Ik bedacht me net twee dingen.
Ten eerste: er bestaat een heel leuk boekje met vragen en antwoorden van het type dat jij nu hebt, het boek heet "Brieven van een scepticus" en is geschreven door Boyd. De schrijver heeft een briefwisseling met zijn vader (die niet gelooft en erg sceptisch is over het geloof). Alle brieven heen en weer zijn opgenomen in het boekje. Wel stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.
http://www.alpha-cursus.n...categorie=25&item=227
Heb je ook gelijk een link naar de alpha-cursus.

Ten tweede: Paulus vergelijkt het gaan geloven met een graankorrel. Eerst heb je gewoon een graankorrel, zoals je ook gewone mensen hebt. Maar zo kaal kan een graankorrel helemaal niks, hij kan uit zichzelf niet groeien. Daarvoor moet je hem in de grond stoppen en dan komt er een plant uit met een heleboel graankorrels. Het is een hele metamorfose. De clou daarvan zit hem in hetgeen er onder de grond gebeurt: de graankorrel sterft, en geeft daardoor voedsel aan de kiem die erin zit om te groeien. Dus de graankorrel moet eerst sterven om daarnaa verder te kunnen leven.
Zo moeten mensen die christen worden ook eerst 'sterven' (toegeven dat ze zondig zijn en dat ze om gered te kunnen worden alleen maar een beroep op het sterven van Jezus kunnen doen). We sterven dus met Christus.
Maar dat is niet het einde. Net als de graankorrel en net als Christus mogen we daarna echt leven. Dat is een nieuw en ander leven, waar we onze oude zondige natuur achter ons laten (door Christus' offer is daar namelijk voor betaald). In het nieuwe leven is alles op God gericht en niet meer op onszelf.
Het resultaat kun je zien: net als de graankorrel dragen we vrucht, de vruchten van de Geest (= Heilige Geest). In Galaten worden deze vruchten opgesomd.
quote:
Gal 5:22 DSV Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
.
Dan kun je dus ook zeggen: het Koninkrijk is onder (of: in) ulieden (Een begin van het koninkrijk is al gekomen). Maar dat heeft dus niets met een 'goddelijke vonk' die alle te maken.
Het maakt dus uit of je God in je ervaart of buiten je. Ik denk dat het voorbeeld van een vrienschapsrelatie dat duidelijk kan maken.
Als je hele intieme vrienden bent met iemand, dan zit diegene niet opeens in je (letterlijk). Je ervaart DIEGENE niet in je, maar je LIEFDE / GENEGENHEID voor diegene. Dat is dus een verschil. Zo is het ook met het ervaren van God. Je ervaart je LIEFDE voor God van binnenuit (denk ik), maar God zelf leidt je leven van buitenaf, en dat merk je door dingen die je meemaakt en mensen die je dingen vertellen.