Scriptie-ontwijkend gedrag? Van wie?
Ik moet nog even iets optekenen dat ik vandaag meemaakte, ik weet alleen niet of het immoreel is.
Toen ik in de pauze de kantine binnenliep, zat het meisje dat me nogal tof vindt als enige aan tafel. Ik vroeg hoe haar weekend geweest was, etc. Het leek wel of ze zich niet helemaal op haar gemak voelde. Opeens zei ze: 'ik moet je eigenlijk iets vertellen, maar ik durf niet.' Ik keek verbaasd en deed verder of mijn neus bloedde. 'Ach, anders vertel je het toch morgen?', zei ik. 'Nee, ik ben speciaal hiervoor naar het werk gekomen.' Ik nam een hap van m'n broodje kip-satesalade en bedacht me wat voor vreselijks ze wel niet te melden had. Toen ik het broodje op had, bood ze me een halve sinaasappel aan. Ik propte het stuk met 1 hap naar binnen en zei dat ik nog even een luchtje ging scheppen.
Buiten ging ik op de stoeprand van een leegstaand winkelpand zitten en bestudeerde de langslopende mensen. Leuke bezigheid is dat. Toen ik aanstalten maakte om weer naar binnen te gaan omdat m'n pauze zachtjesaan in de terminale fase was beland, kwam het meisje naar buiten. 'Heb je echt geen idee wat ik wil vertellen?' Pleun (stoicijns): 'Nee, eigenlijk niet' (je moet het vrouwen niet te gemakkelijk maken) Meisje: 'ik vind je al leuk sinds de eerste keer dat ik je sprak, en dat is alleen maar erger geworden. Dat heb je toch wel gemerkt?' Pleun: 'Ooow, ja natuurlijk heb ik dat gemerkt, ik ben niet gek.' (Stilte). Meisje: 'ik moest het gewoon kwijt, ik heb dit nog nooit eerder zo meegemaakt.' Pleun: 'Ik dacht dat je had gezegd dat je snel verliefd werd.' Meisje: 'Nee, juist niet, ik hou het altijd tegen, maar nu lukt dat niet. Ik voel me stom' Pleun: 'Waarom? Ik vind je niet stom hoor.'
Meisje: 'Ik probeer je te ontlopen.' Pleun: 'Ow, dus we gaan voortaan gescheiden diensten draaien. Als ik achter de balie zit, mag jij aan de telefoon.' Meisje (kijkt verschrikt). Pleun: 'grapje.' (Stilte)
Ik wist verder niet veel te zeggen. Wat mij betreft verandert er niets. Het is wel moedig van haar om het te vertellen, als ik niet zeker van de ander ben zou ik nooit toegeven dat ik die persoon leuk vind. Maar hoe moedig en aardig ik haar ook vind, dat is natuurlijk geen reden om ook maar m'n liefde te verklaren. Ondanks dat ik me een vaatdoek voelde vandaag, heb ik het redelijk subtiel opgelost hoop ik. Na een beetje gedrentel (kennelijk hoopte ze dat ik nog iets ging zeggen) besloot ze naar huis te gaan. 'Tot morgen!', zei ik.
Na de redelijk drukke werkdag (de vakantie loopt duidelijk op z'n eind) werd ik thuis op de tamtam begroet door m'n vriendinnen in het Hoge Noorden.