Wat ik niet snap is dat een GKv-predikant niet als 'gewone' predikant ingehuurd kan worden (voor bijvoorbeeld een dienst waarin 2 gelovige mensen een zegen willen vragen over hun huwelijk (dat ze zojuist in het gemeentehuis gesloten hebben)).
Dus inhuren voor een niet GKv-gebeuren waarbij de predikant gewoon predikant is, maar er al dan niet van GKv-structuren gebruik maakt tijdens de dienst. Dat is ahw een nevendienst van de predikant.
(Ik kan me voorstellen dat mensen dit niet vinden kunnen omdat die predikant er moet zijn voor zijn eigen gemeente, die hem 100% beroepen heeft. Dat argument is echter nog in het geheel niet genoemd.
De frustratie van die gemeenteleden gaat m.i. slechts over dat hun GKv-predikant iets doet voor niet-gemeenteleden enerzijds, en anderzijds over de karige informatie die de kerkenraad erover geeft. Het eerste is m.i. dus niet terecht, het 2e ten dele wel.)
@Merwekade & scholasticus:
Klopt, ik ben ook niet heel zorgvuldig geweest in mijn termen. Juridisch gezien wordt het huwelijk gesloten op het gemeentehuis, door iemand van de burgelijke stand. Daarna kan een kerk of andere instantie het 'bevestigen', 'inzegenen' of 'bekrachtigen' enz. Zo is het in NL (nog steeds) geregeld, en daar houdt de GKv zich ook aan (itt de RK). Maar deze discussie gaat niet over of het huwelijk dat de TS noemt juridisch correct gesloten is, maar over de rol van kerk, predikant, kerkenraad en gemeente in een huwelijksbevestiging of -inzegening van niet-kerkelijken.
Waar de synode om gevraagd is, is of de kerk het recht wil terug vragen om ook weer huwelijken te mogen gaan sluiten. Dat vanwege de uitgekleedheid van het huwelijk dat de overheid aanbied, dat in de verste verte niet meer lijkt op wat christenen onder huwelijk verstaan. Maar da's offtopic.