Mahüon, dank voor de uitgebreide reaktie:
quote:
gjvanenk schreef op 08 juli 2004 om 14:06:1/ Als je denkt dat het 'probleem' wat P&A en Mahüon bespreken alleen maar teruggaat op bepaalde hiaten in Mahüons kennissenkring, dan lijkt me dat een wat te eenvoudige voorstelling van zaken. Het ligt gewoon breder, dacht ik zo.
Ja nu ik wat verder gelezen heb inderdaad. Ik bedoeld het niet kleinerend of zo. Ik heb gewoon altijd zeer goede relaties hier gehad met Christenen uit andere gemeentes in de regio, en geen aanvaringen. Tekent je beoordeling wel denk ik.
quote:
Hoewel ik bij EA de primaire betekenis mis, bedoelde ik dat ik er in tweede orde wel ruimte voor laat. Vandaar dat het van mij best mag blijven staan: Let wel: we zitten in een duidelijk andere situatie dan in het NT, en als je samen werkt dan bouw je, komend uit verschillende gemeentes, wel degenlijk aan iets, zet je gaven in voor etc.. Dat zijn termen die passen bij 'lichaam van Christus'.
quote:
gjvanenk schreef op 08 juli 2004 om 14:06:hoe je schrijft over het risico van een «wie-wel wie-niet gezoek» als het gaat om de beoordeling welke kerk wel, en welke kerk niet een echte kerk van Christus zou zijn
Nee, ik bedoelde het zoeken naar (gereformeerde term) hypocrieten. Of andersom (evangelisch) born-again leden. Dus wie wel of niet bij het universele lichaam van Christus zouden horen. Vond ik niet nuttig. Lichaam van Christus zijn is een oproep.
quote:
gjvanenk schreef op 08 juli 2004 om 14:06:5/ Alleen, ik wil op dit punt aangeland wel graag - terwille van de zuiverheid - nogmaals aandacht vragen voor de strekking van Artikel 26 van de Kerkorde.
[...]
In dat Artikel 26 is de verantwoordelijkheid geregeld met het oog op de bewaring van 'de gezonde leer'.
Ik las
Velde, M. te, Documentatie wijziging KO-1978, 1993 die schrijft over de totstandkoming van het artikel. Controle is niet het kernpunt, en zeker niet de insteek van deputaten in 1974. Het gaat erom georganiseerde evangelisatie goed te regelen. De gekozen formulering vind z'n oorzaak in het inplakken van Utrecht 1923 (acta art.92). Het zou voor mij natuurlijk ook het mooist zijn dat je iemand Christus verkondigd en dat je iemand tot belijdenis van Christus mag brengen in je eigen gemeente.
quote:
Daar ben ik ook niet voor. Ik gaf de afgrenzing aan.
quote:
gjvanenk schreef op 08 juli 2004 om 14:06:7/ Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat 'individuele evangelisatie' niet zou mogen binnen de GKv. Integendeel! Alleen dat gelovige GKv-individu kan het niet maken dat hij/zij bij een min of meer georganiseerde opzet (bijvoorbeeld interkerkelijk) de hoge (en in mijn ogen al te gewaagde) pretentie voert zijn/haar gemeente daarin te vertegenwoordigen. Want wie draagt dan de verantwoordelijkheid voor het bewaren van 'wat met de gezonde leer strookt?'
Ieder die van de Here Jezus en Zijn werk vertelt draagt natuurlijk verantwoordelijkheid.
Dat ligt niet alleen bij de gemeente. Je kunt dat niet uit jezelf maar door de Heilige Geest, lezen in Gods Woord en bidden. Maar inderdaad ligt er een prachtige taak juist voor de gemeente van Christus: Het is broodnodig dat je daarbij geruggesteund wordt door je mede broeders en zusters en door je oudsten/voorganger door gebed en toerusting, en vermaning/correctie als het nodig is.
Volgens mij zijn we het best daarover eens, je noemde het betreffende het E&R werk dat het fijn is om 'gemonitord' te worden door je thuisgemeente.
quote:
gjvanenk schreef op 08 juli 2004 om 14:06:Ik vraag me dan af: Hoezo werkbaar?
[...]
vraag ik je in alle eerlijkheid eens uit te leggen in hoeverre 'de gemeente' (welke? waar?) in jouw evangelisatie-benadering werkelijk überhaupt nog in beeld is.
Volgens mij leg ik tot in detail uit hoe het kan, met voorbeelden erbij

?
Ja we zitten met een verdeeldheid die we niet hier en nu kunnen oplossen, ik geef aan hoe je daar omheen kunt werken zonder in te leveren op het evangelie (dat was die ggd discussie), ja ik ben voor missie vanuit de gemeente, maar wel: ik kies voor de prioriteit bij degene die met het evangelie berijkt wordt, voor optimale nazorg. Misschien zit daar het pijnpunt: Het lijkt me dat iemand optimaal op Christus wijzen echt prioriteit heeft boven het toevoegen aan per-se je eigen gemeente. Of je moet ervan overtuigd zijn dat alleen je eigen gemeente Bijbelgetrouw is. Nou das bij ons in de regio zeker niet het geval.
Daarom vind ik Art26 KO dus een slechte formulering:
1) Het wordt in de praktijk gebruikt om projecten NIET op te pakken (althans das mijn ervaring, en dat was ook het begin van deze draad).
2) Gevolg: GKV ers doen mee aan allerlei projecten op 'persoonlijke titel' en voelen zich uiteindelijk een beetje in de steek gelaten.
Ik zou zeggen, draai eens in een interkerkelijk project mee, wellicht dan niet met evangelischen (niet te moeilijk beginnen

) maar bijv. met CGK, NGK, G-Bonders.
Ik weet zeker dat het 100% meevalt. Klinkt een beetje afsluitend van mijn kant. Moet ook, want ik ga niet vanaf m'n vakantie adres doortypen!
Gods zegen, dank voor het vertrouwen.
-bart-