Auteur Topic: Reformanda  (gelezen 3524 keer)

coolfacts

• Bekijk profiel
Reformanda
« Gepost op: januari 25, 2003, 01:19:39 am »
Een verontruste man, lid van Reformanda, sprak onlangs een vrouw aan die op zondagavond ging zingen in een Rooms Katholieke kerk. Ze was lid van de vrijgemaakte kerk  en een interkerkelijk gospelkoor. Dit koor had een uitnodiging gehad van de Rooms Katholieke kerk en was er op ingegaan omdat men vond dat men als christenen onder elkaar op deze manier ook tot eer van God kon zingen. Nu vond deze vrouw het niet zo erg dat ze werd aangesproken, maar wel de toon waarop. Het was veroordelend. Deze vrouw "zou de kerk kapotmaken" , "zou onvoldoende laten zien dat ze christen was" en nog meer van dit soort opmerkingen. Die bewuste zondagavond heeft deze vrouw wel meegezongen maar de vreugde was eruit.  "Waarom, zo vroeg zij zich af reageren mensen zo" .

Dat er in de kerk verschillend gedacht wordt, moge duidelijk zijn. Dat is ook niet erg. Maar het wordt moeilijker als de een denkt het gelijk aan zijn zijde te hebben. Daarbij misbruiken we Gods naam ook graag. We zeggen dat iets "Gods wil is" en denken daarmee het gelijk aan onze zijde te hebben. Op deze manier discussiëren we ook vaak met elkaar. Soms tot in het extreme aan toe. Daarbij gaan we dan vooral uit van het gelijk van onze standpunten.

Bij mensen die lid zijn van Reformanda zie je vaak ook deze houding ontstaan. Men discussieert niet? Nee, men is overtuigd van het eigen gelijk en schakelt dit gelijk met "Zo vraagt de Here van ons". Gevraagd naar zinvolle alternatieven geeft men vaak niet thuis, meedenken vindt men lastig. Liever loopt men nog de kerk uit als er weer eens lied wordt gezongen wat men niet aanstaat, er een voorwerp wordt getoond in de eredienst, of als de dominee een keer uit Groot Nieuws leest.

Nu heeft de vereniging Reformanda natuurlijk best een aantal punten waarop het goed zou zijn als we elkaar daarop verder bevragen. Alleen de vaak aangeslagen toon van gelijkhebberigheid maakt het moeilijk om een inhoudelijk gesprek aan te gaan.

Het is te hopen dat het bestuur en de leden van Reformanda dit gaan inzien. Het lijkt mij een goed voornemen voor 2003 om elkaar als christenen beter te leren verstaan.
Only facts would be cool,

Coolfacts

Jakolien

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #1 Gepost op: januari 25, 2003, 03:52:31 pm »
Wij hebben van God de opdracht gekregen om in de kerk op elkaars leer en leven toe te zien. Allemaal bekleden we het ambt van profeet, priester en koning. En allemaal hebben we de taak om ons intensief in Gods Woord te verdiepen, zodat we weten hoe God alle eeuwen door gewerkt heeft en op welke manieren ook de duivel z'n werk doet. Wat die 'Reformanda-broeders en zusters' doen is dan ook niets anders dan hun profeten-ambt serieus willen nemen. Zij willen mede-gelovigen waarschuwen voor valkuilen en struikelblokken op de weg (van het persoonlijke of kerkelijke leven). Niet uit betweterigheid, maar uit pure bezorgdheid! Daarmee wil ik niet zeggen dat geen enkele Reformanda-broeder of zuster kan trappen in de valkuil van de hoogmoed. Maar hoogmoed komt natuurlijk net zo goed voor bij andere broeders en zusters (Ik hoor en lees de laatste tijd bijv. nógal wat liefdeloze en hoogmoedige uitspraken van vrijgem. predikanten!). Helaas wordt vaak niet geluisterd naar de bedoeling en de boodschap van het verontruste kerklid, maar focust men zich onmiddelijk op de 'belerende' toon waarmee gesproken zou worden. Héél jammer, want op die manier worden heel wat wijze woorden achteloos in de wind geslagen, terwijl het misschien wel echt profetische woorden waren...
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Gerard

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #2 Gepost op: januari 25, 2003, 07:07:43 pm »

quote:

op 25 Jan 2003 01:19:39 schreef coolfacts:
... Dat er in de kerk verschillend gedacht wordt, moge duidelijk zijn. Dat is ook niet erg. Maar het wordt moeilijker als de een denkt het gelijk aan zijn zijde te hebben. Daarbij misbruiken we Gods naam ook graag. We zeggen dat iets "Gods wil is" en denken daarmee het gelijk aan onze zijde te hebben. Op deze manier discussiëren we ook vaak met elkaar. Soms tot in het extreme aan toe. Daarbij gaan we dan vooral uit van het gelijk van onze standpunten.

Bij mensen die lid zijn van Reformanda zie je vaak ook deze houding ontstaan. Men discussieert niet? Nee, men is overtuigd van het eigen gelijk en schakelt dit gelijk met "Zo vraagt de Here van ons". Gevraagd naar zinvolle alternatieven geeft men vaak niet thuis, meedenken vindt men lastig. Liever loopt men nog de kerk uit als er weer eens lied wordt gezongen wat men niet aanstaat, er een voorwerp wordt getoond in de eredienst, of als de dominee een keer uit Groot Nieuws leest.

Nu heeft de vereniging Reformanda natuurlijk best een aantal punten waarop het goed zou zijn als we elkaar daarop verder bevragen. Alleen de vaak aangeslagen toon van gelijkhebberigheid maakt het moeilijk om een inhoudelijk gesprek aan te gaan.
...

Ik ken een aantal mensen die lid zijn van Reformanda. En dat zijn stuk voor stuk hele integere, eerlijke en goedbedoelende mensen. Geen kwaad woord over hen. Toch constateer ik bij hen een zekere mate van verstarring (ik heb er even geen beter woord voor, sorry). Wat coolfacts schreef herken ik wel.
Neem het voorbeeld van het liedboek. Reformanda heeft alle liederen (nadat de deputaten getoetst hadden) nogmaals getoetst. Hebben ze groot gelijk in, dat is ons recht, geen kwaad woord daarover. Maar toen ik hun uitkomst las, sloeg ik (bijna) stijl achterover. Praktisch alle liederen werden afgewezen. Okee, dat kan, leek me vreemd, maar is mogelijk. Dus ik kijken naar de redenen: Ik schrok daarvan! Er werden liederen afgewezen op argumenten waarvan ik dacht: "waar gaat dit over?" Nu zal ik deze redenen niet opnoemen, als je ze wilt weten: roep maar! Natuurlijk, er waren ook hele zinnige redenen bij, maar de tendens was minder...
Ander voorbeeld: de synode. "Kerken op een kruispunt" noemden ze dat. Terecht. Bezwaarschrift na bezwaarschrift. Okee, is mogelijk. Maar waar gaat het over? Gezongen geloofsbelijdenis van Nicea (Niet doen! -> ?!?), Samensprekingen (er zijn teveel verschillen, stoppen! -> ?!?) etc. etc. Ook hier waren ook weer goede bezwaarschriften bij, laat dat duidelijk wezen.
Maar het ergst van alles vond ik wat ik een aantal maanden geleden in het ND las: "het woord scheuring willen wij niet in de mond nemen, om de weg tot bekering open te laten". Waar zijn we mee bezig????
Reformanda: Ga eens werken aan je uitstraling, je voorkomen, je PR. Er zijn punten waarop jullie gelijk hebben, maar die sneeuwen nu onder door jullie imago, die helaas voor het merendeel van de vrijgo's negatief is......

G-J

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #3 Gepost op: januari 25, 2003, 11:22:18 pm »
De opmerkingen van Jakolien waardeer ik zeer. Er zijn veel vooroordelen over Reformanda, en een aantal zijn misschien ook wel terecht. Maar dat neemt niet weg dat veel van hun uitgebreid onderbouwde opmerkingen terecht zijn. Het zijn ook broeders en zuster van ons, schapen van Zijn Kerk, net als anderen. Niet beter en ook niet slechter. Eén van de punten waar ik me nogal eens zorgen over maak is dat alles maar moet kunnen. Je mag niet meer iemand ergens op aanspreken. En als er dan kritiek is dan wordt er heel vaak primair gereageerd. Bijv: 'het is toch mooi' of 'het is toch tot Gods eer'. Terwijl een zaak, zoals geschetst door coolfacts, volgens mij voortvloeit uit een iets meer fundamentelere discussie. Namelijk: Kerkbesef (en het daarmee in verband staande bestaansrecht van een kerk). Een heel eenvoudig woord, maar tegenwoordig speelt het niet echt meer. Je bent lid van een kerk, en juist niet van een andere kerk! Dat heeft gevolgen. Je hoeft het niet met alles eens te zijn, maar essentiele zaken als de bijbel en belijdenisgeschriften moet je wel beamen. Dat geldt naar mijn mening ook over zaken die met kerkorde e.d. te maken hebben. Er zijn regels, en daar zul je je aan moeten houden ook op het gebied van je leer en leven, al ben je het er niet mee eens. Als je je als kerk je leden ergens niet aan wil houden, dan moet je die regel schrappen en niet tolereren of gedogen. Hoe moeilijk ook...
Dit onderwerp laat ik even voor wat het is, er zijn boeken genoeg over geschreven... mijn kennis schiet hier te kort... ik loop ook nog niet zo lang mee (19jr)...

Neem mensen die kritiek hebben dus ook serieus. Prik door de vooroordelen heen, en scheidt persoon en zaak (dus als je zegt: 'een verontrustte man, lid van Reformanda' doe je dat dus niet, je suggereert (al dan niet onbewust) dan iets, wat verder niets met de zaak te maken heeft. Nu doe je dat om over Reformanda te praten, dan vind ik het wel laakbaar).

Citaat coolfacts:
Bij mensen die lid zijn van Reformanda zie je vaak ook deze houding ontstaan. Men discussieert niet? Nee, men is overtuigd van het eigen gelijk en schakelt dit gelijk met "Zo vraagt de Here van ons".
Commentaar:
Nee, waardoor zou dat nou komen? Niet alleen door Reformanda...

Citaat coolfacts:
Alleen de vaak aangeslagen toon van gelijkhebberigheid maakt het moeilijk om een inhoudelijk gesprek aan te gaan.
Commentaar:
Leuk puntje. Als erg gereageerd wordt met een lange brief/artikel van kritische mensen, dan wordt vaak gedacht dat het gaat om 'gelijkhebberigheid'. Volgens mij wordt er over het algemeen juist erg inhoudelijk gereageerd door kritische mensen en wordt dat echt niet op een zaterdagavondje in elkaar gezet. Deze mensen bezitten vaak over enorm veel kennis. Helaas wordt dat meestal niet benut door anderen.

Citaat Gerard:
Neem het voorbeeld van het liedboek. Reformanda heeft alle liederen (nadat de deputaten getoetst hadden) nogmaals getoetst. Hebben ze groot gelijk in, dat is ons recht, geen kwaad woord daarover. Maar toen ik hun uitkomst las, sloeg ik (bijna) stijl achterover. Praktisch alle liederen werden afgewezen. Okee, dat kan, leek me vreemd, maar is mogelijk. Dus ik kijken naar de redenen: Ik schrok daarvan! Er werden liederen afgewezen op argumenten waarvan ik dacht: "waar gaat dit over?" Nu zal ik deze redenen niet opnoemen, als je ze wilt weten: roep maar! Natuurlijk, er waren ook hele zinnige redenen bij, maar de tendens was minder...
Commentaar:
Bij mij was juist scepsis omdat bijna alle liederen goedgekeurd door de synode...! Lees de liedbesprekingen in de Reformatie maar. Alles is goed, en mooi, komt uit bijbeltekst zus en zo. Ik ken gemeenten waar veel liederen nogmaals zijn getoetst en waarbij het resultaat ongeveer fifty-fifty was. Lijkt mij iets realistischer. De vraag die dan bij mij naar voren komt: waar is de eenheid (niet alleen uiterlijk, ook op het gebied van de leer)?
Inderdaad de argumenten van Reformanda zijn niet makkelijk, maar dat komt voor een deel omdat we weinig kennis (ook deputaten!) hebben over dat soort zaken, en voor een deel omdat het gaat om fundamentele zaken als het alverzoening e.d. Dat gaat mij ook vaak boven het petje. Overigens: bij mijn weten is het Liedboek 20 jaar terug compleet afgewezen, en zijn er veel CGK'en die er ook tegen zijn. Het Liedboek is bij mijn weten niet veranderd...

Nog een kort puntje. Op dit moment zijn wel als kerk (vooral de synode) alleen bezig met symptoombestrijding. En niet de oorzaken van de problemen. Ik denk dat we daar beter aan kunnen doen...

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2003, 02:42:08 am »
De mensen in de hoek van de Reformanda die zijn toch zo negatief, sturen aan op een scheuring. (zuiltje?) Maar ondertussen gaan we niet bedenken dat we een gemeenschap zijn en dat we ook de mensen in de kerk dienen te respecteren die vinden dat al die gezelligheid niet constructief bijdraagt aan de diensten.  
De kerk is aan een uitholings- imago -inhaalslag begonnen van jewelste, als je er maar goed bij voelt.
 Dan zijn de mensen die verontrust zijn niet gewenst want die zijn NEGATIEF, en dat zijn dus mensen die de verbeteringen ophouden.
Die hebben we liever niet, wat die aandragen is alleen maar conservatief gedachte goed.
Misschien is het wel goed als de kerk nog een keer scheurt dan hebben we straks weer een extra praatcommisie die het dan weer op emotie gaat beoordelen.
Gaan die afgescheuren straks weer eigen schooltjes, politieke partijen, reisverenigingen, enzo oprichten.
Is alweer een tijdje geleden dat er gescheurd is, misschien word het wel weer een keertje tijd.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

de dromer

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2003, 11:49:02 am »
Als ik het zo een beetje bekijk dan lijkt reformanda een beetje op "christelijk terreur",  Mijn wil is wet want ik ben een schriftgeleerde, die had je in de tijd van de bijbel en die heb je nu nog steeds, en ze zullen er tot aan het einde van de tijd blijven bestaan.

Jammer.

http://www.omroep.nl/nos/nieuws/images/buitenland/165/sharon_bij_klaagmuur.jpg

de dromer

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2003, 06:05:58 pm »
http://www.telegraaf.nl/krant/enverder/venster/reizen/fotos/reis.980418veiligreizisrael.jpg

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2003, 08:37:40 pm »

quote:

Als ik het zo een beetje bekijk dan lijkt reformanda een beetje op "christelijk terreur", Mijn wil is wet want ik ben een schriftgeleerde, die had je in de tijd van de bijbel en die heb je nu nog steeds, en ze zullen er tot aan het einde van de tijd blijven bestaan.

Je kunt ook beter een huis op het ijs bouwen, dat bevordert zeer zeker de levensduur. Dan weet je teminste zeker dat het er niet tot het eind der tijden blijft staan.

http://www.ntsled.com/graphics/ice%20house.jpg

Liever een stevige schriftuurlijk fundament als een ijsvloer, maar ja dan reduceer je wel de blijdschap.
Liefde is vreemd

de dromer

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #8 Gepost op: januari 27, 2003, 09:09:22 pm »
http://www.rund-ums-baby.de/images/lachen.gif

Marnix

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2003, 11:19:45 am »
Kijk uit met de kritiek he.

Deze mensen die wel eens in Reformanda aan het worod zijn (scheer niet gelijk iedereen over 1 kam) nemen het geloof heel serieus. Deze mensen willen echt leven zoals God dat wil. Deze mensen zijn wel anders dan de jongere mensen hier. Veroordeel ze niet op hun geloof.

Wel ben ik het er mee eens dat mensen die niet voor veranderingen in de kerk zijn bijvoorbeeld, of mensen die de Gereformeerde Kerk eigenlijk een beetje als de Ware Kerk zien niet goed bezig zijn en te weinig naar anderen kijken.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #10 Gepost op: januari 29, 2003, 11:26:39 pm »

quote:

op 28 Jan 2003 11:19:45 schreef Marnix:
Kijk uit met de kritiek he.

Deze mensen die wel eens in Reformanda aan het worod zijn (scheer niet gelijk iedereen over 1 kam) nemen het geloof heel serieus. Deze mensen willen echt leven zoals God dat wil. Deze mensen zijn wel anders dan de jongere mensen hier. Veroordeel ze niet op hun geloof.

Wel ben ik het er mee eens dat mensen die niet voor veranderingen in de kerk zijn bijvoorbeeld, of mensen die de Gereformeerde Kerk eigenlijk een beetje als de Ware Kerk zien niet goed bezig zijn en te weinig naar anderen kijken.

Dat Reformanda moeite heeft met zaken in de kerk dat geloof ik zeker, en ik wil ook naar ze luisteren. Dat het mensen die nauw bij het reilen en zeilen in de kerk betrokken zijn daarvan ben ik overtuigd. Waar ik moeite mee heb is met hun houding. Hun houding van wij hebben gelijk. Hun houding van niet willen luisteren naar wat anderen ervan vinden. Let op: Ik zeg niet dat ze het ermee eens moeten zijn, maar luisteren kan wel een eerste stap zijn naar het over en weer begrijpen van elkaar.

De schoen wringt dus niet bij het verontrust zijn, maar bij de houding tegenover mensen die dat anders zien.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #11 Gepost op: februari 02, 2003, 12:25:05 am »
Gisteren nog gesproken met een aantal broerders en zuster zij lijden erg aan hun Reformanda broeders en zusters. Reformanda broeders en zusters lopen de kerk uit omdat de dominee de wet op eenvoudige wijze aan de kinderen uit laat leggen. Ze lopen de kerk uit omdat de dominee uit het liedboek laat zingen. Ze zeggen dat ze liever de dominee 'kapot' laten gaan dan de kerk. Broeders en zusters die een eigen mening hebben zijn niet goed gelovig. De samenwerking met de CGK is een grote zonde. Kerken die Godfashion ondersteunen deugen niet. En ze gaan niet meer naar hun eigen kerk als er bepaalde dominees komen preken.

Een zuster zei dat het op haar over kwam als had ze te maken met farizeeën. Ze leed eronder, maar een gewoon gesprek was helaas niet meer mogelijk, alleen als deze zuster luisterde naar Reformanda was er redding.

Wat moeten we hier dan mee? De kerkenraad durft geen actie te ondernemen. De gemeente dreigt te barsten, en de meeste gemeenteleden houden uit angst hun mond. Mijn vraag is dan wel, is Reformanda wel zo onschuldig?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

de dromer

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #12 Gepost op: februari 02, 2003, 06:21:09 am »
http://www.lyrics.com/l/live/throwing.copper.jpg
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2003, 03:09:11 pm door de dromer »

de dromer

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #13 Gepost op: februari 02, 2003, 06:21:40 am »
Beetje een raar plaatje mischien, maar dit beeld heb ik altijd van de reformanda.
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2003, 03:10:33 pm door de dromer »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #14 Gepost op: februari 02, 2003, 01:56:40 pm »
Het is zorgelijk dat er mensen van de kerk af gaan omdat ze vinden dat ze geen gehoor vinden.

Zelf heb ik een beetje hekel aan citeren, schriftverwijzingen geven maar goed vandaag kies ik er wel een keer voor want het baart me zorgen dat men niet naar elkaar wil omzien.

Het is jammer dat men de volgende tekst niet in ogenschouw heeft genomen:
1 Korintiërs 12

1 En van de geestelijke [gaven], broeders, wil ik niet, dat gij onwetende zijt.
2 Gij weet, dat gij heidenen waart, tot de stomme afgoden heengetrokken, naar dat gij geleid werdt.
3 Daarom maak ik u bekend, dat niemand, die door den Geest Gods spreekt, Jezus een vervloeking noemt; en niemand kan zeggen, Jezus den Heere [te] [zijn], dan door den Heiligen Geest.
4 En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest;
5 En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere;
6 En er is verscheidenheid der werkingen, doch het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
7 Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is.
8 Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest;
9 En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest.
10 En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen.
11 Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.
12 Want gelijk het lichaam een is, en vele leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, vele zijnde, [maar] een lichaam zijn, alzo ook Christus.
13 Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.
14 Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele [leden].
15 Indien de voet zeide: Dewijl ik de hand niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is hij daarom niet van het lichaam?
16 En indien het oor zeide: Dewijl ik het oog niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is het daarom niet van het lichaam?
17 Ware het gehele lichaam het oog, waar [zou] het gehoor [zijn]? Ware het gehele [lichaam] gehoor, waar [zou] de reuk [zijn]?
18 Maar nu heeft God de leden gezet, een iegelijk van dezelve in het lichaam, gelijk Hij gewild heeft.
19 Waren zij alle [maar] een lid, waar [zou] het lichaam [zijn]?
20 Maar nu zijn er wel vele leden, doch [maar] een lichaam.
21 En het oog kan niet zeggen tot de hand: Ik heb u niet van node; of wederom het hoofd tot de voeten: Ik heb u niet van node.
22 Ja veeleer, de leden, die [ons] dunken de zwakste des lichaams te zijn, die zijn nodig.
23 En die ons dunken de minst eerlijke [leden] des lichaams te zijn, denzelven doen wij overvloediger eer aan; en onze onsierlijke [leden] hebben overvloediger versiering.
24 Doch onze sierlijke hebben het niet van node; maar God heeft het lichaam [alzo] samengevoegd, gevende overvloediger eer aan hetgeen gebrek [aan] [dezelve] heeft;
25 Opdat geen tweedracht in het lichaam zij, maar de leden voor elkander gelijke zorg zouden dragen.
26 En hetzij dat een lid lijdt, zo lijden al de leden mede; hetzij dat een lid verheerlijkt wordt, zo verblijden zich al de leden mede.
27 En gijlieden zijt het lichaam van Christus, en leden in het bijzonder.
28 En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen.
29 Zijn zij allen apostelen? Zijn zij allen profeten? Zijn zij allen leraars? Zijn zij allen krachten?
30 Hebben zij allen gaven der gezondmakingen? Spreken zij allen met [menigerlei] talen? Zijn zij allen uitleggers?
31 Doch ijvert naar de beste gaven; en ik wijs u een weg, die nog uitnemender is.

Conclusie waar er 2 vechten hebben er 2 schuld, zoek elkaar op en luister naar elkaar. Hoe kun je elkaar nog broerders en zuster noemen in de kerk waar je samen deel van uit maakt.
Zelf zie ik ook weinig in de "verbeteringen" die er gaande zijn om het gezelliger te maken dat we wat blijer mogen zijn. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat we elkaar maar niet moeten spreken omdat we zoveel van mening verschillen.
Dienen we niet met ons allen dezelfde God? De verontrusting is alleen maar goed als we ook kijken buiten ons GKV wereldje, dit is ook het werk van de Reformanda en pluk daar vruchten van in plaats het af te wijzen.
Liefde is vreemd

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #15 Gepost op: februari 11, 2003, 04:38:57 pm »
Waar twee vechten hebben twee de schuld

-- dat lijkt me de juiste, ootmoedige houding in deze tijd waarin een kloof van onbegrip dreigt uit te lopen op een scheuring. (Daarin hoeven we echt niet naïef te zijn.)

Hoewel ik meevoel in de klacht dat Reformanda in het algemeen te krampachtig overkomt (en idem voor LWVKO en Aanvulling), leg ik de bal graag op het veld van de "progressieven".

Bij Reformanda lees ik tussen de krampachtigheid en bezorgdheid door een oprecht verlangen naar gehoorzaamheid, aan God meer dan aan mensen. En vragen, som wel, soms niet goed gedocumenteerd, naar het waarom van de ontwikkelingen.

Krijgen ze antwoord? In welk orgaan verdedigen de "progressieven" zich met open visier tegen de vragen of zelfs aantijgingen uit Reformanda-hoek? Om het toe te spitsen op de meest evidente discussie:
-- is de toon van de reacties in Eredienst van de VGK minder krampachtig dan die van Reformanda? De bobo's van liturgie-vernieuwing voelen zich aangevallen door de analyses in Aanvulling, maar tonen weinig begrip voor het standpunt van hun bezorgde broeders en zusters.
-- heeft de synode zo duidelijk antwoord gegeven op de vele gedetailleerde vragen die er liggen?
-- kan het rapport Tussen Leusden en Zuidhorn geruststellend genoemd worden voor mensen die in een liturgische vernieuwing de vrijzinnige liturgische beweging zien binnenkomen (zoals het echtpaar Vreugdenhil-Busstra in hun twee publicaties)? De 'deskundige' beschrijvingen uit dit deputatenrapport lijken rechtstreeks geciteerd uit de liturgische handboeken uit vrijzinnige hoek.
-- kennen kerkenraden en classes in confrontatie met bezwaarden aan bijbelse argumenten wel meer waarde toe dan aan de lieve vrede in de gemeente?

Aan wie kritiek heeft op de krampachtigheid van Reformanda: vertel die mensen het alsjeblieft zelf en laat zien waarin ze wél een goed punt hebben maar níet verstandig formuleren.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

sylans

• sylans
    • Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #16 Gepost op: februari 11, 2003, 09:16:20 pm »
Mooie teksten allemaal.
Maar daar waar intolerantie heerst, houdt geloof op.
Reformanda is niks anders dan een intolerante narcistische bende.
Ze zouden er beter aan doen zich alleen met hun eigen geloof te bemoeien. Dat is prima, maar de veroordeling van anderen is fout. Zo is geloof niet bedoeld.
lees iedere dag
www.sylans.net voor kunst wetenschap en cultuur
(noot redactie: deze site vertoont informatie die in een aantal gevallen niet in overeenstemming is met de omgangsnormen voor dit forum)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #17 Gepost op: februari 11, 2003, 09:23:47 pm »

quote:

op 11 Feb 2003 21:16:20 schreef sylans:
Mooie teksten allemaal.
Ze zouden er beter aan doen zich alleen met hun eigen geloof te bemoeien. Dat is prima, maar de veroordeling van anderen is fout. Zo is geloof niet bedoeld.

En uw stukje is niet even intolerant en veroordelend richting reformanda?

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Laten we ook naar de bezwaren van de 'bezwaarden' luisteren. In plaats ze elke keer maar weer als achterhaald en dor neer te zetten. Dat bevordert de discussie in geen geval.
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2003, 07:47:12 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Peter

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #18 Gepost op: februari 11, 2003, 10:42:13 pm »
Amen!
Het denken in 'wij' en 'zij' bevordert de discussie absoluut niet, evenals het voeren van een discussie op basis van emoties. Ik vind het dus ook heel gevaarlijk om, zoals de dromer dat doet, te komen met visuele voorstellingen van Reformanda! Ik zelf ben echt geen Reformanda-man o.i.d., maar zo schets je een karikatuur van de 'andere partij'.

Willen we verder komen en niet eindigen in een loopgraven"oorlog", dan moet er meer zakelijk gediscussieerd worden. En met 'zakelijk' bedoel ik dus niet: koud, kil, maar letterlijk: de zaak betreffende. Dus elkaar rustig tegemoet treden en over de inhoud praten.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #19 Gepost op: februari 12, 2003, 10:41:27 am »

quote:

op 11 Feb 2003 21:16:20 schreef sylans:
Mooie teksten allemaal.

Geloof is niet iets tolerants. Het gaat om de waarheid van Jezus Christus, die ook nog eens aan ons (= de gemeente) is toevertrouwd. Wij moeten de woorden van Jezus bewaren; de geesten beproeven of ze uit God zijn; elkaar vermanen, terechtwijzen en bemoedigen; oppassen voor dwaalleraars; hen niet tolereren in ons midden. (Joh 14, 23; 1 Joh 4, 1; 2 Tim 3, 16; Mat 7, 15; 2 Joh 10)

Geloof gaat gepaard met broederliefde. Dat hoeft zich niet te uiten in tolerantie. Er kan ook sprake zijn van oprechte (!) bezorgdheid, van aandringen om geen dwaalspoor in te slaan.

Geloof is niet iets subjectiefs. Reformanda probeert zich met ons gemeenschappelijk geloof te bemoeien. Is dat verkeerd? Inderdaad moet je oppassen met veroordelen. Maar het beoordelen en eventueel afkeuren van ideeën, vooral van nieuwe ideeën en tendenzen is toch de taak van de gemeente?

Geloof is in ieder geval niet iets dat je voor jezelf op de luie stoel doet. Het bewaren van Jezus' woorden is een gevecht waarin je elkaar als gemeente steunt.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Jakolien

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #20 Gepost op: februari 12, 2003, 12:36:40 pm »
Ik ben het helemaal met Qohelet eens.
Jezus predikte geen 'tolerantie, maar 'eenheid in de waarheid'.
De bijbel leert ons dat het de gemeente strijd zal kosten om die eenheid te bewaren. (1 corr 11: 18 en 19)
En Jezus zei ook: Meent u dat ik gekomen ben om vrede te brengen? Neen...veeleer verdeeldheid! (Lucas 12:51)

Niet dat Christus ons nu leert verlangen naar strijd en verdeeldheid, maar het zal helaas werkelijkheid zijn zolang we nog 'kerk zijn in de woestijn'.(Openb. 12)
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #21 Gepost op: februari 12, 2003, 04:19:33 pm »
Ik heb zojuist de 'oproep tot reformatie' in het ND van 12-02 gelezen.
Geen artikel van het ND zelf, maar een advertentie van Reformanda.

Ik ben het met een bang hart gaan lezen: wat krijgen we nu weer allemaal over ons heen gestort???

Ik wil niet in een 'wij tegen zij' denken. Ik wil ook van hen leren. Ik wil ook staan voor een rechte interpretatie van Gods Woord. En dat toepassen op het leven. En terecht zegt de advertentie dat het leven één is, leven, kerk, werk, school etc.
En vaak merk ik dat (ik kan het nu niet vermijden om ´zij´ te zeggen) zij een extreme manier van interpreteren hebben: als iets negatief uitgelegd kan worden dan moet je het positieve vooral laten liggen...

Maar in die ´Oproep tot Reformatie´ zit toch ook zo´n hoop waarheid: We zijn met z´n allen zo snel geneigd om de pijn van de zonde uit ons leven weg te halen door zaken makkelijker te nemen dan ze zijn. Om zaken zó te regelen dat het allereerst naar ónze zin is en in tweede instantie ook die van God...
Gehoorzaamheid aan God (we zijn Hem nu eenmaal àlle gehoorzaamheid verplicht) wordt soms zo weggeredeneerd.

edit:Ik had nog niet gezien dat dit onderwerp ook al een eigen topic had gekregen... daarom heb ik deze bijdrage ook daarheen gekopieerd!

Ik ben het niet overal mee eens: de advertentie stelt de zaken in een aantal gevallen te negatief voor. Maar om je broeders en zusters op te roepen tot doorgaande bekering is nooit fout!

De meeste van de thema´s uit de advertentie worden ook als topic hier besproken. En ik betrap mezelf en anderen er wel op dat we graag de gemakkelijkste weg kiezen in interpretatie en argumentatie.
Daarom wil ik ook oproepen tot een Reformatie! God alleen de eer...

edit:Ik ontdek net dat er al een apart topic voor is... deze bijdrage heb ik daarheen gekopieerd
Altijd in voor verbeteringen!

wicher

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #22 Gepost op: februari 15, 2003, 11:48:06 am »

quote:

Amen!
Het denken in 'wij' en 'zij' bevordert de discussie absoluut niet, evenals het voeren van een discussie op basis van emoties. Ik vind het dus ook heel gevaarlijk om, zoals de dromer dat doet, te komen met visuele voorstellingen van Reformanda! Ik zelf ben echt geen Reformanda-man o.i.d., maar zo schets je een karikatuur van de 'andere partij'.

Willen we verder komen en niet eindigen in een loopgraven"oorlog", dan moet er meer zakelijk gediscussieerd worden. En met 'zakelijk' bedoel ik dus niet: koud, kil, maar letterlijk: de zaak betreffende. Dus elkaar rustig tegemoet treden en over de inhoud praten.

Dit is mij in deze discussie uit het hart gegrepen. Het "labelen" van mensen is net zo goed een vooroordeel als sommige van de vorige discussieleden het Reformanda verwijten. Laten we ZINDELIJK DENKEN en OORDELEN. Dat is de basis voor een goede omgang met elkaar LUISTER. Bovendien LUISTEREN samen (zoekend) naar Gods Woord dat mis ik soms aan beide zijden!
lees nog eens DEEL II en III uit mijn internet publicatie
http://home.tiscali.nl/gelovig_veranderen
w
weest gegroet!

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #23 Gepost op: februari 19, 2003, 08:45:58 pm »

quote:

op 25 Jan 2003 23:22:18 schreef G-J:
Maar dat neemt niet weg dat veel van hun uitgebreid onderbouwde opmerkingen terecht zijn.

Ik volg Reformanda en haar leden (of is het: en zijn leden) en de aan deze vereniging samenhangende groepen al jaren redelijk op de voet.
Tot op heden heb ik weinig onderbouwing gezien.
Jammer is dat, want we hebben een Bijbel die van kaft tot kaft antwoord geeft op veel zaken.
Daar waar vernieuwende gemeenteleden met argumenten komen is een Bijbels tegenwoord vaak niet of nauwelijks gegeven.
[Voorbeeld uit vervlogen jaren:de uitbreiding van ons gezangenboek (vroeger waren dat er 29 en dat werden er 41) In sommige plaatsen deed een deel van de gemeente zijn/ haar mond niet open omdat het volgens hen niet mocht. Bijbels juiste gronden werden niet gegeven.]

Ook nu weer lijkt er op basis van selectief Bijbelgebruik aan de bel getrokken te worden.
Verschillende groeperingen gaan coalities vormen om te overleven lijkt het wel.
Een open gesprek wordt steaks onmogelijk door starheid bij één of meerdere partijen.
En dan verwijs ik weer naar Romeinen 14. Oordeelt elkaar niet!

In de verwachting van een Hemelse Kerk verblijf ik nog op aarde.

vaneccles

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #24 Gepost op: mei 23, 2003, 07:06:06 pm »
Wat is dat met die reformanda en al die kritiek?
Het ljkt me akelig,haast kaal eenvoudig:er is er,inderdaad,maar Een die gelijk
heeft.Hij heeft,zoogezegd,het laatste Woord,dat teglijkertijd de Eerste is...

Onderschat deze heren (?) niet,behandel hun overeenkomstig hun positie.
Niet alsof ze sinterklaas zijn..
De heren,ondertussen,dienen zich te bezinnen op het feit dat het Woord van God
niet bijster veel ingang vindt bij de  (studerende) jeugd = leegloop.Voorwaar,geen
geringe taak uit te zoeken waarom het Woord schijnbaar niet meer spreekt..

regards,Van.

btw,niet onbelangrijk:was er sprake van een eredienst,mis bij het optreden van
het muziekgezelschap?Is er duidelijk wie men vereert binnen de R.K.?

Rene

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #25 Gepost op: juli 05, 2003, 01:39:44 am »
Ik ben onlangs nog weer een s bij een doopdienst geweest in de GKV.
Het was een dominee die achter het denken vd reformanda staat.
In zijn preek werd even de volwassendoop afgekraakt en er werd gezegd dat de enige weg om een goed christen te zijn gereformeerd is.
Je moet je kinderen opvoeden in een gereformeerde omgeving, dus school, kerk, vereniging enz.
Alles andere is fout.Toen werd er voor mij weer bevestigd dat mijn overgang naar de baptisten kerk een  goede stap is geweest.
Als ik kijk naar de jeugd in de GKV, hoe die over het algemeen denken over God en kerk en ik luister naar wat de reformanda aanhagers allemaal uitkramen dan denk ik dat er over 20 jaar geen GKV meer is.
Zo overtuigd van eigen gelijk en niet willen luisteren naar anderen -laat staan samen werken-, het is droevig.
Ik denk dat de satan zich rot lacht over zoveel starheid.
RR

Jakolien

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #26 Gepost op: juli 05, 2003, 02:59:30 pm »

quote:

op 05 Jul 2003 01:39:44 schreef Rene:
Als ik kijk naar de jeugd in de GKV, hoe die over het algemeen denken over God en kerk en ik luister naar wat de reformanda aanhagers allemaal uitkramen dan denk ik dat er over 20 jaar geen GKV meer is.

Rene, waar heb je het eigenlijk over? Het overgrote deel van 'de jeugd' van de GKV spreekt héél anders dan 'de aanhangers van Reformanda. Het zijn absoluut twee uitersten binnen de GKV. Als je die twee in dezelfde hoek plaatst, vraag ik me af waarover jij nu eigenlijk bezorgd bent.
Je ziet blijkbaar bepaalde gevaren die de GKV bedreigen (die zie ik ook), maar wees eens duidelijk, wáár zie jij het gevaar vandaan komen? Van de denkbeelden van de jeugd (evangelisch, interkerkelijk) óf van de denkbeelden van Reformanda (behoudend, of zoals jij zegt: "star en overtuigd van eigen gelijk")?

quote:

Ik denk dat de satan zich rot lacht over zoveel starheid.
Eerlijk gezegd denk ik juist dat de duivel zich rot lacht over al die afbrekende kritiek, de drang naar openheid en oecumene, de honger naar 'gevoel' en de afkeer van 'de leer', en de enorme kerkverlating die het gevolg van is van dit alles!!

Berean

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #27 Gepost op: juli 05, 2003, 04:53:20 pm »

quote:

De opmerkingen van Jakolien waardeer ik zeer. Er zijn veel vooroordelen over Reformanda, en een aantal zijn misschien ook wel terecht. Maar dat neemt niet weg dat veel van hun uitgebreid onderbouwde opmerkingen terecht zijn. Het zijn ook broeders en zuster van ons, schapen van Zijn Kerk, net als anderen. Niet beter en ook niet slechter. Eén van de punten waar ik me nogal eens zorgen over maak is dat alles maar moet kunnen. Je mag niet meer iemand ergens op aanspreken. En als er dan kritiek is dan wordt er heel vaak primair gereageerd. Bijv: 'het is toch mooi' of 'het is toch tot Gods eer'. Terwijl een zaak, zoals geschetst door coolfacts, volgens mij voortvloeit uit een iets meer fundamentelere discussie. Namelijk: Kerkbesef (en het daarmee in verband staande bestaansrecht van een kerk). Een heel eenvoudig woord, maar tegenwoordig speelt het niet echt meer. Je bent lid van een kerk, en juist niet van een andere kerk! Dat heeft gevolgen. Je hoeft het niet met alles eens te zijn, maar essentiele zaken als de bijbel en belijdenisgeschriften moet je wel beamen. Dat geldt naar mijn mening ook over zaken die met kerkorde e.d. te maken hebben. Er zijn regels, en daar zul je je aan moeten houden ook op het gebied van je leer en leven, al ben je het er niet mee eens. Als je je als kerk je leden ergens niet aan wil houden, dan moet je die regel schrappen en niet tolereren of gedogen. Hoe moeilijk ook...
Dit onderwerp laat ik even voor wat het is, er zijn boeken genoeg over geschreven... mijn kennis schiet hier te kort... ik loop ook nog niet zo lang mee (19jr)...

Neem mensen die kritiek hebben dus ook serieus. Prik door de vooroordelen heen, en scheidt persoon en zaak (dus als je zegt: 'een verontrustte man, lid van Reformanda' doe je dat dus niet, je suggereert (al dan niet onbewust) dan iets, wat verder niets met de zaak te maken heeft. Nu doe je dat om over Reformanda te praten, dan vind ik het wel laakbaar).

(...)

Bij mij was juist scepsis omdat bijna alle liederen goedgekeurd door de synode...! Lees de liedbesprekingen in de Reformatie maar. Alles is goed, en mooi, komt uit bijbeltekst zus en zo. Ik ken gemeenten waar veel liederen nogmaals zijn getoetst en waarbij het resultaat ongeveer fifty-fifty was. Lijkt mij iets realistischer. De vraag die dan bij mij naar voren komt: waar is de eenheid (niet alleen uiterlijk, ook op het gebied van de leer)?
Inderdaad de argumenten van Reformanda zijn niet makkelijk, maar dat komt voor een deel omdat we weinig kennis (ook deputaten!) hebben over dat soort zaken, en voor een deel omdat het gaat om fundamentele zaken als het alverzoening e.d. Dat gaat mij ook vaak boven het petje. Overigens: bij mijn weten is het Liedboek 20 jaar terug compleet afgewezen, en zijn er veel CGK'en die er ook tegen zijn. Het Liedboek is bij mijn weten niet veranderd...

Nog een kort puntje. Op dit moment zijn wel als kerk (vooral de synode) alleen bezig met symptoombestrijding. En niet de oorzaken van de problemen. Ik denk dat we daar beter aan kunnen doen...

---
Helemaal mee eens G-J, vooral met je conclusie. Ik kan het niet beter zeggen.

En wat betreft jouw mening over het Liedboek (vet gedrukte regels): ik ben zelf ook aan het toetsen. Gewoon met de Bijbel erbij, niet bij voorbaat liederen verwerpen, maar wel kritisch kijken en van de 255 geselcteerde liederen valt wat mij betreft ook inderdaad ongeveer de helft af vanwege Schriftkritiek, moderne theologie zoals de alverzoening enz. Die liederen zing is dus niet mee. Waar zijn we met elkaar mee bezig?
Dood door schuld
Levend door genade

Berean

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #28 Gepost op: juli 05, 2003, 05:09:43 pm »

quote:

op 25 Jan 2003 01:19:39 schreef coolfacts:

Het is te hopen dat het bestuur en de leden van Reformanda dit gaan inzien. Het lijkt mij een goed voornemen voor 2003 om elkaar als christenen beter te leren verstaan.
Sorry Coolfacts, maar van deze redenering begrijp ik niets. Stel dat die man zich inderdaad niet goed heeft opgesteld tegenover een zuster. Dan kun je zijn houding net zo goed laten slaan op alle vrijgemaakten of op alle Limburgers of op alle Nederlanders of op alle christenen als op alle leden van Reformanda.

En dan nog iets:
Christenen belijden de waarheid van wat God in de Bijbel zegt en ze schuiven alles aan de kant wat daarmee in strijd is. De evolutie-theorie bijvoorbeeld. Of abortus. Is dat starheid? Zeggen veel mensen wel, maar is het ook zo? Daar kun je maar op één manier achterkomen, namelijk door na te gaan of het waar is wat christenen zeggen. En daar hebben we nu net de Bijbel voor gekregen. We kunnen de "geesten beproeven of zij uit God zijn", want Gods Woord is een lamp voor onze voet en een licht op ons pad...

Daarom zou ik je willen oproepen om te blijven luisteren naar wat je broeders en zusters zeggen. Ook al gaan je nekharen bij wijze van spreken overeind staan. Christus geeft ons broeders en zusters om samen met hen te ontdekken hoe groot zijn genade is. Alles genormeerd aan Gods Woord natuurlijk: de liederen, wat er in Reformanda staat, de verniewingen in de liturgie, wat het ND schrijft enz. Alles vergelijken met wat de Bijbel zegt.

Een tweede oproep aan jou is om eens het Slotwoord van de Dordtse Leerregels te lezen. Dat Slotwoord heeft ook zelf een oproep in zich, namelijk om zuiver te oordelen over wat de gereformeerde kerken leren. Niet op basis van wat deze of gene zegt of heeft horen zeggen, maar op basis van uitspraken en belijdenisgeschriften.
Reformanda is natuurlijk wat anders dan de gereformeerde kerken. Maar het principe is wel nuttig: niet praten en oordelen over allerlei verhalen en gebeurtenissen, maar eerlijk argumenten wegen en met elkaar in gesprek gaan.

NB1. Deze oproep aan jou doe ik in het besef dat ik op dit punt ook vaak de mist in ga.
NB2. Gezien jouw duidelijke mening ben ik benieuwd wat je vindt van het initiatief achter en van de inhoud van www.95stellingen.nl
Dood door schuld
Levend door genade

pjotr

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #29 Gepost op: juli 05, 2003, 05:15:16 pm »

quote:

quote:

op 11 Feb 2003 22:42:13 schreef Peter:

quote:

op 05 Jul 2003 14:59:30 schreef Jakolien:
Eerlijk gezegd denk ik juist dat de duivel zich rot lacht over al die afbrekende kritiek, de drang naar openheid en oecumene, de honger naar 'gevoel' en de afkeer van 'de leer', en de enorme kerkverlating die het gevolg van is van dit alles!!

ok, symptomen:
afbrekende kritiek, drang naar openheid en oecumene, honger naar gevoel, afkeer van de leer, enorme kerkverlating.

de symptomen geven een verandering aan. Hoe waardeer je de symptomen?
wat zijn de oorzaken?

pjotr

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #30 Gepost op: juli 05, 2003, 05:25:33 pm »
ik geef zelf wel een voorzet:

afbrekende kritiek: iedereen in de kerk weet dat dit fout is. Toch gebeurt het. Mensen zitten vast in een strik van de duivel, bid voor hen.

drang naar openheid en oecumene: positief. Christenen moeten de eenheid zoeken. Ze moeten ook open zijn voor de mensen om hun heen, om hun barmhartigheid te bewijzen,

honger naar gevoel: positief. vroeger heette dat bevindelijkheid. Geloof grijpt niet alleen aan op het rationele van de mens, maar op de hele mens. Wanneer de theologie hier niet in voorziet, zoeken mensen het langs andere wegen.

afkeer van de leer: heeft met het vorige te maken. Gaat vaak om dat mensen de relevantie van een perfect leersysteem kwijt zijn, omdat het hun niet in staat stelt om Christus te zien. Veel mensen zijn niet rationeel geschapen.

enorme kerkverlating: negatief. Heeft met al het vorige te maken. Het duidt erop dat we onszelf moeten onderzoeken.

xgnoom

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #31 Gepost op: juli 06, 2003, 12:28:54 am »

quote:

op 05 Jul 2003 17:25:33 schreef pjotr:
afkeer van de leer: heeft met het vorige te maken. Gaat vaak om dat mensen de relevantie van een perfect leersysteem kwijt zijn, omdat het hun niet in staat stelt om Christus te zien. Veel mensen zijn niet rationeel geschapen.
Ik denk dan ook niet dat het gaat om afkeer van de leer, maar besef dat de leer alleen niet genoeg is om een relatie met God te hebben en kerk te zijn. De leer is de basis, daarmee ga je het leven in. Maak er wat van... daarvoor loop je rond op deze aardkloot.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

bert

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #32 Gepost op: juli 06, 2003, 11:47:54 am »
Het moeilijke in dit soort discussies vind ik het denken in hokjes:

reformanda = conservatief
  jeugd = progressief

dus jeugd != reformanda

evangelisch = progressief

dus  evangelisch != reformanda

evangelisch = jeugd

Ik heb erg veel moeite met dit soort relaties. Iemand is per definitie of conservatief of progressief, als je hier zo redeneert zul je dus ook wel zo en zo daar over denken.

Volgens mij loopt er een heel andere scheiding door onze kerken. Er zijn mensen die hun leven aan Jezus hebben gegeven en er zijn mensen die hun eigen leven leiden. Om het anders te zeggen: wedergeboren christenen (waar de eigen ik dood is) en niet wedergeboren christenen (zitten in alles nog aan het aardse leven vast). Nog anders: bij de ene zit de Heilige Geest aan het stuur bij de ander de mens.

Nu weet ik dat wij in de GKV het liefst praten over de glijdende panelen: er zijn twee paralle processen in ons leven: het afsterven van de oude en de opstanding van de nieuwe mens. Vaak in de zin van in het begin van je leven is het nog 100% oud en 0% nieuw en ja wat dan? Dan zijn er heel wat variaties. Zou ik wel een topic over willen starten.

Terug naar het topic reformanda. Volgens mij uiten reformanda leden terecht hun zorgen als het gaat om oppervlakkigheid en wereldgelijkvormigheid in onze kerken. Het is iets wat volgens mij over de hele breedte van de kerken wordt herkent, of je nu reformanda lid bent en/of evangelische gedachten op na houdt.

Er is een opwekking nodig in onze kerken, iets wat wij als mensen niet kunnen bewerken. Wij moeten om te beginnen die zorgen gezamenlijk bij de Here brengen. En dat is ook gebeurt, maar volgens mij moeten we hier aanhoudend om bidden.

Verootmoediging is ook nodig, voor een reformanda lid net zo goed als voor een ander.

Volgens mij is tot zover iedereen het eens. Toch?

Waar het fout gaat (volgens mij) is dat kinderen van een Vader elkaar niet meer als broers en zussen herkennen.

Mensen die in vuur en vlam staan voor God bevechten elkaar in plaats dat ze samen bezig zijn om om te zien naar hen die niet meekomen. Dat doet zeer, en is niet goed.

Je ziet het constant in discussies op dit forum. Er klinkt vaak maar weinig liefde door in de aanvallen op elkaar. Dat is al genoemd. Als de ander geen liefde proeft in jouw woorden, kan je 1000 keer gelijk hebben, maar het heeft geen nut. Integendeel.

Heeft een gesprek zin als je de mening van de ander bij voorbaat hebt veroordeeld? Gezien de reacties in dit topic denk ik ook dat een gesprek geen zin heeft.

Ik kan alleen bidden dat Gods hierin uitkomst wil geven. De kerk over 20 jaar verdwenen? Ja als het aan ons ligt wel. God kan de kandelaar wegnemen. Laten we Hem bidden dat Hij dat niet doet.

Bid en werkt.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #33 Gepost op: juli 06, 2003, 12:51:08 pm »
Waarom staat dit topic in dit Forum?  :|
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

bert

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #34 Gepost op: juli 06, 2003, 04:00:55 pm »

quote:

op 06 Jul 2003 12:51:08 schreef Pleun:
edit:
Ik denk dat ik jouw opmerking verkeerd begrepen heb Pleun  |:(

Reactie gewist.
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2003, 07:40:32 pm door bert »
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #35 Gepost op: juli 06, 2003, 04:23:50 pm »

quote:

op 06 Jul 2003 12:51:08 schreef Pleun:
Omdat het begon met een column. Maar ik heb het idee dat L&L een betere plek is.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Rene

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #36 Gepost op: juli 06, 2003, 05:05:22 pm »

quote:

op 05 Jul 2003 14:59:30 schreef Jakolien:
[...]

Rene, waar heb je het eigenlijk over? Het overgrote deel van 'de jeugd' van de GKV spreekt héél anders dan 'de aanhangers van Reformanda. Het zijn absoluut twee uitersten binnen de GKV. Als je die twee in dezelfde hoek plaatst, vraag ik me af waarover jij nu eigenlijk bezorgd bent.
Je ziet blijkbaar bepaalde gevaren die de GKV bedreigen (die zie ik ook), maar wees eens duidelijk, wáár zie jij het gevaar vandaan komen? Van de denkbeelden van de jeugd (evangelisch, interkerkelijk) óf van de denkbeelden van Reformanda (behoudend, of zoals jij zegt: "star en overtuigd van eigen gelijk")?
[...]

Je hebt het dus niet begrepen.
Je zegt het zelf al, de twee uitersten is juist het gevaar!
En het is geen afbrekende kritiek, het is juist wijzen op het gevaar.
Ik ben lang genoeg gereformeerd geweest om te weten waar ik over praat wat betreft de starheid-en niet behoudenheid-van bepaalde groepen.
En wat ook een gevaar is is juist het gemis aan gevoel en gebrek aan openheid.
Afkeer vd leer heb je me niet over gehoord en dat wil ik ook niet beweren.
Er zijn dingen waar ik anders over ben ga denken maar ik zie de GKV echt nog als EEN ware kerk.
En wat is er eigenlijk mis met meer openheid en het gevoel?
Ik heb gezien jou kritiek het idee dat je dat verkeerd vindt en dat je dat dus mist en da s jammer.

[edited by Harm: even de quote netter gemaakt, zodat duidelijk is wie op wie reageert.]
RR

Sarah

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #37 Gepost op: juli 06, 2003, 08:17:45 pm »
Ik geloof niet in de ware kerk.
Alle kerken worden geleid door mensen, en wij mensen blijven zondigen. Ik houd dat gewoon in mijn achterhoofd en bidden voor de kerk is goed. Voor de rest denk ik niet dat het verkeerd is om van kerk te verkassen als je je er echt niet thuis voelt, om wat voor reden dan ook.

Je moet oppassen dat hetgeen waarom je wil veranderen van gemeente, niet gaat zien als iets slechts op zich. Dan ga je het zwart-wit zien en spelen emoties een rol. Blijven bidden is goed.

En natuurlijk moet je de bijbel naast de gemeente leggen. Maargoed het is veel beter om je eigen emoties en denkbeelden te bekijken, en hier kritisch over te wezen. Dan kom je er vanzelf achter wat de reden is waarom je je niet thuis voelt in de gemeente, je moet iig oppassen met alles een stempel van goed en slecht te geven.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

zacht_moedig

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #38 Gepost op: juli 06, 2003, 08:18:12 pm »
Aan alle geliefde Reformanda-broeders en zussen:

-Probeer eens na te gaan waarop uw uitspraken gebaseerd zijn. Vraag uzelf af, of uw argementatie deugt. Veel verontrusting die u uit, deel ik. De argumenten die u aandraagt voor de verontrusting absoluut niet. U hamert op de leer, die m.i. niet in geding is. U hamert op 'massale kerkverlating', die niet gaande is. Ik ben verontrust over het gigantische gebrek aan kennis van de bijbel, de kerkhistorie en de rijkdom in belijdenisgeschriften als gevolg van die kerkhistorie. Gevolg van postmodernisme, van de versnipperde cultuur? Ik ben ook verontrust door de schrikbarend snel toenemende aanpassing aan de cultuur. En over de onverschilligheid waar zij mee geconfronteerd worden, die hier iets over durven zeggen. De 'ieder zijn meug'cultuur is m.i. een stuk gevaarlijker dan de door Reformanda zogenaamde 'bewezen' Schriftkritiek binnen onze kerken. Als de GKV kapot gaat, zal dat zijn door vervlakking en gemakzucht, niet door te grote leervrijheid of andere zaken. Richt u dus a.u.b. op de wezenlijke achtergronden van de zaken die u verontrusten. En praat met anderen, in plaats van te dicteren.

Aan alle geliefde andere broeders en zussen:

-Ga eens eerlijk bij uzelf te rade of u eigenlijk wel precies weet wat Reformanda zo bezorgd maakt. Deelt u die bezorgdheid, uit dat dan naar de Reformanda-groep. Veroordeel iemand niet die moeite heeft met het zingen van bepaalde liederen. Geef hem die ruimte, als hij die tenminste niet provocerend neemt. Vraag uzelf eens af, of u zelf nog weet waar u (voor) staat en wat uw leven beheerst. Is dat God dienen en het heil van de naaste zoeken? Of is het werken voor de tweede auto en de derde vakantie, aldus geen tijd meer overhoudend voor een goede bijbelstudie en dergelijke? Natuurlijk chargeer ik nu. Maar op deze punten geef ik Reformanda groot gelijk. Onderzoek dus of Reformanda misschien bij u ook een punt heeft, geef dat dan eerlijk toe en blijf in gesprek, in plaats van één groep radicaal de mond te snoeren.
De zachtmoedigen zullen de aarde beërven

Luc

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #39 Gepost op: juli 06, 2003, 08:22:52 pm »
Hallo,

Er wordt op dit forum veel gesproken over zij en wij. Over 2 groepen die tegenover elkaar staan.
Dit vind ik erg jammer. We leven in 1 kerk. De kerk van onze Here Jezus Christus. Waarom zullen we het elkaar zo moeilijk maken. We geloven in 1 Here, we geloven in de 3 formulieren van enigheid. We houden vast aan de kerkenorde.
Laten we dan ieder op onze eigen manier ons geloof beleven en ons richten op de Here. Hij is ons uiteindelijk doel. Straks bij de wederkomst of mischien al eerder,  wordt ons echt niet gevraagd, van welke richting was jij.
Het gaat erom dat we oprecht geloven en Hem van harte willen dienen in leer en leven.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

zacht_moedig

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #40 Gepost op: juli 06, 2003, 08:51:02 pm »
Citaat
op 06 Jul 2003 20:22:52 schreef apperloo:
Straks bij de wederkomst of mischien al eerder,  wordt ons echt niet gevraagd, van welke richting was jij.

Wie zegt dat dat niet gevraagd wordt? We hebben wel degelijk een verantwoordelijkheid om verantwoord met onze erediensten om te gaan. Dat daarover discussie kan ontstaan is een vervelend gevolg van die verantwoordelijkheid. Maar het is beter een discussie 'uit te discussiëren' dan ieder maar te laten doen wat goed is in zijn ogen. Juist door het 'vrijheid-blijheid'-denken is al genoeg kapot gemaakt. Het lijkt ook verdacht veel op 'vrijheid, gelijkheid en broederschap'. Waar die leus gepreekt werd, was de broederschap meestal ver te zoeken.

Luc

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #41 Gepost op: juli 06, 2003, 08:59:56 pm »
Het is geen vrijheid blijheid zoals ik dat bedoel. Maar dat gediscusier dat schiet ook niet op; ik vind dat jij vind dat en zo blijven we bezig.

Ieder mens beleeft zijn geloof op zijn eigen manier; je kunt niet zeggen jij zit fout of jij zit fout.

Maar dit alles uiteraard gegrond op de bijbel als Gods woord.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

xgnoom

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #42 Gepost op: juli 06, 2003, 09:00:37 pm »

quote:

op 06 Jul 2003 20:18:12 schreef zacht_moedig:
Ga eens eerlijk bij uzelf te rade of u eigenlijk wel precies weet wat Reformanda zo bezorgd maakt. ..  Onderzoek dus of Reformanda misschien bij u ook een punt heeft, geef dat dan eerlijk toe en blijf in gesprek, in plaats van één groep radicaal de mond te snoeren.

Ik heb me uitgebreid verdiept in Reformanda en vele artikelen gelezen.

Conclusie: Dit is niet de manier waarop we als christenen met elkaar bezig moeten zijn. Ik heb op dit forum al veel discussie gehad over Reformanda, maar het resultaat vond ik nogal teleurstellend. Ik ben nog steeds niet overtuigd van hun oprechte motieven. Ik wens me te distantieren van Reformanda.

PS: Ik vind trouwens dat je door het zo te zeggen de niet-Reformandisten ook over een kam scheert, nl dat ze niet als goed christen cq niet-bijbels bezig zijn. :(

zacht_moedig

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #43 Gepost op: juli 06, 2003, 09:23:17 pm »
Beste Xgnoom

Ik scheer ze juist niet over één kam. Ik stel alleen vragen. Als jij ervan overtuigd bent, dat je je genoeg hebt verdiept in Reformanda, hoef je je toch niet aangesproken te voelen? Die vraag stelde ik juist aan mensen, waarvan ik merk dat ze sterk anti-Reformanda zijn, zonder zich ooit goed in Reformanda verdiept te hebben. Als jij zelf zegt dat je twijfelt aan de oprechte bedoelingen van Reformanda, is dat m.i. heel wat generaliserender dan het stellen van enkele vragen aan beide 'partijen'. Want partijen zijn het natuurlijk wel geworden zo langzamerhand, al wordt dat vaak tegen beter weten in ontkend. Wat ik dus vraag aan beide groepen is: luister naar elkaar, blijf in elk geval met elkaar praten (rond een open Bijbel), BID voor elkaar en wees eerlijk als het om argumenteren gaat. Dat is m.i. niet generaliseren maar proberen de boel zuiver te houden. Maar ik ben ook maar ik natuurlijk  8)7 dus misschien heb ik het wel mis.

groeten
zacht_moedig

Rene

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #44 Gepost op: juli 06, 2003, 10:45:48 pm »

quote:

op 06 Jul 2003 20:59:56 schreef apperloo:
Het is geen vrijheid blijheid zoals ik dat bedoel. Maar dat gediscusier dat schiet ook niet op; ik vind dat jij vind dat en zo blijven we bezig.

Ieder mens beleeft zijn geloof op zijn eigen manier; je kunt niet zeggen jij zit fout of jij zit fout.

Maar dit alles uiteraard gegrond op de bijbel als Gods woord.
En juist gegrond op de bijbel zegt de een tegen de ander jij bent fout....
RR

Arne

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #45 Gepost op: juli 06, 2003, 11:53:11 pm »

quote:

op 05 Jul 2003 01:39:44 schreef Rene:
Ik ben onlangs nog weer een s bij een doopdienst geweest in de GKV.
Het was een dominee die achter het denken vd reformanda staat.
In zijn preek werd even de volwassendoop afgekraakt en er werd gezegd dat de enige weg om een goed christen te zijn gereformeerd is.

Had deze dominee een volle kerk?

Een groot deel van de jeugd is de starheid zat en dit is een oorzaak van het kerkshoppen.

In Groningen is deze weken een sunriseproject, gedragen door verschillende christelijke kerken. De mensen die zich normaliter inzetten voor evangelisatie doen in grote getale mee. Sterker vanmorgen was er in een aantal kerken in het gebed aandacht voor het sonrise project. In de kerken waar de predikanten niet de vrijmoedigheid hadden om voor het project te bidden waren weinig jongeren.
In de Vrije Babtistengemeente en een vrijgemaakte kerk die wel aan het project meedeed waren de mensen te vinden die graag voor het project wilden bidden.
Er was in de VBG overigens ook avondmaal waarbij de helft van de avondmaalsgangers vrijgemaakt was.

Een hoop werk voor de ouderlingen in diverse Groninger kerken......
Een betere kerk begint bij jezelf.

Marloes

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #46 Gepost op: juli 07, 2003, 12:24:59 am »

quote:

op 06 Jul 2003 23:53:11 schreef Arne:
In de kerken waar de predikanten niet de vrijmoedigheid hadden om voor het project te bidden waren weinig jongeren.
Dat was dus al van te voren bekend? Weet jij waar wel / niet voor Sunrise werd gebeden?
[Prediker 7:29]

xgnoom

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #47 Gepost op: juli 07, 2003, 12:35:40 am »

quote:

op 06 Jul 2003 21:23:17 schreef zacht_moedig:
BID voor elkaar en wees eerlijk als het om argumenteren gaat. Dat is m.i. niet generaliseren maar proberen de boel zuiver te houden. Maar ik ben ook maar ik natuurlijk  8)7 dus misschien heb ik het wel mis.

Ok, zacht_moedig, ik heb al niks gezegd...

Ik ben nog steeds gefrustreerd door de eindeloze stroom kritiek, maar waar gaat Reformanda eigenlijk voor? Dat is mij nog steeds niet duidelijk. Hoe moeten dan WEL verder, als kerkdienst, liedboek, jeugdkerk, levensstijl enz allemaal fout zijn?

xgnoom

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #48 Gepost op: juli 07, 2003, 12:40:32 am »

quote:

op 06 Jul 2003 22:45:48 schreef Rene:
[...]
En juist gegrond op de bijbel zegt de een tegen de ander jij bent fout....

Ja, maar dit argument wordt ook wel gebruikt om anderen te beoordelen. De bedoeling lijkt me dat we samen Gods woord onderzoeken en ons daarnaar richten, niet dat we elkaar daarmee de maat gaan nemen.
Verder krijg ik wel eens de kriebels als mensen de Bijbel gebruiken om hun gelijk te bevestigen (dit klinkt een beetje als open-deur, maar...). De Bijbel wordt soms wel als het gezaghebbende sluitstuk gebruikt, in de trant van: God spreekt hier, dus je mag me geen ongelijk geven. Houd ik niet zo van. We blijven allemaal nederige mensen, die het ook allemaal mis kunnen hebben.

Arne

• Bekijk profiel
Reformanda
« Reactie #49 Gepost op: juli 07, 2003, 07:45:21 am »

quote:

op 07 Jul 2003 00:24:59 schreef Marloes:
Dat was dus al van te voren bekend? Weet jij waar wel / niet voor Sunrise werd gebeden?

De afgelopen week is een week van gebed geweest. Voor de verschillende projecten is gebeden. Daarnaast zijn er twee samenkomsten geweest in de Nieuwe Kerk. Daarnaast is er in de deelnemende kerken op zondag veel aandacht en gebed geweest, waarbij de sporters uiteraard uitgenodigd waren.

Wat ik hiermee aan wilde geven:
Je kunt een ware kerk theorie hebben en alles dicht willen timmeren, maar het helpt niets omdat de mensen tegenwoordig over de kerkmuren heen stappen.
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2003, 08:13:09 am door Arne »
Een betere kerk begint bij jezelf.