quote:
op 07 May 2003 22:15:33 schreef jojo:
Een familielid van mij heeft een 'relatie' met een gescheiden iemand. Ze denken ook al na over de toekomst en over het eventueel gaan trouwen. Nu heeft mijn familielid ergens gehoord dat in de bijbel staat dat je als je eenmaal getrouwd bent je altijd getrouwd blijft voor God tenzij de ander komt te overlijden.
Ik denk dat er een aantal dingen door elkaar lopen, in dit verhaal.
Oude testament
1) allerlei wetten bepalen dingen rond huwelijken (bijv Deut. 22:13-30)
2) een man mag een echtscheiding regelen (scheidbrief)
3a) een vrouw-met-scheidbrief mag hertrouwen (deut. 24:1-5)
3b) na het zoonloos overleiden van de echtgenoot, hertrouwde de vrouw met een broer van de echtgenoot; dit is ingesteld voor het Joodse volk, en betekent dat de naam van de eerste echtgenoot niet uitsterft (Deut 25:5-10)
Conclusie: trouwen is een samenlevingsvorm, waarbij 1 man en 1 vrouw bij elkaar blijven en samen voor kroost zorgen. Alleen weduwen/gescheiden vrouwen kunnen hertrouwen, alleen een man kan een echtscheiding regelen.
Nieuwe testament:
4) Jezus zegt: een ieder die de vrouw van een ander aanziet en haar begeert, heeft in zijn hart reeds echtbreuk gepleegt; een ieder die zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan overspel, pleegt echtbreuk (mat. 5:32, 15:19).
Een vrouw die haar man verlaat en een ander trouwt, pleegt echtbreuk (marcus 10:12)
5) Paulus zegt: het is beter te trouwen dan van liefde te branden (1 korinthe 7). Hij zegt daar ook: een vrouw is vrij om te hertrouwen als haar man is overleden.
Jezus' woorden geven aan dat je het oude gebod niet alleen naar de letter moet naleven, maar naar de geest.
Mijn interpretatie: een iemand die trouw is gebleven aan zijn/haar ega(a), maar gescheiden is om een andere reden, heeft nog steeds een belofte van trouw afgelegd. Ook al wonen ze niet meer in hetzelfde huis en slapen ze niet meer bij elkaar, de belofte geldt nog steeds... Dus breek je die belofte bij het hertrouwen. Da's niet goed, God rekent dat als zonde aan, vermoed ik.
Aan de andere kant: man en vrouw zijn voor elkaar geschapen, zij horen ahw bij elkaar thuis. En dan zegt Paulus: het is beter te trouwen dan van begeerte te branden... Het is God die regels rond huwelijken heeft ingesteld, Hij zal het zijn die ons daarop beoordeelt. Daarom hebben wij ons gedrag tegenover Hem te verantwoorden. Zie
hier voor een online concordantie van de bijbel; daar zijn de aangevoerde teksten te vinden, en ook nog andere.
Ik weet mij zondig tegenover God door dingen die ik doe/deed. Ik ben blij dat ik mij mag beroepen op Christus, mijn verlosser.