Auteur Topic: scheiden? geoorloofd of niet?  (gelezen 10415 keer)

Anne

• Bekijk profiel
scheiden? geoorloofd of niet?
« Gepost op: februari 09, 2003, 06:37:02 pm »
Ik zie om me heen de tendens dat er heel makkelijk een huwelijk beeindigd wordt. Ook door gehuwden binnen de kerk. Ik vraag me af: scheidt men tegenwoordig makkelijker als vroeger? Vroeger was de enige reden die men goedkeurde als grond van een echtscheiding het vreemdgaan van één van de partners. Is dat terrecht de enige reden (bijbels gezien) die goedgekeurd kan worden? Of zijn andere redenen ook gegrond zoals: veelvuldige ruzies, niet meer houden van en noem maar op? En: mag je nu wel of niet weer trouwen als je bent gescheiden? Ik ben benieuwd hoe de meningen hierover zijn.

Anne

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2003, 06:37:43 pm »

quote:

op 09 Feb 2003 18:37:02 schreef Anne:
Ik zie om me heen de tendens dat er heel makkelijk een huwelijk beeindigd wordt. Ook door gehuwden binnen de kerk. Ik vraag me af: scheidt men tegenwoordig makkelijker als vroeger? Vroeger was de enige reden die men goedkeurde als grond van een echtscheiding het vreemdgaan van één van de partners. Is dat terrecht de enige reden (bijbels gezien) die goedgekeurd kan worden? Of zijn andere redenen ook gegrond zoals: veelvuldige ruzies, niet meer houden van en noem maar op? En: mag je nu wel of niet weer trouwen als je bent gescheiden? Ik ben benieuwd hoe de meningen hierover zijn.

Anne

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 09, 2003, 06:38:49 pm »
ik geloof dat ik iets fout doe... alles went.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 09, 2003, 07:34:34 pm »
test; geen reactie
Ps. 111:10

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 09, 2003, 09:39:05 pm »

quote:

op 09 Feb 2003 18:37:02 schreef Anne:

Ik denk dat 'vreemdgaan' nog steeds de enige reden is waarom men zou mogen scheiden. De bijbel is daar duidelijk over (bijv. Matt. 5:32).
En wat hertrouwen na een scheiding betreft: Als de scheiding geen wettige scheiding was (dus zonder dat er sprake was van overspel) is een tweede huwelijk ook niet goed te keuren. Het zou overspel betekenen tegenover de eerste echtgenoot.
Dat men (ook kerkenraden) hier tegenwoordig gemakkelijker mee omgaat is omdat men de problemen uit de weg wil gaan, en er voor terugdeinst om elkaar op bijbelse gronden aan te spreken.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 10, 2003, 01:39:24 am »
Ik ga ervan uit hoe God graag ziet dat twee mensen in het huwelijk met elkaar omgaan. Hooglied is voor mij daar een voorbeeld van.
Wat overspel betreft: Er staat ook in de bijbel dat wanneer iemand in gedachten een ander heeft begeert al overspel heeft gepleegd.
Overspel mag dan een zg. vrijbrief geven om te scheiden maar dan nog hoeft het geen reden te zijn om van elkaar te scheiden. Wanneer man en vrouw elkaar willen vergeven en zich met elkaar willen verzoenen dan gaat daar natuurlijk de voorkeur naar uit.
Zelf ben ik van mening dat er niet "zomaar" gescheiden wordt. Mensen die geen scheiding hebben meegemaakt onderschatten hoeveel strijd en leed hiermee gepaard gaat. Vaak is het een proces van jaren zonder dat buitenstaanders daar notie van hebben.
En makkelijk scheiden in de kerk? Gelukkig maar dat de predikant of ouderling het niet voor het zeggen hebben anders zou men gedwongen huwelijken binnen de kerk hebben. Ik denk dat God graag wil dat mensen écht gelukkig met elkaar zijn binnen het huwelijk en dat Hij niets liever ziet dan man en vrouw écht van elkaar houden. Als liefde niet wederzijds is dan vind ik dat een reden om te mogen scheiden. Liefde kun je namelijk niet afdwingen. Je zou je wel kunnen afvragen wat liefde is tussen man en vrouw. Voor mij is deze liefde iets anders(dus de exclusieve liefde voor die éne man of vrouw) dan de agape liefde (opofferingsliefde) die je hebt voor alle mensen.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2003, 03:17:31 pm »

quote:

op 10 Feb 2003 01:39:24 schreef lonneke:
Wat overspel betreft: Er staat ook in de bijbel dat wanneer iemand in gedachten een ander heeft begeert al overspel heeft gepleegd.
Overspel mag dan een zg. vrijbrief geven om te scheiden maar dan nog hoeft het geen reden te zijn om van elkaar te scheiden. Wanneer man en vrouw elkaar willen vergeven en zich met elkaar willen verzoenen dan gaat daar natuurlijk de voorkeur naar uit.....
En makkelijk scheiden in de kerk? Gelukkig maar dat de predikant of ouderling het niet voor het zeggen hebben anders zou men gedwongen huwelijken binnen de kerk hebben. Ik denk dat God graag wil dat mensen écht gelukkig met elkaar zijn binnen het huwelijk en dat Hij niets liever ziet dan man en vrouw écht van elkaar houden. Als liefde niet wederzijds is dan vind ik dat een reden om te mogen scheiden. Liefde kun je namelijk niet afdwingen. Je zou je wel kunnen afvragen wat liefde is tussen man en vrouw. Voor mij is deze liefde iets anders(dus de exclusieve liefde voor die éne man of vrouw) dan de agape liefde (opofferingsliefde) die je hebt voor alle mensen.

Hallo Lonneke,
Voor God is daadwerkelijk overspel inderdaad nét zo erg als overspel in gedachten. Maar... de gevolgen van die twee dingen zijn toch wel héél verschillend. Bijvoorbeeld: In gedachten iemand vermoorden is voor God nét zo erg als het daadwerkelijk dóen. Toch zal niemand veroordeeld worden tot celstraf op grond van de gedáchte aan moord, maar wél wanneer er daadwerkelijk een moord is gepleegd. Zo is daadwerkelijk overspel plegen wél een wettige grond voor echtscheiding (Hóeft niet, maar mág als er geen mogelijkheid tot verzoening is), maar de gedachte aan overspel is daavoor geen wettige/bijbelse grond.

Als je zegt: Äls liefde niet wederzijds is dan vindt ik dat een reden om te mogen scheiden", dan kan ik dat niet met je eens zijn. Je zegt: liefde kun je niet afdwingen, maar God dwingt liefde wél af! Op het moment dat wij onze trouwbelofte afleggen, eist God van ons dat wij niet alleen trouw zullen zijn aan elkaar en aan ons eigen ja-woord, maar eist Hij ook van ons dat wij 'elkaar zullen liefhebben'!! Uit ervaring kan ik zeggen dat die plicht om lief te hebben heel heilzaam is. Als we het alleen van ons goede gevoel voor elkaar zouden moeten hebben, zou er waarschijnlijk geen enkel huwelijk overeind blijven. Als het gevoel ons even (of langdurig) in de steek laat, moeten we ons laten leiden door de heilige plicht om lief te hebben.
Juist het huwelijk is dé plaats voor de agapé-liefde!
Als we ons in ons huwelijk - tegenover degene waarvoor we eens in liefde gekozen hebben - niet kunnen opofferen, waarom zouden we dat buiten ons huwelijk dan wél kunnen?
God vraagt van ons onvoorwaardelijke liefde en trouw in ons huwelijk, zodat het een afspiegeling is van Zijn huwelijksverbond met Zijn gemeente.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 10, 2003, 03:40:05 pm »
Wat ik me hierover wel eens afvraag..
Als je trouwt (in de kerk) beloof je elkaar nogal veel: dat je elkaar trouw zult blijven, dat je voor elkaar zult zorgen, dat je samen heilig zult leven, enz.
Waarom is dan alleen ontrouw op het sexuele vlak reden om te mogen scheiden/hertrouwen?
Ik neig meer naar de gedachte dat elk breken van de trouwbelofte in wezen echtbreuk is, en niet alleen het breken van het sexuele deel van het huwelijk. Dat laatste is echter wel het makkelijkst aan te tonen en dus zou dat in een rechtszaak evt je 'zaak' sterker maken -> meestal kun je makkelijker bewijzen dat je e(e)ga overspel pleegt dan dat hij bijv. je 'geestelijk mishandelt', terwijl hij imho ook dan echtbreuk pleegt..
Christenen zeggen vaak dat sexualiteit slechts één van de peilers van het huwelijk is (om jongeren uit te leggen dat er meer gebieden zijn waarop je naar elkaar toe moet groeien dan alleen het sexuele gebied, en om de nadrux op sex in de huidige cultuur te relativeren), maar bij echtscheiding is sexualiteit ineens wel weer héél erg (bovenmate) belangrijk?
[Prediker 7:29]

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 10, 2003, 04:52:20 pm »
Sexualiteit is het aspect van een relatie dat huwelijk onderscheidt (ok, zou moeten onderscheiden) van andere relaties, zoals gezinsrelaties en vriendschappen.

De bijbel leert sexualiteit als een summum van eenheid. "Die twee zullen tot een vlees (basjaar) zijn" heeft misschien niet alléén sexuele betekenis, maar het is toch de meest duidelijke suggestie.

Waarmee ik niet ontken dat het verwaarlozen van de echtgenoot evengoed verwerpelijk is. Het past in ieder geval slecht binnen het ideële plaatje aan het eind van Ef 5, waar de zorgende en afhankelijke liefde van man resp. vrouw vergeleken wordt met de zorgende en afhankelijke liefde van Christus resp. kerk.

Een groot verschil is denk ik, dat ik als ik wel vriendschap mag geven aan andere vrouwen. Mijn eigen vrouw heeft daar natuurlijk ook recht op, maar niet het alleenrecht. Dat geldt voor een sexuele relatie wel anders. In andere woorden, op sexueel gebied is echtbreuk op een actieve manier mogelijk (sex met een ander), op andere gebieden alleen passief (verwaarlozing van de partner).
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Emma

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 10, 2003, 05:06:25 pm »
Over dat laatste heb ik zo mijn twijfels. (passief of aktief) Je kunt ook heel aktief geestelijk ontrouw zijn, nl wanneer je intens bevriend bent met  een andere vrouw (ervan uitgaande dat je een man bent) en dingen deelt met haar die eigenlijk met je eigen vrouw gedeeld zouden moeten worden.  Er schuilt best een gevaar in zo'n geestelijke vriendschap, want gaandeweg vorm je meer en meer met die ander een geestelijke eenheid dan met je eigen partner. Het gaat dus m. i. om de innerlijke binding aan een persoon, ook al is er geen sprake van (sexueel) overspel.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 10, 2003, 05:13:09 pm »
Grappig is ook dat vrouwen meer waarde schijnen toe te kennen aan die geestelijke eenheid en mannen meer aan de lichamelijke eenheid.. Bekend voorbeeldje: na een ruzie wil de vrouw het uitpraten en de man het uitzoenen ;)

Anne

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 10, 2003, 05:34:19 pm »
wat een reakties al op mijn vragen, leuk! Het is wel een onderwerp wat leeft dus.

Ik lees verschillende meningen. ik ben ook van mening dat er wel altijd erg veel nadruk gelegd wordt op het vreemdgaan, alsof dat de enige reden zou zijn om te scheiden. Wat als inderdaad een van de tweeen de ander tekort doet, geestelijk gezien. Wat als men jong getrouwd is, en door het leven heen ontdekt heeft waar hij/zij voor staat, en ontdekt dat men getrouwd is uit angst om de verkering verloving uit te maken? Redenen genoeg te bedenken. Moet zo iemand dan zijn of haar leven lang voor 1 fout boeten?? Is dat wat God voor ons heeft bedacht?

Vechten voor de liefde....het klinkt heel mooi, maar als die er gewoon niet meer is?
En over vreemdgaan? Wat is dat? Je kunt naar mijn idee inderdaad op geestelijk vlak vreemdgaan. Delen van dingen met een ander, en dat niet (alleen) met je eigen partner doen. Is zoenen, knuffelen met een ander al vreemdgaan, of niet? Het is niet het samen 1 worden zoals de bijbel het noemt.

Zo zie je maar, de ene vraag roept de andere weer in het leven.
Vaak weten we het allemaal zo mooi te vertellen, maar werkt het in de praktijk werkelijk zo? De eerste reacties waren voor mijn gevoel de woorden waarmee we zijn opgegroeid, en zijn ons met de paplepel ingegoten. (daarmee zeg ik niet dat ze niet waar zouden zijn) Maar als je voor die vragen komt te staan, vraag ik me af of die woorden dan nog zo logisch zijn.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 10, 2003, 05:50:17 pm »

quote:

op 10 Feb 2003 15:17:31 schreef Jakolien:
maar God dwingt liefde wél af! Op het moment dat wij onze trouwbelofte afleggen, eist God van ons dat wij niet alleen trouw zullen zijn aan elkaar en aan ons eigen ja-woord, maar eist Hij ook van ons dat wij 'elkaar zullen liefhebben'!!
Jacolien, ik neem aan dat jij dan met liefde bedoelt 'het goede voor elkaar zoeken', niet het gevoel van verliefd-zijn dat je 'tegenwoordig' 'moet' hebben, eerder iets dat richting vriendschap gaat?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 10, 2003, 10:04:59 pm »
Zelf geloof ik niet in een God die liefde afdwingt.
Ik zie de liefde tussen een man en vrouw als een afspiegeling van de liefde van God voor de mens. Of de liefde van God voor Zijn gemeente.
Deze liefde is vrijwillig en is ook een keuze.
Naar mijn mening kun je keuze's altijd herzien.
Verder denk ik dat je liefde ook associeert met hoe je vader en moeder je liefde hebben gegeven. Er zijn ook mensen die geen liefde kennen. Er zijn ook mensen die liefde associeren met verlatingsangst of met bindingsangst.
Wanneer je dan trouwt met een man of vrouw kan het zijn dat je dat niet uit liefde hebt gedaan maar omdat je de zekerheid hebt dat die ene man of vrouw je niet verlaat. Daarvoor kun je dan in therapie gaan maar de liefde voor je man of vrouw komt daar niet voor in de plaats.
In ieder geval hoef je niet je leven lang verliefd op elkaar te zijn alhoewel ik denk dat er toch een vorm van aantrekkingskracht moet zijn wil je een goede sexuele relatie met elkaar hebben.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 10, 2003, 10:18:32 pm »

quote:

[Jacolien, ik neem aan dat jij dan met liefde bedoelt 'het goede voor elkaar zoeken', niet het gevoel van verliefd-zijn dat je 'tegenwoordig' 'moet' hebben, eerder iets dat richting vriendschap gaat?
[/i]

Ach, verliefd-zijn... bouw je daar een huwelijk mee?
Het is vreselijk leuk om verliefd te zijn, maar het is iets wat absoluut voorbij gaat. Onderzoekers beweren dat 'verliefdheid' ongeveer 2 jaar duurt. Daarna zul je het moeten hebben van diepere gevoelens van liefde, en trouw.
Trouwens, in hoeverre 'overkomt' ons verliefdheid en het verdwijnen daarvan?
Kunnen we onze gevoelens ook niet met ons verstand stúren, als we dat willen?

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 10, 2003, 10:47:58 pm »

quote:

op 10 Feb 2003 22:04:59 schreef lonneke:
Zelf geloof ik niet in een God die liefde afdwingt.

Gij ZULT de here uw God liefhebben....
Gij ZULT uw naaste liefhebben als uzelf....
Lev. 19:8, Deut. 6:5, 1Petr.1:22, Rom.13:8, Ef.6:5 enz.

Gelukkig dwingt God ons om lief te hebben (zéker wanneer we een huwlijksverbond met elkaar zijn aangegaan), want vanuit onszelf zijn we om het minste of geringste geneigd de ander te haten!

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 10, 2003, 11:22:24 pm »
ik geloof niets van die afgedwongen liefde: God geeft altijd eerst uitvoerig reden om Hem lief te hebben en gebiedt dan het vanzelfsprekende ;)
shoot me again, I ain't dead yet

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 11, 2003, 02:21:50 am »
Ja... maar hoe pas je dat toe op een mens-mens-relatie?

Je kunt zeggen dat God door zijn liefde ons genoeg reden heeft gegeven om elkaar, ja zelfs onze vijanden, van harte lief te hebben. Het is een groots feit dat God ons heeft lief gehad toen wij nog zijn vijanden waren, dus we hebben eigenlijk geen been om op te staan als we elkaar weigeren.

Maar zo zit de mens niet in elkaar. Vooral als (naar ons idee) onze partner niet genoeg aanleiding geeft om elkaar lief te hebben. Dan is er geen sprake van vanzelfsprekende liefde, ook al hebben wij in God genoeg reden tot liefhebben.

Dan is een concreet gebod van God toch wel handig. Hij "dwingt" ons elkaar lief te hebben -- maar die dwang bestaat uit een oproep van zijn kant. Als we Hem niet liefhebben, kunnen we zijn gebod ook naast ons neerleggen.

Het kringetje is zo rond. Je gehoorzaamt Gods gebod van huwelijkstrouw uit liefde tot Hem. Vanzelfsprekend? Kom nou: wat ik niet wil, het kwade, doe ik. (Rom 7 vervolgt met een hartstochtelijk beroep op het evangelie van Jezus Christus, maar daarvoor vind ik de term vanzelfsprekend al helemaal een miskenning.)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 11, 2003, 09:13:26 am »
Wanneer de agape-liefde (opofferingsliefde) dé liefde is tussen man en vrouw dan hou wat mij betreft maar op. Want deze opofferingsliefde heb je ook voor je buurman en je buurvrouw. Maar met deze ben ik dus niet getrouwd.
De man/vrouw liefde is een speciale liefde voor die ene man of die ene vrouw.
Daar waar deze liefde in de knel komt kun je misschien de opofferingsliefde toepassen.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 11, 2003, 10:53:44 am »
Afgelopen zondag zei onze dominee dat opofferingsliefde geen echte liefde is, opofferingsliefde doet uiteindelijk jezelf in 'rook' opgaan. Echte liefde is volgens mij, onvoorwaardelijke acceptatie van de ander, maar dat kan je alleen maar doen als je jezelf onvoorwaardelijk accepteert. En om dat laatste goed te kunnen zul je ervan overtuigd moeten zijn dat God je onvoorwaardelijk liefheeft.
Iemand liefhebben als je jezelf niet liefhebt kan dus gewoon niet.. helaas proberen heel wat mensen hun gebrek aan eigenliefde te compenseren in een relatie, en dat gaat fout.. vroeg of laat. Gelukkig komen dan ook heel wat mensen na de nodige therapeutische gesprekken erachter waarom het fout ging, en willen ze er ook samen aan werken om van het huwelijk echt iets te maken.

Dus liefde start altijd bij God, vandaar uit kan je verder bouwen. Liefde laat zich dus niet dwingen. God heeft Christus ook niet gedwongen. Christus heeft zelf gekozen om voor ons uit liefde te lijden. En als je jezelf en de ander liefhebt dan kan het dus gebeuren dat je af en toe lijdt uit liefde....
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 11, 2003, 11:56:49 am »
Hi Anne,

Citaat: Mattheüs 19 vers 3 tot en met 6

3 En de Farizeën kwamen tot Hem, verzoekende Hem, en zeggende tot Hem: Is het een mens geoorloofd zijn vrouw te verlaten, om allerlei oorzaak?
4 Doch Hij, antwoordende, zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen, Die van den beginne den mens gemaakt heeft, dat Hij ze gemaakt heeft man en vrouw?
5 En gezegd heeft: Daarom zal een mens vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot een vlees zijn; 6 Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot hem: Waarom heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest. 9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.

Einde citaat.

Ja wat is hier nu onduidelijk aan?

Je kunt net zo goed vragen of je mag stelen, liegen bedriegen en noem maar op. Omdat het dus toch gebeurt komt bij ons arme zondaren toch weer steeds de vraag op of het nu mag of niet. Op grond van de Bijbel ( Gods Woord ) zeg ik nee het mag niet. Ja maar het gebeurt toch? Ja dat is nu juist de ellendige staat waar wij in verkeren. Er wordt duidelijk gezegd dat het niet mag. Deze vraag is ontstaan omdat echtscheiding plaatsvindt. Als dat niet het geval zou zijn, zou die vraag over echtscheiding dan in ons opkomen, nee toch niet dan? Het valt om de drommel niet mee om als onvolmaakt schepsel ( door eigen schuld ) volmaakt te leven, het gaat gewoon niet, maar daarom gaan we toch niet goedkeuren wat God ons in zijn Woord verbiedt. O ja we verkeren allemaal in deze ellendige staat waaruit we verlost zijn door het volkomen zoenoffer van Gods Zoon, Jezus de Christus, neem dat Woord van God aan dan is het goed!

Citaat: Romeinen 7 vers 21 tot en met 26

21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Einde citaat.
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2003, 09:42:04 am door priemjohannes »
de liefde kwetst niemands gevoel

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 11, 2003, 12:12:44 pm »
Vervolg citaat (uit Matteüs)

10 De discipelen zeiden tot Hem: Indien voor een man de zaak met zijn vrouw zó staat, is het niet raadzaam te trouwen.
11 Doch Hij zeide tot hen: Niet allen vatten dit woord, alleen zij, aan wie het gegeven is.
12 Er zijn immers gesnedenen, die zo uit de moederschoot geboren zijn, en er zijn gesnedenen, die door de mensen gesneden zijn, en er zijn gesnedenen, die zichzelf gesneden hebben, ter wille van het Koninkrijk der hemelen. Die het vatten kan, die vatte het.

Belangrijk: dit verhaal wordt gevolgd door dat van de rijke jongeling. Jezus is er heel goed in om mensen te wijzen op hun tekortschieten. Vervang in onderstaand gedeelte in gedachten 'rijke' door 'getrouwde'. De troost van Gods Rijk staat in vers 26.

23 Jezus zeide tot zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, een rijke zal moeilijk het Koninkrijk der hemelen binnengaan.
24 Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat.
25 Toen de discipelen dit hoorden, waren zij zeer verslagen en zeiden: Wie kan dan behouden worden?
26 Jezus zag hen aan en zeide: de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

Anne

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 11, 2003, 01:21:35 pm »
hoi priemjohannes

Ik ken de teksten die je aanhaalt. Ik vraag me alleen af, of er op dit vlak niet een hele grote druk wordt gelegd. ik bedoel: net zoals je niet mag liegen en bedriegen mag je ook niet echtscheiden. MAAR: wanneer je hebt gelogen en je vraagt vergeving voor je fout, dan is het goed. Waarom moet je voor een fout, door te trouwen op zwakke gronden, of wanneer in huwelijk van alles fout loopt, je hele leven boeten door koste wat het kost getrouwd te blijven. daarmee ben je niet zuinig op jezelf, je eventuele kinderen enz enz.
Dit is wat ik me dus vaak afvraag, waarom die verschillende reacties/regels voor zonde?

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 11, 2003, 02:14:05 pm »
Hi Anne,

scheiden geoorloofd of niet?

1e jij bent ook van mening dat het niet mag.

2e jij weet ook dat het toch gebeurt.

3e jij weet ook dat er voor onze zonden vergeving bestaat.

4e jij weet ook dat het ons niet lichtvaardig mag maken.

Ja al die verschillen ik kan het ook niet helpen en die druk, ja probeer daar eens onderuit te komen. De tien geboden zijn door God zelf ter hand gesteld aan Mozes zijn dienaar, ze zijn gegeven om ons eraan te houden, en dat kunnen we niet, O hoe moet dat nu verder. Wie heeft wel de wet vervuld? juist, Jezus Christus. We zijn het best wel met elkaar eens maar zijn allemaal geneigd om op het randje te lopen.

Een echtscheiding daar nodig je niet je familie en vrienden voor uit om het eens gezellig te vieren. Voor mij al een soort bewijs dat het niet deugd. Oordelen mag en wil ik niet dat is niet aan mij. God is genadig, barmhartig, rechtvaardig, goedertieren etc. etc. voor allen die hem oprecht zoeken. Soms moet scheiding plaatsvinden anders dreigt het leven ondragelijk te worden. Het zevende gebod blijft ondanks echtbreuk/scheiding gewoon van kracht.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 11, 2003, 02:50:08 pm »
Als je vergeving krijgt voor de fouten die je begaan hebt, zijn je daden niet goed geworden, maar is je relatie met de ander hersteld.

Als je scheidt omdat je het niet meer ziet zitten met je partner en je vraagt God om vergeving om dit zwaktebod (!) dan is de scheiding daarmee niet goed geworden; en je kunt al helemaal niet zeggen dat God het zo wilde. Maar bij oprecht berouw (en het erkennen van je onmacht) wil God vergeven: ondanks alles is de relatie met Hem goed.

Een uitwerking van deze spanning maakte ik mee toen een vriendin zelfmoord pleegde. Ze wist dat God het niet wilde (en wilde het ook zelf niet). Toch deed ze het, uit zwakheid en uit radeloosheid met haar depressie. Noch haar familie, noch haar vrienden, noch de gemeente heeft haar daad ooit goed gepraat; ze zou dat zelf ook niet gedaan hebben. Toch was het goed zo: want ondanks deze menselijke fout was en bleef zij Gods kind.

Anne

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 11, 2003, 03:08:21 pm »
Dus: scheiden kan als je zegt: Ik weet dat God het niet goed vind, en het spijt me heel erg dat  ik het toch doe. ? (omdat het huwelijk ondraaglijk is)

en Priemjohannes, die reden van het feestje klinkt leuk, maar klopt niet. Als iemand trouwt omdat hij/zij onder de invloed zit van de toekomstige partner (lees: wil het wel uitmaken, maar durft niet) dan begaat diegene op dat moment wel degelijk een fout, en nodigt toch de familie en vrienden uit voor een feestje....

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 11, 2003, 04:11:14 pm »
Hi Anne,

We hebben, door eigen schuld, te maken met de gebrokenheid van het leven. Datgene wat kan ( lees: gebeurt ) wil nog niet zeggen dat het mag. Dat snap je toch wel? Kijk wanneer je vloekt dan gebeurt dat vaak in een moment, daar doe je veelal geen jaren over voordat het zover is.

Bij echtbreuk/scheiding ligt dat anders dat kan soms jaren duren voordat de knoop wordt doorgehakt, of niet. Dat is eigenlijk de bottle neck voor al ons getob over of het nu wel of niet mag. Hoelang je er ook over doet, de lengte van de tijd zal niet bepalen of Gods geboden mogen worden overtreden, of wel?

Wat die gefingeerde persoon betreft.

Nou die persoon maakt zeker een fout, als de gasten dat hadden geweten waren ze echt niet gekomen! Ik zou me daar niet lekker bij voelen jij toch ook niet?
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2003, 03:53:39 pm door priemjohannes »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 11, 2003, 04:20:53 pm »
Anne,

een goed voorbeeld van wat ik bedoel is dat gesprek van Jezus met de Farizeeën dat al geciteerd is. "Mozes heeft een regeling voor echtscheiding gegeven omdat jullie zo hardnekkig zijn dat je het toch doet." Er is geen goedpraten bij. Ook als je er op voorhand berouw van hebt, is het niet goed. (Echt berouw betekent ook dat je het met pijn in je hart doet.)

Er zijn situaties waarin er menselijkerwijs geen betere oplossing is dan scheiden. Dat er echt sprake is van het kiezen uit twee kwaden. Het blijven twee kwaden.

Als je bijvoorbeeld gehinderd wordt aan je dienst aan God door je partner. Zulke mensen krijgen van Paulus impliciet toestemming om te scheiden (1 Kor 7), maar hij zegt vooral dat het niet hóeft. Natuurlijk voorkom je dat soort dilemma's voor zover het binnen je macht ligt.

Anne

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 11, 2003, 07:47:52 pm »
hoi Marloes

ik lees net je stukje nog een keer, en nu pas dringt het tot me door wat je zegt. Eigenlijk zeg je dus dat vreemdgaan op sexuele vlak niet de enige reden zou moeten zijn. Er zijn meer vormen van vreemdgaan. Jij vind dus (net als ik) dat aan het sexuele wel een grote 'lading' gegeven wordt.

En Qohelet:
Over dat spijt hebben, dat bedoelde ik ook niet van te voren, voor je de echtscheiding uitvoert, maar echte spijt, met pijn in je hart. Het lijkt allemaal wel alsof degenen die scheiden dat zo maar even 'tussendoor' doen, maar het is iets wat ze zich ook niet toegewenst hadden en gaat met veel pijn. En het lijkt me logisch dat een christen daar ook oprecht spijt van heeft, maar soms kan je gewoon niet anders.

Blijft bij mij nog steeds staan: scheiden is niet goed MAAR waarom op deze zonde zo'n grote veroordeling? Waarom je leven lang boeten voor 1 gemaakte fout? En ik weet, bij God is vergeving, maar de omgeving zou ook wel eens wat toleranter kunnen zijn denk ik.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 11, 2003, 11:09:15 pm »
Scheiden is voor de meeste natuurlijk geen makkelijke stap. En laten we vooropstellen dat scheiden heus niet alleen komt door 'vreemdgaan'. Er zijn wel meer oorzaken aan te wijzen en om er maar eens twee te nomen:
Als een van de partners homosexuele of lesbische gevoelens heeft en hierover nooit heeft durven spreken.
Als een van de partners een psychise of persoonlijkheidsstoornis heeft, waardoor er met hem of haar op lange termijn niet samen te leven valt.

Vreemdgaan kan natuurlijk wel een reden zijn om te scheiden, maar net zo goed kan er vergeving gevraagd worden na berouw. Welke van het vijfde tot tiende gebod we ook overtreden in ons huwelijk. Het raakt allemaal de relatie. Alleen ik denk wel dat juist vreemdgaan extra doorwerkt omdat daarmee het volledig samengaan tussen man en vrouw is gedeeld met een derde.

Vergeven na vreemdgaan is een lang proces, waaraan beide partners dan hard zullen moeten willen en kunnen werken. Niet iedereen is dat gegeven, bedenk dat ook.

Dus m.i. zijn er meerdere redenen waarom mensen zouden kunnen besluiten tot echtscheiding.

Een vraag die ook nog gesteld kan worden in deze: als een man of vrouw stelselmatig sexuele omgang weigert, zou dat een reden kunnen zijn om te scheiden?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 11, 2003, 11:09:27 pm »
Scheiden hoeft geen zonde te zijn. Je kunt ook scheiden om gehoorzaam aan God te zijn. Ik denk zelfs dat God een huwelijkspartner kan gebruiken om jou als mens tot zijn/haar recht te doen laten komen om vervolgens daarvan te moeten scheiden....ik ben er wel achter dat God geen wegen met ons gaat zoals wij denken. Wel gemakkelijk om alles in hokjes en vakjes te plaatsen, ik geloof er niet (meer) in.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 12, 2003, 12:43:39 am »
lonneke,

Je moet daar wel mee oppassen. Ik denk dat dit het soort reden is waaraan de Farizeeën dachten toen ze Jezus die vraag stelden: is het toegestaan om je vrouw om allerlei redenen weg te sturen? -- en ze verwachtten ongetwijfeld dat Hij een waslijst zou geven van gevallen waarin het wel en niet kon. Maar Jezus deed dat niet; Hij zei: scheiden is gelijk aan hoererij, tenzij de reden overspel is.

Radicaal! Principieel! Kan ik verder ook niets aan doen, maar dat is de boodschap.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 12, 2003, 01:29:13 am »
Als je mijn levensverhaal hoort praat je wel anders. Ik vind het niet gepast om dat hier te beschrijven.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 12, 2003, 10:22:25 am »
Dat hoeft ook niet, daar zijn fora inderdaad niet zo geschikt voor ;)

Ik ontken ook niet dat God door moeilijke en zelfs afkeurenswaardige situaties heen mensen verder helpt. Gelukkig kan Hij goed overwerg met onze fouten en tekortkomingen. Maar zelfs als Hij dat doet, geeft dat ons nog niet het recht om het gebeurde (en in het bijzonder onze bijdrage daarin) goed te noemen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 12, 2003, 11:01:36 am »
Het hoeven geen fouten van jezelf te zijn maar kunnen ook fouten van andere mensen zijn die jou dat aandoen (bijv. een kind-ouder relatie)
Ik denk dat je fouten niet zozeer hoeft te zien als "slecht" (al kunnen ze slecht zijn) maar meer als een falen van de mens. God kijkt naar dat falen en wil dat verbinden met Zijn liefde opdat de mens verder kan gaan en zo tot zijn uiteindelijke bestemming kan komen en dus niet blijft steken in schuldgevoelens of juist in verharding.

Anne

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 12, 2003, 11:11:11 am »
dat is ook het lastige Lonneke. Mensen zullen altijd in hun achterhoofd 'je' zien als een gescheiden persoon. dat kaartje krijg je om je nek gehangen en blijft je leven achtervolgen. Mensen kunnen hard zijn.
Ik ben er ook van overtuigd dat God scheiden kan vergeven, al heb ik een dominee horen zeggen 'God haat scheiden'. En vergeet niet, iemand gaat niet over 1 nacht ijs voor diegene aan een scheiding toe is. Daar gaat heel wat meer aan vooraf.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 12, 2003, 11:49:36 am »
Voor al die mensen die het zo goed weten. Kom eens een tijdje meedraaien in een echtscheidingspraktijk van een mediator of een advocaat. Dan ervaar je aan de lijve hoe de gevolgen van de zondeval doorwerken in de praktijk van alledag.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 12, 2003, 12:06:37 pm »
[/i][/quote]

Wat wil je daarmee zeggen Izzewizze?
Kunnen wat jou betreft de normen van de 10 geboden wel worden opgeruimd, omdat het in de praktijk té moeilijk is om ze te handhaven?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 12, 2003, 12:24:44 pm »
Ik krijg het idee, lonneke, dat je een tegenstelling maakt tussen de idealen (en de mensen die het zo goed weten) en de praktijk. In deze discussie is dat al helemaal niet handig; kun je me nog serieus nemen als ik, in mijn 25-jarig bestaan, nooit de ellende van een echtscheiding van heel dichtbij heb meegemaakt? Mijn ouders zijn nog altijd bij elkaar en ik hoop over een paar maanden gelukkig te trouwen.

De vraag was of scheiden geoorloofd is of niet. Als christen geloof ik dat God dat uitmaakt en niet de praktijk. Ik ben het dus eens met een predikant die zegt dat God echtscheiding haat. Hij haat het kwaad en haat de zonde, en ook de imperfectie in de schepping die Hij zo goed gemaakt had.

De diepgang van het evangelie is nu juist, dat God die heilige haat niet opgeeft, maar hem afgewenteld heeft op Jezus. Alleen dáárom haat Hij de zondaar niet. Hij zegt niet: zand erover, maar: bloed erover.

In dat opzicht is echtscheiding niet uniek. Ander voorbeeld: op een zondagmiddag besluit iemand helemaal geen zin te hebben in een kerkdienst en lekker in een kroeg te gaan zitten. Ze ontmoet daar een man, met wie ze in gesprek komt; de man raakt geïnteresseerd in het christelijk geloof en komt tot bekering. Is het dan goed geweest dat ze die kerkdienst toen heeft geminacht? Nee. Maar God heeft er tóch nog iets goeds van gemaakt.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 12, 2003, 01:52:03 pm »

quote:

Hij zegt niet: zand erover, maar: bloed erover.

Quohelet, ik denk dat je daar een waar punt hebt.
Als je de bijbel leest, is alleen scheiden naar aanleiding van overspel geoorloofd (al valt daar wellicht ook over te twisten). De rest is dus fout en verdient een straf. Het is God die die regel gemaakt heeft, en het bepalen van de strafmaat is dus aan God. Mensen die Christus hebben aangenomen als hun enige verlossing, zijn in Christus bloed vrijgekocht van die straf.

Wij mensen/christenen falen maar al te vaak. Soms falen wij naar aardse maatstaven (zoals bij moord) en worden op aarde daarvoor gestraft. Soms falen wij alleen naar Gods maatstaven. Aan hem komt dan de wrake toe, niet aan de mensen in de kerk/buren enzovoorts. Die hebben alleen een taak in het erop wijzen (vermaning) dat echtbreken voor God onaanvaardbaar is (maar dat is voor mij dus niet het eind van de discussie).

Dit is een zondige wereld en in die werelden gaan huwelijken kapot. Als een huwelijk niet meer te redden is, moet men (dan maar) uit elkaar gaan. Het blijft fout, maar dat hoef je, voor zover ik begrepen heb, alleen tegenover God te verantwoorden (aan de maatschappij hoef je alleen maar duidelijk te maken dat het huwelijk duurzaam ontwricht is).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 12, 2003, 02:30:15 pm »
Je moet wel oppassen voor individualisme. Binnen de gemeente van Christus hebben we ook een taak om toe te zien op elkaar en de zaken zuiver te houden; dat betekent dat het opzettelijk continueren van zonde niet getolereerd mag worden.

Concreet: als mensen schijnbaar welbewust de geboden van God overtreden, heb je als broeders en zusters recht om daar vragen over te stellen. Dat moet met tact en mildheid (zie bijv Mat 18), maar het moet wel. Als mensen in de kerk gaan scheiden, heeft een gemeentelid het volste recht om ze erop te wijzen dat dit geen goede oplossing is. Dat is geen veroordeling van de betrokken personen, maar wel zonde als zodanig benoemen.

De grote fout -- en er gaat op dat punt best veel fout -- is dat al deze gemeenteleden zelf óók uit genade leven. Je zondigt zelf ook, al is dat misschien niet zo publiekelijk. Daarom is arrogantie en afstandelijk veroordelen uit den boze. Dat mag alleen als mensen zich niet willen laten aanspreken door de christelijke leer: dan zij hij u als de heiden en de tollenaar.

Als ik de moed zou hebben, zou ik een scheidend echtpaar in mijn gemeente wel aanspreken op de duidelijke boodschap van Christus; maar dan ook samen met hen bidden of God de weg naar een andere oplossing wil wijzen.

Anne

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 12, 2003, 03:10:31 pm »
Qohelet

Ik ben het met je eens, zoals jij het beschrijft zo zouden je medechristenen moeten reageren. Waarom doet men dat niet? Waarom zijn de dingen waar anderen de fout in gaan juist gesprek(roddel)stof voor velen? Maar dit is een heel andere discussie....

en Elle:
je hebt je standpunt mooi verwoord, ik kan me er helemaal in vinden.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 12, 2003, 04:48:53 pm »

quote:

op 12 Feb 2003 12:24:44 schreef Qohelet:
Ik krijg het idee, lonneke, dat je een tegenstelling maakt tussen de idealen (en de mensen die het zo goed weten) en de praktijk. In deze discussie is dat al helemaal niet handig; kun je me nog serieus nemen als ik, in mijn 25-jarig bestaan, nooit de ellende van een echtscheiding van heel dichtbij heb meegemaakt? Mijn ouders zijn nog altijd bij elkaar en ik hoop over een paar maanden gelukkig te trouwen.

De vraag was of scheiden geoorloofd is of niet. Als christen geloof ik dat God dat uitmaakt en niet de praktijk. Ik ben het dus eens met een predikant die zegt dat God echtscheiding haat. Hij haat het kwaad en haat de zonde, en ook de imperfectie in de schepping die Hij zo goed gemaakt had.

De diepgang van het evangelie is nu juist, dat God die heilige haat niet opgeeft, maar hem afgewenteld heeft op Jezus. Alleen dáárom haat Hij de zondaar niet. Hij zegt niet: zand .
Nee, maar de praktijk kan er wel voor zorgen dat je een verkeerde partnerkeuze hebt gedaan met alle gevolgen van dien. God kan dan bepalen of echtscheiding geoorloofd is. In mijn geval wel want mijn partner pleegde overspel. Ik sprong een gat in de lucht dat ik een zg. geldige reden had (op bijbelse gronden)om te kunnen scheiden, echter, ik ken mensen die in gelijke situatie zitten en écht hopen dan hun partner vreemd gaat omdat ze dan een voor God en de gemeente een geldige reden hebben om te scheiden........kun je dat begrijpen?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 12, 2003, 04:56:58 pm »
Kun je spreken over vrijheid als je nooit de onvrijheid hebt ervaren?
Dit even n.a.v Qohelet wat betreft ideaal en praktijk...
Ik vind het zelf moeilijk om over dit onderwerp te schrijven zonder mijn eigen ervaringen te (her) beleven. Misschien heb je gelijk dat dat niet echt handig is.

Anne

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 12, 2003, 05:00:03 pm »

quote:

op 12 Feb 2003 16:48:53 schreef lonneke:

Nee, maar de praktijk kan er wel voor zorgen dat je een verkeerde partnerkeuze hebt gedaan met alle gevolgen van dien. God kan dan bepalen of echtscheiding geoorloofd is. In mijn geval wel want mijn partner pleegde overspel. Ik sprong een gat in de lucht dat ik een zg. geldige reden had (op bijbelse gronden)om te kunnen scheiden, echter, ik ken mensen die in gelijke situatie zitten en écht hopen dan hun partner vreemd gaat omdat ze dan een voor God en de gemeente een geldige reden hebben om te scheiden........kun je dat begrijpen?

ja ik kan dat heel goed begrijpen, helaas....
maar nu word ik ook persoonlijk, moet maar niet hè?

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 12, 2003, 05:02:58 pm »

quote:

Oef, wat kunnen mensen een moeilijk leven te leiden hebben... Ik denk dat de mensen die met dit soort problemen niet te kampen hebben heel veel reden hebben om God te danken. Want ze (=incl. ik) zijn niks beter dan hen die die moeiten wel kennen.

En het is volgens mij helemaal moeilijk als iemand moet gaan 'hopen' op de zonden van een ander, omdat hij/zij dan zelf een geldige reden zou hebben... Dan heeft God voor hem/haar wel een hele moeilijke weg gemaakt... Dat hopen op is volgens mij principieel gezien ook niet goed. Maar ik kan het me wel voorstellen...

Als het zover gaat, wordt het dan geen kiezen uit twee kwaden? Ik denk dat iemand bij dat hopen namelijk ook de Wet overtreedt (hij/zij houdt niet van zijn/haar naaste zoals van zichzelf). Dan zou echtscheiding wel eens de minst kwade kunnen zijn. En dan bedoel ik een scheiding zónder die reden van overspel.

Ik heb eens een dominee horen zeggen: "als iemand al biddend, in wérkelijk overleg met God de Vader, tot een bepaalde beslissing komt, wie ben ík (de dominee dus) dan om daarover een ander oordeel te hebben dan God?" En ik denk dat God zo'n beslissing echt Zelf aan iemand duidelijk kan maken.

Dan denk ik inderdaad dat iedereen mag vertrouwen dat God hen vergeeft die oprecht berouw hebben van hun zonden. Want Hij heeft zijn kinderen zó lief dat Hij Zijn Zoon ervoor de (eeuwige) dood heeft laten ondergaan!
En dan zullen er best bepaalde consequenties aan die keuze voor echtscheiding zitten. Zoals schuldbelijdenis, niet hertrouwen of wat dan ook (ik maar hier geen opgelegde keuze). Maar dan kun je hopelijk je relatie met God behouden!
Altijd in voor verbeteringen!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 12, 2003, 05:03:15 pm »
lonneke,

Ik loop het risico teveel te theoretiseren zonder de praktijk onder ogen te zien.
Jij loopt het risico je blind te staren op een overweldigende praktijk.

Wat dat betreft kun je in zo'n gesprek elkaar goed aanvullen. Fijn!

quote:

Ik sprong een gat in de lucht dat ik een zg. geldige reden had (op bijbelse gronden) om te kunnen scheiden
Kan ik me voorstellen, maar het klinkt gevaarlijk... Blij zijn met de fout van een ander is eng, dat ruikt naar grondige haat. Je hebt wel wat meegemaakt, zeg.

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 12, 2003, 05:06:25 pm »

quote:

Nee, maar de praktijk kan er wel voor zorgen dat je een verkeerde partnerkeuze hebt gedaan met alle gevolgen van dien. God kan dan bepalen of echtscheiding geoorloofd is. In mijn geval wel want mijn partner pleegde overspel. Ik sprong een gat in de lucht dat ik een zg. geldige reden had (op bijbelse gronden)om te kunnen scheiden, echter, ik ken mensen die in gelijke situatie zitten en écht hopen dat hun partner vreemd gaat omdat ze dan een voor God en de gemeente een geldige reden hebben om te scheiden........kun je dat begrijpen?

Begrijpen ja, goedkeuren nee! Als die hoop dan in vervulling gaat, wat niet is te hopen, ja wat dan, kun je daar God dan voor danken? nee toch! Met andere woorden je kunt er tegenover God en zijn heilige gemeente totaal niets mee.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 12, 2003, 05:11:59 pm »

quote:

op 12 Feb 2003 17:06:25 schreef priemjohannes:
Met andere woorden je kunt er tegenover God en zijn heilige gemeente totaal niets mee.

God kan een uitweg geven, en de gemeente moet héél voorzichtig met die persoon omgaan. Zoiemand is (naar ik aanneem) bijzonder kwetsbaar. Daar past alleen liefde en genegenheid, zonder oordelen.
Zoals een gemeente iemand die door de rechter veroordeeld is, na het uitzitten van de straf weer liefdevol moet opnemen, zo moet zo'n gemeente iemand die zóveel te lijden heeft liefdevol omringen!

Dus hóeft die persoon er tegenover God alleen maar mee: de lasten op Zijn Zoon leggen.
En naar de gemeente hoeft die persoon er helemaal niks mee, behalve liefde en zorg te verwachten!
Altijd in voor verbeteringen!

Anne

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 12, 2003, 05:16:28 pm »

quote:

op 12 Feb 2003 17:03:15 schreef Qohelet:
 Blij zijn met de fout van een ander is eng, dat ruikt naar grondige haat. Je hebt wel wat meegemaakt, zeg.

grondige haat? dat vind ik erg snel en kort door de bocht.
ik denk dat het ook zo kan zijn om voor jezelf een dan een aanknopingspunt te hebben om de scheiding door te zetten, zonder dat iedereen je er je leven lang op na kijkt. ik vermoed dus dat het eerder een soort van zelfbescherming is.
ik keur het hiermee zeker niet goed, ook niet als ik zeg dat ik die gevoelens kan begrijpen, maar een 'kat in nood doet vreemde sprongen'