Napels vind ik het leukste Peppie
Terug in HollandGisteravond zijn we, na een vlekkeloze doch saaie vliegreis, weer thuisgekomen in ons vertrouwde kikkerlandje. Vlak voor het vertrek uit Napels speelde ik met Daniele (15) nog een potje voetbal op de Play Station 2 (uiteraard Nederland – Italië) en kreeg ik van papa Pirozzi (de vader van onze gastvrouw) nog een ritje aangeboden op de scooter. Als ik in Napels zou wonen zou ik ook zo’n ding kopen, lekker scheuren in de chaos van Napels. Autorijden in Napels is aan mij niet besteed, ik heb namelijk geen rijbewijs…
In de Airbus van Lufthansa zat ik naast een kloon van de schrijver Arnon Grunberg. Met z’n bebrilde krullenkop ging-ie pal voor het raampje hangen, waardoor ik bij het opstijgen nauwelijks iets heb gezien van het machtige uitzicht over Napels en de baai. Bummer.
Op München Flughafen was ik wederom geïmponeerd door de sereniteit en de fraaie architectuur van de luchthaven (veel glas). Bij de gates kon je gratis koffie tappen en een krantje pakken. Ik koos voor
Die Zeit, maar was te gaar om ‘m te lezen. In een shop zag ik een afgeprijsd shirt van Bayern München hangen. Even twijfelde ik, maar ik hield de hand op de knip. Als het een beetje meezit ga ik na de zomer een weekendje naar München om een wedstrijd van Bayern te bezoeken, dan kan ik altijd nog zo’n shirt kopen.

De afgelopen week heb ik sowieso weinig uitgegeven. Uiteraard zijn we vaak uit eten gegaan, maar souvenirs heb ik nauwelijks gekocht. Alleen twee sjaals van AS Roma en Napoli voor m’n broers. M’n jongste broertje zag ze vanmorgen liggen en zei al dat-ie hoopte dat hij er eentje uit mocht kiezen.
Voor ons gastgezin en de oom die meerdere keren als chauffeur optrad, kochten we op het Piazza Garibaldi een fles citroenlikeur. Het spul was erg lekker, maar na drie glaasjes voelde ik ‘m wel een beetje hangen. Dat had de oom (Salvatore) ook door. “Basta, Gijs?” zei-ie. Met mijn naam hadden de Italianen trouwens erg veel moeite, ze konden hem nauwelijks uit hun strot krijgen. Zucht, kan ik er wat aan doen dat ik zo’n oer-Hollandse naam heb?
Al met al is ons verblijf in Rome & Napels een geweldige ervaring geworden, hoewel de tijd natuurlijk veel te kort was om beide steden optimaal te ervaren. Gezamenlijk zijn we het erover eens dat Napels leuker is dan Rome. Persoonlijk vind ik Rome tof maar veel te toeristisch. Rome doet me denken aan Parijs, maar Parijs bevalt me beter. Napels daarentegen is een unieke belevenis, een stad die onvergelijkbaar is met de steden die ik tot nu toe heb bezocht. Dat zal ook wel te maken hebben met de gastvrije familie waar we verbleven, echt superaardige mensen. De keuken van Napels is ook onovertroffen. Veel bekende lekkernijen zijn van oorsprong Napolitaans, zoals de pizza en de cappuccino. De cappuccino van gastvrouw Carla was geweldig, maar dat geld eigenlijk voor al het voedsel dat de familie ons voorschotelde. Ik heb m’n buikje behoorlijk rond gegeten. Zo was de mozzarella
di bufala (gemaakt van buffelmelk) erg lekker.

Een van de hoogtepunten van het verblijf in Napels was letterlijk en figuurlijk het uitzicht vanaf het hoogste punt van de stad: San Martino. Met enkele vrienden van Carla bezochten we deze plek, een verzamelpunt voor de plaatselijke hangjeugd met hun sletjes, en genoten er van het nachtelijke panorama. Ik twijfel nu hevig welke buitenlandse stad er bij mij op 1 staat, Napels of Barcelona. Barcelona heeft Gaudi en Nou Camp, maar Napels is zo gaaf… zucht.
Een grappig moment was toen we bij familie van het gastgezin koffie (dwz espresso uit een vingerhoedje) gingen drinken. Ik kwam maar niet opdagen en ze dachten dat ik verlegen was. Maar ik zat te tikken voor de weblog en kon niet stoppen. En toen ik klaar was moest ik opeens onwijs poepen. De lucht die ik achterliet op de wc is mijn alibi. Er waren nog meer hilarische momenten, zo heb ik de dames een keer de slappe lach bezorgd toen ik tijdens het eten ‘een beetje’ geknoeid had. Ach, kan gebeuren, grin.
Voor de vakantie was ik benieuwd hoe het zou gaan met het damesduo. Ik was nog nooit met m’n zusje op vakantie geweest en het was ook de eerste keer dat ik met alleen vrouwen op stap ging. Maar het is me prima bevallen. Uiteraard had ik er rekening mee gehouden dat vrouwen overal en altijd kleren willen kopen, maar dat vind ik niet erg. Pleuntje vermaakt zich wel hoor. We zijn uitgenodigd om nog eens terug te komen bij de familie Pirozzi, en als het aan mij ligt gaat dat zeker gebeuren. Andersom lijkt het me ook leuk om hen Rotterdam te laten zien, ik heb Daniele al gezegd dat ik hem dan meeneem naar een wedstrijd van Feyenoord.