Auteur Topic: De doop door besprenkeling géén echte doop?  (gelezen 39089 keer)

cyber

• Bekijk profiel
De doop door besprenkeling géén echte doop?
« Reactie #200 Gepost op: maart 31, 2004, 12:25:09 am »
P&A

Ik heb jullie posting gelezen, en ik kom erop terug
maar, deze zin van jullie viel mij op

quote:

Omdat babys de Heilige Geest nog niet hebben ontvangen kunnen ze nog niet tot het Lichaam van Christus gevoegd zijn….

hier ben ik het niet met jullie eens
want sprong Johannes niet op in de schoot van zijn moeder toen
Maria bij haar nicht, Elisabeth, de moeder van Johannes op bezoek kwam??

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: maart 31, 2004, 12:38:07 am »

quote:

op 30 Mar 2004 20:38:15 schreef arjoderoon:
om even op andere reply in te gaan...:maar dat wil nog niet zeggen dat je over gedoopt moet worden. Vind dat hele overdopen zowiezo al een verschrikkelijke term.
Zijn we het toch ergens over eens :)...Dit vond ik namelijk bij het zoeken naar een bepaald citaat van mij over babys die wel/niet behouden zijn.....

quote:

door Priscilla en Aquila op 17 Mar 2004 20:41
 "overdopen" vind ik trouwens een vreselijke term....maar dat terzijde.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: maart 31, 2004, 09:24:09 am »

quote:

op 31 Mar 2004 00:01:41 schreef Rene:
[...]

da s wel raar 2 dooppraktijken en maar 1 doop....

Nou neem van mij aan dat als je je kind niet laat dopen in de gkv en je bent lid dan heb je een hoop gedonder.

Ik denk dat dat wel meevalt aangezien degenen die mij dat vertelden beide dominee in de GKV zijn...

En hoezo raar: er wordt in Efeziërs maar over één doop gesproken.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: maart 31, 2004, 05:57:35 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 31 maart 2004 @ 09:24:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt aangezien degenen die mij dat vertelden beide dominee in de GKV zijn...

En hoezo raar: er wordt in Efeziërs maar over één doop gesproken.

maar in de praktijk blijkt anders, gewoon ervaring.

Er wordt in Efeziers over 1 doop gesproken, precies mijn punt, 2 formulieren is dus niet nodig.
Of je laat je dopen als volwassene door geloof of als kind als teken van verbond.
Een oudere die als volwassene  in de GKV  gedoopt wil worden moet wel een geloofsbelijdenis doen en anders gaat het niet door.Waarom niet gewoon dopen als teken van het verbond?
Als hij aangeeft graag gedoopt te willen worden is dat voldoende want hij hoort-dan- bij het verbond.
Maar nee hij moet vragen beantwoorden en dat is raar want een kind hoeft dat niet.
RR

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: maart 31, 2004, 06:12:22 pm »
Wat bedoel je nou precies, dat volwassenen zonder getuigenis gedoopt moeten worden? Dat lijkt me niet bijbels...
Er staat toch overal in de Bijbel dat je eerst moet geloven voordat je je laat dopen en dat je daarvan moet getuigen. Het is eerder andersom: waarom niet alleen de volwassendoop?
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2004, 06:18:03 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: april 02, 2004, 12:15:17 am »

quote:

Roodkapje schreef op 31 maart 2004 @ 18:12:
Wat bedoel je nou precies, dat volwassenen zonder getuigenis gedoopt moeten worden? Dat lijkt me niet bijbels...
Er staat toch overal in de Bijbel dat je eerst moet geloven voordat je je laat dopen en dat je daarvan moet getuigen. Het is eerder andersom: waarom niet alleen de volwassendoop?

Dat is mijn punt dus.
Niet en kinderdoop en volwassendoop in 1 kerk.
Dat kan volgens mij niet want de verschillen zijn te groot, de een dopen vanuit verbond de ander vanuit geloof.
Als je zegt dat er maar 1 doop is moet je niet van 2 walletjes eten.
RR

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: april 02, 2004, 12:45:16 pm »
Klopt, maar we zitten nu eenmaal met het feit dat er twee dooppraktijken bestaan. Als er mensen zijn die als kind gedoopt zijn, kun je imho dat niet 'overdoen'. En er zijn mensen die ondanks alles toch voor de kinderdoop zijn. Die moet je imho hun gang laten gaan. Voor beide standpunten is uit de Bijbel argumentatie te halen. Het is net als met de discussie over de besnijdenis in Handelingen 15:

quote:

En sommigen, die afgekomen waren van Judea, leerden de broederen, zeggende: Indien gij niet besneden wordt naar de wijze van Mozes, zo kunt gij niet zalig worden. Als er dan geen kleine wederstand en twisting geschiedde bij Paulus en Barnabas tegen hen, zo hebben zij geordineerd, dat Paulus en Barnabas, en enige anderen uit hen, zouden opgaan tot de apostelen en ouderlingen naar Jeruzalem, over deze vraag. Zij dan, van de Gemeente uitgeleid zijnde, reisden door Fenicie en Samarie, verhalende de bekering der heidenen; en deden al den broederen grote blijdschap aan. En te Jeruzalem gekomen zijnde, werden zij ontvangen van de Gemeente, en de apostelen, en de ouderlingen; en zij verkondigden, wat grote dingen God met hen gedaan had. Maar, zeiden zij, er zijn sommigen opgestaan van die van de sekte der Farizeen, die gelovig zijn geworden, zeggende, dat men hen moet besnijden, en gebieden de wet van Mozes te onderhouden. En de apostelen en de ouderlingen vergaderden te zamen, om op deze zaak te letten. En als daarover grote twisting geschiedde, stond Petrus op en zeide tot hen: Mannen broeders, gij weet, dat God van over langen tijd onder ons mij verkoren heeft, dat de heidenen door mijn mond het woord des Evangelies zouden horen, en geloven. En God, de Kenner der harten, heeft hun getuigenis gegeven, hun gevende den Heiligen Geest, gelijk als ook ons; En heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, gereinigd hebbende hun harten door het geloof. Nu dan, wat verzoekt gij God, om een juk op den hals der discipelen te leggen, hetwelk noch onze vaders, noch wij hebben kunnen dragen? Maar wij geloven, door de genade van den Heere Jezus Christus, zalig te worden, op zulke wijze als ook zij. En al de menigte zweeg stil, en zij hoorden Barnabas en Paulus verhalen, wat grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen gedaan had.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: april 02, 2004, 11:48:50 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 02 april 2004 @ 12:45:
Klopt, maar we zitten nu eenmaal met het feit dat er twee dooppraktijken bestaan. Als er mensen zijn die als kind gedoopt zijn, kun je imho dat niet 'overdoen'. En er zijn mensen die ondanks alles toch voor de kinderdoop zijn. Die moet je imho hun gang laten gaan. Voor beide standpunten is uit de Bijbel argumentatie te halen. Het is net als met de discussie over de besnijdenis in Handelingen 15:

[...]
Er was een discussie, dat klopt maar de uitkomst was wel dat de besnijdenis niet opgelegd mocht worden aan de heidenen, omdat het een juk was wat zij (de joden) noch hun vaderen hadden kunnen dragen. De conclusie is dan ook dat de besnijdenis niet nodig is, ja zelfs zegt Paulus in Galaten dat wij verplicht zijn de gehele wet na te komen als wij ons laten besnijden.
Er bestond dus een praktijk van besnijden omdat de joden die christen waren geworden dat gewend waren, maar dit wordt niet gestimuleerd maar veroordeeld en afgeschaft voort de christenen.
Er blijft dus 1 praktijk over..... Namelijk: geen besnijdenis...

Galaten 5
 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.
2 Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u geen nut doen. 3 Nogmaals betuig ik aan ieder, die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de gehele wet na te komen. 4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij. 5 Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen. 6 Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof, door liefde werkende.
7 Gij liept goed. Wie is u in de weg gekomen, dat gij aan de waarheid niet meer gehoorzaamt?

Duidelijke conclusie over de besnijdenis. Zelfs als je het nog wel van Christus zou verwachten als je je laat besnijden, zegt Paulus hier dat je toch door de wet gerechtigheid verwacht en los van Christus bent, buiten de genade...
« Laatst bewerkt op: april 02, 2004, 11:49:56 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

blub

• Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: januari 04, 2005, 12:18:16 am »
beste mensen,

waarom wordt ik nu altijd zo verdrietig als ik de volgende ellenlange discussie over de doop lees? Hoelang gaan we onze energie hier nog mee verspillen? Zomaar een paar dingen die bij mij opkomen als ik al het bovenstaande lees:
* wie zonder zonde is werpe de eerste steen....
* oordeelt niet opdat gij niet geoordeelt worde....
* Als Jezus ons de heilige geest belooft die ons alles zal leren wat we nog moeten weten, zal Hij ons hiertoe ook niet persoonlijk willen overtuigen en leiden?

En tot slot: laten we ons nu alstublieft eerst druk gaan maken over mensen die de Here God nog helemaal niet kennen! Hoeveel ongelovigen heeft u de afgelopen week al over Jezus verteld? Hoeveel tijd ben ik bezig met het bidden voor ongelovige vrienden, en hoeveel tijd ben ik bezig met het produceren van theologisch verantwoorde posts? Waar zou ik de Here God het meeste mee dienen?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: januari 04, 2005, 12:25:47 am »
Je kunt ook niet reageren. Het op deze manier kicken van onderwerpen die al maanden niet actief meer zijn is helemaal niet nodig. Slotje dus.
Als iemand toch ontopic wil reageren kan er via mail om heropening gevraagd worden.