Auteur Topic: De speelplaats van Pleuntje -- deel 7  (gelezen 26477 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
De speelplaats van Pleuntje -- deel 7
« Reactie #250 Gepost op: mei 10, 2004, 08:26:09 pm »
Werk en opleiding

7 mei heb ik voor het laatst iets geschreven zie ik, dus het is hoog tijd om de lezers een beetje bij te praten.

De afgelopen dagen ben ik redelijk fanatiek bezig geweest met solliciteren. Vanmorgen belde uitzendbureau Content met de vraag of ik interesse heb in een functie bij het CRI in Rijswijk. Het gaat om de behandeling van bezwaarschriften tegen verkeersboetes en maatregelen die automobilisten kunnen worden opgelegd (zoals medische onderzoeken en intrekking van het rijbewijs.) Geen droombaan, maar het verdient goed. Bovendien heb ik momenteel niet veel te kiezen, een situatie waar hopelijk snel verandering in komt. Stiekem hoop ik op de baan van bureauredacteur bij Voetbal International.

De laatste tijd heb ik veel nagedacht over wat ik nu moet met m’n leven. Vroeger (op school) wist ik niet wat ik wilde, en pas na twee verkeerde keuzes (HEAO en rechten) en enige omzwervingen in de vallei des doods (waar ik jullie niet mee ga vermoeien), kom ik langzaam tot het besef waar mijn talenten liggen. Zo weet ik pas sinds een jaar of 6 dat ik goed kan schrijven, daarvoor had ik er nooit aan gedacht. Leerlingen die in de redactie van de schoolkrant zaten snapte ik niet. Dat was toch zonde van je (vrije) tijd? Achteraf bezien lijkt het me juist heel leuk om een schoolkrant te maken. Maar ach, school en leren interesseerden me sowieso niet, ik was een ongemotiveerde leerling.

Rechten heb ik destijds gekozen uit gemakzucht en uit angst. Tijdens de rechtenstudie word je weinig lastig gevallen met praktijkopdrachten en presentaties, zaken waar ik altijd een hekel aan heb gehad. Wel moet je ontzettend veel lezen en heb je veel vrije tijd, en dat beviel me allebei wel. Maar met die vrije tijd moet je wel weten om te gaan. Erg veel zelfdiscipline heb ik nooit gehad, dus na een tijdje verzoop ik in m'n tijd, ook omdat in nauwelijks meer naar college ging. Ik heb toen een hele moeilijke tijd gehad, onder meer doordat de motivatie na 2 jaar langzaam was wegeebt (hoewel de resultaten goed waren) en ik mezelf later niet als jurist op kantoor zag zitten. Nog steeds vind ik een kantoor een soort (goedbetaalde) gevangenis, ik pas er gewoon niet. Gelukkig heb ik rechten wel afgemaakt.

Mensen hebben de afgelopen jaren heel wat beroepen opgenoemd waarvoor ik geschikt zou zijn. Psycholoog, maatschappelijk werker, jongerenwerker, schrijver, journalist... En ze hebben gelijk, voor al deze beroepen heb ik aanleg en interesse. Ik heb nooit van iemand gehoord dat ik een echte jurist ben, en ook dat klopt. Op m’n werk speel ik alleen de rol van jurist.

Vorig jaar heb ik me voorgenomen om ooit nog eens een studie journalistiek of literatuurwetenschap te gaan volgen, waarbij de laatste studie puur voor de lol zou zijn. Literatuur is een van m’n grootste liefhebberijen. Maar afgelopen weekend heb ik me een beetje verdiept in maatschappelijk werk, en ook die (HBO)-opleiding lijkt me erg leuk. Ook wil ik iets met mijn talenknobbel gaan doen, in talen was ik op school altijd erg goed, maar ik heb er daarna nooit wat mee gedaan. In het najaar staat er een cursus Spaans op het programma. Best lastig als je zo veelzijdig bent, helemaal als je met geen van de dingen die je interesse hebben je brood kan verdienen...

Films en boekjes

Afgelopen vrijdag vond ik dat ik toe was aan een paar ontspannende filmpjes, en heb ik Phone Booth en Terminator III gekeken. Phone Booth is een originele thriller die ik wel kon waarderen, maar Terminator III is een van de meest overbodige films die ik ooit heb gezien. Het verhaal verschilt niet veel van dat van Terminator II, maar als T2 top is, is T3 flop. Alleen de scène met de kraanwagen vond ik wel aardig, de nachtmerrie van iedere verzekeraar.

Gisteren heb ik met mijn maatjes Santaarnpaal en Pulpeet voor de tweede keer Adaptation (de eerste keer was vorig jaar in de bios) gezien, een geniale film die zowel humoristisch als gevoelig is. Nicolas Cage is fantastisch op dreef in de dubbelrol van Charlie en Donald Kaufman. Charlie is een tobber, wie het maar niet lukt om van een boek over orchideeën een fatsoenlijk filmscript te maken, terwijl broer Donald de ongecompliceerdheid zelve is, en met gemak een script voor een thriller schrijft. Adaptation staat hoog in mijn lijstje van alltime favourites, de liefhebbers van originele films kan ik hem van harte aanbevelen.

http://www.henrysheehan.com/reviews/abc/adaptation.jpg

Naast films is ook de stroom leesvoer altijd in beweging. Soms als een trage gletsjer, maar vaker nog als een woeste bergstroom. Momenteel ben ik bezig in The Picture of Dorian Gray van Oscar Wilde, wat me tot nu toe nog niet echt boeit. Maar dat komt misschien nog, want het boek gaat over kunst.

Vanmiddag heb ik een bezoekje gebracht aan de bieb in Rotterdam. Het was lekker weer, en dan is het altijd leuk om door de stad te slenteren. Met 5 boekjes in m’n tas werd ik door de draaideur uitgespuwd. O.a. Heart of Darkness van Joseph Conrad (op deze roman is de film Apocalypse Now gebaseerd), 2 boeken over de geschiedenis van het onderwijs en Demonen van de middag, een persoonlijke geschiedenis van depressie, van Andrew Solomon. Het laatste boek is een dikke pil, en het begin is veelbelovend. Een superieur boek. Absoluut het definitieve boek over depressie, gecombineerd met een ontroerend persoonlijk verhaal, staat er op het omslag. Vroeger moest ik er niet veel van hebben, maar boeken over psychologie kunnen best interessant zijn. Zolang het maar geen zelfhulpboeken zijn uit Amerika…

Verder was m’n pa zaterdag jarig (de taart was lekker) en was het gisteren moederdag. Wat mijn moeder voor mij (en haar andere kinderen) betekent, is niet uit te drukken in een cadeau. Daarom heb ik ook maar geen cadeau gekocht (geintje.)

Tot slot een mailwisseling die ik in het weekend had met m’n broer in Bangkok.

Hey broeders,

Ik denk dat we gisteren (zaterdag) alle 3 naar dezelfde wedstrijd hebben gekeken: Bayern München - Werder Bremen 1 – 2. Toch leuk dat sommige mensen hier een schotel hebben. :) En Werder kampioen. Ik ben weer helemaal op de hoogte :)

groet!

W.

http://www.fcbayern.de/imperia/md/images/fotogalerien03_04/fcb_werder/11.jpg

Antwoord Pleun:

Haha, het is 1-3 geworden maar ik heb de wedstrijd niet live gezien, ik moest naar het Open Huis. Hier baalde ik wel van omdat ik me had verheugd op deze topper, maar de doelpunten heb ik later wel gezien gelukkig. Positief dat Makaay het zo goed doet, hij knalde er weer eentje mooi in.

Heb je in Bangkok trouwens al gezien of ze van die illegale voetbalshirts verkopen die niet van echt te onderscheiden zijn?

Groetjes
Pleun

Antwoord broer W.

He Pleun,

1-3 inderdaad, ik heb dan waarschijnlijk ergens een doelpunt gemist. Ik heb het doelpunt na die blunder van Kahn gezien, die goal van Ailton (beauty) en die van Makaay, die er inderdaad lekker in zat :)  

Ik ben nog geen voetbalshirts tegengekomen, omdat ik hier ver van het toeristische gebied afzit, maar ik ga misschien een dezer weken nog naar "China Town", grote kans dat ze ze daar hebben. Heb je nog een specifiek shirt in gedachten?

Ok, k spreek je..

W.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 11:16:24 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: mei 10, 2004, 09:29:20 pm »

quote:

Pleun schreef op 10 mei 2004 om 20:26:
Momenteel ben ik bezig in The Picture of Dorian Gray van Oscar Wilde, wat me tot nu toe nog niet echt boeit. Maar dat komt misschien nog, want het boek gaat over kunst.

Ehm, nee. Dat boek gaat niet over kunst, maar over de gevolgen van "zonde", het ophouden van een mooie buitenkant, het tegenkomen van jezelf. Ik vond het een zeer indringend, bij tijd en wijle zelfs eng boek. Een meesterwerk.

quote:

Zolang het maar geen zelfhulpboeken zijn uit Amerika…

Hoe gaat het met je boek over je verloren mannelijkheid oid?  :+

(Niet dat ik denk dat je dat nodig hebt hoor  ;)  )
Bombus terrestris Reginae

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: mei 10, 2004, 09:40:17 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 10 mei 2004 om 21:29:
[...]

Hey ík wist niet dat het zo'n zeikboek was hoor!
En ik heb hem ook niet dát boek aangeraden, maar éen boek van Leanne Pain... uh Payne.
Maar daar heb ik echt wel spijt van. Het is idd niet bepaald opbouwend en soms behoorlijk zweverig, maarja dat wist ik toen nog niet, ik kreeg het als 'megatip' van iemand die ik op mijn beurt hoog heb zitten.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: mei 10, 2004, 10:03:31 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 10 mei 2004 om 21:29:
[...]

Ehm, nee. Dat boek gaat niet over kunst, maar over de gevolgen van "zonde", het ophouden van een mooie buitenkant, het tegenkomen van jezelf. Ik vond het een zeer indringend, bij tijd en wijle zelfs eng boek. Een meesterwerk.

Klinkt interessant. :)

quote:

Ik ben tot de helft gekomen, toen kon ik er niet meer tegen. Onbegrijpelijk dat zo'n schrijfster/kwakzalver bij veel christenen in hoog aanzien staat. Sarah heeft trouwens gelijk, ik heb zelf voor deze titel gekozen, Crisis in mannelijkheid klonk wel vermakelijk...  :+
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: mei 10, 2004, 10:21:20 pm »
De afgelopen dagen waren er weer wat nieuwsberichten die me opvielen in de krant. Zo volg ik natuurlijk de schokkende affaire rond het mishandelen en vernederen van Iraakse gevangenen. Ik moet hierbij denken aan de film Das Expiriment, waar Roodkapje het een tijdje geleden over had. Het is moeilijk te vatten hoe mensen tot dit soort beestachtigheden kunnen komen.

Verder stond er in het AD een indringend artikel over de moord op Maja Bradaric, en de moeilijke tijd die haar ouders nu hebben. Er was ook een grote foto van Maja bij het artikel geplaatst (niet de foto hieronder.) Volgens Balkenende was de moord op Maja voor hem het dieptepunt in het nieuws van 2003, en ik sluit me daar volledig bij aan. Starend naar het koppie van Maja vind ik het totaal onbegrijpelijk dat iemand zo'n lief, knap meisje wil en kan vermoorden. Maja was ook niet dom, want ze zat op het VWO, haalde goede resultaten en wilde later advocaat worden.

;(

http://www.planet.nl/upload_mm/6/c/9/1988287154_1999996984_majabradaric.jpg

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: mei 10, 2004, 10:36:38 pm »
Echt triest ja, vind het ook een beetje angstaanjagend...

Ik vind het tof van je werk. Cash *rinkel rinkel*
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: mei 13, 2004, 10:38:17 pm »
Morgenavond komt er weer een update over de week van Pleun. Heb er de afgelopen dagen geen tijd voor gehad. Ter verpozing even een leuk bericht dat ik zojuist las.

Iraaks weblog wordt verfilmd

Geplaatst op 13-05-2004 om 13:47 door FilmTotaal  

Een internetdagboek dat tijdens de oorlog in Irak werd bijgehouden door een onbekende Iraakse student, wordt verfilmd. Filmmaatschappij Intermedia is op zoek naar een scenarioschrijver die het weblog moet gaan bewerken, zo berichtte de BBC woensdag.

De schrijver van het weblog, die zichzelf Salam Pax (respectievelijk het Arabische en het Latijnse woord voor vrede) noemt, schreef maandenlang korte, licht humoristische stukjes over het dagelijks leven in Bagdad, tijdens en na de door Amerika geleide invasie in Irak.

Het dagboek, met de titel Beste Raed, werd een groot succes en is eerder al in boekvorm uitgebracht onder de titel The Baghdad Blog. Salam Pax heeft sinds mei vorig jaar een tweewekelijkse column in de Britse krant The Guardian. Hij begon met zijn dagboek om in contact te blijven met een vriend in Jordanië.  

Hmm, het is denk ik een kwestie van tijd dat Hollywood interesse toont voor de weblog van Pleun.  :)
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2004, 10:47:46 pm door Pleun »

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: mei 13, 2004, 11:59:49 pm »
Kledingtip:
http://www.thinkgeek.com/images/products/front/blogging.jpg
Ben je vast voorbereid. :) (En je omgeving ook.)
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2004, 12:00:11 am door Marloes »
[Prediker 7:29]

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: mei 15, 2004, 08:53:18 pm »
De week van Pleun (deel 1)

Het lijkt wel of de bloggers op dit forum momenteel in een lente-dipje zitten, want niemand houdt fanatiek zijn of haar weblog bij. De afgelopen dagen had ik het te druk en was ik te moe om iets voor de weblog te schrijven, maar ik doe nu alsnog een poging.

Dinsdagochtend ben ik met m’n moeder kleren wezen kopen. Meestal doe ik dit in m’n eentje omdat ik dan snel klaar ben, maar een ochtend met m’n moedertje op stap is natuurlijk best gezellig. Zo vaak gebeurt dit niet. Na afloop hebben we nog een bakkie gedaan bij V&D’s La Place. Toen m’n moeder voorstelde om ook nog even bij C&A te kijken, stemde ik schoorvoetend toe. In C&A kwamen we een echtpaar uit de kerk tegen. De man zei tegen me dat-ie aan m’n gezicht kon zien dat ik kleding kopen net zo leuk vond als hij. Oké, ik had er wel een beetje genoeg van, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik gewoon duf was. Dan heb ik al gauw een onverschillige uitstraling, iets waar ik niet blij mee ben. De combinatie van mijn moeders fijne neusje voor leuke kleren, en mijn eigen goede smaak (ik zie altijd meteen of ik iets mooi vind), leverden me een aantal leuke overhemden en een nieuwe jas op. Laat die zomer maar komen.

Woensdagmorgen had ik een gesprek bij Sociale Zaken. Momenteel heb ik veel sollicitaties lopen, dus ik zie het vooralsnog niet somber in. De consulente zei dat het haar wel vervelend leek, om een uitkering te hebben terwijl je met mijn opleiding het viervoudige kan verdienen. Tsja, dat is wel zo. Het wordt tijd dat ik weer aan de bak kom, ik mis de druk om (iets) te presteren en sta stil in mijn ontwikkeling.

’s Middags had ik nog een gesprek, en wel bij m’n oude detacheringbureau (Robberts) over een stagetraject (+ opleiding van 4 dagen) van drie maanden. Hoe het nu precies komt weet ik niet, maar het liep helemaal in de soep. Ik was dik te laat omdat ik me had verslapen (middagdutje) en de trein had gemist. Toen de tram ook nog eens een onverwachte omweg maakte kon ik het helemaal shaken, de projectadviseur van Robberts was ook duidelijk geïrriteerd. Daar komt nog eens bij dat ik erg moe was, en in combinatie met de stress van het te laat komen resulteerde dat in een heel wazig gesprek (van mijn kant dan.) Ik had me niet voorbereid en een van de vragen die ik stelde was of ik in de zomer wel op vakantie kon. Nee, ik kwam bepaald niet gemotiveerd over, en misschien was ik dat ook wel niet omdat ik momenteel sollicitaties heb lopen die me interessanter lijken. Maar dan nog… Achteraf snap ik niet dat ik me zo slecht heb voorbereid, ik zit nu niet in de situatie om kieskeurig te zijn. Deze ervaring was de druppel.

Wordt vervolgd…

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: mei 15, 2004, 09:10:40 pm »
And it's time for a new one :)

succes
Pinkeltjefan