Auteur Topic: Onderdrukking in Noord Korea  (gelezen 2193 keer)

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Onderdrukking in Noord Korea
« Gepost op: juni 20, 2004, 09:46:25 pm »
In Noord-Korea is er geen God dan Kim Jong Il

In december vorig jaar heeft Tineke Huizinga een motie ingediend over de grove schending van de  mensenrechtensituatie in Noord Korea. Het boek ‘Zij mogen de Hemel niet zien’  van Soon Ok Lee is een beschrijving van en een aanklacht tegen dit barbaarse regime.

Je kunt dit boek niet lezen zonder een voortdurende brok in je keel en een enorm ontredderd gevoel. De Noord Koreaanse samenleving is opgediend in drie ‘klassen’; de betrouwbare kern (28%), de aarzelaars (45%) en de vijandige groep (27%). De twee laatste groepen worden zwaar achtergesteld en fanatiek vervolgd. Dissidenten worden in strafkampen opgesloten, waar ze als goedkope arbeidskracht rechteloos dwangarbeid moeten verrichten. Er zijn acht grote kampen met zo’n 150.000 inwoners en in de andere kampen en gevangenissen zitten nog eens 50.000 dissidenten.

De behandeling in de kampen is haast onleesbaar; gaskamerexperimenten die Auschwitz weer in herinnering brengen, vrouwen die uitgerekt in deurkozijnen vastgebonden net zovaak geslagen worden, tot hun vlees volledig is opgezwollen, zwangere vrouwen die hun kind verliezen door gif of trappen in hun maag. Ook het nageslacht en de families van dissidenten moeten immers ‘uitgeroeid’ worden...

De hele samenleving zucht onder het maoïstische bewind van de ‘goddelijk Kim Jong Il’, maar christenen worden, zo mogelijk, nog harder vervolgd. Geloof in zoiets als een God, behalve Kim Jong Il zelf, is een regelrechte belediging van de regering en daar staat een straf op die een mens lager maakt dan een varken. Christenen mogen niet naar de hemel kijken, doen ze dat wel, dan volgt een verschrikkelijke dood. Soon Ok Lee beschrijft de dood van christelijke kampgenoten die, overgoten met kokend ijzer van 650 graden letterlijk in elkaar schrompelen. Wat kun je dan nog zeggen?

Noord Korea is een weerzinwekkend voorbeeld, maar in vele andere landen worden mensen eveneens om hun geloof vervolgd, gevangengezet en gedood. Laos, Vietnam, Saoedi-Arabië, de rij is eindeloos en de voorbeelden evenzo. Open Doors publiceert jaarlijks een top vijftig van landen waar geen Godsdienstvrijheid is. Helaas staan er nog elke keer ook nieuwe landen op de lijst.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 20, 2004, 09:49:08 pm »
<font color=blue> schopje naar Grand café </font>
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2004, 09:49:29 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 20, 2004, 09:50:30 pm »
http://www.christenunie.n...p;titel=actiegodsdienstnk
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 20, 2004, 10:14:22 pm »
Het is heel belangrijk om voor onze medechristenen die vervolgd worden te bidden. Ook via de Stichting Open Doors komen regelmatig zulke berichten binnen. Denk aan christenen in moslimlanden. Op de Tv (EO) had ik al een reportage gezien over Soon Oklee in Noord Korea. Dat greep me ook erg aan. Wat zitten wij ons soms druk te maken over allerlei kerkelijke zaken, terwijk er zo'n strijd aan het front is. Ik wil iedereen oproepen te bidden voor degenen die vervolgd worden. Laten we maar dankbaar zijn voor de vrijheid die we (nog) bezitten.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 21, 2004, 12:02:33 am »
:'(
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 21, 2004, 09:24:34 am »
Het is een grote onderdrukking om je te geven aan de wil te moeten veranderen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 21, 2004, 10:07:39 am »

quote:

Picardijn schreef op 21 juni 2004 om 09:24:
Het is een grote onderdrukking om je te geven aan de wil te moeten veranderen.

Ik weet niet of je hier refereert aan het andere topic over de GKV waar nu een discussie woedt over wel/niet veranderen, maar als dat zo is vind ik dit een volkomen ongepaste opmerking.

Hoe durf je mensen die op bovenstaande manier vervolgd en gemarteld worden te vergelijken met de kinderachtige welles-nietes discussies die gaande zijn tussen GVK-ers en "evangelischen" en GKV-ers onderling en andere stromingen. Hoe durf je te zeggen dat de mensen die niet willen veranderen worden onderdrukt in onze kerken. Je hebt geen idee wat onderdrukking is.

We zouden ons juist diep moeten schamen. Een beetje "echte" onderdrukking zou ons allemaal genezen van ons zielige "ik mag ook nooit wat" zelfmedelijden. Bah, walgelijk gewoon.   :r  

Haal die post alsjeblieft weg want ik bega een ongeluk.

edit:
Ik wil nog even kwijt dat ik besef dat ik zelf ook zeer zeker aan onzinnige discussies meedoe, wat één van de redenen is dat ik hier ff niet meer ga komen. Ik wil hier dus niet het heilige boontje uit hangen, ben zelf net zo erg.

Ten tweede trek ik dus GEEN partij voor of tegen veranderingen, we zijn allemaal precies even kinderachtig en onchristelijk bezig, zowel de GKV-ers, de bezwaarden als de "evangelischen".
« Laatst bewerkt op: juni 21, 2004, 10:12:53 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 21, 2004, 11:19:47 am »
Laten we bidden voor deze mensen en alle andere onderdrukten op de wereld, om welke reden dan ook.

Laat- als daar mogelijkheden toe zijn - je stem horen bij protesdemonstraties, petities en dat soort dingen. Durf mee te lopen en je protest te laten horen.

Het helpt vaak niet direct, maar het nieuws sijbelt wel door naar de onderdrukten en daar putten zij steun uit!

Bovendien geeft het bekendheid bij de mensen die hun ogen voor dit soort dingen sluiten en bovendien heeft deze bekendheid, deze druk van buitenaf - uiteindelijk - al een paar keer geleid tot veranderingen.

Er zijn zoveel mensen die nodeloos gekweld worden en onderdrukt en onze steun nodig hebben.

Ik hoop dat dit bericht inderdaad ook doet beseffen hoe rijk wij hier zijn, op alle fronten.
Dat wij best wel een beetje dankbaarder en aardiger voor elkaar mogen zijn, ondanks onze verschillen.

En laten wij onze "multi-culturele" samenleving niet verliezen in vooroordelen en veroordelingen zonder verdere noodzaak. Want dan beginnen we zelf in het klein en ook dat is niet goed. Dan planten we verkeerde zaadjes.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 21, 2004, 11:27:43 am »

quote:

Bumblebee schreef op 21 juni 2004 om 10:07:

edit:
Ik wil nog even kwijt dat ik besef dat ik zelf ook zeer zeker aan onzinnige discussies meedoe, wat één van de redenen is dat ik hier ff niet meer ga komen. Ik wil hier dus niet het heilige boontje uit hangen, ben zelf net zo erg.

Ten tweede trek ik dus GEEN partij voor of tegen veranderingen, we zijn allemaal precies even kinderachtig en onchristelijk bezig, zowel de GKV-ers, de bezwaarden als de "evangelischen".

offtopic:Ik vind het onzin om alle discussies tussen GKV-ers, zowel met bezwaarden als met 'evangelischen' over één kam te scheren en 'kinderachtig' te noemen. Daar doe je veel goede, zinnige, nuttige discussies die er zeker ook zijn geen recht mee. Alleen: je moet die discussies gewoon niet gaan vergelijken met onderdrukking als in Noord-Korea. Dat laatste is natuurlijk vele malen erger, maar het zijn gewoon twee onvergelijkbare dingen. Trek daar dan ook geen vergelijking tussen en beoordeel beide dingen op hun eigen merites. Als je alles in het licht van de onderdrukking als in Noord-Korea gaat vergelijken is 'alles' kinderachtig en stelt 'alles' niets meer voor. Dat wil nog niet zeggen dat we ons maar met niets meer bezig moeten houden.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 21, 2004, 11:53:39 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 21 juni 2004 om 11:27:
Ik vind het onzin om alle discussies tussen GKV-ers, zowel met bezwaarden als met 'evangelischen' over één kam te scheren en 'kinderachtig' te noemen. Daar doe je veel goede, zinnige, nuttige discussies die er zeker ook zijn geen recht mee.

Idd, dat deed ik dus ook niet  :(

Ik had het over de "veranderingen" discussie in het topic GKV: regels en tradities. Op het moment dat zo'n topic wordt gestart weet je al waar het op gaat uitlopen, wees eerlijk.

quote:

Alleen: je moet die discussies gewoon niet gaan vergelijken met onderdrukking als in Noord-Korea. Dat laatste is natuurlijk vele malen erger, maar het zijn gewoon twee onvergelijkbare dingen. Trek daar dan ook geen vergelijking tussen en beoordeel beide dingen op hun eigen merites.

Dat deed ik dus niet maar Picardijn, en ik protesteerde daar juist tegen! Kom nou!  :(

Ik vind het dus echt niet kunnen om hier het slachtoffer te gaan uithangen over "onderdrukt worden door al die veranderingen" notabene pal onder een verhaal over ECHTE onderdrukking!

Dan klinkt het wel heel politiek correct om "beoordeel de dingen op hun eigen merites" te gaan zeggen, maar laat die zinvolle discussies van jou dan ook in het topic blijven waar het daar daadwerkelijk over gaat! Kom niet hier zielig lopen doen over één of andere "verdrukking" die alleen in je eigen fantasie bestaat terwijl je vlak erboven een afschuwelijk verhaal kunt lezen!
Bombus terrestris Reginae

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 21, 2004, 11:58:20 am »
<font color=blue>Zullen we het nu weer over de startpost gaan hebben? De rest is heel boeiend maar daar gaat het hier niet om</font>
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 08:00:48 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 23, 2004, 12:28:16 pm »
Volgens mij worden de mensen die niet willen veranderen in Noord-Korea onderdrukt, het bewind in Noord-Korea heeft de wil om de mensen te veranderen. Hiervoor worden kinderen misbruikt ten opzichte van hun ouders.
Mensen moeten zich dus geven aan de wil om te veranderen, anders belanden ze in het gevang.

Dit soort praktijken vinden op meer plaatsen op de wereld. Waaronder jammergenoeg ook Nederland. In de tijd van de muur werd hier zwaar tegen gestreden, en nu geeft men zich hier aan over.

Dat Bumblebee het gevoel erbij krijgt dat het binnen de GKV wordt opgelegd kan ik me aan de ene kant wel voorstellen. Maar je moet mij die woorden niet in de mond gaan leggen.
Liefde is vreemd

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 23, 2004, 02:58:24 pm »
Ik ben onlangs voor mijn werk 2x in Zuid Korea geweest. Ik heb daar als toerist de DMZ (DeMilitarized Zone) bezocht, zeg maar de grens met Noord-Korea. Sinistere sfeer: overal prikkeldraad en militairen (en toeristen) in een verder leeg gebied.

@Picardijn: je vergelijking van de dictatuur in Noord Korea met de manier waarop in Nederland gedacht wordt snap ik helemaal niet. Eerlijk gezegd vind ik het nogal een goedkope vergelijking. Ik was maar wat blij na die tour dat ik weer in het 'vrije' Seoul was.

Overigens vind ik de vergelijking met de huidige situatie in de GKV net zo gezocht.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 23, 2004, 04:30:05 pm »

quote:

xgnoom schreef op 23 juni 2004 om 14:58:
Ik ben onlangs voor mijn werk 2x in Zuid Korea geweest. Ik heb daar als toerist de DMZ (DeMilitarized Zone) bezocht, zeg maar de grens met Noord-Korea. Sinistere sfeer: overal prikkeldraad en militairen (en toeristen) in een verder leeg gebied.

Je bedoelt net zo'n sfeer die je bij de berlijnse muur had.

quote:

@Picardijn: je vergelijking van de dictatuur in Noord Korea met de manier waarop in Nederland gedacht wordt snap ik helemaal niet. Eerlijk gezegd vind ik het nogal een goedkope vergelijking. Ik was maar wat blij na die tour dat ik weer in het 'vrije' Seoul was.

Wat heb je dan gezien tijdens je tour, Zuid-Koreanse propaganda tegen het Noord-Koreanse gedachtengoed? De hele DMZ is ermee verziekt, en het blijft natuurlijk een oorlogsfront waar niet veel wordt geschoten.
Er zijn wel meer plekken in de wereld waar het net zo slecht is als in Noord-Korea, alleen staat het minder in de schijnwerpers.
We worden hier ook gevoed met angst door propaganda om iets gedaan te krijgen. Zaken worden op een bepaalde manier gebracht om besluiten goed te kunnen keuren.
Liefde is vreemd

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 23, 2004, 05:00:54 pm »

quote:

Picardijn schreef op 23 juni 2004 om 16:30:
[...]
Je bedoelt net zo'n sfeer die je bij de berlijnse muur had.
Zo ongeveer.

quote:

Wat heb je dan gezien tijdens je tour, Zuid-Koreanse propaganda tegen het Noord-Koreanse gedachtengoed? De hele DMZ is ermee verziekt, en het blijft natuurlijk een oorlogsfront waar niet veel wordt geschoten.

De DMZ-tour staat idd bol van de propaganda, niet zozeer tegen Noord Korea (dat is politiek niet correct) maar voor de vrede/hereniging. Aan deze tour doen met name Zuid Koreanen mee, omdat die vaak familie in Noord Korea hebben wonen.

quote:

We worden hier ook gevoed met angst door propaganda om iets gedaan te krijgen. Zaken worden op een bepaalde manier gebracht om besluiten goed te kunnen keuren.

Dit is natuurlijk niets nieuws, op deze manier valt ook reclame onder propaganda (probeert van je gedaan te krijgen iets te kopen).
De beeldvorming over Noord Korea mag dan soms wat gekleurd zijn, feit blijft dat het een drama is daar. Het regime in het voormalige Oost-Duitsland viel hiermee vergeleken nog mee. Dus in dit opzicht wind ik me nog niet zo op over de beeldvorming over Noord Korea. Denk eens aan de beeldvorming zoals die over ons gekweekt wordt in Noord Korea...
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 24, 2004, 12:14:49 am »

quote:

xgnoom schreef op 23 juni 2004 om 17:00:
[...]

Dit is natuurlijk niets nieuws, op deze manier valt ook reclame onder propaganda (probeert van je gedaan te krijgen iets te kopen).
De beeldvorming over Noord Korea mag dan soms wat gekleurd zijn, feit blijft dat het een drama is daar. Het regime in het voormalige Oost-Duitsland viel hiermee vergeleken nog mee. Dus in dit opzicht wind ik me nog niet zo op over de beeldvorming over Noord Korea. Denk eens aan de beeldvorming zoals die over ons gekweekt wordt in Noord Korea...

Het is een feit dat men in die landen gruwelijke dingen uitvoert met mensen die tegen het regime zijn, net zoals het in Irak ook bewezen feiten zijn. Net zoals in Kongo en voormalig Yougoslavie. Nog niet zo kort in het verleden dus ook in Roemenie, de Verenigde Staten en in Rusland. Misschien heden ten dage ook nog, waar leg je de grenzen.
Heel veel ideen waarvoor het nazi regime is veroordeeld zijn zijn hede ten dage (in de huidige cultuur) wel goed te keuren. Dan richt ik me niet op de vervolging van rassen. Omdat men de argumenten anders brengt. Het is in Noord-Korea een totalitair systeem waar men ontzettend veel angst heeft voor de "buiten"wereld.
Men heeft jarenlang gepredikt dat het communisme het ergste is wat je kan overkomen, zo staat het ook in de geschiedenisboekjes.
Terwijl het systeem best goed bedacht is als men niet met mensen zou werken met een eigen wil of mening.
Liefde is vreemd