Auteur Topic: Muziek terug spelen......  (gelezen 4150 keer)

Lotte

• Bekijk profiel
Muziek terug spelen......
« Gepost op: juni 10, 2004, 08:37:57 pm »
http://www.albinoblacksheep.com/flash/stairway.php

Tja zeg het maar.... wat vinden/geloven jullie hier nu van?
Waar liefde woont, gebied de Heer zijn zegen.

mirjam natasja

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 10, 2004, 09:36:27 pm »
Nooit geprobeerd, ik weet het niet. Maar ik weet wel dat ik tegen sommige muziek echt niet kan. Klinkt zo vreselijk; misschien wel geïnspireerd door de duivel en vergeet niet dat er zat mensen ( vast ook musici ) zijn die satanisten zijn.
Blijf in Mij gelijk Ik in u en Ik zal u geven de wensen van uw hart.

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 10, 2004, 10:51:33 pm »
If there's a bustle in your hedgerow, don't be alarmed now, it's just a spring clean for the May Queen. Yes there are two paths you can go by, but in the long run; there's still time to change the road you're on.

Wordt, als je het omkeerd, volgens deze site:

Oh there's to my sweet Satan. The one whos litllte path would make me sad, whos power is Satan. He'll give you give you 666. There was a little toolshed where he made us suffer, sad Satan.

Maar als ik de originele tekst achterstevoren opschrijf krijg ik dit:

No er'uoy daor eth egnahc ot emit llits s'ereht; nur gnol eht ni tub ,yb og nac uoy shtap owt era ereth sey. Neeuq yam eht rof naelc gnirps a stuj s'ti. won demrala eb t'nod woregdeh ruoy ni eltsub a s'ereht fi.

Ik weet niet of misschien lettergrepen uit elkaar zijn getrokken of achter elkaar zijn geplaatst bijvoorbeeld: ipv Noer 'uoy ipv No er'uoy... En het ritme en de noten zijn wat anders als je het achterstevoren zou zingen.
Maar hoe ik ook probeer...ik kan die satanistische tekst er niet in zien.
Ook vraag ik me af waarom alleen dat ene couplet omgekeerd een satanistische tekst is en de rest niet.
En dan nog het engels wat een beetje raar is.  Oh there's to my sweet Satan? en He'll give you give you 666?
En is die omgekeerde tekst dan ook echt satanistisch? Ik interpreteer het juist alsof satan een zielig figuur is dat jou ook ongelukkig laat voelen en je laat lijden als je zijn pad kiest.

Wat zou kunnen is dat het vergezocht is door tegenstanders van hardrockbands uit die jaren. En daarbij komt nog dat Jimmy Page (de zanger van Led Zeppelin) het huis had gekocht van de satanist Aleister Crowley. Ook gebruikt de band een satanistisch teken (drie in elkaar gevlochten zessen). Hierdoor lijkt het waarschijnlijk dat ze sympathie hadden voor het occulte en het satanisme.
Maar dat bewijst voor mij nog niet meteen dat deze tekst omgekeerd satanistisch is.
Ik denk dat het door tegenstanders van de band gewoon is gezocht en ik denk dat er flink gepuzzeld is.  

Ik heb zelf het nummer niet achterstevoren kunnen draaien, en misschien zie ik het allemaal verkeerd (hoe de tekst gelezen moet worden). Als iemand dat kan uitleggen wil ik het graag horen.
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2004, 10:52:10 pm door Vivine »

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 11, 2004, 01:16:54 am »

quote:

Lotte schreef op 10 juni 2004 om 20:37:

Dit is echt nep!!!!!

Weet ik wel zeker!!! Wat kan het nummer stare way to heavan met satan the maken hebben!!!!!!
Dit is echt gemaakt en ervoor gezorgt dat mensen bang worden en in God gaan geloven.
Ik weet met 99,9% dat het nep is!!!

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 11, 2004, 01:19:49 am »

quote:

Pepperdepep schreef op 10 juni 2004 om 22:51:
If there's a bustle in your hedgerow, don't be alarmed now, it's just a spring clean for the May Queen. Yes there are two paths you can go by, but in the long run; there's still time to change the road you're on.

Wordt, als je het omkeerd, volgens deze site:

Oh there's to my sweet Satan. The one whos litllte path would make me sad, whos power is Satan. He'll give you give you 666. There was a little toolshed where he made us suffer, sad Satan.

Maar als ik de originele tekst achterstevoren opschrijf krijg ik dit:

No er'uoy daor eth egnahc ot emit llits s'ereht; nur gnol eht ni tub ,yb og nac uoy shtap owt era ereth sey. Neeuq yam eht rof naelc gnirps a stuj s'ti. won demrala eb t'nod woregdeh ruoy ni eltsub a s'ereht fi.

Ik weet niet of misschien lettergrepen uit elkaar zijn getrokken of achter elkaar zijn geplaatst bijvoorbeeld: ipv Noer 'uoy ipv No er'uoy... En het ritme en de noten zijn wat anders als je het achterstevoren zou zingen.
Maar hoe ik ook probeer...ik kan die satanistische tekst er niet in zien.
Ook vraag ik me af waarom alleen dat ene couplet omgekeerd een satanistische tekst is en de rest niet.
En dan nog het engels wat een beetje raar is.  Oh there's to my sweet Satan? en He'll give you give you 666?
En is die omgekeerde tekst dan ook echt satanistisch? Ik interpreteer het juist alsof satan een zielig figuur is dat jou ook ongelukkig laat voelen en je laat lijden als je zijn pad kiest.

Wat zou kunnen is dat het vergezocht is door tegenstanders van hardrockbands uit die jaren. En daarbij komt nog dat Jimmy Page (de zanger van Led Zeppelin) het huis had gekocht van de satanist Aleister Crowley. Ook gebruikt de band een satanistisch teken (drie in elkaar gevlochten zessen). Hierdoor lijkt het waarschijnlijk dat ze sympathie hadden voor het occulte en het satanisme.
Maar dat bewijst voor mij nog niet meteen dat deze tekst omgekeerd satanistisch is.
Ik denk dat het door tegenstanders van de band gewoon is gezocht en ik denk dat er flink gepuzzeld is.  

Ik heb zelf het nummer niet achterstevoren kunnen draaien, en misschien zie ik het allemaal verkeerd (hoe de tekst gelezen moet worden). Als iemand dat kan uitleggen wil ik het graag horen.

Waarom zouden bands het omgedraait moeten afspelen om satanischt te zijn????
Ik ken bands die dat niet nodig hebben zoals
1Cradde of filth
2Slayer
3dimmu borgir
4canibale corpse

Dus dit is echt nep en niet satanisch

bart1984

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 11, 2004, 01:25:37 am »

quote:

Lotte schreef op 10 juni 2004 om 20:37:

Klopt niet helemaal nu het het beter heb bestudeerd.

Want de terugspeel versie word sneller afgespeeld als de normale versie!!!

De grote vraag is waarom he???
Om mensen bang te maken dat ze allemaal in god moeten geloven zodat ze later niet bij satan komen. Satan bestaat niet netzoals god.

Kijk maar want de teruggespeelde versie word echt sneller afgespleeld check het maar

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 11, 2004, 09:02:21 am »
Voor één keer ben ik het eens met Bart eens, wat een flauwekul.

Hoe kun je nou "six six six" maken van de originele tekst? Dan zou er in het gewone liedje dus xis xis xis te horen moeten zijn.

Trouwens, hoe ziek moet je zijn om allerlei liedjes achterstevoren te gaan draaien om te kijken of er een boodschap in zit  :?
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 11, 2004, 10:57:18 am »
Vroeger heb ik eens een wereldse uitzending gehoord over de radio (rond 1975) dat Paul McCartney dood zou zijn. Er waren diverse aanwijzingen, zoals Sgt. peppers waar hij achterstevoren zit, ze een snor hebben. Op Magical Mystery tour zijn ze verkleed, op Abbey Road loopt hij op blote voeten. Ook op White Album is er een heel bijzonder nummer: NR.9 Dit slaat nergens op, steeds een herhaling van het woord 'number nine' Echter er werd verteld dat als je tekst achterstevoren draaide de tekst kwam: turn me on dead man. Hiermee riepen de bandleden dus de 'dode Paul' op om hen te insprireren voor goede songs. Men zei wel dit allemaal niet serieus te nemen, maar het achteruit draaien is dus bij de wereldse mensen wel bekend.
Zelf heb ik die LP toen ook achterstevoren gedraaid en hoorde lachende vrouwen, pianospel en idd de tekst kon je er in horen.
Ook heb ik een keer in een blad van Youth for Christ gelezen dat een band beweerde toen ze nog onbekeerd waren zij de teksten achterstevoren moesten lezen om de boodschap te begrijpen.
Later hoorde ik van de St. Moria ook deze geluiden,bovendien ook die van Led zeppelin, Queen (another one bites the dust, ELO (I can't get it out of my head). Ik heb die niet gecheckt, maar die van de Beatles herinner ik me nog goed.

Ik weet dus niet of het allemaal waar is, maar als onzin schilder ik het ook niet af. laten we maar waakzaam zijn.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2004, 11:00:03 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 11, 2004, 11:08:55 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 juni 2004 om 10:57:
Vroeger heb ik eens een wereldse uitzending gehoord over de radio (rond 1975) dat Paul McCartney dood zou zijn. Er waren diverse aanwijzingen, zoals Sgt. peppers waar hij achterstevoren zit, ze een snor hebben. Op Magical Mystery tour zijn ze verkleed, op Abbey Road loopt hij op blote voeten. Ook op White Album is er een heel bijzonder nummer: NR.9 Dit slaat nergens op, steeds een herhaling van het woord 'number nine' Echter er werd verteld dat als je tekst achterstevoren draaide de tekst kwam: turn me on dead man. Hiermee riepen de bandleden dus de 'dode Paul' op om hen te insprireren voor goede songs. Men zei wel dit allemaal niet serieus te nemen, maar het achteruit draaien is dus bij de wereldse mensen wel bekend.
Zelf heb ik die LP toen ook achterstevoren gedraaid en hoorde lachende vrouwen, pianospel en idd de tekst kon je er in horen.

Het feit dat hij op blote voeten op Abbey Road loopt is een aanwijzing dat McCartney dood is?? Ik snap er niets van. En wie is dan de figuur die zich nu uitgeeft voor Paul McCartney?

Nog iets: als je er foute teksten in een liedje staan die je alleen kunt horen als je de plaat achterstevoren draait, wat is daar zo erg aan? Er is vrijwel niemand die er ooit achter komt (wie legt er nou een plaat achterstevoren op de speler, ja jij  :)  maar dat was omdat iemand anders het zei, zelf bedenk je dat toch niet?) en de foute boodschap bereikt dus niemand.

En trouwens, wat Bart ook al zei, waarom zou een band dat doen?? Tegenwoordig is het prima mogelijk om je satanistische teksten gewoon openlijk uit te zingen  :'(
Bombus terrestris Reginae

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 11, 2004, 01:00:10 pm »
Het idee is dat verborgen boodschappen door backward masking door je hersenen onbewust uit het nummer gehaald kunnen worden en je zo onbewust beïnvloed wordt. Er is alleen geen enkele empirsche ondersteuning voor dergelijke theorieën (tenminste niet in mijn vakgebied in de neurowetenschap over informatieverwerking door mensen).

Websites:
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2004, 01:00:23 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 11, 2004, 02:00:07 pm »
Offtopic: Hoe draai je dan een LP achterstevoren?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 11, 2004, 02:04:28 pm »

quote:

Pepperdepep schreef op 11 juni 2004 om 14:00:
Offtopic: Hoe draai je dan een LP achterstevoren?
De v snaar in een 8-je leggen

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 11, 2004, 02:39:39 pm »
lees dit en huiver http://www.snopes.com/music/hidden/hidden.htm

ok, ze zijn allemaal ontmaskerd, maar wat is een wereld zonder broodje aapverhalen? Dus vertel ze door alsof het gewoon de waarheid is.
Pinkeltjefan

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 11, 2004, 05:10:15 pm »
Hmmm, ik heb net een manier gevonden om Stairway to Heaven van Led Zeppelin achterstevoren te beluisteren.
Met programma's --> bureauaccesoires --> entertainment --> geluidsrecorder
Toen heb ik in winamp het stukje van het nummer afgespeeld waar het om ging, en dat heb ik met de microfoon opgenomen in geluidsrecorder. Toen heb ik bij effecten geklikt op Achteruit spelen.
En echt, het klinkt precies hetzelfde als op de site. Er is dus niet mee geknoeid.

Het kan nog steeds zijn dat het toeval is dat het omgekeerd op die tekst lijkt. Maar het is toch wel erg sterk. Maar waarom zou een band dat zo erg verstoppen en waarom verwerken ze die tekst maar in één couplet?
En is het niet vreselijk moeilijk om een tekst te bedenken die omgekeerd een andere boodschap vormt? Want hier is niet alleen rekening gehouden met de omgekeerde tekst, maar ook met de klanken en tonen... Want bijv. dat six six six zit er wel degelijk in, al vind je in de originele tekst nergens xis xis xis...
Als het bewust is gedaan moet ik toch wel toegeven dat het heel erg knap is.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 11, 2004, 05:30:27 pm »
Denk je dat je het ook zo 'duidelijk' had gehoord als je niet vantevoren had geweten waar je op moest letten? En ook al zit het erin, denk je nou echt dat je hersenen in staat zijn boodschappen te ontcijferen die achterstevoren je oren binnenkomen?
Vanuit de neurowetenschap is talloze manieren geprobeerd om aan te tonen dat het kon, en van de 20 onderzoeken was er maar ééntje significant bij een alfa van 0,05 (als je statistiek hebt gehad, weet je hoe dat kan ;)).

Ik heb het stukje ook eens geluisterd, en mij viel op dat je het alleen maar kunt 'horen' als je de tekst erbij hebt.  Ik ben als student neurowetenschappen allesbehalve overtuigd. Op dezelfde manier is bijvoorbeeld aangetoond dat het woord 'satan' ook achterstevoren in leidjes van Amy Grant voorkomt: HATS = achterstevoren SATAN... :?

Amy Grant, Hats

The sun comes up
The breakfast show
Can't you see me running
It's crazy don't you know?

The moon is high
I'm working through the night
Will somebody tell me
Where do all the hours go?

Well, it don't stop
NO it's never gonna stop
Why do I have to wear so many things on my head?
HATS!
One day I'm a mother
One day I'm a lover
What am I supposed to do?
HATS!
Working for a livin'
All because I'm driven
To be the very best for you

The water is hot
The phone don't stop
So how do I manage
To hold on to my sanity?

The red dress on
Time for having fun
But can I really be
The girl you think you see in me?

The spirit is willing
But the flesh is weak
Why do I have to wear so many things on my head?
HATS!

...
This may be a dream come true
Theis may be poetry in motion
This may be a dream come true
But when it all comes down
It's an awful lot to do

HATS!

edit:Alister Crowley was geen satanist, maar een esothericus. Je kunt alles wat niet christelijk is wel satanistisch noemen, maar persoonlijk vind ik dat zelf een vorm van ongezond christen-fundamentalisme. Net als dit hele gedoe trouwens. Denk es na mensen!
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2004, 06:13:12 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 11, 2004, 06:15:47 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 juni 2004 om 17:30:
Denk je dat je het ook zo 'duidelijk' had gehoord als je niet vantevoren had geweten waar je op moest letten? En ook al zit het erin, denk je nou echt dat je hersenen in staat zijn boodschappen te ontcijferen die achterstevoren je oren binnenkomen?

Dan had ik het idd niet gehoord denk ik. Ik zou wel wat eruit gehaald hebben natuurlijk, maar als ik het al nauwelijks zou kunnen horen terwijl ik het achteruit af speel, dan wordt het wel heel erg moeilijk om de boodschap te ontdekken via backward masking. Ik geloof niet dat mensen hier massaal onbewust satanistische boodschappen aan ontlenen als ze het gewoon vooruit afgespeeld horen.
Ik weet niet of ik de theorie van backward masking goed begrepen heb (het was in niet al te gemakkelijk engels) maar ik dacht dat het zo ongeveer werkte: Je hoort een stukje tekst en als je je het weer probeert te herinneren gaat dat van achter naar voren, terug in de tijd. In gedachten hoor je dus de achteruit-boodschap. En je hersenen vertalen het naar de vooruit-boodschap. Klopt dat :?
Als dat zo is lijkt me dat toch vreemd want als ik iets hoor en ik probeer het later weer voor de geest te halen begin ik bij het eerste wat verteld is en gaat het zin voor zin, maar niet achterstevoren...
Maar ik weet er nauwelijks iets van af dus ik kan het helemaal verkeerd hebben :)

quote:

Vanuit de neurowetenschap is talloze manieren geprobeerd om aan te tonen dat het kon, en van de 20 onderzoeken was er maar ééntje significant bij een alfa van 0,05 (als je statistiek hebt gehad, weet je hoe dat kan ;)).

Ik heb het stukje ook eens geluisterd, en mij viel op dat je het alleen maar kunt 'horen' als je de tekst erbij hebt.  Ik ben als student neurowetenschappen allesbehalve overtuigd. Op dezelfde manier is bijvoorbeeld aangetoond dat het woord 'satan' ook achterstevoren in leidjes van Amy Grant voorkomt...

Dat heb ik ook ergens gelezen, en in een nummer van Judas Priest zou achterstevoren de boodschap Do It zitten. En op truien zouden de letters S U I van suicide verwerkt zijn.  
Dat zou twee jongens aangezet hebben tot het plegen van zelfmoord.
Er werd een rechtszaak aangespannen tegen Judas Priest, maar de band heeft hem gewonnen omdat de defensie inbracht dat ‘DO IT’ een weinig specifieke aansporing is die alleen tot zelfmoord kan leiden als mensen daartoe al neigen.

Qoute:

- James en Raymond waren allerminst twee doorsnee jongens. Beiden hadden hun school niet afgemaakt en leefden een ongeregeld leven. Beiden waren in hun jeugd mishandeld door hun ouders. Belknap werd verdacht van diefstal en het martelen van dieren, altijd een omineus teken, en hij had al eerder geprobeerd zelfmoord te plegen.

Vance was dertien keer van huis weggelopen en in behandeling bij een alcohol- en drugscentrum. Hij had al eens zijn moeder bedreigd met een pistool en haar proberen te wurgen. Voor dergelijke jongens zou de aansporing ‘Do it’ de betekenis kunnen hebben van ‘stap er maar uit’, maar als dat zo was, dan ging die suïcidale dispositie vooraf aan het luisteren naar platen. Judas Priest maakte hen niet suïcidaal, zij waren het al. De rechtszaak werd, tot grote opluchting van de band, uiteindelijk gewonnen.

Dit verhaal van twee ongelukkige Amerikaanse jongens geeft naar mijn mening precies aan wat muziek wel en niet vermag in een bepaald type situatie. Wanneer ouders in hun opvoeding iets kapot maken, dan kunnen vrienden dat moeilijk repareren. In die situatie is muziek misschien een troost, maar het is en blijft een schrale troost. Muziek is voor een sommige jonge mensen in die positie wel een reddingslijn, al heeft dat James en Raymond niet genoeg geholpen. -

Bron: http://www.kidpartners.nl/popmuziek.html

Ik denk dat, na alles wat ik heb gelezen, dat de zogenaamde boodschap in Staiway to Heaven toeval is. Toch blijft het wel 'verdacht' dat de zanger van de band in het huis van Aleister Crowley woont, daardoor lijkt hij zich wel bezig te houden met satanistische zaken.
De band zou dus best in hun tekst iets verwerkt kunnen hebben. Maar toch blijft het erg wazig, het is nauwelijks te verstaan, en als je het al verstaat slaat de tekst ook nergens op eigenlijk...
Er zijn wel bands die op die manier boodschappen in hun muziek verwerken, maar daarvan is het meestal wel bekend. Ze doen het niet vanuit de theorie van backward masking, maar gewoon om een statement te maken.

Quote:
-Several musicians have deliberately recorded backward messages into their songs, as a way of making an artistic statement, and also to have fun at the expense of their critics. On the 1991 album Amused to Death by Roger Waters, Waters deliberately recorded a backward message that was meant to criticize film director Stanley Kubrick. (Kubrick had refused to let Waters sample the breathing sound from 2001: A Space Odyssey.) -

Bron: http://www.fact-index.com/b/ba/backward_message.html

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 11, 2004, 06:19:21 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 juni 2004 om 17:30:

edit:Alister Crowley was geen satanist, maar een esothericus. Je kunt alles wat niet christelijk is wel satanistisch noemen, maar persoonlijk vind ik dat zelf een vorm van ongezond christen-fundamentalisme. Net als dit hele gedoe trouwens. Denk es na mensen!

Niet iedereen kent al die moeilijke thermen (esothericus). Daarom is het soms makkelijker hem een satanist te noemen. Niet alleen christelijke mensen noemen het zo, ik las het ook op niet-christelijke sites.
En we denken na, vandaar deze discussie...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 11, 2004, 06:24:10 pm »

quote:

Pepperdepep schreef op 11 juni 2004 om 18:15:
[...]

Dan had ik het idd niet gehoord denk ik. Ik zou wel wat eruit gehaald hebben natuurlijk, maar als ik het al nauwelijks zou kunnen horen terwijl ik het achteruit af speel, dan wordt het wel heel erg moeilijk om de boodschap te ontdekken via backward masking. Ik geloof niet dat mensen hier massaal onbewust satanistische boodschappen aan ontlenen als ze het gewoon vooruit afgespeeld horen.
Ik weet niet of ik de theorie van backward masking goed begrepen heb (het was in niet al te gemakkelijk engels) maar ik dacht dat het zo ongeveer werkte: Je hoort een stukje tekst en als je je het weer probeert te herinneren gaat dat van achter naar voren, terug in de tijd. In gedachten hoor je dus de achteruit-boodschap. En je hersenen vertalen het naar de vooruit-boodschap. Klopt dat :?

Nee, je geheugen slaat dingen niet achterstevoren op, het is altijd chronologisch. Suggesties zoals jij beschrijft zijn wetenschappelijk gezien (vanuit de neurowetenschap) klinkklare onzin.
Er bestaat wel zoiets als backward masking in de neurowetenschap en dat gaat over visuele waarneming, als je snel achter elkaar beeldjes ziet, kan een ouder beeldje een recenter beeldje maskeren. Dit idee is toen aangepast voor auditieve waarneming (geluidswaarneming). Dit blijkt voor je gehoor niet op te gaan, omdat je gehoor niet gekruist is (geluiden die je links hoort worden via de linker hersenhelft verwerkt).
Dingen die je ziet worden 2x gekruist: links wordt rechts verwerkt en rechts links, en dan wordt het beeldje ook nog omgedraaid (omdat je alles eigenlijk op de kop ziet). Dit zou dan vertragend werken, waardoor backward masking wel optreedt bij het zien, maar niet bij het horen.

edit:Esotherici zijn onder andere New Age-achtige mensen en sommige boeddhistische stromingen. Crowley zit in de New Age richting. Maar om al die mensen dan gelijk satanist te maken. Niet iedereen die zich met de Tarot bezig houdt is een satanist. Ik vind mensen te pas en te onpas 'satanist' noemen stigmatiserend. Het is bovendien kwetsend en daarom vind ik dat je daar heel voorzichtig mee zijn. Niet-christenen zijn ook mensen en wij zijn heus niet beter dan zij, daarom is enig respect wel op z'n plaats.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2004, 06:31:00 pm door Roodkapje »

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 11, 2004, 07:04:31 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 juni 2004 om 18:24:
[...]

Nee, je geheugen slaat dingen niet achterstevoren op, het is altijd chronologisch. Suggesties zoals jij beschrijft zijn wetenschappelijk gezien (vanuit de neurowetenschap) klinkklare onzin.
Er bestaat wel zoiets als backward masking in de neurowetenschap en dat gaat over visuele waarneming, als je snel achter elkaar beeldjes ziet, kan een ouder beeldje een recenter beeldje maskeren. Dit idee is toen aangepast voor auditieve waarneming (geluidswaarneming). Dit blijkt voor je gehoor niet op te gaan, omdat je gehoor niet gekruist is (geluiden die je links hoort worden via de linker hersenhelft verwerkt).
Dingen die je ziet worden 2x gekruist: links wordt rechts verwerkt en rechts links, en dan wordt het beeldje ook nog omgedraaid (omdat je alles eigenlijk op de kop ziet). Dit zou dan vertragend werken, waardoor backward masking wel optreedt bij het zien, maar niet bij het horen.

Dat maakt dat ik nu al helemaal niet meer in backing masking geloof. Bedankt voor de uitleg trouwens :)

quote:

edit:Esotherici zijn onder andere New Age-achtige mensen en sommige boeddhistische stromingen. Crowley zit in de New Age richting. Maar om al die mensen dan gelijk satanist te maken. Niet iedereen die zich met de Tarot bezig houdt is een satanist. Ik vind mensen te pas en te onpas 'satanist' noemen stigmatiserend. Het is bovendien kwetsend en daarom vind ik dat je daar heel voorzichtig mee zijn. Niet-christenen zijn ook mensen en wij zijn heus niet beter dan zij, daarom is enig respect wel op z'n plaats.

Dan ben ik waarscijnlijk in de war gebracht door omschrijvingen als:
de beruchtste magiër van de 20ste eeuw;
de voorvader van het moderne satanisme, initiator van de filosofie;
magiër seksmaniak en kindermoordenaar;
een der grootste occultisten van de moderne tijd;
door Aleister Crowley bedachte satansbeweging;
Crowley was en zag zichzelf als een 'zwarte magiër';
Alchemist Aleister Crowley;
Aleister Crowley (1875-1947), notoir drugsgebruiker, vrouwenverslinder, vrijmetselaar en donker magiër ;
de satanist Aleister Crowley;
neo-satanist Aleister Crowley, de hogeprieter van de satanskerk;
fameuze occultist Aleister Crowley;
Aleister Crowley, de grote magiër en satanist;
Goochelaar en magïer Aleister Crowley;

Ergens anders staat weer:
Golden Dawn, het geheime esotherische genootschap van Aleister Crowley en;
Aleister Crowley, een van de kopstukken uit die esotherische rage

Hij kan volgens mij onder meer geplaatst worden dan alleen esothericus.

Ik heb zo het idee dat wel wel een beetje offtopic zitten :)
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2004, 07:07:33 pm door Vivine »

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 11, 2004, 07:10:51 pm »
Sorry, ik snap niet hoe, maar mijn bericht had bij Johnny Cash moeten staan. 8)7
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2004, 07:16:52 pm door Marjan Kroone »
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 11, 2004, 07:15:39 pm »
:w

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 11, 2004, 07:39:06 pm »
http://subliminal.ytmnd.com/ -> hilary duff is een nazi

http://www.koreus.com/files/200405/britneysubliminal.html -> britney is niet te jong om mee naar bed te gaan

http://www.reversespeech.com/

:+

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 11, 2004, 08:07:32 pm »
Dit klinkt me als muziek in de oren. :)
Live vanuit de luie stoel

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 12, 2004, 08:47:07 pm »
Onzin of niet? Dat is de vraag. In zijn boek "Pop een halve eeuw in beweging" geeft Gert Keunen aan dat er inderdaad door sommige groepen 'bewust' tekst en muziek opgenomen is die later terugspeeld op plaat werden gezet. Let wel: Men nam eerst de oorspronkelijke tekst op en speelde die dan terug (via de band of taperecorder) en nam dan een en ander op plaat op. Grootste reden om dit te doen was het zogenaamde 'technische' experiment. Voor de goede orde Gert Keunen is docent aan de Fontys Rockacademie in Tilburg en gastdocent aan Erasmus

Ik sluit niet uit dat er enkele groepen zijn die op die manier min of meer bewust hun teksten hebben opgenomen. Maar niet met het doel van onbewuste beïnvloeding. Veelal als experiment, een enkele keer voor een boodschap voor de 'fans'. Echter er zijn ook veel gevallen bekend, waarbij de artiest helemaal geen teksten teruggespoeld heeft opgenomen, maar dat dit later bij 'toeval' is ontdekt.

Het lijkt mij dat je in gevallen waarin jezelf twijfelt, gedegen onderzoek doet, met daarbij de nodige nuchterheid. Niet alles wat op onkruid lijkt is ook onkruid. Vooralsnog vind ik de teksten die je leest en hoort belangrijker en op mijn cd zit geen eens een terugspeelfunctie.

Overigens geeft Keunen ook aan dat het maar een beperkte periode is geweest dat er met dit terugspoelen technisch is geëxperimenteerd. Sgt Peppers Lonely Heartclubsband is een van de opnamen waarin stevig is geëxperimeneerd met de meersporenrecorder, en luidde een nieuw tijdperk in het tijdperk van Pink Floyd en Led Zeppelin..
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Phantom

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 18, 2004, 12:37:59 pm »
Ik denk dat je hier gelijk in hebt, en vaak zoeken mensen ook zo erg naar iets dat ze willen horen, dat ze het vanzelf wel ergens horen.

Ik zou eerder oppassen voor bands die hun onverantwoorde boodschappen gewoon in de nummers hebben zitten, dat is namelijk nog beinvloedender (is dit Nederlands?  ;) ).
Natuurlijk moet je ook niet laks worden, en als je van een nummer weet (via Internet ofzo) dat er wel eens backwards masking in kan zitten, onderzoek dit dan voor je er naar luistert, want ik geloof zeker dat je onderbewust dingen kan vastleggen, die je bewust niet hoort.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 18, 2004, 12:58:51 pm »
Het nummer van die Britney vind ik zo al onverstaanbaar, als het door middel van terugspelen duidelijker is waarom zetten ze hem dan niet zo op cd. Zelf denk ik dat men per ongeluk de cd verkeerd om heeft opgenomen. Voor de rest getuigd de clip al toonbeeld van kuisheid, dus ik kan me de opwinding wel voorstellen maar het gezeur erover niet.  :+
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

dirigentje

• Elke dag een nieuw begin
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 18, 2004, 04:45:01 pm »
Weet je, volgens mij als je de psalmen erbij pakt en die allemaal achterstevoren gaat draaien, kom je ook wel iets tegen. De kans dat je wat herkenbare klanken ontwaart in een wirwar van geluiden er en soms misschien wel wat woorden te vormen zijn, wil nog niet zeggen dat dit bewust gedaan is, dat de hersenen in staat zijn om dit te decoderen en om heel eerlijk te zijn: dit soort verhalen over terugspoeltechnieken zetten niet de bands waarover het gaat maar de christenen die het geloven in een raar daglicht. Je wordt zo wel heel snel de dorpsgek.

Ik heb eens de wind van voren gehad omdat ik disney-films kocht. Disneymedewerkers waren geindoctrineerd door satanisten en verspreidden hun zwarte boodschappen via films als The Lion King (= een parodie op het verhaal van Jezus) en Alladin (doet kinderen geloven in geesten en zet ze aan tot het oproepen ervan).

Oh, peeeeeleeeeeeaaaaazzzzzzzzzzzzzz!  8)7

Kunnen we onze energie niet wat beter gebruiken?

Dirigentje

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 18, 2004, 04:46:59 pm »

quote:

dirigentje schreef op 18 juni 2004 om 16:45:
Oh, peeeeeleeeeeeaaaaazzzzzzzzzzzzzz!  8)7

Kunnen we onze energie niet wat beter gebruiken?

_O_

hier ben ik het nou helemaal mee eens.
Pinkeltjefan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 18, 2004, 05:46:18 pm »

quote:

dirigentje schreef op 18 juni 2004 om 16:45:

Ik heb eens de wind van voren gehad omdat ik disney-films kocht. Disneymedewerkers waren geindoctrineerd door satanisten en verspreidden hun zwarte boodschappen via films als The Lion King (= een parodie op het verhaal van Jezus) en Alladin (doet kinderen geloven in geesten en zet ze aan tot het oproepen ervan).

Wij hebben wel Disneyfilms maar die van Alladin hebben we op een bepaald moment weggedaan.
Ik vond het te veel en nadrukkelijk naar voren komen wat betreft het geesten oproepen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dirigentje

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 18, 2004, 09:02:50 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 juni 2004 om 17:46:
[...]

Wij hebben wel Disneyfilms maar die van Alladin hebben we op een bepaald moment weggedaan.
Ik vond het te veel en nadrukkelijk naar voren komen wat betreft het geesten oproepen.

't Is je goed recht natuurlijk, maar dan kan je wel bezig blijven. 't Is een sprookje, niets meer en niets minder dan dat. Ik vind dat je de dingen wel in juiste proportie moet blijven zien. Zijn er geen andere zaken waar je je druk om zou moeten maken?
('t is niet persoonlijk bedoeld hoor...)

What about 'Casper het lieve spookje?'.

Dirigentje

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 18, 2004, 10:16:35 pm »
Lieve dirigentje,

om eerlijk te zijn hebben wij ook deze film weggegooid om dezelfde reden als P en A.  Idd ik ben hier heel rigoreus in. Ook Harrie Potter e.d. wil ik niet eens inkijken. Gaat gewoon recht tegen mijn gevoel in. En ik weet: ga nooit op je gevoel af, maar ja, zo ben ik nu eenmaal.... ;)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 18, 2004, 10:59:07 pm »

quote:

dirigentje schreef op 18 juni 2004 om 21:02:
[...]

't Is je goed recht natuurlijk, maar dan kan je wel bezig blijven. 't Is een sprookje, niets meer en niets minder dan dat. Ik vind dat je de dingen wel in juiste proportie moet blijven zien. Zijn er geen andere zaken waar je je druk om zou moeten maken?
('t is niet persoonlijk bedoeld hoor...)

What about 'Casper het lieve spookje?'.

Dirigentje

Die hebben we niet :)
Maar misschien is het wel zo dat we te veel compromissen sluiten.....
Zo hebben we ook Doornroosje, maar bepaalde stukken heb ik er uit wegggelaten waar de boze fee echt het heeft over de 'duistere machten uit de hel' of zoiets (uit m'n hoofd zeg ik dit nu even, het was ook de oude versie)
Andere Disney films heb ik nog wel, maar eigenlijk denk ik wel eens 'klopt het wel dat ik dit en dat nog in huis heb' wat betreft bepaalde passages.
Misschien is het zo dat verhaal met beeld nadrukkelijker op je inspeelt dan alleeen het sprookje - het verhaal op zich.

Maar dan kan je wel bezig blijven, ik denk dat we misschien te makkelijk zijn/worden omdat er tegenwoordig maar bar weinig is wat echt de toets kan doorstaan.
En we willen natuurlijk nog wel wat pleziertjes houden, of niet?

(Ook niet persoonlijk bedoeld :) )
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2004, 11:00:02 pm door Priscilla en Aquila »

dirigentje

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 18, 2004, 11:47:18 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 juni 2004 om 22:59:
[...]

Maar dan kan je wel bezig blijven, ik denk dat we misschien te makkelijk zijn/worden omdat er tegenwoordig maar bar weinig is wat echt de toets kan doorstaan.
En we willen natuurlijk nog wel wat pleziertjes houden, of niet?

(Ook niet persoonlijk bedoeld :) )

Precies  ;)
Nee hoor, ik snap wel dat de ene persoon misschien wat sterker zal reageren op dit soort zaken dan de ander. En ik meen het natuurlijk als ik zeg dat het je goed recht is als je voor jezelf besluit dat bepaalde dingen niet goed voor je zijn.

Waar het mij een beetje om ging is dat mensen soms heel direct met de vinger naar je zwaaien "oooooh, laat jij je kinderen DAT zien?" M.a.w. je stelt ze bloot aan alle helse verleidingen en je moest je schamen.
Daar heb ik wat moeite mee. Omdat ik eenvoudigweg helemaal geen kwaad zie ik b.v. Aladdin. Zelfs als het over een geest uit een fles gaat. Ik heb vroeger genoten van dezelfde sprookjes.

Ik ben niet met je eens dat er bar weinig is dat de toets kan doorstaan. Er is enorm veel dat je kunt horen/zien/doen. Het is niet allemaal gericht op Gods koninkrijk, maar het is ook niet allemaal satanisch. Er zit hier een heleboel tussen waar je -uiteraard met beleid en verstand- naar kunt kijken en kunt luisteren.

Zelf hebben wij ook bepaalde regels. De kids kijken NIET naar Fox8. Da's allemaal bagger.
Ze kijken NIET naar extreem geweld. Geweldloos TV kijken bestaat helaas niet, hoewel helaas... ik denk dat je ze ook goed mag voorbereiden op de wereld buiten de kerkmuren. Ze moeten niet wereldgelijkvormig worden, maar hoeven niet wereldvreemd te zijn.
Geen vloeken of nare scheldwoorden (een keer 'trut' in een jeugdserie is voor mij geen reden om 'em uit te zetten). Vloeken = uit. Klaar.
Als dit soort situaties zich voordoen, dan praten we erover.
Ik wil ons leven niet oververgeestelijken. M.i. vraagt God dat ook niet van je. Hij vraagt van je dat je van Hem houdt en Hem navolgt, niet dat je je ingraaft (en ik zeg dus niet dat jij dat doet hoor!!!)

gr. Dirigentje

P.S. en bij Sneeuwwitje had ik wel een beetje hetzelfde gevoel toen de heks haar verwensingen en bezweringen uitsprak. Die waren niet echt christelijk  :|

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 19, 2004, 12:48:08 am »
Topic: Muziek terug spelen.......
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

dirigentje

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 19, 2004, 01:05:22 am »

quote:

Zwever schreef op 19 juni 2004 om 00:48:
Topic: Muziek terug spelen.......

Je hebt gelijk... sorry.

Ik ga meteen al mijn opwekkingsplaten achterstevoren draaien, kijken of ik iets ontdek  :*)