quote:
Tijmen schreef op 22 april 2004 om 19:35:[...]
38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.
Hier wordt duidelijk de link gelegd tussen de doop en het tevens ontvangen v.d H.G.
M.a.w iemand die de (volwassen) doop ondergaat ontvangt tevens de H.G?
Ik vind dit een nogal gewaagde uitspraak, wel zou ik kunnen stellen dat de H.G iemand (bekeerling) naar de doop zou kunnen leiden.
Bovendien wordt hier met de doop een omwenteling geschetst die direkt plaatsvind bij het ritueel.
Ik weet niet wat ik mij daar bij voor moet stellen.
Is deze ervaring voor iedereen gelijk? er is immers maar een H.G.
Kan de H.G je ook na de doop weer verlaten?
Of kun je ook gedoopt worden/wezen zonder de H.G ontvangen te hebben?
De link die er gelegd wordt is volgens mij

:
bekeert u en(als gevolg daarvan)
een ieder van u late zich dopen en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen....Dit stemt overeen met
quote:
Ef 1,13
In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte,....
Hand 10,47
Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen?
Hand. 15
opdat door mijn mond de heidenen het woord van het evangelie zouden horen en geloven. 8 En God, die de harten kent, heeft getuigd door hun de heilige Geest te geven evenals ook aan ons, 9 zonder enig onderscheid te maken tussen ons en hen,door het geloof hun hart reinigende.
Hier wordt niets gezegd over de
waterdoop om de Geest te ontvangen... Dat is namelijk ook niet hetgene waardoor wij behouden worden of de Geest ontvangen...
Dat zou makkelijk zijn... Zet de brandslang er maar op...zoals Constantijn de Grote deed...
Dat was dan de kerstening van het gehele volk..
Dit heeft niets meer met geloof te maken....
De doop is een teken dat
er wat is gebeurt.....met jouzelf, je gelooft nu dat Jezus in jou plaats is gestorven...en je laat dat zienHet gaat erom dat er gebeurt IS wat de doop uitbeeldt.....
Dus als het goed is heb je de H. Geest al ontvangen voordat je je laat dopen.... Dan zeg je: ik ben tot geloof gekomen en wil me laten dopen.....
Dit wordt ook duidelijk in:
quote:
Mar 16,16
Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.
Er staat dus niet: Wie
niet gedoopt is zal veroordeeld worden.....
In Hand. 2 is het misschien zo dat het moment van bekeren en moment van dopen bijna
samenvielenNet als bij de kamerling uit morenland...
"Daar is water. Wat is ertegen dat ik gedoopt wordt... Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd..." En hij werd onmiddelijk door Fillippus gedoopt.....
Als je de Heilige Geest hebt ontvangen, zal Hij niet meer weggaan.....
Niemand kan u roven uit de hand van Mijn Vader zegt Jezus.....
Over de doop met de Geest, wat Wilhelmina aanhaalde.....daar denk ik iets anders over....
Ik denk niet dat je een
tweede ervaring nodig hebt die dan doop met of in de Geest wordt genoemd, en evt. gepaard gaat met in tongen spreken e.d.
Er wordt in de bijbel 1 keer de term 'doop met de Geest' uitgelegd....
Dat betekent: 'Door de Heilige Geest tot het lichaam van Christus (de Gemeente)gevoegd (gedoopt) worden... Dit gebeurt op het moment van je bekering..... Dan wordt je bij de gemeente van Christus gevoegd....je wordt
lid van het lichaamquote:
1 Kor 12
12 Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, één lichaam vormen, zo ook Christus; 13 want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt.
Hand 1:5
Want Johannes doopte met water, maar gij zult met de heilige Geest gedoopt worden, niet vele dagen na deze
Dit was dus nog een tekst waar gezegd wordt dat wij gedoopt zullen worden met de Heilige Geest
Dit gaat over het pinksterfeest waar de Heilige Geest werd uitgestort
en de gelovigen tot Een Lichaam, de Gemeente, gedoopt werden..... De Gemeente ontstond....
Dat is de betekenis van het woord 'doop met de Geest' vogens de tekst in 1 Kor. 12: 13....
En natuurlijk
ontvang je ook de Geest als je gaat geloven.....
Dat is de eerste gave die we krijgen als we gelovig worden....
Dus als je tot geloof komt:
-
ontvang je de Geest als eerste gave-
je wordt door de Geest tot het Lichaam van Christus gedoopt lid van het lichaam...
Het lichaam van Christus heeft als kenmerk dat het
dezelfde Geest is die in ieder werkt en die het een eenheid maakt.....
Wanneer zou je nu gedoopt worden ZONDER dat je de Heilige Geest ontvangt?- Ik denk dat het als het goed is al eerder is gebeurt
- Ik denk dat babies niet de Heilige Geest ontvangen bij hun doop
- Ik denk als jij niet echt bent bekeerd, maar bijvoorbeeld
erbij wil horen, of men verwacht van je dat je je
nu maar eens moet laten dopen want je bent al zo en zo oud...dat het niet zo hoeft te zijn dat je
echt bekeerd bent....en heb je zowiezo de H. Geest niet, zul je Hem ook niet
door je doop ontvangen....
Je moet wel weten dat er een H. Geest is, in hand. waren er een groep mensen die dat nietn wisten en dus ook de Geest niet hadden ontvangen..... en een groep die alleen in de naam van Jezus was gedoopt.... dus ook niet de juiste kennis....
Waar ik het wel met Wilhelmina eens ben, imaar ik noem dat misschien anders, is dat je de Heilige Geest hebt ontvangen bij je bekering, MAAR je moet je ook laten
vervullen door de Heilige Geest...
Anders kan Hij niets in jou en met jou doen...dan zul je er weinig of niets van merken dat je bekeerd bent....
Maar dit heeft ook te maken met onderwijs in
hoe de Heilige Geest werkt.
Hij is namelijk niet iemand Die zich aan je opdringt, maar wacht af (Hij is er wel) of jij Hem
toestaat je hart in beslag te nemen.....
Dan gaat er wat met ons gebeuren:
quote:
2 Kor 3,18
En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.
Maar...inderdaad is dit niet de gereformeerde visie... hoe is die dan wel?