Auteur Topic: Madagaskar getroffen door Cycloon  (gelezen 1484 keer)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Madagaskar getroffen door Cycloon
« Gepost op: maart 15, 2004, 12:00:12 pm »
quote:

Vrees voor ramp met veerboot Madagaskar

Uitgegeven: 9 maart 2004 11:04

ANTANANARIVO - Autoriteiten op Madagaskar vrezen voor de levens van circa honderd opvarenden van een veerboot die niet is aangekomen op het eiland. Mogelijk is het schip vergaan in de cycloon Galifo die het afgelopen weekeinde over het grote eiland in de Indische Oceaan raasde.

Van het schip en zijn opvarenden is sinds zondagavond geen enkel teken van leven vernomen. De veerboot was op weg was van de Comoren naar de stad Mahajanga in het noordwesten van Madagaskar. Het had daar maandagochtend moeten binnenlopen, zo meldden scheepvaartbedrijven. In de stad leven enkele tienduizenden migranten uit de Comoren, een kleine eilandengroep tussen Madagaskar en het vasteland van Zuidoost-Afrika.

Galifo was vermoedelijk de zwaarste cycloon die Madagaskar in tien jaar tijd heeft getroffen. De tropische storm joeg zondag met windstoten tot 200 kilometer per uur over het noorden van het eiland. Volgens de staatsradio kostte het natuurgeweld op Madagaskar aan zeker achttien personen het leven. Ten minste 50.000 mensen raakten dakloos.

bron nu.nl

Drie minuten stilte gewenst.....
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 15, 2004, 12:05:32 pm »
Jammer van je slotzin pica, daarmee lijk je dit verschrikkelijke nieuws te willen exploiteren voor een punt dat je wil maken.

/ontopic:
Maar blijkbaar is die cycloon al een poosje aan de gang, zijn er verder nog berichten van eerder onheil op het eiland?
Pinkeltjefan

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 15, 2004, 12:15:58 pm »
Het is echt heel ernstig! Ik kan het bericht gewoon niet vinden..... is het zo onbelangrijk?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 15, 2004, 12:16:22 pm »
hmmm 9 maart, geen wonder dat ik niks kan vinden op nu.nl

Ik vind het jammer dat je dit verschrikkelijke nieuws op deze wijze gewoon exploiteerd om een punt duidelijk te maken. Had ik niet van iemand verwacht die anderen daarvan beschuldigt.
Pinkeltjefan

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 15, 2004, 12:18:52 pm »
quote:
eerboot zinkt in wervelstorm Madagaskar
Gepubliceerd op vrijdag 12 maart 2004
PARIJS (ANP) - De wervelstorm die afgelopen weekeinde twee keer over het Afrikaanse eiland Madagaskar raasde, heeft mogelijk tweehonderd slachtoffers geƫist. De Franse autoriteiten, die hulp verlenen, bevestigden vrijdag de ondergang van een veerboot met minstens 120 opvarenden.

Het schip was in de tropische storm omgeslagen. Omdat de helft van de opvarenden uit de Comoren kwam, kondigden de autoriteiten van deze archipel in de Straat Mozambique drie dagen nationale rouw af.

Tijdens de storm zijn windsnelheden van ongeveer 200 kilomter per uur gemeten. De bemanningen van verscheidene vissersboten gelden nog als vermist. Ruim 100.000 mensen op Madagaskar raakten dakloos.

bron helaas dus inderdaad vergaan.

Wat ik wel vreemd vind, ik heb altijd begrepen dat cyclonen redelijk voorspelbaar zijn qua route, waarom voer deze boot dan uit?

btw, 100.000 daklozen....
en geen gironummer te vinden
Pinkeltjefan

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 15, 2004, 12:23:07 pm »
Het verschil tussen de ramp in Madagaskar en de aanslag in Madrid is dat de eerste een 'natuurramp' is. Bij aardbevingen en dergelijke worden ook geen minuut stilte gehouden. Er is ook geen opzet in het spel in tegenstelling tot een aanslag. Daar worden doelbewust onschuldige mensen omzeep geholpen voor een bepaald standpunt van de plegers van de aanslag.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 15, 2004, 12:38:15 pm »
quote:
op 15 Mar 2004 12:23:07 schreef Santaarnpaal:
Het verschil tussen de ramp in Madagaskar en de aanslag in Madrid is dat de eerste een 'natuurramp' is. Bij aardbevingen en dergelijke worden ook geen minuut stilte gehouden. Er is ook geen opzet in het spel in tegenstelling tot een aanslag. Daar worden doelbewust onschuldige mensen omzeep geholpen voor een bepaald standpunt van de plegers van de aanslag.

Maar is het nieuw minder belangerijk? Je hoort er helemaal niets over.

De mensen op de Madagaskar zijn niet zo rijk dat ze voldoende middelen hebben om aan betrouwbare informatie te komen.
Daarnaast zijn ze niet zo voorzien van media als in europa, het land is wel rijk wat betreft flora en fauna. Gelukkig weten de mensen hier niet zoveel van...anders was het een toeristenparadijs geweest.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 15, 2004, 12:47:14 pm »
Het is zeker niet minder erg. En qua hulpverlening zou ik graag zien dat er bij dit soort gelegenheden wat meer info zou komen.
Maar wat wel zo is, is dat nieuws ook een soort regionale waarde heeft. Europa kijkt en is geinteresseert  in europa, vs en middenoosten.

Maar dat geldt voor elk continent. Alsof de aanslag in spanje zoveel nieuws is in een land als indonesiƫ? of bijvoorbeeld hetzelfde madagaskar.
Hoe meer band je met een land hebt hoe meer info en hoe meer info hoe meer impact.
(Wat dat betreft vond ik de aardbeving in Marokko behoorlijk onderbelicht eigenlijk.)
Pinkeltjefan

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 15, 2004, 08:41:15 pm »
quote:
op 15 Mar 2004 12:38:15 schreef Picardijn:
[...]

Maar is het nieuw minder belangerijk? Je hoort er helemaal niets over.

De mensen op de Madagaskar zijn niet zo rijk dat ze voldoende middelen hebben om aan betrouwbare informatie te komen.
Daarnaast zijn ze niet zo voorzien van media als in europa, het land is wel rijk wat betreft flora en fauna. Gelukkig weten de mensen hier niet zoveel van...anders was het een toeristenparadijs geweest.

Het is zeker niet minder belangrijk en erg maar de impact is gewoon minder denkt ik. Als het gewoon een treinramp was geweest in Spanje hadden we ook zeker geen 3 minuten stilte gehouden.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 15, 2004, 09:03:00 pm »
Ik vind het toch apart dat hier 3 minuten stilte wordt gehouden, dat de grens hier blijkbaar wordt gelegd. Natuurlijk is het heel erg, maar het is ook politiek denk ik.
Maar ja....wie ben ik om hierover te oordelen.
Toch denk ik.....bij de ramp bij Enschede werd er niet wereldwijd 3 minuten stilte gehouden, Twente moest ook gewoon doorvoetballen (was vast niet gebeurt als het Amsterdam was geweest, maar ok, offtopic).
Er gebeuren meer rampen, en ik ben best pessimistisch , er zullen er nog veel meer gaan gebeuren ben ik bang. Ook echte aanslagen....
Gaan we daar dan altijd 3 minuten stilte voor houden.
Natuurlijk, ik ben blij dat er gedacht wordt aan de slachtoffers, respect, maar dit is gelijk wel heel groots en ik snap niet waar de grens zit. Het lijkt voor mij erop dat het wat kwestie van voorkeur is....ik weet niet, gevoelsmatig denk ik dat hoor.
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!