Auteur Topic: Kerkelijk shoppen  (gelezen 3993 keer)

de dromer

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Gepost op: januari 27, 2003, 11:18:01 am »
Wat vinden jullie van het zogenaamde "Kerkelijk shoppen" ?
Bij ons in de kerk is het bij sommigen nogal de gewoonte om, als er een niet zo goeie dominee preekt, ergens anders naar de kerk te gaan om er toch maar van verzekerd te zijn een "goeie preek" te horen. Met als gevolg een half lege kerk.
En als het andersom het geval is, een bomvolle kerk.

Gisteren preekte er bij ons in de kerk een nogal populaire dominee, de kerk zat afgeladen vol (alsof Jezus zelf op de preekstoel stond), de dominee dankte God dat er zoveel jeugd in de kerk was, en dat is ook mooi.
Maar ik wordt daar altijd een beetje triest van, ik denk dan: Waar zijn al die mensen anders dan ? Is de enige reden dat je naar de kerk gaat een goede preek te horen ? Om naar een optreden van een dominee te kijken ? Is dat dan alles ? Een goeie preek van een frisse,fruitige dominee ?

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #1 Gepost op: januari 27, 2003, 02:16:12 pm »
Ik kan er goed in komen, omdat bij mij vaak van de dominee af hangt wat ik aan de dienst heb.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Jakolien

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #2 Gepost op: januari 27, 2003, 02:58:19 pm »

quote:

op 27 Jan 2003 14:16:12 schreef Tave:
Ik kan er goed in komen, omdat bij mij vaak van de dominee af hangt wat ik aan de dienst heb.

Gaat het dáárom? Wat jíj aan de dienst hebt?
Gaat het voornamelijk om jóuw behoefte?
Wie staat er nu eigenlijk centraal in de kerkdienst?
Ik denk dat de Here ons zondags bij elkaar roept omdat Hij ons wat te vertellen heeft, en omdat Hij door ons gediend wil worden. HIJ staat centraal!
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Marloes

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2003, 03:39:33 pm »

quote:

op 27 Jan 2003 14:58:19 schreef Jakolien:
Ik denk dat de Here ons zondags bij elkaar roept omdat Hij ons wat te vertellen heeft, en omdat Hij door ons gediend wil worden. HIJ staat centraal!

Wie er centraal staat in de kerkdienst: dat behoort God te zijn, maar is soms ook de mening van de dominee. Een mening die hij naar buiten kan brengen in de samenstelling van prediking, liturgie etc.
Je kunt je afvragen of die mening van de ds altijd overeenkomt met de mening van God. In elk geval is het niet zo heel erg moeilijk om preken te vinden die wel beiden vrijgemaakt zijn, maar niet dezelfde mening verkondigen. De 'ligging' van de verschillende gemeenten is gewoon heel anders.
Dat wordt nog makkelijker als je preken/toespraken neemt die uit verschillende kerken afkomstig zijn (vergelijk een preek over de uitverkiezing (HC) van de vrijgemaakte kerk eens met de Gereformeerde Gemeenten).
Ik weet wel dat er altijd gezegd wordt dat het niet om je eigen behoefte mag gaan, maar dat het om God moet gaan... Weet alleen bij lange na niet zeker of ik het daarmee eens kan zijn. En blijkbaar ben ik niet de enige, gezien de opkomst van themadiensten, gehandicaptendiensten, doven- en slechthorendiensten, 'jeugdkerken', enz enz enz.
[Prediker 7:29]

Jakolien

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2003, 05:08:53 pm »

quote:

op 27 Jan 2003 15:39:33 schreef Marloes:
Ik weet wel dat er altijd gezegd wordt dat het niet om je eigen behoefte mag gaan, maar dat het om God moet gaan... Weet alleen bij lange na niet zeker of ik het daarmee eens kan zijn. En blijkbaar ben ik niet de enige, gezien de opkomst van themadiensten, gehandicaptendiensten, doven- en slechthorendiensten, 'jeugdkerken', enz enz enz.

Het feit dat er zo'n grote opkomst is bij bijzondere diensten zoals jij die noemde, is denk ik een teken aan de wand! Het is triest dat zóveel niet-doven en niet-gehandicapten blijkbaar alleen warm te krijgen zijn voor een 'opgeleukte' kerkdienst, waar de inhoud van de prediking meestal kinderlijk eenvoudig is.
Paulus waarschuwde ons niet voor niets voor het geestelijke melkvoedsel, terwijl we de kindertijd eigenlijk allang achter de rug hebben. We moeten weer leren verlangen naar het 'vaste voedsel', zoals Paulus dat noemt, en niet vrijwillig bij de fles en de olvarit blijven steken.
En dan is de 'mening' van een predikant niet het eerste wat afstoot of aantrekt, maar vooral de roepstem van de Here (via de kerkeraad van je gemeente). Als de preken leeg, dor of onschriftuurlijk zouden zijn, dan moet je daarvoor niet weglopen maar met hem daarover in gesprek gaan. Zo dien je dan ook de hele gemeente en let je niet alleen op eigen belang.
Groetjes,
Jakolien
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Marloes

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2003, 11:53:32 pm »

quote:

op 27 Jan 2003 17:08:53 schreef Jakolien:
Het feit dat er zo'n grote opkomst is bij bijzondere diensten zoals jij die noemde, is denk ik een teken aan de wand! Het is triest dat zóveel niet-doven en niet-gehandicapten blijkbaar alleen warm te krijgen zijn voor een 'opgeleukte' kerkdienst, waar de inhoud van de prediking meestal kinderlijk eenvoudig is.
Paulus waarschuwde ons niet voor niets voor het geestelijke melkvoedsel, terwijl we de kindertijd eigenlijk allang achter de rug hebben. We moeten weer leren verlangen naar het 'vaste voedsel', zoals Paulus dat noemt, en niet vrijwillig bij de fles en de olvarit blijven steken.
En dan is de 'mening' van een predikant niet het eerste wat afstoot of aantrekt, maar vooral de roepstem van de Here (via de kerkeraad van je gemeente). Als de preken leeg, dor of onschriftuurlijk zouden zijn, dan moet je daarvoor niet weglopen maar met hem daarover in gesprek gaan. Zo dien je dan ook de hele gemeente en let je niet alleen op eigen belang.
Groetjes,
Jakolien

Wat bedoel jij met 'vast voedsel'? Ik vind de normale prediking ook niet echt bijster ingewikkeld te begrijpen ofzo. Wat dat betreft is zelfstudie een heel wat beter middel om te leren wat er in de Bijbel staat/van je gevraagd wordt. Toch weet ik dat er veel mensen zijn die preken wel ingewikkeld vinden, en niet duidelijk, en die dus wel behoefte hebben aan zo'n makkelijke dienst.
Let wel: ik zeg niet dat alle diensten altijd een kort praatje moeten bevatten en that's it, alleen dat er veeeel behoefte is aan meer variatie, ook qua niveau!
En dan nog: waarom zou een preek, die 'kinderlijk eenvoudig' is, per definite door Paulus bedoeld zijn toen hij het had over 'vast voedsel'? Lijkt me niet iets om zomaar aan te nemen, maar iets wat eerst grondig *studie* vereist. Een praatje in eenvoudige bewoordingen, korte zinnen, normaal taalgebruik kan heel erg confronterend zijn en dus ook voor 'vast voedsel' worden aangezien.
Oja, en wat dat laatste betreft: niet iedere predikant is blij met commentaar, weet daar goed mee om te gaan, of geeft zelfs maar antwoord als je daarover schriftelijk iets vraagt.  Ik heb ook niet het woord 'onschriftuurlijk' gebruikt; er is gewoon een groot vlak waarbij dingen niet duidelijk maar 'grijs' zijn en dus voor meerdere interpretaties vatbaar - neem bijvoorbeeld het probleem sabbat <-> zondagsviering......
[Prediker 7:29]

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #6 Gepost op: januari 28, 2003, 12:57:09 pm »

quote:

op 27 Jan 2003 14:58:19 schreef Jakolien:
op 27 Jan 2003 14:16:12 schreef Tave:

Juist, helemaal mee eens. Maar goed doordat diensten in andere kerken vaak anders zijn ingevuld, op een manier die meer bij mij past, heb ik het gevoel dat ik daar veel meer met God ben. Natuurlijk staat God centraal, ik wou bewust een beetje provoceren.

Maar wat ik zo jammer vind aan de GKV diensten is dat het voor mij bijna altijd van de dominee afhangt of ik echt bij Gods grootheid en liefde stilsta.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

de dromer

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #7 Gepost op: januari 28, 2003, 02:04:04 pm »
Hangt jou geloof af van de dominee ? Is dat het dan ? Wat als je geen dominee hebt of de dominee wordt ernstig ziek ? Of gaat dood ? Of de dominee gelooft ineens niet meer in God ? Wat dan ?

Is het ook niet zo dat je als gemeente een éénheid moet vormen ? Voor mij weegt dat veel zwaarder dan een goede preek, dat je elkaar weer ontmoet, dat je er voor elkaar kunt zijn.

Aan het einde van de dienst zegt (iedere) dominee: "En de gemeenschap van de heilige geest is met u allen".

Met u allen, de gemeenschap van de heilige geest, gemeenschap der heiligen.

Er zal nooit een eenheid zijn als iedereen maar naar zijn eigen kerkje gaat, er zal nooit een gemeenschap der heiligen zijn als je elkaar op zondag niet meer tegenkomt in de kerk.

Maar goed, je hebt een goede preek gehoord, misschien wel een preek over dat je naar elkaar moet omzien en elkaar moet steunen, en dan ga je weer naar huis. en dan ? Dan ga je misschien wel vertellen dat je zo'n mooie preek hebt gehoord over de gemeenschap der heiligen, sjonge nou ! Daar had je bij moeten zijn !

En als iemand dan vraagt: waar was jij zondag ? Ik heb je gemist. Dan zul je misschien wel antwoorden: Het is toch ook belangrijk dat je andere christenen ontmoet ? God vergadert zijn kerk toch overal ? Zekers ! Maar dan vergeet je wel dat ook jij een plaats hebt gekregen in die gemeente waarvan jij lid bent.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #8 Gepost op: januari 28, 2003, 03:01:57 pm »

quote:

op 28 Jan 2003 14:04:04 schreef de dromer:
Hangt jou geloof af van de dominee ? Is dat het dan ? Wat als je geen dominee hebt of de dominee wordt ernstig ziek ? Of gaat dood ? Of de dominee gelooft ineens niet meer in God ? Wat dan ?

Natuurlijk niet. Maar als de dominee het goed brengt is het voor jezelf een stimulans om er bij stil te staan en ook concreet iets meet te gaan doen.

quote:

Is het ook niet zo dat je als gemeente een éénheid moet vormen ? Voor mij weegt dat veel zwaarder dan een goede preek, dat je elkaar weer ontmoet, dat je er voor elkaar kunt zijn.
Dat klinkt allemaal heel mooi, maar hoeveel zie je nou werkelijk van het gemeenteleven? Er is bij ons iig. een grote groep die zondag in de kerk zitten dan snel weer weg zijn. en bij overige activiteiten zijn ze niet aanwezig...

de dromer

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2003, 03:36:25 pm »
BITTERBALLEN

Er was eens een man en die had een familie. Op een dag besloot de vader van die familie een groot feest te organiseren, een feest voor iedereen, voor jong en oud.
Iedereen kreeg een uitnodiging, er werd niet één vergeten.
Het zou een prachtig feest worden, de vader besloot om alles uit de kast te halen, er zou een band komen, er werd een gigantisch diner verzorgt, er zou genoeg te drinken zijn, er zou zelfs een gochelaar komen, speciaal voor de kinderen. Er werd echt aan iedereen gedacht.

Maar er was één klein probleempje: Er waren geen bitterballen ! Ja, ze waren er wel maar er was een probleempje met de frituurpan, die deed het niet of zo.
Nou ja, de vader vond het wel jammer maar het mocht de pret niet drukken.
Het ging hem er tenslotte om dat ze met z'n allen bij elkaar waren, om de onderlinge band weer wat te verstevigen, het zou een prachtig feesie worden.
Hij had  het wel eens vaker gedaan zo'n feest, hij vond het altijd fantastisch om te zien hoe iedereen met elkaar om ging, alles krioelde altijd door elkaar heen, jong en oud, broers en zussen, ooms en tantes, neven en nichten, zelfs voor oma in de rolstoel was er een plekje gereserveerd, zodat ze alles goed kon meemaken.

Maar er was één bij die hoorde dat er geen bitterballen waren, hij baalde als een stekker, want een feest zonder bitterballen is geen feest vond hij. De lol was er voor hem bij voorbaat al af.

Toevallig hoorde hij dat er vlakbij waar hun familiefeest werd gehouden nog een ander familie feest was, het zou ook een prachtig feest worden, ook daar was een band, een diner en een gochelaar en ook daar krioelde iedereen door elkaar, ook een hele gezellige boel, het was wel niet zijn familie, maar er zouden wel bitterballen zijn, en hij dacht: Ach, uiteindelijk zijn we toch allemaal familie van elkaar, wat maakt het uit, ze hebben daar tenslotte bitterballen, en dat is toch wel het belangrijkste.

Dus hij besloot zonder iets te zeggen naar die andere familie te gaan, de mensen vonden het echt heel mooi dat hij er bij was, iedereen was welkom zeiden ze.
En hij was ook erg tevreden het was een goed verzorgd feest, vooral toen de bitterballen arriveerden, hij at zich helemaal vol aan de bitterballen.
De mensen stonden wel een beetje raar te kijken hoe hij zich helemaal vol zat te stouwen met die bitterballen. "Ja" zei hij, "bij mijn eigen familie hebben we vandaag ook een feest, net zoiets als hier, maar daar hebben ze geen bitterballen, vandaar dat ik me hier helemaal volstouw, ik ben dol op bitterballen"

Ze vonden het eigenlijk wel een beetje vreemd dat hij zijn eigen familie omruilde voor een portie bitterballen, maar ja, iedereen was welkom, dus hij ook.

De volgende dag kwam hij zijn eigen familie weer tegen en ze vroegen hem waar hij gisteren was, ze hadden hem enorm gemist. Hij vertelde dat hij naar dat andere familie feest was geweest, dat feest waar ze wel bitterballen hadden, het was echt fantastisch vertelde hij, "vooral die bitterballen, jullie hebben echt wat gemist hoor, ik zit nog vol van de bitterballen."
"Ja, maar wij hadden koffie en broodjes na afloop van het feest, zodat je toch niet met een lege maag naar huis hoeft", vertelde zijn broer.
"Koffie en broodjes, koffie en broodjes ?" Wat heb je daar nou aan?" "Nee hoor, er telt maar één ding voor mij en dat zijn de bitterballen, geen bitterballen, geen feest"
"Volgende keer, als ze weer bitterballen hebben ga ik weer"

Raar verhaal he ?

Rianne

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #10 Gepost op: januari 28, 2003, 11:45:29 pm »
Ja, die man is wel erg eerlijk zeg! Houdt geen dingen binnen die hij wel denkt maar niet durft te zeggen.

Oké, ik snap waar je heen wilt, en zoals jij het in je (grappige) verhaal laat zien, is het erg onnozel. Dus: als we gaan shoppen zijn we teveel op onze eigen belangen gericht? Houden we geen rekening met anderen? Doen we puur waar we zelf zin in hebben?

Is dat wat je eigenlijk wilt zeggen?

de dromer

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #11 Gepost op: januari 29, 2003, 12:45:27 am »
Yep Rianne, en dat is juist wat ik zo erg vind, ik mis die mensen (broers en zussen).
We denken vaak zelf precies te weten wat we nodig hebben, maar aan de andere kant laten we iets moois liggen, iets wat in onze ogen vaak minder belangrijk is.

God geeft iedere zondag een feest voor ons, maar veel mensen denken vaak dat het feest ergens anders beter geregeld is dan het feest wat God juist speciaal voor jou heeft georganiseerd.
Niet dat het andere feest minder is maar God heeft jou juist uitgenodigd voor dat feest in je eigen gemeente.
En als je dan ergens anders heen gaat, komt het in mijn ogen een beetje ondankbaar over.
Snap je ?

Maar goed, neem een bitterbal, ze staan er voor:)
http://www.ijspaleis.nl/gfx/aanbeiding/nov/0477.jpg
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2003, 01:06:07 am door de dromer »

Rianne

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #12 Gepost op: januari 29, 2003, 07:42:51 am »
Goed, maar wat denk je van deze bijbelstekst: ‘onderzoekt de dingen, maar behoudt het goede’?
Is dat geen reden om toch eens rond te kijken?
Wat heb je liever in de kerk: mensen die daar zitten met toch het idee om eens verder rond te kijken, niet de zekerheid of ze wel in de goede kerk zitten…. Of mensen die heel bewust juist in deze kerk zitten, verschillende kerken van binnen hebben gezien, nagedacht over waar volgens hen het beste is?
Ehh ook op andere feestjes zijn geweest waar óók geen bitterballen waren?

quote:

God geeft iedere zondag een feest voor ons, maar veel mensen denken vaak dat het feest ergens anders beter geregeld is dan het feest wat God juist speciaal voor jou heeft georganiseerd.

Zo laat je het klinken alsof alleen het al zeker is dat God wil dat je juist in deze kerk zit… Ik denk dat veel mensen dat helemaal niet zeker weten…

Trouwens, die bitterballen zien er wel erg lekker uit, ik kan me goed voorstellen dat die man naar t andere feestje ging :|

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #13 Gepost op: januari 29, 2003, 09:07:14 am »
"Kerkelijk shoppen is fout, want het gaat niet om jezelf maar om God in de kerkdiensten." In sommige reacties proef ik deze gedachte. Ik vind dat deze gedachte enigszins gemakkelijk en niet recht doen aan shoppers.

quote:

op 28 Jan 2003 12:57:09 schreef Tave:

Maar wat ik zo jammer vind aan de GKV diensten is dat het voor mij bijna altijd van de dominee afhangt of ik echt bij Gods grootheid en liefde stilsta.

Tave verwoordt hier iets wat ik bij meer shoppers (inclusief mijzelf) merk: Ik wil graag Gods grootheid zien, zijn liefde ervaren. Ik wil met alles wat in mij is Hem prijzen. Maar mijn eigen kerkdienst, mijn eigen predikant staat daarbij in de weg.
Zelf ben ik er van overtuigd dat een predikant ook voor ogen heeft de gemeente Gods grootheid te laten zien. Maar als dat niet overkomt, dan moet daar aan gewerkt worden: waarom komt het niet over? Waaraan of aan wie ligt dat?

Een kerkdienst is een feest. Niet alle feesten zijn hetzelfde. Op het ene feest voel je je prettiger dan op het andere. Er gaat wat fout als het je alleen om de bitterballen gaat. Maar ik denk dat het ook bij shoppers in de eerste plaats te doen is om het feest zelf.
HarmW

de dromer

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #14 Gepost op: januari 29, 2003, 11:46:48 am »

quote:

Goed, maar wat denk je van deze bijbelstekst: ‘onderzoekt de dingen, maar behoudt het goede’?
Is dat geen reden om toch eens rond te kijken?

Ja, als je er zeker van bent dat ze er in jou gemeente er een zootje van maken, maar geloof me, in elke gemeente is wel iets, maar meestal merk je daar niks van omdat je er alleen maar op zondag een mooie kerkdienst komt halen.(Bitterballen)

quote:

Zo laat je het klinken alsof alleen het al zeker is dat God wil dat je juist in deze kerk zit… Ik denk dat veel mensen dat helemaal niet zeker weten…

Ik ben er 99,9% van overtuigd dat dat zo is, dat de gemeente waarvan jij lid bent de gemeente is die God voor jou uitgekozen heeft.
En als jij vind dat er iets hopeloos mis is dan kun je twee dingen doen:

1/ weglopen (net zoals Jona die naar Nineve moest)

2/Proberen anderen te overtuigen dat er iets mis is.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2003, 11:52:11 am door de dromer »

de dromer

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #15 Gepost op: januari 29, 2003, 01:23:27 pm »
Citaat van Harm W:

Ik wil met alles wat in mij is Hem prijzen. Maar mijn eigen kerkdienst, mijn eigen predikant staat daarbij in de weg.

Als jij gelooft dat de predikant in jou gemeente door God zelf persoonlijk is aangesteld, dan heeft God zelf jou zondags persoonlijk iets te vertellen.
Behalve als die Predikant leugens loopt te vertellen, dan zou zo'n man geschorst of afgezet moeten worden.
Gelukkig zijn er ook ouderlingen en diakenen aangesteld door God, zodat als het goed is een predikant er op aangesproken wordt als hij een "valse leer" verkondigd.

Maarten

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #16 Gepost op: januari 29, 2003, 03:35:54 pm »

quote:

op 29 Jan 2003 09:07:14 schreef HarmW:
Tave verwoordt hier iets wat ik bij meer shoppers (inclusief mijzelf) merk: Ik wil graag Gods grootheid zien, zijn liefde ervaren. Ik wil met alles wat in mij is Hem prijzen. Maar mijn eigen kerkdienst, mijn eigen predikant staat daarbij in de weg.
In mijn omgeving ken ik diverse shoppers (ik zelf ben (nog)-niet-shopper) en hun verlangen komt vaak sterk overeen met het mijne en heeft een wat andere spits dan wat Tave hierboven verwoord, als ik het goed begrijp. Het is meer "zoekerig": zoals ik nu geloof, zo kan het niet langer, maar "mijn kerk" biedt me daarvoor geen handvaten. Wil ik geestelijk overleven, dan moet ik elders naar balsem voor m'n ziel zoeken. Wat ik uit de eerdere reacties proef, klinkt mij eigenlijk veel positiever in de oren, wat ik om me heen (mezelf incluis) merk is dat er juist uit grote nood geshopt wordt. Wanneer er in onze gemeente een predikant voorgaat die aansprekend preekt, zit de kerk opeens voller dan gemiddeld. Ik vind dat een teken aan de wand, maar voor mij bewijst het wel dat er grote geestelijk nood is bij sommigen.
Maarten van Loon

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #17 Gepost op: januari 29, 2003, 04:04:59 pm »
Een paar jaar geleden liftte een wijze gelovige dame van 80 met mij mee naar het station. Wij waren samen naar dezelfde conferentie geweest over geestelijke groei. Tientallen jaren zat ze, zo vertelde zij mij, onder dezelfde saaie prediking. Het enigste shoppen dat ze deed was naar conferenties gaan, zich voeden en dat weer terugbrengen haar eigen gemeente in. God had haar daar geroepen. De prediking was niet onbijbels, maar saai. Door haar geestelijke kracht kon zij velen in haar gemeente optillen.

Gerard Markerink

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #18 Gepost op: januari 29, 2003, 04:06:12 pm »
De laatste zin: velden --> velen

Gerard Markerink

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #19 Gepost op: januari 29, 2003, 04:11:49 pm »
Denk eens na over roeping. Zou het kunnen dat Christus jou roept naar de allersaaiste gemeente om daar Zijn mensen tot bloei te laten komen? Kijk ook eens naar Ef 1:1. Paulus door de wil van God een geroepen apostel...... Vul jouw naam daar eens in. Waartoe wordt jij geroepen? volgens mij niet om rond te hollen achter dominees aan. Dan kom je de ene dag bij Jan Marijnissen terecht, de andere bij Math Herben.

Maarten

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #20 Gepost op: januari 29, 2003, 05:08:15 pm »

quote:

op 29 Jan 2003 16:11:49 schreef Gerard Markerink:
Denk eens na over roeping. Zou het kunnen dat Christus jou roept naar de allersaaiste gemeente om daar Zijn mensen tot bloei te laten komen? Kijk ook eens naar Ef 1:1. Paulus door de wil van God een geroepen apostel...... Vul jouw naam daar eens in. Waartoe wordt jij geroepen? volgens mij niet om rond te hollen achter dominees aan. Dan kom je de ene dag bij Jan Marijnissen terecht, de andere bij Math Herben.
Wie geroepen wordt anderen tot bloei te laten komen (bijv. in de allersaaiste gemeente ;) ) moet zelf wel de geestelijke kracht hebben om anderen groeikracht te verlenen. Ik weet wel, ik spreek nu op menselijke wijze. Maar God werkt middelijk en schakelt daarbij onze eigen verantwoordelijkheid in. Dus ik denk dat ik het wel zo "menselijk" mag opschrijven.

Ik ben zelf ooit eens in een dorre periode tot ambtdrager gekozen. Ik moest dus anderen gaan bemoedigen daar waar ik ondersteund moest worden. In die dorre periode was ik overigens terecht gekomen in een andere (op zich stimulerende) gemeente waar ik na een ambtsperiode geheel uitgeblust (geestelijk dan) was geraakt. Toch werd ik op mijn roeping gewezen en werd er uiterste druk uitgeoefend om de de benoeming te aanvaarden. Mocht ik op dat moment niet eerst mijn eigen heil (!) zoeken? Mocht ik op dat moment niet de prioriteit stellen om linksom of rechtsom mijn eigen geestelijk welzijn te bevorderen?
Wie vanuit zulke motieven shopt, kan ik goed begrijpen. Dat zou ik geen dominees achterna lopen willen noemen (dat gebeurt óók), maar je heil zoeken.
Maarten van Loon

Gerard Markerink

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #21 Gepost op: januari 29, 2003, 06:11:30 pm »
Ik ken gemeentes waar in een jaar tijd tientallen mensen vertrokken zijn naar een buurman. Dat past in onze tijd. In onze maatschappij wordt geleerd te kiezen voor jezelf. Als velen kiezen voor zichzelf en de bruid van Christus achter zich laten wegkwijnen, dan laden ze zich een grote verwantwoordelijkheid op zich door de gemeente achter te laten waar Christus hen tot de eerste liefde had geroepen. GKV'ers moeten ophouden met klagen, meer bidden om vernieuwde geestelijke krachten in de eigen gemeente. En niet alleen bidden, zich er beschikbaar voor stellen. De bruid van Christus is een familie van mensen die je niet maar zo in de smurrie alleen mag achterlaten.

pjotr

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #22 Gepost op: januari 29, 2003, 10:07:16 pm »

quote:

op 29 Jan 2003 18:11:30 schreef Gerard Markerink:
Ik ken gemeentes waar in een jaar tijd tientallen mensen vertrokken zijn naar een buurman. Dat past in onze tijd. In onze maatschappij wordt geleerd te kiezen voor jezelf. Als velen kiezen voor zichzelf en de bruid van Christus achter zich laten wegkwijnen, dan laden ze zich een grote verwantwoordelijkheid op zich door de gemeente achter te laten waar Christus hen tot de eerste liefde had geroepen. GKV'ers moeten ophouden met klagen, meer bidden om vernieuwde geestelijke krachten in de eigen gemeente. En niet alleen bidden, zich er beschikbaar voor stellen. De bruid van Christus is een familie van mensen die je niet maar zo in de smurrie alleen mag achterlaten.
Verantwoordelijke mensen zijn sterke mensen. Wie zwak is, kun je met het verantwoordelijkheidsargument niet sterk maken. Jezus zei: komt tot mij allen die vermoeid en belast zijn en ik zal u rust geven. Het verantwoordelijksargument maakt mensen zelf weer sterk in plaats van dat Jezus de sterkste is. Met de kerk moet het niet zo zijn: wij hebben op de fluit gespeeld en gij hebt niet gedanst. Jezus vroeg aan zijn discipelen: gij wilt toch ook niet weggaan? De discipelen zeiden toen: gij hebt woorden van eeuwig leven. Dus: waar die woorden gehoord worden, daar wil men zijn.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #23 Gepost op: januari 29, 2003, 11:17:40 pm »
Ik denk dat het goed is dat de gemeentes de waarom vraag eens gaan beantwoorden. Waarom zijn we hier kerk? Graag op 1 A-4tje en ergen zichtbaar ophangen zodat iedereen het ziet. Zowel de gemeenteleden zelf als buitenstaanders. En dat die dan beiden zien, o ja, precies daar draait het om die club om. Als dit gebeurt kunnen we allerlei discussies met een gevoel voor het ware noorden voeren. Of het nu gaat om kerkelijk shoppen als het beoordelen van de liturgie, als het kerk-zijn voor de buitenstaander die nog niet kerklid is.

Graag jullie reactie.

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #24 Gepost op: januari 30, 2003, 09:33:16 am »
Wat mij ergens stoort in deze discussie is dat het lijkt alsof met de beschuldigende vinger naar de shopper wordt gewezen. Hij (of zij) moet zich verantwoordelijk weten. Hij heeft de persoonlijke opdracht om in zijn gemeente dienstbaar te zijn. Want daar is de gezant van God die hem wat te vertellen heeft. Ik vind dit een eenzijdig beeld.

Voor een shopper geldt de gebondenheid aan de eigen gemeente niet (meer) zo sterk. En als de binding zwakker wordt, ebt het verantwoordelijkheidsgevoel weg. Je kunt bij een shopper niet een beroep doen op iets dat er niet is.
Oké, een shopper zoekt. Volgens mij zoekt hij naar de woorden van eeuwig leven. Die woorden kunnen best in zijn thuiskerk ook klinken, maar daar bereiken ze hem niet. Een shopper voelt zich niet (genoeg) aangesproken in zijn eigen kerk, daardoor wordt hij een buitenstaander. Maar hij wil er graag bijhoren! En daarom zoekt hij naar kerkdiensten waar hij wel aangesproken wordt, waar hij het gevoel terug krijgt dat het evangelie ook voor hem bedoeld is.

Nu kun je zeggen dat deze shopper te consumptief is ingesteld, dat hij vindt dat de kerk alleen op zijn muziek mag dansen. Je kunt zeggen dat het in de kerk gaat om de waarheid, om het evangelie. Je kunt zeggen dat God je roept op je eigen plaats in de kerk. Ik ga dat niet ontkennen. Maar blijf alsjeblieft niet staan met je vinger wijzend naar de shopper. Kijk naar jezelf!

Wanneer er shoppers zijn in een kerk, komt er een vraag op de kerk af. Wat is er met de kerk aan de hand, dat we deze mensen er niet bij kunnen houden? Soms kun je misschien antwoorden "niets", maar lang niet altijd. Laat de kerk inderdaad maar een paper maken: hierom zijn wij kerk en dit willen we voor je betekenen.
En vooral: laat het de kerk pijn doen, dat ze niet iedereen bereiken kan!

Harm
HarmW

Sam

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #25 Gepost op: januari 30, 2003, 10:21:36 am »

quote:

Laat de kerk inderdaad maar een paper maken: hierom zijn wij kerk en dit willen we voor je betekenen.
Dank je wel Harm voor je steunbetuiging. Dat 'je' dient wat mij betreft dan niet alleen te gelden voor kerk-shoppers maar ook voor reli-shoppers. Met andere woorden, mensen die op zoek zijn naar de Waarheid.

de dromer

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #26 Gepost op: januari 30, 2003, 11:33:25 am »
Nu wonen wij in een land waar je de mogelijkheid hebt om te shoppen, maar stel nou dat je ergens woont waar dat niet kan of je wordt afhankelijk van andere mensen omdat je slecht ter been bent, hoe los je het dan op ?
Het lijkt wat simpel gesteld mischien, maar er zijn genoeg mensen die de mogelijkheid niet hebben om te shoppen.
Shoppen is een luxe probleem !

Goed, ik ben het er wel mee eens dat als er in een gemeente veel geshopt wordt de kerkeraad zich eens achter de oren mag krabben en zich afvraagt wat er aan de hand is.

Rianne

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #27 Gepost op: januari 30, 2003, 08:37:51 pm »
Als er zo negatief wordt gedaan naar 'shoppers', geeft dat mij het idee dat wij vrijgemaakten onszelf zo ongeveer volmaakt vinden. In ONZE kerk is het goed, in alle andere kerk is het niet goed. God vindt het zogenaamd hartstikke fout dat er mensen zijn die ook in andere kerken gaan kijken.
Ik zie dat helemaal niet zo. Ik ben zelf nog nooit zo naar een andere kerk gegaan, maar ik interesseer me er nu juist heel erg voor, ik wil graag de verschillen zien, ik wil erachter komen dat ik in de goede kerk zit. EN niet omdat mij dat ingepraat is, maar omdat ik zelf die keuze heb gemaakt. Mensen die 'shoppen' vind ik ook helemaal niet verkeerd, tenminste, niet als ze het met de reden doen om meer zekerheid te krijgen, om uit te willen zoeken waar de leer het beste verkondigd wordt. Dat vind ik persoonlijk stukken beter dan mensen die met het vingertje wijzen naar de 'shoppers' en zelf hun commentaar alleen maar uit de boeken en van-horen-zeggen halen...

Peter

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #28 Gepost op: januari 30, 2003, 10:21:10 pm »
De kerken deugen niet, de kerkdiensten deugen niet, de psalmen deugen niet, de kerkenraden deugen niet, de synodes deugen niet, de structuren deugen niet, de orgels deugen niet, de theoloogjes deugen niet, mensen die boeken lezen deugen niet, etc. etc.

Aan alles mankeert wat, behalve aan mijzelf!
Oh nee, mensen die zichzelf volmaakt vinden deugen ook niet, helemaal vergeten.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #29 Gepost op: januari 30, 2003, 10:29:40 pm »
Met vakanties kom ik nog wel eens in Frankrijk en in sommige streken ben je blij als je een protestantse kerk aantreft. Afgelopen jaar waren we in de Cevennen en je gelooft het niet, maar ook daar weer heel veel verschillende protestantse kerken. Alleen het leuke daar was wel, dat men af en toe een gezamenlijke dienst had en ook nog doorverwees naar elkaars activiteiten. Ofwel de gereformeerden maakten de aanwezigen attent op een evangelisatieactie van de evangelischen. En de evangelischen gaven op hun beurt weer aan dat er volgende week zondag een bijzondere dienst was bij de gereformeerden. Die mensen zijn dus wel aan iets gewend en gaan daar dus wel iets minder krampachtig mee om. Wij zijn in beide kerkdiensten geweest (zowel evangelisch als gereformeerd) en allebei hadden ze hun eigen liturgie en het publiek was ook verschillend. Maar daarom voelden wij nog wel met beide kerken verbonden.

De grote vraag aan al die Kerkelijke shoppers is in eerste instantie wat heb je nu zelf gedaan in je eigen kerk. Ben je een persoonlijk gesprek aangegaan met je predikant? Heb je met de ouderlingen gesproken? Heb je het op de bijbelstudievereniging besproken? Ben je met alternatieven gekomen.

Wij leven in een tijd van ervaringen. Bedenk echter dat heel veel mensen in de Bijbel maar één of twee godservaringen hebben gehad en verder vooral heel erg lang hebben moeten wachten. Wij verwachten gewoon teveel van de ervaring van het gevoel.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Marnix

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #30 Gepost op: februari 01, 2003, 04:11:29 pm »

quote:

Nu wonen wij in een land waar je de mogelijkheid hebt om te shoppen

Er wordt net gedaan alsof dat een positief iets is. Ik vind het heel erg dat er zoveel verschillende kerken zijn. Het geeft aan dat er in christelijk nederland niet echt een eenheid is.

Op zich vind ik dat je best wel eens ergens anders mag kijken hoor... we moeten inderdaad niet denken dat wij Gereformeerden het allemaal zo goed doen dat shoppen niet nodig zou moeten zijn.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Sam

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #31 Gepost op: februari 01, 2003, 04:40:16 pm »
Stelling: Het shoppen bevordert de kerkelijke eenheid.

de dromer

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #32 Gepost op: februari 01, 2003, 04:48:21 pm »

quote:

op 01 Feb 2003 16:40:16 schreef Sam:
Ja, mischien voor de mensen die achterblijven in hun eigen gemeente, die nog wel waarde hechten aan eenheid binnen de gemeente, voor de mensen die verdrietig zijn omdat ze hun broers en zussen zondags niet meer in de kerk zien, zodat ze steun bij andere niet-shoppers zoeken.

Rianne

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #33 Gepost op: februari 01, 2003, 04:56:14 pm »

quote:

op 30 Jan 2003 22:21:10 schreef Peter:
De kerken deugen niet, de kerkdiensten deugen niet, de psalmen deugen niet, de kerkenraden deugen niet, de synodes deugen niet, de structuren deugen niet, de orgels deugen niet, de theoloogjes deugen niet, mensen die boeken lezen deugen niet, etc. etc.

Aan alles mankeert wat, behalve aan mijzelf!
Oh nee, mensen die zichzelf volmaakt vinden deugen ook niet, helemaal vergeten.

Ehmm... bedoel je nu dat je het juist wél of juist niet met me eens bent??

Rianne

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #34 Gepost op: februari 01, 2003, 04:58:20 pm »

quote:

op 01 Feb 2003 16:40:16 schreef Sam:
Ik denk niet dat shoppen de kerkelijke eenheid bevordert. Maar dan moet je kijken wat belangrijker is: kerkelijke eenheid of jij in de goede kerk? Of beide natuurlijk, maar dat krijg je misschien pas ná het shoppen... :((

Marnix

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #35 Gepost op: februari 01, 2003, 05:18:11 pm »

quote:

Wij leven in een tijd van ervaringen. Bedenk echter dat heel veel mensen in de Bijbel maar één of twee godservaringen hebben gehad en verder vooral heel erg lang hebben moeten wachten. Wij verwachten gewoon teveel van de ervaring van het gevoel.

Verwachten wij teveel van het gevoel? Of zijn we juist op zoek naar gevoel omdat dat in onze kerk er niet is. En is dat gevoel er dan in onze kerk niet omdat het moeilijk verkrijgbaar is... of omdat we er niet naar op zoek zijn, of met de manier van vieren het niet toelaten? Ik denk juist dat het gevoel er best wel eens is.... maar kun je het dan ook uiten? Kunnen we er als kerk iets aan doen zodat dat weer terug komt in de kerkdiensten?

Ik denk dat dit een van de redenen is van het kerkshoppen. Sommige mensen missen het gevoel, en het uiten daarvan, wat dat gevoel alleen maar versterkt. Veel mensen gaan af en toe een keer naar een andere kerk om daar aan te vullen wat ze missen in de gereformeerde kerk. En dat is ook veelal bij jeugddiensten het geval.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

de dromer

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #36 Gepost op: februari 01, 2003, 05:58:57 pm »
Ik zou begrip voor jeugddiensten hebben als die niet op zondag waren, ik vraag me af of de jeugd ook zo massaal komt als zo'n jeugdienst op een doordeweekse woensdagavond gehouden werd, zodat als je er heen wilt gaan er mischien wel dingen voor moet laten. (sportvereniging, bijbaantje)

Maar mischien onderschat ik de jeugd wel.

Peter

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #37 Gepost op: februari 01, 2003, 10:26:52 pm »

quote:

op 01 Feb 2003 16:56:14 schreef Rianne:
Ehmm... bedoel je nu dat je het juist wél of juist niet met me eens bent??
Wat ik bedoelde was: pas op, dat je niet zelf in de valkuil stapt om alle kwaad in vormen, structuren, enz. te zoeken en daarbij je eigen zondige ik over het hoofd te zien.

Johan Zuidema

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #38 Gepost op: februari 02, 2003, 12:49:10 pm »
"Laat het de kerk pijn doen dat ze niet iedereen kan bereiken"

Dat zal het de kerk ook zeker doen. Waarom? omdat de kerk niet iets vrijblijvends is. Maar een bijeenkomst van christenen die samen die kerkgemeente vormen. God roept mensen naar de kerk, zorgt voor mensen die willen verkondigen, zorgt dat het bij jou landt, werkt door zijn Geest dat je hem kan aanroepen. Dan kom je weer bij God. Het is zijn hand die werkt in de kerk. (Zie Rom 10)

Als je hebt over kerkelijk shoppen, dan heb je het meestal over de manier van verkondiging. Er staat iets tussen Gods boodschap, zodat je kennelijk niet volledig tot geloof in hem kan komen. Het is aan de kerk om daar antwoorden op te geven. Maar wel binnnen de gemeente, gezamenlijk en niet voor iedere doelgroep apart.

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #39 Gepost op: februari 04, 2003, 12:17:30 am »
Het lijkt mij dat kerkelijk shoppen niet alleen bedoeld is om jezelf te bevredigen vanuit een soort onvrede met  de GKV.
Wel eens bedacht dat het een geweldig middel is om andere christenen te ontmoeten?
Die misschien vlakbij wonen en je wist het niet eens?
Stap over de muurtjes, echt, je komt niet in de hel als je eens naar de Hervormden of Synodalen gaat.
God heeft ons zelfs een opdracht gegeven om elkaar op te zoeken.
Hij zei niet: zoek de chrisgrif en nedgrif. Nee, zoek je broeder en zuster in Jezus Christus. En dat zijn er heel wat hoor, buiten de GKV.  
Niet zo krampachtig, zoek elkaar op!  Zoek naar overeenkomsten, dat is belangrijk. Ik krijg hier toch helaas weer sterk de indruk dat WIJ gelijk hebben. Echt mensen, dat is niet zo. Er zijn zoveel trouwe christenen buiten onze kerk.
Brilletje af en zoeken maar!  Gr. Anne-marie

de dromer

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #40 Gepost op: februari 04, 2003, 01:03:01 am »
Het is inderdaad geweldig om andere christenen te ontmoeten en daar zijn ook genoeg mogelijkheden voor buiten het shoppen op zondag, tenminste, als je daar je best voor wilt doen.
Ga bijvoorbeeld naar bijeenkomsten die doordeweeks gehouden worden, en die zijn er in overvloed, zo kun je óók medechristenen ontmoeten en je steekt er ook nog wat van op als het een beetje meezit.

Maar ja, dan moet je er wel weer een avond voor opofferen, en we hebben het al zo druk, niet waar ?

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #41 Gepost op: februari 04, 2003, 01:08:37 am »
Ook door de week kun je bij de evangelische gemeenten heel goed terecht, dat is waar.  Doe je dat ook?  Gr. Anne-Marie. Nog iets meegekregen van de gebedsweek?

de dromer

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #42 Gepost op: februari 04, 2003, 01:12:06 am »
- Nee, dat doe ik niet

- Nee, heb ik niets van meegekregen
:)

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #43 Gepost op: februari 04, 2003, 12:18:12 pm »
was ook in de GKV hoor!  :-)   A.

Johan Zuidema

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #44 Gepost op: februari 04, 2003, 06:50:29 pm »

quote:

op 04 Feb 2003 00:17:30 schreef Anne-Marie:
Het lijkt mij dat kerkelijk shoppen niet alleen bedoeld is om jezelf te bevredigen vanuit een soort onvrede met  de GKV.
Wel eens bedacht dat het een geweldig middel is om andere christenen te ontmoeten?
Die misschien vlakbij wonen en je wist het niet eens?
Stap over de muurtjes, echt, je komt niet in de hel als je eens naar de Hervormden of Synodalen gaat.
God heeft ons zelfs een opdracht gegeven om elkaar op te zoeken.
Hij zei niet: zoek de chrisgrif en nedgrif. Nee, zoek je broeder en zuster in Jezus Christus. En dat zijn er heel wat hoor, buiten de GKV.  
Niet zo krampachtig, zoek elkaar op!  Zoek naar overeenkomsten, dat is belangrijk. Ik krijg hier toch helaas weer sterk de indruk dat WIJ gelijk hebben. Echt mensen, dat is niet zo. Er zijn zoveel trouwe christenen buiten onze kerk.
Brilletje af en zoeken maar!  Gr. Anne-marie

Ik vind dat je in deze bijdrage wel erg gemakkelijk kerkelijke verschillen van tafel weg schuift. Er zijn grote verschillen.

Bovendien krijg ik de indruk van jou stukje dat je een koppeling maakt tussen het begrip ware kerk (wat ik ongelukkig gekozen vind) en uitverkoren christenen. Die koppeling kun je zo niet maken.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #45 Gepost op: februari 04, 2003, 07:46:13 pm »
Je kunt de verschillen zo groot maken als je zelf wil, en je kunt dat niet als argument gebruiken aangezien er weldegelijk heel wat meet geloofsgenootschappen kerken en/of gemeentes die tot de Kerk van Christus behoren.
Lees meer hierover in de discussie 'Oecumene' http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=276

Tevens vraag ik mij af waar je die koppeling maakt en waar je prcies moeite mee hebt

Kikker

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #46 Gepost op: april 16, 2003, 03:30:04 pm »
Wat vinden jullie er dan van wanneer er een preek gelezen wordt, dat de kerk dan ook leeg is...?

Macguinness

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #47 Gepost op: april 16, 2003, 04:01:02 pm »

quote:

op 16 Apr 2003 15:30:04 schreef Kikker:
Wat vinden jullie er dan van wanneer er een preek gelezen wordt, dat de kerk dan ook leeg is...?

Waardeloos !

Nog een vraag:

Wat zou je er van vinden dat als je zelf een preek moet voorlezen en de kerk is half leeg ?

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #48 Gepost op: april 17, 2003, 08:13:57 am »
Om het netjes te zeggen (ook al vroeg je het niet aan mij).

Dat lijkt me echt zwaar vervelend!

Pulpeet

• Bekijk profiel
Kerkelijk shoppen
« Reactie #49 Gepost op: april 17, 2003, 02:28:12 pm »

quote:

op 16 Apr 2003 16:01:02 schreef macguinness:
Wat zou je er van vinden dat als je zelf een preek moet voorlezen en de kerk is half leeg ?
Dan zou ik me af gaan vragen of ik het wel goed doe.