Auteur Topic: Jeugdkerken  (gelezen 3079 keer)

Rusty1979

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Gepost op: april 28, 2004, 09:14:07 pm »
In Assen zijn we met 10 verschillende kerken inmiddels in gesprek over de in oprichting zijnde jeugdkerk aldaar. Van die 10 zijn er 4 vrijgemaakt. De andere 6 contactpersonen hebben van hun achterban reeds de steun voor de jeugdkerk. Alleen de vrijgemaakte kerken dus nog niet.

NU hoor ik in Assen-Zuid verschillende geluiden over de jeugdkerk. Ik snap niet wat iemand tegen een jeugdkerk kan hebben. Hebben mensen soms oogkleppen op en zien ze niet dat de jeugd uit de kerk wegblijft en dat de maatschappij ook aan ze trekt? Zien ze evanglieverkondiging niet als hun hoofdtaak? Het lijkt er wel op alsof ze het liefst binnen het gebouw blijven en niets te maken hebben met andere kerken laat staan ongelovige mensen...

Wat is er aan de hand in vrijgemaakt Assen, misschien wel in vrijgemaakt Nederland?
Waarom tegenstand tegen iets wat perfect aansluit bij het geloof in één algemene christelijke kerk? Iets wat perfect aansluit bij het zendingsbevel? Hoe kun je dát nou afwijzen?

Misschien zijn er mensen die daarop een antwoord hebben?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #1 Gepost op: april 28, 2004, 10:41:17 pm »
Rusty, er is in het verleden al uitgebreid gediscussieerd over jeugdkerken op dit forum. Ik zou zeggen: kijk eens rustig deze twee discussies door en als je dan nog vragen hebt mag je ze natuurlijk altijd stellen. :)
Waarom naar GodFashion?
Jeugdkerk is een topper!

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #2 Gepost op: april 29, 2004, 06:27:36 pm »
waarom ik heb wel een paar antwoorden

owja ik ben trouwens een van de andere afgevaardigden uit de 4 vrijgemaakte kerken in Assen

argument 1: samenwerken met christenen die de kinderdoop verwerpen dat kan toch niet?
(dit is wat ik letterlijk te horen kreeg op een huisbezoek, wat nogal tot een hilarische situatie leide die ik zelf maar afkapte omdat ik als schuldige werd gezien, omdat ik te makkelijk met de standpunten rondom de doop omzou gaan, nou ja ik vond het wel jammer, gelukkig werd er in het afsluitend gebed nog wel een zegen over het gebeuren gevraagd)

argument 2: waar gaan de mensen heen mochten ze tot geloof komen ?
(zelf lijkt het mij logisch dat ze meegaan met de mensen met wie ze er mee naar toe zijn genomen, maar ja het schijnt nogal moeilijk te zijn om mee te werken aan evangelisatie als ze daarna ook wel eens naar een andere kerk zouden kunnen gaan ipv naar de gereformeerde)

argument 3: de jeugd gaat dan naar de jeugdkerk ipv naar de kerk, 2x per week zou dan genoeg zijn, 1 gewone kerkdienst en een jeugdkerkdienst
(ok dit gevaar zit erin, maar is dit erg? ik merk uit ervaring juist dat veel vrijgemaakte jeugd geraakt wordt door de boodschap op GODfashion, en ze veel actiever terugkeren in hun eigen kerk, zelf ben ik daar een beetje een voorbeeld van, maar het verbaasd me steeds weer als ik hoor hoe jeugd van 15 a 16 jaar op zo'n actieve manier er mee omgaat)
[JESUS]Life[/JESUS]

Rianne

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #3 Gepost op: mei 01, 2004, 01:37:41 am »
Ze zouden eens moeten beginnen met de naam jeugdKERK te veranderen in jeugdDIENST ofzo... zou al een probleem minder zijn denk ik.
Ik heb er niks op tegen, ging er ook heen toen ik in NL was. Maar ik kan wel begrijpen waarom mensen het niet helemaal goed vinden..
Maar inderdaad, daar was op t forum al over gepraat.

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #4 Gepost op: mei 01, 2004, 09:25:14 am »
Dat komt omdat vele mensen these days gelijk farizeeen zijn die de kinderen tegen jezus wil belachelijke menselijke fatsoensgeboden wil opleggen en vooral alles in het gareel wilt houden in plaats van glimlachend te kijken naar hoe kinderen spelen.
en je hoeft niet 1 keer in je leven naar een kerk te gaan, wil je toch christen zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2004, 09:25:21 am door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2004, 11:32:14 am »
Het lijkt er wel op dat veel mensen de vrijgemaakte kerk nog steeds de ware kerk vindt, en daardoor niet zo makkelijk wil samenwerken, dit zit er denk ik nog achter ook al is het verborgen. Je moet juist blij wezen dat mensen geraakt worden op zo'n jeugdkerk zou ik denken, maar nee alleen in de gkv mogen ze geraakt worden.. en dan maar eigen jeugddiensten organiseren.....

Het mooist zou zijn als ik zie dat er gewoon een dienst bij ons opgeschoven zou worden bv naar 3 uur zodat de jeugd naar de jeugdkerk kan gaan want veel vinden het toch erg mooi/leuk en worden gegrepen door de boodschap. Maar ja dit is denk ik alleen een ilusie maar ik hoop dat mensen gaan inzien dat het niet alleen om hun eigenkerk gaat maar over de kerkmuren heen kijkt maar aan de andere kant moet er ook nog veel in de eigen gemeente gebeuren qua liefde, omgaan met elkaar etc maar daar kan je ook samenwerken met andere kerken.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Does

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #6 Gepost op: mei 01, 2004, 11:37:37 am »

quote:

Joeri schreef op 01 mei 2004 om 09:25:
Dat komt omdat vele mensen these days gelijk farizeeen zijn die de kinderen tegen jezus wil belachelijke menselijke fatsoensgeboden wil opleggen en vooral alles in het gareel wilt houden in plaats van glimlachend te kijken naar hoe kinderen spelen.
en je hoeft niet 1 keer in je leven naar een kerk te gaan, wil je toch christen zijn.
You go girl... oordeel er maar weer lekker op los. 8)7
Live vanuit de luie stoel

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #7 Gepost op: mei 01, 2004, 06:34:28 pm »
is mijn observatie geen oordeel. zei oordelen juist, alles wat niet in hun fatsoenlijke straatje past is meteen slecht. mensen di ehun kerk niet bezoeken slecht. kinderen die zonder lading het woord kut in de mond nemen, slecht en onopgevoed... , geen goed pak dragen=slecht. zwerver=moet maar meer werken (daar gaat de christelijke barmhartigheid)
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2004, 06:34:36 pm door Joeri »
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

kdev

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #8 Gepost op: mei 02, 2004, 01:39:51 pm »

quote:

is mijn observatie geen oordeel. zei oordelen juist, alles wat niet in hun fatsoenlijke straatje past is meteen slecht. mensen di ehun kerk niet bezoeken slecht. kinderen die zonder lading het woord kut in de mond nemen, slecht en onopgevoed... , geen goed pak dragen=slecht. zwerver=moet maar meer werken (daar gaat de christelijke barmhartigheid)

Volgens mij heeft dit wijnig meer met jeugdkerken te maken. Zal er daarom ook niet op ingaan.

quote:

Het lijkt er wel op dat veel mensen de vrijgemaakte kerk nog steeds de ware kerk vindt...

Ik denk niet dat het probleem is dat de vrijgemaakte kerk zich de enige ware vind. Er komt steeds meer samenspraak met bijvoorbeeld Christelijk Gereformeerde Kerken. Heel goed!
Het grootse probleem ligt denk ik, ik ben er niet bij betrokken dus kan het fout hebben, niét bij het fijt dat het niet allemaal vrijgemaakten zijn. Maar dat het wéér een nieuwe kerk is, en er zijn er al zoveel. We zijn als kerk één lichaam van Christus en moeten dus niet splitsen in allerlei groepjes met mensen doen wat zij het beste/leukse/mooiste vinden. We moeten mét elkaar één lichaam proberen te vormen, met handen, voeten, knieen, ogen... je kent het wel.

Joshua

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #9 Gepost op: mei 02, 2004, 01:43:17 pm »
...je bedoelt dat lichaam wat mensen normaliter hebben.  Jeweetwel: die Christenen die een persoonlijke relatie met God door Jezus hebben en zich persoonlijk inzetten ter ere van God voor die naaste, toch ?!

En heb je daar een kerkstempeltje bij nodig?????????  Wat een onzin zeg!
Zoek liever de dialoog met God zou ik zeggen!
Josh

Does

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #10 Gepost op: mei 02, 2004, 01:52:13 pm »

quote:

Joeri schreef op 01 mei 2004 om 18:34:
Jij bent dan net zo als ik op deze post moet afgaan. Laat het lekker rusten man.
Live vanuit de luie stoel

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #11 Gepost op: mei 02, 2004, 01:54:24 pm »

quote:

Joshua schreef op 02 mei 2004 om 13:43:
...

Zoek liever de dialoog met God zou ik zeggen!
En als je dat zoeken nou met 2,4 ,10 of nog veel meer leden van het lichaam  doet, heb je vanzelf een 'kerk' Waarom zou je alles alleen willen doen? Waarom zou je niet samen tot God  kunnen gaan?

Joshua

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #12 Gepost op: mei 02, 2004, 01:57:12 pm »
Prima.  Hoe meer zielen hoe beter....maar....waarom een extra stempeltje als je het waterstempel van Jezus door de doop draagt?

Is één stempel niet goed genoeg dan?  Moet je in een speciale soort water gedoopt worden om een extra stempel te krijgen?

Lijkt mij onzin!
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2004, 01:57:30 pm door Joshua »
Josh

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #13 Gepost op: mei 02, 2004, 02:07:20 pm »
Het stempel van de doop komt van God. de extra stempel die jij suggereert is geen  Goddelijk stempel, maar een door mensen opgedrukt, en meestal door  mensen die niet tot de 'club behoren'  
waarop  hij/zij het stempel drukt.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #14 Gepost op: mei 02, 2004, 02:47:15 pm »

quote:

Doarsie schreef op 02 mei 2004 om 14:07:
Het stempel van de doop komt van God. de extra stempel die jij suggereert is geen  Goddelijk stempel, maar een door mensen opgedrukt, en meestal door  mensen die niet tot de 'club behoren'  
waarop  hij/zij het stempel drukt.
Graag bijbels onderleggen?
Alleen door JEZUS

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #15 Gepost op: mei 02, 2004, 03:35:05 pm »
Hoe kan ik een menselijk stempel nu bijbels onderleggen?

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #16 Gepost op: mei 02, 2004, 03:49:15 pm »
Citaat
Doarsie schreef op 02 mei 2004 om 14:07:
Het stempel van de doop komt van God.
Alleen door JEZUS

Joshua

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #17 Gepost op: mei 02, 2004, 05:09:51 pm »
Yep. Het waterstempel is van God in Jezus...maaaaar.....het is wél onze 'formele intentie-verklaring'; onze belijdenis.

Je kiest voor Jezus én je neemt Zijn Naam aan.....  Beslist niet de naam van een kerk of een kerkleer dus...!
Josh

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #18 Gepost op: mei 03, 2004, 05:01:54 pm »
Beste mensen, het topic is 'jeugdkerken' ga a.u.b. niet teveel off-topic zoals in de FAQ ook vermeld. Dus nu weer on-topic verder.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Rusty1979

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #19 Gepost op: mei 08, 2004, 05:46:56 pm »

quote:

Maar dat het wéér een nieuwe kerk is, en er zijn er al zoveel. We zijn als kerk één lichaam van Christus en moeten dus niet splitsen in allerlei groepjes met mensen doen wat zij het beste/leukse/mooiste vinden. We moeten mét elkaar één lichaam proberen te vormen, met handen, voeten, knieen, ogen... je kent het wel.

Dit is een van de meest gebruikte vooroordelen zonder voorkennis bij veel GKV'ers (misschien ook wel anderen). Dat het een nieuwe kerk zou zijn. Maar goed dat is niet erg, maar dat vraagt wel om wat extra uitleg van een jeugdkerk. Er werd al gesuggereerd om de naam jeugdKERK te veranderen in jeugdDIENST. Dat is voor kerkelijken wat duidelijker, maar juist niet voor buitenkerkelijker, waarop de jeugdkerk toch met name gericht is.

De jeugdkerk is juist geen nieuwe kerk of stroming is, maar heeft juist ten doel om de onkerkelijke jeugd te bereiken en mensen in hun eigen kerk actiever te maken. Het is ook maar eens in de maand, dus zal het nooit de taak van een kerk kunnen overnemen, bovendien heeft een jeugdkerk geen gemeenteleden.

En het ene Lichaam vorm je niet door allemaal in een andere kerk (Gereformeerd, Pinkster, Evangelisch, hervormd) te gaan zitten, maar JUIST door de handen ineen te slaan en als kerken gezamenlijk iets te organiseren. De gedachte achter de jeugdkerk is dus precies het tegenovergestelde van wat je schetst. De kerken zijn zelf die groepjes. De jeugdkerk probeert weer het ene Lichaam te zijn (onder de jeugd dan).

Dieterich

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #20 Gepost op: mei 08, 2004, 05:52:19 pm »
Ik vind het wel een beetje naïef om te denken dat een jeugdkerk vooral gericht is op rand- of niet-kerkelijken. Dat is slechts ten dele waar, want in de praktijk zitten er vooral jongeren die al lid zijn van een kerk.
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Rusty1979

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #21 Gepost op: mei 08, 2004, 05:56:49 pm »

quote:

Dieterich schreef op 08 mei 2004 om 17:52:
Ik vind het wel een beetje naïef om te denken dat een jeugdkerk vooral gericht is op rand- of niet-kerkelijken. Dat is slechts ten dele waar, want in de praktijk zitten er vooral jongeren die al lid zijn van een kerk.
Dat klopt. En dat is ook nogal logisch, omdat het vooral hun erg aanspreekt en het ook mede voor hun georganiseerd wordt. De niet-kerkelijken worden vervolgens meegenomen door hun gelovige vrienden/kennissen/familie naar deze laagdrempelige diensten. Dat is de opzet en het werkt!. Natuurlijk is het niet zo dat de sporthal (of welke plek dan ook) vol staat met ongelovige mensen. Dat zou mooi zijn, maar de werkelijkheid is anders, maar dat wil nog niet zeggen dat de jeugdkerk daar niet op gericht is.

Dieterich

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #22 Gepost op: mei 08, 2004, 06:04:22 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 17:56:
Dat klopt. En dat is ook nogal logisch, omdat het vooral hun erg aanspreekt en het ook mede voor hun georganiseerd wordt. De niet-kerkelijken worden vervolgens meegenomen door hun gelovige vrienden/kennissen/familie naar deze laagdrempelige diensten. Dat is de opzet en het werkt!. Natuurlijk is het niet zo dat de sporthal (of welke plek dan ook) vol staat met ongelovige mensen. Dat zou mooi zijn, maar de werkelijkheid is anders, maar dat wil nog niet zeggen dat de jeugdkerk daar niet op gericht is.
Ik vind het alleen jammer dat jongeren niet aangesproken worden door de 'normale' kerkdiensten. Daarom zou ik proberen die zo aansprekend mogelijk te maken i.p.v. aparte jeugdkerken te organiseren. Want wat doe je wanneer je te oud bent om naar een jeugdkerk te gaan? Val je dan weer terug in wat je eigenlijk altijd al tegenstond? Of blijf je zoeken naar iets dat je aanspreekt en wordt je dus nooit echt een lid van een gemeente.
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Rusty1979

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #23 Gepost op: mei 08, 2004, 06:08:30 pm »

quote:

Dieterich schreef op 08 mei 2004 om 18:04:
[...]

Ik vind het alleen jammer dat jongeren niet aangesproken worden door de 'normale' kerkdiensten. Daarom zou ik proberen die zo aansprekend mogelijk te maken i.p.v. aparte jeugdkerken te organiseren. Want wat doe je wanneer je te oud bent om naar een jeugdkerk te gaan? Val je dan weer terug in wat je eigenlijk altijd al tegenstond? Of blijf je zoeken naar iets dat je aanspreekt en wordt je dus nooit echt een lid van een gemeente.
De bedoeling van de jeugdkerk is juist mensen uit 'gewone' kerken weer enthousiast maken voor Gods werk en vooral ook het evangeliserende werk. Om in hun eigen gemeenten daarin actiever te worden. De eigen kerk(diensten) zo aansprekelijk mogelijk maken is iets wat ik ook een paar keer als argument gehoord heb van een ouderling, maar als je daarvoor niet de ruimte krijgt dan houdt het na jaren van 'schoppen' tegen de kerkenraden een keer op. Dan zoek je een andere manier. Ongelovige mensen tot het geloof (door de kracht van de Geest) krijgen dat is het mooie en tegelijk onze hoofdtaak als christenen.

Dieterich

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #24 Gepost op: mei 08, 2004, 06:18:59 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 18:08:
De bedoeling van de jeugdkerk is juist mensen uit 'gewone' kerken weer enthousiast maken voor Gods werk en vooral ook het evangeliserende werk. Om in hun eigen gemeenten daarin actiever te worden. De eigen kerk(diensten) zo aansprekelijk mogelijk maken is iets wat ik ook een paar keer als argument gehoord heb van een ouderling, maar als je daarvoor niet de ruimte krijgt dan houdt het na jaren van 'schoppen' tegen de kerkenraden een keer op. Dan zoek je een andere manier. Ongelovige mensen tot het geloof (door de kracht van de Geest) krijgen dat is het mooie en tegelijk onze hoofdtaak als christenen.

Wat is nu de hoofdbedoeling van de jeugdkerk? Jongeren enthousiast maken voor de kerk of niet-christenen in contact brengen met God?

Ik vind jeugdkerken een goed initiatief en ben blij dat zoveel jongeren zich daardoor aangesproken voelen. Tegelijkertijd vind ik het ook een initiatief met weinig perspectief: Ik hou niet zo van scheiding op leeftijd en vind dat ook niet zo bij kerk-zijn passen. Ik bedoel, wanneer jij vindt dat in het gezin waar jij bij hoort niet genoeg ruimte is voor de inbreng van kinderen, ga je toch ook geen nieuw gezin stichten (dat alleen uit kinderen bestaat) om op die manier enthousiast te worden voor het gezin incl. de ouders? Dat staat dat los van het 'oude' gezin. Het betekent een achterlaten van het gezin. Maar hoe kun je buiten het gezin nu enthousiast worden voor het gezin?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #25 Gepost op: mei 08, 2004, 06:29:09 pm »

quote:

Dieterich schreef op 08 mei 2004 om 18:18:
[...]

. Ik bedoel, wanneer jij vindt dat in het gezin waar jij bij hoort niet genoeg ruimte is voor de inbreng van kinderen, ga je toch ook geen nieuw gezin stichten (dat alleen uit kinderen bestaat) om op die manier enthousiast te worden voor het gezin incl. de ouders? ?

Als je konstateert dat in de meeste (gemeente) gezinnen de kinderen het uitlsuitend met volwassen eten ( b.v. biefstuk terwijl je nog geen tandjes hebt), volwassen kleren, volwassen computerprogramma's ( geen rammelaar), volwassen universitair onderwijs ( in plaats van de peuterschool) , volwassen boeken moet lezen ( i.p.v. Pluk van de petteflet),
Volwassen klassieke muziek moet beluistern ( i.p.v. kinderliedjes) dan zou dat in vergelijking met een gewoon gezin ver onder de maat zijn.

In elke normaal gezin, zijn kinderboeken, kinder CD's, kinderonderwijs, kindereten, kinderonderwijs, en mogen de kinderen naar het kinderprogramma op tv kijken.

Helaas vinden de volwassenen in een normale kerkdienst dat niet nodig. Ik hoor vaak dat het goed is dat ze leren om een uurtje stil te zitten, en dat ze onbewust best iets opsteken van de preek. Nou ik denk daar dus anders over. Maar dat mag  bekend zijn.

Dieterich

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #26 Gepost op: mei 08, 2004, 06:31:08 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 08 mei 2004 om 18:29:
Maar dat mag  bekend zijn.
Jazeker, dat is absoluut bekend.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #27 Gepost op: mei 08, 2004, 06:49:32 pm »

quote:

Dieterich schreef op 08 mei 2004 om 18:31:
[...]

Jazeker, dat is absoluut bekend.

Vind jij dan dat er in het kerkelijke gezin nét zo veel andacht is voor alle leeftijdgroepen afzonderlijk, als in een gewoon gezin?
Of kom jij uit een gezin waarin je pas mee mocht en kon praten toen je ook op universitair niveau mee kon komen met de volwassenen.

Rusty1979

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #28 Gepost op: mei 08, 2004, 06:53:44 pm »

quote:

Wat is nu de hoofdbedoeling van de jeugdkerk? Jongeren enthousiast maken voor de kerk of niet-christenen in contact brengen met God?

De hoofdbedoeling is om niet-christenen in contact brengen met God. Het heeft een evangeliserend karakter. Dat staat ook op jeugdkerken.nl beschreven.

Je haalt de jeugd niet uit het gezin. Dat is niet waar. De jeugd blijft deel uitmaken van hun eigen gemeente. Alleen biedt je ze iets extra's aan naast hun eigen diensten, waarin ze Jezus op een voor hun veel, in mijn opinie, aansprekendere manier leren kennen.

Er zijn wel meer dingen die de jeugd, onafhankelijk van hun ouders doen, zoals de soos, kroegen bezoeken, naar de film. Ik denk dat ze in de jeugdkerk meer leren over Jezus als in de kroeg (er zijn ongetwijfeld voorbeelden die het tegendeel bewijzen, maar in de regel niet). En in de kroeg zijn de ouders er ook niet bij.

Dieterich

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #29 Gepost op: mei 08, 2004, 06:59:28 pm »

quote:

Wilhelmina schreef op 08 mei 2004 om 18:49:
Vind jij dan dat er in het kerkelijke gezin nét zo veel andacht is voor alle leeftijdgroepen afzonderlijk, als in een gewoon gezin?
Of kom jij uit een gezin waarin je pas mee mocht en kon praten toen je ook op universitair niveau mee kon komen met de volwassenen.
Lieverd: Regelmatig krijg ik het idee dat jouw posts meer gekenmerkt worden door frustratie dan door de wens om daadwerkelijk te reageren. Dat vind ik stom en onnodig. Wanneer je echt leest wat ik schrijf, zul je zien dat we het niet bijzonder oneens zijn. Ik heb nl. nergens beweerd dat kerkdiensten alleen voor volwassenen zijn en dat jongeren zich dus maar dienen aan te passen. Ook ik vind dat de kerk er voor alle leeftijdsgroepen moet zijn! Maar het is genant dat dit ontzettend vaak vergeten lijkt te worden. Wat dit betreft zie ik jeugdkerken dan ook als een aanklacht richting de kerken: Jongeren houden het niet vol om categoriaal verwaarloosd te worden. Maar dit los je op de langere termijn niet op door kerken voor jongeren te stichten. Dan laat je de boel de boel en dat vind ik zwak. De kerk moet veranderen, en niet de jongeren! Net zoals er in een gezin aandacht is voor kinderen.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2004, 06:59:54 pm door Dieterich »

Dieterich

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #30 Gepost op: mei 08, 2004, 07:07:28 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 08 mei 2004 om 18:53:
[...]
Je haalt de jeugd niet uit het gezin. Dat is niet waar. De jeugd blijft deel uitmaken van hun eigen gemeente. Alleen biedt je ze iets extra's aan naast hun eigen diensten, waarin ze Jezus op een voor hun veel, in mijn opinie, aansprekendere manier leren kennen.

Er zijn wel meer dingen die de jeugd, onafhankelijk van hun ouders doen, zoals de soos, kroegen bezoeken, naar de film. Ik denk dat ze in de jeugdkerk meer leren over Jezus als in de kroeg (er zijn ongetwijfeld voorbeelden die het tegendeel bewijzen, maar in de regel niet). En in de kroeg zijn de ouders er ook niet bij.
Dit is nu precies wat ik zo mooi vind aan jeugdkerken! En ik ben blij dat deze mogelijkheden er steeds meer komen. Ik vind het alleen jammer dat jongeren blijkbaar in de kerk Jezus niet op een aansprekende manier leren kennen. En da's treurig: Waarom zijn er anders kerken? En wanneer het jongeren niet aanspreekt, hoe kan het dan ouderen aanspreken? Ik denk dat zij uiteindelijk ook niet zitten te wachten op een rituele herhaling van dingen die ze allang weten... Kortom: Ik hoop en bid dat de kerken opener worden, zodat er meer ruimte komt voor een hernieuwde en diepergaande kennismaking met de God van de bijbel.

Rusty1979

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #31 Gepost op: mei 08, 2004, 07:11:42 pm »

quote:

Dieterich schreef op 08 mei 2004 om 19:07:
[...]

Dit is nu precies wat ik zo mooi vind aan jeugdkerken! En ik ben blij dat deze mogelijkheden er steeds meer komen. Ik vind het alleen jammer dat jongeren blijkbaar in de kerk Jezus niet op een aansprekende manier leren kennen. En da's treurig: Waarom zijn er anders kerken? En wanneer het jongeren niet aanspreekt, hoe kan het dan ouderen aanspreken? Ik denk dat zij uiteindelijk ook niet zitten te wachten op een rituele herhaling van dingen die ze allang weten... Kortom: Ik hoop en bid dat de kerken opener worden, zodat er meer ruimte komt voor een hernieuwde en diepergaande kennismaking met de God van de bijbel.
Ik hoop en bid met u mee!

Dieterich

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #32 Gepost op: mei 08, 2004, 07:20:46 pm »

quote:

Zeg maar je tegen jij: Ik ben maar ietsjes ouder dan jij. Misschien zijn mijn meningen wat minder spiffy, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met beroepsdeformatie o.i.d.

Outsidergirl

• doch gij zijt van Christus
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #33 Gepost op: mei 08, 2004, 07:38:00 pm »
ik heb zelf ervaren dat jeugdkerken jongeren eerder weer bíj de kerk brengt, dan dat het ze er weg haalt.

misschien gaan ze er wel weg en zoeken ze een andere kerk, omdat ze erachter komen dat sommige dingen niet kloppen. maar de jongeren krijgen een levendige relatie met hun Heiland, die misschien daarvoor geeneens hun Heiland was, en ze leren zelf nadenken. daarvoor werd er altijd voor hen nagedacht, en nu doen ze het zelf.

opzich ben ik het niet 100% eens met het fenomeen zelf, maar net zoals zoveel dingen moet je het accepteren, omdat er niks beters is. en toch heeft het wel een positieve invloed.

wat wel zo is, is dat het erg laagdrempelig is allemaal. het wordt soms iets té makkelijk gebracht, of er wordt nét voorbij gegaan aan de kern van het verhaal, maar dat verschilt per preker.
'Want het leven is mij Christus en het sterven gewin.' Fil. 1:21

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #34 Gepost op: mei 09, 2004, 03:20:09 pm »
het is zoals Watchman Nee ongeveer omschreef:

als wij de stroom/rivier van de Geest ergens verhinderen, zoekt Hij wel een andere weg
het mag dan wel niet de weg zijn zoals God het ooit bedoeld had,
maar ja dat is dan onze eigen schuld, Zijn plan zal wel uitgevoerd worden

Zo is het fenomeen jeugdkerken ook een noodsprong
die op het moment duidelijk zijn uitwerking heeft
maar misschien over een aantal jaren wel niet meer nodig is
[JESUS]Life[/JESUS]

Rusty1979

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #35 Gepost op: mei 09, 2004, 03:26:03 pm »

quote:

spacy schreef op 09 mei 2004 om 15:20:
het is zoals Watchman Nee ongeveer omschreef:

als wij de stroom/rivier van de Geest ergens verhinderen, zoekt Hij wel een andere weg
het mag dan wel niet de weg zijn zoals God het ooit bedoeld had,
maar ja dat is dan onze eigen schuld, Zijn plan zal wel uitgevoerd worden

Zo is het fenomeen jeugdkerken ook een noodsprong
die op het moment duidelijk zijn uitwerking heeft
maar misschien over een aantal jaren wel niet meer nodig is

Mooi gezegd spacy! Ik sluit me hier volledig bij aan ;)
Evangelisatie blijft altijd nodig, maar hopelijk zullen alle kerken ooit zo gaan sprankelen van Gods liefde dat de jeugdkerk overbodig wordt.

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #36 Gepost op: mei 12, 2004, 01:44:17 pm »
Hehe.... wat een hoop voorstanders hier :)

Rusty/Spacy... veel succes met de jeugdkerk in Assen!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #37 Gepost op: mei 12, 2004, 01:56:51 pm »
Ik dacht al, waar blijft Marnix toch.  ;)

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerken
« Reactie #38 Gepost op: mei 13, 2004, 12:07:40 am »
Sorry Peter, ik was op vakantie :D
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien