Auteur Topic: Eindelijk Tijd voor Actie?  (gelezen 2212 keer)

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Eindelijk Tijd voor Actie?
« Gepost op: mei 14, 2004, 03:18:56 pm »
http://www.tijdvooractie.nl/gui/images/logo_right_top.gif

Sinds enige tijd is de groep Tijd voor Actie actief binnen een aantal GKV-kerken in Nederland. Tijd voor Actie werd gestart door een aantal edese leden van de GKV, en slaat inmiddels ook in andere gemeenten aan.

Wat is Tijd voor Actie?

quote:

Jongeren spelen een essentiële rol in de gemeente. Jammer genoeg raakt dit vaak ondergesneeuwd. Jongeren stoppen o.a. hun enthousiasme in jeugdkerken.  Het lijkt erop alsof ze geen plaats hebben in hun thuisgemeente... Er liggen kansen in jouw eigen gemeente! We hebben als TijdVoorActie gezien hoe stimulerend jongeren zijn. Jeugdig enthousiasme werkt aanstekelijk in gemeenten.  Dat heeft de kerk nodig. En niet alleen de kerk, kijk eens naar de wereld!
Zie hoe individualistisch mensen leven.  Kijk eens goed, en je zult zien dat ze God missen.Je zoekt een goede plek waar je jouw christenzijn wilt uitstralen? Wat denk je van Gods gemeente? Een betere plek is er niet want Hij heeft die gemeenten zelf bedacht. Wij helpen je graag! Daar zijn we voor. Wij zien uit naar jouw enthousiasme om voor je geloof in Jezus aan de slag te gaan! Voor de naaste, vanuit je gemeente!
Waarom Tijd voor Actie?

quote:

Eo.nl
Eelke Dekens is begonnen met dit initiatief nadat hij tijdens een bijbelstudie concludeerde dat ze wel over God’s liefde praatten maar er weinig aan deden. “Je kunt naar de kroeg gaan maar je kunt ook tijd vrij maken voor jouw gemeente of zich gaan inzetten voor daklozen”. Jongeren uit de Gereformeerde kerk uit Ede hebben bijvoorbeeld een diner georganiseerd voor oudere kerkleden. Op zo’n manier wordt het contact tussen jong en oud gestimuleerd. Deze actie bewijst ook dat iedereen er van profiteert als je je geloof in actie zet.

Dit topic is niet zozeer bedoelt om Tijd voor Actie aan te prijzen, maar meer om eens te inventariseren hoeveel mensen er op dit forum mee bezig zijn.  
En natuurlijk om een paar kritische vragen te stellen. Is dit goed? Niet te oppervlakkig? Kortom, wat zijn jullie ervaringen en wat vinden jullie van dit nieuwe fenomeen? Zelf ben ik overigens niet betrokken (geweest) bij Tijd voor Actie.

edit:dit is een discussietopic, dus svp niet verplaatsen naar prikbord
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2004, 03:21:25 pm door arend »
...

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 11, 2004, 08:47:33 pm »

quote:

arend schreef op 14 mei 2004 om 15:18:

Sinds enige tijd is de groep Tijd voor Actie actief binnen een aantal GKV-kerken in Nederland. Tijd voor Actie werd gestart door een aantal edese leden van de GKV, en slaat inmiddels ook in andere gemeenten aan.
(...)
Dit topic is niet zozeer bedoelt om Tijd voor Actie aan te prijzen, maar meer om eens te inventariseren hoeveel mensen er op dit forum mee bezig zijn.  
En natuurlijk om een paar kritische vragen te stellen. Is dit goed? Niet te oppervlakkig? Kortom, wat zijn jullie ervaringen en wat vinden jullie van dit nieuwe fenomeen? Zelf ben ik overigens niet betrokken (geweest) bij Tijd voor Actie.

Ik ben bij TijdVoorActie betrokken. Ik woon in Ede, waar TijdVoorActie is ontstaan. Zelf ben ik betrokken bij team Ede, die allerlei acties organiseert (a.s. 26 juni Oekrainedag).
De website geeft duidelijk aan dat we als jongeren ons willen inzetten in onze gemeente en daarbuiten, vanuit ons geloof in God de Vader en de Liefde van Christus. We willen vanuit de Bijbel ons geloof handen en voeten geven.

Jongeren zijn vaak enthousiast en actief. Ze vinden helaas vaak geen mogelijkheden dat te uiten (mede door bepaalde gemeente-structuren die dat niet stimuleren of toelaten).

We zijn als TijdVoorActie in de Bijbel gaan lezen hoe mensen daar met hun geloof omgingen en hoe ze de gemeente gebruikten. In Handelingen staat daar een prachtig getuigenis van:

Handelingen 2
42 Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.
Het leven van de eerste gemeente
43 De vele tekenen en wonderen die de apostelen verrichtten, vervulden iedereen met ontzag. 44 Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk. 45 Ze verkochten al hun bezittingen en verdeelden de opbrengst onder degenen die iets nodig hadden. 46 Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde. 47 Ze loofden God en stonden in de gunst bij het hele volk. De Heer breidde hun aantal dagelijks uit met mensen die gered wilden worden.

In dit bijbelgedeelte blijkt heel duidelijk hoe de mensen met elkaar omgaan en van waaruit ze dat doen. Ze willen vanuit de passie voor Christus God eren en loven (vs. 47). Daarmee staan ze in de gunst van het hele volk en hebben ze een missie voor de wereld: mensen winnen. Ze hebben een enorme uitstraling, door wat ze zijn en wat ze doen.
TijdVoorActie wil er zijn voor jongeren en wil jongeren stimuleren hun geloof concreet te maken.

geertje

• shalom
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 13, 2004, 08:24:56 pm »
ik ben al blij, dat ik in mijn nieuwe gemeente zoveel jonge
mensen zie.
bij de vorige gemeente waren het hoofdzakelijk allemaal
ouderen.
ben van hervormd naar gereformeerd gegaan, omdat er
in mijn directe omgeving niet veel was.
ik heb denk ik weer mijn plekje gevonden!

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 13, 2004, 09:17:49 pm »
Ik vind dit initiatief geweldig. Het is precies de ontbrekende schakel tussen de kerk en God.

Zelf zet ik me al jaren heel actief in voor mijn medemens in Afrika en wilde als teken van Gods liefde niet Zijn woord verkondigen maar Zijn daden laten zien. Dat werkt in de praktijk meer evangeliserend en vult je eigen leven met ongekende rijkdom.

Ik neem het woord van delen net zo letterlijk als in de Bijbel beschreven staat en het is een geweldig iets om te zien hoeveel liefde je kunt geven en hoeveel meer liefde je terug ontvangt.

Het is verheugend dat in de GKV zo een dergelijk initiatief is genomen en prijzenswaardig!
Mijn complimenten !
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 14, 2004, 12:15:12 pm »

quote:

Ik ben bij TijdVoorActie betrokken. Ik woon in Ede, waar TijdVoorActie is ontstaan. Zelf ben ik betrokken bij team Ede, die allerlei acties organiseert (a.s. 26 juni Oekrainedag).
De website geeft duidelijk aan dat we als jongeren ons willen inzetten in onze gemeente en daarbuiten, vanuit ons geloof in God de Vader en de Liefde van Christus. We willen vanuit de Bijbel ons geloof handen en voeten geven.
Dan ken je vast Sarel wel :) Die stond laatst op GODfashion.. daar hadden we op de zendingsmarkt ook een Tijd voor Actie-stand staan. Ik vind het overigens een superinitiatief!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 14, 2004, 01:05:20 pm »
hehe die ken ik ook. zelf hebben we hier in Alphen ook 1 keer tijd voor actie gehad maar ja we moeten nui echt tijd voor actie gaan doen en een team opstarten maar ja de gene die er mee betrokken zijn hier in alphen ik en een vriend van me gaan binnenkort allebei uit de gemeente dus of het gaat lukken weet ik niet maar iedereen vondt het wel super gaaf vorige keer!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 21, 2004, 03:23:10 pm »

quote:

arend schreef op 14 mei 2004 om 15:18:
Arend (en anderen), stel die kritische vragen maar...

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 21, 2004, 03:39:03 pm »
nou, ík heb ze gesteld. geef maar antwoord... ;)
...

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 21, 2004, 05:53:35 pm »

quote:

arend schreef op 21 juni 2004 om 15:39:
nou, ík heb ze gesteld. geef maar antwoord... ;)

Is dit goed? -> Ja. Dit is heel goed!
Is dit oppervlakkig? -> Nee. Dit is niet oppervlakkig. Dit is puur bijbels en tot zegen van de naasten en tot eer van God.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 11, 2004, 04:37:36 pm »
Nederlands Dagblad van 11 september 2004

Gevangenenzorg wint Identiteitsprijs

ZWOLLE - Gevangenenzorg Nederland is de winnaar van de GH-GPC-Identiteitsprijs 2004. De stichting krijgt de prijs van de Gereformeerde Hogeschool voor het project Gebaande Wegen, bedoeld om ex-gevangenen in de samenleving te helpen integreren.

De winnaar van de Identiteitsprijs werd gistermiddag bekendgemaakt tijdens de opening van het cursusjaar van de Gereformeerde Hogeschool in Zwolle. Directeur Gevangenenzorg Nederland Hans Barendrecht kreeg de prijs, een bokaal van kunstenaar Jan Pieter Gootjes en 500 euro, uit handen van jurylid ds. Henk Messelink.

De tweede prijs ging naar Scharlaken Koord, een organisatie die werkt onder raamprostituees op de Amsterdamse Wallen. De jury kende een aanmoedigingsprijs toe aan Stichting TijdVoorActie, die jongeren aanspoort zich vanuit hun kerkelijke gemeente in te zetten voor hun naaste.

De Gereformeerde Hogeschool en het Gereformeerd Pedagogisch Centrum reiken de prijs jaarlijks uit aan projecten die ,,op een bijzondere wijze het christelijk geluid in onderwijs, zorg, welzijn en theologie versterken''. Een vijfkoppige jury beoordeelde de 21 ingezonden projecten op identiteit, innovativiteit en praktische werkbaarheid.

Gevangenenzorg Nederland helpt veroordeelden om na hun gevangenisstraf de draad in de samenleving weer op te pakken. Na hun straf lopen ex-gedetineerden vaak aan tegen oordelen in hun omgeving. Het project Gebaande Wegen probeert de integratie van ex-gedetineerden soepeler te laten verlopen. Daarin spelen vrijwilligers die verbonden zijn met een plaatselijke kerk een belangrijke rol. Dat sluit aan bij de missie van Gevangenenzorg Nederland: christelijke gemeenten en haar leden motiveren om te zien naar gevangenen en hun familie.

Door het project neemt het aantal contacten tussen ex-gevangenen en mensen in hun omgeving sterk toe. Zo was het aantal contacten in 2003 twee keer zo groot als twee jaar geleden. ,,Een indrukwekkend verschil'', vindt de jury, die het project verder prijst vanwege de sterke christelijke missie en de integrale aanpak met betrokkenheid van familie.

De jury was ook onder de indruk van het uitstapprogramma van Scharlaken Koord, dat de tweede prijs (250 euro) kreeg. Het uitstapprogramma is integraal, er is aandacht voor praktische problemen zoals veiligheid, huisvesting, schulden, voor psychosociale problematiek zoals identiteit, gevoelens van boosheid, schaamte, schuld, relaties, seksualiteit en voor pastorale hulpverlening.

De aanmoedigingsprijs, een certificaat en 100 euro, ging naar TijdVoorActie, een stichting die christelijke jongeren enthousiast wil maken om vanuit hun eigen gemeente aan de slag te gaan voor hun naaste, om zo betrokkenheid binnen en buiten de gemeente te realiseren. De jongeren waren actief op de DVN-dag, organiseerden onder andere in Ede een Indiadorp, en een ouderendiner in Ede, Groningen en Dalfsen. De jury reikte de aanmoedigingsprijs uit aan Eelke Dekens van de Stichting Tijd voor Actie.
« Laatst bewerkt op: september 11, 2004, 04:37:51 pm door Hiedeen »

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 21, 2004, 01:09:18 pm »
Prijs voor diaconaal project Ede

van onze redactie kerk

ELST - Het diaconaal jongerenproject TijdVoorActie uit Ede heeft zaterdag de zogeheten Kamphuis Award gekregen. De prijsuitreiking vond plaats in Elst, aan het eind van een toerustingsweekend van de vrijgemaakt-gereformeerde organisatie GemeenteNproject.

GemeenteNproject is sinds 1996 actief op het terrein van vorming van jongvolwassenen. De prijs, die bedoelt initiatieven van jongeren in de gemeente aan te moedigen, is vernoemd naar prof. J. Kamphuis. Dit omdat hij vooral in de startfase betrokken geweest is bij het project. De 83-jarige Kamphuis reikte zelf de prijs - een bord met inscriptie - uit. Ongeveer vijftig jongeren waren er getuige van.

Behalve de hoofdprijs was er ook een aanmoedingingsprijs in de vorm van een trofee en dinerbon. Die gingen naar het internetproject Freemade uit Ermelo.

De vorig jaar door GemeenteNproject ingestelde Kamphuis Award werd voor het eerst uitgereikt. Vier projecten dongen in de eindronde mee, aldus een woordvoerder van GemeenteNproject, dat ook jongeren uit andere verwante kerken trekt.

Uitstraling

Het diaconaal jongerenproject TijdVoorActie (www.tijdvooractie.nl) houdt zich onder meer bezig met maaltijden voor ouderen en met ontwikkelingshulp voor India. Het is een project ,,met veel uitstraling'' naar binnen en buiten toe, aldus de jury in haar rapport. In de toekenning van de hoofdprijs heeft ook meegewogen dat dit voorbeeld makkelijk overgenomen kan worden door teams in andere kerken. Wel noemt de jury nog als aandachtspunt ,,de geestelijke basis'' onder elk praktisch initiatief: ,,Enthousiasme moet altijd weer gevoed worden door het spreken van God!''

TijdVoorActie kreeg ook in september al aandacht. Toen ontving het van de Gereformeerde Hogeschool Zwolle een aanmoedigingsprijs.

In zijn toespraak benadrukte prof. Kamphuis dat bij een award (bekroning) het niet gaat om mensen, maar om werk ten dienste van Christus' gemeente. De hoogleraar voelde zich bijzonder aangesproken door het diaconale aspect van TijdVoorActie, en ook dat jongeren op die manier hun plaats innemen in de kerk. De zogeheten Jeugdkerken noemde hij in dit verband ,,een vergissing''.

Ten slotte liet hij blijken er niet gelukkig mee te zijn dat de award verbonden is met een persoon (Kamphuis). Zijn suggestie: verbind de prijs meer met de toekomst van Christus.

Melanie

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 29, 2004, 11:25:52 am »
Mijn evaring met TijdVoorActie zijn echt heel positief!

Zelf zijn we vlak voor de zomer een Team begonnen en hebben we 17 dec. een ouderdiner georganiseerd. Het is heel erg gaaf om tijdens zo'n diner te merken dat de jeugd en de ouderen elkaar ontmoeten en elkaar eens leren kennen.

Ik sluit me aan bij wat Hiedeen zegt over TVA: Ja het is absoluut goed en totaal niet oppervlakkig! Als team hebben we als basis dat alles begint bij Jezus. Zonder hem zijn wij niks! 'Jezus centraal zetten' leert ons beseffen dat we in alles afhankelijk zijn van onze Heer!

Melanie
« Laatst bewerkt op: december 29, 2004, 11:26:34 am door Melanie »
Mary was as human as we are, but yet, she was the mother of ‘the Son of Men’. God chooses to use us, not because of what we are, but in spite of what we are!

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 29, 2004, 12:11:46 pm »
Zeker goed initatief ;) Van de week bij de koffiekraam was het erg goed :)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.