Auteur Topic: Hoe moeten we bidden?  (gelezen 4736 keer)

Peter

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Gepost op: april 26, 2004, 03:05:34 pm »

quote:

lonneke schreef op 26 april 2004 om 00:50:
Want we bidden wel maar merk je er ook iets van in je leven?
Moet dat dan?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #1 Gepost op: april 26, 2004, 03:10:18 pm »

quote:

Lijkt me eigenlijk wel ja, God belooft te antwoorden op het gebed... en antwoorden merk je meestal....
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #2 Gepost op: april 26, 2004, 03:20:45 pm »

quote:

Moet dat niet dan?

Peter

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #3 Gepost op: april 26, 2004, 03:40:38 pm »
Ik heb ooit eens een predikant horen zeggen: in essentie moet je alleen bidden voor dingen, die je toch al krijgt: genade, vergeving, Gods geest. Zeg maar het Onze Vader.
Natuurlijk mag je alles aan Hem voorleggen, maar ik vind niet dat je God als een soort Sinterklaas moet beschouwen. Bidden voor een parkeerplaats, toe nou ...

Sarah

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #4 Gepost op: april 26, 2004, 03:43:43 pm »
Het Onze vader houdt volgens mij wel wat meer in dan dat.

Maar zijn genoeg studies over.

Waarom niet bidden voor een parkeerplaats? Als je anders 5 minuten in de nacht moet lopen door de binnestad van Terneuzen!!!? Als vrouw zijnde?
« Laatst bewerkt op: april 26, 2004, 03:43:58 pm door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2004, 03:58:10 pm »

quote:

Peter schreef op 26 april 2004 om 15:40:
Ik heb ooit eens een predikant horen zeggen: in essentie moet je alleen bidden voor dingen, die je toch al krijgt: genade, vergeving, Gods geest. Zeg maar het Onze Vader.
Natuurlijk mag je alles aan Hem voorleggen, maar ik vind niet dat je God als een soort Sinterklaas moet beschouwen. Bidden voor een parkeerplaats, toe nou ...

laat ik met je laatste zin beginnen, ken jij de situatie van die buurvrouw? Nou dan... dan is je opmerking dus kortzichtig. Misschien is ze slecht terbeen of weet ik veel wat....

Verder mag je alles aan je Vader vragen. Ik zie nergens in de bijbel iets staan over beperkingen aan het gebed. Helemaal nergens.
En God kan toch zelf bepalen of hij wil verhoren? Aan de reacties hier gebeurt dat dus nog vaak ook.
Pinkeltjefan

Peter

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #6 Gepost op: april 26, 2004, 04:07:35 pm »

quote:

Sarah schreef op 26 april 2004 om 15:43:
Waarom niet bidden voor een parkeerplaats? Als je anders 5 minuten in de nacht moet lopen door de binnestad van Terneuzen!!!? Als vrouw zijnde?
Terneuzen!? Had dat meteen gezegd. Daar wordt het natuurlijk heel anders van!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #7 Gepost op: april 26, 2004, 04:20:35 pm »
Ik kan me Peters gevoel om heel eerlijk te zijn wel een beetje voorstellen.
Als je kijkt waarom wij christenen zijn en wat God gedaan heeft:

Scheppen in de eerste plaats
Na de zondeval steeds de mens blijven zoeken
Naar de aarde komen als Zijn Zoon Jezus Christus
Gekruisigd worden
Jezus weer opwekken
Ons allemaal vergeven als we deel willen hebben aan de Verlossing

In het licht van dat alles, hoe belangrijk is dan nog een kassabon?
Hoe spectaculair een gebedsverhoring ook is, dat is niet waar het om gaat:

Zie, Ik heb u macht gegeven om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand; en niets zal u enig kwaad doen. 20 Evenwel, verheugt u niet hierover, dat de geesten zich aan u onderwerpen, maar verheugt u, dat uw namen staan opgetekend in de hemelen.
Bombus terrestris Reginae

Sarah

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #8 Gepost op: april 26, 2004, 04:21:25 pm »
Na het Onze Vader zegt Jezus toch:

Luc 11,13
Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader uit de hemel de heilige Geest geven aan hen, die Hem daarom bidden?  

Betekent dat dat dit eigenlijk heel belangrijk is?

Peter

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #9 Gepost op: april 26, 2004, 04:22:25 pm »

quote:

Alfredt schreef op 26 april 2004 om 15:58:
Verder mag je alles aan je Vader vragen. Ik zie nergens in de bijbel iets staan over beperkingen aan het gebed. Helemaal nergens.
Nee, klopt. Je mag alles aan God vragen. Schreef ik ook al eerder trouwens. Mijn moeite is misschien meer gevoelsmatig. Door alle verhoringen te gaan wegstrepen lijkt het gebed te verworden tot een soort Zwitsers zakmes. God in je broekzak...

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #10 Gepost op: april 26, 2004, 04:25:28 pm »
Mijn ouders geven mij liefde, opvoeding en wat al niet meer.... toch mag ik ook om een waterijsje vragen.

Waarom zou ik mijn Hemelse Vader dan alleen om die grote dingen mogen vragen en niet daarnaast ook om de kleinere aardse zaken? Ik ken er geen bijbelse argumentatie voor. Tuurlijk is die regen of kassabon niet groot. Maar waarom zou je er niet over mogen bidden?

Tuurlijk moet het gebed niet daarom draaien, maar ergens niet om draaien en totaal 'not done' zijn zit nog een heel gebied.

quote:

Peter schreef op 26 april 2004 om 16:22:
[...]
Nee, klopt. Je mag alles aan God vragen. Schreef ik ook al eerder trouwens. Mijn moeite is misschien meer gevoelsmatig. Door alle verhoringen te gaan wegstrepen lijkt het gebed te verworden tot een soort Zwitsers zakmes. God in je broekzak...

Het gebed als verhoormachine is een niet goede houding. Daar ben ik het wel mee eens hoor. Maar Ik ga er altijd vanuit dat God uiteindelijk het beste zal doen. Dus als mijn gebed niet verhoord wordt dan zal daar heus wel een reden zijn. Dat ik die reden vaak niet zie doet daar weer niks aan af.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2004, 04:28:06 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #11 Gepost op: april 26, 2004, 04:26:59 pm »

quote:

Alfredt schreef op 26 april 2004 om 16:25:
Mijn ouders geven mij liefde, opvoeding en wat al niet meer.... toch mag ik ook om een waterijsje vragen.
Goeie!   d:)b

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #12 Gepost op: april 26, 2004, 04:31:27 pm »
In het boek: bevrijdende liefde wordt gesproken over een zgn Goddoos. Een soort dichte schoenendoos met een gleuf, waarin je op een briefje schrijft waarvoor je gebeden hebt met datum en al. Als je na een tijdje kijkt hoeveel verhoort is op een of andere manier dan is dat enorm bemoedigend. Wij deden het een tijdje met onze gebedskring en het is goed om te zien hoe God gebeden verhoort.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #13 Gepost op: april 26, 2004, 08:44:10 pm »
Dus als het aan God ligt gaat jouw weg over rozen en alles wat je maar enigszins tegenzit (menselijk gezien) kan niet bij God vandaan komen? Of begrijp ik je dan verkeerd?

Sarah

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #14 Gepost op: april 26, 2004, 08:50:32 pm »
*zucht* je begrijpt haar verkeerd, en dat weet je zelf ook wel.

Wil niemand mijn vraag beantwoorden? :D

Peter

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #15 Gepost op: april 26, 2004, 09:18:20 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 26 april 2004 om 17:45:
Wat is het aan elkaar vertellen van gebedsverhoringen nou eigenlijk méér dan het aan elkaar laten zien hoe groot God is? En wat is er mis met het elkaar laten zien hoe groot God is?
Ik krijg eerder de indruk, dat je op zo'n manier God probeert na te rekenen. En daar is Hij nou net te groot voor.

quote:

Mezzamorpheus schreef op 26 april 2004 om 17:45:
Wil je zeggen dat jij denkt dat je gebedsverhoringen niet zou kunnen zien/merken? Met wat voor verwachtingen bid jij eigenlijk?
Het was puur een informatieve vraag aan Karina. Zij schreef dat ze m.b.v. de 'Goddoos' konden zien hoe God gebeden verhoort. Dan ben ik even benieuwd hoe ze dat klaarspelen. Meer niet.

Maar om toch even op je vraag in te gaan: ik zou op ieder briefje op de achterkant schrijven: maar niet mijn wil, maar Uw wil geschiede. Brengt de score meteen naar 100 %.

lonneke

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #16 Gepost op: april 26, 2004, 09:33:08 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 26 april 2004 om 20:39:
[...]

Dat betekent niet dat die moeite en strijden door God op je weg zijn geplaatst.
Hij koestert gedachten van vrede en heil over je.
Door wie zijn de moeite en strijden en lijden van Christus dan op Zijn weg gezet? Door de satan? Of door God? Of door gewoon toeval... :?
« Laatst bewerkt op: april 26, 2004, 09:37:02 pm door lonneke »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #17 Gepost op: april 26, 2004, 09:36:45 pm »

quote:

Peter schreef op 26 april 2004 om 21:18:
[...]
Ik krijg eerder de indruk, dat je op zo'n manier God probeert na te rekenen. En daar is Hij nou net te groot voor.

Hoezo na rekenen? "Tel je zegeningen."
Het gaat juist om de kracht van het gebed, de positieve kant dus. Er is helemaal niemand in dit topic die ook maar 1 keer beweert heeft dat er gebeden niet verhoord zijn of worden. Waar het om gaat is dat wij mensen vanuit onze menselijke kant dingen vragen waar we soms het antwoord op krijgen wat we graag willen horen. Daar zijn we blij mee en dat willen we graag vertellen

quote:

[...]

Het was puur een informatieve vraag aan Karina. Zij schreef dat ze m.b.v. de 'Goddoos' konden zien hoe God gebeden verhoort. Dan ben ik even benieuwd hoe ze dat klaarspelen. Meer niet.
ze had het er over "hoeveel" en dat moet je dus van de positieve kant bekijken. Ze hebben het namelijk over de direct verhoorde gebeden, ze hebben het niet over niet verhoorde gebeden....

quote:

Maar om toch even op je vraag in te gaan: ik zou op ieder briefje op de achterkant schrijven: maar niet mijn wil, maar Uw wil geschiede. Brengt de score meteen naar 100 %.

wat heb jij toch met die score? Ik heb echt het gevoel dat je denkt dat wij het vanuit het negatieve bekijken. En dan doe je ons onrecht.

Waarom reageer je uberhaupt zo negatief, lees dit topic nog eens rustig door zou ik zeggen en verheug je met ons. Want wij zijn hier zeer positief aan het vertellen wat God allemaal wel niet doet na onze gebeden.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2004, 09:43:21 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Peter

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #18 Gepost op: april 26, 2004, 10:08:24 pm »

quote:

Alfredt schreef op 26 april 2004 om 21:36:
ze had het er over "hoeveel" en dat moet je dus van de positieve kant bekijken. Ze hebben het namelijk over de direct verhoorde gebeden, ze hebben het niet over niet verhoorde gebeden....
Ik heb toch echt 'hoe' gelezen. Blader anders nog eens rustig terug, zou ik zeggen.

quote:

wat heb jij toch met die score? Ik heb echt het gevoel dat je denkt dat wij het vanuit het negatieve bekijken. En dan doe je ons onrecht.
Dat is dan jouw gevoel. Maar het klopt niet. Waar het mij om gaat is, dat het gebed geen 'tool' moet worden om God na te rekenen. Dat is alles waarvoor ik wilde waarschuwen. Volgens mij wil je het gewoon niet begrijpen.

quote:

Waarom reageer je uberhaupt zo negatief, lees dit topic nog eens rustig door zou ik zeggen en verheug je met ons. Want wij zijn hier zeer positief aan het vertellen wat God allemaal wel niet doet na onze gebeden.
Ik dacht dat dit een forum was en dat je dus een afwijkende mening mag laten horen. Blijkbaar niet dus.

Peter

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #19 Gepost op: april 26, 2004, 10:09:39 pm »

quote:

zidane schreef op 26 april 2004 om 19:15:
Nog even een gedichtje om over na te denken, als je twijfelt of God gebeden wel verhoord.

Een verhoord gebed

Ik vroeg om kracht-
en God gaf mij moeilijkheden
om mij sterk te maken.
Ik vroeg om wijsheid-
en God gaf mij problemen om
op te lossen.
Ik vroeg om voorspoed-
en God gaf me verstand
en kracht om te werken.
Ik vroeg om moed-
en God gaf mij gevaren om te
overwinnen.
Ik vroeg om liefde-
en God gaf mij daarvoor de
kansen.
Ik kreeg niets van wat ik wilde-
maar ontving alles wat ik nodig
had.......

Mijn gebed is verhoord
Mooi gedicht!
Des Heren wegen zijn ondoorgrondelijk.

Peter

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #20 Gepost op: april 26, 2004, 10:14:19 pm »
Hier is er nog één:

Voetstappen in het zand...

Ik droomde eens en zie ik liep
aan ‘t strand bij lage tij.
Ik was er niet alleen want
ook de Heer liep aan mijn zij.
We liepen saam het leven door
en lieten in het zand
een spoor van stappen, twee aan twee
De Heer liep aan mijn hand

Ik stopte en keek achter mij
en zag mijn levensloop
In tijden van geluk en vreugd.
Van diepe smart en hoop

Maar als ik goed het spoor bekeek
zag ik langs heel de baan
daar waar het juist het moeilijkst was
maar één paar stappen staan.

Ik vroeg toen Heer waarom dan toch
op het zwaarste deel van het pad.
De Heer keek toen vol liefde mij aan,
en antwoordde op mijn vragen
Mijn lieve kind, toen het moeilijk was,
toen heb Ik jou gedragen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #21 Gepost op: april 26, 2004, 10:17:27 pm »

quote:

Peter schreef op 26 april 2004 om 22:08:
[...]
Ik heb toch echt 'hoe' gelezen. Blader anders nog eens rustig terug, zou ik zeggen.

[...]
Dat is dan jouw gevoel. Maar het klopt niet. Waar het mij om gaat is, dat het gebed geen 'tool' moet worden om God na te rekenen. Dat is alles waarvoor ik wilde waarschuwen. Volgens mij wil je het gewoon niet begrijpen.

[...]
Ik dacht dat dit een forum was en dat je dus een afwijkende mening mag laten horen. Blijkbaar niet dus.

dat laatste snap ik niet? Mag ik soms niet reageren en mijn mening vertellen omdat ik ook nog een functie hier heb?
Ik vertel gewoon hoe ik er tegen aankijk en hoe jouw post op mij overkomt... niet meer en niet minder.

en over je eerste opmerking, dat heb ik gedaan.  ;)
ik zal het voor je quoten:

quote:

KARINA schreef op 26 april 2004 om 16:31:
In het boek: bevrijdende liefde wordt gesproken over een zgn Goddoos. Een soort dichte schoenendoos met een gleuf, waarin je op een briefje schrijft waarvoor je gebeden hebt met datum en al. Als je na een tijdje kijkt hoeveel verhoort is op een of andere manier dan is dat enorm bemoedigend. Wij deden het een tijdje met onze gebedskring en het is goed om te zien hoe God gebeden verhoort.
Pinkeltjefan

Peter

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #22 Gepost op: april 26, 2004, 10:21:48 pm »

quote:

KARINA schreef op 26 april 2004 om 16:31:

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #23 Gepost op: april 26, 2004, 10:25:18 pm »
LOL :)
ok...

Maar ik denk dat je die zin moet zien in het verlengde van de post. Ik lees het woord hoe in de betekenis van "5 in bijzinnen, hetzelfde als 'dat' in een voorwerpszin"*. Ik weet niet of het taalkundig klopt, maar zo lees ik het.

* www.vandale.nl
« Laatst bewerkt op: april 26, 2004, 10:25:55 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Peter

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #24 Gepost op: april 26, 2004, 10:32:38 pm »
Nou ja, Karina zal het ook vast wel niet zo bedoeld hebben.
Ik heb gewoon gevoelsmatig moeite met zo'n goocheldoos, laten we het daar nou maar op houden.

Mart

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #25 Gepost op: april 26, 2004, 10:37:11 pm »
ik herken veel in wat peter zegt, en heb ook moeite met het bidden om allerlei wissewasjes, van parkeerplaatsen tot regenbuien.

ik vond een preek op internet (gkv te Langeslag)waarin ik me wel goed kan vinden.

quote:

O ja, ik weet het wel, jij wilt natuurlijk altijd direct wat jij wilt hebben. Want je koopt toch ook in de winkel wat jij wilt hebben? En de dokter moet jou toch ook altijd even repareren? Och, beste jongen van me. Denk nou niet te klein van mij. Ik ben je hemelse Vader. Niet je vriend op aarde. Ik heb je mezelf beloofd. Als Vader. Ik heb het gezegd: ik zal je verzorgen met alles wat jij nodig hebt, om in de hemel te komen. Op die reis krijg jij alles mee, wat jij nodig hebt. Maar, weet je, daar past niet altijd bij, dat jij helemaal rust krijgt in je leven. Dat je kinderen geruisloos door de puberteit heen groeien. Je zult er wel eens doorheen moeten, dat je pijn houdt in je leven. Maar mijn belofte houd ik: Ik laat alles meewerken op weg naar de eeuwigheid. Daar mag jij op rekenen.
link PREEK over H.C. ZONDAG 52B

nog een stukkie:

quote:

Gem., u zult best wel eens vragen hebben over de verhoring van uw gebed. Of u nu zit met de grote kerkelijke onrust van dit moment, of met een conflict in de gemeente zelf. Of het nu gaat over het waarom van de ziekte waar u aan lijdt, of mogelijk dreigende werkloosheid. Dat God niet direct luistert, kan liggen aan uw eigen houding. Dat moet u dan toetsen: sta ik recht tegenover de Here? Vraag ik God wat Hij beloofd heeft, of is het toch mijn eigen ideaal, dat moet winnen? Zie ik mezelf als een zondaar voor God staan, die gewoon niets heeft verdiend? Is God groot in jouw leven, en jijzelf klein voor Hem? Waarop pleit u, als u dingen aan God vraagt? Gaat het u om Gods zaak, of moet God u geven wat er op uw verlanglijstje staat?
« Laatst bewerkt op: april 26, 2004, 10:47:15 pm door Mart »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #26 Gepost op: april 26, 2004, 10:43:47 pm »
Tuurlijk, God is geen tovenaar die op verzoek zomaar het gevraagde uit een hoge hoed tovert. Maar ik mag hem wel vragen om dingen. Dat is gewoon een bijbels gegeven. Ik vraag dingen waarvan ik denk en aanneem dat ik ze nodig heb. Ik bid niet om een miljoen, of om gewoon veel geld. Tuurlijk niet, ik vraag ook niet om een voorspoedig en easy leven. Maar ik mag in concrete zaken alles aan mijn Hemelse Vader vragen. En Hij bepaald dan op welke manier Hij mij ondersteund.

Juist dat ik met het kleine en grote bij Hem mag komen laat zien dat ik niet klein over Hem denk. Moet ik soms denken dat Hij het druk heeft, dat Hij geen tijd voor mij heeft? Of is Hij mijn God, die altijd tijd voor mij heeft?
Pinkeltjefan

Marnix

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #27 Gepost op: april 27, 2004, 01:52:51 am »
Hm wat dat gedicht betreft vind ik dat wel moeilijk.

Jezus bad inderdaad: Niet Mijn maar Uw wil geschiedde (in Getsemane)... en Hij kreeg moeilijkheden. Maar Jezus zegt ook dat als je bidt je zult ontvangen... Lees ook Jakobus hierover...

Ik snap ook niet helemaal de volgorde... Ik riep om kracht maar God gaf mij moeilijkheden? Zou dat niet moeten zijnL Ik zat in moeilijkheden en riep God om kracht?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #28 Gepost op: april 27, 2004, 08:08:03 am »

quote:

Marnix schreef op 27 april 2004 om 01:52:
Ik riep om kracht maar God gaf mij moeilijkheden? Zou dat niet moeten zijnL Ik zat in moeilijkheden en riep God om kracht?

Ja het is ook niet bijbels, maar iedereen kent hier de teksten die het tegendeel aangeven.
Als het zou zijn zoals in dit gedicht, zouden er nog maar weinig mensen bidden.

Jan Zijlstra zei eens toen er iemand uit de zwaar gereformeerde hoek kwam met de mededeling dat haar ziekte een zegen van God was: "OK zullen we dan om nog een beetje meer zegen voor jou bidden?" Dat vond ze toch niet zo'n goed idee, want ze kwam daar eigenlijk om van die "zegen" bevrijdt te worden"
 ;)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #29 Gepost op: april 27, 2004, 09:07:50 am »
Ziekte en ellende is denk ik geen zegen van God, maar het kan wel iets zijn wat God toelaat omdat er op dat moment iets positiefs uit kan komen.

Niet iedereen wordt genezen, ook al bidt je nog zo hard, en uiteindelijk gaan we allemaal dood (tenzij Jezus snel terugkomt  ;)  ). God kan dan ziekte en ellende wel gebruiken. Bijvoorbeeld om mensen er bij te bepalen dat het leven niet eeuwig doorgaat.

Mart

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #30 Gepost op: april 27, 2004, 10:44:32 am »

quote:

Wilhelmina schreef op 27 april 2004 om 08:08:
[...]

' Marnix schreef op 27 april 2004 om 01:52:
Ik riep om kracht maar God gaf mij moeilijkheden? Zou dat niet moeten zijnL Ik zat in moeilijkheden en riep God om kracht?'

Ja het is ook niet bijbels, maar iedereen kent hier de teksten die het tegendeel aangeven.
Als het zou zijn zoals in dit gedicht, zouden er nog maar weinig mensen bidden.

iedereen kent waarschijnlijk ook de teksten die er anders over denken. lees de psalmen er ook eens op na, bijv. psalm 39.

quote:

En nu, wat verwacht ik, Here?
Mijn hoop, die is op U.
9 Red mij van al mijn overtredingen,
stel mij niet tot een smaad voor de dwaas.
10 Ik ben verstomd, ik doe mijn mond niet open,
want Gij zelf hebt het gedaan.

11 Neem uw plaag van mij weg,
ik bezwijk onder de bestrijding van uw hand.
12 Kastijdt Gij iemand
met straffen om zijn ongerechtigheid,
dan doet Gij zijn schoonheid teloorgaan als door een mot;
immers is ieder mens een ademtocht. sela

13 Hoor mijn gebed, HERE, en neem mijn hulpgeroep ter ore,
zwijg niet bij mijn geween,
want ik ben een vreemdeling bij U,
een bijwoner gelijk al mijn vaderen.
14 Wend uw blik van mij af, opdat ik mij wederom verblijde,
eer dat ik heenga en niet meer ben.

quote:

Klaagl 3,38
  Komt niet uit de mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?  

Rachmaninov

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #31 Gepost op: april 27, 2004, 04:09:01 pm »
Citaat
Mientje schreef op 26 april 2004 om 16:15:

quote:

Peter schreef op 26 april 2004 om 15:40:
Ik heb ooit eens een predikant horen zeggen: in essentie moet je alleen bidden voor dingen, die je toch al krijgt: genade, vergeving, Gods geest.
........................................
Dan weet je tenminste zeker dat alles verhoort wordt.Wat een flauwekul.

Natuurlijk mag je om alles bidden, ik was deze week een kassabon kwijt die ik nodig had voor garantie. Ik heb me suf gezocht, tot ik dacht : Ik kan er toch voor bidden ?
Binnen een minuut vond ik hem.

Meen je dit nou ECHT? Is jouw God een God van kassabonnen? En maakt jouw God zich druk om jouw garantie?
Als je de smileys bent vergeten, dan mijn excuses. Want dan kan ik er natuurlijk ook best om lachen....

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #32 Gepost op: april 27, 2004, 08:57:27 pm »
Wat is bidden eigenlijk?

Volgens van Dale is bidden het luidop of voor zichzelf spreken tot God of wie men als goddelijk vereerd, hetzij om te loven, te danken of om hulp en steun af te smeken (bv. Het Onze Vader, oogstdankgebed, bidden om regen, enz)
Zo bestaan er dus dankgebeden, boetegebeden en smeekbeden.

Wanneer en hoe keert de biddende mens zich tot God?

In een dankgebed, wanneer een negatieve situatie, zich zonder mijn persoonlijke inzet tot mijn voordeel gekeerd heeft.

In een boetegebed, wanneer iemand zich aan een door hem veroorzaakt onrecht schuldig voelt (of het hem ingeprent wordt, dat hij schuldig is). Oeps, goed opletten. "Ze" loeren overal!

In een smeekbede, wanneer men zich niet in staat voelt, uit eigen kracht iets te verdragen of te vervullen. Dit soort gebeden is uitermate geschikt in noodsituaties. Er is niemand daar, die ik verantwoordelijkheid kan stellen voor mijn ongeluk. Er moet toch iemand voor de schuld opdraaien.

Vooral dan wordt er gebeden, wanneer men in de kerk samenkomt en de voorbidder het sein geeft: “Laat ons samen bidden”

Vooral dan wordt er gebeden, als de voorbidder meent, dat alles veel te gecompliceerd is. Dat men er maar beter niet over moet piekeren, waarom alles zo is zoals het is. Het is beter om voor alle verklaringen van natuurlijke en onnatuurlijke verschijnselen op specialisten (hij bedoelt zichzelf) te vertrouwen.

Een "vrolijke atheïst" bidt niet. Een "vrolijke atheïst" komt tot inzicht. Een "vrolijke atheïst" vraagt raad of advies aan hen, die deskundig zijn.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2004, 11:46:13 am door Mezzamorpheus »

vaneccles

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #33 Gepost op: april 27, 2004, 10:14:45 pm »
Peter!
Bedoel je dit te zeggen?:"Indien iemand van u in wijsheid tekort schiet,dan bidde hij God
daarom,die aan alleen geeft,eenvoudigweg en zonder verwijt;en zij zal hem gegeven wor-
den.Maar hij moet bidden in geloof,in geen enkel opzicht twijfelende,want wie twijfelt,gelijkt op een golf der zee,die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt.Want zulk een mens
moet niet menen,dat hij iets van de Here zal ontvangen,innerlijk verdeeld als hij is,ongestadig op al zijn wegen."Jac. 1

Ik snap Alfred wel,je bent wat sarcastisch (verdeeld) in je post over "maar niet mijn wil,...".
Cheers!

vaneccles

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #34 Gepost op: april 27, 2004, 10:38:09 pm »

quote:

vrolijke schreef op 27 april 2004 om 20:57:
Wat is bidden eigenlijk?

Volgens van Dale is bidden het luidop of voor zichzelf spreken tot God of wie men als goddelijk vereerd, hetzij om te loven, te danken of om hulp en steun af te smeken (bv. Het Onze Vader, oogstdankgebed, bidden om regen, enz)
Zo bestaan er dus dankgebeden, boetegebeden en smeekbeden.

Wanneer en hoe keert de biddende mens zich tot God?

In een dankgebed, wanneer een negatieve situatie, zich zonder mijn persoonlijke inzet tot mijn voordeel gekeerd heeft.

In een boetegebed, wanneer iemand zich aan een door hem veroorzaakt onrecht schuldig voelt (of het hem ingeprent wordt, dat hij schuldig is). Verdomme goed opletten. "Ze" loeren overal!

In een smeekbede, wanneer men zich niet in staat voelt, uit eigen kracht iets te verdragen of te vervullen. Dit soort gebeden is uitermate geschikt in noodsituaties. Er is niemand daar, die ik verantwoordelijkheid kan stellen voor mijn ongeluk. Er moet toch iemand voor de schuld opdraaien.

Vooral dan wordt er gebeden, wanneer men in de kerk samenkomt en de voorbidder het sein geeft: “Laat ons samen bidden”

Vooral dan wordt er gebeden, als de voorbidder meent, dat alles veel te gecompliceerd is. Dat men er maar beter niet over moet piekeren, waarom alles zo is zoals het is. Het is beter om voor alle verklaringen van natuurlijke en onnatuurlijke verschijnselen op specialisten (hij bedoelt zichzelf) te vertrouwen.

Een "vrolijke atheïst" bidt niet. Een "vrolijke atheïst" komt tot inzicht. Een "vrolijke atheïst" vraagt raad of advies aan hen, die deskundig zijn.

Wat ben jij een arrogant stuk vreten,een god-op-zichzelf-projecterend,Godslasterende brok
zelfvoldaanheid achter een peecee-scherm...
Werkelijk,i've had my share of 'atheist bright-lights',maar u slaat alles,u weet echt waar
Abraham de mosterd haalt!U heeft de wijsheid in pacht,u doorgrondt zelfs 'het systeem-god'
voorwaar een prestatie van formaat.De Verlichting in optima forma,en dat alles,met een
aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid,als kroon op de evolutionaire kringloop.
"Schaf God af,dan zijn al onze problemen opgelost!" (gejuich) - Deze kreet klonk al uit vele
kelen,nog voordat men aan het stadsbestuur van Rome een offerte aanbood voor de aan-
leg van de eerst via. 8)

Dat moest ik even kwijt,wat ik eigenlijk tegen u wou zeggen,mijnheer Vrolijke:
De manier waarop u altijd pleegt te bidden,hoeft natuurlijk niet de maatstaf te zijn in,let's
say,'everyday reality'. :)
Dat uw wijsheid immer moge groeien door steeds nieuwe en ondersteunende inzichten!
Gegroet,Van.

Go ahead,Mod... :w

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #35 Gepost op: april 27, 2004, 10:57:51 pm »

quote:

vaneccles schreef op 27 april 2004 om 22:38:
[...]

Wat ben jij een arrogant stuk vreten,een god-op-zichzelf-projecterend,Godslasterende brok
zelfvoldaanheid achter een peecee-scherm...
Werkelijk,i've had my share of 'atheist bright-lights',maar u slaat alles,u weet echt waar
Abraham de mosterd haalt!U heeft de wijsheid in pacht,u doorgrondt zelfs 'het systeem-god'
voorwaar een prestatie van formaat.De Verlichting in optima forma,en dat alles,met een
aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid,als kroon op de evolutionaire kringloop.
"Schaf God af,dan zijn al onze problemen opgelost!" (gejuich) - Deze kreet klonk al uit vele
kelen,nog voordat men aan het stadsbestuur van Rome een offerte aanbood voor de aan-
leg van de eerst via. 8)

Dat moest ik even kwijt,wat ik eigenlijk tegen u wou zeggen,mijnheer Vrolijke:
De manier waarop u altijd pleegt te bidden,hoeft natuurlijk niet de maatstaf te zijn in,let's
say,'everyday reality'. :)
Dat uw wijsheid immer moge groeien door steeds nieuwe en ondersteunende inzichten!
Gegroet,Van.

Go ahead,Mod... :w

Ik voel me zeer gëerd. Dat ik de wijsheid in pacht heb komt door mijn katholieke opvoeding. Mijn "opvoeders" wisten 40 jaar geleden ook al precies hoe de vork in elkaar stak.
Im Übrigen, hebben de moderatoren het hier niet zo gaarne als je persoonlijk wordt. Ik bied mijn ekskuses aan in geval ik jou persoonlijk getroffen heb. Voor mij is het belangrijkste, dat je je geluk vindt. _/-\o_

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #36 Gepost op: april 27, 2004, 11:15:17 pm »

quote:

Rachmaninov schreef op 27 april 2004 om 16:09:
[...]

Meen je dit nou ECHT? Is jouw God een God van kassabonnen? En maakt jouw God zich druk om jouw garantie?
Als je de smileys bent vergeten, dan mijn excuses. Want dan kan ik er natuurlijk ook best om lachen....

Mijn God is geinteresseerd in heel mijn leven. Hij is ook zo machtig dat Hij dat er zomaar naast kan doen zonder in tijdnood of zo te komen. Ik heb nog nooit gehoord of gemerkt dat ik Hem maar niet meer lastig moest vallen omdat ik overvroeg of zo. Nee Hij antwoord gewoon. Je zou bijna denken dat ik Hem mijn Vader mocht noemen.
Pinkeltjefan

marijma

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #37 Gepost op: april 27, 2004, 11:15:57 pm »
Citaat
Rachmaninov schreef op 27 april 2004 om 16:09:

quote:

Mientje schreef op 26 april 2004 om 16:15:

[...]

mmmmm.....wees niet te snel met je oordeel! Ik weet nog dat ik rijexamen deed (jaartje geleden) en dat ik vroeg aan mij gereformeerd familielid  of ze voor me wilde bidden maar dat vond ze kolder, ze wou wel voor me duimen maar om zoiets ging je toch niet bidden, oftewel, God had wel belangrijkere zaken te doen...?
Jij weet niet hoe belangrijk deze kassabon kan zijn...dus wees gewoon niet snel met je oordeel., en God is toch groot, waarom kleineren we hem dan op deze manier. Als we durven te bidden voor grote dingen, waarom durven we dan niet te bidden om kleinere dingen die toch heel belangrijk in ons leven kunnen zijn!
« Laatst bewerkt op: april 27, 2004, 11:17:44 pm door marijma »
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

lonneke

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #38 Gepost op: april 27, 2004, 11:17:28 pm »

quote:

Alfredt schreef op 27 april 2004 om 23:15:

[...]

Mijn God is geinteresseerd in heel mijn leven. Hij is ook zo machtig dat Hij dat er zomaar naast kan doen zonder in tijdnood of zo te komen. Ik heb nog nooit gehoord of gemerkt dat ik Hem maar niet meer lastig moest vallen omdat ik overvroeg of zo. Nee Hij antwoord gewoon. Je zou bijna denken dat ik Hem mijn Vader mocht noemen.
Het gaat denk ik inderdaad om de intentie achter het gebed en niet waar je specifiek voor bid. Denk ik dan, maar misschien is dat ook wel niet helemaal waar want soms heb je het gevoel te moeten bidden zonder dat je daar enige intentie mee hebt.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #39 Gepost op: april 27, 2004, 11:18:41 pm »

quote:

lonneke schreef op 27 april 2004 om 23:17:
[...]

Het gaat denk ik inderdaad om de intentie achter het gebed en niet waar je specifiek voor bid. Denk ik dan, maar misschien is dat ook wel niet helemaal waar want soms heb je het gevoel te moeten bidden zonder dat je daar enige intentie mee hebt.

Inderdaad, net als dat je soms je vrienden belt zonder duidelijke reden :)
Pinkeltjefan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #40 Gepost op: april 27, 2004, 11:26:02 pm »
quote:
Mientje schreef op 27 april 2004 om 14:39:
Ik bid op het ogenblik voor Mezzamorpheus,  
Als het verhoord is zal ik het vertellen.

En, is je gebed nu verhoord?
.........................................................

Mezzamorpheus,

Sorry dat ik zo laat reageer, maar we hadden kring vanavond, en ik zie nu dat het bord weer open is.
Allereerst mijn excuus voor het berichtje, het was flauw, want ik zie dat je vandaag pas in functie getreden bent, en dan moeten de scherpe kantjes er nog van af,hé ? En dat bedoelde ik nou met dat ik voor je zou bidden.

Maar ik kon inderdaad niet reageren, want als ik op "dit bericht" klikte, kreeg ik hetzelfde weer te zien, zo kon ik ook mijn bericht niet verwijderen. Dus ik was machteloos.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

vaneccles

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #41 Gepost op: april 27, 2004, 11:39:58 pm »
En wat heb ik nou net moeten lezen,dan?
"..de biddende mens."

Mij geluk toewensen en daaraan meewerken zijn twee verschillende dingen,blijkbaar..
Overigens,moderatoren zijn ook niet gediend van vloeken.

Vrolijke,maakt niet uit wat de omgangsvormen zijn,als ik het niet met je eens ben dan zul
je dat merken ook.Zakelijkheid,prima,maar wanneer je kaatst denk dan niet dat die bal
het stadion uitvliegt.
Voor u is uw stuk een persiflage ter vermaak,voor mij is het niet meer dan een stoot onder
de gordel.De lichtzinnigheid waarmee u daaraan voorbijgaat,is werkelijk verbluffend,maar
u ontgaat wel meer dingen.Misschien een kwestie van het licht een beetje bijstellen?

Van mij bent u van harte welkom,maar ik vraag me werkelijk af wat u hier te zoeken
heeft..
Welterusten,Van.

Booster

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #42 Gepost op: april 27, 2004, 11:51:58 pm »
Ik vind het eigenlijk wel interessant om eens te horen van een atheist hoe hij tegen het bidden aankijkt. Vrolijke schrijft dat de katholieke kerk 40 jaar geleden al heel goed wist hoe men moest bidden. Wat zijn je ervaringen dan met bidden. Vind je dat het absoluut niet werkt? En wat vind je dan van het topic over gebedsverhoring? Is dat allemaal maar onzin of is het toeval. En waar ik meestal ook benieuwd naar ben is of je bent afgeknapt op de kerk of op God/Jezus zelf? Als ik tenminste zo vrij mag zijn om de conclusie te trekken dat je van de kerk bent afgedwaald.

Misschien maar beter om alleen op het bidden in te gaan anders word het weer off-topic. Maar goed. Best interessant zoals ik al zei.
Sta open voor goede raad en lees als je wat wilt leren. (vrij naar spr.  23:11. We zitten tenslotte niet voor niets op een forum)

Rachmaninov

• Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #43 Gepost op: april 28, 2004, 02:08:37 am »

quote:

Alfredt schreef op 27 april 2004 om 23:15:

[...]

Je zult mij niet horen zeggen dat God in tijdnood komt, of dat we Hem niet lastig mogen vallen. Maar ik houd er niet zo van om God als sinterklaas te gebruiken voor al onze dagelijkse wissewasjes. Bovendien kan dit behoorlijk gevaarlijk zijn. Als God steeds onze kleine probleempjes op gaat lossen, zoals het tevoorschijn toveren van onze kwijtgeraakte kassabonnen, zou dit wel eens ten koste kunnen gaan van ons eigen verantwoordelijkheidsgevoel. "laat maar slingeren die kassabonnen, God zorgt er wel voor dat ze weer tevoorschijn getoverd worden".
Er zullen bij jou toch ook ergens grenzen liggen. Als ik je vertel dat ik God deze week smeek, of de perssinaasappellen bij Albert Heijn volgende week in de bonus-aanbiedingen zitten, dan hoop ik toch echt dat je mijn verhaal niet al te serieus neemt. Voor je het weet zit je op een nivo voor bidden als mooi weer tijdens je vakantie, en bidden dat de melk niet is overgekookt, terwijl je even aan de telefoon zat.
Ik heb teveel eerbied voor God, om Hem in dit soort flauwe kul te betrekken.

Mijn devies is: laten we alsjeblieft zèlf zorgen voor onze kwijtgeraakte kassabonnen, en God "gebruiken" voor belangrijkere zaken. Want die belangrijkere zaken zijn er echt.
Oorlog, ziekte, dood, armoede en werkelijk leed, zijn voor mij iets wezenlijk anders dan kassabonnen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #44 Gepost op: april 28, 2004, 03:36:49 am »
Als God al onze zonden vergeeft is de kans dat we op een gegeven moment niet meer tegen de zonde gaan strijden. "Ach waarom zou ik daar moeilijk over gaan doen, God vergeeft het wel weer."

-----
Ik hoop dat je ziet dat hier precies hetzelfde  gebeurt.  In alle gevallen is er een stuk eigen verantwoording.
Het staat heel mooi en eerbiedig als je zegt "en God "gebruiken" voor belangrijkere zaken" Maar er is geen bijbels argument in je hele verhaal te ontdekken. Verder is het denk ik zaak om op te merken dat God de gebeden over die kleine dingetjes blijkbaar verhoort. Als God verhoort, waarom werpen mensen dan bezwaren op dat we het niet zouden moeten vragen? Willen die mensen dan niet wijzer zijn dan God? Als God het niet zou willen, zou Hij dan niet gewoon niet verhoren?

/edit: De argumentatie is ook los te laten op "geef ons heden ons dagelijks brood".  Consequent doorgaan op bovenstaande stramien krijg je dan dat dat ook niet kan omdat het de mens lui zou maken en niet zou gaan werken voor het eten, God zorgt er namelijk wel voor.

Ik denk dat we gewoon niet zo bang moeten zijn om ook met onze dagelijkse probleempjes bij God aan te komen. Hij is onze Vader. En net als in onze aardse relatie met onze ouders hebben we ook gewoon onze verplichtingen in de relatie met Hem. We moeten niet in angst voor 'luiheid' Hem geen dingen meer vragen, nee we moeten gewoon strijden tegen luiheid.... En daar mogen we ook weer voor bidden.
Maar een gebed tegen de luiheid van de kassabonnen kwijtraken is niet van een hogere of betere orde dan ook vragen om die kassabon terug te vinden.
Sowieso leg ik altijd netjes uit in het gebed waarom ik iets vraag. Dus er zit ook een check aan mijn kant dat ik niet zomaar dingen loop te vragen alsof het om sinterklaas gaat.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2004, 03:50:52 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #45 Gepost op: april 28, 2004, 09:55:57 am »
Rachmaninov schreef :

Meen je dit nu ECHT ? Is dit jouw God, een God van kassabonnen ? En maakt God zich druk om jouw garantie ?
...............................................

Ja, dit meen ik ECHT, en Gód heeft geen probleem met die kassabon, maar Hij ziet míjn probleem, en Hij houdt van mij.
...............................................

Dan zeg je:
Als God steeds onze kleine probleempjes op gaat lossen, zoals het tevoorschijn toveren van onze kwijtgeraakte kassabonnen, zou dit wel eens ten koste kunnen gaan van ons eigen verantwoordelijkheidsgevoel. "laat maar slingeren die kassabonnen, God zorgt er wel voor dat ze weer tevoorschijn getoverd worden
..............................................

Wie zegt dat ik die kassabon had laten slingeren ? Ik had hem gewoon "te goed" bewaard en wist niet meer waar.
Een kind zou toch óók tegen z.n aardse vader zeggen dat hij iets kwijt is, en dan helpt die vader dat kind toch ook liefdevol met zoeken?
En staat er niet : Als gij niet wordt zoals de kinderen ?

"Toevallig" Las ik het volgende vanmorgen op mijn scheurkalender :

Eens werd een gelovige landbouwer uit de slaap gewekt. Een buurman vertelde hem dat op zijn aardappelland enkele personen bezig waren om zijn aardappelen te rooien.
De landbouwer antwoordde: 'Die aardappelen stelen ze niet van mij, maar die behoren mijn hemelse Vader toe"
De buurman ging hoofdschuddend weg, maar de landbouwer ging in zijn kamer en knielde om voor de dieven te bidden. Daana ging hij onbezorgd naar bed.
In het ochtendgloren hoordde hij stemmen en het geruis van een wagen op zijn erf. Vanuit het raam sloeg hij gade hoe enige mannen zakken aflaadden.
Nadat de wagen leeg was, wilden zij ongemerkt ( dachten ze ) het erf verlaten.
De landbouwer ging naar buiten en vroeg op vriendelijke toon wat dat te beteken had.
 Verward en beschaamd bekenden zij de aardappelen te willen stelen.
Maar ze waren tijdens het rooien zo onrustig geworden, dat ze besloten hadden hem alles terug te geven. De landbouwer, verheugd over de verhoring van zijn gebed, verkondigde de dieven het Evangelie. Voordat hij hen liet gaan, schonk hij hun als 'arbeidsloon' een deel van de aardappelen.Wat zou U in plaats van die landbouwer gedaan hebben ?...........
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #46 Gepost op: april 28, 2004, 09:59:42 am »

quote:

Rachmaninov schreef op 28 april 2004 om 02:08:
Als God steeds onze kleine probleempjes op gaat lossen, zoals het tevoorschijn toveren van onze kwijtgeraakte kassabonnen, zou dit wel eens ten koste kunnen gaan van ons eigen verantwoordelijkheidsgevoel. "laat maar slingeren die kassabonnen, God zorgt er wel voor dat ze weer tevoorschijn getoverd worden".
O, ik denk zeker dat God doet wat goed voor ons is, en dat is niet altijd wat wij op dat moment willen of zelf denken dat goed voor ons is. Mijn aardse vader heeft wel eens mijn schoenen verstopt omdat ik ze nooit opruimde. Ik geloof oprecht dat God soms dingen in mijn leven mis laat gaan, of zelfs ongelukjes veroorzaakt (komen niet goed én kwaad tot ons uit de hand van onze Vader?) om me een lesje te leren.

Uiteindelijk is God geen "opa in de hemel" wiens hoogste doel is dat "de jongelui het vandaag weer allemaal naar de zin hebben gehad", nee als een echte Vader wil Hij dat we opgroeien tot volwassen en volwaardige burgers van ZIJN Koninkrijk... en in dat proces komen moeilijkheden voor. Onze Heer zegt niet voor niets dat we ons kruis moeten opnemen en Hem volgen.

God promises us a safe landing... He never promised a calm passage.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #47 Gepost op: april 28, 2004, 10:01:04 am »

quote:

Mientje schreef op 28 april 2004 om 09:55:
Wat zou U in plaats van die landbouwer gedaan hebben ?...........
Naar beneden stormen en flink tekeer gaan...  8)7   (*schaam*)

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #48 Gepost op: april 28, 2004, 10:44:08 am »
Mientje wees blij dat wij als broers en zussen elkaar niet hoeven te verhoren, dan kwam er weinig van verhoorde gebeden terecht.
maar gelukkig is er een Vader die ons geven wil wat we nodig hebben al is het klein of juist groot.

als voorbeeld die kassabon voor garantie
laat dat apparaat nou 100 euro zijn geweest

voor die 100 euro die je anders opnieuw had moeten betalen zou je ook 30 bijbels kunnen verspreiden in het buitenland.
God wil niet dat we zomaar klakkeloos geld weggooien, want dan zijn er wel betere doelen waar we dat aan kunen spenderen
maar Hij iwl juist dat we er als goede rentmeesters mee omgaan, daarom is het terugvinden van een garantiebon dus net zo goed een niet verwaarloosbaar iets.

en voor mensen die onzeker zijn in het verkeer kan regen en vooral 's nachts erg inwerken op hun veiligheid, in een storm in een boot mag je toch ook vragen dat die storm gaat liggen, met plensbuien die jij in het verkeer als gevaarlijk ziet is dat echt niet anders hoor
[JESUS]Life[/JESUS]

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Hoe moeten we bidden?
« Reactie #49 Gepost op: april 28, 2004, 11:29:42 am »

quote:

vaneccles schreef op 27 april 2004 om 23:39:
En wat heb ik nou net moeten lezen,dan?
"..de biddende mens."

1) Mij geluk toewensen en daaraan meewerken zijn twee verschillende dingen,blijkbaar..
Overigens,moderatoren zijn ook niet gediend van vloeken.

2) Vrolijke,maakt niet uit wat de omgangsvormen zijn,als ik het niet met je eens ben dan zul
je dat merken ook.Zakelijkheid,prima,maar wanneer je kaatst denk dan niet dat die bal
het stadion uitvliegt.
3) Voor u is uw stuk een persiflage ter vermaak,voor mij is het niet meer dan een stoot onder
de gordel.De lichtzinnigheid waarmee u daaraan voorbijgaat,is werkelijk verbluffend,maar
u ontgaat wel meer dingen.Misschien een kwestie van het licht een beetje bijstellen?

4) Van mij bent u van harte welkom,maar ik vraag me werkelijk af wat u hier te zoeken
heeft..
Welterusten,Van.

1) Mijn doel is: het mij mogelijke bijdragen, opdat er gelukkige mensen rondom mij zijn. Ik will je overtuigen, of dat je in je eigen overtuiging besterkt wordt. Het feit, dat je zo cru reageerd hebt, bewijst dat je je aangestoten gevoeld hebt en ik als dusdanig mijn doel bereikt heb.
2) Voor mij zijn omgangsvormen niet onbelangrijk.  Het topic ging over „Hoe moeten we bidden“, en daaraan heb ik mij gehouden.
3) Dit stukje is geen persiflage. Zo zie ik het werkelijk. Als ik het „vermakelijk“ geschreven heb, is dat omdat niemand „langweilige“ teksten leest. Ik probeer alles van de lichte kant te zien. Als je door alle ellende van deze wereld geraakt wordt, ga je eraan ten gronde.
4) Zoals alle mensen die van hun mening overtuigd zijn, ben ik „missionaris“ ingesteld. (de meeste van julie ook trouwens), en zulke mensen komen niet zelden „arrogannt“ over. Als je alleen maar een forum will hebben om elkaar te „bewieroken“ komt er geen diskutie op. Zoals je ziet, zijn er wel degelijk mensen die daaraan interresseerd zijn hoe atheisten (ben geen atheist, eerder een agnostiker) het bidden zien. (Zie „booster“)

Dit heeft niet perse wat met het topic te maken, maar ik zie geen andere mogelijkheid dit met „vaneccles“ te diskuteren. Zijn mail-adres is nergens te vinden (zoals de meeste hier trouwens. Spijtig eigenlijk.)
En nu moet ik nog een beetje voor mijn baas werken.