zijn blokkades waardoor je niet vrij kan zijn en zelfbevredeging als verslaving is er daar een van.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 25, 2004, 08:47:33 pm »
Oh ja, en domme opmerkingen bestaan niet.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Ham

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 25, 2004, 08:53:50 pm »
ik vind het erg bijzonder hoe vol jullie hart kennelijk is van God. Vooral bij Roodkapje komt dat erg naar voren, maar ik kan me daar totaal geen voorstelling bij maken zelf..
maar als ik het goed begrijp, kun je je relatie met God vergelijken met een liefdesrelatie? tja, dan is het verder niet moeilijk te begrijpen dat je geen dingen doet die Hem kwetsen. maar hoe kom je nou zover dat je dat gevoel hebt van die relatie enzo?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 25, 2004, 09:00:12 pm »
Dat is nou het mystieke aan geloven, je doet het niet zelf, je geloof (en dat gevoel) krijg je van God.
Om je een idee te geven kun je topic over "Bekeringsverhalen" lezen (klik hier).
Bij mij is het begonnen met nadenken over wat ik nou ZELF vond. Wat MIJN mening over dingen was. Ik merkte namelijk dat heel veel van mijn meningen die ik eerst had niet mijn eigen mening was, maar een mening van school, TV, ouders. Ik wou zelf mijn eigen mening vormen.
En op een gegeven moment had ik heel veel over het christendom gelezen enzo, maar ik voelde er niks bij. Toen heb ik God gebeden dat als Hij bestond, of hij dat dan aan mij wou laten zien. Niet dat er toen een bliksemschicht uit de hemel viel ofzo, maar ik merk (achteraf gezien) dat ik toen op een pad ben gezet dat naar het geloof leidde. Dat gevoel heb ik pas sinds 1 1/2 jaar, terwijl ik 5 jaar geleden al naar de kerk ging (uit interesse).

Dederike

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 25, 2004, 09:02:57 pm »
Ik zie dat net als bij een relatie tussen man en vrouw bijvoorbeeld. Daar moet je ook in investeren voordat je elkaar goed leert kennen en echte liefde ontmoet. Zo zie ik dat ook bij God. Door je op hem te richten en probeert te leven naar zijn wil kom je dichter bij hem en dat verrijkt enorm!

Ham

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 25, 2004, 09:07:55 pm »
quote:
op 25 Feb 2004 21:00:12 schreef Roodkapje:
Dat is nou het mystieke aan geloven, je doet het niet zelf, je geloof (en dat gevoel) krijg je van God.

en als je dat gevoel niet krijgt? dan heb je pech ofzo?
of is het dan dat je er niet open voor staat?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 25, 2004, 09:13:12 pm »
Je moet er inderdaad open voor staan en je moet erom vragen (ik vergelijk het zelf met een cadeau). Als je jarig bent, dan vraag je meestal een cadeau voor je verjaardag (je kunt aan God vragenl of hij jou wil laten zien of wat geloven nou is en vooral wie God zelf is). Maar als God jou dat cadeau geeft (en dat wil Hij), moet je het wel eerst uitpakken voordat je kunt zien wat het is.

Maar zo zie ik het. Ik weet niet hoe de anderen dat zien.

Dederike

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 25, 2004, 09:15:03 pm »
Citaat
op 25 Feb 2004 20:36:16 schreef Ham:
[...]

maar als je dan kijkt hoe het er hier op aarde aan toe gaat, hoeveel vertrouwen heb je dan nog in een hemelse Vader die alles regeert?

de Hamvraag voor veel mensen..

Ik kan je geen percentage in vertrouwen geven. Wel geloof ik in de Bijbel en daar staat niet in dat het allemaal rozengeur en manenschijn zal zijn. Daarin wordt ook gesproken van vervolging, rampen etc.  Niet dat dit makkelijk is en dat er nooit twijfels zijn, maar ik geloof echt dat God regeert en een plan heeft met ons.

Jan Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 25, 2004, 09:17:53 pm »
Nou Ham, dan zal ik ook maar mijn persoonlijk verhaal een klein beetje vertellen. Allereerst moet ik eerlijk zeggen dat, hoewel ik al heel lang 'christen' ben, namelijk naar de kerk ga, ik jouw vragen nog bijna dagelijks herken. Hoe meer je over God leest, hoe meer je op een bepaalde manier gaat verlangen naar een echte hartstochtelijke relatie met Hem. Uiteraard besef ik dat ik daarin een voorrecht (als je het zo wilt noemen) hebt, dat ik van huis uit eigenlijk de Bijbel al wel vertrouw als waarheid.

Ik weet en voel ook dat ik in het leven mag doen en laten wat ik zelf wil. Maar ik weet ook (en dat is voornamelijk vanwege wijze opvoeding van de kant van mijn ouders) dat elke actie die een mens onderneemt gevolgen heeft, consequenties met zich meedraagt. Je moet rekenschap kunnen afleggen van je daden. Ook in het geloof voel ik de vrijheid om te doen en te laten wat ik zelf wil. Het vreemde is alleen dat God mij ervan overtuigd heeft dat mijn rekenschap mij niet kan maken noch kan breken. Ik ben immers al gered door het offer van Zijn Zoon, zo leert mij de Bijbel. Dat geeft een vrijheid, maar wel eentje die je niet wilt misbruiken. Zodoende doe je bepaalde dingen en laat je bepaalde dingen, omdat je zo wilt leven. Niet omdat je gedwongen wordt.

Ik ben ervan overtuigd dat ik het niet in mijn capaciteiten heb om jou te overtuigen van mijn gelijk, temeer omdat het voornamelijk gevoelens betreft. Toch weet ik wel dat er een God is, Die veel meer kan. Dat weet ik als ik nu (hoewel het donker is) naar de mooie boom voor mijn flatje kijk, die door God geschapen is. Een waar kunststukje, lijkt me. Dan moet God het ook in Zijn mars hebben om jou te overtuigen van Zijn gelijk en Zijn recht. Als je dus echt vragen hebt over God en geloof, is er eigenlijk maar 1 Adres waar je terecht kunt. Ik daag je dan ook uit om vanavond tegen God hetzelfde te zeggen als Roodkapje een aantal jaren geleden gedaan heeft. Vraag aan God, als Hij er is (en dat weet ik) om jou ervan te overtuigen dat het leven met Hem het echte leven is. Dat je daarin echt vrijheid ervaart. Je zult het zien, het werkt! Ik ben benieuwd naar je reactie...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 25, 2004, 09:21:58 pm »
Het werkt wel, maar niet binnen 5 minuten ofzo... zeg je dat er wel eventjes bij?

Ham

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 25, 2004, 09:24:45 pm »
nou bedankt voor jullie reacties...
ik blijf het wel een beetje vreemd vinden..nouja, vreemd is misschien niet het goede woord..hoe mensen zo op kunnen gaan in hun geloof, zoals jullie bijvoorbeeld, maar ook zoals gelovige mensen in mijn omgeving. dat je er echt van overtuigd kan zijn dat God bestaat...nouja, misschien dat ik zelf ook nog wel overtuigd raak, al kan ik me dat nu nog nauwelijks voorstellen...

Ham

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 25, 2004, 09:25:03 pm »
quote:
op 25 Feb 2004 21:21:58 schreef Roodkapje:
Het werkt wel, maar niet binnen 5 minuten ofzo... zeg je dat er wel eventjes bij?

zo dom ben ik ook weer niet!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 25, 2004, 09:26:01 pm »
Kijk eens aan dan ben je al slimmer dan ik toentertijd was!

En als je 5 jaar geleden tegen mij had gezegd dat ik christen zou zijn binnen 5 jaar had ik je waarschijnlijk ook vierkant in je gezicht uitgelachen.

Vind je het goed als ik God vanavond vraag of hij met jou aan de slag wil gaan?

Jan Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 25, 2004, 09:35:27 pm »
quote:
op 25 Feb 2004 21:24:45 schreef Ham:
dat je er echt van overtuigd kan zijn dat God bestaat...

Gek is dat, maar ja, dat is God... Het kan ook iets anders zijn, maar het werkt wel...

Er is eigenlijk niet echt een logica in de wereld. En als je dan nadenkt over wat de bijbel zegt, dan is dat toch het meest logische, overal is wel een verklaring voor. Tja, en als je dan ook nog in vuur en vlam komt te staan, dan lijkt het me duidelijk. Het christelijk geloof is ook eigenlijk de enige religie die niets eist. Alleen vertrouwen. Je hoeft niet aan regeltjes te voldoen oid. Dat is echt apart. En dat zoiets het dan ondanks alles zolang volhoud en nog steeds een enorme aanhang kent, dat overtuigd mij wel.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 25, 2004, 10:29:38 pm »
quote:
op 25 Feb 2004 20:24:14 schreef Ham:

Als jij masturbatie als "een verrijking" van je leven ziet..tsja,dan kan het heel
lastig worden.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 25, 2004, 10:30:42 pm »
Goed lezen Vaneccles, dat schrijft hij niet. Je moet niet iemands woorden gaan verdraaien.

En mensen die God (nog) niet zo goed kennen kijken anders tegen de wereld aan dan wij. Het is verstandig daar rekening mee te houden, lees anders eerst eens even het hele topic door.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2004, 10:35:03 pm door Roodkapje »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 25, 2004, 10:55:03 pm »
Het gaat in dit leven maar om één ding en dat is: Liefde

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 25, 2004, 10:57:27 pm »
quote:
op 25 Feb 2004 22:30:42 schreef Roodkapje:
Goed lezen Vaneccles, dat schrijft hij niet. Je moet niet iemands woorden gaan verdraaien.

En mensen die God (nog) niet zo goed kennen kijken anders tegen de wereld aan dan wij. Het is verstandig daar rekening mee te houden, lees anders eerst eens even het hele topic door.

Het was niet de bedoeling Ham die woorden in de mond te leggen.Het diende (te-
vergeefs dus) om mijn punt te maken: als je masturbatie als een verrijking van je
leven beschouwd,dan zal dat je relatie met God onherroepelijk in de weg gaan zitten.
Kom op nou.Hij kaatst,en daaruit volgt...

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 26, 2004, 12:16:15 am »
quote:
op 25 Feb 2004 22:55:03 schreef lonneke:
Het gaat in dit leven maar om één ding en dat is: Liefde

Mee eens! Gods liefde voor jou, en jou liefde voor Hem en mensen om je heen! Volgens mij is dat ook de reden waarom God sex heeft gegeven. Niet om zelf plezier te hebben.... maar om het samen te hebben, omdat je zielsveel van elkaar houdt!

Een ander woord voor sex is gemeenschap. Samen 1 zijn! Mooi woord is dat he.. het gaat niet om de sex maar om de eenheid, de intieme relatie die je hebt.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 26, 2004, 12:27:51 am »
quote:
op 26 Feb 2004 00:16:15 schreef Marnix:
[...]
Mee eens! Gods liefde voor jou, en jou liefde voor Hem en mensen om je heen! Volgens mij is dat ook de reden waarom God sex heeft gegeven. Niet om zelf plezier te hebben.... maar om het samen te hebben, omdat je zielsveel van elkaar houdt!

Een ander woord voor sex is gemeenschap. Samen 1 zijn! Mooi woord is dat he.. het gaat niet om de sex maar om de eenheid, de intieme relatie die je hebt.

Uiteraard, ben ik het helemaal mee eens. Tegelijk, zo heb ik het ervaren, is het een leerproces om echte innerlijke vrede te ervaren en in harmonie met jezelf en je naasten te leven. Ik heb echt moeten vechten om dit te realiseren. Het fundament is altijd mijn geloof geweest. Geloof in Gods liefde en een rotsvast vertrouwen. Maar ook eerlijk blijven naar mijzelf toe. In vrijheid leven en tegelijk je verantwoordelijkheden (kunnen) dragen, in ieder geval dit willen realiseren.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 26, 2004, 12:33:03 am »
quote:
Uiteraard, ben ik het helemaal mee eens. Tegelijk, zo heb ik het ervaren, is het een leerproces om echte innerlijke vrede te ervaren en in harmonie met jezelf en je naasten te leven. Ik heb echt moeten vechten om dit te realiseren. Het fundament is altijd mijn geloof geweest. Geloof in Gods liefde en een rotsvast vertrouwen. Maar ook eerlijk blijven naar mijzelf toe. In vrijheid leven en tegelijk je verantwoordelijkheden (kunnen) dragen, in ieder geval dit willen realiseren.

Helemaal mee eens. En je kunt wat dit betreft leren, maar nooit perfectioneren. Ik denk dat, hoe meer je van Gods liefde gaan zien, des te meer gaan anderen ook liefde in jou zien!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jan Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 26, 2004, 12:40:12 am »
Ham, je merkt het, reacties krijg je wel. En ik werk er vrolijk aan mee . Ik vind het supergoed van je dat je met dit soort vragen gewoon naar de christenen toe komt. Lang niet iedereen durft dat. De meeste mensen houden het gewoon bij hun vooroordelen.

Ik merk wel elke keer weer dat het lang niet makkelijk is om open te zijn over je relatie met God. Zeker niet als het om 'buitenstaanders' gaat, mensen, die niet zoals jij op regelmatige basis contact leggen met de Vader. Eigenlijk is dat heel vreemd. Het christendom is het mooiste wat je kunt hebben (en ik neem aan dat de meeste christenen dat zullen beamen) en toch schreeuwen we het niet bepaald van de daken. Waarom zouden we het eigenlijk binnenskamers houden?

Ik hoop (en bid) dat je antwoorden vind op je vragen. Als het niet via dit forum is, dan op een andere manier. Houdt ons vooral op de hoogte van je vragen, je gevonden antwoorden en wat al niet meer, zo leren we alleen maar van elkaar.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 26, 2004, 12:44:48 am »
quote:
op 26 Feb 2004 00:33:03 schreef Marnix:
[...]
Helemaal mee eens. En je kunt wat dit betreft leren, maar nooit perfectioneren. Ik denk dat, hoe meer je van Gods liefde gaan zien, des te meer gaan anderen ook liefde in jou zien!

Helemaal mee eens. Zo word je een licht in deze donkere wereld. En is het ook geen "moeten" maar kun je niet anders.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 26, 2004, 01:52:06 am »
Precies. Een ster kan er ook niks aan doen dat ie het licht van de zon reflecteert

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 26, 2004, 08:06:46 am »
quote:
op 26 Feb 2004 01:52:06 schreef Marnix:
Precies. Een ster kan er ook niks aan doen dat ie het licht van de zon reflecteert

Nu maak je exact dezelfde fout waar ik ooit een dominee een hele preek op heb horen baseren...
Een ster straalt van zichzelf, en veel sterren zijn groter dan de zon zelf (maar staan verder weg).
[Prediker 7:29]

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 26, 2004, 08:15:09 am »
Het is de maan
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 26, 2004, 10:00:20 am »
nevermind
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2004, 10:11:28 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 26, 2004, 10:04:05 am »
edit dan ook maar
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2004, 10:22:24 am door Roodkapje »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 26, 2004, 10:06:12 am »
edit
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2004, 10:15:35 am door Bumblebee »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 26, 2004, 10:10:38 am »
alweer edit (spannend! )
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2004, 10:22:58 am door Roodkapje »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 26, 2004, 10:13:09 am »
Tja, laat ook maar, okee? 't Is al weg.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 26, 2004, 10:16:24 am »
het was ook met een  

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 26, 2004, 12:05:27 pm »
Okeej, prima ik merk wel weer, ik moet niet praten over dingen waar ik geen verstand van heb

Ik bedoelde de maan

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 26, 2004, 12:17:36 pm »
quote:
op 26 Feb 2004 12:05:27 schreef Marnix:
Okeej, prima ik merk wel weer, ik moet niet praten over dingen waar ik geen verstand van heb

Ik bedoelde de maan

maaaaarrrrrrrrrrr
juist in dit topic met deze naam maggggg dat
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Ham

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 26, 2004, 10:12:01 pm »
In ieder geval bedankt voor jullie reacties allemaal. Jullie horen het wel als ik 'het licht gezien heb' maar ik ben in ieder geval weer een stukje wijzer.

enne, nee, ik zie masturbatie niet als een verrijking van mijn leven, was een voorbeeld  

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 27, 2004, 11:26:45 am »
Okeej dan!

En ehm Cheese... in elk geval was mijn reaktie wel heel erg on-topic.... Het gaat over domme opmerkingen toch?