Auteur Topic: Moeten Christenen een goed voorbeeld geven?  (gelezen 3654 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
Moeten Christenen een goed voorbeeld geven?
« Gepost op: mei 10, 2004, 09:36:32 pm »

quote:

Does schreef op 10 mei 2004 om 21:29:
[...]

Ja laten we ophouden en lief tegen elkaar gaan doen. :|
netzoals christenen het voorbeeld behoren te geven.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 10, 2004, 09:37:35 pm »

quote:

lonneke schreef op 10 mei 2004 om 21:36:
[...]

netzoals christenen het voorbeeld behoren te geven.
Dat doen ze dus heel vaak niet dus kunnen we maar beter ophouden. Want als je iets niet doet zoals je het moet doen dan kan je beter ophouden.
Live vanuit de luie stoel

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2004, 09:38:25 pm »

quote:

Does schreef op 10 mei 2004 om 21:37:
[...]

Dat doen ze dus heel vaak niet dus kunnen we maar beter ophouden. Want als je iets niet doet zoals je het moet doen dan kan je beter ophouden.
wat mij betreft wel. Noem je dan geen christen.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 10, 2004, 09:50:55 pm »

quote:

lonneke schreef op 10 mei 2004 om 21:38:
[...]

wat mij betreft wel. Noem je dan geen christen.
Jij bent inderdaad perfect, of noem je jezelf geen christen?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 10, 2004, 10:00:00 pm »

quote:

Does schreef op 10 mei 2004 om 21:50:
[...]

Jij bent inderdaad perfect, of noem je jezelf geen christen?
Ik sta achter mijn overtuiging en handel daarna, dat heeft niets met perfectie te maken.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2004, 10:01:04 pm »

quote:

lonneke schreef op 10 mei 2004 om 22:00:
[...]

Ik sta achter mijn overtuiging en handel daarna, dat heeft niets met perfectie te maken.
Jawel, want iedereen doet dingen die niet goed zijn. Dus eigenlijk ben je dan, volgens jou, niet "Christenwaardig" en kan je er dus beter mee stoppen.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 10:01:18 pm door Does »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 10, 2004, 10:05:09 pm »

quote:

Does schreef op 10 mei 2004 om 22:01:
[...]

Jawel, want iedereen doet dingen die niet goed zijn. Dus eigenlijk ben je dan, volgens jou, niet "Christenwaardig" en kan je er dus beter mee stoppen.
Ja, als jij mensen in elkaar slaat kun je je beter maar geen christen noemen. In mijn ogen ben jij dan geen christen nee....

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 10, 2004, 10:19:07 pm »

quote:

lonneke schreef op 10 mei 2004 om 22:05:
[...]

Ja, als jij mensen in elkaar slaat kun je je beter maar geen christen noemen. In mijn ogen ben jij dan geen christen nee....

Vind ik een beetje overdreven.

Stel: Ik ben woedend op een persoon om 1 of andere reden die me raakt, anders ben je niet woedend. Ik sla uit alle woede die persoon tegen de grond.  Dat is een fout van mijn kant. Kan je dan gelijk zeggen dat ik geen christen ben? Nee, dat kan je niet zeggen.

David heeft overspel gepleegd, dat is net zo erg als iemand slaan. Het is een zonde. Maar kan je daarom zeggen dat David geen christen is? Nee, dat kan je niet zeggen.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 10:19:17 pm door Does »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 10, 2004, 11:17:21 pm »

quote:

Does schreef op 10 mei 2004 om 22:19:
[...]

Stel: Ik ben woedend op een persoon om 1 of andere reden die me raakt, anders ben je niet woedend. Ik sla uit alle woede die persoon tegen de grond.  Dat is een fout van mijn kant. Kan je dan gelijk zeggen dat ik geen christen ben? Nee, dat kan je niet zeggen.

David heeft overspel gepleegd, dat is net zo erg als iemand slaan. Het is een zonde. Maar kan je daarom zeggen dat David geen christen is? Nee, dat kan je niet zeggen.

Belachelijk, om uit woede iemand tegen de grond aan te slaan en daarna zeggen: Ja, sorry ik had mezelf even niet in de hand....
Dat soort mensen kom ik ook wel tegen in m'n leven. Je eerst de grond intrappen en daarna zeggen: Sorry, had ik niet moeten doen....
Wel eerst iemand kwetsen en dan je vergeving halen...

Kun je zien wat je mensen aandoet wanneer je jezelf niet kunt beheersen.

Trouwens, als het zo is zoals jij het stelt waar is dan nog dat licht dan schijnt in deze donkere wereld? Wie geeft dan nog het voorbeeld om te laten zien wat echte en waarachtige liefde is?
Waarom zou ik dan nog gemeenschap willen hebben met christenen als zij toch niets verschillen met niet-christenen?
Mmmmhh.....misschien is dat wel de reden dat ik niet meer alleen met christenen om ga.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 10, 2004, 11:20:42 pm »

quote:

[...]

Ik kan dat wel zeggen:Jezus was nog niet op aarde geweest
Alleen door JEZUS

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 10, 2004, 11:23:27 pm »

quote:

lonneke schreef op 10 mei 2004 om 23:17:
[...]

Belachelijk, om uit woede iemand tegen de grond aan te slaan en daarna zeggen: Ja, sorry ik had mezelf even niet in de hand....
Dat soort mensen kom ik ook wel tegen in m'n leven. Je eerst de grond intrappen en daarna zeggen: Sorry, had ik niet moeten doen....
Wel eerst iemand kwetsen en dan je vergeving halen...

Kun je zien wat je mensen aandoet wanneer je jezelf niet kunt beheersen.

Trouwens, als het zo is zoals jij het stelt waar is dan nog dat licht dan schijnt in deze donkere wereld? Wie geeft dan nog het voorbeeld om te laten zien wat echte en waarachtige liefde is?
Waarom zou ik dan nog gemeenschap willen hebben met christenen als zij toch niets verschillen met niet-christenen?
Mmmmhh.....misschien is dat wel de reden dat ik niet meer alleen met christenen om ga.
Er zijn ook wel goede Christenen!!
Alleen door JEZUS

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 10, 2004, 11:26:22 pm »

quote:

rinuz schreef op 10 mei 2004 om 23:23:
[...]
Er zijn ook wel goede Christenen!!
Ik ken ( buiten mijzelf om) één goede christen! Best veel vind je niet?

Superdeboer

• Deo pro nobis quis contra nos
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 10, 2004, 11:27:42 pm »
offtopic:Reacties afgesplitst uit Mishandelingen in Iraakse gevangenissen omdat het daar offtopic is.
Aanleiding voor die discussie was de situatie in de Abu Graib-gevangenis in Baghdad. Al vrij gauw kwam de stelling in de discussie op, dat Amerikanen het goede voorbeeld zouden moeten geven. Vervolgens werd de stap gemaakt dat Christenen in het algemeen een goed voorbeeld moeten zijn. Vanaf dat punt begon het bovenstaande.
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 10, 2004, 11:36:14 pm »

quote:

lonneke schreef op 10 mei 2004 om 23:26:
[...]

Ik ken ( buiten mijzelf om) één goede christen! Best veel vind je niet?

Hoe kun je nou van jezelf zeggen dat je een goede christen bent? En hoe kun jij nou bepalen dat die mensen hier op het forum geen goede christenen zijn??
Want dat zeg je, je kent buiten jezelf om maar 1 goede christen...
Is dat volgens jullie geloof niet aan God om te bepalen wie een goed christen is?

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 10, 2004, 11:41:57 pm »

quote:

[...]

Daar ben ik het mee eens. Als christen mag je toch ook fouten maken? En als je dan een keer een fout maakt...dat wil toch niet zeggen dat je dan geen christen (meer) bent? Alle christenen maken volgens mij weleens fouten...
En op sommige momenten kan het voorkomen dat je jezelf niet in de hand hebt. En hoe erg christelijk je dan bent... dan kun je daartegen nog niet altijd weerstand bieden.
Maar daar kun je dan achteraf toch spijt van hebben en proberen in het vervolg zulke dingen te voorkomen?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 10, 2004, 11:42:38 pm »

quote:

Pepperdepep schreef op 10 mei 2004 om 23:36:
[...]

Hoe kun je nou van jezelf zeggen dat je een goede christen bent? En hoe kun jij nou bepalen dat die mensen hier op het forum geen goede christenen zijn??
Want dat zeg je, je kent buiten jezelf om maar 1 goede christen...
Is dat volgens jullie geloof niet aan God om te bepalen wie een goed christen is?

Ik weet niet of hier goede christenen zijn. Ik kan alleen van mijzelf uitgaan en van de mensen die ik persoonlijk ken. Ik heb ook niet gezegd dat hier geen goede christenen zijn maar ik heb ze nooit ontmoet. Met woorden alleen ben je nog geen goede christen.

2 Kor 3

1 Gaan wij weder onszelf aanprijzen? Of hebben wij soms, gelijk sommigen, aanbevelingsbrieven bij u of van u nodig? 2 Onze brief zijt gij, geschreven in onze harten, kenbaar en leesbaar voor alle mensen, 3 daar gij toont een brief van Christus te zijn, door onze dienst opgesteld, niet met inkt geschreven, maar met de Geest van de levende God, niet op tafelen van steen, maar op tafelen van vlees in de harten.

4 Zulk een vertrouwen hebben wij door Christus op God. 5 Niet dat wij uit onszelf bekwaam zijn iets als óns werk in rekening te brengen, maar onze bekwaamheid is Gods werk, 6 die ons ook bekwaam gemaakt heeft om dienaren te zijn van een nieuw verbond, niet der letter, maar des Geestes, want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 10, 2004, 11:50:31 pm »

quote:

lonneke schreef op 10 mei 2004 om 23:42:
[...]

Ik weet niet of hier goede christenen zijn. Ik kan alleen van mijzelf uitgaan en van de mensen die ik persoonlijk ken. Ik heb ook niet gezegd dat hier geen goede christenen zijn maar ik heb ze nooit ontmoet. Met woorden alleen ben je nog geen goede christen.

2 Kor 3

1 Gaan wij weder onszelf aanprijzen? Of hebben wij soms, gelijk sommigen, aanbevelingsbrieven bij u of van u nodig? 2 Onze brief zijt gij, geschreven in onze harten, kenbaar en leesbaar voor alle mensen, 3 daar gij toont een brief van Christus te zijn, door onze dienst opgesteld, niet met inkt geschreven, maar met de Geest van de levende God, niet op tafelen van steen, maar op tafelen van vlees in de harten.

4 Zulk een vertrouwen hebben wij door Christus op God. 5 Niet dat wij uit onszelf bekwaam zijn iets als óns werk in rekening te brengen, maar onze bekwaamheid is Gods werk, 6 die ons ook bekwaam gemaakt heeft om dienaren te zijn van een nieuw verbond, niet der letter, maar des Geestes, want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

Oh ok :)
De mensen hier op het forum ken je idd niet persoonlijk dat was ik even vergeten...
Maar hoe weet je dan van jezelf dat je een goede christen bent?
Btw...die citaten enzo zijn nogal moeilijk voor mij, ik ben er niet zo goed in thuis... Zou je misschien in makkelijker Nederlands uit kunnen leggen wat ermee bedoeld wordt?
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2004, 11:51:31 pm door Vivine »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 11, 2004, 12:01:23 am »
Het gaat er om dat er mensen zijn die zich christenen noemen maar gelijk zijn aan de farizeers of wetgeleerden. Zij kunnen zich ook beroepen op de fouten die ze maken. Maar een echte christen herken je niet alleen aan zijn woorden maar juist vanuit zijn daden. De letter doodt, maar de Geest maakt levend.
Het geloof is een innerlijk gebeuren. God wil dat we Zijn woorden "eigen" maken. Zodat het ook geen "moeten" meer is maar dat we van harte leven zoals Christus het de mens heeft voorgeleefd. Dat betekent zelfkennis. En kennis van de schrift. Op die manier gaan Gods woorden hun leven leiden, worden ze levend door de Geest.

Christus wil ook niet dat we als farizeers leven. Hij zegt dat we hen niet als voorbeeld moeten nemen.

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 11, 2004, 09:08:22 am »
Christenen worden geacht een voortreffelijk voorbeeld te geven...

God vraagt van ons "om rijk te zijn mbt voortreffelijke werken"
God verwacht van ons dat wij ons best doen om goed te doen, maar verwacht niet boven ons kunnen
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 11, 2004, 09:53:19 am »
Ik ben het met Does eens.
Natuurlijk moet je als christen niet iemand in elkaar slaan of overspel plegen.
Maar je bent nog altijd een zondig mens. Jij óók Lonneke, of ben je soms Jezus de tweede? Ik wil onmiddelijk aannemen dat je een beter mens bent dan bijvoorbeeld ik, maar je bent niet "goed" want:

Romeinen 3:10 Gelijk geschreven staat:
Niemand is rechtvaardig, ook niet één, 11 er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt; 12 allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden;
er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet één.

Dat is de grap: we zouden goed moeten doen, maar we doen het niet en daarom is Jezus voor ons gestorven.

En een christen ben je als je in Christus gelooft en op Hém je vertrouwen stelt. Als gevolg daarvan wil je doen wat Hij zegt en probeer je te handelen naar Zijn wil (wat je regelmatig zal mislukken) maar het is niet andersom: eerst maar eens zonder zonde worden en dan ben je een christen.
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 11, 2004, 09:58:33 am »

quote:

lonneke schreef op 10 mei 2004 om 23:26:
Ik ken (buiten mijzelf om) één goede christen! Best veel vind je niet?
Het komt immers niet aan op wat de mens ziet; de mens toch ziet aan wat voor ogen is, maar de HERE ziet het hart aan.

Je kunt noch over jezelf, noch over anderen oordelen. Dat kan alleen God.
Ik ken jou niet, dus misschien ben je naar verhouding inderdaad een erg goed mens (hoewel niemand goed is, zie mijn vorige post) maar ik denk wel dat het erg gevaarlijk is om zoiets te zeggen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 11, 2004, 10:19:41 am »

quote:

Bumblebee schreef op 11 mei 2004 om 09:53:
Ik ben het met Does eens.
Natuurlijk moet je als christen niet iemand in elkaar slaan of overspel plegen.
Maar je bent nog altijd een zondig mens. Jij óók Lonneke, of ben je soms Jezus de tweede? Ik wil onmiddelijk aannemen dat je een beter mens bent dan bijvoorbeeld ik, maar je bent niet "goed" want:

Romeinen 3:10 Gelijk geschreven staat:
Niemand is rechtvaardig, ook niet één, 11 er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt; 12 allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden;
er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet één.

Dat is de grap: we zouden goed moeten doen, maar we doen het niet en daarom is Jezus voor ons gestorven.

En een christen ben je als je in Christus gelooft en op Hém je vertrouwen stelt. Als gevolg daarvan wil je doen wat Hij zegt en probeer je te handelen naar Zijn wil (wat je regelmatig zal mislukken) maar het is niet andersom: eerst maar eens zonder zonde worden en dan ben je een christen.

Waar het om gaat is dat wanneer je een christen bent je verstand is verlicht en je vervult bent met Gods liefde. Als christen ben je dus veranderd. Niet alleen in je denken maar ook in je handelen. Als jij écht aangeraakt bent door Gods liefde dan verafschuw je zelfs het kwaad! Nee, dat maakt je niet perfect maar dat maakt wel dat je bijv. geen mensen in elkaar slaat.

Efeziers 5:8-14. "Want gij waart vroeger in duisternis, maar thans zijt gij licht in de Here; wandelt als kinderen des lichts, want de vrucht des lichts bestaat uit lauter goedheid en gerechtigheid en waarheid -, en toets wat de Here welbehagelijk is. En neemt geen deel aan de onvruchtbare werken der duisternis, maar ontmaskert ze veeleer, want het is zelfs schandelijk om te noemen, wat heimelijk door hen wordt verricht; maar als dat alles door het licht wordt ontmaskerd wordt, komt het aan de dag; want al wat aan de dag komt is licht."

Johannes 8:12. ".....Ik ben het licht der wereld; wie mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben."

Mattheus 5:14,15. "Gij zijt het licht der wereld. Een stad, die op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. Ook steekt men geen lamp aan en zet haar onder een korenmaat, maar op de standaard, en zij schijnt voor allen, die in het huis zijn."

Johannes 1:5. "...het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen."

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 11, 2004, 10:39:45 am »

quote:

lonneke schreef op 11 mei 2004 om 10:19:
Nee, dat maakt je niet perfect maar dat maakt wel dat je bijv. geen mensen in elkaar slaat.

Ja, je verafschuwt het kwaad, maar dat wil niet zeggen dat je het niet meer doet! Met Paulus roepen we dan:

Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; 22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, 23 maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is. 24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here! 26 Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

En je moet denk ik niet zeggen: "je bent niet perfect maar je slaat toch zeker geen mensen in elkaar, want dát is wel zo slecht!" Je kunt niet op die manier onderscheid maken in zonde. God ziet het hart aan. Iemand die één keer in een vlaag van woede iemand in elkaar slaat, daarna enorme spijt heeft, die zonde belijdt en er iets van geleerd heeft, hoeft geen slechter persoon of minder christen te zijn dan iemand waaraan je uiterlijk niet zoveel ziet maar die bijvoorbeeld hoogmoedig is en zich beter voelt dan anderen, of standaard met de belastingen fraudeert of zoiets.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 10:40:11 am door Bumblebee »

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 11, 2004, 10:57:17 am »

quote:

matt. 7:1-5
 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden. 3 Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet? 4 Hoe zult gij dan tot uw broeder zeggen: Laat mij de splinter uit uw oog wegdoen, terwijl, zie, de balk in uw oog is? 5 Huichelaar, doe eerst de balk uit uw oog weg, dan zult gij scherp kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder weg te doen.
daar heb ik eigenlijk niet zoveel aan toe te voegen...
...

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 11, 2004, 11:04:00 am »
2kor 8:12: "Indien de bereidheid aanwezig is dan is ze aanvaardbaar voor God, wordt men geoordeeld naar WAT MEN HEEFT en niet naar wat men niet heeft."

In het begin van de schepping zag God al dat de neiging van het hart van de mens slecht was (Genesis). God vraagt je om je best te doen, en zolang wij bereid zijn God te aanbidden en goed te doen, dan is je moeite aanvaardbaar voor God
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 11, 2004, 11:09:32 am »

quote:

lonneke schreef op 10 mei 2004 om 23:42:
[...]

2 Kor 3

Deze tekst gaat overigens niet over het goed christen zijn, maar over dat het brengen van de goede boodschap. Namelijk dat dat door de Geest gebeurt en niet door mensen.

Verder verandert een christen inderdaad steeds meer naar Jezus. Gaat een christen steeds meer op Jezus lijken. Maar zolang wij hier op aarde leven doen wij nog steeds dingen verkeerd. Zelfs Paulus heeft het over een doorn in zijn eigen vlees. Het is onze opdracht goed te willen doen, maar dat betekend nog niet dat een christen per definitie goed doet. Helaas niet.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 11, 2004, 11:15:44 am »

quote:

LaNaussee schreef op 11 mei 2004 om 11:09:
[...]

Deze tekst gaat overigens niet over het goed christen zijn, maar over dat het brengen van de goede boodschap. Namelijk dat dat door de Geest gebeurt en niet door mensen.

Verder verandert een christen inderdaad steeds meer naar Jezus. Gaat een christen steeds meer op Jezus lijken. Maar zolang wij hier op aarde leven doen wij nog steeds dingen verkeerd. Zelfs Paulus heeft het over een doorn in zijn eigen vlees. Het is onze opdracht goed te willen doen, maar dat betekend nog niet dat een christen per definitie goed doet. Helaas niet.

Het is gewoon een innerlijke transformatie. De één zal zich daar meer dan de ander toe voelen aangesproken. Het is niet gemakkelijk om je egoisme te doden. Dat is een vallen en opstaan. Uiteindelijk is dit ten goede voor jezelf, God en je naaste.
Ik zie het ook meer als een bewustwordingsproces. Ben je éénmaal je van iets bewust kun je dan je ogen ervoor sluiten? Mijn inziens niet.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 11:16:16 am door lonneke »

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 11, 2004, 11:42:18 am »
en als je je ogen er niet meer voor kunt sluiten, bega je dan ineens geen zonden meer? of is de ene zonde erger dan de ander, dat je daar als mens een waardeoordeel aan kunt hangen?
...

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 11, 2004, 12:20:11 pm »

quote:

arend schreef op 11 mei 2004 om 11:42:
en als je je ogen er niet meer voor kunt sluiten, bega je dan ineens geen zonden meer? of is de ene zonde erger dan de ander, dat je daar als mens een waardeoordeel aan kunt hangen?
er bestaan wel gradaties in zonden en gradaties in beloning en straf.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 11, 2004, 12:26:54 pm »

quote:

lonneke schreef op 11 mei 2004 om 12:20:
er bestaan wel gradaties in zonden en gradaties in beloning en straf.

Allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods.
Het derven van de heerlijkheid Gods is de ergste straf die er bestaat en die straf krijgt iedereen, voor elke zonde. Uiteindelijk is er namelijk maar 1 zonde: met je rug naar God toe gaan staan. Neem je het offer van Jezus aan, dan zijn al die zonden in 1 klap weg.

Lees de bergrede maar eens: naar een vrouw kijken om haar te begeren is net zo erg als lichamelijk overspel met haar plegen. Sterker nog: het is hetzelfde.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 11, 2004, 12:36:27 pm »
Nogmaals:Er bestaan wel gradaties in zonden en gradaties in beloning en straf.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 11, 2004, 12:39:49 pm »

quote:

lonneke schreef op 11 mei 2004 om 12:36:
Nogmaals:Er bestaan wel gradaties in zonden en gradaties in beloning en straf.

Wat denk je: herhaling laat de boodschap dieper inzinken?  ;)

Ik wacht in spanning op Bijbelteksten en andere onderbouwing die mijn bovenstaande post weerleggen.   :*)

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 11, 2004, 01:07:15 pm »

quote:

lonneke schreef op 11 mei 2004 om 11:15:
[...]

Ik zie het ook meer als een bewustwordingsproces. Ben je éénmaal je van iets bewust kun je dan je ogen ervoor sluiten? Mijn inziens niet.

Ik ben het met je eens dat je je ogen er niet voor kan sluiten, maar dat betekent niet dat je daarmee dan meteen datgene oplost. Je moet daarin groeien en jezelf, dankzij God, een nieuwe natuur aanleren. Voorbeeld: Ik reed altijd heel aggresief in het verkeer en wass altijd aan het schelden op mijn medeweggebruikers. Op het moment dat ik me er bewust van werd dat dat niet echt christelijk was, besefte ik dat ik er wat aan moest doen en dat ik mijn ogen hier niet voor mocht sluiten. Maar dat betekende niet dat ik in één keer een lievertje in het verkeer was. Absoluut niet, maar het groeiproces begon wel. En nu, een hele tijd later, scheld ik bijna nooit meer in het verkeer en rij ik veel minder agressief. En soms gaat het nog steeds fout. Het is niet alles of niets.

Daarnaast ben ik inderdaad ook erg benieuwd naar teksten die gradaties in zonden laten zien. De enige die ik namelijk ken is dat de zonde tegen de Heilige Geest de ergste is die er is.

Overigens denk ik dat we met een andere blik hiernaar moeten kijken. Het gaat niet om wat je fout doet, maar om wat je goed doet. Als leidraad voor deze gedachte neem ik Mat. 25:31-46. Hier beschrijft Jezus duidelijk hoe christenen en niet-christenen beoordeelt worden. Christenen: 'Wat gij gedaan hebt aan de minste van uw broeders, dat hebt gij aan Mij gedaan' (vers 40). Voor niet-christenen geldt dat andersom. 'Wat gij niet gedaan hebt aan de minste van uw broeders, dat hebt gij Mij ook niet gedaan' (vers 45).
Wanneer wij het dan hebben over 'moeten christenen een goed voorbeeld geven?', dan gaat het erom dat we oog hebben voor wat mensen om ons heen nodig hebben en niet zozeer over wat wij allemaal, net als anderen, verprutsen.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 11, 2004, 01:27:29 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 11 mei 2004 om 12:39:
[...]

Wat denk je: herhaling laat de boodschap dieper inzinken?  ;)

Ik wacht in spanning op Bijbelteksten en andere onderbouwing die mijn bovenstaande post weerleggen.   :*)

Is niet zo moeilijk. Voor bijbelstudie beveel ik het boek aan van dr. J. van Genderen en dr. W.H Velema / Beknopte Gereformeerde Dogmatiek :)

Hierin kun je o.a lezen:

Zonde als haat
Zonde als ongehoorzaamheid
Zonde als ongeloof
Zonde als verbreking van het verbond
Zonde als erfzonde
Zonde en gericht van God hierover
Zonde en gradatie/variatie
Zonde en macht
Zonde en Gods oordeel erover
Zonde en oorsprong
Zonde en schuld
Zonde en slavernij
Zonde en smet
Zonde en de straf
Zonde en de strijd er tegen
Zonde tegen de Heilige Geest
Zonde en tempering
Zonde en universaliteit
Zonde en uitbreiding
Zonde en verklaring
Zonde en de werking
Zonde en wezen
Zonde en de woorden ervoor

Collectieve zonden
Doodzonden
Institutionele zonden
Onopzettelijke zonden
Onvergeeflijke zonden
Opzettelijke zonden
Stuctuele zonden

Een kleine aanzet:

Er wordt onderscheiden tussen zonden, die onopzettelijk worden bedreven, en zonden met voorbedachte rade.
Zo zal het oordeel verschillen voor hem die de wil van de heer heeft gekend, van het oordeel over hem die de wil niet heeft gekend. Veel slagen tegenover weinig slagen ( Luc. 12: 47)
Men denke in dit verband aan de stad die Jezus boodschap heeft afgewezen. Voor Sodom en Gomorra zal het in de dag van het oordeel draaglijker zijn dan voor die stad ( Matt 10:15)
De eerstgenoemden hebben groter verantwoordelijkheid. Aan wie veel is gegeven, van hem zal ook meer ge-eist worden. Dit geldt ook in verband met de kennis of onkunde ten opzichte van het evangelie.

Verder kun je ook spreken over een bepaalde tempering die God Zelf geeft over het zondigen. Daarin komt Gods goedheid naar voren.

Rom. 2

12 Want allen, die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en allen, die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden; 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 11, 2004, 01:29:22 pm »

quote:

lonneke schreef op 11 mei 2004 om 13:27:
Voor bijbelstudie beveel ik het boek aan van dr. J. van Genderen en dr. W.H Velema / Beknopte Gereformeerde Dogmatiek.  

Het komt uit een goede bron in ieder geval  :*)

Ik ken wel iemand die dat boek heeft. Het is vooral erg dik. Zal er eens in rondbladeren.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 01:30:02 pm door Bumblebee »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 11, 2004, 01:36:08 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 11 mei 2004 om 13:07:
[...]

Ik ben het met je eens dat je je ogen er niet voor kan sluiten, maar dat betekent niet dat je daarmee dan meteen datgene oplost. Je moet daarin groeien en jezelf, dankzij God, een nieuwe natuur aanleren. Voorbeeld: Ik reed altijd heel aggresief in het verkeer en wass altijd aan het schelden op mijn medeweggebruikers. Op het moment dat ik me er bewust van werd dat dat niet echt christelijk was, besefte ik dat ik er wat aan moest doen en dat ik mijn ogen hier niet voor mocht sluiten. Maar dat betekende niet dat ik in één keer een lievertje in het verkeer was. Absoluut niet, maar het groeiproces begon wel. En nu, een hele tijd later, scheld ik bijna nooit meer in het verkeer en rij ik veel minder agressief. En soms gaat het nog steeds fout. Het is niet alles of niets.

Daarnaast ben ik inderdaad ook erg benieuwd naar teksten die gradaties in zonden laten zien. De enige die ik namelijk ken is dat de zonde tegen de Heilige Geest de ergste is die er is.

Overigens denk ik dat we met een andere blik hiernaar moeten kijken. Het gaat niet om wat je fout doet, maar om wat je goed doet. Als leidraad voor deze gedachte neem ik Mat. 25:31-46. Hier beschrijft Jezus duidelijk hoe christenen en niet-christenen beoordeelt worden. Christenen: 'Wat gij gedaan hebt aan de minste van uw broeders, dat hebt gij aan Mij gedaan' (vers 40). Voor niet-christenen geldt dat andersom. 'Wat gij niet gedaan hebt aan de minste van uw broeders, dat hebt gij Mij ook niet gedaan' (vers 45).
Wanneer wij het dan hebben over 'moeten christenen een goed voorbeeld geven?', dan gaat het erom dat we oog hebben voor wat mensen om ons heen nodig hebben en niet zozeer over wat wij allemaal, net als anderen, verprutsen.

Ik ben het helemaal met je eens.

Wat bepalend was voor de moordenaar aan het kruis was niet de zonde die hij was begaan, dus de fouten die hij was begaan, maar wat bepalend was, was het inzicht wat hij erdoor verworven had, namelijk het inzicht dat Jezus Christus écht de Christus en de God was.

Juist door de fouten die we maken kunnen we tot bepaalde inzichten komen uit vrije wil. Helaas gebeurt het ook vaak dat mensen niet van hun fouten (willen) leren. Misschien ook nog niet kunnen. Wat mij opvalt is dat zwakheden waar je mee worstelt netzolang op je weg terugkomen totdat je ze onder de knie hebt. Steeds opnieuw wordt je op de proef gesteld totdat je het inzicht hebt verworven, het in de praktijk hebt weten te brengen en je het eigen hebt gemaakt zodat deze wegblijven.

Ook denk ik dat er mensen, ik merk het ook wel bij mijzelf, niet willen/kunnen leren omdat bepaalde tekortkomingen, zwakheden zo veilig en vertrouwd zijn. Ze niet willen loslaten, bang voor het onbekende etc.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 01:37:25 pm door lonneke »

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 11, 2004, 03:16:24 pm »
het zou wel mooi zijn als je de boom zou kunnen herkennen aan de vruchten, die hij voortbrengt,

ooit werd er een vijgeboom door Christus vervloekt...
welke kerkchristen kan mij uitleggen waarom?
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2004, 03:17:38 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 11, 2004, 04:34:21 pm »

quote:

cheese schreef op 11 mei 2004 om 15:16:
het zou wel mooi zijn als je de boom zou kunnen herkennen aan de vruchten, die hij voortbrengt,

ooit werd er een vijgeboom door Christus vervloekt...
welke kerkchristen kan mij uitleggen waarom?

Marcus 11

12 En de volgende dag, toen zij van Betanië kwamen, werd Hij hongerig. 13 En toen Hij van verre een vijgeboom zag, die bladeren had, ging Hij daarheen om te zien of Hij er ook iets aan vinden zou. En erbij gekomen, vond Hij er niets aan dan bladeren; want het was de tijd niet voor vijgen. 14 En Hij antwoordde en zeide tot hem: Nooit ete meer iemand vrucht

v20 En toen zij des morgens vroeg langs de vijgeboom kwamen, zagen zij, dat hij van de wortel af verdord was. 21 En Petrus herinnerde het zich en zeide tot Hem: Rabbi, zie de vijgeboom, die Gij vervloekt hebt, is verdord. 22 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Hebt geloof in God. an u in eeuwigheid! En zijn discipelen hoorden het.

Ik denk dat hier bedoeld wordt dat het geschenk dat een christen gekregen heeft nl. het geloof, niet optimaal benut wordt. Er is geen groei, geen echt verdiepen in Gods Woord, niet God écht willen kennen en dan laat Christus de hele boom, dus de christen, verdorren of vervloekt hem. Hij zegt ook tegen Petrus: Hebt geloof in God.
Geloof in God gaat dus niet zonder de vruchten. Geloof in God is iets anders dan maar lekker je leventje leiden zonder er verder zelf iets voor te doen.

Zo vat ik het op maar misschien zijn er andere meningen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 12, 2004, 02:07:20 pm »
Outsidergirl op een ander forum:

quote:

de boom is een beeld van Israel. tegen de tijd dat de Messias kwam hadden ze eigenlijk vruchten moeten hebben, maar dat hadden ze niet. ze waren niet klaar, en daarom werden ze verworpen.
Acquila in datzelfde topic:

quote:

Zoals anderen ook al hebben vermeld is Israël hier uitgebeeld. Een vijgenboom draagt tegelijkertijd vrucht als hij bladeren heeft. Deze boom heeft op een verkeerd tijdstip van het jaar wel bladeren, maar geen vruchten. Hier klopt dus iets niet. Israël suggereert iets te hebben wat er niet is. Daarom vervloekt Jezus Israël, het is een profetie die na de pinksterdag en de verwoesting van Jeruzalem definitief werkelijkheid werd. Echter de vijgenboom zal ook weer uitbotten. Dat zien we nu, sinds 1948 en 1967 gebeuren.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 13, 2004, 08:02:35 am »

quote:

lonneke schreef op 10 mei 2004 om 22:05:
[...]

je weet nooit waarom iemand iemand in elkaar slaat en ik weet uit ervaring dat er Joodse christenen zijn die zelfs dingen doen die vanuit menselijk westers perspectief onhoorbaar zijn, maar die juist vanuit god gezien heilig zijn net zoals die betreffende mensen zelf ook heilig zijn.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 13, 2004, 08:02:49 am »
Misschien wel de allerheiligste mensen.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 13, 2004, 06:17:32 pm »
Door Marnix - Wednesday 12 May 2004 14:07 bekijk quote

Outsidergirl op een ander forum:
quote:
de boom is een beeld van Israel. tegen de tijd dat de Messias kwam hadden ze eigenlijk vruchten moeten hebben, maar dat hadden ze niet. ze waren niet klaar, en daarom werden ze verworpen.

Acquila in datzelfde topic:
quote:
Zoals anderen ook al hebben vermeld is Israël hier uitgebeeld. Een vijgenboom draagt tegelijkertijd vrucht als hij bladeren heeft. Deze boom heeft op een verkeerd tijdstip van het jaar wel bladeren, maar geen vruchten. Hier klopt dus iets niet. Israël suggereert iets te hebben wat er niet is. Daarom vervloekt Jezus Israël, het is een profetie die na de pinksterdag en de verwoesting van Jeruzalem definitief werkelijkheid werd. Echter de vijgenboom zal ook weer uitbotten. Dat zien we nu, sinds 1948 en 1967 gebeuren.

Vreemde uitleg, waar is dit op gebaseerd?