quote:
op 11 Mar 2004 10:29:08 schreef Pleun:
Plato is de moeite waard omdat hij een van de aartsvaders was van de Westerse filosofie, en het platonisme verwantschap vertoont met het christelijk geloof. Al willen velen daar in onze tijd niets meer van weten.
Grappig dat je dat schrijft, ik heb daar kortgeleden nog iets heel leuks over gelezen.
Ik ben geen groot filosoof dus ik hoor het vanzelf als ik iets verkeerd opschrijf

Plato beschreef op een gegeven moment, volgens mij in
Phaedo, het lot van het
goede in een kwade wereld. Hij schreef dat het
onvermijdelijk is dat het goede beschimpt, gemarteld en ter dood gebracht wordt in de wereld waarin wij leven. Het is simpelweg de "nature of things" dat een goede (man) in deze wereld niet wordt herkend, belachelijk wordt gemaakt en vermoord/geëxecuteerd. Hij beschreef hoe het zo'n goed iemand zou vergaan.
Plato doelde hiermee op Socrates, heb ik me laten vertellen, maar als christen knipper je hier wel even met je ogen. De
imperfecte goedheid van Socrates leidde tot de relatief zachte dood door de gifbeker, de perfecte goedheid van Christus leidde tot de dood aan het kruis. Het Christendom is eigenlijk in dit opzicht de
volwassenwording van deze redenering van Plato. Het zou kunnen dat Plato hier meer opschreef dan dat hij zelf wist.
Of weet. Ik zou graag geloven dat Plato er ooit achter is gekomen dat Christus eigenlijk was wat hij bedoelde

Bron: gedeeltelijk
Reflections on the Psalms, chapter "second meanings" van C.S. Lewis, gedeeltelijk mijn hoofd (dus ga niet denken dat Lewis een prutser was als je dit onzin vindt, waarschijnlijk is dát deel van mij afkomstig

)