quote:
Merwekade schreef op 24 juni 2004 om 20:39:[...]
Deze mensen die zich nu vrijmaken of hoe je het ook noemt waren bij het onstaan van "onze" scholen de grootste voorvechters dat alles voor de GKV zou zijn Dat gaat van scholen naar politieke partijen (GPV in vroeger dagen) naar GRV en GCC (Gereformeerde Caravan Club). Nu ze dus zelf tegen de consequenties van hun eigen denken aanlopen is de boor aan en worden we voor de rechter gedaagd. Sorry maar dat wil er bij mij niet in. Maar iemand die anderen ik weet niet wat verwijt kan ik niet accepteren als onderwijzer van mijn kind. Zondags niet samen naar de kerk, want die kerk is niet goed meer, maar 's maandags wel vertellen hoe slecht het wel niet is in de kerk waar de leerlingen naar toe gaan. Dat is toch niet te rijmen. Als je de kerk niet goed genoeg meer vind dan vind je ook de bijbehorende "randverschijnselen" zoals hierboven genoemd niet goed genoeg meer en trek je aan je stutten. Dan ben je oprecht en sta je ergens voor. Soms moet je consequenties trekken uit beslissingen die je neemt.
Wij zijn niet-GKV en hebben onze kinderen op GKV- voortgezet onderwijs.
Op een identiteitsavond hebben we een keer over dit soort dingen gepraat met verschillende ouders en leraren.
Ik zit daar dan als het bewijs dat de
toelatingseisen minder strak zijn geworden, dus niet alleen GKV, maar ook met een gesprek, andere christen-ouders die de bijbel serieus nemen......
Ik vind het persoonlijk heel fijn dat we mogen

, maar ik begrijp ook
heel goed die mensen die er toen zaten en opmerkten dat zij vroeger hebben gestreden voor
vrijgemaakt onderwijs en dat ze nu zien dat dit ruimer wordt doordat er leerlingen op school zitten, die over allerlei zaken anders denken. Zo krijg je meer gedachtenwisseling bij leerlingen onderling in de klas, maar ook het (voor hun gevoel)
gevaar van beinvloeding van GKV-leerlingen met die andere ideeen ....... Verder kun je dan hebben dat een GKV-er via de 'veilige school' verkering zou kunnen krijgen met een niet-GKV leerling.....
Ziedaar de problemen die zo opduiken. En waar ik helemaal in kan komen.......
En dit
zouden ook de mensen kunnen zijn die zich in hun kerk ook meer en meer een vreemde gaan voelen door de ruimere blik die velen krijgen etc....daar ga ik nu niet verder op in. Het gaat me om de problemen die die mensen hebben
omdat ze trouw blijven aan de dingen die jaren geleden zo zijn beleden en als gevolg daarvan bijvoorbeeld toen ook 'aparte scholen' zijn gestart.
Met die mensen kan ik meevoelen, al heb ik zelf geheel andere ideeen.
Een ander verhaal is of je naar de rechter moet stappen. Persoonlijk lijkt me dat niet de goede weg.
Wel vind ik dat als een school 'ruimer' wordt in haar toelatingsbeleid (Chr. Gerf. mag nu ook al zo op school komen) en de rest moet een gesprek, dat het wel enigszins 'krom' is, dat naar de gelovigen aan de ene kant van de GKV men wel zegt kom maar.... en naar de gelovigen aan de andere kant van de GKV: wegwezen.....
Ruimer worden kan dan toch beide kanten op als school? Zeker als die leraren
met dezelfde ideeen die ze 10 jaar geleden hadden er toen WEL konden lesgeven. En nu plotseling niet meer?

Naar de letter zal de school gelijk hebben......