Marjan Kroone schreef op 12 juni 2004 om 12:32:Vergeven, hoe doen we dat? Doen we het wel??
Zijn wij bij machte om te vergeven??:
Heer vergeef ons onze schuld, zoals ook wij aan anderen hun schuld vergeven!!
Het mooiste voorbeeld van een goed lopend vergevingsprogramma wordt uitgevoerd in RWANDA waar de Hutus en de Tutsi's openbaar in de dorpen hun schulden bekennen, zeggen wat ze hebben gedaan tijdens de genocide en dan bidden ze gezamelijk om kracht er vergeving en de families die slachtoffer zijn geworden van deze genocide die spreken vergeving uit aan de dader en de dader mag weer in de gemeenschap komen wonen en werken.
Het werkt nog lang niet overal en nog lang niet goed, veel problemen, maar het begin is er en ik vind dat zo ontzettend mooi.
Als dat daar al werkt (nog maar op kleine schaal, maar hopelijk straks heel groot) wat neuzelen wij dan over elkaars onhebbelijke eigenschappen??
Ik zie het zo dat we altijd moeten vergeven.
En inderdaad als het niet lukt alleen op mankracht dan mag je bidden om kracht van de Heilige Geest, opdat je de wijsheid en de rust kunt vinden om wel te vergeven, hoe moeilijk het soms ook is. Dus vergeving kan meer dan 70*7 maal zijn in je leven.
Wel heb ik gemerkt dat vergeven inderdaad alleen helpt als je het écht met je hart doet. Maar ik heb ook gemerkt dat het in het begin - als je daar bewust mee aan de gang gaat - heel, heel moeilijk is.
Echter heb je een paar grote stappen gewonnen, écht overwonnen en je bent niet meer boos door die vergeving, dan wordt het daarna steeds makkelijker om ook echt met je hart en snel te vergeven. Of sterker nog, je er gewoon niet eens druk om te maken, omdat je op een of andere manier niet meer geraakt kan worden door het boze.
Persoonlijk heb ik dan echt het gevoel dat ik het mensen niet kwalijk mag nemen omdat zij echt niet beter weten of nog zoveel moeten leren en recht hebben op hun leerproces. Dan hoop ik alleen dat ze ooit inzien dat datgene wat ze deden anderen onnodig heeft gekwetst.
Maar... als het mijn kinderen zou betreffen in een zeer serieuze kwestie, bijvoorbeeld een kwestie van leven of dood is, of iets ergs, een verkrachting dan zou ik moeten bidden voor heel veel kracht. Werkelijk.
Maar ik zou het oprecht willen vergeven, gewoon omdat dat de enige weg naar de vrede is. Dus ik zou ervoor vechten om tot dat punt van oprechte vergeving te komen.
Het is allemaal heel moeilijk hoor, we blijven mensen en dan moet je jezelf echt steeds weer bewust tot o.a. dat vergeven zetten.