quote:
Priscilla en Aquila schreef op 22 juni 2004 om 16:14:[...]
Dit schreef ik net op jou korte opmerking hieronder:
Het heeft inderdaad te maken met: Je mag komen zoals je bent.....maar als je dan gekomen BENT zegt Jezus: Nu wil ik dat je op Mij gaat lijken. Mijn Geest zal je bewust maken van wat niet in orde is. Wat van je oude mens is en 'gedood' moet worden door de de Geest. Die moet de plaats van de oude mens innemen.
mee eens
quote:
[...]
Op het moment dat ik vanuit mijn oude mens leef: Ik ben even flink ongeduldig of geirriteerd, ik heb egoistische gedachten - onschuldige voorbeelden waar we ons nog allemaal aan schuldig maken - ben ik op dat moment NIET IN HEM - want dan zou ik NIET ZONDIGEN
Dit noem jij handeling en die kan alleen maar goed zijn op het moment dat ik leef vanuit de Geest - IN Hem blijf. Dit noem jij dan identiteit
Dat wat ik doe = handeling
Dat wat ik ben = identiteit
Waarom ik wat doe = motivatie
dus:
leven vanuit de Geest = motivatie
zijn in Hem = identiteit
Volgens mij is het zo dat ik hoe dan ook in Hem ben, maar dat ik keer op keer ervoor moet kiezen om dat ook te zijn. Net zoals ik christen ben, maar toch elke keer weer moet kiezen het ook te zijn. Dit kiezen is de motivatie. Kies je ervoor om in Hem te blijven, dan zondig je niet (1 Joh. 3:6).
quote:
De kern van de nieuwe mens wordt steeds groter als wijzelf daarvoor de ruimte geven. Dit gaat niet vanzelf: het is de geestelijke groei die we allemaal hebben als we gelovig zijn geworden en WILLEN leven zoals God het zou willen. Dus elke dag die keuze maken: vlees of Geest vandaag
Het kan namelijk ook zijn dat je wel gelovig bent geworden (identiteit) maar verder interesseert het je allemaal niet zo en je hebt geen geestelijke groei. Dan wordt je kern (identiteit) niet groter en je handeling zal niet in overeenstemming zijn met je identiteit.
daar ben ik het dus wel mee eens
quote:
(Hoe kom je aan die indeling van handeling/identiteit...het zegt wel wat, maar zelf kom ik toch altijd terug op de bijbelse formulering - dan kun je namelijk steeds terugkoppelen naar de bijbel...

) Alhoewel een andere formulering wel verfrissend kan werken. Maar toch dit weer toetsen aan de bijbelse formulering.
Ik ben altijd blij dat je alles aan de bijbelse formuleringen wil toetsen.
Hoe ik aan de indeling kom? De indeling komt vandaan met waar mijn posts in dit topic ook mee beginnen. Schuld en schaamte. Dit zijn twee emoties die heel dicht bij elkaar liggen. En die ook veelvuldig in het geloof terugkomen. Vanuit de psychologie neem ik de verschil indeling over. Schaamte gaat over je identiteit, dat wat je bent. Schuld gaat over je handeling, dat wat je doet.
Vervolgens ben ik dit gaan toepassen. Vooral met de vraag in het achterhoofd hoe het kan dat ik een afkeer van mezelf zou moeten hebben, terwijl ik er voor God mag zijn zoals ik ben. Note: Deze beiden gaan dus over identiteit. Hieruit concludeerde ik er bij afkeer van jezelf het dus niet zou moeten gaan om wie ik ben, maar om wat ik allemaal doe. Schaamte wordt dan schuld zeg maar.
Deze indeling tussen identiteit en handeling lijkt iig heel goed te werken.
quote:
[...]
Christenen kunnen nog wel zonde doen. Johannes formuleert het dan ook
net even anders (ik maak even vet waar het volgens mij om draait):
1 Joh. 3
6 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.
9 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; wanthet zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.(het lijkt wel een verklaring van de Johannes brieven

)
Als jij leeft vanuit
het zaad Gods wat in jou is geplant = het leven van Jezus door de Geest - vergelijk bij Maria: wat in u verwekt is is uit de Heilige Geest
DAN zondig je niet. En dat is hetzelfde als in Hem blijven.
betekent dit dan dat niemand verwekt is uit de HG? Iedereen doet namelijk zonden. Of zorgt het er dan voor dat je motivatie klopt en je daden daardoor als rein worden gezien, in Christus worden gezien?
quote:
[...]
Ik haal even ook dit stukje aan voor de duidelijkheid:
1 Joh. 3
2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen; (maar) wij weten, dat, als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is. 3 En een ieder,die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is. 4 Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid. 5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij de zonden zou wegnemen, en in Hem is geen zonde.Hier komt mijn korte verklaring van 1 Joh. 3

Vers 2: Wij zijn al Gods kinderen, maar als Jezus Zich openbaart aan de wereld bij de wederkomst, wij aan Hem gelijk zullen zijn. Dan zijn we pas volmaakt zoals Hij NU al is.
Vers 3: Als wij deze hoop hebben (dat wij Hem gelijk zullen zijn als Hij terugkomt) willen wij ons NU al reinigen zodat wij rein zijn, zoals Hij nu al is. En dat reinigen gebeurt door het lezen van het woord en de Heilige Geest (dan ontdek je wat er in je leven nog niet in overeenstemming is met je positie die je al hebt) en als wij die verkeerde dingen dan
belijden reinigt Hij ons van alle ongerechtigheid.
Dit is eigenlijk ook het
doden van je oude mens.
Vers 4: Hier ziet Johannes weer die scherpe scheiding tusen de twee naturen in ons: Als wij zonde doen, leven we vanuit onze oude mens
en die kent God niet. Want die oude natuur is niet uit God.
Vers 5: Jezus heeft er voor gezorgd dat de zonden weggenomen zijn (als wij vanuit de Geest leven) en Hij leeft in ons en in Hem IS geen zonde. Dus als we vanuit Hem leven, doen wij geen zonde.
mooie verklaring, volgens mij komen hierin onze gedachten weer aardig overeen.
quote:
[...]
Ik denk niet dat onze goede bedoeling een rol speelt. Het gaat erom: leven we vanuit de Geest of leven we vanuit het vlees?
die keuze is het motivationele aspect
quote:
[...]
Als we vanuit de Geest leven DOEN we geen zonde. Want het zaad Gods KAN dat niet.
Leven we vanuit onze oude natuur is het zonde al ziet het er aan de buitenkant heel mooi en goed uit.
Maar als wij deze zonden belijden, is Hij getrouw en rechtvaardig om ons die te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid
[...]
Dit klinkt alsof een ‘zondige handeling’ geen zonde is, als je het voor God wil doen. (Juiste motivatie?)
Of zeg je dat: als je ‘iets wat zondig zou zijn’ doet, maar met de juiste motivatie….wil je daar dan mee zeggen dat je deze onvolkomen dingen door de Geest doet?
Dat kan je volgens mij niet zo zeggen.
meer dat het door God in Christus niet als zonde wordt gezien
quote:
De nieuwe mens kan niet zondigen want dit komt uit het zaad Gods….
Dus het blijft op aarde altijd gemengd. We zullen hier niet die volmaaktheid bereiken die de Here Jezus wel had op aarde. Hij had namelijk GEEN oude natuur in Zich. Die zit WEL in ons zondige lichaam en we worden daar pas van verlost als we bij de Heer zijn.
klopt en daardoor zal ik ook steeds die keuze moeten maken en kies ik soms verkeerd. Daardoor is niet al mijn handelen goed.
quote:
[...]
Hier en ik het mee eens. Maar je kunt ook een heel goede motivatie hebben en TOCH vanuit je oude mens iets doen.
hoe dan?
quote:
[...]
God ziet jou in Christus, dat is je positie, maar door ons aardse lichaam wat we hier nog hebben, is de oude natuur ook nog in ons. Die moeten we dus telkens ‘dood houden’ door de Geest. Vergeten we dat even, steekt hij de kop weer op en gaat het weer mis. We zijn dan wat de praktijk betreft, niet IN HEM. Op aarde blijft het dus elke keer een terugkomen naar het IN HEM zijn. Of: je steeds meer te laten vervullen met Zijn Geest, zodat het leven van Jezus steeds meer zichtbaar wordt.
Dit wordt misschien ook wel bedoeld met 'tot volmaaktheid komen', of je 'behoud bewerken' d.w.z. onze praktijk in overeenstemming brengen met de positie die we IN CHRISTUS al hebben
Hier sluit ik me van harte bij aan, met de noot dat praktijk en theorie natuurlijk niet altijd sluitend zijn. Dwz. praktisch zijn we dan niet in Hem, maar theoretisch wel. We hebben die positie, maar we doen er niets mee.