Ik, Aquila heb eerder een 'hekel' aan lang typen. Itt Priscilla die oneindig lange posts maakt. Die moeten vaak geknipt worden anders passen ze niet.
Als ik dus iets te cryptisch schrijf vraag me gerust. Als er vraag naar is ben ik meteen gemotiveerder om het duidelijker te doen. Aan de andere kant is dit onderwerp zo uitgebreid dat je wellicht beter een boek kan pakken. Maar ik doe een poging.
Gen 1 is een snel verhaal, 1 heeft iets met licht. Gen 2 is langzamer en gaat ook meer over water - zie de rivieren. Daarom zijn de verhalen ook moeilijk te combineren. Eerst het 1e verhaal:
De structuur van gen 1 is die van de 3 scheppingsdagen. de kabbala noemt deze de 'olam bria' (wereld, tijd van de schepping). De wereld voor de schepping is de olam atsiloeth. De 4e tem de 6e dag is de olam jetsira = wereld van de vormgeving. De 7e dag is de olam assia = wereld van het doen.
De 1e 3 dagen hebben een structuur van licht/donker(1)-water onder/boven het uitspansel(2)-land/zee, vrucht/zaad(3).
Deze structuur komt in de volgende 3 dagen terug: zon/maan, sterren(4) - vogels/vissen(5) - vee/wild, man/vrouw.
Ook de 3 aartsvaders dragen deze kenmerken: Abraham licht, Izaak water, Jakob dubbel en leven.
Ook de 3e letter in het hebreeuws, de Gimmel, draagt die dubbelheid. Gimmel heeft een gespleten voet, betekent kameel (2 bulten) en de kameel kent twee geslachten.
Vlgs de kabbala is de 7e dag nooit geeindigd. Wij leven nog steeds in het principe van de 7e dag: de wereld van het doen. God heeft Zijn werk gedaan. Wij moeten het afmaken. Alleen door de zondeval is nhet nooit zover gekomen dat het af is.
NB vlgs Hebr 4:4 lijkt het misschien zo dat die tekst suggereert dat wij als Christenen wel mogen rusten omdat DE MENS het werk voleindigd heeft wat God Hem had opgedragen (Joh 17:4;19:30)
8 is ook het getal van het nieuwe. 8 heeft qua getalswaarde en qua stam overeenkomst met hemel, olie, (Heilige) Geest. (8= shmona= shin 300 + mem 40+ nun 50, samen 390, hemel= shamajim = shin+ mem+ jod 10 +mem, samen 390, olie= shemen=390)
Ook het loofhuttenfeest is het feest dat een 8e dag kent. Dit feest is niet zo heel vaak gevierd. Het is ook nog niet vervuld in de Chr. periode, zoals wel het Pesach en Shewoeot (pinksteren). Dit feest zal in de nieuwe dag, het Messiaanse vrederijk zijn vervulling kennen. zie Zach 14:16.
Je kunt het dus zo bekijken: geestelijk zijn wij al in de 8e dag beland, maar lichamelijk zijn wij hier nu nog in de 7e. Wij zijn burgers van het koninkrijk der hemelen (Fil 3:20), door de doop met de Heilige Geest.
De 8e dag is dus ook de 5e periode na de 4 andere olams. En 5 heeft ook het kenmerk van de hemel. 4 is het getal van de aarde, zie de rivieren die de hof omsluiten, de 4 windstreken. Ook het 2e scheppingsverhaal wordt in 434 letters opgeschreven, dat is de waarde van de 4e letter Daleth (4-30-400).
de 5e letter Hee is qua uitspraak lucht, qua vorm heeft hij een opening naar boven en de letter betekent venster. De joden zeggen dat Israel de maten kent van 400x400, de afstand naar de hemel is 500.