Auteur Topic: één rustdag ? ?  (gelezen 1580 keer)

jager

• Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Gepost op: juni 27, 2004, 12:39:51 pm »
Discussies over de vraag of de zondag de door God bedoelde rustdag zou zijn of toch de sabath komen regelmatig voor.
De sabath heeft uiteraard de oudste rechten en wordt in het oude testament zelfs een eeuwigdurende inzetting genoemd.
Waar bijna nooit over gesproken wordt is een ander aspect van het gebod van de rustdag:
Staat er immers niet dat er ZES dagen gewerkt dient te worden en één rustdag gehouden moet worden?
Wat moet je nu wanneer je een vijfdaagse werkweek hebt? Er zijn dan TWEE rustdagen.
En dan heb ik het nog niet eens over ADV-dagen. En zijn vakanties eigenlijk wel bijbels?
Even twee weken op vakantie naar Turkije, lekker twee weken niets doen.
Het sabath-gebod staat op gespannen voet met de vijfdaagse werkweek en al die vakanties die we tegenwoordig hebben. Werklozen en arbeidsongeschikten zondigen tegen de eeuwigdurende inzetting.
En wie zondigt tegen één gebod zondigt tegen de gehele wet.

Jager

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2004, 12:44:23 pm »
LOL, vooral om :

quote:

arbeidsongeschikten zondigen tegen de eeuwigdurende inzetting
Sorrie maar je veroordeelt hier dus mensen omdat ze gehandicapt zijn, of om andere wijze niet kunnen werken.....

Verder slaat je verhaal werkelijk helemaal nergens op. Het gebod is gericht op de dag des Heren, niet op het werken. Of ga je uit het 10de gebod soms afleiden dat het hebben van een dienstmaagd verplicht is of zo?
Pinkeltjefan

vaneccles

• Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2004, 12:46:31 pm »

quote:

jager schreef op 27 juni 2004 om 12:39:
En wie zondigt tegen één gebod zondigt tegen de gehele wet.
Jager

Klopt.
Maar goed dat onze Here zijn leven op aarde zondeloos heeft doorgebracht,anders zag het er niet best uit! ;)
Een fijne zondag toegewenst,Van.(in de tweede week van mijn zomervakantie,,ai-jai-jai!)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2004, 02:05:52 pm »
Hmmm...
Eerst mijn mening over de validiteit van de stelling: 1) het is misschien een altoosdurend gebod, maar het is dan nog altijd aan de joden gegeven. 2) wij leven niet meer onder de wet (van Mozes), maar uit de Geest. Dus is het sabbatsgebod van Mozes niet op ons, christenen-uit-de-heidenen, van toepassing. Evenzo geldt 'het gebod' op het 6 dagen werken niet voor ons.edit:(voor verdere uitwerking van mijn conclusie: zie de posts van P&A in de draad 'waarom de zondag?')

Dan over de stelling zelf: ik weet dat er christenen waren die tegen de invoering van de 5daagse werkweek hebben gestreden, met bovenstaande als argument.

Volgens mij geldt de stelling maar voor een relatief kleine groep mensen. Vrouwen die huisvrouw zijn werken volgens mij minstens 6 dagen per week. Ook 2-verdieners werken volgens mij 6 dagen in de week (wij wel iig): 5 dagen voor de baas, 1 dag om het huishouden op orde te krijgen omdat dat door de week erbij inschiet. Blijven dus de mannen over die 5 dagen per week werken en op zaterdag gaan voetballen oid :).
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2004, 07:32:29 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #4 Gepost op: juni 27, 2004, 02:09:02 pm »

quote:

vaneccles schreef op 27 juni 2004 om 12:46:

Maar goed dat onze Here zijn leven op aarde zondeloos heeft doorgebracht,anders zag het er niet best uit! ;)
Hmmzz... De laatste 3 jaar van zijn leven deed Jezus niet bijzonder veel voor de kost. Of hij werkte juist op shabbat. Ging dus tegen de wetten van Mozes in en toch bleef Hij zonder zonde.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

jager

• Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #5 Gepost op: juni 27, 2004, 04:12:55 pm »

quote:

Alfredt schreef op 27 juni 2004 om 12:44:
LOL, vooral om :

[...]

Sorrie maar je veroordeelt hier dus mensen omdat ze gehandicapt zijn, of om andere wijze niet kunnen werken.....

Nee hoor, ik veroordeel niemand.
Ik geef alleen maar aan dat die mensen niet voldoen aan de eisen van het sabbatgebod. Of ze er nu wel of niet iets aan kunnen doen, ze doen niet wat er staat.

Verder slaat je verhaal werkelijk helemaal nergens op. Het gebod is gericht op de dag des Heren, niet op het werken. Of ga je uit het 10de gebod soms afleiden dat het hebben van een dienstmaagd verplicht is of zo?

Er staat: ZES dagen werken. Dan moet je er niet iets anders van maken.
Zes dagen is ZES dagen en niet zeven, vier of helemaal niet.

Jager

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #6 Gepost op: juni 27, 2004, 04:20:11 pm »
Er staat "Noch uw dienstmaagd" dus moet je een dienstmaagd hebben, er staat namelijk niet "indien u een dienstmaagd hebt" duidelijk toch?

Laten we vooral de tekst letterlijk nemen en vooral niet kijken naar wat er bedoeld wordt. Of toch maar liever gewoon de tekst lezen naar de bedoeling van de tekst?
Kijk nou gewoon eens naar de oude Israelitische feesten dan. Dan werkten ze ook niet... toen Maria naar haar tante ging, werkte ze ook niet... etc etc. Gewoon logisch nadenken en je bijbel lezen en niet zomaar een theorie aan een losse tekst hangen.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2004, 04:21:15 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Macguinness

• Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2004, 04:27:59 pm »

quote:

jager schreef op 27 juni 2004 om 16:12:
[...]

Er staat: ZES dagen werken. Dan moet je er niet iets anders van maken.
Zes dagen is ZES dagen en niet zeven, vier of helemaal niet.

Jager

Nou, dan doe je dat toch gewoon lekker, en niet tot je 65e, maar tot je dood.  :+

Succes !  :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2004, 04:54:56 pm »
God heeft het wel oorspronkelijk zo bedoeld. Zes dagen werken en 1 dag rust.

Dit was toch oorspronkelijk niet 'bij wet' vastgelegd. Maar ik denk dat Adam em Eva ook wel zes dagen hebben gewerkt, en de zevende dag hebben gerust. Zoals God had gedaan bij de schepping.
Dit is pas een gebod geworden bij de wetgeving, de tien geboden.
Het wordt ook al genoemd bij het manna. De zesde dag voor twee dagen verzamelen, zodat de zevende dag niet verzameld hoefde te worden.

Ooit is er eens een experiment geweest in de Sovjet-Unie: 9 dagen werken en 1 dag rust. (Dit weet ik niet helemaal zeker..) Maar het menselijk lichaam kon dat niet volhouden. Dieren konden het ook niet volhouden om meer dan 6 dagen achter elkaar te werken.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2004, 04:55:42 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2004, 05:03:28 pm »
Ja, en de dominee heeft 6 dagen rust en een dag werken. d:)b
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

jager

• Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2004, 05:38:59 pm »

quote:

Alfredt schreef op 27 juni 2004 om 16:20:
Er staat "Noch uw dienstmaagd" dus moet je een dienstmaagd hebben, er staat namelijk niet "indien u een dienstmaagd hebt" duidelijk toch?

Laten we vooral de tekst letterlijk nemen en vooral niet kijken naar wat er bedoeld wordt. Of toch maar liever gewoon de tekst lezen naar de bedoeling van de tekst?
Kijk nou gewoon eens naar de oude Israelitische feesten dan. Dan werkten ze ook niet... toen Maria naar haar tante ging, werkte ze ook niet... etc etc. Gewoon logisch nadenken en je bijbel lezen en niet zomaar een theorie aan een losse tekst hangen.

Hmm,  we hebben wel een schoonmaakster dus da's geen probleem.
Ik heb ook wel een zoon. De dochter is een probleem, is schoondochter ook goed? Is ook een soort dochter toch?
Een rund hebben we niet, al heeft mijn zoon wel eens met vuurwerk gestund. Wat een ezel he?

Jager

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #11 Gepost op: juni 27, 2004, 05:46:24 pm »

quote:

macguinness schreef op 27 juni 2004 om 16:27:
[...]

Nou, dan doe je dat toch gewoon lekker, en niet tot je 65e, maar tot je dood.  :+

Succes !  :)
Jij blij dat je geen Methusalem bent. ;)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Snoopy

• Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #12 Gepost op: juni 28, 2004, 02:42:51 pm »
Het 4e gebod geeft aan dat de Sabbat, als een speciale feestdag, een gezegende en geheiligde dag is.

Als we vast blijven houden aan de zondag, dan onderhouden wij geen relatie met de Heiland en de wet van een Hemelse Koninkrijk. Wij houden dan vast aan een rustdag, zie de zondag is geworden omdat mensen die instelling hebben gewild. Niet Christus.
Het Sabbatsgebod, zoals dat omschreven staat m.b.t. de 10 geboden  was, is en zal zijn tot in Eeuwigheid! Wie de zondag handhaaft zal op grond van die wet geoordeeld worden.............dat wil zeggen, op grond van dat gebod, niet door de Heiland geoordeeld kunnen worden of verlost. Hij, de Schepper heeft geen andere geboden ingesteld, dan alleen die welke eeuwig en onveranderlijk zijn.

Wie meent dan dat ze wel veranderlijk zijn gemaakt.......door de Schepper.
Neen zegt de RKK WIJ hebben het Sabbatsgebod veranderd in een menselijk zondagsgebod.

Dus woe aanbidden, heiligen wij dan feitelijk. En door welke (anti-) Christ worden wij dan -ook- gezegend.

Denk daar nu eens over na!

Verloren gaan op een vals Evangelie en fundament kan altijd nog! Laat de Genade(-tijd) een kracht zijn om te kiezen!
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2004, 02:43:10 pm door Snoopy »

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #13 Gepost op: juni 28, 2004, 02:50:20 pm »
<font color=blue>Wil je aub on topic blijven!
Daar gaat het hier niet over. Het gaat hier over de vraag of je meer mag rusten dan alleen op de zondag. Er zijn genoeg andere topics die over de zondag of de sabat gaan.</font>
Pinkeltjefan

Marnix

• Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #14 Gepost op: juni 28, 2004, 02:58:24 pm »
Wat staat er eigenlijk in de wet.... zes dagen zult u arbeiden en al uw werkdoen.

Jager, moet jij nooit de tuin snoeien en sproeien? Een schutting repareren? Het huis verfen? en ga zo maar door? Ja? Mooi, dan doe je dat toch op zaterdag? Hoe kom je er bij je alleen maar betaald werk zou mogen doen :) Werken/arbeiden is meer dan betaald werk toch?

Ik begin me zorgen om mijn vader te maken trouwens als ik dit allemaal zo lees...... Hij is ambtenaar :D
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

jager

• Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #15 Gepost op: juni 29, 2004, 11:37:30 pm »

quote:

Marnix schreef op 28 juni 2004 om 14:58:
Wat staat er eigenlijk in de wet.... zes dagen zult u arbeiden en al uw werkdoen.

Jager, moet jij nooit de tuin snoeien en sproeien? Een schutting repareren? Het huis verfen? en ga zo maar door? Ja? Mooi, dan doe je dat toch op zaterdag? Hoe kom je er bij je alleen maar betaald werk zou mogen doen :) Werken/arbeiden is meer dan betaald werk toch?

Ik begin me zorgen om mijn vader te maken trouwens als ik dit allemaal zo lees...... Hij is ambtenaar :D

Beste Marnix,

Ik werk van maandag t/m zaterdag.
Dat zijn zes dagen.
Ik heb namelijk een winkeltje.
De zevende dag lig ik echt voor pampus, dus als er dan geklust moet worden dan laat ik het iemand anders doen.

Ik houd mij dus aan de zes dagen arbeid, maar niet aan de sabat maar da's niet erg want dat is niet het onderwerp :)

Jager

Marnix

• Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #16 Gepost op: juni 29, 2004, 11:57:53 pm »
Ik hou me ook aan 6 dagen arbeid. Maar dan maar een uurtje of 4 per dag :D
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #17 Gepost op: juni 30, 2004, 12:19:36 am »

quote:

Marnix schreef op 29 juni 2004 om 23:57:
Ik hou me ook aan 6 dagen arbeid. Maar dan maar een uurtje of 4 per dag :D
Jij kent die gelijkenis te goed waarin iedereen na afloop hetzelfde uitbetaald krijgt ongeacht hoe lang hij gewerkt heeft ;)

Marnix

• Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #18 Gepost op: juni 30, 2004, 12:39:25 am »
Haha :) Precies... en een geliefde bijbeltekst:

2 Het is zinloos als u vroeg opstaat en tot diep in de nacht ploetert. God geeft Zijn kinderen wat zij nodig hebben in de slaap. (Psalm 127:2)

En nee das geen reden om naar bed te gaan... ik ploeter niet nu :D

Overigens doe ik er ook nog wel een hoop onbetaald werk voor Kingsize en GODfashion erbij he ;)

jager

• Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #19 Gepost op: juni 30, 2004, 12:53:20 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 juni 2004 om 00:19:
[...]

Jij kent die gelijkenis te goed waarin iedereen na afloop hetzelfde uitbetaald krijgt ongeacht hoe lang hij gewerkt heeft ;)

Ja, dat is een oneerlijke tekst.
De arbeider is immers zijn loon waard: die tekst gaat in tegen de teklst die jij noemt.
De bijbel heeft tóch geen gelijk!

Jager

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #20 Gepost op: juni 30, 2004, 01:28:01 am »

quote:

jager schreef op 30 juni 2004 om 00:53:
[...]

Ja, dat is een oneerlijke tekst.
De arbeider is immers zijn loon waard: die tekst gaat in tegen de teklst die jij noemt.
De bijbel heeft tóch geen gelijk!

Jager

Iedereen kreeg toch wat afgesproken was. Er was niets oneerlijks aan.

Ik kan ook wel vinden dat een boer of arbeider harder werkt dan een voetballer/tennisser en toch 'verdient' de laatste meer. Ik vind dat de eerste meer 'verdient'.

Trouwens wat is de diepere betekenis van de gelijkenis(!) ? (off-topic?)
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2004, 01:28:23 am door Priscilla en Aquila »

Marnix

• Bekijk profiel
één rustdag ? ?
« Reactie #21 Gepost op: juni 30, 2004, 11:36:47 am »
Precies, daar gaat het om. En die beekenis is dat iedereen gered wordt hetzelfde loon krijgt... en dat ie moordenaar aan het kruis die vlak voor zijn dood tot geloof kwam niet minder krijgt dan iemand die zijn hele leven geloofde en zich voor God heeft ingezet. Je zet je toch in uit dankbaarheid en niet om een goede plek te verdienen in de hemel? Zo van, als je een jaar vrijwilligerswerk hebt gedaan krijg je daar als bonus een zwembad in je tuin of zo? :D