Auteur Topic: Stelling over plastische chirurgie  (gelezen 13034 keer)

Does

• Bekijk profiel
Stelling over plastische chirurgie
« Gepost op: april 22, 2004, 06:27:00 pm »
De stelling luidt:

Plastische chirurgie is respectloos tegenover God

Deze stelling kwam ik tegen op de Ronduit Insite. Ik vond hem wel intressant om hem hier ook eens neer te zetten.

Wat ik van de stelling vind:

Ik ben het helemaal eens met de stelling maar aan 1 kant ook weer niet. Je bent ten eerste met dit lichaam geboren dan mag je daar niks aan veranderen dmv chirurgie vind ik want je bent door God geschapen. Het word wat anders voor mij als je plastische chirurgie moet toepassen bij bijvoorbeeld mensen met brandwonden. Dan vind ik het wel weer kunnen. Tja, lastig punt.
Live vanuit de luie stoel

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2004, 06:34:29 pm »

quote:

Does schreef op 22 april 2004 om 18:27:
De stelling luidt:

Plastische chirurgie is respectloos tegenover God

Deze stelling kwam ik tegen op de Ronduit Insite. Ik vond hem wel intressant om hem hier ook eens neer te zetten.

Wat ik van de stelling vind:

Ik ben het helemaal eens met de stelling maar aan 1 kant ook weer niet. Je bent ten eerste met dit lichaam geboren dan mag je daar niks aan veranderen dmv chirurgie vind ik want je bent door God geschapen. Het word wat anders voor mij als je plastische chirurgie moet toepassen bij bijvoorbeeld mensen met brandwonden. Dan vind ik het wel weer kunnen. Tja, lastig punt.

Ik had eens een héééél gereformeerd vriendinnetje, wiens moeder mij maar gewoontjes gereformeerd vond. Tot overmaat van ramp had ik wel eens een beetje oogschaduw op, wat haar regelmatig de vraag ontlokte, met haar zuinige mondje, dat ik zeker niet tevreden was met het lichaam door God geschapen zoals ik was.
Op een gegeven moment was ik dat zó zat , dat ik haar op een ochtend vroeg waarom zij zich eigenlijk zoveel moeite getroostte om zich elke morgen weer  in zo'n vreselijk roze corset met veters te hijsen. Of ze niet trots was op die bolle buik, door God geschapen.

Ik heb  het nooit meer goed kunnen maken. ;)

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2004, 06:34:52 pm »
Plastische chirurgie kan op zich goed gebruikt worden; maar het ligt eraan waarvoor.

Om je lichaam mooier te maken  --> nee!! God heeft je zo geschapen; wees tevreden.

na een ongeluk; bv. brandwonden; dan is het een andere zaak.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2004, 06:36:43 pm »

quote:

apperloo schreef op 22 april 2004 om 18:34:
Plastische chirurgie kan op zich goed gebruikt worden; maar het ligt eraan waarvoor.

Om je lichaam mooier te maken  --> nee!! God heeft je zo geschapen; wees tevreden.

na een ongeluk; bv. brandwonden; dan is het een andere zaak.
Ja maar God heeft je die brandwonden dan ook gegeven zeg maar. Is misschien wat hard gezegd maar God laat het wel gebeuren, of zie ik dit nu niet goed?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2004, 06:38:57 pm »
Mijn mening is dat wanneer je echt een heel erg minderwaardigheidscomplex hebt of heel erg onzeker, of het gevoel dat je er elke dag aan moet denken  zodat het bijna een fobie is dat je je lichaam wel mooier mag maken.

Waar ik tegen ben: In Engeland doet 8 op de 10 meisjes/ jonge vrouwen een borstvergroting. Niet omdat ze dat zelf wil maar omdat je anders als enigste vrouw zonder een mooi decolate loopt en je juist dan opvalt....daarbij komt dat ze hier ook nog leningen voor gaan afsluiten....

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2004, 06:43:18 pm »

quote:

lonneke schreef op 22 april 2004 om 18:38:
Mijn mening is dat wanneer je echt een heel erg minderwaardigheidscomplex hebt of heel erg onzeker, of het gevoel dat je er elke dag aan moet denken  zodat het bijna een fobie is dat je je lichaam wel mooier mag maken.

Dat is toch gewoon respectloos tegenover God dan?

Oe btw, cosmetica etc. valt dus niet onder plastische chirurgie, voglens mij begon Wilhelmina daarover.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2004, 06:45:10 pm »
Ik vind het argument dat God je zo geschapen heeft en dat je er maar tevreden moet zijn maar onzin. Dat kan je ook over ziekten en dergelijke zeggen.
Als iemand problemen met zijn/haar lichaam heeft moet er gewoon de mogelijkheid zijn om onvolkomenheden weg te werken. Ik denk alleen dat je moet kijken naar de intensie waarom je iets doet. En ik denk ook dat de omgeving veel invloed heeft. Botox, borstimplantaten en dergelijke komen (denk ik) meer voor in een omgeving waarin je niet volkomen je zelf kan zijn. Als de omgeving veiligheid en geborgenheid biedt zijn dat soort ingrepen denk ik minder snel aan de orde. Maar als iemand toch ontevreden ergens over blijft vind ik het geen enkel probleem.

Maar wie glashard nee zegt moet ook niet uit gemakzucht een asperientje extra, of dat soort dingen nemen.

Sowieso heeft God de wereld perfect geschapen, en zijn onvolkomenheden dus gewoon een gevolg van de zonde.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 06:46:05 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2004, 06:47:52 pm »
Ziekte is heel wat anders dan cosmetische ingrepen; ik vind dat dat niets met elkaar te maken heeft.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2004, 06:50:47 pm »

quote:

Does schreef op 22 april 2004 om 18:43:
[...]
Dat is toch gewoon respectloos tegenover God dan?

Oe btw, cosmetica etc. valt dus niet onder plastische chirurgie, voglens mij begon Wilhelmina daarover.

Nee, vind ik niet in alles hoor. Stel je nou eens voor dat je als vrouw heel erg behaard bent en je kunt dat via laseren definitief laten verwijderen nou dan doe je dat toch?

En ook wat betreft je gebid. Als je ouders daar geen aandacht voor hebben gegeven en jij loopt met een slecht gebid rond dan vind ik dat je daar een cosmetische tandheelkundige behandeling voor mag ondergaan.

Of als je ontzettende grote borsten hebt ge-erfd zodat je erg écht rugpijnen van krijgt.....nou, dan mag je ze van mij verkleinen.

Ik hecht netzoveel waarde aan geestelijke gebreken, dus depressiviteit, minderwaardigheidscomplex, onzeker zijn, etc als aan lichamelijke gebreken.

Ik ben ook voor vrouwen die in een mannenlichaam zitten gevangen en zich om laten bouwen als vrouw. Ik heb er laatst nog een documentaire over gezien. Het is heel erg wat die mensen mee maken.

Volgens mij kun je als vrouw ook geboren worden met téveel mannelijke hormonen of andersom, als man met téveel vrouwelijke hormonen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 22, 2004, 06:51:05 pm »
alsof je uiterlijk geen invloed op je psyche kan hebben....

Ik ben het voor de verandering eens een keer geheel met Lonneke eens ;)
Maar zelfs als een vrouw totaal geen borstontwikkeling heeft, dan zie ik er geen kwaad in om dat cosmetisch toch te te laten vullen. (En persoonlijk vind ik het niet mooi.) Gewoon als zij daardoor meer het gevoel krijgen 'vrouw' te zijn.
Ik snap die krampachtigheid niet. QWaarom mag de ene imperfectie wel worden opgelost maar de andere niet? Waar staat in de bijbel dat we imperfectie moeten laten bestaan?
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 06:53:55 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 22, 2004, 06:55:02 pm »
We hebben een discussie! :)

Maar om even te reageren op Fredtje: Ziekte is heel wat anders als een cosmetische ingreep zoals Apperloo al wist te melden.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 22, 2004, 06:59:07 pm »
Dat valt nog maar te bezien.
Is een slecht zicht een ziekte?
een slecht gehoor een ziekte?
een geestelijke stoornis?
een grote moedervlek waardoor iemand ongelukkig is?
totaal geen borsten waardoor een vrouw zich geen 'vrouw' voelt?

en daarnaast kom nou eens met bijbelse argumenten voor de stelling dat het uiterlijk niet verfraaid mag worden?
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 22, 2004, 07:06:12 pm »
* Does is eerst even trainen.

Het is gewoon een stelling he. We mogen best van meningen verschillen, of er iets in de bijbel instaat weet ik niet dat bekijk ik vanavond of morgen wel even. :)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 22, 2004, 07:12:34 pm »
Daar ben ik wel benieuwd naar.. Want ik ben het wel eens met Alfredt en Lonneke. :)
Al vind ik wel dat 't goed is om te kijken of plastische chirurgie werkelijk een oplossing kan bieden.. (Bekend schrikbeeld: Michael Jackson.)
[Prediker 7:29]

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 22, 2004, 07:18:12 pm »
Ja, ik vind het bij Michael Jackson ook niet mooi, ook niet bij Vanessa maar goed... ik zat nog te denken zo van: Waarom mag je wel 10.000 euro aan een luxe keuken uitgeven of aan een dure badkamer of dure design meubelen dit ter verfraaiing van je huis en niet 10.000 euro uitgeven aan verfraaiing van je lichaam?

Bovenstaande even tot voorbeeld.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 22, 2004, 08:23:35 pm »
Op internet zie ik geen andere reacties dan hier in dit topic op deze stelling. Om een voorbeeld te geven: Ronduit 'discussie'.

Ik heb zo snel niks kunnen vinden in de Bijbel dat in verband zou kunnen staan met plastische chirurgie. Wat ik wel weet is dat God je naar Zijn evenbeeld heeft geschapen. Dus waarom zou je daar dan wat aan moeten laten veranderen?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 22, 2004, 08:26:51 pm »
Omdat er van dat evenbeeld door de zondeval echt niet heel veel meer over is. De imperfectie is er in geslopen. Adam en Eva gadden echt geen grote wrat op hun kin of keken scheel....
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 22, 2004, 08:33:58 pm »
We blijven het evenbeeld dan toch? En de imperfectie zit er zeker niet in! Wil jij beweren dat God imperfecte mensen schaapt? God schaapt de mensen zoals hij wil dat ze geschapen worden lijkt me.

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 22, 2004, 08:36:59 pm »
Ten eerste heeft God ons niet geschapen zoals we nu zijn, ons lichaam is beinvloed door de zondeval, maar daar is al eerder overgesproken.
Waarom willen mensen nu allemaal plastische chirurgie? Vanuit de wereld, en met name de reclame, komt er een bepaald mensbeeld op ons af. Kijk alle folder, reclamefilms en ook gewone films er maar op na. Als mensen daar niet aan voldoen voelen ze zich buiten gesloten. Dit geldt al voor kleding. Je moet meedoen met de laatste mode anders hoor je er niet bij. En dus moet ook je uiterlijk perfect zijn, en de mogelijkheden worden nu geboden.
Als christenen zouden we dus dat soort dingen niet nodig moeten hebben. Mag je dan niets aan je uiterlijk doen? Natuurlijk wel maar het mag je leven niet beheersen. Je lichaam is een tempel van de Heilige Geest en die kijkt niet naar het uiterlijk maar naar het innerlijk.
Dus bij lichamelijke klachten: Ja, maar anders kijk dan eerst maar eens goed naar de oorzaak.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 22, 2004, 08:40:55 pm »

quote:

Does schreef op 22 april 2004 om 20:33:
We blijven het evenbeeld dan toch? En de imperfectie zit er zeker niet in! Wil jij beweren dat God imperfecte mensen schaapt? God schaapt de mensen zoals hij wil dat ze geschapen worden lijkt me.

dus met een open ruggetje, met een hazelip, doof, blind, in sommige gevallen zelfs met aids etc etc.....

Ook die zaken horen bij het lichaam.
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 22, 2004, 08:43:59 pm »

quote:

Alfredt schreef op 22 april 2004 om 20:40:

[...]

doof, blind, in sommige gevallen zelfs met aids etc etc.....

Plastische chirurgie? Kan je doofheid dmv in je oor te snijden terug krijgen dan? :/
Sorry voor deze toon maar we hebben het nu even over plastische chirurgie.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 22, 2004, 08:47:12 pm »
ja maar ik zeg alleen dat het inconsequent is om lichaam op te delen in dingen die je wel mag herstellen en zaken die je niet mag herstellen. Het lichaam is een geheel. Dus als je wat aan ongemaken als blindheid mag doen, waarom dan niet aan het gebrek aan borstontwikkeling?

beiden zijn gevolgen van de zondeval en foutjes van de natuur.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 08:47:35 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 22, 2004, 08:51:04 pm »

quote:

Alfredt schreef op 22 april 2004 om 20:47:
ja maar ik zeg alleen dat het inconsequent is om lichaam op te delen in dingen die je wel mag herstellen en zaken die je niet mag herstellen. Het lichaam is een geheel. Dus als je wat aan ongemaken als blindheid mag doen, waarom dan niet aan het gebrek aan borstontwikkeling?

Ik vind plastische chirurgie wel goed bij bijvoorbeeld brandwonden oid of een ernstige aangeboren kwaal. Dit heb ik ook in mijn openingspost gezet. Maar zoiets toepassen omdat je even niet tevreden bent is dus uit den boze volgens mij. Als het allemaal goed functioneerd, waarom dan veranderen?

Overigens heb ik tegen het gebruik van gehoorapparaten of een bril geen moeite natuurlijk. Maar dat is iets heel anders.

Maar nu kan je natuurlijk ook over het punt beginnen van het laseren van je ogen terwijl je er ook een bril voor kan gebruiken. Maar afijn. :)

quote:

en foutjes van de natuur.
Nee Nee. :)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 22, 2004, 08:55:10 pm »
Does, ben jij dan ook tegenstander van correctie van flaporen of beugels?

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 22, 2004, 09:00:29 pm »

quote:

Marloes schreef op 22 april 2004 om 20:55:
Does, ben jij dan ook tegenstander van correctie van flaporen of beugels?

Correctie van flaporen alleen als het medisch moet zeg maar. Als het bedreigend is voor iets. En nee niet voor je zelfvertrouwen.

Beugels ben ik voorstander van want tanden die niet goed groeien enzo is medisch niet verantwoord zeg maar.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 22, 2004, 09:03:59 pm »
Waarom is lichamelijke gezondheid belangrijker dan geestelijke gezondheid? Wat is er mis met 'flaporen' wat dichter tegen het hoofd te zetten als die persoon daar gelukkiger van wordt. En nogmaals kun je dat met meer dan alleen je eigen mening onderbouwen?
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 22, 2004, 09:07:59 pm »

quote:

Alfredt schreef op 22 april 2004 om 21:03:
Waarom is lichamelijke gezondheid belangrijker dan geestelijke gezondheid? Wat is er mis met 'flaporen' wat dichter tegen het hoofd te zetten als die persoon daar gelukkiger van wordt.

Ik heb gezegd dat het alleen kan als er bepaalde omstandigheden. Onder deze omstandigheden vallen niet de persoonlijk voorkeur.

quote:

En nogmaals kun je dat met meer dan alleen je eigen mening onderbouwen?
Heb toch al gezegd dat ik daarover niks in de bijbel kan vinden en dat ik dus de bijbel dan ook niet kan gebruiken als onderbouwing. Ik vind dit gewoon zo.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 22, 2004, 09:16:41 pm »
Ja ok, maar als je niet de bijbel gebruikt waarom gebruik je dan wel het bijbelse argument dat het tegen God in zou gaan? Dat is mijn punt een beetje. Het lijkt mij bijna (en dat bedoel ik niet vervelend of kwetsend of boos) dat je God gebruikt om je mening kracht bij te zetten.
Ik vind het gevaarlijk om uitspraken over God te doen als de bijbel er over zwijgt. Verder denk ik dat moraal gebaseerd moet zijn op meer dan alleen de eigen mening. Zeker als je een uitspraak over anderen daarmee wilt doen.
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 22, 2004, 09:19:00 pm »

quote:

Alfredt schreef op 22 april 2004 om 21:16:
Ja ok, maar als je niet de bijbel gebruikt waarom gebruik je dan wel het bijbelse argument dat het tegen God in zou gaan? Dat is mijn punt een beetje.

Het is een stelling. En God schiep ons naar zijn beeld dus waarom er wat aan veranderen. Dat is mijn hele punt eigenlijk. En ja er zijn ook misschapingen bij als je ze zo mag noemen.

Maar jezelf mooier maken dmv zulke dingen te doen is toch ook niet goed te praten? :/

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 22, 2004, 09:27:00 pm »
Ok laten we het hebben over puur voor esthetische redenen plastische chirurgie toepassen, zoals bijvoorbeeld botox.

Persoonlijk heb ik daar niks mee en vind ik het vaak erg lelijk. Maar buiten mijn persoonlijke mening kan ik weinig fundamenteels verzinnen, of uit de bijbel halen, of zelfs uit ethische of filosofische hoek. Kijk dat je beter tevreden kunt zijn met jezelf ben ik het mee eens, maar als iemand het nou fijn vind om er op haar 50ste strak in het vel uit te zien, of op zijn 50ste een haarimplantaat te nemen..... ik zie het probleem niet zo.
Het argument van we zijn zo geschapen blijf ik erg zwak vinden. Het doet me denken aan die mensen die weigeren in het vliegtuig te stappen met het argument "Als God wilde dat we konden vliegen had hij ons wel vleugels gegeven." (Verder geen hard argument, alleen daar doet het me een klein beetje aan denken.)
Pinkeltjefan

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 22, 2004, 09:29:26 pm »
Ik zie het verschil niet tussen een permanentje zetten, je haar verven, sproeten bleken, beugels en een neuscorrectie.. of een piercing/tatoeage.
Ik zie ook nergens in de bijbel bovenstaande dingen afgekeurd worden. Alleen die neuscorrectie hadden ze toen nog niet. :)

Oja, ik was de gelpot nog vergeten. :)

/ edit
even opgezocht..

quote:

Ezechiel 16:12
Statenvertaling: Desgelijks deed Ik een voorhoofdsiersel aan uw aangezicht, en oorringen aan uw oren, en een kroon der heerlijkheid op uw hoofd.
NBG51: Ik gaf u een ring voor uw neus, oorringen voor uw oren en een sierlijke kroon op het hoofd.
Dat wordt kennelijk niet principieel afgekeurd, terwijl gaatjes maken voor oorbellen ed ook een verandering van je lichaam inhouden. (NB Net als haar knippen, nagels knippen, etc al is dat een minder blijvende verandering.)
« Laatst bewerkt op: april 22, 2004, 09:40:18 pm door Marloes »

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 22, 2004, 09:44:30 pm »
Tja ieder zo zijn mening. Wil wel eens weten welke mensen nog meer een mening hebben.
* Does wacht in spanning af.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 22, 2004, 10:39:02 pm »
Je zou je ook kunnen afvragen of ingrijpen in de menselijke natuur verkeerd is. Ja, wel als het om klonen gaat, maar met plastische chirurgie vind ik dat niet. In wezen doet men dat toch ook al bij allerlei produkten die je in de supermarkt koopt? Jam wordt rode kleurstof bij in gedaan om het mooier te laten lijken. Suiker wordt gebleekt om het wit te maken. Dan heb ik het nog niet gehad over genetische manipulatie.
In ieder geval worden produkten verfraaid.

Ik weet niet of je het progamma op tv kent waar mensen een metamorfose ondergaan dmv plastische chirurgie en ik moet zeggen dat ik het tot nu toe geweldig vind om te zien hoe die mensen veranderd zijn. Als je tevreden met jezelf bent straal je dat ook uit. En als je tevreden bent met jezelf dan hoef je ook helemaal geen plastische chirurgie te ondergaan. Dan kies je daar ook niet voor. Die mensen zijn dus gewoon niet tevreden met zichzelf. Volgens mij heeft het dus altijd met je innerlijk te maken en kun je plastische chirurgie hier niet los van zien.

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 23, 2004, 07:57:32 am »
Citaat
Marloes schreef op 22 april 2004 om 21:29:
Ik zie het verschil niet tussen een permanentje zetten, je haar verven, sproeten bleken, beugels en een neuscorrectie.. of een piercing/tatoeage.
Ik zie ook nergens in de bijbel bovenstaande dingen afgekeurd worden. Alleen die neuscorrectie hadden ze toen nog niet. :)
Nou volgens mij wordt er in de Bijbel wel degelijk gesproken over piercings alleen heette het nog niet zo. Maar als ik me niet vergis staat er in Lev ergens een tekst dat we ons lichaam niet mogen doorboren en nog een aantal van dit soort zaken maar waar dat precies staat weet ik niet.
Plastische chirugie waarom niet? Het ligt denk ik aan de argumenten en de intentie waarom je het doet .
Maar om nu altijd maar 25 jaar te blijven ; 'k weet niet of dat een goede reden is hoor!

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 23, 2004, 08:08:05 am »

quote:

bela schreef op 23 april 2004 om 07:57:
Nou volgens mij wordt er in de Bijbel wel degelijk gesproken over piercings alleen heette het nog niet zo.

Klopt, ik heb in mijn edit ook een tekst geplaatst waarin God zijn bruid oor- en neusringen geeft.
Over tatoeages wordt in 1 vd eerste 5 boeken inderdaad negatief gesproken, maar dat is daar omdat dat insnijden vd huid een heidens rouwgebruik is.

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 23, 2004, 09:01:28 am »
He maar dat van die neusring, is er pas in latere bijbelstukken bijgevoegd. Dat staat niet in de oorspronkelijke tekst.

Dat stuk in Ezechiel is wel gericht tot Israel, maar schijnbaar geeft God daarin aan welke versiersel Hij wel mooi vindt, ik weet het niet.

Of probeert God in dit stuk aan te geven hoe de vrouwen uit die tijd zich versierden, maar dat die mensen zo prat op hun schoonheid gingen en "vetrouwd hebben op hun schoonheid, en gij hebt gehoereerd vanwege uw naam."

Dit is wel een moeilijke topic zeg.

Persoonlijk vind ik als ik naar die mevrouw Helwege kijk (weet ik hoe je haar naam schrijft) dat zij zodanig zichzelf veranderd heeft dat je eigenlijk God beledigd: ik ben niet goed zo.

Je lichaam is een tempel, en als je daar maar steeds in laat snijden. Terwijl je een gezond lichaam hebt.

Flaporen zou je misschien als iets ongezonds kunnen zien, weet ik ook niet.

Anderzijds is die ene flippo met zijn oren een goede caberetier met zelfspot, postbode Siemens.

Bij ons moet alles perfect in een doosie passen, we kunnen de 'schoonheid' in iemand die lilliputter is of grootoor, niet zien.

tikvah

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 23, 2004, 09:10:13 am »
"Vermoedelijk was de vroegste functie van het tatoeeren het camoufleren van het ongeklede lichaam tijdens de jacht. Verder werden de versieringen oorspronkelijk gebruikt om bijvoorbeeld onderscheid tussen stammen te accentueren. In sommige culturen gelooft men dat de geest, die na de dood ontsnapt uit het lichaam, een exacte replica van dat lichaam zal worden. Daarom gebruiken zij tatoeages als identificatie in de volgende wereld. Bengalese Hindoes geloven, dat ouders hun kinderen zonder tatoeages in het hiernamaals niet zouden herkennen. Naast identificatiemiddel geldt het als statussymbool. Primitieve culturen (??!) brachten dieren op hun lichamen aan, opdat ze de bescherming en kracht van die dieren zouden ervaren."

"Mag een vrouw zich dan niet "verfraaien"? Die indruk geeft 1 Petr.3:3-6: "Uw sieraad zij niet uitwendig: het vlechten van haar, het omhangen van goud of het dragen van gewaden, maar de verborgen mens uws harten, met de onvergankelijke (tooi) van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is in het oog van God." Met andere woorden: je rijkdom moet in je binnenste liggen. Indien je rijkdom slechts uitwendig is, ben je in wezen arm. Bovendien heb je een zware strijd te voeren (en te verliezen!) tegen rimpels en grijze haren, die onherroepelijk zullen komen!

Maar een vrouw mag best aandacht aan haar uiterlijk besteden om aantrekkelijk te zijn en te blijven voor haar eigen man. Nee, personen uit de Bijbel en bijbelschrijvers waren niet blind voor beeldschone mannen en vrouwen als Sara en Rebekka (Gen.12:11, 14, 24:16, 26:7)! Jacob was verliefd op Rachel, 'schoon van gestalte en schoon van uiterlijk'. Van haar zoon Jozef wordt trouwens hetzelfde getuigd (Gen.39:6). Maar Rachel pleegde wËl afgoderij en stierf op tragische wijze. Van zijn andere vrouw Lea, met fletse ogen, kun je dit niet zeggen. (Gen.29:17, 31:30-35, 35:16-20). Koningin Esther was zowel van binnen als van buiten schitterend mooi. Mooie kleding, sieraden en make up zijn niet uit den boze, mits zij de innerlijke leegte maar niet verhullen en niet bedoeld zijn om mannen te verleiden. "

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: april 23, 2004, 09:45:44 am »
Los gezien van het christelijke verhaal, (of misschien ook niet), wij ageren met z'n allen tegen abortus op grond van chromosomenafwijkingen, zoals bv. het syndroom van Down, mede omdat een kindje met Down syndroom er OOK mag zijn en je straks wellicht de kromme situatie krijgt dat mensen met een mongooltje ter verantwoording worden geroepen: waarom heb je daar niets tegen laten doen?

Zo is het tegenwoordig normaal om het gebit van een topmodel te hebben en worden steeds meer dingen normaal. Iemand die geheel buiten zijn/haar schuld scheve tanden heeft of een kromme neus of kleine borsten of een kaal plekje of weet ik veel wordt sociaal gezien bijna gedwongen om jarenlang met een beugel rond te lopen, een operatie te ondergaan (met alle risico's van dien) of een haarimplantatie te nemen. Nog afgezien van het feit wat een druk het legt op mensen dat ze niet perfect zijn omdat ze bijvoorbeeld een dergelijke luxe-operatie niet kunnen betalen.

Mensen mogen niet zijn zoals ze zijn en daarom worden ze ongelukkig. Kunnen we niet beter in plaats van het mogelijk te maken van alles aan je lichaam te verknutselen, mensen het gevoel geven dat ze OOK gewenst zijn zoals ze zijn?

Aan de andere kant... als er ooit een genezing komt voor Down syndroom die NIET inhoudt dat het kindje wordt doodgemaakt maar wordt genezen, dan zou ik het misschien ook wel laten doen bij mijn kind... je wil toch het beste voor hem/haar, maar wie bepaalt wat het beste is?
Bombus terrestris Reginae

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: april 23, 2004, 01:04:59 pm »
ik heb tegen de normale plastische chirurgie niet veel, het wordt natuurlijk een ander verhaal als het om geslachtsveranderingen gaat enzo omdat die je hele wezen aantasten.

denk ook niet dat er met de bijbel in de hand erg veel over/tegen gezegd kan worden. als je psychische problemen hebt omdat je niet tevreden bent met hoe je eruit ziet kan dat net zo zwaar wegen als bijvoorbeeld brandwonden/ziektes. Wel moet er meer aandacht besteed worden aan drijfveren om je zelf te laten verbouwen.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: april 23, 2004, 03:35:08 pm »
ik ben niet tegen plastisch chirurgie. Ik zou het alleen zelf persoonlijk niet doen. Zo ben ik ook niet tevreden met bepaalde delen van mijn lichaam (welke vrouw wel... ;) )....maar ik wil er niet in laten snijden terwijl dat deel gewoon gezond is. Dat druist tegen mijn gevoel in, laat ik daar eerlijk in zijn. Daarintegen kan ik blij zijn voor een vrouw die een minderwaardigheidscomplex heeft en dus haar buik laat opereren waar het vel er echt bijhangt. Dat komt voor... Ook kan ik blij zijn met een meisje dat een verschrikkelijk grote haakse neus heeft en die mag laten opereren waardoor ze zich beter en gelukkiger voelt. Als zij er zelf geen last van heeft dan heb ik daar respect voor en juich het alleen maar toe dat ze er niks aan laat doen maar ik vind het onnodig om iemand er psychisch onder te laten lijden hoor.
Gewone cosmetische operaties, zuiver voor de mooiigheid vind ik zielig. Dat zijn mensen die denk ik heel onzeker zijn en eigenlijk gewoon therapie moeten hebben om hun zelfrespect op te krikken. Als je teveel van die operaties uitvoert kan het bovendien ook dodelijk zijn....

Wat die neuspiercing betreft...dat is een cultuuruiting, niks slechts aan naar mijn mening. Ik heb zelf ook jaren geleden daarmee rondgelopen. Het is ook bekend van een bijbelse vrouw dat ze een neusring had maar ik weet niet meer wie... |:( . I'm very sorry...

Wat betreft het mooier maken van jezelf....ik vind het vrij oubollig om te stellen dat dit onbijbels zou zijn. Van Ester is bekend dat ze zichzelf ook mooi maakte aan het hof van Ahasveros.
Maar het ligt er gewoon aan met wat voor intenties je dat doet. Ik vind make-up en leuke kleren juist een teken dat je je goed verzorgt. Je mag ook goed voor jezelf zorgen, ik denk dat God dit alleen maar fijn vindt. Je lichaam is een tempel van de Heilige Geest en die moet je goed onderhouden. Als je dit in je achterhoofd houdt wanneer je dingen overweegt waarvan je niet zeker weet of het goed is, dan denk ik dat je (bijna altijd) het antwoord direct wel weet.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2004, 03:38:55 pm door marijma »
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: april 23, 2004, 03:36:54 pm »
Does...heb je er rekening mee gehouden dat mensen echt minderwaardigheidscomplexen hebben en een beroerd geestelijk leven hebben als ze zich niet laten opereren aan bijv, een grote neus of flaporen?
« Laatst bewerkt op: april 23, 2004, 03:38:04 pm door marijma »

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: april 23, 2004, 03:48:27 pm »

quote:

marijma schreef op 23 april 2004 om 15:36:
Does...heb je er rekening mee gehouden dat mensen echt minderwaardigheidscomplexen hebben en een beroerd geestelijk leven hebben als ze zich niet laten opereren aan bijv, een grote neus of flaporen?

En hoe komen de meesten aan hun minderwaardigheidscomplex? Omdat hun omgeving niet kan leven met het feit dat deze mensen er uit zien zoals ze zijn (in een aardig deel van de gevallen dan...)!
Waarom kunnen we (als mensheid) nou nooit zien dat er achter het uitelijk van iemand, gehavend, afzichtelijk of hoe dan ook, een persoon schuilt....
Ik merk helaas dat ook veel christenen zich hieraan schuldig maken...

Ben dus op zich niet tegen plastische chirurgie, alleen de reden waarom deze wordt uitgevoerd is mijns inziens (meestal) niet de juiste...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: april 23, 2004, 03:51:11 pm »

quote:

MaVee schreef op 23 april 2004 om 15:48:
[...]

En hoe komen de meesten aan hun minderwaardigheidscomplex? Omdat hun omgeving niet kan leven met het feit dat deze mensen er uit zien zoals ze zijn (in een aardig deel van de gevallen dan...)!
Waarom kunnen we (als mensheid) nou nooit zien dat er achter het uitelijk van iemand, gehavend, afzichtelijk of hoe dan ook, een persoon schuilt....
Ik merk helaas dat ook veel christenen zich hieraan schuldig maken...

Ben dus op zich niet tegen plastische chirurgie, alleen de reden waarom deze wordt uitgevoerd is mijns inziens (meestal) niet de juiste...

Mavee...ik ben het geheel met je eens, kan er helemaal achter staan.
Maaar....we leven wel in een maatschappij waar dit realiteit is en daarom wil ik niet de mensen veroordelen die om dit soort redenen plastisch chirurgie doen. Ik snap ze dan wel en ben dan toch blij dat ze blijer door het leven kunnen.

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 06, 2004, 11:34:01 pm »
En als je nou als vrouw bijna of geen borsten hebt mag plastische chirurgi dan??

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 07, 2004, 12:22:36 am »
Volgens mij kun je met al dat geld heel wat betere dingen doen dan dingen aan jezelf laten veranderen... er zijn nogal wat mensen die dat geld harder nodig hebben.
Ik vind het eigenlijk wel een beetje egoistisch om honderden euro's uit te geven om bv je flaporen recht te zetten, je neus rechter te maken, enz.
Kunnen we niet beter geld sturen naar 'Mission Workers'  enz enz???

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 07, 2004, 08:41:43 am »
Soms den k ik ook wel eens: Mensen zijn bang om oud te worden.
Als je Patricia Paay ziet, die doet alsof ze 25 is...... Even weer met het vliegtuig een botox-inj. ophalen want o, wee, een rimpel!!!!
Daar kan ze toch niet mee verderleven....stel je voor! Zo oud was ik toch nog helemaal niet ?
Straks is ze 75, ziet er uit als 45 en dan plotseling ligt ze op sterven.....Zo oud was ik toch nog helemaal niet ?......dat had ik nog helemaal niet verwacht..... |:(
Ze gedraagt zich trouwens met haar 51? jaren zo kinderachtig alsof ze 18 is.....
(Dat is voor een 18-jarige niet kinderachtig maar voor een vrouw van middelbare leeftijd wel....) Een keer zag ik nl. een stukje van die reality soap van hun leven..... Vreeeeselijk....

Ik vind het dus ongezond en een ontkenning van de realiteit als het zover doorschiet...
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2004, 08:42:00 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 07, 2004, 09:28:33 am »
Rianne, direct stoppen met internetten en die paar cent per minuut overmaken naar zendingswerkers. :P
Bart1984, ieder moet voor zich uitmaken of plastische chirurgie ethisch verantwoord is.. Daar staan geen regeltjes voor in de bijbel. :)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: mei 07, 2004, 09:37:39 am »
Ik ben heel erg tegen het uitvoeren van plastische chirurgie om esthetische redenen, tenzij in uitzonderlijke situaties.

Wat mij betreft zou je eerst onderscheid moeten maken tussen mensen die er 'normaal' uitzien (als in: niet dermate afwijkend dat je ervan opkijkt als zo'n persoon langsloopt, of bijvoorbeeld passend binnen 98% van de bevolking), en mensen met een 'afwijking', al dan niet aangeboren (grote wijnvlek in gezicht, hazelip,maar ook brandwonden of andere littekens).

Mensen die passen binnen 98 procent van de bevolking zou je moeten uitsluiten van plastische chirurgie. Mochten zij psychische problemen krijgen door hun lichaam, dan moet je die psychische problemen aanpakken en ze leren hun lichaam te accepteren, in plaats van hun ongezonde aversie tegen hun lichaam te belonen door een ingreep. (Zie ook verhaal MaVee hierboven).

offtopic:Ook prive-klinieken keur ik af. Wij hebben in Nederland een groot gebrek aan bekwame medici, waaronder chirurgen. Deze mensen hebben een peperdure opleiding op staatskosten ontvangen, en moeten wat mij betreft deze gebruiken in dienst van de maatschappij. Op zijn minst zouden ze verplicht moeten worden hun opleidingsplaats te vergoeden, plus alle gevolgschade (het feit dat opleidingsplaatsen niet alleen duur, maar ook schaars zijn, en er dus geen andere 'echte' arts in hun plaats kon worden opgeleid
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2004, 09:38:29 am door Pooh »

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 07, 2004, 10:23:45 am »
ik denk dat het in geval vane en afwijking als brandwond of iets anders waar je echt mee zit zeker niet respectloos is
God had ons ook ooit als mooi gemaakt, helaas dat de wereld dit sloopt

maar als je het doet om enkel als een gave barbiepop of haar mannelijke tegenhanger er uit te komen zien, dan is het mij wel heel duidelijk wat je hier het belangrijkste vind op aarde...
[JESUS]Life[/JESUS]

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 07, 2004, 12:02:30 pm »

quote:

spacy schreef op 07 mei 2004 om 10:23:

maar als je het doet om enkel als een gave barbiepop of haar mannelijke tegenhanger er uit te komen zien, dan is het mij wel heel duidelijk wat je hier het belangrijkste vind op aarde...
Zulke "figuren" hebben bij mij een averechts effekt. Ik vind er geen bal mooi aan. Ik denk dan altijd bij mijzelf: "plastikmensen".