Big FishGisteravond dus met m’n oudse zus en *tromgeroffel* Santaarnpaal naar de vermakelijke film
Big Fish geweest. Regisseur van dit fantasievolle filmpje is Tim Burton, bekend van films als het horrorsprookje Sleepy Hollow en het in een modern jasje gestoken Planet of the Apes.
Big Fish gaat over Edward Bloom, die al z’n hele leven sterke verhalen vertelt. Tot vermaak van velen, met uitzondering van z’n enige zoon Will. Die is van mening dat z’n ware vader zich verbergt achter al die mooie verhalen en is hem spuugzat. Jarenlang spreekt hij z’n vader niet, tot die ernstig ziek wordt en niet lang meer te leven heeft.
Ik heb geen zin om een lange recensie te schrijven, maar wie van sprookjesachtige films houdt, wil lachen en tegelijkertijd ontroerd wil worden, moet Big Fish zeker gaan bekijken. De jonge Ed Bloom wordt gespeeld door Ewan McGregor, die dat heel olijk doet. Billy Crudup is Will. Crudup is bekend van ‘Almost Famous’, ook een geweldig filmpje.

Toen we naar het geslaagde filmavondje m’n zus bij haar huisje hadden afgeleverd en op weg waren naar Centraal Station, hoorden we op het Stadhuisplein opeens roepen. Het was m’n jongste zusje, die aan het stappen was met een collega. Wat is de wereld toch klein… Ze vroeg of we zin hadden om mee te gaan, maar ik was niet in de stemming, en bovendien te burgerlijk gekleed. Andere keer maar. Het uitgaansleven heeft me nooit echt getrokken, het heeft iets naargeestigs. Neem nu het Stadhuisplein… Uit tenten als de Skihut schalt vreselijke shitmuziek, hormoonkwellend geklede meisjes (die zijn niet naargeestig natuurlijk), gierende hormonen, ‘gezellige’ uitsmijters, agressie (vooral later in de nacht)… Maar goed, uitgaan kan natuurlijk ook heel gezellig zijn.
Vanmiddag ben ik naar het Open Huis van de kerk geweest. Was wel leuk. Wederom waren er een paar figuren die ooit een klap van de molenwiek hebben gehad. De gekste dingen vertellen ze altijd. Moet er wel om lachen, hoewel ik ook met ze heb te doen. Maatje M. (die met zijn achternaam Maat heet) was er ook, leuk om hem weer eens te spreken.
Toen ik op weg was naar het Open Huis, was er bij het stadhuis een volksoploop en er stond overal politie. Motoragenten, politie te paard en platte petten. Het bleek dat de geuzenpenning vandaag werd uitgereikt door Maxima en Willem-Alexander. Ik besloot te wachten tot het paar van het stadhuis naar de kerk zou wandelen, maar achteraf snap ik niet waarom. Ten eerste duurde het langer dan ik had verwacht, ten tweede boeit het koningshuis me niet, ten derde stond er een vies, stinkend mannetje voor me, en toen het prinselijk paar eenmaal tevoorschijn kwam, was het enige dat ik kon zien de (zwarte) hoed van Maxima en de kruin van Willem-Alexander. Geweldig! Nou ja, ik had iig weer iets om in de weblog te kunnen melden.