Auteur Topic: zondig / zonden* (afgesplitst van interactieve kerkdienst)  (gelezen 8095 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
zondig / zonden* (afgesplitst van interactieve kerkdienst)
« Reactie #50 Gepost op: juni 19, 2004, 10:14:17 am »
Natuurlijk is offeren zonder gehoorzaamheid niet goed. Laat het offeren dan ook maar. Gehoorzamen is beter dan offeranden    

1 Sam 15,22

Maar Samuël zeide: Heeft de HERE evenzeer welgevallen aan brandoffers en slachtoffers als aan horen naar des HEREN stem? Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffers, luisteren beter dan het vette der rammen.

Maar je mag het niet zo draaien dat offers niet belangrijk zijn. Als men gehoorzaamt hoor je ook te offeren. Het brandoffer is een vrijwillig offer, waar de offeraar uitdrukt hoe belangrijk de Heer voor hem is.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juni 19, 2004, 11:18:45 am »
Helemaal mee eens, en het was ook niet mijn bedoeling om zo het offeren weg te redeneren.
Een vrijwillig offer, mooie gedachte...
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2004, 11:35:13 am door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juni 19, 2004, 12:00:12 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 juni 2004 om 22:12:
Maar toch is het apart: jij vindt dat de mens het goede moet kiezen en dan gaat het goed, God gehoorzamen is de bedoeling.
Als dat een optie is waar je wel aan kan voldoen als mens vanuit jezelf, waarom moest de aarde dan geoordeeld worden met de zondvloed? Alleen Noach was rechtvaardig bevonden in Gods oog. (en zijn gezin)
Dat is toch een mager resultaat als het wel in onze mogelijkheid ligt om God te gehoorzamen vanuit onszelf als we maar de goede keuzes maken.

Waarom de zondvloed, het antwoord geef je zelf al, alleen Noach vond genade in Gods ogen.En is het vandaag de dag zoveel beter, is de wereld nu minder slecht dan toen?

Jeremia 6:16 Zo spreekt de HEER:`Ga op de kruispunten staan en kijk uit.Vraag naar de oude paden, vraag wat de goede weg is en volg die, dan zult u rust vinden.

Volgens deze tekst zijn we dus heel veel kwijtgeraakt ...
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juni 19, 2004, 12:10:51 pm »

quote:

Pier schreef op 19 juni 2004 om 12:00:
[...]

Waarom de zondvloed, het antwoord geef je zelf al, alleen Noach vond genade in Gods ogen.En is het vandaag de dag zoveel beter, is de wereld nu minder slecht dan toen?

Jeremia 6:16 Zo spreekt de HEER:`Ga op de kruispunten staan en kijk uit.Vraag naar de oude paden, vraag wat de goede weg is en volg die, dan zult u rust vinden.

Ik snap niet helemaal wat je hier nu wil zeggen.
Ik gaf aan bij Noach en de zondvloed dat de mensheid de goede keuzes NIET kan maken. En spits het nog maar verder toe: geen enkel mens kan dat. Terwijl het leek alsof jij vond dat de mogelijkheid er wel ligt om vanuit onszelf het goede te kiezen.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2004, 05:14:49 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juni 19, 2004, 05:11:37 pm »
r
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2004, 05:28:09 pm door Pier »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juni 19, 2004, 08:39:32 pm »

quote:

Pier schreef op 19 juni 2004 om 12:00:
[...]

De mens kan nog steeds geen goede keuzes maken. En ze willen steeds iets nieuws wat dan beter zou zijn.....

En het is vandaag niet beter. Er schijnt juist veel overeenkomst te zijn.

Matt. 24
37 Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. 38 Want zoals zij in [die] dagen vóór de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark ging, 39 en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.

De mensen zijn alleen met zichzelf bezig. Zij leven hun leven en dat is het dan. Ze hebben niet in de gaten waar het werkelijk om draait.
Zo als die spreuk: Na ons de zondvloed......

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juni 21, 2004, 11:43:09 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 19 juni 2004 om 10:14:
Natuurlijk is offeren zonder gehoorzaamheid niet goed. Laat het offeren dan ook maar. Gehoorzamen is beter dan offeranden    

1 Sam 15,22

Maar Samuël zeide: Heeft de HERE evenzeer welgevallen aan brandoffers en slachtoffers als aan horen naar des HEREN stem? Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffers, luisteren beter dan het vette der rammen.

Maar je mag het niet zo draaien dat offers niet belangrijk zijn. Als men gehoorzaamt hoor je ook te offeren. Het brandoffer is een vrijwillig offer, waar de offeraar uitdrukt hoe belangrijk de Heer voor hem is.

Kunnen we het er dan over eens zijn, dat de offers waren voor onopzettelijke zonden en dat de grote Verzoendag ook tevens was voor alle andere zonden? En ook dat er in de offers geen sprake is van plaatsvervangend lijden, maar iets wat je van harte zou moeten doen? Want het ging niet om levende, maar geslachte offers.

Lev 18,21 En gij zult geen van uw kinderen overgeven, om het aan de Moloch te wijden, opdat gij de naam van uw God niet ontwijdt. Ik ben de HERE.

quote:

De Groene Amsterdammer van 22 november 1995
In bijbelse tijden stonden in de vallei van Ben Hinnom, die zich tussen de westelijke muur van de oude stad en de Cinematheek bevindt, altaren en afgodsbeelden. De heidenen offerden hier hun kinderen aan de bloeddorstige Moloch. Moloch had het gezicht van een kalf en in zijn binnenste brandde een allesverterend vuur. Zeven omheiningen scheidden Moloch van het volk. Zij die enkel een kipje konden offeren, mochten tot de eerste omheining lopen. Een bokje bracht ze tot de tweede omheining, een kalf tot de derde. Met een kind mocht men het beeld van Moloch tot op enkele meters naderen. De zoon of dochter moest in de uitgestrekte, roodgloeiende armen van Moloch worden gelegd en werd onmiddellijk verteerd.
Het offeren van een kind ging gepaard met muziek. Het publiek sloeg op trommels, zodat het gekrijs van het geroosterde kind niet hoorbaar was. De vallei van Ben Hinnom, gai Ben Hinnom in het Hebreeuws, werd later verbasterd tot Gehenna. Gehenna dook op in de Nederlandse Statenvertaling van de bijbel en zou later plaats maken voor 'de hel'.
Dit is dus plaatsvervangend lijden, en God is hier pertinent op tegen.En het woord ‘hel’ nam ik al niet zo makkelijk in de mond, maar na het lezen van dit stuk al helemaal niet meer.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juni 21, 2004, 02:24:52 pm »

quote:

Pier schreef op 21 juni 2004 om 11:43:
[...]

Kunnen we het er dan over eens zijn, dat de offers waren voor onopzettelijke zonden en dat de grote Verzoendag ook tevens was voor alle andere zonden? En ook dat er in de offers geen sprake is van plaatsvervangend lijden, maar iets wat je van harte zou moeten doen? Want het ging niet om levende, maar geslachte offers.

Dit vind ik een beetje gezeur....met respect gezegd. Het dier moest geslacht. Is dat geen lijden? En werd dan geofferd.
Er moest bloed vloeien dat is wel duidelijk. En dan betekent het dat er gedood moest worden op grond waarvan God dan weer in contact kon treden met de mens die gezondigd had. Als dat dier niet werd gedood in plaats van de mens die gezondigd had zou de mens eigenlijk ZELF gedood moeten worden. Dat was in ieder geval wel wat God had gezegd bij de zondeval: Gij zult sterven......

quote:

Lev 18,21 En gij zult geen van uw kinderen overgeven, om het aan de Moloch te wijden, opdat gij de naam van uw God niet ontwijdt. Ik ben de HERE.

[...]

Dit is dus plaatsvervangend lijden, en God is hier pertinent op tegen.En het woord ‘hel’ nam ik al niet zo makkelijk in de mond, maar na het lezen van dit stuk al helemaal niet meer.
Dat is hoe jij dit zelf interpreteert. God heeft zijn wil in het OT bekend gemaakt, dat er een offerdienst van dieren moest zijn die precies omschreven werd. Het is duidelijk dat dit wat jij nu hier aanhaalt, door God verboden is en NIETS te maken heeft met het er moest bloed vloeien voor de begane zonden zoals God had bevolen.

Lev 17,11
Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juni 21, 2004, 03:42:47 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 juni 2004 om 14:24:
... Het is duidelijk dat dit wat jij nu hier aanhaalt, door God verboden is en NIETS te maken heeft met het er moest bloed vloeien voor de begane zonden zoals God had bevolen.
Bij God ging het in ieder geval niet om levende offers, zoals bij de Moloch, en daarom haalde ik dat aan.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juni 21, 2004, 05:37:14 pm »

quote:

Pier schreef op 21 juni 2004 om 15:42:
[...]

Bij God ging het in ieder geval niet om levende offers, zoals bij de Moloch, en daarom haalde ik dat aan.
Het ging God wel om een offer, de dood van een dier.... i.p.v. de dood van de mens die had gezondigd.
Dit offer bedekte de zonden en moest dus elke keer opnieuw gebracht worden.

Hoe kijk je daar dan tegenaan?

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juni 22, 2004, 12:28:31 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 juni 2004 om 20:18:
[...]

Misschien is het ook meer een kwestie van formuleren..... alhoewel ik toch een iets andere benadering heb, snap ik wel wat je wil zeggen.
Maar alles wat wij in Christus zijn, is omdat God ons IN CHRISTUS ziet. Als God ons niet zo zag, was het nog steeds niets.

Het ligt ook in formulering, maar ik ken veel leeftijdsgenoten die juist door die ongelukkige formulering enorme schuldcomplexen hebben en voor wie het een openbaring was om te beseffen dat God van je houdt 'no matter who you are'.

quote:

1 Kor 1,30
  Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing,

Dat nieuwe leven is UIT GOD. En daarom kan ik nog steeds zeggen dat vanuit mijzelf niets goeds komt.

Maar in je nieuwe mens komt toch alles uit God? Dan kan alleen vanuit mijn oude mens nog iets slechts komen. Maar de kern komt uit God en die kern wordt steeds groter. Volgens mij kun je alleen zeggen dat alleen uit je oude mens niets goeds komt (handeling). Die oude mens ben je niet meer als je Jezus hebt aangenomen als je Verlosser (identiteit).

quote:

Het is misschien een kwestie van formulering zoals ik zei. Maar ik lees toch dit in 1 Johannes:

1 Joh.3
6 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet;  

Dus is het zo dat op het moment dat jij zondigt, je niet in Hem blijft. Je leeft dan vanuit je oude mens

Het is een kwestie van wat je positie is in Christus: Volmaakt. En wie in Hem blijft zondigt niet, en wie uit Hem geboren is KAN NIET zondigen.
Maar helaas in ons lichaam woont de zonde, onze praktische wandel is niet zondeloos. Daarom zegt Johannes ook dat als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, Hem tot een leugenaar maken en zijn woord niet in ons is.
Johannes is wel heel stellig. Volgens hem kunnen christenen zelfs geen zonden doen. Althans wanneer je dit op het eerste gezicht leest. Wanneer ik verder lees, dan lees ik ook
3 Wie dit van Hem verwacht, maakt zich rein, zoals Jezus rein is. Het woordje 'dit' slaat op de verwachting God te mogen zien zoals Hij is en dat wij dan gelijk aan Hem zullen zijn (vers 2). Blijkbaar speelt onze intentie een doorslaggevende rol in of iets zonde is of niet. Dit is iets motivationeels. Volgens mij is het dan zo dat je niet zondig bent(identiteit). Je doet wel zonden (handeling). Deze laatste, dit doen, zit hem in je intentie (motivatie). Zie je op God, dan is het geen zonde. Zie je niet op Hem, dan is het wel zonde.
Ik lees 1 Johannes 3 dus op handelingsniveau. Heb je een juiste motivatie dan is je handeling (hoe onvolkomen ook) geen zonde. Klopt je motivatie niet, dan is je handeling (hoe mooi ook) wel zonde. In die zin kun je op handelingsniveau dus door je oude mens laten leven.

quote:

God ziet ons rechtvaardig in Hem. Gelukkig. Maar in de praktijk ZIJN we niet altijd in die positie. Dus steeds een keuze: Leef ik vanuit het vlees, of vanuit de Geest. Alleen dan ben ik IN Hem in mijn praktische wandel.
Daarom worden we opgeroepen om in Hem te blijven. Dat zou niet nodig zijn, als dat automatisch het geval was.

Joh 15,5
  Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen.  

1 Joh 2,6
  Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.

1 Joh 2,28
  En nu, kinderkens, blijft in Hem,

Deze oproep heeft dus alles te maken met telkens opnieuw je identiteit waar willen maken, de juiste motivering hebben.

Je kunt dit vergelijken met de Geest - waar we al veel over gesproken hebben, en deze parallel ontleen ik aan jou P&A - die in je is. Als eerste gave ontvang je de Geest. Die heb je! Toch wordt je opgeroepen om steeds opnieuw vervuld te worden met de Geest. Steeds opnieuw Hem door je te laten werken.
Zo werkt het hier ook volgens mij. Je bent in Christus, maar je wordt toch opgeroepen om steeds opnieuw in Hem te blijven/komen.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juni 22, 2004, 12:31:15 am »
Nog een leuke om over na te denken.

Wanneer ik zondig ben en een afkeer van mezelf moet hebben (avondmaalsformulier/doopformulier/belijdenisformulier). Hoe moet ik dan het tweede grote gebod zien 'je naaste liefhebben als jezelf'?
Consequent doorgeredeneerd moet ik dan een afkeer hebben van mijn naaste!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juni 22, 2004, 09:39:22 am »

quote:

LaNaussee schreef op 22 juni 2004 om 00:31:
Nog een leuke om over na te denken.

Wanneer ik zondig ben en een afkeer van mezelf moet hebben (avondmaalsformulier/doopformulier/belijdenisformulier). Hoe moet ik dan het tweede grote gebod zien 'je naaste liefhebben als jezelf'?
Consequent doorgeredeneerd moet ik dan een afkeer hebben van mijn naaste!

Of: behandel de ander hoe je zelf behandeld zou willen worden.....! Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Het heeft inderdaad te maken met: Je mag komen zoals je bent.....maar als je dan gekomen BENT zegt Jezus: Nu wil ik dat je op Mij gaat lijken. Mijn Geest zal je bewusat maken van wat niet in orde is. Wat van je oude mens is en 'gedood' moet worden door de de Geest. Die moet de plaats van de oude mens innemen.
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2004, 11:26:03 pm door Priscilla en Aquila »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juni 22, 2004, 11:16:57 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 juni 2004 om 17:37:
[...]

Het ging God wel om een offer, de dood van een dier.... i.p.v. de dood van de mens die had gezondigd.
Dit offer bedekte de zonden en moest dus elke keer opnieuw gebracht worden.

Hoe kijk je daar dan tegenaan?

Je vergeet hier het woord 'onopzettelijk' en in je vraag ligt ook al een antwoord besloten: Voor onopzettelijke zonden moet een mens sterven.Hier ben ik het dus niet mee eens, want als dat zo zou zijn, wat is dan de straf als je opzettelijk zondigt? En waar is dan de VERGEVING, kan God zonder offers niet vergeven? Want daar komt het dan op neer.
Lees nog eens Jeremia 7: Geen offers!

En we kijken ook naar deze materie uit verschillende invalshoeken, jij gelooft dat de God van het Oude Testament ( Elohim ) = Jezus.

Ik geloof dat God = Elohim = de Formeerder = J-H-W-H = Ik ben = de Heilige = de Allerhoogste.
En ook dat Hij 1 is, zoals Hij zegt in Deut 6:4 Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één!
God zegt ook dat Hij de enige is, er is geen andere god buiten Hem, het OT benadrukt dit zeer.

En voor mij heeft dat één hele belangrijke consequentie: Als er maar 1 God is en die God is 1, dan woont al het goddelijke in Hem. En dan zijn alle andere personen die in de bijbel genoemd worden, ja zelfs alles wat er bestaat, onderworpen aan Hem!

Wijk je daar vanaf, er zijn meerdere goden, ja dan krijg je een eindeloze rij van (on)mogelijkheden...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juni 22, 2004, 03:16:51 pm »

quote:

Pier schreef op 22 juni 2004 om 11:16:
[...]

Je vergeet hier het woord 'onopzettelijk' en in je vraag ligt ook al een antwoord besloten: Voor onopzettelijke zonden moet een mens sterven.Hier ben ik het dus niet mee eens, want als dat zo zou zijn, wat is dan de straf als je opzettelijk zondigt? En waar is dan de VERGEVING, kan God zonder offers niet vergeven? Want daar komt het dan op neer.
Lees nog eens Jeremia 7: Geen offers!

Opdracht 1 aan Israel was: WEL offers.......
En dat gaf aan dat degene die offerde DOOR had en AANVAARDDE dat hij zelf niet voor God kon verschijnen. Dus de gehoorzaamheid en de erkenning dat dit noodzakelijk was, ligt in het offeren besloten.
Alleen als het dan niet met geloof gepaard gaat heeft het geen nut. Dus dan vervalt het offers brengen. Maar dan vervalt ook de grond om onder de wet in het OT bij God te kunnen komen.

Alleen gehoorzaamheid, hield in het OT in: Offers brengen waar je met je hart achter stond. Was dat NIET zo, was de offerdienst een leeg en zinloos ritueel geworden en daar ging het om in Jeremia 7.

God kon hen zo ook niet aanvaarden.

Zonde is zonde voor God: opzettelijk en onopzettelijk. Het geeft aan dat wij van nature zondig zijn. En met onze zondige natuur kan God geen gemeenschap hebben. Alleen op grond van het offer wat aangeeft dat er betaald is voor de zonden.....
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2004, 03:18:08 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juni 22, 2004, 04:14:37 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 22 juni 2004 om 00:28:
[...]

Het ligt ook in formulering, maar ik ken veel leeftijdsgenoten die juist door die ongelukkige formulering enorme schuldcomplexen hebben en voor wie het een openbaring was om te beseffen dat God van je houdt 'no matter who you are'.

Dit schreef ik net op jou korte opmerking hieronder:
Het heeft inderdaad te maken met: Je mag komen zoals je bent.....maar als je dan gekomen BENT zegt Jezus: Nu wil ik dat je op Mij gaat lijken. Mijn Geest zal je bewust maken van wat niet in orde is. Wat van je oude mens is en 'gedood' moet worden door de de Geest. Die moet de plaats van de oude mens innemen.

quote:

Maar in je nieuwe mens komt toch alles uit God? Dan kan alleen vanuit mijn oude mens nog iets slechts komen. Maar de kern komt uit God en die kern wordt steeds groter. Volgens mij kun je alleen zeggen dat alleen uit je oude mens niets goeds komt (handeling). Die oude mens ben je niet meer als je Jezus hebt aangenomen als je Verlosser (identiteit).
Op het moment dat ik vanuit mijn oude mens leef: Ik ben even flink ongeduldig of geirriteerd, ik heb egoistische gedachten - onschuldige voorbeelden waar we ons nog allemaal aan schuldig maken - ben ik op dat moment NIET IN HEM - want dan zou ik NIET ZONDIGEN

Dit noem jij handeling en die kan alleen maar goed zijn op het moment dat ik leef vanuit de Geest - IN Hem blijf. Dit noem jij dan identiteit

De kern van de nieuwe mens wordt steeds groter als wijzelf daarvoor de ruimte geven. Dit gaat niet vanzelf: het is de geestelijke groei die we allemaal  hebben als we gelovig zijn geworden en WILLEN leven zoals God het zou willen. Dus elke dag die keuze maken: vlees of Geest vandaag
Het kan namelijk ook zijn dat je wel gelovig bent geworden (identiteit) maar verder interesseert het je allemaal niet zo en je hebt geen geestelijke groei. Dan wordt je kern (identiteit) niet groter en je handeling zal niet in overeenstemming zijn met je identiteit.

(Hoe kom je aan die indeling van handeling/identiteit...het zegt wel wat, maar zelf kom ik toch altijd terug op de bijbelse formulering - dan kun je namelijk steeds terugkoppelen naar de bijbel... :) ) Alhoewel een andere formulering wel verfrissend kan werken. Maar toch dit weer toetsen aan de bijbelse formulering.

quote:

Johannes is wel heel stellig. Volgens hem kunnen christenen zelfs geen zonden doen. Althans wanneer je dit op het eerste gezicht leest.
Christenen kunnen nog wel zonde doen. Johannes formuleert het dan ook net even anders (ik maak even vet waar het volgens mij om draait):

1 Joh. 3
6 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.
9 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; wanthet zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

(het lijkt wel een verklaring van de Johannes brieven :) )
Als jij leeft vanuit het zaad Gods wat in jou is geplant = het leven van Jezus door de Geest - vergelijk bij Maria: wat in u verwekt is is uit de Heilige Geest
DAN zondig je niet. En dat is hetzelfde als in Hem blijven.

quote:

Wanneer ik verder lees, dan lees ik ook
3 Wie dit van Hem verwacht, maakt zich rein, zoals Jezus rein is. Het woordje 'dit' slaat op de verwachting God te mogen zien zoals Hij is en dat wij dan gelijk aan Hem zullen zijn (vers 2).

Ik haal even ook dit stukje aan voor de duidelijkheid:

1 Joh. 3
2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen; (maar) wij weten, dat, als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is. 3 En een ieder,die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is. 4 Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid. 5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij de zonden zou wegnemen, en in Hem is geen zonde.

Hier komt mijn korte verklaring van 1 Joh. 3 :)

Vers 2: Wij zijn al Gods kinderen, maar als Jezus Zich openbaart aan de wereld bij de wederkomst, wij aan Hem gelijk zullen zijn. Dan zijn we pas volmaakt zoals Hij NU al is.
Vers 3: Als wij deze hoop hebben (dat wij Hem gelijk zullen zijn als Hij terugkomt) willen wij ons NU al reinigen zodat wij rein zijn, zoals Hij nu al is. En dat reinigen gebeurt door het lezen van het woord en de Heilige Geest (dan ontdek je wat er in je leven nog niet in overeenstemming is met je positie die je al hebt) en als wij die verkeerde dingen dan belijden reinigt Hij ons van alle ongerechtigheid.
Dit is eigenlijk ook het doden van je oude mens.
Vers 4: Hier ziet Johannes weer die scherpe scheiding tusen de twee naturen in ons: Als wij zonde doen, leven we vanuit onze oude mens en die kent God niet. Want die oude natuur is niet uit God.
Vers 5: Jezus heeft er voor gezorgd dat de zonden weggenomen zijn (als wij vanuit de Geest leven) en Hij leeft in ons en in Hem IS geen zonde. Dus als we vanuit Hem leven, doen wij geen zonde.

quote:

Blijkbaar speelt onze intentie een doorslaggevende rol in of iets zonde is of niet. Dit is iets motivationeels.
Ik denk niet dat onze goede bedoeling een rol speelt. Het gaat erom: leven we vanuit de Geest of leven we vanuit het vlees?

quote:

Volgens mij is het dan zo dat je niet zondig bent (identiteit). Je doet wel zonden (handeling). Deze laatste, dit doen, zit hem in je intentie (motivatie). Zie je op God, dan is het geen zonde. Zie je niet op Hem, dan is het wel zonde.

Als we vanuit de Geest leven DOEN we geen zonde. Want het zaad Gods KAN dat niet.
Leven we vanuit onze oude natuur is het zonde al ziet het er aan de buitenkant heel mooi en goed uit.
Maar als wij deze zonden belijden, is Hij getrouw en rechtvaardig om ons die te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid

quote:

Ik lees 1 Johannes 3 dus op handelingsniveau. Heb je een juiste motivatie dan is je handeling (hoe onvolkomen ook) geen zonde.

Dit klinkt alsof een ‘zondige handeling’ geen zonde is, als je het voor God wil doen. (Juiste motivatie?)
Of zeg je dat: als je ‘iets wat zondig zou zijn’ doet, maar met de juiste motivatie….wil je daar dan mee zeggen dat je deze onvolkomen dingen door de Geest doet?
Dat kan je volgens mij niet zo zeggen.

De nieuwe mens kan niet zondigen want dit komt uit het zaad Gods….

Dus het blijft op aarde altijd gemengd. We zullen hier niet die volmaaktheid bereiken die de Here Jezus wel had op aarde. Hij had namelijk GEEN oude natuur in Zich. Die zit WEL in ons zondige lichaam en we worden daar pas van verlost als we bij de Heer zijn.

quote:

Klopt je motivatie niet, dan is je handeling (hoe mooi ook) wel zonde. In die zin kun je op handelingsniveau dus door je oude mens laten leven.

Hier en ik het mee eens. Maar je kunt ook een heel goede motivatie hebben en TOCH vanuit je oude mens iets doen.

quote:

Deze oproep heeft dus alles te maken met telkens opnieuw je identiteit waar willen maken, de juiste motivering hebben.

Je kunt dit vergelijken met de Geest - waar we al veel over gesproken hebben, en deze parallel ontleen ik aan jou P&A - die in je is. Als eerste gave ontvang je de Geest. Die heb je! Toch wordt je opgeroepen om steeds opnieuw vervuld te worden met de Geest. Steeds opnieuw Hem door je te laten werken.
Zo werkt het hier ook volgens mij. Je bent in Christus, maar je wordt toch opgeroepen om steeds opnieuw in Hem te blijven/komen.
God ziet jou in Christus, dat is je positie, maar door ons aardse lichaam wat we hier nog hebben, is de oude natuur ook nog in ons. Die moeten we dus telkens ‘dood houden’ door de Geest. Vergeten we dat even, steekt hij de kop weer op en gaat het weer mis. We zijn dan wat de praktijk betreft, niet IN HEM. Op aarde blijft het dus elke keer een terugkomen naar het IN HEM zijn. Of: je steeds meer te laten vervullen met Zijn Geest, zodat het leven van Jezus steeds meer zichtbaar wordt.

Dit wordt misschien ook wel bedoeld met 'tot volmaaktheid komen', of je 'behoud bewerken' d.w.z. onze praktijk in overeenstemming brengen met de positie die we IN CHRISTUS al hebben
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2004, 04:15:59 pm door Priscilla en Aquila »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juni 22, 2004, 11:13:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 juni 2004 om 09:39:
[...]

Of: behandel jezelf hoe je zelf behandeld zou willen worden.....! Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Sorry P&A, maar dit is een redenering die volgens mij nergens op slaat (iig taaltechnisch gezien dan).

Heb je naaste lief als jezelf: Actie van mij naar de ander.
Behandel jezelf hoe je zelf behandeld zou willen worden: Actie van mij naar mij.
Het gaat hier om hoe je een ander zou moeten behandelen, niet hoe een ander jou zou moeten behandelen.

Heb je naaste lief als jezelf.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
In het eerste geval is het een opdracht tot actie en in het tweede geval een opdracht tot uitblijven van actie. Ik weet niet welke naam het heeft, maar volgens mij is dit een ontzettende drogreden. Bovendien zegt de eerste niets over hoe een ander jou zou moeten behandelen. Onvoorwaardelijk, heb lief. De tweede is wel voorwaardelijk. Namelijk dat ik dat niet bij een ander mag doen, waarvan ik niet wil dat het bij mij gebeurt. Dus stel dat ik graag geslagen zou willen worden, dan mag ik dat ook bij een ander doen. Volgens mij is dat niet de bedoeling hiervan.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juni 22, 2004, 11:24:14 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 22 juni 2004 om 23:13:
[...]

Sorry P&A, maar dit is een redenering die volgens mij nergens op slaat (iig taaltechnisch gezien dan).

Heb je naaste lief als jezelf: Actie van mij naar de ander.
Behandel jezelf hoe je zelf behandeld zou willen worden: Actie van mij naar mij.
Het gaat hier om hoe je een ander zou moeten behandelen, niet hoe een ander jou zou moeten behandelen.

Heb je naaste lief als jezelf.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
In het eerste geval is het een opdracht tot actie en in het tweede geval een opdracht tot uitblijven van actie. Ik weet niet welke naam het heeft, maar volgens mij is dit een ontzettende drogreden. Bovendien zegt de eerste niets over hoe een ander jou zou moeten behandelen. Onvoorwaardelijk, heb lief. De tweede is wel voorwaardelijk. Namelijk dat ik dat niet bij een ander mag doen, waarvan ik niet wil dat het bij mij gebeurt. Dus stel dat ik graag geslagen zou willen worden, dan mag ik dat ook bij een ander doen. Volgens mij is dat niet de bedoeling hiervan.

SORRY!!!!!! FOUTJE!!!!!

Ik bedoel natuurlijk: Behandel de ANDER zoals je zelf ook behandelt wil worden.
Verder heb ik er niet erg diep over doorgedacht. Maar ik heb gewoon een verschrijving gemaakt en dit niet opgemerkt.

En die tweede uitspraak zegt ook iets over hoe je aan ander moet tegemoettreden.
Ik heb dat niet taalkundig tot in de finesses bekeken.

Zo vind ik: Heb je naaste lief als jezelf - dat kan toch niet want ik moet een afkeer van mijzelf hebben.....daar zit ook iets scheef in de redenering. Maar ik vind dat even moeilijk onder woorden te brengen op dit moment.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juni 22, 2004, 11:40:52 pm »

quote:

geeft niet ;)

quote:

En die tweede uitspraak zegt ook iets over hoe je aan ander moet tegemoettreden.
Ik heb dat niet taalkundig tot in de finesses bekeken.
het verschil zit hem erin dat de tweede uitspraak iets zegt over hoe je de ander niet moet tegemoettreden

quote:

Zo vind ik: Heb je naaste lief als jezelf - dat kan toch niet want ik moet een afkeer van mijzelf hebben.....daar zit ook iets scheef in de redenering. Maar ik vind dat even moeilijk onder woorden te brengen op dit moment.

Mijn redenering is niet dat ik dan de ander niet lief kan hebben, maar wanneer ik een afkeer van mezelf moet hebben, dat lief hebben niet zo positief is. Ik moet de ander net zo liefhebben als mezelf. Mezelf heb ik niet echt lief (inherent aan een afkeer van jezelf hebben, schaamte). Wanneer ik de ander dan net zo lief moet hebben als mezelf, dan kan ik de ander ook niet echt liefhebben.

Maar ik hoop echt van harte dat je een goede manier weet te vinden om onder woorden te brengen wat je ervan vindt. Dit is namelijk voor mij momenteel wel een heel belangrijk iets in mijn geloofsleven. Althans, de vraag of ik echt een afkeer van mezelf moet hebben. Niet dat van de naastenliefde :).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juni 22, 2004, 11:52:07 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 22 juni 2004 om 23:40:

Mijn redenering is niet dat ik dan de ander niet lief kan hebben, maar wanneer ik een afkeer van mezelf moet hebben, dat lief hebben niet zo positief is. Ik moet de ander net zo liefhebben als mezelf. Mezelf heb ik niet echt lief (inherent aan een afkeer van jezelf hebben, schaamte). Wanneer ik de ander dan net zo lief moet hebben als mezelf, dan kan ik de ander ook niet echt liefhebben.

Maar ik hoop echt van harte dat je een goede manier weet te vinden om onder woorden te brengen wat je ervan vindt. Dit is namelijk voor mij momenteel wel een heel belangrijk iets in mijn geloofsleven. Althans, de vraag of ik echt een afkeer van mezelf moet hebben. Niet dat van de naastenliefde :).

Zou je het zo kunnen formuleren: Je moet de ander onvoorwaardelijk accepteren (liefhebben) als persoon. Zo accepteert God ook een ieder die tot Hem komt. Alleen God zegt dan: Jij bent Priscilla en ik hou van jou. Voor jou als persoon heb ik Mijn leven gegeven..... Maar Hij gaat je dan ook laten zien wat er in jou moet veranderen.

Zo moet ik ook mijzelf accepteren (liefhebben) hoe ik ben. Maar ik weet ook door Gods Geest en door de bijbel wat er in mij niet goed is. Ik weet drommels goed wanneer de oude mens in mij weer zijn woordje meespreekt. En daar moet ik een afkeer van hebben. Maar dat zou je dan los moeten zien van ikzelf als persoon.

Een 'probeersel'.....zeg maar wat je er van vindt....

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juni 23, 2004, 12:05:00 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 juni 2004 om 23:52:
[...]

Zou je het zo kunnen formuleren: Je moet de ander onvoorwaardelijk accepteren (liefhebben) als persoon. Zo accepteert God ook een ieder die tot Hem komt. Alleen God zegt dan: Jij bent Priscilla en ik hou van jou. Voor jou als persoon heb ik Mijn leven gegeven..... Maar Hij gaat je dan ook laten zien wat er in jou moet veranderen.

Zo moet ik ook mijzelf accepteren (liefhebben) hoe ik ben. Maar ik weet ook door Gods Geest en door de bijbel wat er in mij niet goed is. Ik weet drommels goed wanneer de oude mens in mij weer zijn woordje meespreekt. En daar moet ik een afkeer van hebben. Maar dat zou je dan los moeten zien van ikzelf als persoon.

Een 'probeersel'.....zeg maar wat je er van vindt....

In één woord: fantastisch!

Maar dat is ook precies wat ik betoog:
Zo moet ik ook mijzelf accepteren (liefhebben) hoe ik ben. (identiteit).
Maar ik weet ook door Gods Geest en door de bijbel wat er in mij niet goed is. (zondebesef)
Ik weet drommels goed wanneer de oude mens in mij weer zijn woordje meespreekt. (zonden doen)
En daar moet ik een afkeer van hebben. (handeling).
Maar dat zou je dan los moeten zien van ikzelf als persoon. (identiteit)
Kortom, als ik je hier goed begrijp, moet ik een afkeer hebben van mijn handelen en niet van mijn identiteit.

Leg ik je stuk nu goed uit P&A, of interpreteer ik het teveel in mijn straatje?

offtopic:Binnen iig de vrijgemaakte kerk is dit niet wat er geleerd wordt. Vandaar mijn grote moeite hiermee. Zoals het in de formulieren van de gkv staat, moet ik een afkeer van mijn identiteit hebben.
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 12:06:24 am door LaNaussee »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juni 23, 2004, 12:45:54 am »

quote:

LaNaussee schreef op 23 juni 2004 om 00:05:
[...]

Maar ik weet ook door Gods Geest en door de bijbel wat er in mij niet goed is. (zondebesef)
Ik weet drommels goed wanneer de oude mens in mij weer zijn woordje meespreekt. (zonden doen)
Kortom, als ik je hier goed begrijp, moet ik een afkeer hebben van mijn handelen en niet van mijn identiteit.

offtopic:Binnen iig de vrijgemaakte kerk is dit niet wat er geleerd wordt. Vandaar mijn grote moeite hiermee. Zoals het in de formulieren van de gkv staat, moet ik een afkeer van mijn identiteit hebben.

Ik denk even met jou verder........
Hoe kom je aan die benoeming identiteit en handeling etc.
Daar vroeg ik een post eerder ook naar... (Die komt nog wel als je die gaat beantwoorden, maar ik was er nieuwsgierig naar - bijbelse manier van benoeming, kun je beter naar de bijbel terugkoppelen vind ik)

Weer een probeersel vervolg:

God laat mij na mijn bekering/wedergeboorte, stukje bij beetje zien wat er in mijzelf leeft.
Pas als ik 'langer op de weg ben als christen' heb ik pas in de gaten wat zonden zijn in de ogen van God. Je leert door de Heilige Geest steeds meer verstaan wat God van je vraagt maar ook dat jijzelf daar niets aan kan bijdragen.
Alles wat God van jou vraagt, kun je volbrengen door de inwoning van de Heilige Geest in jou. God Zelf is dus Degene die (goed gelezen in het andere topic :) ) in ons/mij Zijn wil volbrengt als wij Hem dat toestaan.
Al schrijvende kom ik tot de conclusie dat onze identiteit steeds meer duidelijk wordt voor onszelf als wij een langere tijd met God leven.
Wat wordt er dan duidelijk m.b.t. onze identiteit? Dat alleen God Zelf in ons, in staat is het goede te doen, de wil van God te volbrengen en de vruchten van de Geest voort te brengen.
Mijn identiteit (wie ik ben) wordt voor mij steeds duidelijker: Ik kan vanuit mijzelf niets doen waar God tevreden mee kan zijn.
Zelfs mijn goede eigenschappen moet ik aan God overgeven. Want dat kan tot iets worden waardoor ik mijzelf ga verheffen: Ik heb God nodig, maar dit en dit van mijzelf, kan ik toch heel goed voor Hem gaan gebruiken.
Maar dit is een proces, een leerschool.
Je moet zover komen dat je je identiteit helemaal aan God wil overgeven: Hier ben ik HELEMAAL met mijn goede en verkeerde eigenschappen......
Dan is wie ikzelf ben helemaal niet meer belangrijk, maar gaat het om Wie Jezus is VOOR mij, en IN mij.
Dit is voor mij veranderen naar Zijn beeld..

Of om een korte bijbeltekst te citeren:
Joh 3,30
Hij moet wassen, ik moet minder worden.

Of:
Mat 16,25
Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden.

En mijn persoonlijke ervaring is deze: Het is niet iets wat MOET maar wat op een gegeven moment iets is wat je met blijdschap doet. Omdat je de Heer liefhebt en weet dat er juist pas dan  iets uit jou kan voortkomen als het niet meer van jouzelf is maar van de Heer in jou
Je nieuwe mens tegenover je oude mens...... :) bijbels benoemd.....
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 12:47:37 am door Priscilla en Aquila »

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juni 23, 2004, 09:10:28 am »

quote:

LaNaussee schreef op 22 juni 2004 om 23:13:
[...] Dus stel dat ik graag geslagen zou willen worden, dan mag ik dat ook bij een ander doen. Volgens mij is dat niet de bedoeling hiervan.
toch wel.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juni 23, 2004, 09:13:23 am »

quote:

[...]

IMHO is het erg simpel:of je van jezelf mag houden of niet wat dat betreft hangt samen met hoezeer je schuld in anderen ziet. je hoort de ergste kinderverkrachter nog niet te beoordelen dat doet God... Farizeeers zien zichzelf als rechtvaardig en wijzen schuld aan anderen. word dus niet zo dat je zegt 'god houd van me hoe ik ook ben' doch zelf constant schuld zit te wijzen naar anderen, al;sof god niet zo van hen houd, zeker niet omdat ze ongelovig zijn. vergeef van harte.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juni 23, 2004, 11:16:00 am »

quote:

Even met een frisse kijk erop in de ochtend:

Ik vind het woord identiteit toch een beetje moeilijk te plaatsen. Hoever gaat dat. En is het niet zo dat wij:

1. Zonden doen
2. Zondig zijn

Met punt 2 heb jij in die zin moeite, dat je vindt dat wij als we gelovig geworden zijn, NIET meer zondig zijn. Heb je daarom moeite met het jezelf als 'niet in staat tot enig goed' te beschouwen?
Vindt je dat dat alleen het geval is voor je bekering? Dus voor ongelovigen?

Dit wordt niet geleerd in de GKV......zeg je. Missen ze dan een stap van:

1. Ik ben zondig en kan niets goeds uit mijzelf.
2. In Christus ben ik wel rechtvaardig en kan God mij accepteren.

Hoe kom je van punt 1 naar punt 2. De schakel waardoor dit in jouzelf werkelijkheid wordt is: Zijn Geest die in jou komt wonen bij de wedergeboorte.
Maar hoe dat dan verder in de PRAKTIJK werkt, daar ligt denk ik het probleem.
De oude mens die doodgehouden moet worden - door de Geest te laten werken. Dan groeit je nieuwe mens en krijgt steeds meer plek in je hart. Op die manier wordt je dus steeds meer vervult.
Je moet Jezus vragen jouzelf steeds meer in beslag te nemen. En je moet de dingen van jezelf los willen laten

Hoe werkt dat dan bij jullie in de kerk? Je moet een afkeer van jezelf hebben.....maar dan moet je wel eerst zien/ervaren dat je zondig bent.
Tegelijk moet de uitweg niet alleen vertelt worden: Christus heeft ons verlost en Hij heeft de prijs betaald.
Dan blijven we nog op onze stoel zitten afwachten tot we later in de hemel zijn. Want daar zal het pas volmaakt worden en hier op aarde blijven we zondig en slecht.

Dat is natuurlijk helemaal waar, maar het is een half verhaal.
Jezus komt in ons en als wij ons aan Hem overgeven [worden we stukje bij beetje bevrijd van onze oude mens. Dit is een keus van onze WIL: WIL ik mij laten vervullen.....
Dan moet er eerst wat opgruimd worden. En elke dag weer de keus: Heer doet U het vandaag, of nemen we zelf het heft weer in handen.

En de praktijk van dit christen-leven met Jezus als je Heer d.m.v. de Geest is voor velen het probleem. (Misschien omdat je toch ZELF steeds weer elke dag moet kiezen: vlees of Geest. en dat kun je zelf niet of mag je zelf niet...? )
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aquilla had vanmorgen een helder ogenblik (heel byzonder voor hem in de ochtend ;) ) en hij haalde deze tekst aan i.v.m. Heb je naaste lief als jezelf

Efeze 5
28 Zo zijn [ook] de mannen verplicht hun vrouw lief te hebben als hun eigen lichaam. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief; 29 want niemand haat ooit zijn eigen vlees, maar hij voedt het en koestert het, zoals Christus de gemeente, 30 omdat wij leden zijn van zijn lichaam. 31 Daarom zal een man [zijn] vader en [zijn] moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot één vlees zijn. 32 Dit geheimenis is groot, doch ik spreek met het oog op Christus en [op] de gemeente. 33 Intussen ook gij, laat ieder voor zich zijn eigen vrouw zó liefhebben als zichzelf

Het ging om vers 29 maar ik zet het even in de contekst zodat het wat duidelijker wordt. Dit liefhebben gaat toch over het verzorgen en koesteren, voeden van je zelf, je eigen lichaam haat je niet......als het in gevaar komt zorg je dat je weggaat van het gevaar (bijvoorbeeld)
Het heeft ook te maken met verantwoordelijkheid nemen voor iemand.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juni 23, 2004, 11:48:55 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 juni 2004 om 15:16:
 Zonde is zonde voor God: opzettelijk en onopzettelijk. Het geeft aan dat wij van nature zondig zijn. En met onze zondige natuur kan God geen gemeenschap hebben. Alleen op grond van het offer wat aangeeft dat er betaald is voor de zonden.....

Zondige natuur: Adam en Eva, en ook de satan, zijn dus zo geschapen.

En hier kan ik het wel mee eens zijn, want als God robots had gemaakt of wezens die Hem altijd willoos volgen, ja dan is er geen sprake van een zondige natuur natuurlijk.Maar we hadden het er al eerder over gehad: zondigen = niet gehoorzamen aan God.
Deut. 11 De zegen der gehoorzaamheid, de vloek der ongehoorzaamheid

En wat hier dan ook nog meespeelt, is dat er een vloek van God op de aarde rust.
Gen 3,17 En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt; al zwoegende zult gij daarvan eten zolang gij leeft,

De mens is bijna goddelijk gemaakt en heeft een verstand, een bewustzijn, een geweten, een wil en een hart om God te aanbidden.En die keuze is aan ons, ieder uur van de dag.
En als daar eens wat fout gaat, lijkt me geen probleem, als we maar weer snel tot inkeer komen.

In het Joodse geloof is de Hebreeuwse bijbel circulair: in de kern staat de Tora, daaromheen de cirkel van Nebiim ( Vroege en Late profeten ), en tenslotte de cirkel van Chetubim (overige geschriften).En als je dan kijkt naar onze vertalingen (volgorde van boeken), dan is hiermee helemaal geen rekening gehouden, wat ik dus zie als minachting, en men heeft zelfs de euvele moed gehad om teksten ‘fout’ te vertalen of toe te voegen.En de verjaardag van mensen wordt wel gevierd, maar de dag dat de schepping gereed was, niet.

En zo zijn er vele zaken aan te wijzen, waarvan ik denk: al die eeuwenoude teksten, hoeven we ons daar niets meer van aan te trekken? Is het NT niet geworteld in het OT? Maar als het OT grotendeels ongeldig wordt verklaard, kap je wel je eigen wortels door…

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juni 23, 2004, 12:30:54 pm »

quote:

Pier schreef op 23 juni 2004 om 11:48:
[...]

Zondige natuur: Adam en Eva, en ook de satan, zijn dus zo geschapen.

Ze zijn zo geworden. God heeft oorspronkelijk WEL goed geschapen. Naar Gods beeld.
En na de zondeval kwam de zonde en de dood in de wereld. Van de kinderen van Adam staat dan ook dat ze verwekt waren naar zijn (= Adam) beeld

quote:

En hier kan ik het wel mee eens zijn, want als God robots had gemaakt of wezens die Hem altijd willoos volgen, ja dan is er geen sprake van een zondige natuur natuurlijk.Maar we hadden het er al eerder over gehad: zondigen = niet gehoorzamen aan God.
Deut. 11 De zegen der gehoorzaamheid, de vloek der ongehoorzaamheid

En wat hier dan ook nog meespeelt, is dat er een vloek van God op de aarde rust.
Gen 3,17 En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt; al zwoegende zult gij daarvan eten zolang gij leeft,
De mens Adam en Eva waren onschuldig  d.w.z. ze hadden geen besef van goed en kwaad.
Maar God wil vrijwillige gehoorzaamheid Daarom gaf Hij ook dat gebod om niet van die ene boom te eten.

quote:

De mens is bijna goddelijk gemaakt en heeft een verstand, een bewustzijn, een geweten, een wil en een hart om God te aanbidden.En die keuze is aan ons, ieder uur van de dag.
En als daar eens wat fout gaat, lijkt me geen probleem, als we maar weer snel tot inkeer komen.
Maar door de zondige natuur die we volgens mij na de zondeval allemaal automatisch hebben is het zo dat we niet meer onschuldig zijn en niet wten van goed en kwaad.
We delen in de onderwordpenheid aan de zonde met uiteindelijk de dood tot gevolg hebbend.
Tenzij je Jezus aanvaard als DE plaatsvervanger, die door Zijn goddelijke natuur WEL aan Gods eisen kon voldoen. En dat in onze plaats heeft willen doen.

quote:

In het Joodse geloof is de Hebreeuwse bijbel circulair: in de kern staat de Tora, daaromheen de cirkel van Nebiim ( Vroege en Late profeten ), en tenslotte de cirkel van Chetubim (overige geschriften).En als je dan kijkt naar onze vertalingen (volgorde van boeken), dan is hiermee helemaal geen rekening gehouden, wat ik dus zie als minachting, en men heeft zelfs de euvele moed gehad om teksten ‘fout’ te vertalen of toe te voegen.En de verjaardag van mensen wordt wel gevierd, maar de dag dat de schepping gereed was, niet.

En zo zijn er vele zaken aan te wijzen, waarvan ik denk: al die eeuwenoude teksten, hoeven we ons daar niets meer van aan te trekken? Is het NT niet geworteld in het OT? Maar als het OT grotendeels ongeldig wordt verklaard, kap je wel je eigen wortels door…
Geen minachting van het OT, meer een vervulling en de tijdelijke dingen die aan de kant worden gezet. En dan staat er in het OT ook heel vaak als een profetie(wat nog gebeuren moet) dat God na alle ellende voor Israel zover met hen komt dat zij hun Messias aan zullen nemen en dat God dan de wet in hun harten zal leggen.
Maar dat is nog toekomst (waar ik als christen niet in deel omdat ik een andere positie heb in Gods plannen)
Maar het OT moeten nog heel wat prachtige dingen vervuld worden. Dus niks: voorbij van het hele OT en niet meer nodig.
Ik ben mij persoonlijk altijd zeer wel bewust van de wortels vanuit het OT. Alleen deze God van Israel is in het NT naderbij gekomen voor de heidenen.

Over de opbouw van de boeken van het OT is nog wel heel wat interessants te zeggen. Alleen wordt dat hier misschien off-topic.
Wist je dat er een verbazend mooie parallel zit in de opbouw van het OT (zoals de Joden zelf het hebben ingedeeld) en de opbouw van NT?
Daar moet ik Aquilla even voor inschakelen. Wie weet een nieuw topic hierover als je daarin geinteresseerd bent :)
Als je wist hoe graag we je willen laten zien dat het OT en NT bijelkaar horen en een eenheid vormen waar Jezus als de beloofde Messias uit het OT naar voren komt en waar alles eigenlijk om draait. Als degene die de God van het oude testament heeft laten zien aan zijn volk toen 2000 jaar geleden in Israel.

Maar overtuigen kan alleen Gods Geest.
En wij niet helaas :)
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 04:39:58 pm door Priscilla en Aquila »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juni 24, 2004, 04:40:35 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 juni 2004 om 16:14:
[...]

Dit schreef ik net op jou korte opmerking hieronder:
Het heeft inderdaad te maken met: Je mag komen zoals je bent.....maar als je dan gekomen BENT zegt Jezus: Nu wil ik dat je op Mij gaat lijken. Mijn Geest zal je bewust maken van wat niet in orde is. Wat van je oude mens is en 'gedood' moet worden door de de Geest. Die moet de plaats van de oude mens innemen.

mee eens

quote:

[...]

Op het moment dat ik vanuit mijn oude mens leef: Ik ben even flink ongeduldig of geirriteerd, ik heb egoistische gedachten - onschuldige voorbeelden waar we ons nog allemaal aan schuldig maken - ben ik op dat moment NIET IN HEM - want dan zou ik NIET ZONDIGEN

Dit noem jij handeling en die kan alleen maar goed zijn op het moment dat ik leef vanuit de Geest - IN Hem blijf. Dit noem jij dan identiteit

Dat wat ik doe = handeling
Dat wat ik ben = identiteit
Waarom ik wat doe = motivatie

dus:
leven vanuit de Geest = motivatie
zijn in Hem = identiteit

Volgens mij is het zo dat ik hoe dan ook in Hem ben, maar dat ik keer op keer ervoor moet kiezen om dat ook te zijn. Net zoals ik christen ben, maar toch elke keer weer moet kiezen het ook te zijn. Dit kiezen is de motivatie. Kies je ervoor om in Hem te blijven, dan zondig je niet (1 Joh. 3:6).

quote:

De kern van de nieuwe mens wordt steeds groter als wijzelf daarvoor de ruimte geven. Dit gaat niet vanzelf: het is de geestelijke groei die we allemaal  hebben als we gelovig zijn geworden en WILLEN leven zoals God het zou willen. Dus elke dag die keuze maken: vlees of Geest vandaag
Het kan namelijk ook zijn dat je wel gelovig bent geworden (identiteit) maar verder interesseert het je allemaal niet zo en je hebt geen geestelijke groei. Dan wordt je kern (identiteit) niet groter en je handeling zal niet in overeenstemming zijn met je identiteit.

daar ben ik het dus wel mee eens

quote:

(Hoe kom je aan die indeling van handeling/identiteit...het zegt wel wat, maar zelf kom ik toch altijd terug op de bijbelse formulering - dan kun je namelijk steeds terugkoppelen naar de bijbel... :) ) Alhoewel een andere formulering wel verfrissend kan werken. Maar toch dit weer toetsen aan de bijbelse formulering.

Ik ben altijd blij dat je alles aan de bijbelse formuleringen wil toetsen.
Hoe ik aan de indeling kom? De indeling komt vandaan met waar mijn posts in dit topic ook mee beginnen. Schuld en schaamte. Dit zijn twee emoties die heel dicht bij elkaar liggen. En die ook veelvuldig in het geloof terugkomen. Vanuit de psychologie neem ik de verschil indeling over. Schaamte gaat over je identiteit, dat wat je bent. Schuld gaat over je handeling, dat wat je doet.
Vervolgens ben ik dit gaan toepassen. Vooral met de vraag in het achterhoofd hoe het kan dat ik een afkeer van mezelf zou moeten hebben, terwijl ik er voor God mag zijn zoals ik ben. Note: Deze beiden gaan dus over identiteit. Hieruit concludeerde ik er bij afkeer van jezelf het dus niet zou moeten gaan om wie ik ben, maar om wat ik allemaal doe. Schaamte wordt dan schuld zeg maar.
Deze indeling tussen identiteit en handeling lijkt iig heel goed te werken.

quote:

[...]

Christenen kunnen nog wel zonde doen. Johannes formuleert het dan ook net even anders (ik maak even vet waar het volgens mij om draait):

1 Joh. 3
6 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.
9 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; wanthet zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

(het lijkt wel een verklaring van de Johannes brieven :) )
Als jij leeft vanuit het zaad Gods wat in jou is geplant = het leven van Jezus door de Geest - vergelijk bij Maria: wat in u verwekt is is uit de Heilige Geest
DAN zondig je niet. En dat is hetzelfde als in Hem blijven.

betekent dit dan dat niemand verwekt is uit de HG? Iedereen doet namelijk zonden. Of zorgt het er dan voor dat je motivatie klopt en je daden daardoor als rein worden gezien, in Christus worden gezien?

quote:

[...]

Ik haal even ook dit stukje aan voor de duidelijkheid:

1 Joh. 3
2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen; (maar) wij weten, dat, als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is. 3 En een ieder,die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is. 4 Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid. 5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij de zonden zou wegnemen, en in Hem is geen zonde.

Hier komt mijn korte verklaring van 1 Joh. 3 :)

Vers 2: Wij zijn al Gods kinderen, maar als Jezus Zich openbaart aan de wereld bij de wederkomst, wij aan Hem gelijk zullen zijn. Dan zijn we pas volmaakt zoals Hij NU al is.
Vers 3: Als wij deze hoop hebben (dat wij Hem gelijk zullen zijn als Hij terugkomt) willen wij ons NU al reinigen zodat wij rein zijn, zoals Hij nu al is. En dat reinigen gebeurt door het lezen van het woord en de Heilige Geest (dan ontdek je wat er in je leven nog niet in overeenstemming is met je positie die je al hebt) en als wij die verkeerde dingen dan belijden reinigt Hij ons van alle ongerechtigheid.
Dit is eigenlijk ook het doden van je oude mens.
Vers 4: Hier ziet Johannes weer die scherpe scheiding tusen de twee naturen in ons: Als wij zonde doen, leven we vanuit onze oude mens en die kent God niet. Want die oude natuur is niet uit God.
Vers 5: Jezus heeft er voor gezorgd dat de zonden weggenomen zijn (als wij vanuit de Geest leven) en Hij leeft in ons en in Hem IS geen zonde. Dus als we vanuit Hem leven, doen wij geen zonde.

mooie verklaring, volgens mij komen hierin onze gedachten weer aardig overeen.

quote:

[...]

Ik denk niet dat onze goede bedoeling een rol speelt. Het gaat erom: leven we vanuit de Geest of leven we vanuit het vlees?

die keuze is het motivationele aspect

quote:

[...]

Als we vanuit de Geest leven DOEN we geen zonde. Want het zaad Gods KAN dat niet.
Leven we vanuit onze oude natuur is het zonde al ziet het er aan de buitenkant heel mooi en goed uit.
Maar als wij deze zonden belijden, is Hij getrouw en rechtvaardig om ons die te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid

[...]

Dit klinkt alsof een ‘zondige handeling’ geen zonde is, als je het voor God wil doen. (Juiste motivatie?)
Of zeg je dat: als je ‘iets wat zondig zou zijn’ doet, maar met de juiste motivatie….wil je daar dan mee zeggen dat je deze onvolkomen dingen door de Geest doet?
Dat kan je volgens mij niet zo zeggen.

meer dat het door God in Christus niet als zonde wordt gezien

quote:

De nieuwe mens kan niet zondigen want dit komt uit het zaad Gods….

Dus het blijft op aarde altijd gemengd. We zullen hier niet die volmaaktheid bereiken die de Here Jezus wel had op aarde. Hij had namelijk GEEN oude natuur in Zich. Die zit WEL in ons zondige lichaam en we worden daar pas van verlost als we bij de Heer zijn.

klopt en daardoor zal ik ook steeds die keuze moeten maken en kies ik soms verkeerd. Daardoor is niet al mijn handelen goed.

quote:

[...]

Hier en ik het mee eens. Maar je kunt ook een heel goede motivatie hebben en TOCH vanuit je oude mens iets doen.

hoe dan?

quote:

[...]

God ziet jou in Christus, dat is je positie, maar door ons aardse lichaam wat we hier nog hebben, is de oude natuur ook nog in ons. Die moeten we dus telkens ‘dood houden’ door de Geest. Vergeten we dat even, steekt hij de kop weer op en gaat het weer mis. We zijn dan wat de praktijk betreft, niet IN HEM. Op aarde blijft het dus elke keer een terugkomen naar het IN HEM zijn. Of: je steeds meer te laten vervullen met Zijn Geest, zodat het leven van Jezus steeds meer zichtbaar wordt.

Dit wordt misschien ook wel bedoeld met 'tot volmaaktheid komen', of je 'behoud bewerken' d.w.z. onze praktijk in overeenstemming brengen met de positie die we IN CHRISTUS al hebben
Hier sluit ik me van harte bij aan, met de noot dat praktijk en theorie natuurlijk niet altijd sluitend zijn. Dwz. praktisch zijn we dan niet in Hem, maar theoretisch wel. We hebben die positie, maar we doen er niets mee.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2004, 04:42:58 pm door LaNaussee »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juni 25, 2004, 11:17:56 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 juni 2004 om 12:30:
Geen minachting van het OT, meer een vervulling en de tijdelijke dingen die aan de kant worden gezet. En dan staat er in het OT ook heel vaak als een profetie(wat nog gebeuren moet) dat God na alle ellende voor Israel zover met hen komt dat zij hun Messias aan zullen nemen en dat God dan de wet in hun harten zal leggen.
Maar dat is nog toekomst (waar ik als christen niet in deel omdat ik een andere positie heb in Gods plannen)
Maar het OT moeten nog heel wat prachtige dingen vervuld worden. Dus niks: voorbij van het hele OT en niet meer nodig.
Ik ben mij persoonlijk altijd zeer wel bewust van de wortels vanuit het OT. Alleen deze God van Israel is in het NT naderbij gekomen voor de heidenen.

Mat 5,17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen
Mat 11,13 Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe;

De wet en de profeten zijn, volgens deze teksten, vervuld en ze waren geldig tot aan Johannes.Hoe zie jij dan dat er nog wel profetieën uit het OT vervuld gaan worden?

Zijn ze tijdelijk aan de kant gezet, dan hebben we dus ook tijdelijk een andere Heerser, nl. Jezus.
En dat zegt ook Paulus: 1 Kor 15,28 Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

En Hem, dat is dus God.En Paulus ziet de God van het OT helemaal niet als God = Jezus.
Want Paulus is goed doorkneed in de schriften en ziet Elohim als de God die 1 is, de enige God, er is geen ander. En de Tora als het kernverhaal van die enige God.Lees zijn brieven er maar op na…
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2004, 01:39:41 pm door Pier »

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juni 25, 2004, 02:01:43 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 juni 2004 om 00:45:
[...]

Ik denk even met jou verder........
Hoe kom je aan die benoeming identiteit en handeling etc.
Daar vroeg ik een post eerder ook naar... (Die komt nog wel als je die gaat beantwoorden, maar ik was er nieuwsgierig naar - bijbelse manier van benoeming, kun je beter naar de bijbel terugkoppelen vind ik)

heb ik inderdaad in mijn beantwoording van je vorige post gedaan :) Is die duidelijk?

quote:

Weer een probeersel vervolg:

God laat mij na mijn bekering/wedergeboorte, stukje bij beetje zien wat er in mijzelf leeft.
Pas als ik 'langer op de weg ben als christen' heb ik pas in de gaten wat zonden zijn in de ogen van God. Je leert door de Heilige Geest steeds meer verstaan wat God van je vraagt maar ook dat jijzelf daar niets aan kan bijdragen.
Alles wat God van jou vraagt, kun je volbrengen door de inwoning van de Heilige Geest in jou. God Zelf is dus Degene die (goed gelezen in het andere topic :) ) in ons/mij Zijn wil volbrengt als wij Hem dat toestaan.
Al schrijvende kom ik tot de conclusie dat onze identiteit steeds meer duidelijk wordt voor onszelf als wij een langere tijd met God leven.

mee eens. maar vanaf hier volg ik een andere lijn, terwijl gek genoeg de boodschap hetzelfde blijft. Ik zal proberen dat de hele tijd tussendoor weer te geven.

quote:

Wat wordt er dan duidelijk m.b.t. onze identiteit? Dat alleen God Zelf in ons, in staat is het goede te doen, de wil van God te volbrengen en de vruchten van de Geest voort te brengen.
Mijn identiteit (wie ik ben) wordt voor mij steeds duidelijker: Ik kan vanuit mijzelf niets doen waar God tevreden mee kan zijn.

Vanuit mijn mens zijn kan ik idd niets goed doen. Maar volgens mij is het zo dat God de bron van mijn nieuwe mens is. Mijn nieuwe mens is een stukje God. Ik leer over mijn identiteit dat ik steeds meer van God ben en steeds meer in Hem ben. Vanuit deze aanname doe ik idd niets waar God tevreden is, maar doet God vanalles door mij waar hij wel tevreden mee is. Ik doe het dus zelf niet, maar wat zichtbaar is in mijn handelen is niet allemaal verkeerd. Eigenlijk is het zo dat je steeds beter weet dat je zelf niets goeds kan doen, maar toch steeds meer goed doet.

quote:

Zelfs mijn goede eigenschappen moet ik aan God overgeven. Want dat kan tot iets worden waardoor ik mijzelf ga verheffen: Ik heb God nodig, maar dit en dit van mijzelf, kan ik toch heel goed voor Hem gaan gebruiken.
Maar dit is een proces, een leerschool.

Precies. Alles wat ik ben en alles wat ik doe moet ik aan God overgeven. Hem alleen heb ik nodig en Hij moet door mij werken. En dat steeds meer. Dat is een proces. Volgens mij noemen we dat 'geestelijke groei' :)

quote:

Je moet zover komen dat je je identiteit helemaal aan God wil overgeven: Hier ben ik HELEMAAL met mijn goede en verkeerde eigenschappen......
Dan is wie ikzelf ben helemaal niet meer belangrijk, maar gaat het om Wie Jezus is VOOR mij, en IN mij.
Dit is voor mij veranderen naar Zijn beeld..

Amen. Sterker nog, dan is Jezus mijn identiteit!!!

quote:

Of om een korte bijbeltekst te citeren:
Joh 3,30
Hij moet wassen, ik moet minder worden.

Of:
Mat 16,25
Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden.

En mijn persoonlijke ervaring is deze: Het is niet iets wat MOET maar wat op een gegeven moment iets is wat je met blijdschap doet. Omdat je de Heer liefhebt en weet dat er juist pas dan  iets uit jou kan voortkomen als het niet meer van jouzelf is maar van de Heer in jou
Je nieuwe mens tegenover je oude mens...... :) bijbels benoemd.....
En dat vind ik dus ook bijna zo. Alleen stel ik dan dat het nu pas echt van mezelf is, want wie ik ten diepste ben, is zoon van God. Wanneer je die positie inneemt, kom je pas tenvolle tot bloei. Wordt je pas werkelijk wie je bent. Dan is het zowel van Hem, als van mij. Want wij horen bij elkaar, Hij en ik!

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juni 25, 2004, 02:32:38 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 juni 2004 om 11:16:
[...]

Even met een frisse kijk erop in de ochtend:

Ik vind het woord identiteit toch een beetje moeilijk te plaatsen. Hoever gaat dat. En is het niet zo dat wij:

1. Zonden doen
2. Zondig zijn

Met punt 2 heb jij in die zin moeite, dat je vindt dat wij als we gelovig geworden zijn, NIET meer zondig zijn. Heb je daarom moeite met het jezelf als 'niet in staat tot enig goed' te beschouwen?
Vindt je dat dat alleen het geval is voor je bekering? Dus voor ongelovigen?

Je conclusie klopt dat ik punt 1 onderschrijf en punt 2 niet. Daarom heb ik moeite met 'een afkeer van jezelf'. Dat 'niet in staat to enig goed', ligt ook lastig, zoals in de vorige post al ter sprake is gekomen. Al is het maar omdat ik steeds meer God door mij laat werken en ik in die zin niets doe. Maar als mijn identiteit in Christus is, ik zoon van God ben, Hij mijn bron is en steeds meer wordt, dan moet er steeds meer goeds uit mij komen. En ben ik daar blijkbaar toe in staat. In mij liggen dan dus mogelijkheden om goed te doen. Want God gebruikt die. Neem bijvoorbeeld de vruchten van de Geest. Blijkbaar ben ik in staat om, door de Geest, mezelf te beheersen, lief te hebben, rechtvaardig te zijn en ga zo maar door. Het is mijn oude mens die niet tot iets goeds in staat is, maar mijn nieuwe mens wel. En die heb ik toch ook als ik de Geest ontvangen heb?

De oproep is dan ook om steeds meer nieuwe mens te worden. Om met een paar verzen uit Efeze 4 te citeren:
17 Leef niet langer zoals de heidenen in hun waanwijsheid
22 dat u de oude mens moet afleggen... 23 en dat u zich moet vernieuwen naar geest en verstand 24 Bekleed u met de nieuwe mens, die naar Gods beeld is geschapen in ware gerechtigheid en heiligheid.

En wij kunnen dat ook doen, want om Romeinen 8 maar weer eens aan te halen:
9 Maar u leidt geen zondig leven meer, maar u leeft in de Geest, omdat de Geest in u woont
en:
11 Als de Geest van Hem die Jezus heeft opgewekt uit de doden in u woont, zal Hij, die Christus uit de dood heeft laten opstaan, ook uw stervelijk lichaam levend maken door de kracht van zijn Geest, die in u woont.

quote:

Dit wordt niet geleerd in de GKV......zeg je. Missen ze dan een stap van:

1. Ik ben zondig en kan niets goeds uit mijzelf.
2. In Christus ben ik wel rechtvaardig en kan God mij accepteren.

Hoe kom je van punt 1 naar punt 2. De schakel waardoor dit in jouzelf werkelijkheid wordt is: Zijn Geest die in jou komt wonen bij de wedergeboorte.

Hoe ik het begrijp en beleef, maken ze wel beide stappen, maar moet ik steeds terug naar stap 1. En dat snap ik niet. Ik ben toch vrij in Hem? Door Hem ben ik toch niet meer zondig?

quote:

Maar hoe dat dan verder in de PRAKTIJK werkt, daar ligt denk ik het probleem.
De oude mens die doodgehouden moet worden - door de Geest te laten werken. Dan groeit je nieuwe mens en krijgt steeds meer plek in je hart. Op die manier wordt je dus steeds meer vervult.
Je moet Jezus vragen jouzelf steeds meer in beslag te nemen. En je moet de dingen van jezelf los willen laten

dat vind ik dus ook

quote:

Hoe werkt dat dan bij jullie in de kerk? Je moet een afkeer van jezelf hebben.....maar dan moet je wel eerst zien/ervaren dat je zondig bent.
Tegelijk moet de uitweg niet alleen vertelt worden: Christus heeft ons verlost en Hij heeft de prijs betaald.
Dan blijven we nog op onze stoel zitten afwachten tot we later in de hemel zijn. Want daar zal het pas volmaakt worden en hier op aarde blijven we zondig en slecht.

Dat is natuurlijk helemaal waar,

Volgens mij is dat dus niet waar. Het is wel wat geleerd wordt, maar het is het verhaal voordat je gaat geloven. Maar volgens mij staat er voortdurend in de bijbel dat wanneer je Jezus gelooft je een ander mens wordt. Een mens voor wie dat verhaal niet opgaat.
Volgens mij moet er geleerd worden dat ik nog steeds onder invloed van mijn oude mens sta, waardoor ik nog verkeerde dingen doe. Daardoor heb ik schuld bij God. Maar in Christus vergeeft Hij die schuld, want ik ben zijn kind.

quote:

maar het is een half verhaal.

Jezus komt in ons en als wij ons aan Hem overgeven [worden we stukje bij beetje bevrijd van onze oude mens. Dit is een keus van onze WIL: WIL ik mij laten vervullen.....
Dan moet er eerst wat opgruimd worden. En elke dag weer de keus: Heer doet U het vandaag, of nemen we zelf het heft weer in handen.

inderdaad, die keuze elke dag (en wel vaker) weer opnieuw. Dat is het tweede deel van het verhaal, onlosmakelijk verbonden aan het eerste deel. Gelukkig wordt dit deel wel bij ons geleerd.

quote:

En de praktijk van dit christen-leven met Jezus als je Heer d.m.v. de Geest is voor velen het probleem. (Misschien omdat je toch ZELF steeds weer elke dag moet kiezen: vlees of Geest. en dat kun je zelf niet of mag je zelf niet...? )

dit is idd voor velen een groot probleem.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

quote:

Aquilla had vanmorgen een helder ogenblik (heel byzonder voor hem in de ochtend ;) ) en hij haalde deze tekst aan i.v.m. Heb je naaste lief als jezelf

Efeze 5
28 Zo zijn [ook] de mannen verplicht hun vrouw lief te hebben als hun eigen lichaam. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief; 29 want niemand haat ooit zijn eigen vlees, maar hij voedt het en koestert het, zoals Christus de gemeente, 30 omdat wij leden zijn van zijn lichaam. 31 Daarom zal een man [zijn] vader en [zijn] moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot één vlees zijn. 32 Dit geheimenis is groot, doch ik spreek met het oog op Christus en [op] de gemeente. 33 Intussen ook gij, laat ieder voor zich zijn eigen vrouw zó liefhebben als zichzelf

Het ging om vers 29 maar ik zet het even in de contekst zodat het wat duidelijker wordt. Dit liefhebben gaat toch over het verzorgen en koesteren, voeden van je zelf, je eigen lichaam haat je niet......als het in gevaar komt zorg je dat je weggaat van het gevaar (bijvoorbeeld)
Het heeft ook te maken met verantwoordelijkheid nemen voor iemand.

Wow, mooi moment van Aquila.
Hieruit blijkt wel weer dat een afkeer van jezelf hebben en de ander liefhebben als jezelf op gespannen voet met elkaar staan. Vers 29 want niemand haat ooit zijn eigen vlees.