Leren leren lerenMezelf vandaag een keertje ziek gemeld...moet kunnen vind ik

Het was niet zo (vergeleken met vorig jaar) dat ik geen zin had ik college, maar omdat ik in erge tijdnood zit.
Het afgelopen weekend heb ik zaterdagmiddag mijn moeder in de tuin geholpen, en zondagmiddag was het familiefeest.
Vrijdag was ik moe van de hele week colleges volgen en opdrachten maken, dus heb ik helemaal niks gedaan. 's Avonds 'even' met vriendinnen naar de Joek geweest, dat later werd dan ik gepland had.
Ik moet toegeven dat ik de laatste tijd misschien een beetje teveel drink. Ik drink niet bijzonder vaak, niet iedere dag, maar één tot twee keer in de week. Maar ik drink geloof ik wel behoorlijk wat tijdens uitgaan. Niet zoveel dat ik niet weet wat ik doe, maar wel zoveel dat ik me de volgende ochtend nog aangeschoten voel. Met het gevolg dat ik me de hele dag gewoon ziek voel.
Ik heb het zaterdagavond toch nog voor elkaar gekregen een Duitse tekst te schrijven (een verhaaltje dat ik hier niet ga plaatsen omdat mijn moeder bij het voorlezen in de lach schoot, omdat het volgens haar een zwaar keukenrommanetjesgehalte heeft) en ben toen op tijd naar bed gegaan.
Zondagochtend weer besteed aan de studie, en toen tot 7 uur bij de familiedag geweest. Dat was overigens best leuk, er kwam een jongen die twee valken liet zien en er wat over vertelde, en hij had fretten bij zich, waar ik vervolgens de hele middag mee heb zitten knuffelen. Bij de Bingo waren ik en een tante de enigen zonder prijsje, en het Chinese eten was een beetje flauw.
Met mijn familie zelf heb ik ieder jaar minder te praten. De ene helft van mijn neefjes en nichtjes zitten aan de ene tafel beetje rotzooi te trappen en mobieltjes te showen waar heerlijke *kuch* technobeats uit klinken. De andere helft (inclusief ik) zitten af en toe naast een oom of tante, en dan weer verveeld bij elkaar.
's Avonds kreeg ik met mijn moeder ruzie over de computer. Doordat ik op msn zit krijgen wij hackers op de pc, omdat;
'je maar nooit weet met wie je vrienden praten, en die allemaal via msn je computer binnekomen'. Als je onze pc afsluit krijg je namelijk soms de melding dat je in verbinding staat met gebruiker x_0gb6F30a of iets van dien aard.
Natuurlijk klopt er dus iets niet, maar het stomme is dat ik er de schuld van krijg omdat;
'ik op mijn moeders pc gevaarlijke dingen doe die ik in Utrecht zeker niet durf' en dat terwijl ik alleen op de universiteitssite en op msn zit, en verder gewoon via google af en toe wat informatie zoek. We hebben daar niet eens een downloadprogramma.
Mijn moeder zit zelf ook uren op het internet leuke dingetjes te bekijken, en ze klikt op ieder reclameitem dat haar oog trekt.
Ik mag nu niet meer op de pc, wat betekent dat ik niks meer aan mijn studie kan doen. En daarbij klaagt ze dat ik wel met papa naar familiedag kan, maar niets voor haar wil doen. Toen hielp ik haar eraan herinneren dat ik de hele zaterdagmiddag in de tuin had gezeten (onkruid plukken wel te verstaan) terwijl ik zo krap zat met tijd voor mijn opdrachten. 'Ach, een paar uurtjes maar' was haar commentaar.
Deels moet ik haar natuurlijk gelijk geven. Een paar uurtjes moet je er wel voor over hebben om je moeder te helpen...en aangezien ik vrijdag niks gedaan had aan mijn studie vond ik dat ik het niet kon maken om dan zaterdag geen tijd te hebben om mijn moeder te helpen.
Maar aan de andere kant, ik ben nu het huis uit, heb nu een studie waar ik zeker 30 tot 40 uur per week voor nodig heb. Ik moet nu ook voor mezelf koken en de was en poetsbeurten en boodschappen doen en heb ook graag wat tijd voor mezelf.
Op zich zou ik doordeweeks 8 uur per dag kunnen werken aan mijn studie, en 's avonds uitgeput zijn en een beetje voor de tv kunnen hangen, om dan in het weekend uit te gaan en bij mijn moeder in de tuin te gaan werken en andere klusjes te doen. Maar een dergelijke indeling van je studietijd vind ik echt vreselijk.
Mijn hele schooltijd heb ik grote opdrachten vooral in het weekend gedaan, omdat je dan gewoon hele dagen de tijd hebt er lekker aan te werken, zonder onderbrekingen. Verder wil ik doordeweeks ook af en toe wat leuks doen, en soms heb je ook nog andere verplichtingen dan werk voor je studie (bijv. hospiteeravond) waardoor je wat minder tijd hebt en in het weekend nog moet werken.
Mijn moeder denkt dat ik hier in Utrecht alleen 12 uur per week naar college ga en de rest van de tijd lekker op bed lig of op een feestje zit. Terwijl ik de laatste paar weken echt voor mezelf het gevoel heb dat ik hard heb gewerkt. En ik loop nog niet achter, alleen deze week zit ik erg krap met de tijd, waardoor ik mezelf vandaag ziek heb moeten melden omdat ik de opdrachten anders niet op tijd afkreeg.
Ik heb een beetje problemen met plannen, maar als ik helemaal mijn eigen gang kan gaan lukt het allemaal prima. Het gaat alleen opeens fout als er andere dingen tussen komen zoals helpen in de tuin, of ruzies op zondagavond, als je net zit te werken, waardoor je voor de rest van de avond uit je concentratie bent gehaald.
Als ik mijn moeder probeer uit te leggen dat ik echt tijd nodig heb, en dat het geen smoesjes zijn om haar niet te hoeven helpen, is ze heel achterdochtig en teleurgesteld en krijg ik allemaal verwijten naar mijn hoofd geslingerd, dus ik durf niet goed te weigeren als ze vraagt of ik iets wil doen, om ruzies te voorkomen.
Waar houdt het op om aan anderen te moeten denken, en wanneer mag je gewoon doen waar je zin in hebt?