Auteur Topic: De speelplaats van Pleuntje -- deel 6  (gelezen 22922 keer)

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
De speelplaats van Pleuntje -- deel 6
« Reactie #150 Gepost op: maart 15, 2004, 08:38:03 pm »
quote:
op 15 Mar 2004 16:47:26 schreef Bumblebee:
Op zich is het wel leuk gedaan hoor, het is zo'n optisch bedriegplaatje. Die lui delen 1 gezicht.

Vreemd, ik heb er een tijdje naar het plaatje zitten kijken maar ik zie maar één gezicht, dat van die blanke vrouw. Van die donkere man zie ik alleen maar het achterhoofd.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: maart 15, 2004, 08:56:28 pm »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: maart 15, 2004, 10:19:33 pm »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook niet meer zie nu  
Wishful thinking denk ik.
Bombus terrestris Reginae

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: maart 15, 2004, 10:20:56 pm »
quote:
op 15 Mar 2004 16:41:01 schreef Pleun:

Spoor jij eigenlijk wel?  

Live vanuit de luie stoel

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: maart 15, 2004, 11:03:31 pm »
Heb je 't ergens moeilijk mee Doesje?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: maart 15, 2004, 11:07:08 pm »
quote:
op 15 Mar 2004 22:19:33 schreef Bumblebee:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook niet meer zie nu  
Wishful thinking denk ik.

Volgens mij zijn het nog twee vrouwen ook.  

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: maart 15, 2004, 11:35:18 pm »
Mails uit Bangkok (ben de tel kwijt)

Ha moeder,

Al een tijdje geen belevenissen meer doorgemaild (het internetcafé hier functioneert nog steeds niet optimaal...), dus het wordt weer eens tijd voor een korte terugblik:

Vorige week woensdag had ik een vrije dag, die ik heb doorgebracht in het zwembad op het dak van "De Mall" (een warenhuis hier een klein uurtje van vandaan). Ik was hier al eens eerder geweest, en dat was me goed bevallen. Een oase van rust, in de nimmer aflatende hectiek van Bangkok. In het zwembad werd ik de hele dag achter na gelopen door een jongetje (Paai) en meisje (Pam) van een jaar of 10, die zo'n 'blanke' volgens mij wel interessant vonden. Ik was hen tegengekomen toen ik van de waterglijbaan afging (met een mooi uitzicht over de stad), en sindsdien kwamen ze regelmatig vragen (door met hun vinger naar de glijbaan te wijzen) of ik weer de glijbaan af wou gaan, wilden ze me 'verzuipen', of kwamen ze aan m'n arm trekken om me ergens anders heen te sleuren. Aan de ene kant vond ik dit wel geinig (door hun ongecompliceerdheid, wat de meeste mensen hier vreemd is), maar aan de andere kant dacht ik 'Shit, als de mensen hier maar niet denken dat ik een kinderlokker ben:s'. Maar dat was verder wel een relaxed dagje, afgezien dan van die 2 seconden dat de stroom in het internetcafé uitviel, en mijn lange mail ruïneerde.

Vorige week donderdag ben ik voor het onderzoek weer naar het Statistiek Bureau geweest. Ik had met de 'engel' afgesproken, die daar in de buurt werkt, en opnieuw kwam ik dankzij haar met goede informatie thuis. Als je Thai kan spreken, kom je in Thailand toch meer te weten, dan met je beste Engels:)

Afgelopen zaterdag reisde ik in alle vroegte af naar de "Klong Jan Church" (hier een uurtje vandaan), waar ik werd verwacht voor mijn eerste Engelse les. Ik was expres vroeg weggegaan, omdat ik hier van te voren moeilijk kan inschatten hoe lang het openbaar vervoer er over doet, met als gevolg dat ik ruim een uur te vroeg aanwezig was...Maar de dominee en zijn vrouw leken het niet erg te vinden, en nodigde me zelfs uit om met hen mee te ontbijten. Dat Engels geven was wel grappig. Er waren 6 meisjes (in de leeftijd van ca 16 tot 25 = een ruwe schatting, omdat ik dat hier nog steeds moeilijk kan zien) op mijn les afgekomen, en ze moesten veel lachen, wat ik als een goed teken beschouwde. Ik had de les van tevoren niet echt goed voorbereid, omdat ik niet wist wie er zouden komen, en wat ze al aan Engels konden, maar met improviseren kom je ook een heel eind. En ik moet zeggen, dat hun Engels me zeker niet tegen viel. Mijn taak is voornamelijk om met ze in het Engels te "converseren" (dus ik hoef niet al die grammatica uit te leggen), omdat dat voor hen nog heel moeilijk is. En ik heb ze ook huiswerk meegegeven: een meisje kon bijvoorbeeld niet "flute" uitspreken, dus ik heb gezegd dat ze dat nog maar veel moest oefenen. Wat ze de rest van de dag ook hardop zat te doen, haha.

Op zondag ben ik weer naar deze kerk geweest, deze keer om een enquête van Marten door de kerkmensen daar te laten invullen. Ik was stilletjes achter in de kerk gaan zitten, in de hoop niet al te veel op te vallen, maar halverwege de (Thaise) dienst hoorde ik opeens: "William from the Netherlands"...waarop iedereen zich omdraaide en hard voor me begon te klappen. Daar zat ik dan...hahaha 's middags ook nog een jongerenkring meegepikt, en toen ik daarna terug naar 'huis' ging, kwam de vrouw van de dominee nog speciaal zeggen, dat ze aan iedereen had gevraagd om me vooral geen "Farang" te noemen, omdat ze wist wat voor een hekel ik daar aan heb. De mensen denken hier dus met me mee:)

De afgelopen 3 dagen voornamelijk met het onderzoek bezig geweest. Het bellen in het Engels gaat me (gelukkig) steeds beter af, wat zeker een pluspunt is. Uiteindelijk probeer ik mezelf hier ook nog steeds meer te 'kneden' voor mijn toekomstige werk als jurist.

Ik heb nog wel meer te vertellen, maar dat schort ik gezien de lengte van deze mail nog maar even op. Voordat de stroom hier weer uitvalt...

muck!

W.  

De laatste mail van m’n broer is niet zo vrolijk. Hij had foto’s gestuurd waar m’n moeder wat aanmerkingen op had (mensen die op de rug zijn gefotografeerd zijn ook niet zo boeiend.)

Ha mam,

Stuur ik eindelijk foto's door, is het weer niet goed. Ik heb het hier momenteel wel zo'n beetje gehad (doodmoe van alles hier), dus ik kan op het moment niet echt lachen om zulke opmerkingen. Ik doe echt mijn best om leuke dingen naar huis te sturen, maar ik kan hier niet de hele dag foto's lopen maken. En ik ben de fam. Visser ook zat, dus ik heb totaal niet de behoefte om hen op de foto te zetten. Hooguit als ik hier weg ga.

Wat betreft de foto's die ik heb doorgestuurd: het zijn inderdaad foto's van de voorkant van mijn kamer en van mijn keuken. Ik kan wel begrijpen dat u een beetje in verwarring was, want de keuken van mijn kamer zit buiten. Als je door die ene (bruine) deur naar binnen gaat, kom je in een (1) kamer, en als je dan nog een deur door gaat, sta je in de keuken (met achter een zijdeur een toilet). Wat u op de foto's zag, was het ijzerwerk rondom mijn keuken, om zo een duidelijk beeld te kunnen geven van de 'gevangenis' waarin ik een paar weken geleden opgesloten heb gezeten. Ik heb overigens wel foto's van mensen, maar die staan op mijn eigen camera, en die worden dus pas later pas ontwikkeld. Ik kan hier niet met 2 camera's gaan rondlopen. Maar goed, ik wilde nog een lang verhaal doormailen, maar misschien doe ik dat morgen maar. k moet ook de dominee en de scriba nog mailen, voor uitleg over het niet plaatsen van mijn mail.

W.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: maart 16, 2004, 12:22:04 am »
Offtopic & dubbelposts (tellertje) verwijderd.
[Prediker 7:29]

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: maart 16, 2004, 08:31:41 pm »
Paddentrek

Rond een uur of 19.00 was ik bezig aan een hardlooprondje voor mijn periodieke shot endorfine, toen het opeens zwart zag van de padden. Het leek wel een bijbelse plaag. Kennelijk hebben de padden met dit warme weer en masse besloten om hun holletjes te verlaten en naar hun geboorteplek te kruipen.

Ik had met de beestjes te doen, want ze zijn vreselijk kwetsbaar. Toch piekerde ik er niet over om ze een handje te helpen en ze veilig naar de andere kant van de weg te brengen. Padden vind ik namelijk enge bruine glibbertjes. Enkele jaren geleden trapte ik in het donker bijna op zo'n beest. Ik schrok me wezenloos en ben dat gevoel nooit vergeten. Een traumatische ervaring.

Zoveel padden als vanavond heb ik nog nooit op 1 dag gezien. Ik hoop maar dat de meesten zichzelf weten te redden. Heb een mailtje naar de gemeente Schiedam gestuurd om ze op de paddentrek in het Hargapark attent te maken, maar ik betwijfel of het zin heeft.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: maart 16, 2004, 09:39:26 pm »
Zondagavond zag ik ook een paddenstelletje midden op een woonerf. Terwijl het vrouwtje gewoon doorliep zat het mannetje boven op haar zijn genen door te geven.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: maart 16, 2004, 10:15:22 pm »
In het openbaar!? Dat is toch verboden??
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: maart 16, 2004, 10:22:04 pm »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: maart 17, 2004, 10:46:52 am »
17 maart 10:19 Amalskomun, Åmål, Zweden

Zou een van de meisjes uit de film 'F##ing Amal' hier zijn geweest? I'm honoured.  

Crystal

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: maart 17, 2004, 02:19:15 pm »
Ik weet dat het een beetje laat is, maar ik wilde graag even terugkomen op het stukje over Plato.

Ik heb een tijdje geleden het stuk over de reactie van Sokrates op zijn veroordeling moeten vertalen. Grammaticaal is het niet zo moeilijk, maar inhoudelijk wel. Je moet de vertaling toch wel een paar keer doorlezen voordat je weet wat er nu eigenlijk gezegd wordt.
Eerst interesseerde filosofie me niet zo, ik vond het maar saai en moeilijk. Maar door Grieks ben ik er wel mee in aanraking gekomen. Achteraf gezien is het best interessant...

Nou goed, beter laat dan nooit. Ik had niet eens door dat er al een deel 6 was  . I'm ashamed.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: maart 17, 2004, 02:55:55 pm »
Wow, wat ben je toch slim Crystal. Grieks is geen kattenpis

Eigenlijk vind ik dat je je hersentjes op jonge leeftijd niet moet vermoeien met iets als filosofie, dat komt later wel. Toen ik nog op school zat kon je filosofie als keuzevak nemen, maar ik piekerde er niet over. Het zei me niets. Inmiddels ben ik wijzer geworden en denk ik er anders over.

Het is lekker weer vandaag. Heb al op m'n balkonnetje gezeten en ben zonder jas naar buiten geweest.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: maart 17, 2004, 02:57:44 pm »
Ik heb ook een deel van die docu over M. Monroe gezien. Een triest leven moet ze gehad hebben ondanks de glamour en glitter. Of misschien juist wel dankzij die dingen. Ook mij viel het op dat ze eigelijk helemaal niet zo uitzonderlijk knap was. Maar haar uitstraling was enorm en inderdaad fotogeniek.
Grappig om al die mensen uit hun dak te zien gaan bij...jazzmuziek.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Crystal

• Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: maart 17, 2004, 03:02:14 pm »
quote:
op 17 Mar 2004 14:55:55 schreef Pleun:
Toen ik nog op school zat kon je filosofie als keuzevak nemen, maar ik piekerde er niet over. Het zei me niets.

Same here .

Trouwens Pleun, ken je het liedje van Bono samen met Clannad 'In a Lifetime'? Zou graag willen weten wat jij er als U2-fan van vindt...

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: maart 17, 2004, 03:47:38 pm »
Dat is een mooi liedje Crystal. Maar ik ben wel een beetje bevooroordeeld t.o.v. Bono. Zelfs als hij een scheet laat, vind ik het nog mooi.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: maart 17, 2004, 08:14:45 pm »
Kroost

"Santaarnpaal" roept een collega's naar me terwijl ik in het magazijn ben "Er staat een vrouw in de winkel, familielid ofzo, en die vraagd naar je". "Het is niet je moeder" zei ze er nog bij. Ik zat me af te vragen wie kan dat dan nou wezen. In de winkel aangekomen zie ik dat de moeder van een oud klasgenoot van de lagere school met een buggie staat met daarin een lief blond knulletje. "Hoi Santaarnpaal" zei de vrouw met lief zweeds accent (ze komt oorspronkelijk uit Zweden). "Dit is nou de zoon van P."
Regelmatig zie ik haar in de winkel en vraag af en toe hoe het met P. gaat. Ruim een jaar geleden zei ze dat P. inmiddels vader is geworden. Nog niet zo geleden stond P., die al jaren in Amsterdam woont, een keer in de winkel. Tijd gepraat maar had zijn zoontje niet bij zich.
Nu was hij samen met zijn vrouw op wintersport voor een paar dagen en had hij zijn zoontje gedumpt bij zijn ouders. Leuk dat zijn moeder aan me dacht om het ventje even aan mij te showen. Wat ik meteen zag dat het knulletje niet eenkennig was. Ik maar ook het winkelend publiek werd haarfijn bestudeerd.

Mijn moeder kan trouwens nog herinneren dat ik P. voor het eerst mee nam naar huis nam. Een stroo blond tenger manneke zonder voortanden van het wisselen. Iig niet een allerdaags verschijnsel. Ik nam trouwens zelden vriendjes mee naar huis dat zal ook wel meegespeeld hebben.

Toen de vrouw weg was dacht ik meteen van "Zou het ooit nog geburen dat ik mijn kostelijke genen nog eens een keertje zal doorgeven"  .  Niet dat ik daar echt op zit te wachten trouwens. Kinderen dan.

In principe heb ik al min of meer een dochter. Ongeveer twee keer per week ga in  naar die Nigeriaanse vrouw en gisteren ben ik samen met haar naar de raportbepreking geweest van haar kind op school. Ze had een redelijk goed raport alleen voor bepaalde onderdelen van rekenen had ze een onvoldoende maar in taal blonk ze uit. Ook niet zo gek. Ze hoort dagelijks drie talen, namelijk: Nederlands, Engels en Edo (of zo iets). De laatste is een taal in Nigeria.

Ik had S., het kind dus, voor het raport een DVD gegeven van Lion Kind 3. Ze is helemaal gek van Simba en zijn vriendjes. Samen hebben we nog naar die DVD gekeken en af en toe had ik wel de slappe lach. Vooral om Timon en Pumba (een stokstaartje en een everzwijn). Bij één scene kwam ik niet meer bij. Pumba, Timon en Simba zitten in een soort van natuurlijk bubbelbad. Dan gaat Pumba uit het water en meteen stopt het borrelen van het water. Timon en Simba kijken elkaar verbaast aan en vluchten meteen het water uit. Het waren namelijk de darmgassen van Pumba die het water deed bubbelen. Ik kwam niet meer bij.

NSJ

Ik las op de teletekst pagina van TV Rijnmond dat misschien het North Sea Jazzfestival vanaf 2006 naar Ahoy Rotterdam komt.
Tot nu toe was het NSJ altijd in het Congrescentrum en de naast gelegen Statenhal in Den Haag. Nu gaan de sloop plannen door van de Statenhal en daardoor wordt het Congrescentrum te klein om nog het festival te kunnen huisvesten. Den Haag heeft nog maar een maand de tijd om een nieuwe locatie te vinden. De kans is klein dat ze dat lukt want ze zijn al een tijd bezig. Vinden ze niks dan sluiten de orgisatoren van het NSJ een tienjarig contract met Ahoy.
Verleden jaar ben ik met Pulpeet naar dat festival geweest en heb genoten. Nu komt het nog dichter bij en natuurlijk leuk voor Rotterdam om nog een festival te hebben van wereldformaat.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: maart 18, 2004, 01:07:51 am »
Goodbye Lenin

Vanavond kwam de goede Pulpeet weer eens langs. Altijd gezellig. Bij de videotheek had ik de Duitse bioscoopkraker ‘Goodbye Lenin’ gehuurd, die in het land van Schlagers, Bier, Bratwurst und Linda de Mol  7 miljoen bezoekers (volgens de hoes) naar de bioscoop wist te lokken. Eigenlijk had ik ‘m ook in de bioscoop willen bekijken, maar dat is er niet van gekomen.

Het verhaal speelt in Oost-Berlijn, tijdens de val van de Muur. De moeder van Alexander Kerner is een idealistische DDR-burger, die vlak voor die Wende een hartaanval krijgt. 8 maanden ligt ze in coma. Wanneer ze ontwaakt, zegt de arts dat haar hart geen grote schok meer kan verdragen. Hierop besluit Alexander haar niets te vertellen van het veranderde Duitsland (zijn zus werkt inmiddels bijvoorbeeld bij de Burger King) en de slaapkamer van z’n ma in te richten in de ouderwetse DDR-stijl. Uiteraard brengt de maskerade tal van problemen met zich mee. Het kost Alexander heel wat hoofdbrekens om z’n (goedbedoelde) leugen vol te houden.

Op de hoes van de video staat dat ‘Goodbye Lenin’ een komedie is, maar hoezen van video’s zijn niet zo betrouwbaar. Ik vond het een mooie, gevoelige film met komische momenten, maar zeker geen lachfilm. Ik kan me wel voorstellen dat ‘Goodbye’ in Duitsland een kassucces was, want er wordt een mooi tijdsbeeld gegeven van het (verenigde) Duitsland in 1989-1990. Zo wordt er massaal feest gevierd bij Duitse overwinningen tijdens het WK voetbal in Italië, wat pijnlijke herinneringen naar boven bracht (nee hoor, valt wel mee.)

Het vriendinnetje van Alexander is een verpleegster, die hij leerde kennen toen z’n moeder in het ziekenhuis lag. Lara heet ze geloof ik in de film. Leuk grietje. Als man heb je het getroffen als je een leuke verpleegster aan de haak weet te slaan. De beide keren dat ik zelf in het ziekenhuis lag had ik vet pech met de zustertjes, er zat niet één leuke bij. Enkele jaren geleden heb ik wel een keer heel kort iets gehad met een verpleegkundige die in de psychiatrie werkte, maar die spoorde niet. Tsja, heb ik weer…

In de film komen ook enkele bekende figuren voorbij, zoals Gorbatsjow. Aan hem heb ik een persoonlijke herinnering, want in 1995 woonde ik een lezing van hem bij op de Erasmus Universiteit. Ging over het milieu geloof ik. Ik weet alleen nog dat het me niet boeide.
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2004, 03:08:01 pm door Pleun »

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: maart 18, 2004, 10:59:46 am »
quote:
op 18 Mar 2004 01:07:51 schreef Pleun:

Zo wordt er massaal feest gevierd bij Duitse overwinningen tijdens het WK voetbal in Italië, wat pijnlijke herinneringen naar boven bracht (nee hoor, valt wel mee.)

Ik zou dat wat erger vinden als jou ben ik bang. Ik ben erg chauvinistisch ingesteld moet je weten.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: maart 18, 2004, 11:05:37 am »
Pleun, sorry dat ik chagerijnig tegen je liep te doen in het chatforum.
Ik had een beetje een rothumeur vanochtend omdat de kamersleutel van m'n nieuwe werkplek in beheer is bij een onvindbaar iemand.

Afgereageerd op een onschuldige mod... ach, kan de beste overkomen, toch?  

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: maart 18, 2004, 11:24:00 am »
Je woorden zijn wel waar iig.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: maart 18, 2004, 11:25:33 am »
quote:
op 18 Mar 2004 11:05:37 schreef Bumblebee:
Pleun, sorry dat ik chagerijnig tegen je liep te doen in het chatforum.
Ik had een beetje een rothumeur vanochtend omdat de kamersleutel van m'n nieuwe werkplek in beheer is bij een onvindbaar iemand.

Afgereageerd op een onschuldige mod... ach, kan de beste overkomen, toch?  

Ehm, ik heb iets gemist geloof ik. Jij chagerijnig?  

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: maart 18, 2004, 11:32:27 am »
quote:
op 18 Mar 2004 11:25:33 schreef Pleun:
Ehm, ik heb iets gemist geloof ik. Jij chagerijnig?  

Zelfs ik ben wel eens chagerijnig  

Anyway, ik vind je een prima mod en je doet je best om orde te houden in allerlei topics die uit de hand dreigen te lopen, al vond ik het betreffende topic nog erg meevallen vergeleken met sommige andere.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: maart 18, 2004, 12:12:51 pm »
Ik een prima mod? Dat vind ik wel meevallen eigenlijk, ik laat me de laatste tijd teveel verleiden om te flamen en te trollen.  ;(

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: maart 18, 2004, 12:20:28 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 12:12:51 schreef Pleun:
Ik een prima mod? Dat vind ik wel meevallen eigenlijk, ik laat me de laatste tijd teveel verleiden om te flamen en te trollen.  ;(
:)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: maart 18, 2004, 12:30:04 pm »
Tsja, zelfkennis he? Schijnt bij intelligente mensen te horen...

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: maart 18, 2004, 12:46:10 pm »
Die laatste opmerking suggereert een gebrek aan zelfkennis. :D
[Prediker 7:29]

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: maart 18, 2004, 01:09:36 pm »
Grrr.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: maart 18, 2004, 01:44:54 pm »
De Naam van de Roos

Deze week heb ik het laatste boekverslag voor m’n zusje geschreven. Over een roman dit keer: De Naam van de Roos van Umberto Eco. Liefhebbers van literatuur hebben het ongetwijfeld gelezen, het is een populair boek.

De Naam van de Roos is één van de eerste romans die ik voor m’n plezier las. De eerste 100 pagina’s waren vrij taai, maar in het naschrift onthulde de auteur dat hij dat met opzet had gedaan. Het lag dus niet aan mij, hoera. Toen ik voor het boekverslag het boek zat door te bladeren, kreeg ik bijna weer zin om het te lezen. Er zitten zoveel verwijzingen in… Ik hou van literatuur met veel verwijzingen. Daarom vind ik bijvoorbeeld De Ontdekking van de Hemel (Mulisch) en The Portrait of the Artist as a young Man (James Joyce.) gave boeken. Ze zetten je op nieuwe sporen. Vaak lijkt de wereldcultuur wel een web van verwijzingen. Een voorbeeld: in de booklet bij de cd MCMXC a.D. van Enigma staat een citaat van de Engelse mystieke schilder/dichter William Blake. “The path of excess leads to the tower of wisdom.” Ik heb me daarna wat in Blake zitten verdiepen. Erg boeiend. Vorig jaar kwam ik ‘m opeens twee keer tegen. In de film Red Dragon (waarin een seriemoordenaar een tatoeage van een schilderij van Blake op z’n rug heeft) en in het boekje De grote Scheiding, van C.S. Lewis.

Een ander grappig feitje is dat Tolkien de term ‘Orcs’ vermoedelijk van Blake heeft. Het lijkt wel één grote grabbelton, de wereldliteratuur. Dit geldt overigens ook voor de filosofie. Zo heeft Nietzsche bepaalde ideeën rechtstreeks ontleend aan Dostojewski en Tolstoj.

http://home.wanadoo.nl/rik.konincks/EcoRooskl.jpg

Verder ben ik momenteel bezig met een opdracht voor de schrijfcursus. Ik moet een omschrijving geven van een personage. Zit eraan te denken om het personage Lonneke te noemen…

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: maart 18, 2004, 02:05:36 pm »
Veel succes ermee met je opdracht.

Wie bewaard die heeft wat

Een kwartier geleden heb ik net mijn toetsenbord vakkundig gesloopt. De computer liep voor de vierde keer achtereen vast en kon me niet meer beheersen. Driftig hakte ik een paar keer op de cont/alt/delete-toetsen waarbij nogal de delete toets het moest ontgelden. Nadat de computer opnieuw was opgestart ontdekte ik dat een rijtje toetsen (2wsx) het niet meer deden. Comp nogmaals een keer uitgezet en opnieuw opgestart maar het euvel was niet weg. Ik denk dat ik in mijn dove woede kortsluiting of iets degelijks heb veroorzaakt in mijn keyboard.
Gelukkig had ik beneden nog een ouwe 486tiger staan met nog een toetseboord. Even over gezet en het werkte gelukkig. Paaltje is weer blij.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: maart 18, 2004, 02:13:52 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 14:05:36 schreef Santaarnpaal:
Veel succes ermee met je opdracht.

Als je maar niet dit soort taalfouten overneemt...  :9
Veel succes!
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2004, 02:31:41 pm door Mezzamorpheus »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: maart 18, 2004, 02:20:30 pm »

quote:

op 18 Mar 2004 13:44:54 schreef Pleun:

Verder ben ik momenteel bezig met een opdracht voor de schrijfcursus. Ik moet een omschrijving geven van een personage. Zit eraan te denken om het personage Lonneke te noemen…
Hahaha, zou het maar niet doen, ze is veel te speels... :D

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: maart 18, 2004, 02:24:53 pm »
Daarom juist. Het gaat een heel boeiend personage worden.  :9 :+

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: maart 18, 2004, 11:27:45 pm »
Schrijfcursus

Zojuist thuisgekomen van de schrijfcursus. Het was best vermoeiend. Je ontkomt er niet aan om actief mee te doen, en actief meedoen in de les is iets dat ik niet gewend ben. Op school en tijdens m'n studie hobbelde ik op m'n gemak mee en zei alleen iets als het niet anders kon. Het woord 'actief' vind ik sowieso al een beetje eng, vooral als het in vacatures staat. 'Bent u pro-actief?' Neuh (dat zeg ik alleen nooit natuurlijk.)

Eigenlijk vind ik de cursus niet zo erg leuk. We krijgen de hele tijd van die korte opdrachtjes, die je ter plekke moet schrijven. Ik ben nooit tevreden over wat ik produceer. Verhalen schrijven ambieer ik ook niet zo. Het theoretische gedeelte boeit me veel meer, hoe een verhaal in elkaar zit, hoe je personages verzint, etc. Maar juist theorie krijgen we nauwelijks. Jammer. Een studie als Literatuurwetenschappen lijkt me echt tof, maar dat zal er wel niet meer van komen. Dan maar zelfstudie.

M'n Lonneke-personage is ook niet helemaal uit de verf gekomen vind ik, maar ik was er dan ook erg laat aan begonnen. Ik heb haar samengesteld uit verschillende vrouwen, waaronder de Italiaanse schone waar ik volgende week mee naar de film ga (breaking news.) Dat ze bijstandsmoeder is en een dochtertje heeft van 2 jaar, heb ik erbij verzonnen. En de stiekeme bijverdienste die ze in het weekend heeft, verklap ik niet.

Gek genoeg kan ik het tijdens de les niet laten om af en toe bijdehante opmerkingen te maken. Zo was het personage van een andere cursist een bekakte blonde vrouw met een bleek gezicht, die graag in een mantelpakje loopt en uit het Westland komt. 'Is dat nou je droomvrouw?' vroeg ik lichtelijk cynisch.

Op Centraal Station werd ik weer eens geconfronteerd met de zelfkant van Rotterdam. Een wat oudere, creoolse dakloze vroeg om een bijdrage voor een slaapplaats. Hij zei dat-ie straatkrantverkoper was. 'Van de opbrengst van je kranten kun je toch wel een slaapplaats betalen?', zei ik. 'Ja, maar ik ben laat begonnen' antwoordde hij slim. Hij rook naar alcohol, dus ik vermoedde dat de inkomsten uit zijn scharrelpraktijken een andere bestemming kregen dan een slaapplaats. 'Ik ben vandaag jarig meneer, ik ben 55 geworden.' Helaas had ik geen kleingeld op zak, anders had ik 'm wel wat gegeven. Toen m'n tram eraan kwam wenste ik hem een prettige verjaardag en gaf 'm een schouderklopje. Ik voelde me slecht.

http://m1.nedstatbasic.net/n?id=ACSzDwUegeYGeqt2QgmuDxRqAD9A
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2004, 11:49:12 pm door Pleun »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: maart 18, 2004, 11:42:41 pm »
Wat een mooi verhaal Pleun! Publiceer je nu het verhaal van de cursus hier ook? Ik ben reuze benieuwd wat Lonneke allemaal uitvreet :D

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: maart 18, 2004, 11:46:36 pm »
Hahaha, zoals ik al zei: ik ben niet tevreden over wat ik heb geschreven, ik heb meer tijd nodig. Maar als ik een mooi verhaaltje af heb over Lonneke, ben je de eerste die het mag lezen.  :>

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: maart 19, 2004, 10:57:36 am »
Het onderstaande bericht las ik zojuist in het Rotterdams Dagblad. Wat in het artikel staat is niet nieuw voor me, in het indrukwekkende boek 'Het Lied van de Dodo' van David Quammen dat ik enkele jaren geleden las, wordt hetzelfde beweerd.

Ik was destijds nogal bezig met bedreigde diersoorten en keek ook veel naar Discovery en National Geographic Channel. Ik vind het pijnlijk om te zien hoe de mens deze planeet langzaam om zeep helpt, maar heb inmiddels geleerd dat het geen zin heeft je er druk over te maken.

quote:

Vrees voor grote uitstervingsgolf

Washington - Er lijkt bewijs voor de theorie dat planten en dieren massaal uitsterven zoals dat onder meer 65 miljoen jaar geleden tijdens het dinosaurustijdperk is gebeurd.

De resultaten van twee Britse onderzoeken zijn vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijke blad Science.

Beide onderzoeken, die in opdracht van het Britse Natural Environment Research Council (NERC) tot stand zijn gekomen, wijzen erop dat de diversiteit van planten- en diersoorten in Groot- Brittannië afneemt. Deze ontwikkeling zou wereldwijd door te trekken zijn.

Bij één onderzoek zijn vrijwel alle inheemse planten, vogels en vlinders in Groot-Brittannië gedurende de afgelopen veertig jaar nauw bestudeerd. Bij elke groep organismen was een afname te zien in de verscheidenheid. Van alle soorten is gemiddeld een derde op zijn retour.

Uit het tweede onderzoek blijkt dat er een rechtstreeks verband is tussen het verdwijnen van plantensoorten in Groot-Brittannië en de toename van stikstof in het milieu. Stikstof komt in het milieu door het gebruik van kunstmest en fossiele brandstoffen.

Overigens zou het al voor de zesde keer zijn dat flora en fauna ernstig worden bedreigd. Na iedere uitstervingsgolf herstelde het leven zich telkens na vijf tot tien miljoen jaar. De meeste verklaringen gaan uit van klimaatverandering, vulkanische activiteit en meteorietinslagen. Nu zou voor het eerst de mens een rol spelen.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: maart 19, 2004, 12:51:28 pm »
Echt leuk Pleuntje!
Onderwijs is veel veranderd door de jaren heen.
Als je hier woonde zou je goed onderwijs kunnen volgen in België, maar dat is vanaf Vlaardingen wel een beetje ver denk ik.

Ben naar een lezing geweest over Vincent van Gogh en zijn geloofsleven. Best wel boeiend. Van een leraar op het Windesheimcollege. Hij schreef boeken oa over de Islam. (1993)

Boekenweek! Yeah:)
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: maart 19, 2004, 01:54:20 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 12:51:28 schreef Sarah:
Echt leuk Pleuntje!
Onderwijs is veel veranderd door de jaren heen.
Als je hier woonde zou je goed onderwijs kunnen volgen in België, maar dat is vanaf Vlaardingen wel een beetje ver denk ik.

Hahaha, ik zou niet weten wat ik in Belgie moet doen. Af en toe kom ik wel eens in Terneuzen, maar verder heb ik in Belgie niks te zoeken. :+

quote:

Ben naar een lezing geweest over Vincent van Gogh en zijn geloofsleven. Best wel boeiend. Van een leraar op het Windesheimcollege. Hij schreef boeken oa over de Islam. (1993)
Zozo... klinkt interesting. En Geert Mak? Ben je nog naar hem wezen luisteren?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: maart 20, 2004, 07:33:35 pm »
Op de dag dat prinses Juliana niet alleen het openbare, maar nu ook het priveleven vaarwel heeft gezegd en een flinke storm over ons landje raast, zit ik tamelijk brak achter de pc. Brak, omdat ik vannacht tot 4 uur in Utrechtse discotheek heb rondgehangen en ik vanmiddag een receptie heb bezocht in Ouddorp, een dorpje aan de kust van Goeree-Overflakkee.

Met m'n nichtje ben ik dus vannacht uitgeweest. Club 'The Jam' aan de Oudegracht stond op het programma. Ik vond 't wel leuk, hoewel er jammer genoeg alleen maar mainstream-rommel werd gedraaid. Pas wanneer het wat meer de technokant opging, kwam ik tot leven. De biertjes smaakten goed (die heb je ook wel nodig tijdens zo'n nacht), maar ik zorg er altijd voor dat ik nuchter blijf.

De receptie was van een oom en tante die 12,5 jaar zijn getrouwd. Een duffe bedoening, maar bij dit soort familiefeestjes kan je natuurlijk niet zomaar wegblijven. M'n oudste nicht was er met haar 4 weken oude zoontje. Er werd flink met het jochie getut en geklooid. Grappig kind hoor, maar als je dat geklooi twee uur lang aan moet kijken, word je dat wel zat.
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2004, 11:41:56 pm door Pleun »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: maart 20, 2004, 08:01:43 pm »
Wat een leven ;)

Ik ben momenteel ook niet de fitste meer. De afgelopen twee nachten heb ik tot na drieën doorgewerkt. Dat zijn tijdstippen waarop ik altijd zeer produktief ben, maar na een paar dagen gaat zich dat toch wreken. Zeker als je dan een ochtend vroeg uit de veren moet. Vandaag stapte ik om half negen al in de auto. Dat is dan best vroeg.

Natuurlijk ga ik niet zomaar midden in de nacht in een auto stappen. Er was namelijk in Utrecht een landelijke cursistendag van de koordirektie-opleiding waar ik aan meedoe. Cursisten en oud-cursisten uit het gehele land waren in grote getale (90 wel te verstaan) op komen draven om een "Grote praktijkdag" te houden. Ik heb me wel vermaakt. Er waren drie workshops: Repetitietechniek, Nieuw repertoire en Stemvorming. Bij elk van de drie werd behoorlijk wat gezongen. En goed zingen is een uitputtingsslag. Om dat vol te houden heb je best een goede conditie nodig. Vandaar dat ik ook wel weer blij was toen ik thuis lekker even onderuit kon zakken.

Verder heb ik van de week nog een overwinning op mijn laptop geboekt. Eindelijk kan ik Linux draaien zonder gestoord te worden van het lawaai van de cpu-fan. Om de temperatuur van de processor enigszins in de hand te houden zijn er allerlei voorzieningen getroffen. Zo kun je de processor op een lagere frequentie laten werken. Of je kunt hem in één of andere stroombesparende toestand zetten. Maar dan moet je die functies dus wel aan kunnen sturen. En dat ging tot nu toe met Linux niet zo goed. In de nieuwste versies van de Linux-kernel zit software waarmee dat wel kan. Na wat gepruts heb ik dat aan de gang gekregen. Het werkt nu. En ik kan in alle rust en stilte linuxen :)
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2004, 08:53:56 pm door Pulpeet »

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: maart 20, 2004, 08:47:02 pm »
Jullie (Pulpeet en Pleun) zijn toch niet te moe om nog een biertje bij mij te happen.  :) Daar zijn jullie hopelijk niet te gaar voor.  :P

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: maart 20, 2004, 08:52:53 pm »

quote:

op 20 Mar 2004 20:47:02 schreef Santaarnpaal:
Jullie (Pulpeet en Pleun) zijn toch niet te moe om nog een biertje bij mij te happen.  :) Daar zijn jullie hopelijk niet te gaar voor.  :P

Nee hoor.
Ik zit me er al op te verheugen :P

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: maart 21, 2004, 12:44:18 pm »
Mail uit Bangkok

M’n broer heeft het druk in Thailand. Volgende week moet hij naar Maleisië om z’n visum te verlengen. Benieuwd of hij ook een bezoekje gaat brengen aan hoofdstad Kuala Lumpur.

Het is wel een beetje onwezenlijk als ik lees wat m’n broer allemaal beleeft in het Verre Oosten, terwijl het leventje in Nederland gewoon z’n (saaie) gangetje gaat. Santaarnpaal zal hier wel over mee kunnen praten, want zijn broer zit al een jaar of 5 in Australië, waar hij werkzaam is voor de christelijke organisatie Youth with a Mission (als ik het goed heb.)

Ha mam,

Het is hier verder nu wel oke. Hoewel ik me de laatste dagen een beetje slapjes voel. Al dat reizen (naar de gevangenis bijvoorbeeld 4 uur heen en 4 uur terug) gaat je denk ik toch niet in de koude kleren zitten.

Mijn agenda is voor de volgende week ook goed gevuld: 1. morgen Engels geven, 2. zondag waarschijnlijk weer naar de Hope Church, 3. maandag met een Engelse jongen van de OMF afgesproken, met wie ik volgende week zaterdag naar Maleisië ga (5 dagen) om mijn visum te verlengen, 4. dinsdag naar het Statistiek Bureau om nog het e.e.a. te kopiëren, 5. woensdag met Marten naar een provincie 300 km buiten Bangkok, 6. donderdag met de familie Visser naar het 'missionhome' van de OMF in het noorden van de stad, van waaruit zijn naar Nederland vertrekken en ik naar Maleisië. Voor die tijd moet dus mijn kamer schoon zijn...,7. vrijdag breng ik een bezoek aan een tehuis van gehandicapte kinderen vlakbij het missionhome, op uitnodiging van iemand uit de Klong Jan Church (de kerk waar ik les geef), en 8. zaterdag dan s ochtends nog les geven in deze kerk, om dan 's middags met de (slaap)trein naar Maleisië te vertrekken om mijn visum te verlengen. Na terugkomst uit Maleisië, b.l.e.w. (1 april) wordt ik dan van het station gehaald van mensen van Youth for Christ, die ik dat weekend met een "English Camp" ga helpen. Op 5 april wordt ik dan uit Bangkok opgehaald door iemand van de OMF in Lopburi, om daar met hun programma verder te gaan.

Een ding is dus zeker: het is hier alles behalve vakantie. Als het me lukt om na terugkomst snel een baan te vinden, wil ik in het najaar - echt - op vakantie, naar Turkije. Maar zo ver is het nog niet..

Een ding is dus zeker: het is hier alles behalve vakantie. Als het me lukt om na terugkomst snel een baan te vinden, wil ik in het najaar - echt - op vakantie, naar Turkije. Maar zo ver is het nog niet..

Ok, ik ben weer weg. Dat verhaal over "Bangkok Hilton" houdt u nog te goed...

W

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: maart 21, 2004, 02:53:23 pm »
Stuurloos

De laatste tijd heb ik veel te veel tijd om na te denken. Liever doe ik dit niet, maar het gaat vanzelf. Iets waar ik soms over nadenk, en waar veel mensen (met name jongeren) mee worstelen, is welke kan ze uitmoeten met hun leven. Deze week sprak ik bijvoorbeeld twee meisjes die allebei een keuze moeten maken m.b.t. hun toekomstige opleiding. Een van de meisjes is haar huidige school beu, maar weet niet wat ze wel wil, en het andere meisje moet bepalen welke studie ze gaat doen na het gymnasium. Hun situatie is erg herkenbaar, omdat ik vroeger ook geen idee had welke opleiding ik moest kiezen. Ik was nog veel te speels om me met dat soort serieuze zaken bezig te houden. De keuzes die ik heb gemaakt waren ook niet zo gelukkig. Twee jaar HEAO deden me op het randje van de afgrond belanden, en de studie die ik daarna koos (rechten) was ik na twee jaar ook zat (waarna ik alsnog in de afgrond kukelde.) Gelukkig heb ik rechten wel afgemaakt.

Nu zit ik alleen met het probleem dat ik voor juridische functies het meest in aanmerking kom (vanwege opleiding en werkervaring), terwijl ik er eigenlijk geen bal aan vind. Dit heeft z’n uitwerking op m’n sollicitatieactiviteiten. Destijds heb ik met m’n volle verstand voor rechten gekozen (ik wist niet wat ik wilde, had geen zin om te gaan werken en dacht dat rechten me wel zou liggen), maar de impact van die keuze is best groot geweest. Het heeft me enkele zware jaren gekost.

Een ander terrein waarop ik stuurloos ronddobber, is het geloof. Al vrij vroeg had ik het gevoel dat ik het in de kerk en het christelijke wereldje niet uit zou houden. Toen ik op mezelf ging wonen, ging ik vrijwel meteen (bijna) niet meer naar de kerk. Er is nooit iets voor in de plaats gekomen. Maar het christelijke keurslijf en alles waarmee ik ben grootgebracht wil ik niet meer. Ik wil en kan me niet gedragen op een manier zoals van me wordt verwacht. Sommige vrienden uit de kerk hebben wel het geijkte pad gevolgd. Als het om het kiezen van een partner gaat bijvoorbeeld. Ze ontmoetten hun vriend of vriendin op de jv of in het christelijke wereldje en zijn daarna keurig getrouwd, precies zoals het hoort. Die drang heb ik nooit gehad, het benauwt me alleen maar.

Soms heb ik er wel eens de balen van dat mijn familie voor het overgrote deel zo vreselijk christelijk en conservatief is. Als ik dan weer op zo’n receptie ben als gisteren in Ouddorp… bah. Sommige neven en nichten zijn ook een beetje losgeraakt van hun wortels, maar m’n ouders en hun broers en zussen zijn allemaal keurig nette christenen. M’n eigen broers en zussen ook trouwens. Hervormd op gereformeerde grondslag. Hoewel ik een paar ooms en tantes wel oké vind, ga ik nooit graag met hen om. Vooral als het over het geloof gaat ben ik het al snel zat. Ze zijn allemaal zo wereldvreemd en afgezaagd. Ik weet precies hoe ze denken.

Maar goed, ik zal maar stoppen met deze klaagzang. Wat is een weblog toch een heerlijke uitlaatklep. Wat de twee meisjes betreft die ik in het begin noemde: ik hoop dat zij wel de juiste keuze maken, het is zo belangrijk om iets te vinden dat bij je past... Misschien kan ik ze erbij helpen. Ik weet in ieder geval hoe het niet moet.

zidane

• Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: maart 21, 2004, 05:57:05 pm »
Schrale troost pleun, je bent niet de enige.

Qua geloof gaat het bij mij met ups en downs, waarbij ik me realiseer dat ik daar wel aan mee moet blijven doen, want anders wordt ik zo iemand die alleen op zondag christen is, en dan is het bij mij ook snel over en sluiten. Ik weet dus wel zeker dat ik geloof en dat ik niet zonder wil, maar de preciese inhoud.......

En voor de rest, ach....ik zit nu 2,5 jaar bij de zelfde baas, en ik zit me inmiddels ook al weer af te vragen of ik er moet blijven.

Tip: waarom ga je niet voor een jaar naar het buitenland of zo?

Voor mij is het goed geweest om op ene gegeven moment in Rotterdam helemaal opnieuw te beginnen.

CU

:-7

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: maart 21, 2004, 08:46:32 pm »

quote:

op 21 Mar 2004 17:57:05 schreef zidane:

Voor mij is het goed geweest om op ene gegeven moment in Rotterdam helemaal opnieuw te beginnen.

Dat zou ik ook wel willen, maar ik heb niet de illusie dat het ergens anders in Nederland beter of leuker is. Alleen Groningen misschien.  :+

zidane

• Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: maart 21, 2004, 10:52:53 pm »
Buitenland dan?