Zacharov is gewend om van God uit te redeneren of vanuit de Bijbel. Ik inmiddels ook maar ik kan me voorstellen dat het wat vaag overkomt. Dus daarom probeer ik een beetje van de mens uit te redeneren:
quote:
op 16 Mar 2004 00:03:23 schreef Huk:
Je leeft om "iets" iets te aanbidden in de hoop dat je dat goed genoeg doet om later in genade in de hemel toegelaten te worden.
Nee, daarom leef je niet als christen. Ik hoef niet te hopen dat ik iets goed genoeg doe om in de hemel 'toegelaten' te worden. Alleen doordat ik geloof word ik toegelaten in de hemel. Meer hoef je niet te doen. En als je gaat geloven, dan komt de rest met de tijd vanzelf. Omdat je gelooft dat God er is en dat hij Jezus heeft gestuurd om te doen wat we zelf niet kunnen, ben je dankbaar dat hij dat gedaan heeft en sta je anders in het leven. Daardoor ga je je anders gedragen.
Dus: dat eerste klopt wel, maar ik aanbid God omdat ik dat graag wil. Sinds ik weet wat God voor mij gedaan heeft kan en wil ik niks anders.
quote:
Daarnaast roept de bijbel (voor zover mijn beperkte bijbelkennis reikt) heel veel vragen op. Dat zijn de standaardvragen zoals waarom is er ellende in wereld en Waarom doet God niet beter zijn best om alle mensen (al zijn kinderen dus) voor zich te winnen. Dat zijn vragen waar voor mij geen bevredigende antwoorden op gegeven kunnen worden.
Men probeert (op diverse fora) daar wel op in te gaan, maar dan krijg je antwoorden als "je moet niet alles proberen te begrijpen, God houd van je en wil alleen het beste voor je" of "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" of "die ellende komt door de zondeval".
Laat ik eens wat wagen (ik ben ooit van atheïst christen geworden, dus misschien kan ik wat bijdragen).
Het gemeenschappelijke kenmerk van al je vragen is eigenlijk één vraag: Waarom wil God niet alle mensen voor zich winnen? Hij is toch almachtig, hij kan dat toch doen? En als hij almachtig is, dan kan hij toch zo in één klap alle ellende wegvagenvan de wereld. Dus jouw vragen zijn vragen over waarom God zijn almacht niet gebruikt. Of niet lijkt te gebruiken. Toch?
Heb je al nagedacht over wat er gaat gebeuren als God op de een of andere manier besluit om dat ineens wel te gaan doen?
Alle mensen aanbidden God en niemand is meer in staat om iets fout te doen. Iedereen doet het goede en iedereen is lief tegen elkaar. Wat is er dan veranderd op de wereld?
De mensen hebben geen vrije wil meer. Ze kunnen niet kiezen om iets te doen of te laten, omdat God ze die ruimte niet geeft. De mensen die God aanbidden doen dat niet omdat ze dat zelf willen, maar omdat God dat wil.
Wat heeft God eraan dat hij aanbeden wordt door een stel robotjes? Het toffe is nou juist dat hij nu aanbeden wordt door mensen die er echt voor gekozen hebben om dat te doen. Deze mensen zullen meer aan God toegewijd zijn dan zulke robotjes.
Helaas houdt deze keuzevrijheid voor de mens ook in dat je ook tegen het goede kan kiezen. Dat je mensen kun vermoorden, kunt gaan stelen en oorlog voeren. Daarom is er dus zoveel ellende in de wereld. Omdat weinig mensen voor God en het goede kiezen, en veel mensen voor zichzelf, het egoïsme en het slechte.
quote:
Nu kan ik wel begrijpen dat christenen daar genoegen mee nemen omdat zij van kinds af aan niet beter weten en God als iets wezenlijks ervaren.
Niet waar, veel christenen (waaronder ikzelf) zijn pas op latere leeftijd tot geloof gekomen. Ik ben van huis uit atheïst, later werd ik agnost en daarna christen. Sinds ik christen ben is de leegte die ik altijd voelde opgevuld en voel ik me volledig.
quote:
Ze weten (en voelen) dat ze op de goede weg zitten, maar voor mij als ongelovige is dat onverteerbaar, ik wil graag weten waarom ik dat ook zou moeten geloven. Ik wil graag een aanknopingspunt waardoor ik merk dat jullie gelijk hebben, en waardoor ik ook ( echt) geboeid raak. Ik wil dus eigenlijk ook bewijzen zien.
O, maar ik voel niet dat God bestaat, ik WEET het. Ik weet het zekerder dan ik bijvoorbeeld weet dat de aarde bolvormig is (aarde is niet rond hè, dat weten jullie zeker wel

). Dat komt doordat God zich aan mij geopenbaard heeft. Alleen is God niet wetenschappelijk te bewijzen. Net zomin als het wetenschappelijk te bewijzen is dat God
niet bestaat. Ik wou vroeger ook alles tastbaar bewezen hebben. Toen ik de wetenschap bestudeerde (en vooral de manier waarop de wetenschap te werk gaat), ontdekte ik dat je met de wetenschap iets niet hard kunt bewijzen. Een theorie wordt voor waar aangenomen totdat er iets beters bedacht wordt. Je weet dus van tevoren al dat een theorie tijdelijk is.
Bijvoorbeeld toen Newton zijn gravitatiewetten formuleerde dacht men het gevonden te hebben, maar de relativiteitstheorie van Einstein zette alles weer op z'n kop. Daarom kun je ook niet van Einsteins wetten zeggen dat ze het eindproduct zijn. Je weet niet wat er nog ontdekt gaat worden. Dus: in de wetenschap is niks zeker. Het geloof is daarmee niet onlogischer of slechter als de wetenschap. In feite zijn het gelijkwaardige kennissystemen, ze gaan alleen van verschillende grondslagen (aximoa's) uit.
quote:
Ik denk dat geloven (in God) een bepaald gevoel geeft waardoor je weet dat het goed zit, waardoor je volledig achter je eigen besluit staat en je volledig aan Hem kunt geven.
Juist omdat ik dat "gevoel" niet heb zou er bij mij iets moeten gebeuren om dat gevoel op te wekken, ik zou "het licht" moeten zien waardoor ik ook overtuigd raak van Gods goedheid enzo. Pas daarna zal ik mijn "bewijsdrang" en ratio opzij kunnen zetten en me ook aan God over kunnen geven. Dus op eigen kracht zal ik nooit christen kunnen worden omdat er voor mij teveel haken en ogen aan zitten.
Dat klopt helemaal! Ik ken geen christen die zegt op eigen kracht te geloven. Ikzelf ben daarop geen uitzondering. God heeft zich aan mij geopenbaard en ik merk dat ik van hem de kracht krijg om dingen te doen en om te geloven. Uit mezelf kan ik maar heel erg weinig. Als christen merk je hoezeer je afhankelijk bent van dingen buiten je om. Dat maakt het tegelijkertijd ook erg moeilijk.
quote:
Daarnaast is het ook zo dat ik alles heb wat mij hartje begeert en ik heb niet het idee heb dat ik dat van God gekregen heb en God daarvoor moet danken. Er is niets in mijn leven wat in die richting wijst. Er is wel een bepaalde leegte maar ik denk niet dat die door het christendom opgevuld kan worden.
En die leegte dan? Als je echt ALLES hebt wat je hartje begeert, hoe kan het dan dat je desondanks nog steeds het gevoel hebt dat je iets mist?
Stel je eens voor dat je alles wat je nu hebt kwijtraakt (aardbeving of een andere ramp). Wat heb je dan nog over?
quote:
Ik hoop wel dat ik die leegte enigzins kan opvullen voordat ik dood ga. Daarom ben ik ook geinteresseerd in religie, occultisme en andere levensovetuigingen; ik probeer overal van te proeven en er dingen uit te halen die ik voor mijn eigen leven kan toepassen. En wie weet blijf ik dan ooit wel ergens bij een bepaalde religie hangen...
Wie weet, ik hoop voor je van wel. Want weet je hoe het voelt om God te kennen? Om die zo belangrijke liefdesrelatie te hebben met God (Zoals een kind met zijn ouders in een normaal gezin?). Dat voelt als stapelverliefd zijn in het kwadraat. Echt een hemels gevoel, dat ik iedereen graag toewens!

Ik hoop je van dienst geweest te zijn,
Roodkapje.