quote:
op 17 Mar 2004 10:01:53 schreef Bumblebee:
[...]
Hoezo hebben vrouwen meer macht? Wat voor macht is dat dan?
En hebben mannen vrouwen "onderdrukt" puur door hun grotere fysieke kracht?
Hoe plaats jij het Bijbelse beeld van de man als hoofd van zijn vrouw hierin?
De man is van nature een jager. Wanneer de man last krijgt van zijn natuurlijke bevruchtingsdrang dan gaat hij jagen naar vrouwen, het liefst bevrucht hij ook zo veel mogelijk vrouwen, een man is van nature denk ik ook niet monogaam. De macht van de vrouw(en) ligt hierin dat zij bepaald of zij dit toelaat. De uiteindelijke macht ligt dus bij de vrouw. De man kan hier niets tegen doen dan ja en amen op te zeggen óf de vrouw fysiek te gaan onderdrukken ( wat kan hij anders? hij heeft alleen maar zijn fysieke kracht die meer is dan een vrouw)
Hoe ik het bijbelse beeld van de man als hoofd van zijn vrouw zie daar ben ik nog niet uit. De man is het hoofd, de vrouw de nek? Gelijkwaardigheid? Ik verdiep me nog steeds in (on)bewuste machtspatronen tussen relatie's van mensen die uitgevochten worden. Dit machtspatroon wordt ook tussen man en vrouw (veelal) onbewust uitgevochten.
En wat is gelijkwaardigheid? Gelijkwaardigheid is volgens mij datgeen waar zowel man als vrouw mee instemt, waar ze zich beiden waardig bij voelen. Dat kan dan een ondergeschikte als dominerende rol zijn of neutraal.
nog een linkje
http://www.lichaamstaal.nl/lichaamstaal.html?manvrouw.htmlDe strijd om de macht
We kunnen het ontkennen of niet, maar tussen mannen en vrouwen speelt vaak nog steeds een strijd om de macht hoewel dit zich meestal op onbewust niveau afspeelt. Mannen geven niet graag toe dat ze superieur willen zijn ten opzichte van hun vrouw of hun vrouwelijke collega, maar non-verbaal zullen ze dit wel laten merken. Er zijn bepaalde lichaamstekens waarmee dit machtsverschil wordt aangeduid. Dit verloopt meestal volkomen onbewust, zowel bij de man, als bij de vrouw. In de passage over lopen heb ik een paar voorbeelden gegeven over het gearmd lopen en hand in hand lopen. Bij gearmd lopen haakt een vrouw in bij de man; niet andersom. Tijdens hand in hand lopen heeft de man zijn hand meestal in de 'bovenpositie' en bij het verliefde stel slaat de man zijn arm over de schouder van zijn vriendin, terwijl zij haar arm om zijn middel heeft, ook wanneer ze even lang zijn. Wij vinden dat heel gewoon en merken vaak niet eens dat er verschil in is.