quote:
Alfredt schreef op 17 juni 2004 om 20:45:.....
Matt. 13
31 Nog een gelijkenis hield Hij hun voor en Hij zeide: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mosterdzaadje, dat iemand nam en in zijn akker zaaide. 32 Het is wel het kleinste van alle zaden, maar als het volgroeid is, is het groter dan de tuingewassen en het wordt een boom, zodat de vogelen des hemels in zijn takken kunnen nestelen
Ik snap hier jouw uitleg totaal niet. Ik vind het ook totaal niet consistent. Uit het feit dat in een
andere gelijkenis de vogels komen om het zaad op te eten, iets wat ze altijd al gedaan hebben, ook voor de zondeval, leid je af dat het nestelen in een boom dus als negatief bestempeld moet worden. Dan laat je de hele scheppingsorde buiten beschouwing in mijn ogen.
Je moet niet vergeten dat dit een
gelijkenis betreft, waarmee Jezus iets wil vertellen. Dus in
deze gelijkenis betekenen de vogels
de boze die het zaad wegpikt. Zie hiervoor vers 19.
Dit heeft dus niets met hoe het in de schepping altijd ging, te maken.
quote:
Dat de vogels die zaden in die eerste gelijkenis opaten is niet hen fout maar een logisch gevolg van dat ze open en bloot op de rotsen liggen. Het vergelijken van de vogels met satan is ook niet nodig. Wie op de rotsen ligt is al verloren, daar hoeft satan geen seconde tijd in te stoppen. De mens heeft zichzelf al verhard en is zelf naar satan gegaan.
Wat er in de gelijkenis gebeurt is dat ze verloren gaan. Niet het opeten door de vogels maar het opgegeten worden is het punt van belang zoals ik het lees.
Ik denk dat je moet lezen wat
Jezus ermee bedoelt:
Matt. 13
19 Bij een ieder, die het woord van het Koninkrijk hoort en het niet verstaat,
komt de boze en rooft wat in zijn hart gezaaid is: dat is de langs de weg gezaaide.quote:
Als dan even later het nut van die grote boom wordt benoemd dan gebeurt dat weer aan de hand van vogels. Maar het nestelen in een boom kan je toch met geen mogelijkheid een verkeerde daad noemen?
Houdt weer in gedachten dat het een
gelijkenis betreft waar Jezus een bepaalde boodschap mee wil doorgeven. Hij zegt ook over de vogels die het zaad wegpikken
dat dat de boze voor moet stellen bij deze gelijkenis. Zelf zou je daar niet op komen, maar
Hij zegt ons de betekenis. Opzich is nestelen van vogels een normaal iets. Maar in deze gelijkenissen heeft alles een bepaalde boodschap. Als er vogels worden
genoemd heeft dat ook een reden. Anders stond het er niet.
quote:
Het geeft juist aan dat de boom (daar gaat het om in de gelijkenis, niet om de vogels... want hier is ook alleen het mosterdzaadje en later de boom die daaruit groeit de vergelijking met het koninkrijk) groot en sterk geworden is dat de vogels er in kunnen nestelen. (er staat niet voor niets "zodat" dat is een logisch gevolg ergens van. Ik geloof niet dat een logisch gevolg van het koninkrijk iets slechts is, zelfs niet op aarde.)
Het gaat om de boom, maar OOK om de vogels anders werden ze niet genoemd.
Zoals voor jou het wegpikken van de zaden heel normaal is, is ook het nestelen heel normaal.
Maar Jezus gebruikt juist deze ogenschijnlijke gewone verhalen om
iets door te geven.
En de vogels gaan nestelen
omdat het een grote boom is geworden met takken waar ze in kunnen nestelen.Het gaat me erom dat het mosterdzaadje NIET een grote boom wordt als alles gaat zoals de bedoeling is. Zo was het ook de bedoeling dat er
alleen goed zaad zou opgroeien, maar dat bgebeurde niet want de
duivel zaaide er onkruid doorheeen Zie onderstaand stukje uit matt. 13.
Het gevolg van het koninkrijk is toch ook in de gelijkenis die Jezus WEL zelf uitlegt, niet geheel positief:
Matt. 13
En zijn discipelen kwamen bij Hem en zeiden: Maak ons de gelijkenis van het onkruid in de akker duidelijk. 37 Hij antwoordde en zeide: Die het goede zaad zaait, is de Zoon des mensen; 38 de akker is de wereld; het goede zaad, dat zijn de kinderen van het Koninkrijk; 39
het onkruid zijn de kinderen van de boze; de vijand, die het gezaaid heeft, is de duivel; de oogst is de voleinding der wereld; de maaiers zijn de engelen. 40 Zoals nu het onkruid verzameld wordt en met vuur verbrand, zo zal het gaan bij de voleinding der wereld. 41
De Zoon des mensen zal zijn engelen uitzenden en zij zullen uit zijn Koninkrijk verzamelen al wat tot zonde verleidt en hen, die de ongerechtigheid bedrijven, 42 en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars. 43 Dan zullen de rechtvaardigen stralen als de zon in het Koninkrijk huns Vaders. Wie oren heeft, die hore!
Hier lees ik dat de
kinderen van de boze uit het Koninkrijk worden verzameld. Ze zijn dus wel in het koninkrijk, maar ze horen er niet bij. Maar ze moeten samen opgroeien tot de oogst. Dus het loopt WEL door elkaar heen wat betreft goed en niet goed.
quote:
een ander puntje, over het zuurdesem.... daar haal je op een gegeven moment Lev 2,11 aan
Geen spijsoffer, dat gij de HERE brengt, zal gezuurd bereid worden, want van zuurdeeg noch honig zult gij iets als een vuuroffer voor de HERE in rook doen opgaan.
Daar wordt honing op dezelfde lijn gezet als zuurdesem. Moet je hier dan uit afleiden dat honing een slechte symboliek heeft? Wat moeten we dan met een term als "land van melk en honing."
Het is prima om symboliek uit de bijbel te willen halen, maar ik denk dat we dan wel moeten onderzoeken wat de symbolische betekenis in die tijd was. Als daaruit blijkt dat zuurdesem gezien werd als iets slechts dan kun je ook pas die conclusie trekken lijkt mij. Want het leggen van verbanden en kruisverbanden loopt uit in zaken waar ik net een voorbeeld van gaf (het honingvoorbeeld dus.)
Ik noemde dit omdat er geen zuurdesem = zonde-ongerechtigheid aan God geofferd mocht worden als
spijs waar Hij zijn aanvaarding aan kan geven. Het wordt zijn spijs.... En dat kan nooit met zonde.
Honig wordt hier ook bij genoemd, niet omdat dat ook zonde zou zijn in de zin van zuurdesem.
Honig is zoet en aangenaam voor de mens zelf. Zo is dit het tegenovergestelde van zuurdesem. Want niet alleen het
onreine/zondige van onszelf kan God niet aanvaarden, maar
ook het goede en aangename/het zoete VANUIT ONSZELF kan God niet aanvaardenDaar staat de honig voor.
In het spijsoffer moest dus NIETS (kwaads of goeds) van onszelf bijzitten. God kan niets beginnen met iets wat vanuit onszelf komt.
quote:
Ik vind de creatieve invallen overigens wel interessant. Ze geven zeker een andere blik op zaken, maar als ik ze direct toepas op wat er staat dan kan ik niet tot dezelfde conclusie komen.
Hoeft ook niet. Als je een nieuwe benadering hoort, moet dat eerst maar eens bezinken.